Offtopic
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Offtopic
On kyllä hurjat lukemat Teslalla
Oispa mielenkiintoista nähdä jotain jakaumaa osavaltioittainkin, painottuuko Teslan myynti kaliforniaan. Perstuntuma väittäis että punaniskaisemmissa osavaltiossa joku muu kuin sähköhyrrä ois kovempi sana.
Oispa mielenkiintoista nähdä jotain jakaumaa osavaltioittainkin, painottuuko Teslan myynti kaliforniaan. Perstuntuma väittäis että punaniskaisemmissa osavaltiossa joku muu kuin sähköhyrrä ois kovempi sana.
Re: Offtopic
Jos katsoo globaalisti EV markkinaa niin Tesla dominoi sitäkin. Ja huomatkaa China Inc. vahva edustus.
Luonnollisesti Teslan kertoimet ovat 5 - 10x perinteisiin autovalmistajiin nähden ja firman tase on "mielenkiintoinen" joten short sellers ovat laittaneet panoksensa pöydälle. Viimeisen 7kk ajan yli lyhyeksi myyjät ovat generoineet joko todellisia tai virtuaalisia tappioita luokkaa $8.4 miljardia.
Luonnollisesti Teslan kertoimet ovat 5 - 10x perinteisiin autovalmistajiin nähden ja firman tase on "mielenkiintoinen" joten short sellers ovat laittaneet panoksensa pöydälle. Viimeisen 7kk ajan yli lyhyeksi myyjät ovat generoineet joko todellisia tai virtuaalisia tappioita luokkaa $8.4 miljardia.
Viimeksi muokannut FinPat, 05 Tammi 2020, 11:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Offtopic
US automarkkinasta löytyy paljon hyvää tilastotietoa osoitteesta: https://www.goodcarbadcar.net/2019-u-s- ... -by-brand/ mutta osavaltiokohtaista dataa pitäisi kaivella hieman syvemmältä. Varmasti sekin löytyy jo jaksaa käyttää Googlen palvelua riittävästi.Beta Julio kirjoitti:On kyllä hurjat lukemat Teslalla
Oispa mielenkiintoista nähdä jotain jakaumaa osavaltioittainkin, painottuuko Teslan myynti kaliforniaan. Perstuntuma väittäis että punaniskaisemmissa osavaltiossa joku muu kuin sähköhyrrä ois kovempi sana.
Kokonaismarkkinasta Teslalla vasta pieni palanen (3Q2019). Kuten aikanaan japanilaisilla autoilla US markkinoilla kun Detroit Inc. päätti että pikkuauto segmentti ei kannata kuitenkaan. Tai digikameroilla joskus 2000 luvun alussa.
Viimeksi muokannut FinPat, 05 Tammi 2020, 11:41. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Offtopic
Digitaalinen valokuvaus, disruption and Innovators dilemma:
"1996 Kodak had a $28 billion market cap and 140,000 employees.
In 1976, 20 years earlier, Kodak had invented the digital camera. They owned the IP and had the first mover advantage. This is a company that should have owned it all.
Instead, in 2012, Kodak filed for bankruptcy, put out of business by the very technology they had invented."
"1996 Kodak had a $28 billion market cap and 140,000 employees.
In 1976, 20 years earlier, Kodak had invented the digital camera. They owned the IP and had the first mover advantage. This is a company that should have owned it all.
Instead, in 2012, Kodak filed for bankruptcy, put out of business by the very technology they had invented."
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Offtopic
Tänään päättyi 10 vuotinen taival -01 poikien futisjoukkueen huoltajana Keski-Vantaalaisessa seurassa. Mahtavaa nähdä poikien kasvaminen lähes nuoriksi aikuisiksi. Saamapuolella on myös ensiaputaitojen harjaannuttaminen käytännössä. Kaikkiaan haikea fiilis, mutta aikansa kutakin. Innokkaammille on osattava antaa tilaa.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
-
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Offtopic
https://www.nzherald.co.nz/business/new ... d=12298455
Pääministeriltämme kerrassaan hieno aloite. Tohonhan vois vielä lisätä että lähdetään pilotoimaan tätä hienoa mallia kansanedustajien ja erityisavustajien keskuudessa, katotaan sit parin vuoden päästä kokemuksia.
Pääministeriltämme kerrassaan hieno aloite. Tohonhan vois vielä lisätä että lähdetään pilotoimaan tätä hienoa mallia kansanedustajien ja erityisavustajien keskuudessa, katotaan sit parin vuoden päästä kokemuksia.
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Offtopic
^Vois vähän hiljasta olla monella elellä sillä 36% pienemmällä palkalla(linkin 4x6h työviikko). Saksassahan taisivat tosin 6h työpäiviin siirtyä ihan menestyksekkäästi joillain aloilla. Taisi sentään 5 päiväinen työviikko olla sielä, niin todellin tehollinen työaika ei tuossa varmaan pahemmin tipu ja saattaat työteho/h nousta paremman jaksamisen muodossa.
