Mitä teit tänään tallissa?

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Puiden teon ohella vilkaisin miksi Husqvarna 246:n ketju tuntuu kuivalta. Ilman laippaa öljyä tulee, taisi laipan öljyreikä olla tukossa. Putsattu auki.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Vaihdoin C5 sitikan Defan piuhan, siis sen puskurilta haarottimelle menevän.

Ja sitten taistelin Alfan jarrujen kanssa niin kauan, että usko loppui. Nälkä oli about 6h työajasta, mutta ei sitä ruokaa vieläkään ole jaksanut aloittaa. About klo 12 aloitin Alfan kanssa taistelun ja pikaisen huuhtelun jälkeen klo 18 maissa taisin olla valmis.

Vasen etupyöränlaakeri on täysin finaalissa, mutta en ole saanut vieläkään varmuutta vetarin ulkopäästä ja se pitäis vielä vaihtaakin.... Ja se laakeri pitäis myös saada irti siitä vetarista, mutta kun loppuu työkalut kesken. Pahus.

Avatar
TeroV.
Viestit: 438
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Värkkäsin Tori.fi:n kautta ostamani subbari+vahvistinpaketin porrasperä-156:n takakonttiin. Askarrellessa tuli ihan nuoruus mieleen... :-D Subbarikotelon kiinnityksen autoon toteutin vanttiruuveilla auton kuormansidontalenkkejä hyödyntäen, eipä ainakaan heilu kotelo ajossa ja irrotus on tarvittaessa nopea homma. Vahvistin on subbarin yläpuolella näkyvän vanerilevyn päällä. Yllättävän hyvin tuollainen 10" ämyri pienellä sillatulla vahvistimella suljetussa kotelossa potkii!
Liitteet
subbari-takakontissa.jpg
subbari takakontissa
(141.71 KiB) Tiedosto ladattu 4871 kertaa

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Löin (eilen) itteäni moskalla peukaloon. Kosketusarka, ei voi käyttää ja särkee käyttämättäkin. Leikkisköhän jopa murtunutta.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Pele
Viestit: 2068
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Kai tämä konehuoneeseen välttää? :roll:
Liitteet
20200119_101813.jpg
(118.58 KiB) Tiedosto ladattu 4782 kertaa
Polish_20200112_220314799.jpg
(148.32 KiB) Tiedosto ladattu 4782 kertaa
Polish_20200112_220431116.jpg
(85.72 KiB) Tiedosto ladattu 4782 kertaa

Avatar
Pele
Viestit: 2068
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Fiat 131 ralliautoon halusivat Croma T.i.e:n lohkon seuraavan sumppukoneen aihioksi.
No minulla tuollainen sattui olemaan. Toimitettu pestynä. :)
Liitteet
DSC_1275.jpg
(100.53 KiB) Tiedosto ladattu 4766 kertaa
DSC_1276.jpg
(59.25 KiB) Tiedosto ladattu 4766 kertaa
DSC_1277.jpg
(94.97 KiB) Tiedosto ladattu 4766 kertaa

Gasket
Viestit: 1118
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Vaihtelin kuramopoon mäntää. Tuli huomattua, että KTM:n orkkismännän laatikossa lukee "Made in Italy" :-D Vertexin tuote näytti olleen.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Lisää valoa tallin kattoon Alfissimon kanssa. Nyt on 18x54W loisteputkia katossa 8)

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Ja ennenkaikkea noudatettiin kaikkia työturvallisuusvaatimuksia.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja VMTD »

UUsi moniurahihna primerakeulaan ja selvää kitinää havaittavissa, onko vika kiinalaisessa hihnassa?

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

^Ei. Hihnankiristimen runko kuluessaan väljäksi vetää kiristinrullan vinoon ja hihna alkaa sirkuttaa.

