Joo laitan Valokuvio vaikutti 12v muuntajalla kokeiltuna sellaaselta sopivan pistemäiseltä miedolla hajavalolla. Lazereista tulee riittävästi hajavaloa, ja vielä kun noin matalalla ovat niin auton eteen tulee väkisinkin kirkas valo. Jospa tuolla saisi hieman lisää tuota kaukonäköäBeta Julio kirjoitti:^ hyvältä näyttää, eipä kestä, mukava että on käyttöä muillekin. Jos viitit niin "post a make" thingiverseen ois kiva, olis eka mun "designeihin"..
Millainen valokuvio tolla valaisimella? Omassa tuntuu autotallin ovea vasten ainakin että hajavaloa tulee ehkä liikaa, saattaa häikäistä.
Mitä teit tänään tallissa?
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 99
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 13:04
- Car(s): 159 1,9 jtdm
Alfa Romeo 155 2.0 16V Twin Spark
Fiat 128 3P
Re: Mitä teit tänään tallissa?
-
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kiitos, pitääpä harkita jos päivittäisin tuohon valaisinmalliin, kotelointi näyttäisi olevan sama niin on helppo vaihtaa.BerlinettaSport kirjoitti:Joo laitan Valokuvio vaikutti 12v muuntajalla kokeiltuna sellaaselta sopivan pistemäiseltä miedolla hajavalolla. Lazereista tulee riittävästi hajavaloa, ja vielä kun noin matalalla ovat niin auton eteen tulee väkisinkin kirkas valo. Jospa tuolla saisi hieman lisää tuota kaukonäköäBeta Julio kirjoitti:^ hyvältä näyttää, eipä kestä, mukava että on käyttöä muillekin. Jos viitit niin "post a make" thingiverseen ois kiva, olis eka mun "designeihin"..
Millainen valokuvio tolla valaisimella? Omassa tuntuu autotallin ovea vasten ainakin että hajavaloa tulee ehkä liikaa, saattaa häikäistä.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Pientä säätöä.
- Liitteet
-
- IMG_20191016_225500_813.jpg
- (235.47 KiB) Tiedosto ladattu 5696 kertaa
- Ossiv
- Viestit: 351
- Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
- Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0 - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Relluttii hitsattu vaatimaton 480mm pitkä paikka helmaan ja huomenna massaillaan..
-
- Viestit: 109
- Liittynyt: 29 Maalis 2018, 20:42
- Car(s): Alfa Romeo 75 1,6
BMW E91 325d M-Sport '07
BMW E46 320d '04
Ford Thunderbird 3,8 '91
Saab 900 2,3 '95
Mitsubishi Colt 1,2 '86 - Paikkakunta: Paimio
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Noin kuukausi sitten vaihdoin tuohon E91 325d:hen etuiskarit, kun toinen oli alkanut vuotaa. No tänään piti purkaa hanttarin puoli uudelleen, koska iskarin yläpää alkoi narista ja paukkua käännettäessä...jippii...olisin kyllä mieluummin ruuvaillut 75:sta tallissa, mutta suurin osa päivästä meni sakemannia ruuvatessa tihkusateessa. Ei kyllä millään mennyt jakeluun, miten aikaisemmin äänetön yläpään laakeri oli kunnon bräkleen-pesun ja uuden rasvan myötä hajonnut. No, syynä oli tolppaa kasatessa väärin päin laitettu kupera prikka laakerin alla. Se painoi laakeria vasten eikä antanut sen pyöriä vapaasti. No, eipä voi syyttä kuin itseään. No, tulipahan "samalla" uusittua etulevyt ja palat. Alkuillasta sain kuitenkin massattua 75:sen pyöräkotelon, puristettua uretaanipuslan ylätukivarteen ja ruuvattua uuden yläpallonivelen paikalleen.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
No tulipahan kokeiltua Norjankromin liottelua fosforihapolla. Voi luoja, onneks on noita hiekkapuhallusvehkeitä, on tuo varsinaista leikkimistä.
Operating at the speed of dark
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: 30 Syys 2019, 01:16
- Car(s): 2004 GT JTDM
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Alko vastakaarijousta tekemään mieli ja itte tehty on tunnetusti aina parempi joten tuumasta toimeen.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Norjankromi?Teddy kirjoitti:No tulipahan kokeiltua Norjankromin liottelua fosforihapolla. Voi luoja, onneks on noita hiekkapuhallusvehkeitä, on tuo varsinaista leikkimistä.