Suoraan vaan suoraa
Re: Offtopic
Voi noita väärinymmärtäjiä. (Siis kansainvälinen media.)Beta Julio kirjoitti:https://www.nzherald.co.nz/business/new ... d=12298455
Pääministeriltämme kerrassaan hieno aloite. Tohonhan vois vielä lisätä että lähdetään pilotoimaan tätä hienoa mallia kansanedustajien ja erityisavustajien keskuudessa, katotaan sit parin vuoden päästä kokemuksia.
https://twitter.com/FinGovernment/statu ... 8515195907
Rivikommunistikansanedustajana asiaa voi suu vaahdossa vaatia kuten myös yksityisautoilun ja polttomoottorien kieltoa. Ja muutenkin kaiken toiminnan kieltämistä mikä alkaa sanoilla "yksityis-" tai "yksityinen". Liikenneministerinä sitten 4x6 työviikko yhä agendalla mutta sattumapääministerinä pitää virallista kommunaaliviestintää liudentaa. Ja yksityiskoneella ilmastokokoukseen.
Viimeksi muokannut FinPat, 07 Tammi 2020, 21:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Offtopic
^ Se kaveri lähti sitten nelivetopäällä vipeltämään
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Offtopic
Olisi jäänyt löytymättä, kun ei anna vikakoodia.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Offtopic
^Olisi jäänyt löytymättä vikakoodillakin. "Elämänmuototunnistin, vikakoodi L5461, lisko havaittu" -> korjaamo vaihtaa elämänmuototunnistimen.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Offtopic
Tulipa mieleen eräs uutinen vuosien takaa. En muista olenko tämän tänne linkannut, enkä jaksa asiaa tarkistaa. Vuonna 2005 ruotsin pääministeri Mona Sahlin linjasi, että fossiilisista polttoaineista luovutaan 2020 mennessä. Hiljaista on naapurissa tämän suhteen ollut.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
-
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Offtopic
Tässähän ollaan asian ytimessä. Maailmanparannusajatuksia kun käyttää poliittisen agendansa edistämiseen niin ei tarvi kuin unohtaa niiden höpöttäminen vähäksi aikaa tekemättä muutakaan asian suhteen, niin muutaman vuoden päästä ne voikin taas esittää ihan uusina ajatuksina ja edistää jälleen agendaansa niillä.JiiPee kirjoitti:Tulipa mieleen eräs uutinen vuosien takaa. En muista olenko tämän tänne linkannut, enkä jaksa asiaa tarkistaa. Vuonna 2005 ruotsin pääministeri Mona Sahlin linjasi, että fossiilisista polttoaineista luovutaan 2020 mennessä. Hiljaista on naapurissa tämän suhteen ollut.
Kierrättämällä maailma pelastuu.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Offtopic
Japanissa jotkut firmat on ottaneet tuon 4-päiväisen työviikon. Toisaalla on myös lyhennetty 5-7päiväistä viikkoa reilusti 12h päivistä sinne 5-6h nurkille.
Ymmärtääkseni joka ikisessä paikassa, jossa tuota on jossain variaatiossaan testattu, on työn tuottavuus SEKÄ kokonaistuottavuus kasvanut.
Eli vaikka tehtäisiin yksi kokonainen päivä vähemmän töitä, teho kasvaa niin paljon että se enemmän kuin kattaa tuon. Firmat saa käytännössä ilmaisen työpäivän panoksen antamalla ihmisille lyhyempiä päiviä.
Kukas teistä muuten väittää tekevänsä yhtä tehokkaasti töitä ensimmäisen 4h jälkeen kuin ekat 4h? Jos nyt sluibailua ei lasketa. Itse huomaan hyvin selvän eron aamupäivään ja iltapäivään verraten.
Ymmärtääkseni joka ikisessä paikassa, jossa tuota on jossain variaatiossaan testattu, on työn tuottavuus SEKÄ kokonaistuottavuus kasvanut.
Eli vaikka tehtäisiin yksi kokonainen päivä vähemmän töitä, teho kasvaa niin paljon että se enemmän kuin kattaa tuon. Firmat saa käytännössä ilmaisen työpäivän panoksen antamalla ihmisille lyhyempiä päiviä.
Kukas teistä muuten väittää tekevänsä yhtä tehokkaasti töitä ensimmäisen 4h jälkeen kuin ekat 4h? Jos nyt sluibailua ei lasketa. Itse huomaan hyvin selvän eron aamupäivään ja iltapäivään verraten.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Offtopic
^Minä tänään. Eka puolipäivää meni vähän puolivaloilla jostain syystä ja vasta lounaan jälkeen tärähti normitehot tulille . Heikko päivä kyllä kokonaisuutena.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Offtopic
Tää raivokkaasti uutisoitu Microsoftin 3vk kestänyt kokeilu Japanissa on kyllä.saanut suhteettomasti huomiota. En ole lyhempää työviikkoa vastaan, mutta sanonpahan vaam jenkkifirmassa työskennelleenä että ei siitä.kokeilusta mitään muuta ois Japanista voinut jenkkilään raportoida kuin "great success"...Aquatica kirjoitti:Japanissa jotkut firmat on ottaneet tuon 4-päiväisen työviikon. Toisaalla on myös lyhennetty 5-7päiväistä viikkoa reilusti 12h päivistä sinne 5-6h nurkille.