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Eilen ja tänään vaihdoin Q4:seen takaiskarit. Nyt on taas vähän enemmän maavaraa. Aika paljon madaltuu auto kun jousilautanen on puoliksi irti.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Pele
Viestit: 2068
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Integrale 16V entisöinti projektin etuperän/ viskon kuoren fixaus.
Liitteet
DSC_1329 (1).jpg
(121.54 KiB) Tiedosto ladattu 4151 kertaa
DSC_1360.jpg
(99.71 KiB) Tiedosto ladattu 4151 kertaa
DSC_1359.jpg
(100.03 KiB) Tiedosto ladattu 4151 kertaa

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^ Hienoa työtä jälleen kerran :-D . Milläs menetelmällä tuollainen kevytmetallia oleva kuori saadaan noin uuden näköiseksi?
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
Pele
Viestit: 2068
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Kiitos. :)

Ekaksi tietty kunnon pesu. Sen jälkeen lasikuulapuhallus.
Ensin n. 3 bar paineella puhtaaksi. Sen jälkeen n. 0,8 bar paineella pinnan viimeistely ( tuo kiiltoa).
Lisäksi tuon pyöreän viskon kuoren olen puhalluksen jälkeen vielä harjannut kevyesti, koska on alkujaankin vähän kiiltävämpi kuin tuo muu kuori.
Muita pikku juttuja, esim. koneistetut pinnat pyyhkäisty hienolla hiomapaperilla jotta on saatu niihin kiilto takaisin.
Pultit ym. nippelit uudelleen passivoitu, korvake puhallettu ja ruiskumaalattu.
Korvakkeita, pultteja ym. irto osia mulla olikin ennestään valmiina, joten tehtäväksi jäi vain tuo kuoren fixaus. :)
Tästä vaihturit fixaillaan taas varastoon kun on muutakin maalattavaa ja passivoitavaa.

A Bart
Viestit: 1663
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja A Bart »

^Kyllä on siistiä jälkeä, mutta mites tuon viskon litkut vaihdetaan ja mistä sitä saa?
Itsellä nyt kolmessa kulkineessa tuommoinen ja nythän tuli mieleen että eikös tuo ole ihan oma maailmansa eikä laatikon öljyn kanssa missään tekemisissä.

Avatar
Pele
Viestit: 2068
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Eipä ole visko yksikön kiisseleitä varmaan kukaan täällä vaihdellut, enkä edes tiedä kuka kyseistä hommaa tekisi.
En ole myöskään muilla forumeilla törmännyt aiheeseen. Ei liene siis kovinkaan tarpeellinen toimenpide.
Viskohan on suljettu ja vaihteistoöljystä eristetty yksikkö:
https://deltateam.kuvat.fi/kuvat/LANCIA ... 48_Pro.jpg
https://deltateam.kuvat.fi/kuvat/LANCIA ... 59_Pro.jpg
https://deltateam.kuvat.fi/kuvat/LANCIA ... 25_Pro.jpg
joka Lancian manuaalin mukaan on täytetty silikoninesteellä.
Tuossa kotelossa siis kyllä kiertää vaihteistoöljy, mutta itse visko yksikköön se ei pääse.

Avatar
Pele
Viestit: 2068
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Integrale 16V entisöinti projektin vaihteiston kuorien entisöinti/fixaus.
Liitteet
DSC_1333.jpg
(122.28 KiB) Tiedosto ladattu 3766 kertaa
DSC_1379.jpg
(112.57 KiB) Tiedosto ladattu 3766 kertaa
DSC_1385.jpg
(117.33 KiB) Tiedosto ladattu 3766 kertaa

FinPat
Viestit: 2663
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Pele kirjoitti:Integrale 16V entisöinti projektin vaihteiston kuorien entisöinti/fixaus.
Määritelmällisesti Mr. Pelen työ ei ole entisöntiä koska Luigin pajalta romut eivät ole lähteneet näin kiiltävinä.

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Jalamari kirjoitti:^Ei. Hihnankiristimen runko kuluessaan väljäksi vetää kiristinrullan vinoon ja hihna alkaa sirkuttaa.
Vika poistui vaihtamalla vanha 280 tkm ajettu kiristin takaisin, uudessa jämähtänyt kiinnitys, jolloin ei värissyt käydessä, pitänee puhdistaa ja voidella.

Avatar
Pele
Viestit: 2068
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

FinPat kirjoitti:
Pele kirjoitti:Integrale 16V entisöinti projektin vaihteiston kuorien entisöinti/fixaus.
Määritelmällisesti Mr. Pelen työ ei ole entisöntiä koska Luigin pajalta romut eivät ole lähteneet näin kiiltävinä.
Kyllä se siitä muutamassa vuodessa tummuu. 8)

Toisaalta saman kaavan mukaan.. kun Luigi on tehtaalla kiertänyt tämän Ot-nestesäliön kiinnikkeen ruuvin ohi vastakappaleen, niin sitä ei saa jälkeenpäin laittaa paremmin. :roll:
Liitteet
20200201_105205.jpg
(67.13 KiB) Tiedosto ladattu 3592 kertaa

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Aikoinaan Flaviaa läpikäydessä löytyi Chivassossa 60-luvun lopulla käynyt työläisen pikkufiba: Takapenkin selkänojan kiinnitystä varten reikää poratessa, oli terä katkennut ja jäänyt reikään. Oli sitten porattu viereen uusi reikä.

