Mitä teit tänään tallissa?
Valvoja: Moderators
- sataviisysi
- Viestit: 211
- Liittynyt: 18 Touko 2010, 07:55
- Car(s): Pelkkää exää, mito tb, mito qv, giulietta ma tct x2, 159 2,4 x2, brera 3.2.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kiva katella kun jengi osaa värkkäillä jakopäitä ym. Itselle vieraita hommia. Itse osaan pestä auton ja senkin ihan päin persettä jos lukee jotain pesufoorumin niiloja. No - ne jotka osaa tekee ja ne jotka ei osaa...ei tee, vähän jo edesmenneen suuruuden kuolemattomia ajatuksia mukaillen.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tekemälläkin voi oppia jos asia oikein kiinnostaa ja on halua. Itse oppien olen myös tutustunut auto hommiin.
Ei siis minkäänlaista ammatillista koulutusta, joka olisi edes sinnepäin. Eikä suvussakaan muita autoharrastajia.
Nykyään on hyvin kaikkea infoa (myös sitä virheellistä) tarjolla.
Myös tämän päivän puhelin on oiva muistikirja. Itsekin tulee räpsittyä paljon kuvia purkuvaiheessa, niin osaa sitten osat laittaa aikojen päästä takaisinkin.
Auton oikeanlainen pesu ja varsinkin pinnoitus on niitä hommia jotka jätän suosiolla alan ammattimiehille. Varmaan senkin oppisi kun opettelisi kantapään kautta, mutta olen ymmärtänyt että kaikkea ei tarvitse tehdä itse.
Yksinkertaisesti aikakaan ei riittäisi siihen.
Malttia ja kärsivällisyyttä. Sitä kysytään oli kyseessä sitten auton pesu tai kytkin remppa.
Ei siis minkäänlaista ammatillista koulutusta, joka olisi edes sinnepäin. Eikä suvussakaan muita autoharrastajia.
Nykyään on hyvin kaikkea infoa (myös sitä virheellistä) tarjolla.
Myös tämän päivän puhelin on oiva muistikirja. Itsekin tulee räpsittyä paljon kuvia purkuvaiheessa, niin osaa sitten osat laittaa aikojen päästä takaisinkin.
Auton oikeanlainen pesu ja varsinkin pinnoitus on niitä hommia jotka jätän suosiolla alan ammattimiehille. Varmaan senkin oppisi kun opettelisi kantapään kautta, mutta olen ymmärtänyt että kaikkea ei tarvitse tehdä itse.
Yksinkertaisesti aikakaan ei riittäisi siihen.
Malttia ja kärsivällisyyttä. Sitä kysytään oli kyseessä sitten auton pesu tai kytkin remppa.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Juuri näin. Ei meistä kukaan ole seppä syntyessään, vaan vasta tarpeeksi taottuaan.
Toki monet ovat alkaneet takomaan siitä käytännön pakosta, että parikymppisenä piti päästä aamulla töihin, kun oli illalla nilkutettu kotiin, eikä ollut rahaa jättää autoa jonkun toisen taottavaksi ja hankkia varakulkinetta lainaan tahi vuokralle. Tai oikeastaan aika moni vielä sitäkin aiemmin, kun vaihtoehtoina oli joko korjata polkupyörä tai kävellä kouluun.
Ja sitte kun tekee, niin jotkut hommat ottaa aikaa ja joskus pitää yrittää kovemmin. Siitä ei pidä pettyä vaan ottaa rauhassa uusiksi. Tässä auttaa, jos on erillinen harrasteauto jota ei ole kiire saada ajoon - mullakin oli 159:n jakopää varmaan kuukauden auki tallissa, kun tein samalla vähän vaihtoehto-osaselvitystä ja sittenkin kasatessa meni eka vituiksi ja piti tehdä uudestaan. Mutta siinähän tuli taas vähän opittua ja ensi kerralla menee nopeammin ja toivottavasti kerralla maaliin
Toki monet ovat alkaneet takomaan siitä käytännön pakosta, että parikymppisenä piti päästä aamulla töihin, kun oli illalla nilkutettu kotiin, eikä ollut rahaa jättää autoa jonkun toisen taottavaksi ja hankkia varakulkinetta lainaan tahi vuokralle. Tai oikeastaan aika moni vielä sitäkin aiemmin, kun vaihtoehtoina oli joko korjata polkupyörä tai kävellä kouluun.
Ja sitte kun tekee, niin jotkut hommat ottaa aikaa ja joskus pitää yrittää kovemmin. Siitä ei pidä pettyä vaan ottaa rauhassa uusiksi. Tässä auttaa, jos on erillinen harrasteauto jota ei ole kiire saada ajoon - mullakin oli 159:n jakopää varmaan kuukauden auki tallissa, kun tein samalla vähän vaihtoehto-osaselvitystä ja sittenkin kasatessa meni eka vituiksi ja piti tehdä uudestaan. Mutta siinähän tuli taas vähän opittua ja ensi kerralla menee nopeammin ja toivottavasti kerralla maaliin
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tämä teoria edellyttää, että vahingossa muistaisi jotain siitä edellisestä kerrastaPolforea kirjoitti:tuli taas vähän opittua ja ensi kerralla menee nopeammin ja toivottavasti kerralla maaliin
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Elintarvikekelpoista jälkeä Pelellä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Siksihän mää kirjoitin siitä lehtijutunAlfissimo kirjoitti:Tämä teoria edellyttää, että vahingossa muistaisi jotain siitä edellisestä kerrasta
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kiitos.mutt kirjoitti:Elintarvikekelpoista jälkeä Pelellä.