Ymmärtääkseni joka ikisessä paikassa, jossa tuota on jossain variaatiossaan testattu, on työn tuottavuus SEKÄ kokonaistuottavuus kasvanut.
Eli vaikka tehtäisiin yksi kokonainen päivä vähemmän töitä, teho kasvaa niin paljon että se enemmän kuin kattaa tuon. Firmat saa käytännössä ilmaisen työpäivän panoksen antamalla ihmisille lyhyempiä päiviä.
Kukas teistä muuten väittää tekevänsä yhtä tehokkaasti töitä ensimmäisen 4h jälkeen kuin ekat 4h? Jos nyt sluibailua ei lasketa. Itse huomaan hyvin selvän eron aamupäivään ja iltapäivään verraten.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Offtopic
Itehän tein kuuden tunnin päivää 2003-2005.
Tulot pienenivät 20 pinnaa, mut hei! menin töihin ysiks ja pääsin kolmelta. Käytännössä työmatka sujui päivänvalossa tai ainakin melkein.
Menoista jäi pois 2*munkkikahvit ja päivähoitomaksut pienenivät, samoin verotus.
Kela maksoi osittaista hoitorahaa, lopputulos käytettävissä olevista nettovaroista/kk oli noin 50 € miinusta.
Työteho parani, kun tyhjäkäynti (esim. ne kahvitauot) jäivät pois eli tekemäni työmäärä pysyi samana (IBM tarkkaili kaikkea työaikapuuhastelua).
Tulot pienenivät 20 pinnaa, mut hei! menin töihin ysiks ja pääsin kolmelta. Käytännössä työmatka sujui päivänvalossa tai ainakin melkein.
Menoista jäi pois 2*munkkikahvit ja päivähoitomaksut pienenivät, samoin verotus.
Kela maksoi osittaista hoitorahaa, lopputulos käytettävissä olevista nettovaroista/kk oli noin 50 € miinusta.
Työteho parani, kun tyhjäkäynti (esim. ne kahvitauot) jäivät pois eli tekemäni työmäärä pysyi samana (IBM tarkkaili kaikkea työaikapuuhastelua).
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Offtopic
^Myös 6h päivästä kattavia ja kaihoisia kokemuksia. Äitiyslomani jälkeen (olin 4kk himpessä, parasta ikinä) toiseksi parasta oli tehdä puoltoistavuotta 6h päivää. Ja ihan rehellisiä kun ollaan, niin tuotin omistajalle lisäarvoa vähintään saman (tai ehkä jopa enemmän) per työpäivä kuin nykyään. Ansiotasokaan ei oikeastaan muuttunut, kiitos kotimaisen veroprogression. Kai siitä kelaltakin jotain hiluja sai.
Apropos - lapsen kanssa kotona oleminen oli juhlaa. Kun ei oo mitään pakottavia menoja, niin pienellä panoksella päivässä hima pysyy ihan tip top ja mihinkään ei ole kiire. Ja esim. kaupassa voi notkua juuri niin hitaasti kuin kehtaa ja sen mitä pieni lapsi pysyy hereillä niin pystyy todella olemaan "läsnä". Ja vapaata on hur såm helveten, kun tollanen yhden vuoden molemmin puolin oleva lapsi ei kyllä ole järkkyvaativa. Mun unelma-ammatti on kotiäiti.
Apropos - lapsen kanssa kotona oleminen oli juhlaa. Kun ei oo mitään pakottavia menoja, niin pienellä panoksella päivässä hima pysyy ihan tip top ja mihinkään ei ole kiire. Ja esim. kaupassa voi notkua juuri niin hitaasti kuin kehtaa ja sen mitä pieni lapsi pysyy hereillä niin pystyy todella olemaan "läsnä". Ja vapaata on hur såm helveten, kun tollanen yhden vuoden molemmin puolin oleva lapsi ei kyllä ole järkkyvaativa. Mun unelma-ammatti on kotiäiti.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Offtopic
^Mun oli tarkoitus opetella leipomaan pullaa, mutta ....
Joo kuuden tunnin päivä oli kyllä yhtä juhlaa.
Joo kuuden tunnin päivä oli kyllä yhtä juhlaa.
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Re: Offtopic
Historiallinen suunta on ollut kohti lyhyempiä työpäiviä / työviikkoa, se tuskin on muuttumassa - tai jos näkee että on, kaipaan perusteluja mikä sen kehityksen suunnan kääntäisi?