En entisöinyt, kun menin ottamaan poranterän pois. :roll: Tosin alkuperäiset Lancia-tehtaan poranterät lienevät melkoisia harvinaisuuksia nykyisin, luulen. :lol:

Eikös nuo Pelen tekemät osat ole palautettu aikalailla siihen, mitä ne on uutena olleet - keltapassivoituja ne on olleet silloinkin, ja alumiini kirkasta. Itse asiassa keltapassivointi sen aikaisilla menetelmillä on tainnut olla kirkkaampaakin.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Kuva
Aloittelin Zabarth projektin :)

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Kuva
Aloittelin Zabarth projektin :)

Avatar
Pele
Viestit: 2068
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

mutt kirjoitti:Eikös nuo Pelen tekemät osat ole palautettu aikalailla siihen, mitä ne on uutena olleet - keltapassivoituja ne on olleet silloinkin, ja alumiini kirkasta. Itse asiassa keltapassivointi sen aikaisilla menetelmillä on tainnut olla kirkkaampaakin.
Juu, tehtaan passivointi 30 vuoden takaa oli vähän tummemman keltainen, mutta tähän oli nyt tyytyminen.
Kaikki nuo mitä nyt on passivoitu, ovat olleet myös alunperin.
Tosin sain vinkin eräältä ammattimaisesti entisöintejä tekevältä yritykseltä ja aion käyttää jossain vaiheessa osia kokeeksi heidän suosimassaan pintakäsittely laitoksessa. Heidän sävy on mielestäni hyvin lähellä alkuperäistä.
Myös valurauta osat, esim. jarrusatulat onnistuvat siellä täydellisesti. Nyt käyttämässäni pinnoittamossa ne onnistuvat huonolla prosentilla... :?
Työtä se kyllä teettää enempi kun joutuu pakkaamaan ja lähettämään osat.
Nykyistä puoltaa matka. Olen vienyt ja noutanut osat aina itse. :)

Avatar
Pele
Viestit: 2068
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

jeQQ kirjoitti:Kuva
Aloittelin Zabarth projektin :)
Jahas...kohta tarvitaan moottoria. :-D

Avatar
Turre
Viestit: 274
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03
156 SW 2.0 JTS -02
Kia Rio 1.2ISG LX -16
Ex:Mitsubishi Outlander 2.0 -07
Ex: 156 SW 1.8 TS -02
Paikkakunta: Salo

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Turre »

Vaihdoin toimimattoman takalasin pyyhkijän VDC-failureen.
Kyseisen vaihtarin järkevyydestä on varmaan erilaisia mielipiteitä olemassa :lol:

Tilannepäivitys / edit:
Joo, siis joku sankari oli vaihtanut tuohon SW:een sedanin rattiviiksi-setin, mikä aiheutti tiettyjä haasteita takalasin pyyhkimen käytölle. Vaihdoin tänään siis sen viiksisetin, mistä palkaksi sain toimivan pyyhkijän kera VDC failuren. Arvelin, ja netin kollektiivitietous vahvisti, että tuo ehken tarttis vaan kalibroinnin uudelle anturille, mutta kun juuri tuohon autoon ei jostain mystisestä syystä saa AlfaIOBD + OBDKey -yhdistelmällä yhteyttä ollenkaan niin meinasi pientä ahistusta pukata.

