Työkaluketju
Valvoja: Moderators
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Työkaluketju
Saa joo. Ja jos joku oikeasti fiksu suunnittelisi moisen, siinä olisi magneettikiinnike, että se on helppo rälvätä takaisin otsaripaan ripaa irrottamatta ja pysyisi vielä metallipinnassa kiinnikin. Sanomattakin on selvää, ettei yhtäkään otsalamppua ole suunniteltu/muotoiltu kädessä pidettäväksi.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Työkaluketju
Heii, tämänhän on ihan samaa konseptia kuin Lumonite Compass R ja Olight H2R. Eli pikkulamppu 90° käännetyllä päällä + otsapanta vakiona. Otsalamppu on tosiaan kätevä, mutta Vainio listasi niitä huonojakin puolia aika kattavaksi. Lisäksi otsalamppu on remmiensä vuoksi kenkumpi kuljettaa mukana => on yleensä pöytälaatikossa kun tarve yllättää. Tai siis näiden vehkeiden tapauksessa se otsapanta on laatikossa...Ossiv kirjoitti:Armytekin wizard v3
Armytekin speksit näyttävät todella hyviltä. Strobot yms. turhakkeet on piilotettu monen naksautuksen taakse. Normisti tarjolla vain 3 tehotilaa, joiden välillä rullataan pitämällä nappia pohjassa. Sama kuin Lumonite tai Olight S20. Tämä toimii.
Lisäbonuksena näkyy olevan virtanapissa merkkiled, joka varoittelee ylilämmöstä ja akun loppumisesta. Nämä teholamput ovat aina reguloituja = valoteho pysyy vakiona melkein loppuun saakka. Tarkoittaa sitä, ettei lamppu paljoa varottele - kun valo lopulta alkaa hiipua, toiminta-aikaa saattaa olla jäljellä enää muutama minuutti. Vähemmän kiva ylläri jonkin ullakon tai putkikanaalin perukoilla... Reguloimattomat lamput (tuntomerkkinä 3x AA tai AAA paristot) ja ne muinaiset maglitet sitten päinvastoin, kirkasta valoa 10 min ajan uusilla paristoilla ja 10 h hiljalleen hiipuvaa valoa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
-
- Viestit: 66
- Liittynyt: 02 Maalis 2012, 22:47
- Car(s): ex:Alfa Romeo 156 JTDmjet
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Työkaluketju
Joku työkaluvaunu olis tarkoitus autotalliin hommata. Mitä kokemuksia KS Tools:n työkaluista? Jos siinä noin tonnin pintaan työkaluineen, niin mitä lähtisit katselemaan?
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Työkaluketju
^Mulla on KS:n salkkusatsi, ihan tyytyväinen olen laatuun ollut.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Työkaluketju
^^ Ja mulla on sellainen KS:n hanskalokeroversio 1/4" räikästä ja hylsyistä. Hyvälaatuiset työkalut, tällä otannalla suosittelen 

Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Re: Työkaluketju
Sekalainen setti KS Tools:in työkaluja työmaalla käytössä ja kehtaan suositella. Kestää työkäytössä ja ovat hyvin muotoiltuja / viimeisteltyjä.
-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Työkaluketju
Itse en ostaisi valmista työkaluvaunua. Noissa kuitenkin on helposti aika paljon turhaa. Vaunussa on myös ainakin itsellä se ropleema, että kun tarvitsee vähän sitä sun tätä, niin laatikoita saa nykiä auki kokoajan ja helposti käytössä olevat työkalut makaa laatikon päällä, jolloin sitä ei saakaan kiinni ja toisesta taas ei saa sitä mitä tarvitsisi.
Tietty jos ei juurikaan mitään ole, niin vaunussa saa suht kätevästi laajan valikoiman. Kuitenkin sitä joutuu täydentämään ties millä ja niille ei sitten olekaan mitään paikkoja.
Jos vaunun haluaa, niin itse katsoisin jotain tämän tapaista missä on taustaseinä. Saa edes peruspihdit, meisselit, kiintolenkit ja hylsyt seinälle ja on silti pieni laskutaso. Timcon laadusta en osaa sanoa mitään, mutta noin ideatasolla tarkoitan. Helppohan tuo reikäseinä on laittaa normivaunuunkin myös perästäpäin. Toiseen päätyyn on myös ihan hyvä laittaa pari koria päällekkäin. Alempaan saa vaikka spray-tavaraa ja ylempään rättiä/paperia. Kylkiin voi laittaa lenkkejä mihin sitten moskaa/massavasaraa. Tyhjä vaunu on sikäli kivempi, että siitä saa juuri sellaisen kun haluaa, haluamillaan työkaluilla.
Toinen voisi olla tällainen ja siitä sitten rakentamaan. Noissa reikälevyvermeissä vaan on se pieni ongelma etten ainakaan itse ole löytänyt kohtuuhintaan koukkuja ja kiinnikkeitä. Sitten vielä kun nuo kaikki reikälevyt ei ole samalla jaolla. Hyvä puoli on myös se, että noihin saa tavaraa sisä- ja ulkopuolelle. Vaatii vaan paljon kiinnikkeitä.
Tietty jos ei juurikaan mitään ole, niin vaunussa saa suht kätevästi laajan valikoiman. Kuitenkin sitä joutuu täydentämään ties millä ja niille ei sitten olekaan mitään paikkoja.
Jos vaunun haluaa, niin itse katsoisin jotain tämän tapaista missä on taustaseinä. Saa edes peruspihdit, meisselit, kiintolenkit ja hylsyt seinälle ja on silti pieni laskutaso. Timcon laadusta en osaa sanoa mitään, mutta noin ideatasolla tarkoitan. Helppohan tuo reikäseinä on laittaa normivaunuunkin myös perästäpäin. Toiseen päätyyn on myös ihan hyvä laittaa pari koria päällekkäin. Alempaan saa vaikka spray-tavaraa ja ylempään rättiä/paperia. Kylkiin voi laittaa lenkkejä mihin sitten moskaa/massavasaraa. Tyhjä vaunu on sikäli kivempi, että siitä saa juuri sellaisen kun haluaa, haluamillaan työkaluilla.
Toinen voisi olla tällainen ja siitä sitten rakentamaan. Noissa reikälevyvermeissä vaan on se pieni ongelma etten ainakaan itse ole löytänyt kohtuuhintaan koukkuja ja kiinnikkeitä. Sitten vielä kun nuo kaikki reikälevyt ei ole samalla jaolla. Hyvä puoli on myös se, että noihin saa tavaraa sisä- ja ulkopuolelle. Vaatii vaan paljon kiinnikkeitä.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
-
- Viestit: 66
- Liittynyt: 02 Maalis 2012, 22:47
- Car(s): ex:Alfa Romeo 156 JTDmjet
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Työkaluketju
^ Ymmärrän pointin, talliin on kyllä tulossa myös 2 metriä leveä työpöytä ja siihen saman levyinen reikälevy seinälle johon koukut. Jotenkin toi vaunu on kuitenki näppärä jos jotain puuhastelee keskellä tallia niin on ainakin suurin osa työkaluista käden ulottuvilla.
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Työkaluketju
Tuli uusi lelu talliin eli Makitan iskevä ruuviväännin.. ja nythän mä hokasin että näille iskeville koneille on ihan omat kärkisarjansa, esim. tämmöinen https://www.makita.fi/product/b-49921.html
Irtokärkiähän löytyy tietty ennestään jo melko kattavasti mutta kyssäri kuuluukin onko nämä Makitan "kultaiset" turha, tarpeellinen vai ihan pakollinen hankinta koneen kaveriksi?
Irtokärkiähän löytyy tietty ennestään jo melko kattavasti mutta kyssäri kuuluukin onko nämä Makitan "kultaiset" turha, tarpeellinen vai ihan pakollinen hankinta koneen kaveriksi?
-
- Viestit: 134
- Liittynyt: 04 Marras 2018, 10:29
- Car(s): Käyttis Kia ceed 1.6 bensa,hupia ajelen pojan 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Työkaluketju
Kyllä iskevälle on hyvä olla kestävämmät kärjet,tavalliset tuntuvat menevän aika äkkiä.Noista kultaisista ei ole tietoa,kaikki mitä olen itse käyttänyt on olleet mustia. Esim. https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... karkisarja
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Työkaluketju
Joo, oikeastaan toi Makitan kultainen oli vaan esimerkki tarjonnasta.
Pointtina siis se että kun tossa iskevässä koneessa on itsessään kara mihin kärki lukittuu ja multa löytyvistä kärjistä valtaosa on niitä mitkä ei lukitu suoraan karaan. Ne tarvii sen saman magneetti istukan väliin mitä olen käyttänyt normi porakoneellakin vääntäessä.
Tästä johtuen kärkikaupoille kuitenkin on mentävä jos noita karalukittuvia kärkiä haluaa niin ilmeisesti kannattaa satsata niihin mitä mainostetaan iskeviin vääntimiin?
Hiukan arvokkaampia näyttävät olevan mutta kait rahalle jotain vastinetta saa?
Pointtina siis se että kun tossa iskevässä koneessa on itsessään kara mihin kärki lukittuu ja multa löytyvistä kärjistä valtaosa on niitä mitkä ei lukitu suoraan karaan. Ne tarvii sen saman magneetti istukan väliin mitä olen käyttänyt normi porakoneellakin vääntäessä.
Tästä johtuen kärkikaupoille kuitenkin on mentävä jos noita karalukittuvia kärkiä haluaa niin ilmeisesti kannattaa satsata niihin mitä mainostetaan iskeviin vääntimiin?
Hiukan arvokkaampia näyttävät olevan mutta kait rahalle jotain vastinetta saa?
Re: Työkaluketju
Oman kokemukseni pohjalta en ikinä käyttäisi magneetti-istukkaa mutterimopn kanssa. Enkä myöskään normaaleja hylsyjä.fahlsjy kirjoitti:Joo, oikeastaan toi Makitan kultainen oli vaan esimerkki tarjonnasta.
Pointtina siis se että kun tossa iskevässä koneessa on itsessään kara mihin kärki lukittuu ja multa löytyvistä kärjistä valtaosa on niitä mitkä ei lukitu suoraan karaan. Ne tarvii sen saman magneetti istukan väliin mitä olen käyttänyt normi porakoneellakin vääntäessä.
Tästä johtuen kärkikaupoille kuitenkin on mentävä jos noita karalukittuvia kärkiä haluaa niin ilmeisesti kannattaa satsata niihin mitä mainostetaan iskeviin vääntimiin?
Hiukan arvokkaampia näyttävät olevan mutta kait rahalle jotain vastinetta saa?
Rahalle saa vastinetta tässä kohtaa.
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Työkaluketju
Eipä noista iskevistä ruuvivääntimistä paljoa kokemusta, mutta ei miusta noi normi kärjet ihan älyttömiä voimia kestä vaikka en nyt hyvälaatuisia kovin montaa ole rikki saanutkaan.
Itsekin olen iskevää ruuvinväännintä miettinyt. Välillä tarvinnut kohtuu isoja ruuveja ruuvata, voisi olla moiseen normaalia akkuporaa parempi.
Normi hylsyjä en ole saanut rikki pulttipyssyllä, työkaveri sanoi ihan bilteman hylsyjenkin kestäneen kohtuu isoakin pyssyä. Eipä sitä haittaakaan ole pelata varmaanpäälle ja käyttää iskevälle koneelle niille tarkoitettuja hylsyjä.
Itsekin olen iskevää ruuvinväännintä miettinyt. Välillä tarvinnut kohtuu isoja ruuveja ruuvata, voisi olla moiseen normaalia akkuporaa parempi.
Normi hylsyjä en ole saanut rikki pulttipyssyllä, työkaveri sanoi ihan bilteman hylsyjenkin kestäneen kohtuu isoakin pyssyä. Eipä sitä haittaakaan ole pelata varmaanpäälle ja käyttää iskevälle koneelle niille tarkoitettuja hylsyjä.
Suoraan vaan suoraa
-
- Viestit: 134
- Liittynyt: 04 Marras 2018, 10:29
- Car(s): Käyttis Kia ceed 1.6 bensa,hupia ajelen pojan 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Työkaluketju
Kyllä tuo iskeväruuvinväännin on kätevä peli,eipä tavallista tule rakennushommissa nykyään käytettyä,jossain tarkassa hommassa pienillä ruuveilla on tavallinen parempi.Autohommissakin pienemmällä kannalla olevat ruosteiset ruuvitkin irtoavat paremmin iskevällä.
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Työkaluketju
Mulla ei siis vielä ole tosta iskevästä mitään kokemusta, sen verran akkua kokeilin siihen kiinni että pyörii
Ajatus kyllä on että tuolla vois olla auton nysväyksessäkin käyttöä, raksahommaa kun mulla ei normi omakotitalo remppaajaa/asujaa enempää tule.
Väännin tuli vähän yllättäen ja pyytämättä kun vanhan 12V Makitan akuilla tuli tunnit täyteen. Vanhaan vaikkakin toimivaan koneeseen en alkanut akkuja uusimaan. Siinä sitten 18V päivittämisen yhteydessä tulikin porakone, iskevä ruuviväännin ja pulttipyssy samalla....
Koneeseen tarkemmin tutustuttaessa totesin sit ton kärkihomman ja onhan sille näköjään omat kärkisarjat hommattava.
Eiks se oo niin että harrastuksiin kannattaa satsata