Jos 6h per päivä, 4 päivää per viikko tuntuu synkältä tulevaisuudelta, niin en tiedä onko sitten suurta haikailua takaisin 6 päivän työviikon aikoihin? Tahi vielä kauemmas aikaan ennen työehtosopimuksia ja työaikalakia, jolloin kärjistäen työtä tehtiin aina kun silmät olivat auki.
Jos 6h per päivä, 4 päivää per viikko tuntuu synkältä tulevaisuudelta, niin en tiedä onko sitten suurta haikailua takaisin 6 päivän työviikon aikoihin? Tahi vielä kauemmas aikaan ennen työehtosopimuksia ja työaikalakia, jolloin kärjistäen työtä tehtiin aina kun silmät olivat auki.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Offtopic
Vientivetoisessa teollisuudessa on aloja, joissa tehdään töitä 24/7 huolimatta siitä, onko kyseessä 6 tunnin työpäivät taikka 4 päiväinen työviikko. Silloinhan tämä konsepti tarkoittaisi lisäväen palkkaamista. Mikä on tuon kustannustaso, en osaa sanoa, enkä jaksa pohtia asiaa sen enempää. Konsepti näyttäisi lisäävän kuitenkin työllisiä joillain aloilla. Näin niin kuin ihan äkkiseltään pohtien. Herättääkö ajatuksia?
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Re: Offtopic
Jos työkykyisiä riittäisi täyttämään paikat ja palkkataso kyetään säilyttämään siedettävänä ja toiminta kannattavana, niin ei tämä kai huono asia olisi. Tuossa on kyllä monta spekulatiivista komponenttia, enkä väitä että osaisin edes mutuilla tuollaisen skenaarion realistisuutta.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Offtopic
Tässä 6h pohdinnassa on se aukko, että nykyään työpäivät todella monella ihmisellä ovat jotain aivan muuta kuin kellokortin leimaamista ja läsnäolon mittaamista. Nimellispäivän pituus ei tällöin saa eikä sen pidä vaikuttaa ansiotasoon.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Offtopic
Jatkuva kolmivuoro nykyisellään tarkoittaa viiden vuoron pyörittämistä. 6h vuoropituudella siitä tulisi jatkuva nelivuorotyö. Vuosityöaikakysymys tämä on enemmän kuin mitään muuta, sekä jatkuvan vuorotyön vastikevapaiden pituuden sekä sijoittelun että ko vuorojärjestelmän loma-aikojen haaste. Tässä on myös työnantajanäkökulma, monet pyörittävät 12h vuoroja lähinnä vuorojenvaihtumisen tuotannon siirroista tapahtuvien minikatkosten sekä tiedonsiirron operaattorilta toiselle minimoimiseksi. Myös sairaspoissaolot vähentyvät pitkien työvuorojen (ja sitä kautta pitkien vastikkeiden) johdosta, kun sairastumisen osuminen työjaksolle pienenee (täsmäosumat toki erikseen). 12h vuorojärjestelmä pyöritetään samalla viidellä vuorolla kuin 8h vuorot ja vuosityöaika on sama. 6h vuoroilla tästä peilaten jos vuosityöaika puolittuisi tarvittaisiin kymmenvuorojärjestelmä. Jos vuosityöajasta otettaisiin se parikymmentä pinnaa pois, nelivuorotyötä pyöritettäisiin sitten kai kuudella vuorolla? - Ääh, en jaksa tätä laskea auki... Pitkiä vastikevapaita ei tuossa systeemissä liiemmin kuitenkaan tunnettaisi, tämä on kyllä dealbraker monelle vuorotyöntekijälle (jotka usein valitsevat vuorotyön sekä siitä syntyvän ansion että pitkien vapaiden vuoksi).JiiPee kirjoitti:Vientivetoisessa teollisuudessa on aloja, joissa tehdään töitä 24/7 huolimatta siitä, onko kyseessä 6 tunnin työpäivät taikka 4 päiväinen työviikko. Silloinhan tämä konsepti tarkoittaisi lisäväen palkkaamista. Mikä on tuon kustannustaso, en osaa sanoa, enkä jaksa pohtia asiaa sen enempää. Konsepti näyttäisi lisäävän kuitenkin työllisiä joillain aloilla. Näin niin kuin ihan äkkiseltään pohtien. Herättääkö ajatuksia?
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Offtopic
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- Giovinazzi
- Viestit: 388
- Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
- Car(s): 147
- Paikkakunta: Tre
Offtopic
Saispa Alfaanki ilmaiseks moiset.
Ittellä ois tarvetta.
Ittellä ois tarvetta.