Mulla oli kyllä neopreniset kertakäyttö hanskat kädessä...
Olen opetellut sellaisia käyttämään.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vanhampi 159:si sai uuden etupyörän laakerin.
Vanha alkoi pitämään ääntä juuri ennen lomamatkaa ja jouduin ajamaan Helsinki-Pori-Helsinki reissun ennen vaihtoa.
Kyllä alkoi jo usko loppumaan kestävyydestä ennen kotiin pääsyä.
Kun nostin auton ylös ja kokeilin heiluttaa rengasta välystä oli todella paljon.
No onneksi tuon vaihtoa on joutunut harjoittelemaan useampaan kertaan (neljä 159:siä kun olen omistanut).
Nyt meni vaihto kotipihassa puolipimeässä alle tuntiin enkä pitänyt edes kiirettä kun opetin samalla jälkikasvulle auton huoltoa.
Näppärästi lähti laakeri irti kun laittoi riittävän pitkän pultin vanteen kiinnitys pultin reikään ja antoi mutteri mopon laulaa.
Ei tarvinnut taistella yhtään laakerin irrottamisen kanssa.
Vanha alkoi pitämään ääntä juuri ennen lomamatkaa ja jouduin ajamaan Helsinki-Pori-Helsinki reissun ennen vaihtoa.
Kyllä alkoi jo usko loppumaan kestävyydestä ennen kotiin pääsyä.
Kun nostin auton ylös ja kokeilin heiluttaa rengasta välystä oli todella paljon.
No onneksi tuon vaihtoa on joutunut harjoittelemaan useampaan kertaan (neljä 159:siä kun olen omistanut).
Nyt meni vaihto kotipihassa puolipimeässä alle tuntiin enkä pitänyt edes kiirettä kun opetin samalla jälkikasvulle auton huoltoa.
Näppärästi lähti laakeri irti kun laittoi riittävän pitkän pultin vanteen kiinnitys pultin reikään ja antoi mutteri mopon laulaa.
Ei tarvinnut taistella yhtään laakerin irrottamisen kanssa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- jeQQ
- Viestit: 4190
- Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
- Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
- Paikkakunta: Vihti
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tallin ovet sai laahaimet ja Hyundai uuden startin.
- GreenThing
- Viestit: 811
- Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
- Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
- Paikkakunta: Kärkölä
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Putsasin Hussen öljypohjan.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kaivelin osia varastosta forumin Grale harrastajan projektiin.
- Liitteet
-
- DSC_1173.JPG
- (111.34 KiB) Tiedosto ladattu 4563 kertaa
-
- DSC_1196.JPG
- (94.25 KiB) Tiedosto ladattu 4563 kertaa
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Mikä tuo on? Vanha teollisuusompelukone?GreenThing kirjoitti:Putsasin Hussen öljypohjan.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- jeQQ
- Viestit: 4190
- Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
- Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
- Paikkakunta: Vihti
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Ajoin Zetan talliin kun pressutalli oli lähtenyt tuulen mukana navetan taakse. Täytyneepi irroitella moottori.
- Mandeprkl
- Viestit: 1444
- Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
- Car(s): Alfa GT 2.0 JTS -05, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EgoBoost -12
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Välipäivinä tuli nostettua taas GT nosturille ja tutkittua miksi alusta on niin epämukava.
Alustassa tällähetkellä:
TRW iskarit (JGS161T)(JGM869T)
Eibach Pro-Kit -jouset (E10-10-004-01-22)
KYB pölysuoja/pohjaanlyöntikumi (91001)(910085)
Selvisi että alusta makasi juuri ja juuri pohjaanlyöntikumien varassa. Tuli jokaisesta nirhattua noin 5cm pois niin alkoi olla vähän edes joustovaraa.
Mikä tuossa sarjassa ei ole yhteensopivaa vai missä vika voi olla?
Alla vielä räpsäisty kuva kesken talviunien.
Alustassa tällähetkellä:
TRW iskarit (JGS161T)(JGM869T)
Eibach Pro-Kit -jouset (E10-10-004-01-22)
KYB pölysuoja/pohjaanlyöntikumi (91001)(910085)
Selvisi että alusta makasi juuri ja juuri pohjaanlyöntikumien varassa. Tuli jokaisesta nirhattua noin 5cm pois niin alkoi olla vähän edes joustovaraa.
Mikä tuossa sarjassa ei ole yhteensopivaa vai missä vika voi olla?
Alla vielä räpsäisty kuva kesken talviunien.
- Liitteet
-
- 80634973_10157871704784872_5128773516493062144_o.jpg
- (134.48 KiB) Tiedosto ladattu 4389 kertaa
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Mandeprkl kirjoitti:Välipäivinä tuli nostettua taas GT nosturille ja tutkittua miksi alusta on niin epämukava.
Alustassa tällähetkellä:
TRW iskarit (JGS161T)(JGM869T)
Eibach Pro-Kit -jouset (E10-10-004-01-22)
KYB pölysuoja/pohjaanlyöntikumi (91001)(910085)
Selvisi että alusta makasi juuri ja juuri pohjaanlyöntikumien varassa. Tuli jokaisesta nirhattua noin 5cm pois niin alkoi olla vähän edes joustovaraa.
Mikä tuossa sarjassa ei ole yhteensopivaa vai missä vika voi olla?