AlfaOBD:n sivuja penkoessa osui silmään että itse asiassa ABS-yksikköön pitäisi päästä ELM327:kin käsiksi, kunhan on vihreä adapteri välissä. Ja katso ihmettä, se halpis Kiina-ELM sai kuin saikin yhteyden VDC:een, vikakoodi kertoi yksinkertaisesti että kalibrointia ei ole suoritettu. Kalibrointi löytyi AlfaOBD:n testiohjelmavalikosta ja ... meni läpi, jollain sorttia. Auto vaan piti tästä operaatiosta suunnilleen yhtä paljon kuin anaalitähystyksestä, koska VDC-failuren lisäksi se vilkutti nyt ABS- ja EBD-failureita :o: Rauhallisesti (joo-oh) virrat pois, adapteri pois ahterista, virrat takaisin ja kas, VDC failure poissa on :silly:

Ihan hirveän vakuuttunut olo tästä kaikesta ei kyllä jäänyt :lol: Täytyy oikeasti ottaa asiakseen setviä tuo yhteysongelma AlfaOBD:n kehittäjän kanssa...
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

^^Kyllähän tuo tuossa nosturilla oleskelee ilman moottoriakin. :mrgreen: Ruostehommiakin jonkinverran tiedossa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

@Turre

Omat kokemukset on, että jarrujärjestelmään kun ottaa noilla ELM-palikoilla yms. kiinanvehkeillä yhteyttä, se aiheuttaa herjaa aika vinon pinon. Katoaa, kun adapterin kiskasee irti - useammassa Alfassa tullut vastaan sama...

Avatar
Turre
Viestit: 274
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03
156 SW 2.0 JTS -02
Kia Rio 1.2ISG LX -16
Ex:Mitsubishi Outlander 2.0 -07
Ex: 156 SW 1.8 TS -02
Paikkakunta: Salo

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Turre »

^ Okei, ihan lohdullista kuulla että tuota sattuu ja että siitä on selvitty jälkipolville kertomaan :lol:
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Jarru- ja ilmastointijärjestelmät on hyvin herkkiä koodinluvulle, itseasiassa Kian GDS tekee ihan samaa - ja on tehtaan softa ja laitteet kuitenkin.
Olettaisin syyn olevan jollain tavalla turvallisuuteen liittyvä, mutta en tiedä varmaksi. Keskustelee testerin kanssa -> yhteys epänormaali -> vikavalot - tai jotain :)

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Vanhempaan 159:siin lisäsin ohjaustehostimeen nestettä, kun alkoi pumppu kavitoimaan kylmänä.
Kirkas öljy oli muuttunut mustaksi, joten kaipa siellä taas ohjausvaihde vetelee viimeisiään.
Vuotoa ei kylläkään näkynyt missään, joten voi olla että pääsee pelkällä nesteen vaihdollakin.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

arv
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja arv »

Maunu kirjoitti:Vanhempaan 159:siin lisäsin ohjaustehostimeen nestettä, kun alkoi pumppu kavitoimaan kylmänä.
Kirkas öljy oli muuttunut mustaksi, joten kaipa siellä taas ohjausvaihde vetelee viimeisiään.
Vuotoa ei kylläkään näkynyt missään, joten voi olla että pääsee pelkällä nesteen vaihdollakin.
Neste osaa ovelasti kadota joksikin aikaa haitarikumin sisälle. :(

Gasket
Viestit: 1118
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Avasin 500 Valmetin vaihdelaatikon. Toisen kerran.. Ensimmäinen oli tavallaan vaan vähän tsekkaus kun edellinen omistaja kertoili siinä jotain jännää olevan. Ei sieltä oikein mitään löytynyt. Eihän nuo kovin hiljaisia ole edes ehjinä. Havaitsin aluevaihtajan kulissin olevan sen verta kulunut, että koitti lyhyttä puolta "valuttaa" pois päältä. Ehkä tuo oli se epämääräinen oire. Myyjäkin kun puhui äidinkielenään saksaa, niin oirekuvaus oli vähän itselle hämärä. Täytyy vähän hitsillä täyttää ja hioa kulissia. Kuitenkin kun tuon sain kasaan ja ajelin vähän koeajoa, niin tökätessäni kolmosen päälle se sitten jäikin sinne ja tuon takia uusi purku. Tuossa on sellaiset jännät jousikuormitteiset pienet liukupalat rattaan, synkron ja holkin välissä. Vaihde oli mennyt ikäänkuin "yli" ja yksi noista pikkupaloista oli noussut pystyyn eikä laskenut enää holkkia siirtymään takaisin. Ehkä voisi vähän kepin päätäkin täyttää ettei menisi vaihde noin pitkäksi. Muuten helppo homma, mutta on vähän haastavaa pyörittää laatikkoa että saa rattaan oikeaan asentoon kun vaihde on päällä. Puristimella kytkin alas ja mönkijän vinssi traktorin perään kiinni. Vinssin kaukosäätö olisi kyllä ollut hyvä varuste.