- Peki
- Viestit: 99
- Liittynyt: 13 Syys 2017, 10:33
- Car(s): ALFA Giulia
Ex: 2000, 1750, Sprint - Paikkakunta: Ascona
Re: Offtopic
U.E. Moisala: Auto Suomessa
Tylsä kirja, jonnin joutavaa jaarittelua ja paikkansa pitämättömiä tietojakin. Mutta yksi hauska yksityiskohta. Joskus 1960-/70-lukujen vaihteessa perustettiin edistyksellisten vasemmistopiirien toimesta Enemmistö ry. Sen päämääränä oli autoilun lakkauttaminen. Jäsenistölle annettiin ohjeeksi pitää taskussaan vasaraa tms esinettä, jolla voi tarvittaessa kolhaista väärin pysäköityä tai muuten ärsyttävää autoa. Liikkeen voimahahmoihin kuului tuolloin mm. myöhempi ulkoministeri Erkki Tuomioja. Kun autovastaiseen mielenosoitukseen piti viedä plakaatteja, bannereita ja muita julisteita, ne toimitettiin paikalle - Tuomiojan autolla!
Kuka se sanoikaan - Tarkoitus pyhittää keinot.
Tylsä kirja, jonnin joutavaa jaarittelua ja paikkansa pitämättömiä tietojakin. Mutta yksi hauska yksityiskohta. Joskus 1960-/70-lukujen vaihteessa perustettiin edistyksellisten vasemmistopiirien toimesta Enemmistö ry. Sen päämääränä oli autoilun lakkauttaminen. Jäsenistölle annettiin ohjeeksi pitää taskussaan vasaraa tms esinettä, jolla voi tarvittaessa kolhaista väärin pysäköityä tai muuten ärsyttävää autoa. Liikkeen voimahahmoihin kuului tuolloin mm. myöhempi ulkoministeri Erkki Tuomioja. Kun autovastaiseen mielenosoitukseen piti viedä plakaatteja, bannereita ja muita julisteita, ne toimitettiin paikalle - Tuomiojan autolla!
Kuka se sanoikaan - Tarkoitus pyhittää keinot.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Offtopic
^Tuomioja - pitkä rasittavuuden historia.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Offtopic
Mielenkiintoinen, vaikkakin jo epäilemättä hieman jäähtynyt poliittinen näytelmä. Lainaan tähän tuttavani kommentteja, jotka mielestäni kuvaavat tilannetta aika hyvin: "Haavisto on vanha peluri, joka ei ole jättänyt asiasta mitään kirjallista dokumentaatiota vaikka olisi pitänyt ... muisti- ja mielikuvien varassa selitellään ja tulkitaan loput. Haaviston ja järjestelmän osalta kyse lähinnä poliittisesta näytelmästä. Sen sijaan Pasi Tuomisella on helppo homma - puhuu vain totta". Katsotaan tulema rauhassa. Haavisto sanee uudeksi lempinimeen "teflon" . Mitenkähän luottamus Haaviston ja Tuomisen välillä jaksaa?
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Re: Offtopic
Uutissuomalainen: Kilometrivero, tietullit ja polttoaineiden hinnankorotukset ”tulossa pöydälle” – näin uusia veropäätöksiä aiotaan nuijia.
"Viidentoista sanoma- ja kaupunkilehden uutistoimituksista koostuvalle Uutissuomalaiselle haastattelun antanut eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Suna Kymäläinen (sd) vahvistaa, että hallitus pyrkii kääntämään Suomen henkilöliikennesuoritteen laskuun eli käytännössä pienentämään henkilöautoilla ajettujen kilometrien määrää".
"Muista liikenteen veromuutosehdotuksista aiotaan sen sijaan kertoa verotyöryhmän puolesta vasta vuoden 2021 alussa. liikenteen veroryhmän pöydälle ovat tulossa Uutissuomalaisen mukaan ”fossiilisten polttoaineiden hinnankorotusten ohella” ”ainakin tietullit ja kilometrivero”.
Ja jos kyseiset verot ovat aikanaan myös lopullisella pöydällä, ovat kuviossa takuuvarmasti myös kaikki muutkin liikenteen verot, aina tutuista auto- ja ajoneuvoveroista alkaen".
https://www.is.fi/autot/art-2000006379608.html
Mitähän vaikutusta tuolla on työllisyyteen ja harrastuksiin ja ylipääntäsä kaikkeen.
Ville Niinistökin vois lopettaa ne kaukolomailut, kun on niin huolissaan ilmastosta. Näyttäs nyt esimerkkiä meille pöljille...
"Viidentoista sanoma- ja kaupunkilehden uutistoimituksista koostuvalle Uutissuomalaiselle haastattelun antanut eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Suna Kymäläinen (sd) vahvistaa, että hallitus pyrkii kääntämään Suomen henkilöliikennesuoritteen laskuun eli käytännössä pienentämään henkilöautoilla ajettujen kilometrien määrää".
"Muista liikenteen veromuutosehdotuksista aiotaan sen sijaan kertoa verotyöryhmän puolesta vasta vuoden 2021 alussa. liikenteen veroryhmän pöydälle ovat tulossa Uutissuomalaisen mukaan ”fossiilisten polttoaineiden hinnankorotusten ohella” ”ainakin tietullit ja kilometrivero”.