Alla vielä räpsäisty kuva kesken talviunien.
Tuota kai käy ihan kohtuu usein että vaki pohjaanlyöntikumit on liian pitkät reilummin madalletun alustan kanssa. Tietenkin vakialustelle tarkoitetut iskaritkaan eivät väkisin ihan optimit madallusjousien kera
Suoraan vaan suoraa
- Mandeprkl
- Viestit: 1444
- Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
- Car(s): Alfa GT 2.0 JTS -05, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EgoBoost -12
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Mutta tuo Pro-Kit pitäisi kuitenkin olla se Eibachin lievin madallussarja. Ja pitäisi toimia ihan hyvin vakio iskareiden kanssa. Lisäksi TUV-papereissa oli teksti että vakio pohjaanlyöntikumeja EI tarvitse lyhentää. Mutta voisiko olla että tuo KYB:in pohjaanlyöntikumi olisi kuitenkin pitempi kuin esim TRW:n? Eipa tainnut TRW:llä edes olla pohjaanlyöntikummejja tuohon..Garmund kirjoitti:Mandeprkl kirjoitti:Välipäivinä tuli nostettua taas GT nosturille ja tutkittua miksi alusta on niin epämukava.
Alustassa tällähetkellä:
TRW iskarit (JGS161T)(JGM869T)
Eibach Pro-Kit -jouset (E10-10-004-01-22)
KYB pölysuoja/pohjaanlyöntikumi (91001)(910085)
Selvisi että alusta makasi juuri ja juuri pohjaanlyöntikumien varassa. Tuli jokaisesta nirhattua noin 5cm pois niin alkoi olla vähän edes joustovaraa.
Mikä tuossa sarjassa ei ole yhteensopivaa vai missä vika voi olla?
Alla vielä räpsäisty kuva kesken talviunien.
Tuota kai käy ihan kohtuu usein että vaki pohjaanlyöntikumit on liian pitkät reilummin madalletun alustan kanssa. Tietenkin vakialustelle tarkoitetut iskaritkaan eivät väkisin ihan optimit madallusjousien kera
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Löin veekasin tulille ja ajoin sen ulos, jotta sain ökybemarin ajettua sisään.
Enstennä keula ilmaan ja pukeille, etufillarit sekä sisälokarit irti että pääsee edes alkuun. Seuraavaksi puskuri irti, sille kevyt pikahuuhdonta ja tömäytys olkkarin lattialle ja kaikki löytyneet kiveniskemät piiloon. Sitten takaisin talliin ja konepeitostakin yksi kiveniskemä piiloon. Sitten irti vielä oikea etulyhty ja sekin olkkarin lattialle. Maalien kuivuessa nyppäsin kuskin ovesta ovipahvin irti, vaimensin etuoven STP Black:llä, vaihdoin orggiserillissarjan tilalle Focalin erillissarjan ja tömppäsin ovipahvin takaisin paikoilleen. Ovikauittimen vaihdon jälkeen oli aika nostaa kuskin penkki irti lattiasta ja vaihtaa lattiassa piileskelevä midbasso Rainbown tuotteeseen. Tää on jo kolmas bemari mihin lätkin näitä samoja palikoita kiinni, joten sinänsä aika tuttua puuhaa.
Sitten kuuluikin tieto, että sauna alkaa olla lämmin, joten lykkäsin vielä etujarruun uuden kulumisanturin (jäi siis vaihtamatta etujarruhuollossa aiemmin) ja painelimma saunaan.
Saunan jälkeen saikin puuhastella sisällä, eli otin lököisän asennon olkkarin lattialla ja jäljitin xenonin varjostimen ohjauksen, jotta saan siitä ryöstettyä kaukovaloherätteen. Asenneltuani HALL-anturin tuohon johtoon siirryin itse puskimen kimppuun. Tieteellisen tarkka vasemman silmän mittauskeino kertoi, että koska LED-palkki on sopivalla kohtaa syvennyksessä rekkarikilven alla, joten yhtä tarkalla oikealla kädellä tussasin sinne merkit ja porasin ruuvinreiät. Pujottelin paikoilleen Hellan viralliset kiinnikeruuvit, toiselle puolen laitoin neliöprikan ja mutterin - kuumasinkittyjä, tietty. Näiden kirrausta varten piti vielä hakea tallista 5mm kuusiomolo ja 10mm kiintolenkki, mutta sehän meni kivasti samalla reissulla kun kävin laittamassa saunalta pellin ja ilmanoton kiinni.
Huomiselle jäi siis lyhdyn ja puskurin asennus takaisin, johtojen kytkentä ja apukaukovalon testaus sekä oikean puolen ämyripäivitys. Ei kerkee ihan kaikkee tekemään, kun vasta iltapäivällä/illalla pääsee aloittamaan.