- Mokomakin
- Viestit: 691
- Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
- Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65 - Paikkakunta: Salo
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Oikeastaan eilen:
Rouvan Giuliettan takaluukun sähkölaitteet toimivat satunnaisesti, joten kurkkasin haitarikumien sisään. Monta johtoa poikki. Onneksi johdoissa oli varaa että sai haitarikumin pois tieltä.
Rouvan Giuliettan takaluukun sähkölaitteet toimivat satunnaisesti, joten kurkkasin haitarikumien sisään. Monta johtoa poikki. Onneksi johdoissa oli varaa että sai haitarikumin pois tieltä.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Ihmettelin Q4:sen jakohihnan ympärille kietoutunutta Dayco merkkistä laturin hihnaa.
On se käsittämätöntä miten tuollainen pieni hihnan pala katkaisee menon ja työpäivän heti aamusta.
Kokeilin vielä ennen liikkeelle lähtöä vinkuuko hihna ja ei vinkunut (eikä ole vinkunut aikaisemminkaan), mutta taisi olla liikaa tämän kertainen kylmä käynnistys.
Huomenna täytyy tarkastaa kuinka paljon jako on pielessä ja kokeilla onko ollut tuuria vai meneekö kaikki keinut vaihtoon.
Isompaa remonttia en taida jaksaa enää tuohon alkaa tekemään, vaikka onhan tuo neliveto mukava peli.
On se käsittämätöntä miten tuollainen pieni hihnan pala katkaisee menon ja työpäivän heti aamusta.
Kokeilin vielä ennen liikkeelle lähtöä vinkuuko hihna ja ei vinkunut (eikä ole vinkunut aikaisemminkaan), mutta taisi olla liikaa tämän kertainen kylmä käynnistys.
Huomenna täytyy tarkastaa kuinka paljon jako on pielessä ja kokeilla onko ollut tuuria vai meneekö kaikki keinut vaihtoon.
Isompaa remonttia en taida jaksaa enää tuohon alkaa tekemään, vaikka onhan tuo neliveto mukava peli.
- Liitteet
-
- hihna.JPG
- (183.19 KiB) Tiedosto ladattu 4925 kertaa
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Macela
- Viestit: 2365
- Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
- Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99 - Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Jaa oliko se sun 159 joka haukotteli tänää siinä Satakunnankadun lähellä? Toivotaa hyvää tuuria.
Noni
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Juu sehän se oli, kaverin hallille vietiin sulamaan.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tänään sain aloitettua Q4:sen vauriotutkinnan.
Jako oli hypännyt about 20 hammasta. Hihna oli kuitenkin täysin ehjä.
Laitoin jaon paikoilleen ja pyörittelin konetta käsin. Ei mitään suurempaa mekaanista ääntä kuulunut, joten kokeilin startata.
Kone lähti kyllä jotenkin käymään, mutta kilinä oli sen verran suuri, että parin sekunnin jälkeen sammutin koneen.
Eli ehkä muutama keinu on mennyt poikki.
Aloin purkamaan nokka-akseleita pois, jotta saisin keinut näkyviin. Muuten meni ihan mukavasti purkaminen, mutta yksi suutin on totaalisen jumissa. Huomenna kokeillaan suuttimen ulosvetäjää, josko sillä se irti lähtisi. Onnistuin myös rikkomaan huohotin putken, joka tulee öljykorkin viereen kiinni. Täytyy katsoa varastot, jos vaikka tuollainen olisi jäänyt purkuautosta. Luultavasti kuitenkin meni koneen mukana, joten ostoilmoitus varmaankin täytyy laittaa palstalle.
Jako oli hypännyt about 20 hammasta. Hihna oli kuitenkin täysin ehjä.
Laitoin jaon paikoilleen ja pyörittelin konetta käsin. Ei mitään suurempaa mekaanista ääntä kuulunut, joten kokeilin startata.
Kone lähti kyllä jotenkin käymään, mutta kilinä oli sen verran suuri, että parin sekunnin jälkeen sammutin koneen.
Eli ehkä muutama keinu on mennyt poikki.