Juniorin moposta tuli neulaventtiiliä putsattua kolmeen kertaan. Tuonne on tankattu ties mitä heinää ja hiekkaa edellisen omistajan toimesta. Laitoin nyt suodattimen väliin. Jospa nyt nuo oireet loppuisi. Tuo on sikäli hauska kun purattaa mm. takaiskarin kokonaan pois että saa kaasuttimen pois. Ei saa edes kaasutinta kallistettua sen vertaa että kohokammion saisi pois.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
JT Newman
Viestit: 334
Liittynyt: 23 Joulu 2005, 13:53
Car(s): Giulia -17 Veloce Q4 280hp
Belvedere -58 290hp
Käfer -65 34hp
Paikkakunta: It's a long way to Leppärary

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Turre kirjoitti:VaihAuto vaan piti tästä operaatiosta suunnilleen yhtä paljon kuin anaalitähystyksestä, koska VDC-failuren lisäksi se vilkutti nyt ABS- ja EBD-failureita :o: Rauhallisesti (joo-oh) virrat pois, adapteri pois ahterista, virrat takaisin ja kas, VDC failure poissa on
Samaa tapahtui ihan Electronic-Fuchsin myymien kaapeleiden ja MESin kanssa Lancia Thesiksessä. ELM327:n kun tökkäsi kiinni, alkoi jumalaton pimputus ABS/EBD valojen vilkkumisen tahtiin. Johto irti, virrat pois ja päälle, ja ongelmat katosivat.

Ja itse asiassa, sama taisi tapahtua Giulian ja E-F:n uusien kaapeleiden kanssa. Johto irti, virrat pois/päälle ja kuin mitään ei olisi ikinä tapahtunutkaan.
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

Avatar
Eero
Viestit: 2584
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00
Paikkakunta: Janakkala

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Eero »

Punnitsin 75:n ja itseni. Auton paino yllätti positiivisesti, oma paino taas ei.
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^Yhteispaino kuitenkin alle suurimman sallitun kokonaismassan? :mrgreen:
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
Eero
Viestit: 2584
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00
Paikkakunta: Janakkala

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Eero »

JiiPee kirjoitti:^Yhteispaino kuitenkin alle suurimman sallitun kokonaismassan? :mrgreen:
Juuh. Onneksi on tullut hiukan kevennettyä autoa, joten on vielä varaa kasvattaa omaa massaa...
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja silverine »

Eero kirjoitti:
JiiPee kirjoitti:^Yhteispaino kuitenkin alle suurimman sallitun kokonaismassan? :mrgreen:
Juuh. Onneksi on tullut hiukan kevennettyä autoa, joten on vielä varaa kasvattaa omaa massaa...
Mä voin Eero ruveta sun personal raineriks ja aloitat heti sellaisen reippaan muutaman kuukauden massakauden, jotta
jaksat kääntää rattia keväämmällä, eiks je? 8)
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Eero
Viestit: 2584
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00
Paikkakunta: Janakkala

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Eero »

ˆ Sopii :) Sitten voi poistaa tehostimet autosta, kun on riittävästi ruista ranteessa ja kintuissa. Sehän tietää taas lisää kevennystä.
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja silverine »

Eero kirjoitti:ˆ Sopii :) Sitten voi poistaa tehostimet autosta, kun on riittävästi ruista ranteessa ja kintuissa. Sehän tietää taas lisää kevennystä.
:mrgreen:
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Mosa kohta irti. Bongailin lisää ruosteita :fist: :fist:

Edit: Nopeesti nää sohot irtoo :mrgreen:

Kuva
Viimeksi muokannut jeQQ, 03 Helmi 2020, 21:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Eero kirjoitti:Punnitsin 75:n ja itseni. Auton paino yllätti positiivisesti, oma paino taas ei.
Mitäs se seitenfemma sitten painoi?
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Eero
Viestit: 2584
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00
Paikkakunta: Janakkala

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Eero »

^ 1183.5kg edessä 51.2%, takana 48.8%.
Puoli tankkia polttoainetta ja etupenkit irti. Pelti luukut. Eihän tuo mikään erityisen kevyt ole, mutta silti keveämpi kuin oletin.
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina

Avatar
Isola
Viestit: 1645
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Isola »