Jaa että miksi puskuri pitää irroittaa kaukovaloa asentaessa? Koska minä en yhtään tykkää semmosesta törröttysasennuksesta mitä tulee väkisinkin mm. kilventaustatelineillä. Mieluummin tällei edes vähän hillitymmin:
Enstennä keula ilmaan ja pukeille, etufillarit sekä sisälokarit irti että pääsee edes alkuun. Seuraavaksi puskuri irti, sille kevyt pikahuuhdonta ja tömäytys olkkarin lattialle ja kaikki löytyneet kiveniskemät piiloon. Sitten takaisin talliin ja konepeitostakin yksi kiveniskemä piiloon. Sitten irti vielä oikea etulyhty ja sekin olkkarin lattialle. Maalien kuivuessa nyppäsin kuskin ovesta ovipahvin irti, vaimensin etuoven STP Black:llä, vaihdoin orggiserillissarjan tilalle Focalin erillissarjan ja tömppäsin ovipahvin takaisin paikoilleen. Ovikauittimen vaihdon jälkeen oli aika nostaa kuskin penkki irti lattiasta ja vaihtaa lattiassa piileskelevä midbasso Rainbown tuotteeseen. Tää on jo kolmas bemari mihin lätkin näitä samoja palikoita kiinni, joten sinänsä aika tuttua puuhaa.
Sitten kuuluikin tieto, että sauna alkaa olla lämmin, joten lykkäsin vielä etujarruun uuden kulumisanturin (jäi siis vaihtamatta etujarruhuollossa aiemmin) ja painelimma saunaan.
Saunan jälkeen saikin puuhastella sisällä, eli otin lököisän asennon olkkarin lattialla ja jäljitin xenonin varjostimen ohjauksen, jotta saan siitä ryöstettyä kaukovaloherätteen. Asenneltuani HALL-anturin tuohon johtoon siirryin itse puskimen kimppuun. Tieteellisen tarkka vasemman silmän mittauskeino kertoi, että koska LED-palkki on sopivalla kohtaa syvennyksessä rekkarikilven alla, joten yhtä tarkalla oikealla kädellä tussasin sinne merkit ja porasin ruuvinreiät. Pujottelin paikoilleen Hellan viralliset kiinnikeruuvit, toiselle puolen laitoin neliöprikan ja mutterin - kuumasinkittyjä, tietty. Näiden kirrausta varten piti vielä hakea tallista 5mm kuusiomolo ja 10mm kiintolenkki, mutta sehän meni kivasti samalla reissulla kun kävin laittamassa saunalta pellin ja ilmanoton kiinni.
Huomiselle jäi siis lyhdyn ja puskurin asennus takaisin, johtojen kytkentä ja apukaukovalon testaus sekä oikean puolen ämyripäivitys. Ei kerkee ihan kaikkee tekemään, kun vasta iltapäivällä/illalla pääsee aloittamaan.
Jaa että miksi puskuri pitää irroittaa kaukovaloa asentaessa? Koska minä en yhtään tykkää semmosesta törröttysasennuksesta mitä tulee väkisinkin mm. kilventaustatelineillä. Mieluummin tällei edes vähän hillitymmin:
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vähän taas erilaisia hommia Lancian parissa.
Suurimmasta osasta Graleja tulipellin äänieristeet on 30 vuoden jälkeen aika huonossa hapessa.
Bitumipinnoite huovan pinnasta on yleensä vähintään pahasti halkeillut tai sitten on jo rapissut pois. Huopakin alkaa näyttää rotan syömältä..
Kun äänieriste on alkanut näyttää tarpeeksi huonolta, se yleensä revitään kokonaan pois.
Tässäkin oli bitumi halkeillut ja osittain rapissut pois. (loput irtoili kun taivuttelin eristeen pois paikastaan)
Onneksi eristeet on paikassaan ja niin hyvät että niistä pystyy tekemään vielä pahvi mallit.
Uusi eriste on erään ilmanvaihto laitteita valmistavan yrityksen käyttämää.
Ei ime kosteutta, ja huonosti tuntui syttyvänkin kun sytkärillä koitin.
Suurimmasta osasta Graleja tulipellin äänieristeet on 30 vuoden jälkeen aika huonossa hapessa.
Bitumipinnoite huovan pinnasta on yleensä vähintään pahasti halkeillut tai sitten on jo rapissut pois. Huopakin alkaa näyttää rotan syömältä..
Kun äänieriste on alkanut näyttää tarpeeksi huonolta, se yleensä revitään kokonaan pois.
Tässäkin oli bitumi halkeillut ja osittain rapissut pois. (loput irtoili kun taivuttelin eristeen pois paikastaan)
Onneksi eristeet on paikassaan ja niin hyvät että niistä pystyy tekemään vielä pahvi mallit.
Uusi eriste on erään ilmanvaihto laitteita valmistavan yrityksen käyttämää.
Ei ime kosteutta, ja huonosti tuntui syttyvänkin kun sytkärillä koitin.
- Liitteet
-
- _20200104_203321.JPG
- (188.2 KiB) Tiedosto ladattu 4179 kertaa
-
- _20200104_202905.JPG
- (87.14 KiB) Tiedosto ladattu 4179 kertaa
-
- _20200104_202712.JPG
- (155.4 KiB) Tiedosto ladattu 4179 kertaa
Viimeksi muokannut Pele, 05 Tammi 2020, 20:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Eristeen pintaan lämmittelin salmiakkikuvioisen bitumin, jotta alkuperäinen ulkonäkö säilyy.
Lopuksi kuumailmapuhaltimella notkeaksi, niin sai vängättyä paikoilleen.
Kuskin puolella odottaa vielä sama operaatio.
No nyt on tämäkin koettu ja valmiit pahvisapluunat, jos vaikka jostain sattuu eristeet puuttumaan.
Lopuksi kuumailmapuhaltimella notkeaksi, niin sai vängättyä paikoilleen.
Kuskin puolella odottaa vielä sama operaatio.
No nyt on tämäkin koettu ja valmiit pahvisapluunat, jos vaikka jostain sattuu eristeet puuttumaan.