Aloin purkamaan nokka-akseleita pois, jotta saisin keinut näkyviin. Muuten meni ihan mukavasti purkaminen, mutta yksi suutin on totaalisen jumissa. Huomenna kokeillaan suuttimen ulosvetäjää, josko sillä se irti lähtisi. Onnistuin myös rikkomaan huohotin putken, joka tulee öljykorkin viereen kiinni. Täytyy katsoa varastot, jos vaikka tuollainen olisi jäänyt purkuautosta. Luultavasti kuitenkin meni koneen mukana, joten ostoilmoitus varmaankin täytyy laittaa palstalle.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Sama, mulla ei ollut Q4 kun vaan Q2Maunu kirjoitti:Ihmettelin Q4:sen jakohihnan ympärille kietoutunutta Dayco merkkistä laturin hihnaa.
On se käsittämätöntä miten tuollainen pieni hihnan pala katkaisee menon ja työpäivän heti aamusta.
.
Hihna kaksi pykälää myöhässä imupuolella.
Tosin kC nipussa jo kahden vuoden säädön jäkeen
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kokoonpanohommia
Tuolla lisää: https://deltateam.kuvat.fi/kuvat/LANCIA ... 1++8V+CAT/
Tuolla lisää: https://deltateam.kuvat.fi/kuvat/LANCIA ... 1++8V+CAT/
- Liitteet
-
- Polish_20191107_183955763.jpg
- (190.05 KiB) Tiedosto ladattu 4616 kertaa
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Q4:sen purkaminen saatu etenemään kohtuullisesti.
Yksi suutin oli todella tiukassa ja vaati about 5 tuntia vääntelyä, öljyä, liukuvasaraa ym. ennen kuin suostui irtoamaan.
Sain purettua nokat pois ja tarkastettua vauriot.
Kaikki imupuolen keinut poikki ja pakopuolen ehjät.
Huomenna pitäisi tulla uudet osat, jos vaikka viikonloppuna saisi kasattua koneen.
Mitään varmuutta venttiilien kunnosta ei ole. Ainoastaan tieto siitä, että kone pyörii normaalisti eikä mikään ota kiinni mäntiin.
Pystyykö venttiilit tarkastamaan jotenkin ilman kannen irrotusta? Esimerkiksi puristuksista, vai onnistuuko edes jos nokat on irti.
Yksi suutin oli todella tiukassa ja vaati about 5 tuntia vääntelyä, öljyä, liukuvasaraa ym. ennen kuin suostui irtoamaan.
Sain purettua nokat pois ja tarkastettua vauriot.
Kaikki imupuolen keinut poikki ja pakopuolen ehjät.
Huomenna pitäisi tulla uudet osat, jos vaikka viikonloppuna saisi kasattua koneen.
Mitään varmuutta venttiilien kunnosta ei ole. Ainoastaan tieto siitä, että kone pyörii normaalisti eikä mikään ota kiinni mäntiin.
Pystyykö venttiilit tarkastamaan jotenkin ilman kannen irrotusta? Esimerkiksi puristuksista, vai onnistuuko edes jos nokat on irti.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kyllähän sen pitäisi rutuissa näkyä jos joku vena falskaa. Siellähän pitäisi olla täydet rutut joka pytyssä joka kierroksella samaan aikaan kun nokka-akselit on irti, voisi kuvitella startinkin kuulostavan laiskemmalta kuin normaalisti.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^ Eihän siellä oikein ole puristuksia jos venat ei liiku.. Tai jossain pytyssä on jotain ja toisessa on sitten jotain muuta. Saattaisin itse tehdä suuttimen tilalle sopivan liittimen millä saa paineilmaa pyttyyn. Jos nokat on irti ja venat on kiinni, niin ei saisi imu- tai pakosarjaan suhista. Pieni vaara siinä tietty on jos venttiili on vähän mutkalla, niin jousi vielä sulkee sen, mutta saattaa joskus ajan kuluessa kuitenkin varsi nitkua poikki ja lautanen tipahtaa.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tuo lautasen tippuminen siinä on jonkunmoinen riski. Paljon on toisenmerkkisiä koneita korjattu pelkillä keinujen vaihdoilla ilman ongelmia, näistä en tiedä. Jos hatun käyttää irti ja tarkistaa venttiilit, niin eipähän tarvitse miettiä, että onko jotain odotettavissa?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Itsellä kun kasissa kävi jako vähän sekaisin niin pätevä moottorikoneistaja sanoi ettei välttämättä edes pöydällä pyöritellen voi varmaksi sanoa onko vena suora. Venttiilinhiomakoneessa näkee varmasti ja pienen heiton voi tuossa hiomalla korjata. Tuolloin käytin kannen palasina ja pajalla. Suorat ne venat oli vaikka vähän mäntiin tapasivat. Eipähän tarvitse kuitenkaan miettiä onko kunnossa vai ei ja kasista nyt kannen levittää atomeiksi heittämällä alta tuntiin.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Onpas, jos nokat on irti, venttiilinjouset toimii oikein ja ne venttiilit on tiiviitä - tuolloinhan kaikkien venttiilien pitäisi olla kiinni ja puristusten siis tapissaan. Paineilmatesti kuulostaa kyllä monellakin tapaa startilla pyöritystä paremmalta idealta.Gasket kirjoitti:^ Eihän siellä oikein ole puristuksia jos venat ei liiku..
