Muiden merkkien murheita.
Valvoja: Moderators
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Muiden merkkien murheita.
^Torx-pultin paikalle laitetaan ajoitustappi, mutta se on vain ajoitusta varten eikä lukitse kampiakselia.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Muiden merkkien murheita.
^ no mutta kun saat lukittua vauhtipyörän niin kampiakseli lukittuu kanssa. Olenko ymmärtänyt nyt jotakin väärin?
Edit: eiköhän sieltä forumilta jostain vastaus löydy.
Edit: eiköhän sieltä forumilta jostain vastaus löydy.
Viimeksi muokannut JiiPee, 03 Joulu 2019, 11:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Muiden merkkien murheita.
^No tuota kuvaa juuri on tässä kissojen ja koirien kanssa etsitty
Melko piilossa tuo kolo näköjään.

- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Muiden merkkien murheita.
Se ajoitustappi on vain vaste, joka pysäyttää kampiakselin normaaliin käyntisuuntaan pyörittäessä. Pulttia jos yrittäisi aukipäin, niin kone pääsee pyörimään toiseen suuntaan ehkä ¾ kierrosta ennen kuin tuo tappi törmää vastapainoon. Se on myös alle 10 mm paksu ja useamman sentin pitkä se tappi, joten sitä vasten ei paljon kestä vääntää.JiiPee kirjoitti:^ no mutta kun saat lukittua vauhtipyörän niin kampiakseli lukittuu kanssa. Olenko ymmärtänyt nyt jotakin väärin?
No, ehkä mä nyt torstaina viimein saan sen pultin irti kun tuo kuva löytyi

- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Muiden merkkien murheita.
Ahaa, nyt ymmärrän.
. Ajattelin, että sitä reikää olisi voinut jollakin tavalla hyödyntää lukituksessa.

Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- Manu
- Viestit: 510
- Liittynyt: 24 Syys 2015, 01:23
- Car(s): Lexus CT hybrid -11
ex. Alfa Romeo 159 2.4Jdtm Qtronic -06 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Muiden merkkien murheita.
https://www.clubalfa.it/88115-fiat-124- ... enerazione
Fiat 124 Spideria ei korvata millään. Olipa taas yllättävä uutinen, oli kuitenkin hienoin tämän hetkinen malli Fiatilla! Fiat varmaan alkaa keskittymään vaan pieniin viistoperiin mutta esim uutta Tipoakaan ei välttämättä tule tai ei tiedä jos perustuisi peugeotin pohjaan (308, astra yms)
Fiat 124 Spideria ei korvata millään. Olipa taas yllättävä uutinen, oli kuitenkin hienoin tämän hetkinen malli Fiatilla! Fiat varmaan alkaa keskittymään vaan pieniin viistoperiin mutta esim uutta Tipoakaan ei välttämättä tule tai ei tiedä jos perustuisi peugeotin pohjaan (308, astra yms)
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Muiden merkkien murheita.
Täällä kun on havaittu minua vahvempaa automaattivaihteistotietämystä, niin isän autolla ajaessa heräsi kysymys. Tuo on ruvennut tekemään sitä, että välillä kaasua nostaessa auto jarruttaa pienen hetken moottorilla ennen kuin vaihde vapautuu. Noinhan tuon ei kuuluisi tehdä. Ongelma on lähinnä kosmeettinen, mutta kun viat harvoin itsellään ainakaan paranee, niin mahtaako moinen käytös ennakoida isompaa ongelmaa? Auto on 1995 Opel Astra ja salkku AF13, joku Aisin-Warnerin tekele muistaakseni.
Re: Muiden merkkien murheita.
willez: Bmw N53B30 moottori on kyllä hieno - laihaseoskikotin (minun autossa myös. pikkusen se naksuttaa).
Ongelmiakin moottorin kohdalla on ollut (bmw on myös näitä takuuseen korjaillut)..
- korkeapaine-bensapumppu
- suuttimet
- nox anturi (vaihdoin alkuvuodesta. Olisi kuullemma ollut parempi deaktivoida koko systeemi. Diesel miehet tietää)
- puolat (vaihdettu takuuseen 2013)
Kalliita osia kaikki, Saksasta tilatessa toki lompakko kärsii aika paljon vähemmän
ja tavarakin lähes aina oikeaa. Kiinasta en ole vielä uskaltanut tilata.
Ongelmiakin moottorin kohdalla on ollut (bmw on myös näitä takuuseen korjaillut)..
- korkeapaine-bensapumppu
- suuttimet
- nox anturi (vaihdoin alkuvuodesta. Olisi kuullemma ollut parempi deaktivoida koko systeemi. Diesel miehet tietää)
- puolat (vaihdettu takuuseen 2013)
Kalliita osia kaikki, Saksasta tilatessa toki lompakko kärsii aika paljon vähemmän
ja tavarakin lähes aina oikeaa. Kiinasta en ole vielä uskaltanut tilata.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Muiden merkkien murheita.
Noooo, puolathan sentään on liki puoli-ilmaisia paikallisella marmorillakin (jotain 60e/kpl). Suuttimet on vähän kalliimpia, ~300e/kpl täkäläisellä marmoritiskillä. Eikä sinänsä ole ihme että niitä menee.
Legendaariseksi väitetyn M54-moottorin elinkaaren lähestyessä loppuaan herra isoherra antoi saksalaiselle insinöörille tehtävän - M54:n seuraajan pitää olla edeltäjäänsä kevyempi, tehokkaampi ja taloudellisempi. Saksalainen insinööri paukutti päätä yhteen kollegansa kanssa ja sai kuin saikin aikaan melkoisen insinöörityön taidonnäytteen ja syntyi N52 -moottoriperhe, joka täytti asetetut vaatimukset. Massa väheni n. 20kg, joka on aika paljon.
N52 on teknisesti erittäin hieno, mutta myös erittäin saksalainen moottori. Moottorilohko on ns. komposiittilohko - alumiinisen sylinteriryhmän ympärillä on magnesiumkuoret (no, oikeasti nää lie jotain kevytmetalliseoksia, mutta pääaineina nuo), koska tällä saatiin massa painettua mahdollisimman alhaiseksi. Lähes kaikki mahdolliset pultit ovat kevytmetallia (tämän takia mm. ilmansuodatinkotelon ruuvit ovat kertakäyttöisiä) Vääntökäyrä saatiin pitkäksi ja korkeaksi hyödyntämällä ns. tupla-VANOS eli erikseen +-60° muuttuva ajoitus imu- ja pakonokka-akseleilla sekä DISA-nimisellä muuttuvapituuksisella imusarjalla. Tehokkuutta ja hyötysuhdetta haettiin suorasytytyksen lisäksi kehittämällä muuttuvan venttiilinajoituksen kaveriksi muuttuva venttiilin avautuma, jonka nimeksi päätyi Valvetronic. Lämmönhallintaan ja osaltaan hyötysuhdetta parantamaan moottorista hylättiin vanhanaikaiseksi leimattu, täysmekaaninen vesipumppu ja tilalle ruuvattiin tehokas, logiikkaohjattu sähkinen vesipumppu, joka yhdessä älykkään akun latausjärjestelmän kanssa mahdollistaa jopa sen, että täyskaasukiihdytyksessä ei tarvitse tuhlata senhetkistä moottorin energiaa jäähdytykseen.
Joku aivosolu pääsi kuitenkin pyörähtämään vastapalloon saksalaisen insinöörin päässä ja N52 päätyi tuotantoon imusarjaruiskutuksella varustettuna. Tämä korjattiin seuraavaksi jatkojalostamalla N52:sta N53 -moottoriperhe, johon lisättiin korkeapaineinen polttoainejärjestelmä ja suihkutus suoraan palotilaan eli ns. suoraruisku. Valitettavasti fysiikan rajat tulevat vastaan jopa saksalaiselle insinöörille ja sylinterikannesta loppui tila, jolloin Valvetronic -järjestelmä uhrattiin suorasuihkutuksen tieltä ja samalla tapahtui paluu täysin kaasuläppäohjattuun ilmamassaan.
Tässä kohtaa on siis saavutettu teknisessä kehityksessä BMW:n viimeinen aito vaparikuutonen eli N53 -moottoriperhe. Komposiittilohko, erikseen muuttuva venttiilinajoitus imu- ja pakopuolella, suorasytytys, suorasuihkutus, älykäs ohjaus latauksella ja jäähdytyksellä ja tehokkaimmissa malleissa muuttuvapituuksinen imusarja. Parhaimmillaan mainittu 200kW huipputeho ja jopa 320Nm vääntömomentti 3-litraisesta vapaahengitteisestä on kieltämättä hieno suoritus.
Kehityksen edetessä kuitenkin tapahtui pieniä ja lähes merkityksettömiä virheitä, joista yksi johtaa N53:n puolakatoon. N52 imusarjaruiskuna toimii perinteisen suorasytytyksen kera. Tulpat ovat pitkäikäisiä (jopa 160tkm vaihtoväli) ja puolat myös. Kipinäjännite N52:ssa on 20kV, mikä riittää hienosti. N53:een haluttiin hyödyntää suorasuihkutuksen dynamiikkaa ja sytytysjärjestelmää kehitettiin entisestään: tulpat vaihtuivat pidemmän kärkivälin versioiksi, vaihtoväli tiheni, tulppien hinta kasvoi ja kipinäjännite nostettiin 40 kV lukemaan. Valitettavasti nämä muutokset tehtiin vain moottorin puolella. Moottorinohjauksen puolella tehtiin luonollisesti myös muutoksia, mutta joku kuitenkin unohti, että sekä jymäkämpi kipinä että tyystin erilaiinen suutintekniikka saattavat kaivata myös jymäkämpää ohjausta ja MSD80 -moottorinohjaimeen jäi alimitoitettu ohjauselektroniikka. Äkkiseltään kuvittelisi, että vika ilmenisi yleisimmin moottorinohjaimeen, mutta eipä se epävakaa/vajaa ohjaus ole herkkua vastaanottajallekaan. Ilmeisesti sisäiset suojaukset kasaavat tilanteen niin, että yleisemmin porsii se puola tahi suutin, kuin pääteaste.
Tilanentta tiettävästi helpottaa kummasti, kun pääteasteet vaihtaa hommansa paremmin hanskaaviin komponentteihin. Tästä tarkemmin tuolta: https://bimmerprofs.com/30ba30bb-repair-msd80/
Legendaariseksi väitetyn M54-moottorin elinkaaren lähestyessä loppuaan herra isoherra antoi saksalaiselle insinöörille tehtävän - M54:n seuraajan pitää olla edeltäjäänsä kevyempi, tehokkaampi ja taloudellisempi. Saksalainen insinööri paukutti päätä yhteen kollegansa kanssa ja sai kuin saikin aikaan melkoisen insinöörityön taidonnäytteen ja syntyi N52 -moottoriperhe, joka täytti asetetut vaatimukset. Massa väheni n. 20kg, joka on aika paljon.
N52 on teknisesti erittäin hieno, mutta myös erittäin saksalainen moottori. Moottorilohko on ns. komposiittilohko - alumiinisen sylinteriryhmän ympärillä on magnesiumkuoret (no, oikeasti nää lie jotain kevytmetalliseoksia, mutta pääaineina nuo), koska tällä saatiin massa painettua mahdollisimman alhaiseksi. Lähes kaikki mahdolliset pultit ovat kevytmetallia (tämän takia mm. ilmansuodatinkotelon ruuvit ovat kertakäyttöisiä) Vääntökäyrä saatiin pitkäksi ja korkeaksi hyödyntämällä ns. tupla-VANOS eli erikseen +-60° muuttuva ajoitus imu- ja pakonokka-akseleilla sekä DISA-nimisellä muuttuvapituuksisella imusarjalla. Tehokkuutta ja hyötysuhdetta haettiin suorasytytyksen lisäksi kehittämällä muuttuvan venttiilinajoituksen kaveriksi muuttuva venttiilin avautuma, jonka nimeksi päätyi Valvetronic. Lämmönhallintaan ja osaltaan hyötysuhdetta parantamaan moottorista hylättiin vanhanaikaiseksi leimattu, täysmekaaninen vesipumppu ja tilalle ruuvattiin tehokas, logiikkaohjattu sähkinen vesipumppu, joka yhdessä älykkään akun latausjärjestelmän kanssa mahdollistaa jopa sen, että täyskaasukiihdytyksessä ei tarvitse tuhlata senhetkistä moottorin energiaa jäähdytykseen.
Joku aivosolu pääsi kuitenkin pyörähtämään vastapalloon saksalaisen insinöörin päässä ja N52 päätyi tuotantoon imusarjaruiskutuksella varustettuna. Tämä korjattiin seuraavaksi jatkojalostamalla N52:sta N53 -moottoriperhe, johon lisättiin korkeapaineinen polttoainejärjestelmä ja suihkutus suoraan palotilaan eli ns. suoraruisku. Valitettavasti fysiikan rajat tulevat vastaan jopa saksalaiselle insinöörille ja sylinterikannesta loppui tila, jolloin Valvetronic -järjestelmä uhrattiin suorasuihkutuksen tieltä ja samalla tapahtui paluu täysin kaasuläppäohjattuun ilmamassaan.
Tässä kohtaa on siis saavutettu teknisessä kehityksessä BMW:n viimeinen aito vaparikuutonen eli N53 -moottoriperhe. Komposiittilohko, erikseen muuttuva venttiilinajoitus imu- ja pakopuolella, suorasytytys, suorasuihkutus, älykäs ohjaus latauksella ja jäähdytyksellä ja tehokkaimmissa malleissa muuttuvapituuksinen imusarja. Parhaimmillaan mainittu 200kW huipputeho ja jopa 320Nm vääntömomentti 3-litraisesta vapaahengitteisestä on kieltämättä hieno suoritus.
Kehityksen edetessä kuitenkin tapahtui pieniä ja lähes merkityksettömiä virheitä, joista yksi johtaa N53:n puolakatoon. N52 imusarjaruiskuna toimii perinteisen suorasytytyksen kera. Tulpat ovat pitkäikäisiä (jopa 160tkm vaihtoväli) ja puolat myös. Kipinäjännite N52:ssa on 20kV, mikä riittää hienosti. N53:een haluttiin hyödyntää suorasuihkutuksen dynamiikkaa ja sytytysjärjestelmää kehitettiin entisestään: tulpat vaihtuivat pidemmän kärkivälin versioiksi, vaihtoväli tiheni, tulppien hinta kasvoi ja kipinäjännite nostettiin 40 kV lukemaan. Valitettavasti nämä muutokset tehtiin vain moottorin puolella. Moottorinohjauksen puolella tehtiin luonollisesti myös muutoksia, mutta joku kuitenkin unohti, että sekä jymäkämpi kipinä että tyystin erilaiinen suutintekniikka saattavat kaivata myös jymäkämpää ohjausta ja MSD80 -moottorinohjaimeen jäi alimitoitettu ohjauselektroniikka. Äkkiseltään kuvittelisi, että vika ilmenisi yleisimmin moottorinohjaimeen, mutta eipä se epävakaa/vajaa ohjaus ole herkkua vastaanottajallekaan. Ilmeisesti sisäiset suojaukset kasaavat tilanteen niin, että yleisemmin porsii se puola tahi suutin, kuin pääteaste.
Tilanentta tiettävästi helpottaa kummasti, kun pääteasteet vaihtaa hommansa paremmin hanskaaviin komponentteihin. Tästä tarkemmin tuolta: https://bimmerprofs.com/30ba30bb-repair-msd80/
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Muiden merkkien murheita.
S54 on legendaarinen vaikka lohko onkin valurautaa ja mekaaninen venttiilivälyksen säätö. Can't argue with 8000 rpm redline.Polforea kirjoitti: Legendaariseksi väitetyn M54-moottorin
- TeroPee
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Muiden merkkien murheita.
Vanhaan hyvään aikaan 100hv/litra ja 100Nm per litra vaparista on ollut aina kovan moottorin merkki. Ajelin tuossa muutaman sata kilsaa Saksassa tuollaisen speksin täyttävällä autolla, jossa moottorin tilavuus oli noin 4,2 litraa. Tykkäsin.Polforea kirjoitti: Tässä kohtaa on siis saavutettu teknisessä kehityksessä BMW:n viimeinen aito vaparikuutonen eli N53 -moottoriperhe. Komposiittilohko, erikseen muuttuva venttiilinajoitus imu- ja pakopuolella, suorasytytys, suorasuihkutus, älykäs ohjaus latauksella ja jäähdytyksellä ja tehokkaimmissa malleissa muuttuvapituuksinen imusarja. Parhaimmillaan mainittu 200kW huipputeho ja jopa 320Nm vääntömomentti 3-litraisesta vapaahengitteisestä on kieltämättä hieno suoritus.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Muiden merkkien murheita.
Polforealta suht tyhjentävä tiivistys. Näihin nyansseja riittää hurjasti, mutta juurikin vapaastihengittävän suoran kutosen ominaisuudet edellä vuosia tarkkailin tarjontaa ja koeajoja itselle poikkeuksellinen määrä tehtynä - kunnes natsasi juuri sopivilla varusteilla ja moottoriversiolla yksilö, joka vaikutti kerätyn tiedon perusteella itselle parhaiten sopivalta. Ainutkertainen auton hankinta - 33 aikaisempaa ostosta menty hetken fiiliksellä (noh, melkein). Tällä kertaa tosin (käytetyn auton ostoon varattavasta) touhutonnista tuli neljä - mutta nyt on hyvä!
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Muiden merkkien murheita.
Meidän perheen legendaariseksi väitetty M54 vie öljyä (1L / 4000km). Mites se saksalainen insinööri suunnitteli M54:n öljyrenkaat, vai jättikö tämän kokonaan väliin - unohti? 

Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Muiden merkkien murheita.
En tiedä, en ole kovin perehtynyt M54:een oikeasti.
S54 on kieltämättä legendaarinen. M54 on moottori omalla paikallaan aikajanalla ollen kyllä klassista BMW:tä, mutta itse en sitä osaa legendaarisena pitää, siitä tuo "Legendaariseksi väitetty" -maininta. Tuskin moni muukaan, yleensä legendamaininta sisältyy "BMW:n legendaarinen rivikutonen" -lausahdukseen esim. myynti-ilmoituksessa.
S54 on kieltämättä legendaarinen. M54 on moottori omalla paikallaan aikajanalla ollen kyllä klassista BMW:tä, mutta itse en sitä osaa legendaarisena pitää, siitä tuo "Legendaariseksi väitetty" -maininta. Tuskin moni muukaan, yleensä legendamaininta sisältyy "BMW:n legendaarinen rivikutonen" -lausahdukseen esim. myynti-ilmoituksessa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Muiden merkkien murheita.
Minulla yli 180tkm ajettuna M54 söi oljyä jotain litan per 8-10tkm, nykyään heikommat tiedot. Viimeksi katsoessani tikkua niin full.JiiPee kirjoitti:Meidän perheen legendaariseksi väitetty M54 vie öljyä (1L / 4000km). Mites se saksalainen insinööri suunnitteli M54:n öljyrenkaat, vai jättikö tämän kokonaan väliin - unohti?
Huomannut myös, että öljyn "valmistaja" vaikuttaa jonkin verran, eikä castrol ole aina välttämättä se sopivin.
E: M54 on kyllä hienosaundinen moottori. Kehrää kuin kissa, mutta vaatiessa myös topakka.
-
- Viestit: 134
- Liittynyt: 04 Marras 2018, 10:29
- Car(s): Käyttis Kia ceed 1.6 bensa,hupia ajelen pojan 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Muiden merkkien murheita.
Vaimon Skoda Roomster jätti töistä palatessa välille,latauksenvalo syttyi ja hetken päästä abs ynnä muut herjasi kunnes kone sammui kokonaan.Apuvirtaa antamalla läksi tulille,aluksi latausvalo paloi mutta kierroksia antamalla sammui eikä syttynyt uudestaan.Kotimatkalla ei syttynyt mutta abs eps ja muita vikavaloja kuulemma välillä vilkutteli.Pitänee huomenna pojan kanssa ihmetellä enemmän,pojalla kun on autonasentajan opit vähän tuoreemmassa muistissa kuin minulla ,omasta valmistumisesta jotain 40 vuotta.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Muiden merkkien murheita.
Nämä olikin tiedossa, nimenomaan nuo polttoainepuolen ongelmat. Ilmeisesti kuitenkin ovat yleisempiä N54 (335i) moottorissa, jossa osat ovat kovemmalla rasituksella. Nox-antureita olen muutaman vaihtanut noihin 1-srj pikkukoneisiin (116i). Minkä ikäinen kärry sulla on ja paljonko ajettuna osia hajoillut ? Mul on toi 11/2007 valmistettu ja 135tkm ajettuna, kaikki toimii toistaiseksi.Billie kirjoitti:willez: Bmw N53B30 moottori on kyllä hieno - laihaseoskikotin (minun autossa myös. pikkusen se naksuttaa).
Ongelmiakin moottorin kohdalla on ollut (bmw on myös näitä takuuseen korjaillut)..
- korkeapaine-bensapumppu
- suuttimet
- nox anturi (vaihdoin alkuvuodesta. Olisi kuullemma ollut parempi deaktivoida koko systeemi. Diesel miehet tietää)
- puolat (vaihdettu takuuseen 2013)
Kalliita osia kaikki, Saksasta tilatessa toki lompakko kärsii aika paljon vähemmän
ja tavarakin lähes aina oikeaa. Kiinasta en ole vielä uskaltanut tilata.
Re: Muiden merkkien murheita.
2009willez kirjoitti:Nämä olikin tiedossa, nimenomaan nuo polttoainepuolen ongelmat. Ilmeisesti kuitenkin ovat yleisempiä N54 (335i) moottorissa, jossa osat ovat kovemmalla rasituksella. Nox-antureita olen muutaman vaihtanut noihin 1-srj pikkukoneisiin (116i). Minkä ikäinen kärry sulla on ja paljonko ajettuna osia hajoillut ? Mul on toi 11/2007 valmistettu ja 135tkm ajettuna, kaikki toimii toistaiseksi.
- nox anturi (Suomessa yli 500€, Saksassa 280€)
- abs kehä/renkula ja sensori (osat muutaman kympin)
- takaisinkutsu: lämppärin "liitin/säädin"
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Muiden merkkien murheita.
Tuossa youtube-pätkässä 50sKid selostaa ihan järkeenkäyvällä ajatuksella M54:n öljynkulutuksen saloja öljyrenkaisiin liittyen. Tuskinpa lähden konetta kuitenkaan availemaan
. Tässä videossa esitellään toisenlaisia menetelmiä taklata liiallista öljynkulutusta. Yleensäkin tällä kaverilla on hyviä videoita tuohon moottorityyppiin liittyen.

Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
-
- Viestit: 134
- Liittynyt: 04 Marras 2018, 10:29
- Car(s): Käyttis Kia ceed 1.6 bensa,hupia ajelen pojan 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Muiden merkkien murheita.
Löytyihän sieltä useampi vag biohajoava johdin , liitiin ja rikkinäinen laturi,ehkä olisi tullut kuntoon hiilet vaihtamalla mutta kun tuolla on melkein 300tkm ajettu niin päätettiin vaihtaa uusi,pari satkua jää hintaa kun vie vanhan vaihdossa.Kuvaaja kirjoitti:Vaimon Skoda Roomster jätti töistä palatessa välille,latauksenvalo syttyi ja hetken päästä abs ynnä muut herjasi kunnes kone sammui kokonaan.Apuvirtaa antamalla läksi tulille,aluksi latausvalo paloi mutta kierroksia antamalla sammui eikä syttynyt uudestaan.Kotimatkalla ei syttynyt mutta abs eps ja muita vikavaloja kuulemma välillä vilkutteli.Pitänee huomenna pojan kanssa ihmetellä enemmän,pojalla kun on autonasentajan opit vähän tuoreemmassa muistissa kuin minulla ,omasta valmistumisesta jotain 40 vuotta.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Muiden merkkien murheita.
Voisi sanoa, että hankituista vikakoodisoftista on aina silloin tällöin hyötyä. Pojan pemu yski tänään 5:llä sylinterillä ja täristeli. Hän sai luettua vikakoodit tienpäällä ja vikana oli eläköityvä 3.sylinterin puola. Motonetista tuore varaosa mukaan ja kotiin vaihtamaan. Taas mennään
. Mittarissa sentään jo noin 200tkm.

Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Re: Muiden merkkien murheita.
Kyllähän noilla kummasti säästää ainakin näin landella asuvana vaivaa kun voi lukea kotona tai tienpäällä koodit. Pikkuhiljaa on tilanne koodinlukijoiden suhteen niin hyvä, että jokaisessa autossa joka pihasta löytyy on aina mukana koodinlukijat.JiiPee kirjoitti:Voisi sanoa, että hankituista vikakoodisoftista on aina silloin tällöin hyötyä. Pojan pemu yski tänään 5:llä sylinterillä ja täristeli. Hän sai luettua vikakoodit tienpäällä ja vikana oli eläköityvä 3.sylinterin puola. Motonetista tuore varaosa mukaan ja kotiin vaihtamaan. Taas mennään. Mittarissa sentään jo noin 200tkm.
Kerran löi bmw ajoneston päälle keskellä korpea mökkipihassa niin helpottihan se kun löytyi bmw:n omat systeemit, joilla sekin saatiin taivuteltua. Jännä vika sinänsä kun ei toistunut ikinä vaikka auto olikin 6 vuotta tämän jälkeen omistuksessa.
Koodinlukijat maksaa itsensä varsin nopeasti takaisin.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Muiden merkkien murheita.
En minä niitä ole Alfoilla ja Toyotoilla ollenkaan tarvinnut 40 vuoteen. Yksi turhake on kyllä JTD:lle hankittu....Dfin kirjoitti:Kyllähän noilla kummasti säästää ainakin näin landella asuvana vaivaa kun voi lukea kotona tai tienpäällä koodit. Pikkuhiljaa on tilanne koodinlukijoiden suhteen niin hyvä, että jokaisessa autossa joka pihasta löytyy on aina mukana koodinlukijat.JiiPee kirjoitti:Voisi sanoa, että hankituista vikakoodisoftista on aina silloin tällöin hyötyä. Pojan pemu yski tänään 5:llä sylinterillä ja täristeli. Hän sai luettua vikakoodit tienpäällä ja vikana oli eläköityvä 3.sylinterin puola. Motonetista tuore varaosa mukaan ja kotiin vaihtamaan. Taas mennään. Mittarissa sentään jo noin 200tkm.
Kerran löi bmw ajoneston päälle keskellä korpea mökkipihassa niin helpottihan se kun löytyi bmw:n omat systeemit, joilla sekin saatiin taivuteltua. Jännä vika sinänsä kun ei toistunut ikinä vaikka auto olikin 6 vuotta tämän jälkeen omistuksessa.
Koodinlukijat maksaa itsensä varsin nopeasti takaisin.
turha investointiko


Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Muiden merkkien murheita.
^ Hienoa
, mulla taas ei ole ollut yhtään Alfaa ja BMW:tä, joissa diagnoosivermeitä ei olisi tarvinnut. Sen sijaan Volvoissa, Saabeissa, Relluissa ja Dodgessa niitä ei tarvinnut. Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö niissä vikoja olisi ollut. Dealeri hoiti ne.
Edit: Jaa, niin, Kuplavolkkareissa (2 kpl) ei koskaan tarvinnut diagnoosilaitteita

Edit: Jaa, niin, Kuplavolkkareissa (2 kpl) ei koskaan tarvinnut diagnoosilaitteita

Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Muiden merkkien murheita.
Kyllähän nuo atk laitteet alkaa olemaan vähintäänkin yhtä tarpeellisia kuin hylsysarja jos meinaa jotain huoltoa itse tehdä.
Saako tojoon edes mitään kelvollista ei-alkuperäistä atk:n kanssa juttelevaa ohjelmistoa ja kaapelia?
Tekisi mieli heivata jollain konstilla oman tojon rengaspainevalvonta. Se mittaristossa vilkkuva valo ärsyttää
Näkyy nuo Tojon orginaalit rengaspaineanturit olevan pattereilla toimivia ja pahimmillaan alle kolmen vuoden ikäisinä kuolevia antureita.
Hintaa mukavat 75€ kappale, eli melko kiva lisähinta kuminvaihtoon.
Saako tojoon edes mitään kelvollista ei-alkuperäistä atk:n kanssa juttelevaa ohjelmistoa ja kaapelia?
Tekisi mieli heivata jollain konstilla oman tojon rengaspainevalvonta. Se mittaristossa vilkkuva valo ärsyttää

Näkyy nuo Tojon orginaalit rengaspaineanturit olevan pattereilla toimivia ja pahimmillaan alle kolmen vuoden ikäisinä kuolevia antureita.
Hintaa mukavat 75€ kappale, eli melko kiva lisähinta kuminvaihtoon.
Re: Muiden merkkien murheita.
Mistä saisi hyvän softan jolla lukea vikakoodeja ja resetoida niitä myös, niin ja se plugiJiiPee kirjoitti:Voisi sanoa, että hankituista vikakoodisoftista on aina silloin tällöin hyötyä.
langallisena tai langattomana. Auto on bmw.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Muiden merkkien murheita.
Sama juttu meillä oli vaimon Auriksessa. Käskin huollossa Maakunnan Autossa säätää isommaksi ( alemmaksi) anturin hälyrajaa. Meillä kun on pussihousu-Michelin Energy Saverit koossa 15-tuumaa, niin vakio 16-17-tuumaisten renkaiden rengaspaineen alaraja tuppasi olemaan liian korkea. Kysy huoltoa niin tekevät sen veloittamatta , ainakin Sjoella.Vainio kirjoitti:Kyllähän nuo atk laitteet alkaa olemaan vähintäänkin yhtä tarpeellisia kuin hylsysarja jos meinaa jotain huoltoa itse tehdä.
Saako tojoon edes mitään kelvollista ei-alkuperäistä atk:n kanssa juttelevaa ohjelmistoa ja kaapelia?
Tekisi mieli heivata jollain konstilla oman tojon rengaspainevalvonta. Se mittaristossa vilkkuva valo ärsyttää![]()
Näkyy nuo Tojon orginaalit rengaspaineanturit olevan pattereilla toimivia ja pahimmillaan alle kolmen vuoden ikäisinä kuolevia antureita.
Hintaa mukavat 75€ kappale, eli melko kiva lisähinta kuminvaihtoon.

Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Muiden merkkien murheita.
Eihän niitä tarvi sen enempää kuin muitakaan työkaluja. Käytännössähän puhelin ja luottokortti riittää kaikkiin ongelmiin, mitä autoissa vastaan tulee.Jiitee kirjoitti:En minä niitä ole Alfoilla ja Toyotoilla ollenkaan tarvinnut 40 vuoteen. Yksi turhake on kyllä JTD:lle hankittu....
turha investointiko
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Muiden merkkien murheita.
Mutta kun oikeasti ei ulkoistetuissakaan palveluissa ole meikä noita tarvinnut, se on se pointtini. No ei yksi pääsky kesää tee..Polforea kirjoitti:Eihän niitä tarvi sen enempää kuin muitakaan työkaluja. Käytännössähän puhelin ja luottokortti riittää kaikkiin ongelmiin, mitä autoissa vastaan tulee.Jiitee kirjoitti:En minä niitä ole Alfoilla ja Toyotoilla ollenkaan tarvinnut 40 vuoteen. Yksi turhake on kyllä JTD:lle hankittu....
turha investointiko


Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Muiden merkkien murheita.
Carly for BMW, sillä on pärjätty aika hyvin. Tietokoneessa on joku toinen softa, jonka nimeä en nyt jaksa muistaa. Mokkulat löytyy myös Carlyn sivuston kautta. Carlyn kanssa toiminee vain sen oma mokkula ja yhteys on hyvin vakaa.Billie kirjoitti:Mistä saisi hyvän softan jolla lukea vikakoodeja ja resetoida niitä myös, niin ja se plugi langallisena tai langattomana. Auto on bmw.
Tsekkaa hakusanalla Carly for Toyota. Muuta ei nyt tule mieleen. Netistähän näitä löytää ...Vainio kirjoitti:Saako tojoon edes mitään kelvollista ei-alkuperäistä atk:n kanssa juttelevaa ohjelmistoa ja kaapelia?
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Muiden merkkien murheita.
^^Meinaat, ettei ole kertaakaan tökätty lukijaa kiinni, sen enempää ABS-häröjen tarkistamiseen kuin huoltomuistuttimien nollaamiseen?
Kyllä ne huollot vaan sitä ATK:ta käyttää ja jos ne ei käyttäisi ja kaiken tekisi itte, niin tarttisi sitä ATK:ta itte käyttää. 156 ei vielä huoltomuistuttimien nollaukseen moista muistaakseni tartte (toisaalta se on yli 20v vanha malli, ei mene enää nykyautosta), mutta 159 jo tarttee - oletettavasti myöskin se teikäläisen kesä-Giiulia, kuin myös ne itämaisemmat käyttöautot.
Kyllä ne huollot vaan sitä ATK:ta käyttää ja jos ne ei käyttäisi ja kaiken tekisi itte, niin tarttisi sitä ATK:ta itte käyttää. 156 ei vielä huoltomuistuttimien nollaukseen moista muistaakseni tartte (toisaalta se on yli 20v vanha malli, ei mene enää nykyautosta), mutta 159 jo tarttee - oletettavasti myöskin se teikäläisen kesä-Giiulia, kuin myös ne itämaisemmat käyttöautot.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Muiden merkkien murheita.
Signaali puuttuu yhdeltä anturilta kesärenkaista. Talvirenkaissa alkaa vilkkumaan häiriötä -10 pakkasella. Eli onkohan patteri loppumassa vai muuten vaan kylmän herkkä?Jiitee kirjoitti:. Kysy huoltoa niin tekevät sen veloittamatta
Siihen ei kalibrointi auta ja eikös tuon kalibroinnin saa tehtyä itsekin sillä pikkuisella napilla joka löytyy ratin alapuolelta?
Huolto kyllä vaihtaa risan anturin hintaan 75€+rengastyöt, mutta ei suostu ottamaan tuota turhaketta pois käytöstä

- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Muiden merkkien murheita.
Miksi luopua vapaaehtoisesti rahastusautomaatistaVainio kirjoitti:Huolto kyllä vaihtaa risan anturin hintaan 75€+rengastyöt, mutta ei suostu ottamaan tuota turhaketta pois käytöstä

- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Muiden merkkien murheita.
^Niinpä
Pakollinen tuo järjestelmä taitaa olla jonkun direktiivin mukaan, mutta katsastuksessa ei hylsyä tule vaikka onkin häiriö päällä.

Pakollinen tuo järjestelmä taitaa olla jonkun direktiivin mukaan, mutta katsastuksessa ei hylsyä tule vaikka onkin häiriö päällä.
Re: Muiden merkkien murheita.
^
Täällähän saa hyviä vinkkejä baijerin ihmeen tutkailuun.
ISTA palikka on myös tullut esille.
Kiitos vinkistä!JiiPee kirjoitti:Carly for BMW, sillä on pärjätty aika hyvin. Tietokoneessa on joku toinen softa, jonka nimeä en nyt jaksa muistaa. Mokkulat löytyy myös Carlyn sivuston kautta. Carlyn kanssa toiminee vain sen oma mokkula ja yhteys on hyvin vakaa.
Täällähän saa hyviä vinkkejä baijerin ihmeen tutkailuun.
ISTA palikka on myös tullut esille.
Re: Muiden merkkien murheita.
Katsoin juuri videota jossa Porsche Taycan ja Tesla S kisailivat mutta sitten niiltä loppui akku...
-
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Muiden merkkien murheita.
Loppuiko ihan tyystin vai ylikuumeniko vain?FinPat kirjoitti:Katsoin juuri videota jossa Porsche Taycan ja Tesla S kisailivat mutta sitten niiltä loppui akku...
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Muiden merkkien murheita.
Jep, meinaan. Huoltomuistutin ja tuo em. rengaspaineanturien mittausalueen säätö ovat ovat ainoita , mitä T-huolloissa on -17 Aurikselle tarvinnut tehdä, mutta se kuuluu huoltoon , ei ole korjaus. Sitä ennen Avensis oli 13 vuotta ... ei mitään nollauksia.Polforea kirjoitti:^^Meinaat, ettei ole kertaakaan tökätty lukijaa kiinni, sen enempää ABS-häröjen tarkistamiseen kuin huoltomuistuttimien nollaamiseen?
Kyllä ne huollot vaan sitä ATK:ta käyttää ja jos ne ei käyttäisi ja kaiken tekisi itte, niin tarttisi sitä ATK:ta itte käyttää. 156 ei vielä huoltomuistuttimien nollaukseen moista muistaakseni tartte (toisaalta se on yli 20v vanha malli, ei mene enää nykyautosta), mutta 159 jo tarttee - oletettavasti myöskin se teikäläisen kesä-Giiulia, kuin myös ne itämaisemmat käyttöautot.

Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Muiden merkkien murheita.
No sillä samalla palikalla ne huoltokuittaukset ja muutokset hoidetaan kuin vikalukukin, eli jos ei heiluttaisi lompakkoa huoltotiskillä vaan operoisi nykyauton huollot itte, tarttisi sitä palikkaa siinä missä fyysisiäkin työkaluja. Yleisesti sitä vaan jostain syystä kutsutaan vikakoodinlukijaksi eikä vaikka huoltotietokoneeksi.
Se 13 vuotta ollut Avensis lie mallina samaa ikäluokkaa kuin 156, eli ei sinänsä mene nykyautosta sekään. Sieltä vanhemmasta mainitusta päästä (40v sitten) aika harvassa sähköistä diagnostiikkaa edes löytyy.
Se 13 vuotta ollut Avensis lie mallina samaa ikäluokkaa kuin 156, eli ei sinänsä mene nykyautosta sekään. Sieltä vanhemmasta mainitusta päästä (40v sitten) aika harvassa sähköistä diagnostiikkaa edes löytyy.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Muiden merkkien murheita.
Piip! Piip! Yellow Light 1.7km left! recharge immediately!Beta Julio kirjoitti:Loppuiko ihan tyystin vai ylikuumeniko vain?FinPat kirjoitti:Katsoin juuri videota jossa Porsche Taycan ja Tesla S kisailivat mutta sitten niiltä loppui akku...
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Muiden merkkien murheita.
Mutta kun satun olemaan sellainen pappa, joka kysyy huolloissa kaikki nollaukset yms. ja paikallinen porukka tuntee hyvin tapani ( tinkivä ja vaativa asiakas )...Polforea kirjoitti:No sillä samalla palikalla ne huoltokuittaukset ja muutokset hoidetaan kuin vikalukukin, eli jos ei heiluttaisi lompakkoa huoltotiskillä vaan operoisi nykyauton huollot itte, tarttisi sitä palikkaa siinä missä fyysisiäkin työkaluja. Yleisesti sitä vaan jostain syystä kutsutaan vikakoodinlukijaksi eikä vaikka huoltotietokoneeksi.
Se 13 vuotta ollut Avensis lie mallina samaa ikäluokkaa kuin 156, eli ei sinänsä mene nykyautosta sekään. Sieltä vanhemmasta mainitusta päästä (40v sitten) aika harvassa sähköistä diagnostiikkaa edes löytyy.


Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: Muiden merkkien murheita.
Monella merkillä edelleen huollossa mennään ilman testeriä ja huoltomuistutin kuitataan mittaristosta tai jollain muulla keinoin. Mittaristosta, kolmesti kaasupoljin pohjaan, jarrupoljin pohjaan ja kaasu pohjaan, rattinapeista, jne... Toki määräaikaishuolloissa kuuluu monilla huolto-ohjelmaan diagnoosimuistin lukeminen ihan huoltotyönä, mutta vuosihuollot ja muut huollot kuittaillaan ilman testeriä monellakin merkillä ja mallilla.
Edes BMW:ssä ei tarvitse vikamuistia lukea, kun tehdään CBS-resetti ja kirjoitetaan huoltokirjamerkintä sähköiseen huoltokirjaan. Eikä vikamuistin luku kuulu edes huolto-ohjelmaan.
Edes BMW:ssä ei tarvitse vikamuistia lukea, kun tehdään CBS-resetti ja kirjoitetaan huoltokirjamerkintä sähköiseen huoltokirjaan. Eikä vikamuistin luku kuulu edes huolto-ohjelmaan.

- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Muiden merkkien murheita.
^ jep. Mutta nyt tulikin mieleen, että Auriksen hybridin akkujärjestelmän kunto tarkastettiin ekan kerran 45 t km:n huollossa / 2 vuotta ihan stökkelillä ja tästä tuloste todisteeksi asiakkaalle... tämä siis kuuluu Toyotan normaaliin huolto-ohjelmaan ja tämä säännöllinen tsekkaus parin vuoden välein on vaatimuksena akuston 10v-takuulle.

Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Muiden merkkien murheita.
Ei toki öljynhuoltoon, mutta vehicle checkiin muistaakseni kuuluu.Jarsan kirjoitti:Edes BMW:ssä ei tarvitse vikamuistia lukea, kun tehdään CBS-resetti ja kirjoitetaan huoltokirjamerkintä sähköiseen huoltokirjaan. Eikä vikamuistin luku kuulu edes huolto-ohjelmaan.
Mutta hyvä kun muistutit CBS:stä, pitääkin vihdoin muistaa tilata jarrupala-anturi että saa senkin vaihdettua ja saa resetoitua etujarruhuollon...
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Muiden merkkien murheita.
Jos saa vieraisiin pöytiin huudella, niin sulla varmaan on jotain tietoa 35 vuotta vanhan Saabin (LH Jetronic) diagnostiikkatökkelistä? Eli tiedätkö mitä sieltä saisi ulos, jos olisi laite jonka siihen tökkäisi?Polforea kirjoitti:Sieltä vanhemmasta mainitusta päästä (40v sitten) aika harvassa sähköistä diagnostiikkaa edes löytyy.
Re: Muiden merkkien murheita.
^^ Luulen, että muistelet aivan oikein. Huollon ns. vakiolaajuuteen ja muihin huoltoihin ei kuulu vikamuistin lukua, mutta vehicle checkissä se on yksi tarkastuskohde. Ei enää muista satavarmaksi, kun on taas tovi vierähtänyt huollon tekemisestä. 

- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Muiden merkkien murheita.
Lonkalta en kyllä muista. Ysisatkusta saa TSI-tökkelistä jotain ulos, mutta tulikohan siihen asti ruiskulta mitään... Check Engine -valolla voi vilkutella vikakoodit esiin härnäämällä sopivalla hyppyjohdolla, mutta senkään kytkentää en suoraan muista. Löytyy kuitenkin Saabclubin foorumilta hakemalla.Tuomas K kirjoitti:Jos saa vieraisiin pöytiin huudella, niin sulla varmaan on jotain tietoa 35 vuotta vanhan Saabin (LH Jetronic) diagnostiikkatökkelistä? Eli tiedätkö mitä sieltä saisi ulos, jos olisi laite jonka siihen tökkäisi?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Muiden merkkien murheita.
Taisi olla niin, ettei kosketa meitä, koska meillä on eurooppalaisittain poikkeuksellinen toimintatapa - vaihdetaan renkaat kaks kertaa vuoteen anyway.Vainio kirjoitti:^Niinpä![]()
Pakollinen tuo järjestelmä taitaa olla jonkun direktiivin mukaan, mutta katsastuksessa ei hylsyä tule vaikka onkin häiriö päällä.
Ja kyllä täällä päin on tojohuoltokin jaksanut nuo ottaa pois käytöstä ihan pyydettäessä...
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Muiden merkkien murheita.
https://www.is.fi/autot/art-2000006341227.html
Audin kanssa riittää huolia, enpä haluaisi olla tämän merkin korjaamossa töissä.
Audin kanssa riittää huolia, enpä haluaisi olla tämän merkin korjaamossa töissä.