- Liitteet
-
- _20200104_202641.JPG
- (109.27 KiB) Tiedosto ladattu 4176 kertaa
-
- _20200104_202809.JPG
- (108.07 KiB) Tiedosto ladattu 4176 kertaa
-
- DSC_1204.JPG
- (164.54 KiB) Tiedosto ladattu 4176 kertaa
Viimeksi muokannut Pele, 05 Tammi 2020, 20:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^On kyllä jälleen ensiluokkaisen hienoa jälkeä!
-
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Eilen hieroin ruhkakivellä tallin lattiaa ja tänään vetelin maalia pari kerrosta, jospa tuo kohta alkaisi välttää siihen että ladon siihen quadrafloor-laatat musta-harmaalla ruutulippukuviolla päälle..
- JarHei
- Viestit: 308
- Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
- Car(s): Alfa GT 3.2
ex: Fiat Coupe 1.8 - Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Sain selville minkä takia tyhjäkäynti ei ole tasaisin mahdollinen ja minkä takia ei pudota kierroksia heti kun päästää kaasusta. Varmaan syypää myös silloin tällöin tyhjäkäynnillä ilmestyvään MCSF valoon. Pitänee askarrella joku väliaikainen paikkaus tuohon ja alkaa etsiä uutta imuputkea.
Lähteekö nuo ohkasemman putken klemmarit miten irti? Vai leikkaanko vaan pois ja laitan normi klemmarilla?
Lähteekö nuo ohkasemman putken klemmarit miten irti? Vai leikkaanko vaan pois ja laitan normi klemmarilla?
- Liitteet
-
- 81988664_2255403237894030_6513847297757937664_o.jpg
- (318.2 KiB) Tiedosto ladattu 4056 kertaa
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vulkanoituvalla teipillä saa väliaikaiskorjauksen muutamaksi vuodeksi.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kiitos paljon!Beta Julio kirjoitti:^On kyllä jälleen ensiluokkaisen hienoa jälkeä!
Siistiä laittiaa syntyy sielläkin!
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tästä https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000028407JarHei kirjoitti:Sain selville minkä takia tyhjäkäynti ei ole tasaisin mahdollinen ja minkä takia ei pudota kierroksia heti kun päästää kaasusta. Varmaan syypää myös silloin tällöin tyhjäkäynnillä ilmestyvään MCSF valoon. Pitänee askarrella joku väliaikainen paikkaus tuohon ja alkaa etsiä uutta imuputkea.
Lähteekö nuo ohkasemman putken klemmarit miten irti? Vai leikkaanko vaan pois ja laitan normi klemmarilla?
Ilman ei Alfisti tarkene
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- JarHei
- Viestit: 308
- Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
- Car(s): Alfa GT 3.2
ex: Fiat Coupe 1.8 - Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kävi itelläkin mielessä. Ei vaan tänään kerenny alkaa askartelemaan kun piti mennä evakuoimaan kaverin mese valtatien laidasta. Pyöränpulttien kiristäminen on kohtalaisen tärkeää...mutt kirjoitti:Vulkanoituvalla teipillä saa väliaikaiskorjauksen muutamaksi vuodeksi.
Pitänee lisätä työkalupakkiin jos tarvii joskus muitakin noita irroitella.Alfissimo kirjoitti:Tästä https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000028407
Ilman ei Alfisti tarkene
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Hyvät pihdit, niitä on tarvittu muun muassa MiTosen kanssa monia kertoja.Alfissimo kirjoitti:Tästä https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000028407
Ilman ei Alfisti tarkene
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
-
- Viestit: 99
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 13:04
- Car(s): 159 1,9 jtdm
Alfa Romeo 155 2.0 16V Twin Spark
Fiat 128 3P
Re: Mitä teit tänään tallissa?
159 termostaattijumppa. Reilu vuosi sitten vaihdettu termostaatti kun auton ostin. Nyt on auton alusta ympäriinsä punaisena jäähdytinnesteestä kun tehtaan paapan muovisen letkulähdön liimaus ei ollutkaan riittävän tiivis Lisäksi loput alkuperäiset klemmarit on alkaneet tihkua..
-
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Päätin välissä ottaa lisäksi ja maalailla pari seinääkin tallista.. Vähän täydenlainen päivä kun aamulla kävi hallilla käyttämässä cabriot lämpimäksi, sit lasten ratsastustuntia kattomassa ja vasta iltapäivällä pääsi aloitteleen tallissa. Mutta kyllä se lattian nakuttelu silti suunnilleen puoliväliin eteni.Beta Julio kirjoitti:
Eilen hieroin ruhkakivellä tallin lattiaa ja tänään vetelin maalia pari kerrosta, jospa tuo kohta alkaisi välttää siihen että ladon siihen quadrafloor-laatat musta-harmaalla ruutulippukuviolla päälle..
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Mikäs laatta tuollainen on ja mihin tarkoitukseen? Näyttää kuvassa kovin muoviselta?