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^ Mistäs se puristettava ilma pääsee sinne sylinteriin? Samasta syystähän perinteisessä bensakoneessa pitää puristusmittaus tehdä kaasuläppä selällään, muuten jää lukemat liian alas. Mihin kohtaan lie se kone onkaan pysähtynyt ja vuotojen asioista paineet kuitenkin tasaantuu sylintereissä, niin riippuen mikä määrä ilmaa missäkin sylinterissä on niin jotain se mittari näyttää jos konetta pyörittää, mutta mitään johtopäätöstä en tuollaisen testin perusteella kylläkään tekisi.
Tietty jos puristuspainemittariin virittää lisähaaran takaiskulla niin sitä kautta saisi mitattua. Kuitenkin käyttäisin kompuraa niin saisi edes jonkun idean vähän helpommin.
En usko kuitenkaan että imut toimisi niiskuventtiileinä vanhan valmetin tapaan.
Tietty jos puristuspainemittariin virittää lisähaaran takaiskulla niin sitä kautta saisi mitattua. Kuitenkin käyttäisin kompuraa niin saisi edes jonkun idean vähän helpommin.
En usko kuitenkaan että imut toimisi niiskuventtiileinä vanhan valmetin tapaan.
Viimeksi muokannut Gasket, 08 Marras 2019, 12:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Otan takkini, sama asiahan on toisin sanoin jauhettu pumppaushäviökeskustelussa. Eli joo, kompuraa kouraan vaan.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- jyrkip
- Viestit: 790
- Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
- Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04 - Paikkakunta: Nummela
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Mun 166 korkkasi muistaakseni kuusi keinua kun vesipumppu petti ja remmi poikki. Parikymmentä tuhatta kilometriä on sen jälkeen päässyt pulmitta vaikken kantta raottanut. Varmuuden vuoksi uusin kaikki keinut kun olivat kohtuuhalpoja.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tänään jäi korjailut vähän vähemmälle, mutta jotain sentään sain aikaiseksi.
Putsailin keinujen palaset pois koneesta ja noukin pari suuttimien kuparitiivistettä pois kannesta.
Nokkien ajoituksen tarkastin lukitustyökaluilla ja eihän se enää ihan paikallaan ollut. Helposti sain kuitenkin imunokan takaisin oikeaan kohtaan muutaman kerran ratasta löysäämällä.
Uudet osat tuli myös haettua paikallisesta varaosaliikkeestä ja Gasolinalta sain vielä SKF:n laturin hihnankin, joten ehkä viikonlopun aikana pääsee kasaamaan koneen.
Putsailin keinujen palaset pois koneesta ja noukin pari suuttimien kuparitiivistettä pois kannesta.
Nokkien ajoituksen tarkastin lukitustyökaluilla ja eihän se enää ihan paikallaan ollut. Helposti sain kuitenkin imunokan takaisin oikeaan kohtaan muutaman kerran ratasta löysäämällä.
Uudet osat tuli myös haettua paikallisesta varaosaliikkeestä ja Gasolinalta sain vielä SKF:n laturin hihnankin, joten ehkä viikonlopun aikana pääsee kasaamaan koneen.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vihdoinkin sain autotallin järjestykseen ja loput muuttokamat vietyä joko taloon tai suoraan sorttiasemalle. Suunnaton ilon aihe on se, että sain MiTo:n lämpimään sisätilaan . Sen verran kaponen on meille dedikoitu "loossi", että sivusuunnassa ei pääse kovin mahdottomia tekemään. Jos naapurin auto on liikenteessä, niin sitten kyllä. Sainpahan työpöydän, työkalulaatikoston ja kompuran sentään mahtumaan tallin perälle.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- Ossiv
- Viestit: 351
- Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
- Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0 - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kierrätin puolien ja tulppien paikkaa ja huomasin ikäväkseni, että hieman kostuu ain ykköspytyn tulppa huomenna puristuksia mittailee..