JT Newman kirjoitti:Samaa tapahtui ihan Electronic-Fuchsin myymien kaapeleiden ja MESin kanssa Lancia Thesiksessä. ELM327:n kun tökkäsi kiinni, alkoi jumalaton pimputus ABS/EBD valojen vilkkumisen tahtiin. Johto irti, virrat pois ja päälle, ja ongelmat katosivat.
Jos ne adapterit on kytketty MultiEcuScanin sivuilla olevien kaavioiden mukaan, niin en ihmettele toimintaa yhtään. Siinä vihreässä adapterissa kun on kytketty eri ECUjen K-line-signaalit tylysti rinnan. Silloin purkit huutelevat vastauksia toistensa päälle. Ratkaisevaa voi hyvinkin olla se, miten nopeasti avaimen käännön jälkeen testerillä ottaa yhteyttä purkkiin: jos liikennöinti yhden ECUn kanssa saadaan käyntiin ennen kuin muut ovat heränneet, homma toimii.

Toinen yleinen murhe CAN-diagnostiikkaa käyttävissa laitteissa on väärin tehty, tai paremminkin ylimääräinen, väylän terminointi OBD-pulikassa. Tämä on tosi yleistä, mutta ei tietenkään vaikuta K-Line-diagnostiikkaan jota mm. Thesiksen ABS käyttää.
Järkiautoilija

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Uusin tallin valaistusta. Entiset oli keskellä tallia ja matalanostimen hankinnan jälkeen korostui se että ne pääasiassa valaisivat auton kattoa... uudet sommittelin nosturin ympärille, molempiin päihin yhdet ja sivuille kahdet valaisimet 2X24W lediputkilla. 6600 lumenia lupasivat esitteessä valotehoa/valaisin.
Nyt näkee nysväillä :-D

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

fahlsjy kirjoitti:Uusin tallin valaistusta. Entiset oli keskellä tallia ja matalanostimen hankinnan jälkeen korostui se että ne pääasiassa valaisivat auton kattoa... uudet sommittelin nosturin ympärille, molempiin päihin yhdet ja sivuille kahdet valaisimet 2X24W lediputkilla. 6600 lumenia lupasivat esitteessä valotehoa/valaisin.
Nyt näkee nysväillä :-D
Hyvä pointti, meillä navettaan tulossa keväällä sähköistys ja nyt loisteputket(ei valitettavasti siis käytössä nyt) suoraan nosturin päällä. Parit uudet lamput kyllä jo hankittuna. :)

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Valaistukseen liittyen, onkos kukaan rakentanut matalanostimeen valaistusta? Noin äkkiä ajatellen voisi viritellä tehokkaat ledinauhat (markkinoilla näyttäisi olevan 17W/m tehoisia) siltojen sisälaitoihin. Siihenhän saisi sellaiset 1.4m pitkät pätkät molemmin puolin jolla voisi jo kelvollista yleisvalaistusta saavan auton alle?
Sähkölukoillahan on jo 24V syöttö joten muuntajan vaihtamalla tehokkaampaan olisi sähkökin jo nostimella valmiina ja kytkisi silleen että palaisivat aina kun nostimella on sähkö. Kaapelointi toki hieman haasteena kun on liikkuvia osia.
Helpompi toteuttaa olisi kyllä akkukäyttöiset magneetilla nostimeen kiinni tulevat valaisimet joita voisi myös suuntailla tarpeen mukaan.

Avatar
Isola
Viestit: 1645
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Isola »

Tehokas led-nauha on helppo, mutta kuulostaa potentiaalisesti pahalta häikäisijältäkin jos suuntaus on vähänkin pielessä. Kannattaisiko nauha liimata vaikka alumiinikiskoon, jonka kulmaa saa säätää?

Varjojen kannalta mieluusti valoa useammalta suunnalta ja mieluusti kaukaa.

Kaapelointi järjestyy kyllä kun hakee oikeasti taipuisaa kumikaapelia ja katsoo reitityksen ajatuksen kanssa.
Järkiautoilija

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Noille nauhoille saa alumiinista asennuslistaa jonka sisälle se nauha liimataan, ja päälle tulee valkoinen muovilista joka pehmentää valoa. Noilla saa rakenneltua varmasti semmoisen että valo löytää toivottuun suuntaan. Jos oikein haluaa hienostella, niin laittaa vielä himmentimen sinne, että saa pienemmälle jos häikäisee :silly:

Vastaa Viestiin