-
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Muoviahan se onkin, kaveri tuota oli laittanut talliinsa niin totesin että kokeilenpa itsekin, kun oli niin ruokottomassa kunnossa jo tuo lattia. Alkuperäinen suunnitelma oli vetää epoksipinta siihen timanttihionnan perään, mutta rakennusyrittäjäkaveri ei viime kesänä ehtinyt sitä timantilla hieromaan niin jäi silloin, ja päättelin itse että tuo muovilaatta voisi olla kulutuskestävämpi tallissa kun sen ei pitäisi nastarenkaasta ottaa nokkiinsa. Valmistaja lupaa että kestää ajaa trukillakin päällä, jospa tuo kestäis mersuakin.KL kirjoitti:Mikäs laatta tuollainen on ja mihin tarkoitukseen? Näyttää kuvassa kovin muoviselta?
https://www.plastpoint.fi/fi/products/QUADRA_floor
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Minkä hintaista tuo suurinpiirtein on? Ainakaan tuosta quadra floorista ei löytynyt oikestaan yhtään mitään muuta tietoa kuin valmistajan mainostus sivuillansa.
Suoraan vaan suoraa
-
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vähän toista kymppiä neliöltä kun suoraan valmistajalta tilaa.Garmund kirjoitti:Minkä hintaista tuo suurinpiirtein on? Ainakaan tuosta quadra floorista ei löytynyt oikestaan yhtään mitään muuta tietoa kuin valmistajan mainostus sivuillansa.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Lancian lämmityslaite sai huomiota.
Enricon tupeesta valmistettu suodatin sai myös päivityksen.
Enricon tupeesta valmistettu suodatin sai myös päivityksen.
- Liitteet
-
- DSC_1197.JPG
- (177.77 KiB) Tiedosto ladattu 3472 kertaa
-
- DSC_1198_1578406642592.JPG
- (226.66 KiB) Tiedosto ladattu 3472 kertaa
-
- DSC_0001_BURST20200106171904818.JPG
- (153.67 KiB) Tiedosto ladattu 3472 kertaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Valmista tuli! Veden väristä pätellen sisäpuolen hinkkaus ei ollut turhaa.
- Liitteet
-
- DSC_1201.JPG
- (164.6 KiB) Tiedosto ladattu 3469 kertaa
-
- DSC_1214.JPG
- (127.78 KiB) Tiedosto ladattu 3469 kertaa
-
- DSC_1204.JPG
- (174.31 KiB) Tiedosto ladattu 3469 kertaa
- JarHei
- Viestit: 308
- Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
- Car(s): Alfa GT 3.2
ex: Fiat Coupe 1.8 - Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Mitä teit tänään tallissa?
CB500 Four cafe racerista laskettu öljyt pihalle ja kytkin irti. Uusi kytkinkruunu, levyt ja jouset odottaa asennusta. Talven aikana tarkoitus uusia R1200C:stä kytkimen ja takajarrun letkut, GB500 museokatsastus ja CB450 kultamunan käyntiongelmien selvittely.
Talli ollut kauan japsipainotteinen. Bemaria ennen ollut Laverda 750 SFC replika, mutta isän kanssa haaveiltu vaihtaa jonkun tilalle taas italialaista.
Talli ollut kauan japsipainotteinen. Bemaria ennen ollut Laverda 750 SFC replika, mutta isän kanssa haaveiltu vaihtaa jonkun tilalle taas italialaista.
- Liitteet
-
- IMG_20200109_152107__01.jpg
- (408.85 KiB) Tiedosto ladattu 3315 kertaa
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Siinä on talli hyötykäytössä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Lähdin tutkimaan, miksi sitruunan puhaltimen nopeudensäätö ei skulaa.
Jos osaa tehdä puhaltimelle ohjauksen releellä ja kytkimellä tajuaa kyllä autosähköistä sen verran, että sen nopeudensäädönkin olisi varmaan saanut korjattua jos olisi vähän panostanut. Sen sijaan oli pitänyt tuhota johtosarja ja tehdä jotain perkeleen ranetuksia.
Jos osaa tehdä puhaltimelle ohjauksen releellä ja kytkimellä tajuaa kyllä autosähköistä sen verran, että sen nopeudensäädönkin olisi varmaan saanut korjattua jos olisi vähän panostanut. Sen sijaan oli pitänyt tuhota johtosarja ja tehdä jotain perkeleen ranetuksia.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vähän helpommalla olis päässyt vaihtamalla vaan sen esivastuksen.
Tai kolvailemalla siihen uudet transistorit, ne niistä hajoaa mutta on helposti uusittavissa.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Paitsi jos auto on yhtä ranskalainen kuin 309. Siinä oli puhaltimen nopeussäätö portasttomasti potikalla, joka on painettu suoraan piirilevyyn. Vuosimalliin 90 oli piirilevyjä 3 eri vaihtoehtoa, joista yksikään ei sopinut vuosimallin 90 autoon. Oli helppo perustelu korvata on/off -kytkimellä aikoinaan..
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tuo on sikäli selväpäinen laite, että noissa ilmastoinnin osissa ei sentään ole miljoonaa vaihtoehtoa, vaan ihan vaan malliversion mukaan ilmeisesti yksi.
Ranetus on korjattu, ja lopputulema on, että puhallin ei pyöri. Ne transistorit näistä ilmeisesti tahtoo aina hajota, mutta vaihdoin ne Pofessional Partsin tarvikeosaan, joilla siis ei pyöri. Vika on siis muualla, tai propartsin osa oli suoraan laatikosta rikki. Voi olla molemmatkin. Ihan fifti-siksti jos todennäköisyyksiä veikkailee. Lainasin romuttamolta puhallinta, joka ei sekään pyöri, mikä viittaisi siihen, että vika on muualla. Mikään ei toki takaa, että se romiksen propelli olisi ehjä, mutta täysi mykistyminen lienee kuitenkin se harvinaisempi vika, eli oletan vikaa olevan puhaltimen ohjauksessa.