Mitä jää jäljelle ku mäntävika
Mitä jää jäljelle ku mäntävika
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Q4:sen kone laitettu takaisin nippuun. Keinut vaihdettu ja jako arvottu takaisin paikoilleen.
Käyntiin lähti, mutta muutama suuttimen tiiviste vuotaa ja kone sutkuttaa. Laitoin kyllä uudet tiivisteet, mutta kai sinne jotain roskaa jäi väliin.
Varaosamyyjä arpoi kahden eri kokoisen tiivisteen välillä, joten voi olla tietty että tuli väärät tiivisteet.
Tyhmä kun ei muistanut auton rekisterinumeroa ja käytin vanhemman 159:sin rekkaria kun tilasin osat. Näissähän on eri suuttimet, 200 ja 210 heppaisissa.
Mitään suurta kilinää / kolinaa ei kuulunut, joten vielä ollaan voiton puolella. Kaasupolkimeen en uskaltanut koskea.
Käyntiin lähti, mutta muutama suuttimen tiiviste vuotaa ja kone sutkuttaa. Laitoin kyllä uudet tiivisteet, mutta kai sinne jotain roskaa jäi väliin.
Varaosamyyjä arpoi kahden eri kokoisen tiivisteen välillä, joten voi olla tietty että tuli väärät tiivisteet.
Tyhmä kun ei muistanut auton rekisterinumeroa ja käytin vanhemman 159:sin rekkaria kun tilasin osat. Näissähän on eri suuttimet, 200 ja 210 heppaisissa.
Mitään suurta kilinää / kolinaa ei kuulunut, joten vielä ollaan voiton puolella. Kaasupolkimeen en uskaltanut koskea.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Eilen totesin suuttimen suhinan aiheuttajaksi pois paikoiltaan olevat keinut, joten tänään avasin nokka-akselien kantta sen verran, että sain kaikki paikoilleen.
Auto kyllä kävi jos yksi suutin oli kokonaan irti, mutta jos sen laittoi kunnolla paikoilleen ei startti jaksanut pyörittää konetta.
Nyt auto lähti käymään ilman kolinoita ja suhinoita. Karkeammalla käyntiäänellä, mutta en voinut käyttää konetta kovin pitkään kun tallista ei saanut kunnolla ovia auki.
Huomenna vielä uudet öljyt, huohottimen korjaus ja muutama ruuvi kiinni. Sen jälkeen koeajolle.
Auto kyllä kävi jos yksi suutin oli kokonaan irti, mutta jos sen laittoi kunnolla paikoilleen ei startti jaksanut pyörittää konetta.
Nyt auto lähti käymään ilman kolinoita ja suhinoita. Karkeammalla käyntiäänellä, mutta en voinut käyttää konetta kovin pitkään kun tallista ei saanut kunnolla ovia auki.
Huomenna vielä uudet öljyt, huohottimen korjaus ja muutama ruuvi kiinni. Sen jälkeen koeajolle.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- 155156
- Viestit: 1763
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Mites tämän ylläpitolaturin kanssa on, että pitääkö Defan purkista lähtevän latausjohdon miinuspuoli kiinnittää johonkin muualle kuin akun miinusnapaan?pitkämies kirjoitti:Tilasin Defan patterin-lataus-järjestelmän ja sinnehän se pannuhuoneeseen sujahti. Loppuu se virheilmoittelu kaikenmaailman turhista asioista.....Joka päivä talvikaudella kumminkin 2h kiinni tolpassa, joten pitäis auttaa.. Pienimuotoinen tallimiittinki siis pidettiin "Isolan" kanssa joka tuli sulattelemaan omaa Thesistään ja itse asiassa melkein tämän asensi..Ehdin pari ruuvia kiristämään kun homma oli jo ohi ...Hämmästyttävää kyllä kaikki meni alle 20 minuuttiin! Ja edes hanskalokeroa ei tarvinnut purkaa!!.............Ja äärimmäisen asiallisesti meni kiinni. Ei purkkapatentteja
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^Paras paikka se miinusnapa teoriassa on, jos autossa ei ole mitään latauksenvalvontajärjestelmää. Käytännössä maajohtimet on sen verran järeitä, että aivan samoin toimii kun törkkää koriin kiinni.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Q4 liikkuu taas.