Väännin tuli vähän yllättäen ja pyytämättä kun vanhan 12V Makitan akuilla tuli tunnit täyteen. Vanhaan vaikkakin toimivaan koneeseen en alkanut akkuja uusimaan. Siinä sitten 18V päivittämisen yhteydessä tulikin porakone, iskevä ruuviväännin ja pulttipyssy samalla....
Koneeseen tarkemmin tutustuttaessa totesin sit ton kärkihomman ja onhan sille näköjään omat kärkisarjat hommattava.
Eiks se oo niin että harrastuksiin kannattaa satsata

Re: Työkaluketju
En minäkään, vaikka en nyt erityisemmin ole yrittänytkään. Vahvaseinämäisellä voimahylsyllä saa vaan sen iskuenergian paremmin perille ja hyötykäyttöön, kun sitä ei hassata hylsyn venyttelyyn.Garmund kirjoitti:Normi hylsyjä en ole saanut rikki pulttipyssyllä
Operating at the speed of dark
Re: Työkaluketju
Minulla meni kaksi kerralla eli joku kromattu no-name hylsy levähti sen verran voimalla että pinnoitteen riekaleet tulivat näpeille. Siis ensimmäinen ja viimeinen kerta. Sen jälkeen ainoastaan mattapintaisia voimahylsyjä k.o. tarkoitukseen.Teddy kirjoitti:En minäkään, vaikka en nyt erityisemmin ole yrittänytkään. Vahvaseinämäisellä voimahylsyllä saa vaan sen iskuenergian paremmin perille ja hyötykäyttöön, kun sitä ei hassata hylsyn venyttelyyn.Garmund kirjoitti:Normi hylsyjä en ole saanut rikki pulttipyssyllä
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Työkaluketju
Yleensä se viimeinen losahdus säikäyttää eniten...
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 134
- Liittynyt: 04 Marras 2018, 10:29
- Car(s): Käyttis Kia ceed 1.6 bensa,hupia ajelen pojan 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Työkaluketju
Itselle ei ole sattunut mutta väittävät että tavalliset hylsyt saattavat hajota rasituksessa ja sirpaleet lentää aika äkäisesti joten suojalasit vähintään päähän.Iskeville tehdyt hylsyt on sitkeämpää materiaalia jotka ei hajoa niin helposti.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Työkaluketju
Pari normihylsyä 1/2" istukalla tullut räjäytettyä mutterimopolla kans. Kyllä ne yleensä kestää, mut sit kun on tiukempi paikka joutuu hylsy jo selvästi kovemmalle kuormalle. Ja se kestää sen, minkä kestää. Sit kun lävähtää, voi sattua...
Ns. normitapauksissa ei ole ollut ongelmia tai pelkoa hajoamisesta, se on noi pahasti jumittavat tai muuten ikävät kaverit mitkä ongelmia aiheuttaa.
Ns. normitapauksissa ei ole ollut ongelmia tai pelkoa hajoamisesta, se on noi pahasti jumittavat tai muuten ikävät kaverit mitkä ongelmia aiheuttaa.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Työkaluketju
Jos hylsy kuumenee pidemmässä rynkytyksessä, tarkoittaa se sitä, että hylsy muuttaa avaamiseen tarkoitetun energian lämmöksi. Tyypillistä, kun käyttää tavallisia hylsyjä mutterimopon kanssa.
Mopolla en ole saanut yhtään hylsyä räjäytettyä, käsin kylläkin yhden 15-millisen. Siinäkin sirpaleet lähti helkkarinmoisella voimalla ympäriinsä. Merkki oli se tavallinen, Chrome-Vanadium.
Mopolla en ole saanut yhtään hylsyä räjäytettyä, käsin kylläkin yhden 15-millisen. Siinäkin sirpaleet lähti helkkarinmoisella voimalla ympäriinsä. Merkki oli se tavallinen, Chrome-Vanadium.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Turre
- Viestit: 274
- Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
- Car(s): 156 2.0 JTS -03
156 SW 2.0 JTS -02
Kia Rio 1.2ISG LX -16
Ex:Mitsubishi Outlander 2.0 -07
Ex: 156 SW 1.8 TS -02 - Paikkakunta: Salo
Re: Työkaluketju
Täältä myös ääni akkukäyttöiselle pulttipyssylle. Paineilmatoiminen on ollut hyllyssä pidempään mutta kun tallissa paineilmaa ei ole kiinteästi tarjolla niin se jaloissa pyörivän kompressorin käyttöön tuusaaminen muutenkin ahtaassa tallissa jää yksinkertaisesti tekemättä. Ja kun koko vehjettä on pitänyt ihan turhakkeena, "kyllä minä nämä joudan käsin vääntämään..." niin sitäkään vähää sitten ole viitsinyt. Tuossa loppuvuodesta paikallisen luottopajan omistaja kehui omaa akkukäyttöistään (julmetun kallis ammattilaite) mistä innostuin sitten kokeilemaan "vähän" halvempaa Ryobin akkukäyttöistä iskevää mutterinväännintä. Ei tuossa 129€ vehkeessä ole kuin 370Nm vääntöä mutta se ensisijainen pointti onkin ihan muualla: tuolla saa vaivattomasti auki sellaista minkä käsin tuhertamisessa lähinnä rikkoo paikkoja, pultinkantoja ja rystysiä. Ja se akkukäyttöisyys tekee sen että sitä tulee oikeasti käytettyä. Parin kuukauden käyttökokemuksen perusteella, alkujaan turhakkeena pitämäni kapistus on ollut ehdottomasti top 5 laitehankintoja
Toinen odottamattoman hyödylliseksi osoittautunut kapistus on tämmöinen magneetilla varustettu alumiininen hallitunkin adapteri helmasaumasta nostamiseen. Tuo tuli hommattua lähinnä Mitsua varten kun sen helmaan ei oikein mikään kakkosnelosviritys sovi. Sittemmin todennut käteväksi myös Alfan kanssa: säästää julmetusti ylimääräistä tuusausta, konttausta ja säätöä kun tuo pysyy paikallaan omin avuin ja hallitunkki on helppo sihdata kohdalleen.