Puhaltimessa paikalla ollut transistoripaketti muuten oli jo tarvikemalli, eli ranetukseen oli oletettavasti lähdetty sen jälkeen, kun trankkujen vaihdon jälkeen puhallin ei ole toiminut.
Mutta, nyt pitäisi sitten keksiä miten jahdata vikaa eteenpäin. Virtalukon pohjaa tarjotaan monessa paikassa viaksi toimimattomalle tuulettimelle, mutta en usko siihen tässä tapauksessa, koska puhallin toimii sillä releellä joka oli kytketty alkuperäisiin tuulettimelle tuleviin virtajohtoihin. Virtalukon pohjan hajoamisen olettaisi vievän sen ison virran puhaltimelta todennäköisemmin kuin pienen virran ohjauspuolelta.
Ranetus on korjattu, ja lopputulema on, että puhallin ei pyöri. Ne transistorit näistä ilmeisesti tahtoo aina hajota, mutta vaihdoin ne Pofessional Partsin tarvikeosaan, joilla siis ei pyöri. Vika on siis muualla, tai propartsin osa oli suoraan laatikosta rikki. Voi olla molemmatkin. Ihan fifti-siksti jos todennäköisyyksiä veikkailee. Lainasin romuttamolta puhallinta, joka ei sekään pyöri, mikä viittaisi siihen, että vika on muualla. Mikään ei toki takaa, että se romiksen propelli olisi ehjä, mutta täysi mykistyminen lienee kuitenkin se harvinaisempi vika, eli oletan vikaa olevan puhaltimen ohjauksessa.
Puhaltimessa paikalla ollut transistoripaketti muuten oli jo tarvikemalli, eli ranetukseen oli oletettavasti lähdetty sen jälkeen, kun trankkujen vaihdon jälkeen puhallin ei ole toiminut.
Mutta, nyt pitäisi sitten keksiä miten jahdata vikaa eteenpäin. Virtalukon pohjaa tarjotaan monessa paikassa viaksi toimimattomalle tuulettimelle, mutta en usko siihen tässä tapauksessa, koska puhallin toimii sillä releellä joka oli kytketty alkuperäisiin tuulettimelle tuleviin virtajohtoihin. Virtalukon pohjan hajoamisen olettaisi vievän sen ison virran puhaltimelta todennäköisemmin kuin pienen virran ohjauspuolelta.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Jos tuo iso virta onkin katkeamaton suoraan akulta ja puhaltimen käynnistymistä sekä pyörimisnopeutta ohjataan miinuksen resistanssia säätämällä. Silloin vika voi olla siellä virtalukossa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 145
- Liittynyt: 17 Helmi 2011, 17:46
- Car(s): 159 TBi SW
Ex: 156 2.0 TS - Paikkakunta: Tampere
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Ei tallissa, mutta keittiön pöydällä. Takaluukku ei enää auennut merkkiä painamalla, syy löytyi merkin välistä.
- Liitteet
-
- rsz_whatsapp_image_2020-01-11_at_153301.jpg
- (95.4 KiB) Tiedosto ladattu 2943 kertaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Lancian tulipelliin kuskin puoleiset eristeet askarreltu.
- Liitteet
-
- _20200109_205900.jpg
- (56.88 KiB) Tiedosto ladattu 2854 kertaa
-
- _20200109_210107.jpg
- (90.95 KiB) Tiedosto ladattu 2854 kertaa
-
- DSC_1230 (1).jpg
- (137.63 KiB) Tiedosto ladattu 2854 kertaa
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Katsoppas konehuoneesta akun vierestä ne maapisteet.Tuomas K kirjoitti:Tuo on sikäli selväpäinen laite, että noissa ilmastoinnin osissa ei sentään ole miljoonaa vaihtoehtoa, vaan ihan vaan malliversion mukaan ilmeisesti yksi.
Ranetus on korjattu, ja lopputulema on, että puhallin ei pyöri. Ne transistorit näistä ilmeisesti tahtoo aina hajota, mutta vaihdoin ne Pofessional Partsin tarvikeosaan, joilla siis ei pyöri. Vika on siis muualla, tai propartsin osa oli suoraan laatikosta rikki. Voi olla molemmatkin. Ihan fifti-siksti jos todennäköisyyksiä veikkailee. Lainasin romuttamolta puhallinta, joka ei sekään pyöri, mikä viittaisi siihen, että vika on muualla. Mikään ei toki takaa, että se romiksen propelli olisi ehjä, mutta täysi mykistyminen lienee kuitenkin se harvinaisempi vika, eli oletan vikaa olevan puhaltimen ohjauksessa.
Puhaltimessa paikalla ollut transistoripaketti muuten oli jo tarvikemalli, eli ranetukseen oli oletettavasti lähdetty sen jälkeen, kun trankkujen vaihdon jälkeen puhallin ei ole toiminut.
Mutta, nyt pitäisi sitten keksiä miten jahdata vikaa eteenpäin. Virtalukon pohjaa tarjotaan monessa paikassa viaksi toimimattomalle tuulettimelle, mutta en usko siihen tässä tapauksessa, koska puhallin toimii sillä releellä joka oli kytketty alkuperäisiin tuulettimelle tuleviin virtajohtoihin. Virtalukon pohjan hajoamisen olettaisi vievän sen ison virran puhaltimelta todennäköisemmin kuin pienen virran ohjauspuolelta.