Tärisevän tyhjäkäynnin syyksi todettu hajonnut diesel suutin. Laitoin väliaikaisesti paikoilleen 200hv koneen suuttimen. Tuntuisi toimivan normaalisti myös sillä, mutta vaihdetaan oikeanlaiseen kunhan posti taas polkee.
Öljynvaihto alkoi lupaavasti propun kannan rikkoutumisella. Sain kuitenkin uuden propun hankittua Motonetista.
Huohotinputken korjasin pätkällä kupariputkea. Täytyy hankkia jostain ehjä putki.
Tärisevän tyhjäkäynnin syyksi todettu hajonnut diesel suutin. Laitoin väliaikaisesti paikoilleen 200hv koneen suuttimen. Tuntuisi toimivan normaalisti myös sillä, mutta vaihdetaan oikeanlaiseen kunhan posti taas polkee.
Öljynvaihto alkoi lupaavasti propun kannan rikkoutumisella. Sain kuitenkin uuden propun hankittua Motonetista.
Huohotinputken korjasin pätkällä kupariputkea. Täytyy hankkia jostain ehjä putki.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vaihdoin penarin etujarrulevyt ja -palat. Koeajolla ainakin ensihätään ei tärrää, ei vipata, ei temppuile eikä laahaa ja jarrutuntuma on todella mainio.
Ja pakko todeta että on vähän perkeleesti kivempi huoltaa noita kuin 159:n isobremboja. Näissä kun ei ole niitä halvatun jumitappeja...
Ja pakko todeta että on vähän perkeleesti kivempi huoltaa noita kuin 159:n isobremboja. Näissä kun ei ole niitä halvatun jumitappeja...
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Q4:sen koneessa oli vielä pientä diesel vuotoa paluuputken liitoksen kohdalla. Putki meni vaihtoon.
Nyt vaan ihmetyttää autoon tullut kurlaus ääni. Tuntuisi tulevan jakopään suunnalta.
Epäilyksen kohteena on siis vesipumppu tai ohjaustehostin. Voi tietty olla myös kompura, mutta kurlaus jatkuu vaikka ilmastoinnin laittaa pois.
Täytyy varmaankin kokeilla käyttää konetta ilman apulaitehihnaa. Jos kurlaus jatkuu menee vesipumppu vaihtoon.
Nyt vaan ihmetyttää autoon tullut kurlaus ääni. Tuntuisi tulevan jakopään suunnalta.
Epäilyksen kohteena on siis vesipumppu tai ohjaustehostin. Voi tietty olla myös kompura, mutta kurlaus jatkuu vaikka ilmastoinnin laittaa pois.
Täytyy varmaankin kokeilla käyttää konetta ilman apulaitehihnaa. Jos kurlaus jatkuu menee vesipumppu vaihtoon.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 134
- Liittynyt: 04 Marras 2018, 10:29
- Car(s): Käyttis Kia ceed 1.6 bensa,hupia ajelen pojan 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vaihdoin öljyt ja suodattimen 156 pikkubussoon,on taas Luigi pistänyt parastaan kun on öljynsuodattimen paikan valinnut.Vaikka on neljä erilaista suodattimen avaajaa niin eihän sinne mikään käynyt,muutenkin v-mäistä hommaa tunkin kanssa könytä ja varmasti huomenna käryä riittää kun pakoputki on joka puolelta öljytty.Minkälainen suodatinavain pitää hankkia että se kävisi,jokin pihtimalli ehkä ?
- sgeust
- Viestit: 115
- Liittynyt: 24 Loka 2018, 10:02
- Car(s): GTV 6 2.5 -83
156 2.5 V6 -02
164 Q4 3.7 -96
164 Q4 3.2 -94
164 V6 3.0 -90 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Ketjumallinen suodatinavain on aina toiminut mulle. Mulla on korjaamossa oikea suodatinhylsy mutta se ketjumallinen on melkein aina ollu parempi ratkaisu. Ainakin 164:sessa.Kuvaaja kirjoitti:Vaihdoin öljyt ja suodattimen 156 pikkubussoon,on taas Luigi pistänyt parastaan kun on öljynsuodattimen paikan valinnut.Vaikka on neljä erilaista suodattimen avaajaa niin eihän sinne mikään käynyt,muutenkin v-mäistä hommaa tunkin kanssa könytä ja varmasti huomenna käryä riittää kun pakoputki on joka puolelta öljytty.Minkälainen suodatinavain pitää hankkia että se kävisi,jokin pihtimalli ehkä ?