Toinen odottamattoman hyödylliseksi osoittautunut kapistus on tämmöinen magneetilla varustettu alumiininen hallitunkin adapteri helmasaumasta nostamiseen. Tuo tuli hommattua lähinnä Mitsua varten kun sen helmaan ei oikein mikään kakkosnelosviritys sovi. Sittemmin todennut käteväksi myös Alfan kanssa: säästää julmetusti ylimääräistä tuusausta, konttausta ja säätöä kun tuo pysyy paikallaan omin avuin ja hallitunkki on helppo sihdata kohdalleen.
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Työkaluketju
Noniin, taas tietäville kysymys. Eli olis jossain kohtaa tarvetta irroitella pari neliöö lattia laattoja jotka on laastilla laitettu betonilattiaan kiinni. Katselin työkalua moiseen ja markkinoilla näyttäs olevan akkuporavasaroita joissa on myös piikkaustoiminto. Mulla kun on Makitan ja Boshin 18 V koneita ennestään niin katselin esim. tämmöstä https://www.k-rauta.fi/rautakauppa/akku ... gIxmfD_BwE
Varsinainen kysymys onkin siis että lähteekö tän hintaluokan akkukoneilla laatat irti vai tuleeko vaan hiki?
Vaihtoehtonahan on hakea vuokraamosta "oikea" piikkauskone mutta tosta nyt jäis satunnaisia omakotiasujan tarpeita varten kone itselle.
Varsinainen kysymys onkin siis että lähteekö tän hintaluokan akkukoneilla laatat irti vai tuleeko vaan hiki?
Vaihtoehtonahan on hakea vuokraamosta "oikea" piikkauskone mutta tosta nyt jäis satunnaisia omakotiasujan tarpeita varten kone itselle.
-
- Viestit: 134
- Liittynyt: 04 Marras 2018, 10:29
- Car(s): Käyttis Kia ceed 1.6 bensa,hupia ajelen pojan 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Työkaluketju
Kokeile ensin käsipiikillä kuinka tiukassa laatat on,joskus irtoavat kun vähän tarjoaa talttaa reunan alle,pari neliötä naputtelee käsinkin irti aika nopeasti.Toki jos ei ennestään ole poravasaraa niin kyllähän tuollainen poraava/piikkaava on kätevä pikku rempoissa.fahlsjy kirjoitti:Noniin, taas tietäville kysymys. Eli olis jossain kohtaa tarvetta irroitella pari neliöö lattia laattoja jotka on laastilla laitettu betonilattiaan kiinni. Katselin työkalua moiseen ja markkinoilla näyttäs olevan akkuporavasaroita joissa on myös piikkaustoiminto. Mulla kun on Makitan ja Boshin 18 V koneita ennestään niin katselin esim. tämmöstä https://www.k-rauta.fi/rautakauppa/akku ... gIxmfD_BwE
Varsinainen kysymys onkin siis että lähteekö tän hintaluokan akkukoneilla laatat irti vai tuleeko vaan hiki?
Vaihtoehtonahan on hakea vuokraamosta "oikea" piikkauskone mutta tosta nyt jäis satunnaisia omakotiasujan tarpeita varten kone itselle.
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Työkaluketju
Jep, keittiön ja kodihoitohuoneen välitilalaatat on tullut jossain kohtaa uusittua ja ne lähti kyllä aikas helposti käsipelin naputtelemalla irti. Nyt vähän olis se idea että sais ton iskevän porakoneenkin päivitettyä akkumalliin samalla... nykyinen kun on parhaat päivänsä nähnyt varmaan 20v vanha johdollinen... tosin käyttöä aikas harvakseltaan tulee.
Mut joo, siis tollasen piikkausteho arveluttaa kun ei ole mitään tuntumaa minkälaisella jotain sais aikaiseksi. Ton koneen minkä linkin laitoin niin teho ilmoitetaan 2.0 J ?? Onkos se paljon vai vähän? Muutama kymppi lisää niin sais mallin missä 2 akkua kytketään sarjaan eli 36V ja piikkaustehoksi ilmoitetaan 2.5 J.
Mut joo, siis tollasen piikkausteho arveluttaa kun ei ole mitään tuntumaa minkälaisella jotain sais aikaiseksi. Ton koneen minkä linkin laitoin niin teho ilmoitetaan 2.0 J ?? Onkos se paljon vai vähän? Muutama kymppi lisää niin sais mallin missä 2 akkua kytketään sarjaan eli 36V ja piikkaustehoksi ilmoitetaan 2.5 J.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Työkaluketju
Käsipiikki on hyvä juttu niin kuin Kuvaja tuossa kirjoitti. Itse otin tällä menetelmällä vanhan wc-tilan laatat pois. Ne lähti oikeastaan aika helposti, kun vain piikkiä "näytti". Mainitulla Makitalla kyllä varmasti laatat lähtee, mutta kovempaa valua sillä tuskin kovin joutuisasti piikkailee. Laattojen purkuhommiin varmaan ihan soiva peli. 

Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Työkaluketju
Empä ole akkukäyttöistä poravasaraa kokeillut, mutta olettaisin että olisi tehoton tai sitten ihan hiton painava. Ei johtomallikaan kevyt ole ja melkoinen ero oman kokemuksen mukaan poravasara vs iskuporakone kun tulee kovempaa materiaalia eteen. (Tosin ei pystynyt vertaamaan paljon terällä vaikutusta, kun eri teräkiinnitys noissa oli)
Suoraan vaan suoraa
-
- Viestit: 134
- Liittynyt: 04 Marras 2018, 10:29
- Car(s): Käyttis Kia ceed 1.6 bensa,hupia ajelen pojan 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Työkaluketju
Eipä noita johdollisia poravasaroita juurikaan työmailla enää näe,ainoastaan raskaampiin ja pitkäkestoisiin piikkauksiin käytetään johdollisia vehkeitä.Pikkuisen painavimpia akkuvehkeet on mutta ero ei ole enää suuri ja parhaista ei tehoakaan puutu. Esim: https://www.hilti.fi/c/CLS_CORDLESS_TOO ... _PLUS_7123Garmund kirjoitti:Empä ole akkukäyttöistä poravasaraa kokeillut, mutta olettaisin että olisi tehoton tai sitten ihan hiton painava. Ei johtomallikaan kevyt ole ja melkoinen ero oman kokemuksen mukaan poravasara vs iskuporakone kun tulee kovempaa materiaalia eteen. (Tosin ei pystynyt vertaamaan paljon terällä vaikutusta, kun eri teräkiinnitys noissa oli)
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Työkaluketju
Tuotatuota.
Mahtaako olla olemassa ns. vääränkätisiä poranteriä?
Olis näppärä katkenneita pikkupultteja irrotella, semmosista ei läpirei'ällisistä paikoista.
Mahtaako olla olemassa ns. vääränkätisiä poranteriä?
Olis näppärä katkenneita pikkupultteja irrotella, semmosista ei läpirei'ällisistä paikoista.
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Työkaluketju
^ vastakierretappi
Edit: no jopas, löytyy vastakierreporakin https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/ ... s/10094081
Edit: no jopas, löytyy vastakierreporakin https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/ ... s/10094081
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
-
- Viestit: 134
- Liittynyt: 04 Marras 2018, 10:29
- Car(s): Käyttis Kia ceed 1.6 bensa,hupia ajelen pojan 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Työkaluketju
On kyllä ihan oikeitakin vasenkätisiä poranteriä esim. https://www.tooloutlet.fi/fi/Kaikki+tuo ... ainen/2244 tai https://www.nelosnappi.fi/tuotteet/tyok ... arvikkeet/
Re: Työkaluketju
Jääratapyörästä täytyi kaivella johtosarjasta RPM ja TPS signaalit. Ohjeessa neuvotaan ottamaan ne ecun perästä ryöstäjillä. Päätin kuitenkin avata antureiden liittimet ja lisätä pinneihin tarvittavat karvat.
Tämmöisistä on iso apu liitinhommissa: https://www.google.fi/search?q=terminal ... 2&dpr=1.25
Tämmöisistä on iso apu liitinhommissa: https://www.google.fi/search?q=terminal ... 2&dpr=1.25
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Työkaluketju
Olisihan se pitänyt tietää tuohonkin olevan olemassa omat työkalunsa. Heti lähti tilaukseen.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: Työkaluketju
Hommasin Lidlistä Parkside (69,99eur) akkukäyttöisen mutterimopon.
Suureksi yllätykseksi se avasi harmaan tojotan pyöränmutterin melkoisen kevyesti:
https://youtu.be/ILhMPkar7d4
Disclaimer:
Olen vaihtanut renkaat syksyllä itse, eli mutteri ei ollut ammattimiehen laittamassa momentissa.
Suureksi yllätykseksi se avasi harmaan tojotan pyöränmutterin melkoisen kevyesti:
https://youtu.be/ILhMPkar7d4
Disclaimer:
Olen vaihtanut renkaat syksyllä itse, eli mutteri ei ollut ammattimiehen laittamassa momentissa.
VMP
Re: Työkaluketju
^ Tuli kans hommattua, ku viime syksynä kiersin useemman Lidlin tyhjin käsin. Puoli vuotta mainoslehden kyttäämistä ja taas olin päivän myöhässä mutta tavaraa oli vielä jäljellä. Speksien, sekä vääntömomentin, että akun kapasiteetin mukaan tosi edullinen ostos.
- jyrkip
- Viestit: 790
- Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
- Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04 - Paikkakunta: Nummela
Re: Työkaluketju
Dieselsuuttimen ulosvetosetti muutamalla kympillä. https://www.aliexpress.com/item/4000349562257.html.Todettu toimivaksi.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Työkaluketju
^^
Itse hain samanmoisen tänään.
Oli etsimistä.
Onneksi Keravan Lidlin tatuoitu nätti myyjätyttö oli palvelualtis ja pyysi keskusta selvittämään, että mistähän löytyis.
Tuusula, Järvenpää, Mäntsälä no go. Koivukylä ym. no go.
Korsossa oli sit joku 5 kpl jäljellä, ottivat yhden sivuun mua varten
Itse hain samanmoisen tänään.
Oli etsimistä.
Onneksi Keravan Lidlin tatuoitu nätti myyjätyttö oli palvelualtis ja pyysi keskusta selvittämään, että mistähän löytyis.
Tuusula, Järvenpää, Mäntsälä no go. Koivukylä ym. no go.
Korsossa oli sit joku 5 kpl jäljellä, ottivat yhden sivuun mua varten

- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Työkaluketju
Onkos kellään kokemusta akkuketjusahoista? Käytännön vaihtoehtoina liian pitkälle roikalle on joko ottaa sähkö mukaan akussa tai kannullinen bensaa. Bensavehkeet on tunnettuja ja koeteltuja ja toimivat jos mana riittää kaasarin mustan magian pyörittämiseen, mutta akkuvehkeet vähän uudempaa tavaraa. Näköjään näitä kuitenkin tekee myös ihan oikeat sahavalmistajat eikä pelkästään geneerisemmät leveän tuotevalikoiman linjat: https://www.stihl.fi/STIHL-tuotteet/bat ... 0-C-B.aspx
Tarve ei ole ammattimetsurilla vaan satunnaisesssa kotikaadossa. Metrisiin puihin lainataan joka tapauksessa järeempää kalustoa tai jopa parempaa sahuria, mutta semmonen 20-30cm olisi hyvä saada nurin asti, jos sille päälle sattuu.
Kuten todettu, bensavehkeet on tunnettuja ja koeteltuja enkä hyödy mitään siitä, että kokematta leimataan akkuvehje leluksi, mutta ihan oikeita kokemuksia akkusahoista olisi kiva lukea.
Tarve ei ole ammattimetsurilla vaan satunnaisesssa kotikaadossa. Metrisiin puihin lainataan joka tapauksessa järeempää kalustoa tai jopa parempaa sahuria, mutta semmonen 20-30cm olisi hyvä saada nurin asti, jos sille päälle sattuu.
Kuten todettu, bensavehkeet on tunnettuja ja koeteltuja enkä hyödy mitään siitä, että kokematta leimataan akkuvehje leluksi, mutta ihan oikeita kokemuksia akkusahoista olisi kiva lukea.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Työkaluketju
^
https://www.youtube.com/watch?v=FaykfxYSWc4
Kiuruveden metsolahan on näitä testaillut. Vaikka kauppias onkin, videot enimmäkseen ilman myyntiagendaa. Hyviä puunkaato-ohjeistuksia.
https://www.youtube.com/watch?v=FaykfxYSWc4
Kiuruveden metsolahan on näitä testaillut. Vaikka kauppias onkin, videot enimmäkseen ilman myyntiagendaa. Hyviä puunkaato-ohjeistuksia.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Työkaluketju
Töiden puolesta joskus moisilla sahaillut. Sisätiloissahan nuo ovat aika ehdottomia kun eivät käryä eivätkä tarvitse roikkaa. Tosin yhteiskäytössä jää monasti se akkujen latauksen huolehtiminen, tosin bensasahassakin on yleensä ainakin ketju tylsä ja tankki tyhjä. Oma kokemus siis sahalaitoksilta missä irroitellaan puita koneista välillä ja pätkitään kanissa olevia lautoja. Sellaisia yksittäisiä pikkusahauksia kuitenkin. Jossain raksalla ihan ehdottomia.
Sanoisin, että vähän kun akkurälläkkä vs. normirälläkkä. Pieniin hommiin akku on jees, mutta jos on enemmän/isompaa/raskaampaa niin sitten jotain muuta. Metsään on huono viedä laturia, mutta bensakannu kulkee hyvin. Yleensä metsässä se bensakin aina loppuu ja harvemmin "sopivassa kohtaa".
Itse en ole koskaan metsässä akkusahaa kokeillut, mutta arvelen ettei joku 30..40 cm koivu jalostu poiskuljetettavaksi yhdellä latauksella. Edes tuo yksi runko vaikkei edes aisaisi. Sikäli kyllä noihin menisin bensavehkeellä. Tosin jos on enempi satunnaista sahailua ja puut 15..20 cm max, niin sitten voisi pärjätäkin kunhan ei urakalla tarvitse tehdä ja hermot kestää.
Itsellä on kaksi bensasahaa ja toistaiseksi noin 5 vuoden ajalta remontit on olleet kerran murtuneen bensaletkun vaihto. Tietty vähän putsailua ja viilailua, mutta noita nyt ei voi remontiksi laskea. Tosin sahaan alta 10 kiintoa vuodessa, osa jää hakerangaksi ja osa sitten pätkitään klapeiksi asti.
Kannattaa kysyä liikkeistä vaihdossa tulleita ammattisahoja. Tosin ammattimetsurin vanhaa ei kannata. Esimerkiksi itse satuin löytämään MS200 Stihlin joka oli ollut isäntäkäytössä hetken ja todettu liian heppoiseksi tukkimetsään. Sitä se onkin, mutta itselle loistava kone.
Yhtenä vinkkinä, niin tätä en antaisi enää pois. Ihan ehdoton.
Sanoisin, että vähän kun akkurälläkkä vs. normirälläkkä. Pieniin hommiin akku on jees, mutta jos on enemmän/isompaa/raskaampaa niin sitten jotain muuta. Metsään on huono viedä laturia, mutta bensakannu kulkee hyvin. Yleensä metsässä se bensakin aina loppuu ja harvemmin "sopivassa kohtaa".
Itse en ole koskaan metsässä akkusahaa kokeillut, mutta arvelen ettei joku 30..40 cm koivu jalostu poiskuljetettavaksi yhdellä latauksella. Edes tuo yksi runko vaikkei edes aisaisi. Sikäli kyllä noihin menisin bensavehkeellä. Tosin jos on enempi satunnaista sahailua ja puut 15..20 cm max, niin sitten voisi pärjätäkin kunhan ei urakalla tarvitse tehdä ja hermot kestää.
Itsellä on kaksi bensasahaa ja toistaiseksi noin 5 vuoden ajalta remontit on olleet kerran murtuneen bensaletkun vaihto. Tietty vähän putsailua ja viilailua, mutta noita nyt ei voi remontiksi laskea. Tosin sahaan alta 10 kiintoa vuodessa, osa jää hakerangaksi ja osa sitten pätkitään klapeiksi asti.
Kannattaa kysyä liikkeistä vaihdossa tulleita ammattisahoja. Tosin ammattimetsurin vanhaa ei kannata. Esimerkiksi itse satuin löytämään MS200 Stihlin joka oli ollut isäntäkäytössä hetken ja todettu liian heppoiseksi tukkimetsään. Sitä se onkin, mutta itselle loistava kone.
Yhtenä vinkkinä, niin tätä en antaisi enää pois. Ihan ehdoton.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Työkaluketju
Lidlin akkupulttihärvelin pika-arvio:
Pyöränpultit ihan ylitsepääsemätön paikka avata (piti kammeta sivulle jotta aukes nätisti, ihan kuin olis hylsyn ja pultin + istukan välissä liikaa väljää ja menis voima sinne?), mut sitten pirun perkutan tiukassa olleet jarrusatulan pultit aukesi alle sekunnissa kuin ajatus.
Ja joo, lähti ne pyöränpultitkin auki, mutta ei tosiaan kiltisti. Vois kokeilla ens kerralla jotain muuta kuin mukana tulleita hylsyjä, jos sillä jotain vaikutusta mahtaa olla.
PS.
Noi samat pultit aiheutti kyllä työpaikan paineilmakoneelle (Bahco) ongelmia myös, ihan samalla tavalla, joten liekkö enemmän ominaisuus kuin vika.
Käsipelillä nuo on aina lähtenyt kivasti ja ainakin ET-Autotechin mutterimopolla lähti auki kiltisti...
Pyöränpultit ihan ylitsepääsemätön paikka avata (piti kammeta sivulle jotta aukes nätisti, ihan kuin olis hylsyn ja pultin + istukan välissä liikaa väljää ja menis voima sinne?), mut sitten pirun perkutan tiukassa olleet jarrusatulan pultit aukesi alle sekunnissa kuin ajatus.
Ja joo, lähti ne pyöränpultitkin auki, mutta ei tosiaan kiltisti. Vois kokeilla ens kerralla jotain muuta kuin mukana tulleita hylsyjä, jos sillä jotain vaikutusta mahtaa olla.
PS.
Noi samat pultit aiheutti kyllä työpaikan paineilmakoneelle (Bahco) ongelmia myös, ihan samalla tavalla, joten liekkö enemmän ominaisuus kuin vika.
Käsipelillä nuo on aina lähtenyt kivasti ja ainakin ET-Autotechin mutterimopolla lähti auki kiltisti...

- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Työkaluketju
^^^ & ^^
Kiitos hyvästä tekstistä ja hyvästä linkistä. Tosiaan metsäkin on se omalla tontilla oleva hehtaarin pläntti, eikä sitä ole tarkoitus kaljuksi ajaa vaan tarvittaessa trimmailla, eli kahden akun tekniikka on helppo käyttää eikä laturia tartte ettiä kilsan päästä. Ääripäät eli jo kuivien rankojen pätkintä ja ns. oikeat mettätyöt on ihan itsestäänselvyyksiä, että ekasta akkuvehke selviää hienosti ja tokasta ei käytännössä mitenkään, mutta just tuo ns. välitaso, että nypitään satunnaisesti niitä 20-30cm puita nurin on se kysymysmerkki. Tuoreena ovat vähän nihkeempiä leikkaantumaan kuin kuivina, joten vastus on eri kuin liiterillä.
Bensa on tosiaan varma valinta, mutta jos akulla pärjäisi, ei tarttisi senkään osalta kikkailla kanisterien kanssa.
Kiitos hyvästä tekstistä ja hyvästä linkistä. Tosiaan metsäkin on se omalla tontilla oleva hehtaarin pläntti, eikä sitä ole tarkoitus kaljuksi ajaa vaan tarvittaessa trimmailla, eli kahden akun tekniikka on helppo käyttää eikä laturia tartte ettiä kilsan päästä. Ääripäät eli jo kuivien rankojen pätkintä ja ns. oikeat mettätyöt on ihan itsestäänselvyyksiä, että ekasta akkuvehke selviää hienosti ja tokasta ei käytännössä mitenkään, mutta just tuo ns. välitaso, että nypitään satunnaisesti niitä 20-30cm puita nurin on se kysymysmerkki. Tuoreena ovat vähän nihkeempiä leikkaantumaan kuin kuivina, joten vastus on eri kuin liiterillä.
Bensa on tosiaan varma valinta, mutta jos akulla pärjäisi, ei tarttisi senkään osalta kikkailla kanisterien kanssa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Työkaluketju
Ääni bensalle. Valmista 2-t gasoa kaupasta, niin ei bensan vanheneminenkaan tuota ongelmia. Sähkön kanssa kuitenkin jossain kohtaa käy niin että haluis vielä tuon yhden kaataa, ja sit puolessavälissä runkoa hyytyy akku, ja se toinenkin akku on jo ajettu tyhjäks 
Sähkövempelettä joskus messuilla käpistelin, ja esittelijän puheet ja videot+koneen laatu yleesäkin kyllä pisti miettimään akkuvaihtoehtoa. Mutta Stihlillä ja hiilivedyillä mennään vielä, luultavasti loppuun saakka