Mulla oli Xantia, jossa oli puhallinongelmaa mm. tuon osalta. Vika löytyi täysin pelkästään kolmesta maajohdosta, joista kaksi oli löystynyt ja yksi ruosteessa
Releohitus kuulostaa vähän just viritykseltä virityksen päälle, mut noissa lie on jotain ongelmaa siinä itse säätimessä?
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^Joo, jatkan harjoituksia kun saan hetken vapaata jolloin en vahdi lapsia tai korjaa jotain muuta vessaa Ensi viikolla on kaksi vapaapäivää, jotka on molemmat valitettavasti allokoitu Rellun ehjäämiselle.
Noi maadoitukset sun muut sähköliitännät lienee tarpeellisia tutkia. Tuo on väyläohjattu systeemi, niin voisi käyttää vaikka motomaatissa järjestelmätestissä niin näkisi osaisiko se auto itse kertoa mihin sattuu.
Siinä nopeudensäätimessä on transistorien lisäksi rele, kuulemma suurinta nopeutta varten. Sisään tulee neljä johtoa, eli kaksi johtoa isolle virralle, sekä kaksi johtoa ohjausjännitteelle. Mitenkähän sitä relettä oikein ohjataan?
Netistä löytyi BSI:n eli sitikan bodycomputerin huoltomanuska jota tässä selailen. Ei ole kuin vähän yli 200 sivua
Noi maadoitukset sun muut sähköliitännät lienee tarpeellisia tutkia. Tuo on väyläohjattu systeemi, niin voisi käyttää vaikka motomaatissa järjestelmätestissä niin näkisi osaisiko se auto itse kertoa mihin sattuu.
Siinä nopeudensäätimessä on transistorien lisäksi rele, kuulemma suurinta nopeutta varten. Sisään tulee neljä johtoa, eli kaksi johtoa isolle virralle, sekä kaksi johtoa ohjausjännitteelle. Mitenkähän sitä relettä oikein ohjataan?
Netistä löytyi BSI:n eli sitikan bodycomputerin huoltomanuska jota tässä selailen. Ei ole kuin vähän yli 200 sivua
- Giovinazzi
- Viestit: 388
- Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
- Car(s): 147
- Paikkakunta: Tre
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tulee mieleen mun ex pösön puhallinhässäkkä, joka alkoi tilttailelemaan.Tuomas K kirjoitti:Lähdin tutkimaan, miksi sitruunan puhaltimen nopeudensäätö ei skulaa.
Jos osaa tehdä puhaltimelle ohjauksen releellä ja kytkimellä tajuaa kyllä autosähköistä sen verran, että sen nopeudensäädönkin olisi varmaan saanut korjattua jos olisi vähän panostanut. Sen sijaan oli pitänyt tuhota johtosarja ja tehdä jotain perkeleen ranetuksia.
Sammui aina välillä ja etuvastutuksen johtoja renkkaamalla alkoi toimimaan taas joksikin aikaa, kunnes joskus taas varoittamatta tilttasi.
En löytänyt siihen hätään sopivaa etuvastusta ja talvikin painoi jo päälle, joku Behr merkkinen puhallin oli muistaakseni.
Talvea varten virittelin sinne 30A releen ja nokkakytkimen joilla ohitin etuvastuksen, että saa hätätilanteessa täyspuhalluksen päälle...
Hyvin toimi sen aikaa ku tarvi ja semmosena lähti minulta eteenpäinkin.
On muuten ollut tommonen Xsara mulla joskus, vanhempaa korimallia tosin, pirun luotettava oli ja ei ruostunut sitten millään, vieläkin vähän harmittaa ku siitä menin luopumaan.
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vaihdoin suodatinkorit 1.8 TS:n ruiskutussuuttimiin. Auto köhii kylmäkäynnistyksissä, ihan kuin soppaa ei tarjoiltaisi riittävästi tai riittävän hienojakoisena sumuna. Kaasulla ryntäyttäen käynti tasaantuu. Lämpimänä ei käynnistyksessä ole ongelmia. Seuraavan kylmäkäynnistyksen yhteydessä sitten näkee, että auttoiko operaatio - suuttimien irrotuksen jälkeen ensimmäisen käynnistyksen röpinät voi ehkä laittaa remontissa tyhjentyneen bensalinjan syyksi.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^^ mulla oli kymmenkunta vuotta sitten FL Xsara HDI Break myös, ja etuvastushan siinä noilla oireilla kärvähti puhaltimessa.
Lienee tyyppivika. Korjaantui uudella huollossa töineen oliko n. 200 eur. Muuten luja auto, ja palautti
uskoni mm. ranskalaiseen ruostesuojaukseen.
Lienee tyyppivika. Korjaantui uudella huollossa töineen oliko n. 200 eur. Muuten luja auto, ja palautti
uskoni mm. ranskalaiseen ruostesuojaukseen.
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Mokomakin
- Viestit: 691
- Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
- Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65 - Paikkakunta: Salo
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Pihakuusen alla vuosia levännyt 166 nytkähti eteenpäin. Helmamuovit pois ja uudet nostokohtien putket hitsattu. Taloudessa on kaksi 156 joiden kiivaaseen mätänemiseen tottuneena ihmettelin miten 66 helmat olivat täysin ehyet. Helman sisälläkään ei ollut ainuttakaan ruistepilkkua sen puolen metrin matkalla minkä näki. Autojen ikäero 1v eivätkä ole jälkituonteja..