Ja jos kyseiset verot ovat aikanaan myös lopullisella pöydällä, ovat kuviossa takuuvarmasti myös kaikki muutkin liikenteen verot, aina tutuista auto- ja ajoneuvoveroista alkaen".
https://www.is.fi/autot/art-2000006379608.html
Mitähän vaikutusta tuolla on työllisyyteen ja harrastuksiin ja ylipääntäsä kaikkeen.
Ville Niinistökin vois lopettaa ne kaukolomailut, kun on niin huolissaan ilmastosta. Näyttäs nyt esimerkkiä meille pöljille...
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Offtopic
Hallituspuolueille poliittinen itsemurha.Bebbu kirjoitti:Uutissuomalainen: Kilometrivero, tietullit ja polttoaineiden hinnankorotukset ”tulossa pöydälle” – näin uusia veropäätöksiä aiotaan nuijia.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Offtopic
Toivotaan noiden "uudistusten" tiimoilta että hallituskausi loppuu kesken ja hommat jää pöydälle.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Offtopic
Yhdenvertaisuusvaltuutettu on pätevämpi sisäministeriön kansliapäälliköksi kuin suojelupoliisin päällikkö? Mites se Ohisalo meinaa tuon perustella? "Sulle mulle" -leikit jatkuvat puolueesta riippumatta.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- Giovinazzi
- Viestit: 388
- Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
- Car(s): 147
- Paikkakunta: Tre
Offtopic
Eikös tää riipu ihan vaan siitä, kuka saa määrittellä pätevtyden.
Ja mikä tässä on riittävän pätevtyyden vaatimus.
Eilen Vanhaselta fiksuja kommentteja:
Molemmat ovat riittävän päteviä.
Pääsinpähän ainakin pätemään
Ja mikä tässä on riittävän pätevtyyden vaatimus.
Eilen Vanhaselta fiksuja kommentteja:
Molemmat ovat riittävän päteviä.
Pääsinpähän ainakin pätemään
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Offtopic
Turhan rankoilta toimenpiteet tuntuvat varsinkin kun se on ihan sama mitä 5 milj kansa tekee kun muutamat suuret maat vähät asiasta välittää. Tehdään se, mitä on globaalisti sovittu ja jätetään nämä "mallioppilas" -sooloilut pois. Uusien verojen perusteluissa on ilmastokeskeinen sointi.Gasket kirjoitti:Toivotaan noiden "uudistusten" tiimoilta että hallituskausi loppuu kesken ja hommat jää pöydälle.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Offtopic
^Ympäristön ja ilmaston suojelu on pirun tärkeä asia. Harmi ettei sillä ole mitään tekemistä nyt kaavailtujen tulonsiirtojen kanssa. SDP on keksinyt jo vuosia sitten mistä otetaan rahaa pöhöttyneisiin ja tehottomiin rakenteisiin ja heidän apupuolueensa vierastavat lähtökohtaisesti "Prisma-perheiden" elämäntapaa (en tiedä mitä Maalaisliitto tässä porukassa tekee, RKP on missä vain kunhan Vaasassa säilyy sairaala). Äänestämällä sitten taas vaikutetaan, siihen asti voi näppäimistölle mielipahaansa valuttaa.
Tähän päälle vielä Pursiaisen lobbaus ja kylähullu ministeri - eiköhän vähintään tietullit saada verojen päälle, mutta todennäköisesti jonkinlainen paikannus on suunnitelmissa. Tieto on pääomaa ja pääoman kasvattamiseen ollaan sijoittamassa suuriakin summia - seurataan rahaa, kuka haluaa tiedon silkkitien - liikkumisen ja energian silkkitien lisäksi. Let's be carefull out there...
Tähän päälle vielä Pursiaisen lobbaus ja kylähullu ministeri - eiköhän vähintään tietullit saada verojen päälle, mutta todennäköisesti jonkinlainen paikannus on suunnitelmissa. Tieto on pääomaa ja pääoman kasvattamiseen ollaan sijoittamassa suuriakin summia - seurataan rahaa, kuka haluaa tiedon silkkitien - liikkumisen ja energian silkkitien lisäksi. Let's be carefull out there...
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Offtopic
Giovinazzi kirjoitti:Eikös tää riipu ihan vaan siitä, kuka saa määrittellä pätevtyden. ...Ja mikä tässä on riittävän pätevyyden vaatimus.
Julkiseen tehtävään tulee aina valita tehtävän hoitamisen kannalta pätevin hakija. Kyse on verovarojen käytöstä, jolloin tälle julkiselle rahalle pitää antaa paras mahdollinen vastine. Hakuilmoituksessa on yleensä mainittu kriteerit ml. henkilökohtaiset ominaisuudet, joiden perusteella hakijoita prosessissa arvioidaan. Toki niitä voidaan taitavasti kirjoitettuna tulkita eri tavoin. Kannattaa tiedostaa, että valintamuistio on julkinen asiakirja, jonka saa kuka tahansa luettavaksi pyynnöstä. Sisäministeriö vastaa Suomen sisäisestä turvallisuudesta ja maahanmuutosta. Kun katsoo asiaa puhtaasti ministeriön tehtävän näkökulmasta, ei valinta vaikuta olevan mediassa olleiden tietojen pohjalta kovinkaan epäselvä. Veronmaksajana odotan ministerin perusteluja mielenkiinnolla.