Assumptions are the mother of all fuck ups.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Suodatinhan on ihan oikealla paikalla ja helposti saavutettavissa, epähuomiossa ovat vaan laittaneet moottorin väärin päin, sen kun kuuluisi olla pitkittäin.Kuvaaja kirjoitti:Vaihdoin öljyt ja suodattimen 156 pikkubussoon,on taas Luigi pistänyt parastaan kun on öljynsuodattimen paikan valinnut.
-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^^ Komppaan tuota avainmallia. Tuon on ainoa millä sain 159 1,9 JTDM:n suodattimen auki. On ahtaassa paikassa hyvä kun saa ruuvilla kiristää tuon paikoilleen ja sitten voi vääntää mistä mahtuu. Ketju- ja turvavyömalli ei pysy paikoillaan että saisi väännettyä. On siinä maljan päässä kuusiokanta, mutta ei siitä uskalla ettei koko muovikuppi mene halki.
Itsehän eilen raivailin tallia että saisi käyttöautoja talveksi katon alle. Jotenkin kesän aikana rojut aina leviää eikä syksyllä ole mitään saumaa enää saada käyttiksiä sisälle.
Koitin myös tehdä pientä hitsaushommaa ja tussautin migistä savut pihalle. Muuntajaan menisi oma veikkaus. Täytyy viedä korjaamolle katsottavaksi jos tuosta vielä hitsikone tulisi
Ei kellään olisi Esabin 180 Smashweldin raatoa? Tuohon omaan on jo laitettu langansyötön säätöpotikka, konkkia ja uusi kaapeli jokunen vuosi sitten niin ei raaskisi sitä oikein romuttaakaan. Oiva kotitallihitsihän tuo on.
Itsehän eilen raivailin tallia että saisi käyttöautoja talveksi katon alle. Jotenkin kesän aikana rojut aina leviää eikä syksyllä ole mitään saumaa enää saada käyttiksiä sisälle.
Koitin myös tehdä pientä hitsaushommaa ja tussautin migistä savut pihalle. Muuntajaan menisi oma veikkaus. Täytyy viedä korjaamolle katsottavaksi jos tuosta vielä hitsikone tulisi
Ei kellään olisi Esabin 180 Smashweldin raatoa? Tuohon omaan on jo laitettu langansyötön säätöpotikka, konkkia ja uusi kaapeli jokunen vuosi sitten niin ei raaskisi sitä oikein romuttaakaan. Oiva kotitallihitsihän tuo on.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Eikös 1.9 ja 2.4 ole samalla rakenteella? 36mm hylsyllä se muovikuppi aukeaa oikein kivasti. On sen verran kovaa kamaa, että kestää kyllä. Ainakin jos ei kiristä yli sen 25Nm momentin...
-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Mitä teit tänään tallissa?
2,4:een en ole öljyjä koskaan vaihtanut. Muistaakseni kuusiokanta olisi 32 mm, mutta voin olla väärässä. Kun tuota ekaa kertaa taannoin avasin, niin silloin se oli oikeasti tiukassa ja oli jonkinlainen taistelu saada se auki. Itse olen kääntänyt käsin kiinni. Aika selvästi sen tuntee milloin tulee O-renkaalle ja milloin sitten toppaa olkapäähän. Momentista en tiedä, mitä nyt käsillä tuohon lie saa Avauksessa on kyllä aina joutunut vähän työkalua käyttämään. Jotenkaan ei tunnu luotettavalta se kuusiokanta niin tuolla pannalla olen sen avannut.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vaihdoin öljyt ja suodattimen 2.4:ään juuri lauantaina. Suodattimen kotelo on tosiaan 36 mm avainvälillä, vaikka olin myös lukenut jostain että se olisi 32 mm. Aukesi helposti avaimella ja tunnollisesti pistin sen momenttiavaimen kanssa (silti varoen) vielä kiinni. Kai tuon voisi käsikireyteenkin laittaa, kun on kerran O-rengastiivisteinen, mutta ainakin omassa kotelo pyöri jengoille sen verran nahkeasti ettei käsin kiristäminen tuntunut mielekkäältä.