Sähkövempelettä joskus messuilla käpistelin, ja esittelijän puheet ja videot+koneen laatu yleesäkin kyllä pisti miettimään akkuvaihtoehtoa. Mutta Stihlillä ja hiilivedyillä mennään vielä, luultavasti loppuun saakka

- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Työkaluketju
Ei olisi kovin mukava jättää puoliksi sahattua puuta pystyyn...vesamaan kirjoitti:Ääni bensalle. Valmista 2-t gasoa kaupasta, niin ei bensan vanheneminenkaan tuota ongelmia. Sähkön kanssa kuitenkin jossain kohtaa käy niin että haluis vielä tuon yhden kaataa, ja sit puolessavälissä runkoa hyytyy akku, ja se toinenkin akku on jo ajettu tyhjäks![]()
Jonsered CS-2238S, maksoi 199€. Joka puolella lukee erääseen pohjoismaalaiseen valtioon vihjaavia tekstejä, mutta pintaa syvemmältä löytyy se made in China. Hintaluokka huomioiden ei pitäisi olla yllätys. Tuoreeltaan piti käyttää takuuhuollossa säädettävänä, kun päästörajoihin säädettynä ei oikein jaksanut kiertää. Aika lelu, mutta satunnaiseen työskentelyyn pitäisi olla ok. Joitakin kymmeniä kuutioita puuta tuolla on tehty, eikä korjaustarpeita ole ollut. Uutena tykkäsi valutella teräketjuöljyjä hiljalleen alleen, mutta yllättäen se vaiva on korjaantunut itsestään, kun on saanut reilusti käyttöä. Työkaluton ketjun säätö ei jaksa pitää ketjua säädössä, mutta sama vaiva oli myös Ryobin sähkösahassa. Pitäisi jollain työkalulla saada kiristettyä tarpeeksi, niin pysyisi. Itse naputtelin kalikalla kiinni, niin alkoi pysymään, mutta epäilen moisen käytännön pian johtavan korjaustarpeisiin.

Husqvarna 246 vm. 1998. Saatu lahjoituksena käyntivikaisena. Kaasariin uusi kalvosarja puhdistuksen jälkeen, ja imusarjan tiivistys. Tulppa oli aika loppu, laittelin kärkivälin kohdalleen, tarkoituksena uusia ensi tilassa. Siellä se on vieläkin. Kovalla käytöllä ollut saha, joka vaati alkuun kaikenlaista säätöä kierteiden korjauksesta alkaen, siinä mielessä en näin vanhoja suosittele, mutta eipä siinä paksukaan leppä paljon kerkeä ihmettelemään, mitä oikein tapahtuu. Jos voimaa tarvitaan, niin tämä.
Echo CS-2900 vm. 80-luvun loppu. Perintösaha. Huippukevyt, mutta voimaton. Kampiakselin stefa vuotaa, Echon omilla mitoilla, ei enää saatavilla. Huikalla kylmäkäynnistys, lämpimänä ei ongelmia. Mukava vehje rankametsässä, kun voimaa ei tarvita, mutta sahaa joutuu roikottelemaan paljon. Jos risusavottoja miettii, niin kannattaa miettiä painoakin.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Työkaluketju
Jos tuo oma Tilhi ei olisi niin sopivasti kävellyt vastaan, niin olisin ostanut tämän: https://www.uittokalusto.fi/echo-cs-362 ... isaha.html
Tuo on mainio kokoluokka ja itse tykästyin kerrasta noihin makaavasylinterisiin. Tosin 14" laippa tekisi tuosta vielä paremman. Itsellä oli aiemmin muutaman vuoden jumppakuutiona 254 huska. Raaka laite ja ihan heti ei voima lopu, mutta käyttäjä puuskuttaa kovin perus rankametsässä. Luovutin ja ostin kevytsahan
Väärin harrastettu jos bensat vanhenee..
Tuo on mainio kokoluokka ja itse tykästyin kerrasta noihin makaavasylinterisiin. Tosin 14" laippa tekisi tuosta vielä paremman. Itsellä oli aiemmin muutaman vuoden jumppakuutiona 254 huska. Raaka laite ja ihan heti ei voima lopu, mutta käyttäjä puuskuttaa kovin perus rankametsässä. Luovutin ja ostin kevytsahan

Väärin harrastettu jos bensat vanhenee..
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
Re: Työkaluketju
Koneviestissä oli hiljattain jotain testiä Stihlin patterisahasta, täytyy virkistää muistia. Itte pitäytyisin kyllä pärisevissä sahoissa, vähälle käytölle riittävän laitteen saanee puolella akkusahan hinnasta. Huskin halpasahoihin vittuuntuminen kulminoitui loppuvuodesta 2006 Stihl MS 260:n ostoon. Ensimmäisen vian ilmaantumista kolmetoistavuotiaaseen 50 kuutioiseen ammattisahaan odotellaan vieläkin. Hienosti pelaa edelleen ja avasi aikanaan tehokkaasti silmät harrastelijasahan ja moottorisahan välissä vaikuttavalle erolle. Silti halvemmallakin varmasti pärjää, kunhan ei erehdy Husokkiin.
Echosta on kokemusta nyt parin vuoden ajalta, valitettavasti vaan vähän järeämmästä luokasta. CS 620-SX tuli hommattua isomman puun pätkintään ja laittaahan se voiman tuntu naaman virneeseen, kun purua tulee paineella lahjetta vasten. MS 362 oli toisena vaihtoehtona, mutta Echossa sai aavistuksen halvemmalla 18" laipan vakiona ja oli kouratuntumaltaan Stihliä vakuuttavamman oloinen. Eikä sisällä tarpeetonta elektroniikkaa. Hyvin on monttupyörältä kuulostava japsisaha soittanut, ainoa vähemmän mukava ominaisuus on kylmäverisyys, kylmänä ei oikein vedä ja lämpiäminen ottaa oman aikansa.
Echosta on kokemusta nyt parin vuoden ajalta, valitettavasti vaan vähän järeämmästä luokasta. CS 620-SX tuli hommattua isomman puun pätkintään ja laittaahan se voiman tuntu naaman virneeseen, kun purua tulee paineella lahjetta vasten. MS 362 oli toisena vaihtoehtona, mutta Echossa sai aavistuksen halvemmalla 18" laipan vakiona ja oli kouratuntumaltaan Stihliä vakuuttavamman oloinen. Eikä sisällä tarpeetonta elektroniikkaa. Hyvin on monttupyörältä kuulostava japsisaha soittanut, ainoa vähemmän mukava ominaisuus on kylmäverisyys, kylmänä ei oikein vedä ja lämpiäminen ottaa oman aikansa.
Operating at the speed of dark
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Työkaluketju
Jep. Toki jos tallista löytyy valmiiksi nippu akkuja ja niille riittävästi muutakin käyttötarvetta niin akkukäyttöinenkin voi olla ok. Tietty "mutku mä haluuun" on täysin riittävä peruste myöskin valintaan.Teddy kirjoitti:Itte pitäytyisin kyllä pärisevissä sahoissa, vähälle käytölle riittävän laitteen saanee puolella akkusahan hinnasta.

Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Työkaluketju
Akut ovat kehittyneet kovasti parin viime vuoden aikana, joten akkukoneet alkavat jo pärjätä "oikeissa" töissä.
https://www.iss-sahkoviesti.fi/vertailu ... oiksi.html
Enää en näkisi tehon puutetta suurimmaksi ongelmaksi eikä akun kestokaan ole enää ihan toivoton. Pahin ongelma on hinta. Oma testi aiheesta: piti mökillä raivata risukkoa plus pätkiä pari tuulenkaatoa. Päättelin oikean moottorisahan johtavan liian helposti raajoistairtaatumiskokemukseen, joten Ohlssonilta halvin akkukäyttöinen puukkosaha (CoCraft) 40 €. Mutta akku ja laturikin piti ostaa erikseen ja näihinkin upposi kampanjahinnoista huolimatta satku. Merkkikoneita ostettaessa kaikki hinnat pitää kertoa vähintään kahdella ja niitä akkujakin pitäisi olla useampi - etenkin kun poistutaan pihapiiristä. Äkkiä tonniluokassa koko satsi.
Yllättävän hyvin halpiksessa akku riitti ja sai sillä max. 13 cm puutakin poikki, vaikka rajoilla siinä mentiin (lupaus max 10 cm). Toisaalta jäi puun pätkiminen kesken, kun alkoi laite hyytymään ja jämähti muutamaa sekuntia myöhemmin totaalisesti jumiin. Moottori yritti pyöriä, mutta sahausliikkeen tekevässä mekanismissa laakerit tai rattaat tohjona. Eikun vaihtoon ja homma jatkui pari viikkoa myöhemmin
https://www.iss-sahkoviesti.fi/vertailu ... oiksi.html
Enää en näkisi tehon puutetta suurimmaksi ongelmaksi eikä akun kestokaan ole enää ihan toivoton. Pahin ongelma on hinta. Oma testi aiheesta: piti mökillä raivata risukkoa plus pätkiä pari tuulenkaatoa. Päättelin oikean moottorisahan johtavan liian helposti raajoistairtaatumiskokemukseen, joten Ohlssonilta halvin akkukäyttöinen puukkosaha (CoCraft) 40 €. Mutta akku ja laturikin piti ostaa erikseen ja näihinkin upposi kampanjahinnoista huolimatta satku. Merkkikoneita ostettaessa kaikki hinnat pitää kertoa vähintään kahdella ja niitä akkujakin pitäisi olla useampi - etenkin kun poistutaan pihapiiristä. Äkkiä tonniluokassa koko satsi.
Yllättävän hyvin halpiksessa akku riitti ja sai sillä max. 13 cm puutakin poikki, vaikka rajoilla siinä mentiin (lupaus max 10 cm). Toisaalta jäi puun pätkiminen kesken, kun alkoi laite hyytymään ja jämähti muutamaa sekuntia myöhemmin totaalisesti jumiin. Moottori yritti pyöriä, mutta sahausliikkeen tekevässä mekanismissa laakerit tai rattaat tohjona. Eikun vaihtoon ja homma jatkui pari viikkoa myöhemmin

Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Työkaluketju
^ Akkukäyttöisten laitteiden rungot ei nyt niin mahtavia kustanna, mutta armeijallinen määrä akkuja on jo toinen juttu. Mulla meni rempan purkuvaiheessa vanhasta piuhallisesta puukkosahasta rikki terän kiinnitysmekanismi. Katselin vastaavaa Makitan akkukäyttöisen runkoa, mutta taivuin FXA-merkkiseen K-raudan kauppaamaan edelleen piuhalliseen malliin. Hintaa taisi olla tyyliin jotakin 44,95 euroa, kun Makitan halvin akkukäyttöisen pelkkä runko olisi lähtenyt about 170 euron tietämiltä ja näitä mallejahan on sitten useita. Hyvin piuhallisellakin on pärjätty sisätiloissa, mutta kohta pitäisi siirtyä ulos sireenipuskien yms raivaukseen. Silloin akkukäyttöinen olisi niin helppo ja vaivaton. Mulla on jo toki useita erilaisia Makitan 18v runkoja ja akkuja sekä useampi laturikin. Näistä ei enää tulisi kustannuksia paitsi, että muutama 5.0 Ah akku lisää kokoelmaan olisi oikein oiva lisä.

Olen täysin samaa mieltäAlbertolli kirjoitti:Tietty "mutku mä haluuun" on täysin riittävä peruste myöskin valintaan.

Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Työkaluketju
Hyvä vertailu, kiitos. Positiivinen yllätys Ryobilta, johon sopivia akkuja olisi jo kaksi 4Ah hyllyssä ruohonleikkurin myötä ja niin myös yksi laturikin löytyy. Melkeen voisi tuollaisen rohjeta laittaa, lainaa sitten kaverilta kovaäänisempää sahaa niihin kohtiin missä akkuvehkeen veto ei riitä tai jos niitä siunaantuu paljon, ostaa oman. On siitä kuitenkin iloa polttopuusavotassa jne.insinörtti kirjoitti:Akut ovat kehittyneet kovasti parin viime vuoden aikana, joten akkukoneet alkavat jo pärjätä "oikeissa" töissä.
https://www.iss-sahkoviesti.fi/vertailu ... oiksi.html
Aika tiukkaa tekstiä kustannuksista Husqvarnalta. Ahkerasti saa ajella että laskentaperusteisiin pääsee.
Toki tuo on ammattikäyttöä ja 20pvä/vko on typo (pitäisi olla kk), mutta ahkerasti saa kyllä pörrätä.Husqvarna kirjoitti: Laskennan pohjana oli laitteiden käyttäjiltä saatu oletus että trimmerien käyttöaikana kulutetaan kolme tankillista bensaa päivässä, käyttöaika on viisi kuukautta vuodessa ja 20 päivää viikossa.
Käytännön kustannuksissa pitkällä tähtäimellä helpottaa se, että akkukoneeseen ei tartte lähteä hakemaan bensaa huoltoasemalta (joo, voi yrittää muistaa hakea valmiiksi vaikka työmatkan varrella kun se kannu tyhjenee, käytännön kokemus kertoo tälle aika heikon onnistumisprosentin). Etenkin jos tahtoo valmista 2t-bensaa, niin se on helposti 50km/veto, eli 4 bensalitran hakemiseen penari polttaa toiset 4 omasta tankistaan. Ylipäätään kannutouhusta haluaisin pysyä erossa, vaikka sivumpaan muutetaankin.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.