Viimeksi muokannut JiiPee, 23 Tammi 2020, 10:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Offtopic
^Kun aatteen palo on kova, on ihmisten pätevyys vain oikeiden asioiden tiellä (vrt. Haavisto). Vihreät tuntuvat ottavan aika isoa profiilia puhdistustensa kanssa. Sopiva on parempi kuin osaava.
-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Offtopic
Vihreäthän on historiassa aika kovin vastustaneet noita poliittisperusteisia virkanimityksiä. Mutta kyllähän tuossa oma lehmä on ojassa vahvasti. Poliitikot vaihtuu vaaleilla, mutta virkamiehet ei..
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Offtopic
Hyvä kommentti. Sitä tukee aika mielenkiintoisella tavalla Halla-ahon artikkeli ilmaston ja ympäristön tilasta. Kaikkiaan "jalat maassa" -tyyppistä tekstiä.lerppu kirjoitti:^Ympäristön ja ilmaston suojelu on pirun tärkeä asia. Harmi ettei sillä ole mitään tekemistä nyt kaavailtujen tulonsiirtojen kanssa. SDP on keksinyt jo vuosia sitten mistä otetaan rahaa pöhöttyneisiin ja tehottomiin rakenteisiin...
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Offtopic
^Mestarin talouspolitiikka onkin löytänyt merkkinsä. Myös ympäristörealismi ja tuotannon globaalit suhteet ovat hanskassa. On suuri sääli että ullakolla asuu mörkojä ja pienellä tönimisellä ollaan jo eugeniikan syvässä ytimessä. Vaikka se on epämiellyttävää, olen omalta kohdaltani vähemmän pahoillani tästä ominaisuudesta (varsinkin kun ottaa huomioon talousrealismin ja syy-seuraussuhteiden tajun) kuin suorananisesta inhosta, jota joutuu kokemaan toisen laidan ulostuloissa.
Vaikka olen sitoutumaton, olen talousliberaalin kokoomus-siiven äänestäjä. Ja vaikka jokseenkin liberaalit elämänarvot eivät pahemman päädyn konservatismin kanssa yksiin käykkään, on pakko kallistua perussuomalaisen yhteistyön suuntaan. Ei siksi että heidän arvomaailmansa viehättäisi, vaan siksi että talousrealismilla on suuri merkitys ja siksi että perussuomalaiset eivät lähtökohtaisesti vihaa minua. Vihervasemmistolaiset jostain syystä vihaavat, vaikka olenkin täysin sitä mieltä että kaksi aikuista saa tykätä molemminpuolisesti kenestä tahansa, ihonväri ei määritä ihmistä vaan ihmisen teot eikä lihansyönti ole mikään itseisarvo. Yleensäkin olen eläintensuojelun ja luonnosuojelun puolella (annankin kuukausittain Hesylle sekä Itämeren suojelulle rahaa). Näistäkin arvoista huolimatta vihreä vasemmisto on onnistunut omalla erinomaisuudellaan ja lisäarvoa tuottavan tehdastyöläisen halveksunnalla vieraannuttamaan minut lähes täydelleen. Puhumattakaan ylimielisestä kollektivismistaan ja ajattelupoliisin asenteista.
Vaikka olen sitoutumaton, olen talousliberaalin kokoomus-siiven äänestäjä. Ja vaikka jokseenkin liberaalit elämänarvot eivät pahemman päädyn konservatismin kanssa yksiin käykkään, on pakko kallistua perussuomalaisen yhteistyön suuntaan. Ei siksi että heidän arvomaailmansa viehättäisi, vaan siksi että talousrealismilla on suuri merkitys ja siksi että perussuomalaiset eivät lähtökohtaisesti vihaa minua. Vihervasemmistolaiset jostain syystä vihaavat, vaikka olenkin täysin sitä mieltä että kaksi aikuista saa tykätä molemminpuolisesti kenestä tahansa, ihonväri ei määritä ihmistä vaan ihmisen teot eikä lihansyönti ole mikään itseisarvo. Yleensäkin olen eläintensuojelun ja luonnosuojelun puolella (annankin kuukausittain Hesylle sekä Itämeren suojelulle rahaa). Näistäkin arvoista huolimatta vihreä vasemmisto on onnistunut omalla erinomaisuudellaan ja lisäarvoa tuottavan tehdastyöläisen halveksunnalla vieraannuttamaan minut lähes täydelleen. Puhumattakaan ylimielisestä kollektivismistaan ja ajattelupoliisin asenteista.
- Giovinazzi
- Viestit: 388
- Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
- Car(s): 147
- Paikkakunta: Tre
Re: Offtopic
Niin siis Suomihan kuuluu EU:hun, joka toimii ilmastoneuvotteluissa yhtenä kokonaisuutena.JiiPee kirjoitti:Turhan rankoilta toimenpiteet tuntuvat varsinkin kun se on ihan sama mitä 5 milj kansa tekee kun muutamat suuret maat vähät asiasta välittää. Tehdään se, mitä on globaalisti sovittu ja jätetään nämä "mallioppilas" -sooloilut pois. Uusien verojen perusteluissa on ilmastokeskeinen sointi.
Miksi ylipäänsä verrata pientä Suomea ja isoa Aasian maata keskenään?
Tässä usein käytetyssä vertailussa on yksi perustavaa laatua oleva ongelma: mitä järkeä on vertailla 5,5 miljoonan asukkaan ja yli miljardin asukkaan maita keskenään?
Järkevämpää olisi verrata tätä "pahaa" Aasian maata vaikkapa EU:hun.
Saattaa nimittäin tulla yllättäviä faktoja esiin, jos kiinnostaa perehtyä.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Offtopic
^Kiinan sulkeisiin laittaminen kun puhutaan objektiivisesta pahuudesta on itsepetosta. Riippumatta Puolan hiilidioksipäästöistä.
- Peki
- Viestit: 99
- Liittynyt: 13 Syys 2017, 10:33
- Car(s): ALFA Giulia
Ex: 2000, 1750, Sprint - Paikkakunta: Ascona
Re: Offtopic
Kohtuullista kai olisi, että Suomen lisäksi kaikki muutkin maat osallisuisivat näihin ilmastotalkoisiin. Pitäisi määrittää joku maakohtainen päästömäärien lähtötaso, joka sitoisi kansainvälisten pakotteiden uhalla kaikkia maita. Tasoon sisältyisi myös väestömäärä. Eli Nigerian sallitut päästöt eivät kohoaisi kaksinkertaiseksi jos se tuplaa väestönsä. Nykytilanne, jossa esimerkiksi kiinalaisten, intialaisten ja afrikkalaisten kasvavat päästöt maksatetaan suomalaisilla veronmaksajilla, on aika lailla epäreilu. Suomalaiset kärsivät jo tarpeeksi rakennusten lämmityskustannuksista, kun afrikkalaiset selviävät savimajoissaan ilman lämpöpattereita.
- Giovinazzi
- Viestit: 388
- Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
- Car(s): 147
- Paikkakunta: Tre
Re: Offtopic
Johtuiskohan tuosta:Bebbu kirjoitti:^^ Suomen päästötavoite on tiukempi, kun EU:n.
EU:n päästöjen vähennysprosentit on määritelty pitkälti maiden bruttokansantuotteen pohjalta – suurituloisimmilla mailla on kovemmat suhteelliset päästövähennystavoitteet, sillä päästövähennystoimet ovat niissä suhteellisesti edullisempia.
Eriävät päästövähennystavoiteprosentit ovat reiluja siinäkin mielessä, että korkean BKT:n maissa on pääsääntöisesti myös korkeammat päästöt.
Juu, copy pastettu on...
Enkä alkanut laskemaan EU:n keskiarvoa päästötavoitteille, joillain mailla tavoiteprosentit pienempiä ja joillakin mailla suurempia, mitä Suomella.
- Giovinazzi
- Viestit: 388
- Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
- Car(s): 147
- Paikkakunta: Tre
Re: Offtopic
Hmm.. mielenkiintoista, mitäköhän tarkoitat tuolla tasolla ja väestömäärällä?Peki kirjoitti:Tasoon sisältyisi myös väestömäärä.
Nykytilanne, jossa esimerkiksi kiinalaisten, intialaisten ja afrikkalaisten kasvavat päästöt maksatetaan suomalaisilla veronmaksajilla, on aika lailla epäreilu. Suomalaiset kärsivät
Yksilötasollahan yhden Intialaisen päästöt ovat n. 1,8tonnia ja Suomalaisen n. 10,7tonnia.
Keskimääräisen suomalaisen päästöt ovat siis lähes kuusinkertaiset intialaiseen verrattuna.
Re: Offtopic
Oletko koskaan asunut Intiassa tai tehnyt siellä pidempään töitä? Mikä tahansa numero jonka Intian hallinto antaa on vahvasti arvaus johon vaikuttaa muun muassa kuun asento ja viimeisimmän 20/20 matsin tulos (kriketti).Giovinazzi kirjoitti: Yksilötasollahan yhden Intialaisen päästöt ovat n. 1,8tonnia ja Suomalaisen n. 10,7tonnia.
En väitä että per capita Intiassa uloshengityskaasujen tuotto olisi lähelläkään Suomea mutta riittävästi paikallisen babudomin kanssa keskustelleena en myöskään ota yhtään numeroa sieltä suunnasta annettuna.
Anyway, osataan Suomessakin arvioida metsän kasvua vaikka kokemusta luulisi olevan. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006308629.html