Öljyt otin itse pois perjantaina akkuun kytkettävällä Lidlin vakuumipumpulla. Melkein 5 litraa sai ulos, kun tunkkasi kuskin puolen etukulman kohtuullisen ylös. Ilman tunkkaamista ulos tuli vain noin 3,5 litraa. Laitoin 5 litraa uutta tavaraa ja ajelin noin 50 km yhteensä, jonka jälkeen lauantaina vaihdoin vielä öljyt uudelleen. Motonetin GM:n 5W-30 öljy oli 20€ / 5 litraa, joten ihan kohtuutonta kustannusta ei tullut tällä huuhteluvaihdollakaan.
Öljyt otin itse pois perjantaina akkuun kytkettävällä Lidlin vakuumipumpulla. Melkein 5 litraa sai ulos, kun tunkkasi kuskin puolen etukulman kohtuullisen ylös. Ilman tunkkaamista ulos tuli vain noin 3,5 litraa. Laitoin 5 litraa uutta tavaraa ja ajelin noin 50 km yhteensä, jonka jälkeen lauantaina vaihdoin vielä öljyt uudelleen. Motonetin GM:n 5W-30 öljy oli 20€ / 5 litraa, joten ihan kohtuutonta kustannusta ei tullut tällä huuhteluvaihdollakaan.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vähän taas ehti tehdä kokoonpano hommia.
- Liitteet
-
- DSC_0979.JPG
- (214.47 KiB) Tiedosto ladattu 3189 kertaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Pele laittaa ketjun täyteen (auto)pornoa!
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^ Tässä tapauksessa se onkin kaunista katseltavaa .
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Teippasin ilmastointiteipillä 166:n puskurin verkon umpeen, eiköhän se hieman koneen lämpenemisnopeutta lisää.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
FinPat kirjoitti:Pele laittaa ketjun täyteen (auto)pornoa!
Kiitos.JiiPee kirjoitti:^ Tässä tapauksessa se onkin kaunista katseltavaa .
Tämä on niitä harvoja ketjuja minkä tuntee omakseen ja mihin tulee postailtua.
Toistaiseksi ei moderaattorinkaan ole tarvinnut puuttua.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Talli ehkä vähän suuri sana, mutta aloitin pippanan ehostamisen. Jarrut kuosiin joka nurkassa, yhden alatukivarren vaihto, jakohihnan vaihto ja öljyvuodon korjaus, ynnä muuta pientä.
Toisesta takajarrusta tuli hylsy leimalla, kun oli levy ruosteessa. Ehkä se olisi vielä reippaalla jarruttelulla puhdistunut, mutta samalla puolella oli myös satulan toinen liukutappi jumissa ja palat jumissa, joten ei ihan turhaan tullut purettua. Jumissa olleen tapin oli edellinen reiska "korjannut" voitelemalla sen kuparitahnalla Onneksi tuo oli ainoa ranetus.
Venakoppa vuotaa öljyä niin, että koko kone on märkä. Venakoppa ja kopan päällä oleva öljyputki on kiinni vain 34:llä pultilla, joille on jokaiselle useampivaiheinen kiristys ja eksoottinen kiristysjärjestys, ja pultista riippuen niitä kiristysmetodejakin taisi olla kolme erilaista, eli pikkuista vaille vittumainen homma
Takana oli toisen puolen jarrupalat jumissa, kun jarrusatulan kiinnitysrauta oli niin paksussa ruosteessa ettei pala mahtunut enää liikkumaan. Nyt on joka nurkan raudat hapossa kylpemässä, mutta millä ne kannattaisisi maalata, ettei ihan heti ruostuisi uudestaan?
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Ei tallissa, mutta katoksessa, peräöljyjen vaihto Mazdaan. Aika mustaa tavaraa tulikin ulos. Ja pihalla sitten klapikoneen teko ja testaus. Eli kaksi rengasliikkeen romukasasta otettua 13” rengasta päällekkäin kiinni pölliin, niin jopa helpottuu ja nopeutuu puiden pilkkominen, vaikkei herkuksi muutukaan. Ei nyt ole kunnolliseen halkomakoneeseen rahoja just nyt, niin hoitakoon Fiskars ne hommat.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta