Mitä teit tänään tallissa?

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 613
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

jyrkip kirjoitti:Sain kisuun vaihdettua kakkossylinterin dieselsuuttimen. Ei konetta vaihtaessa lähtenyt sovinnolla irti ja jäi paikalleen, muihin tuli alkuperäisen koneen osat. Tilasin muutamankympin ulosvetosetin, https://www.aliexpress.com/item/4000349562257.html. Liukuvasara ja jokunen erilainen kierre- ja koukkuadapteri. Helposti nousi vaikka olikin melkolailla töhnää reikä täysi. JTDm 156:tosen suutinta taistelin muinoin kuitenkin pari päivää ylös.
Tähän kikka:
Ruuvia auki ja kone käyntiin. Lähtee ikäänkuin itsestään. Kannattaa tosin tehdä suutin kerrallaan :-D
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

Avatar
jyrkip
Viestit: 790
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

wileythecoyote kirjoitti:
jyrkip kirjoitti:Sain kisuun vaihdettua kakkossylinterin dieselsuuttimen. Ei konetta vaihtaessa lähtenyt sovinnolla irti ja jäi paikalleen, muihin tuli alkuperäisen koneen osat. Tilasin muutamankympin ulosvetosetin, https://www.aliexpress.com/item/4000349562257.html. Liukuvasara ja jokunen erilainen kierre- ja koukkuadapteri. Helposti nousi vaikka olikin melkolailla töhnää reikä täysi. JTDm 156:tosen suutinta taistelin muinoin kuitenkin pari päivää ylös.
Tähän kikka:
Ruuvia auki ja kone käyntiin. Lähtee ikäänkuin itsestään. Kannattaa tosin tehdä suutin kerrallaan :-D
Sataviiskutosella kävin ajamassa kymmenisen kilsaa. Ei lähtenyt :roll: . Toi kisun suutinkin pani hanttiin koko reiän mitan.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04

Beta Julio
Viestit: 589
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Tämä tuli tehtyä osin sohvalla, osin tallissa. Sohvalla 3D-mallinsin läppärillä osat, ja tallissa sitten viimeistelin eilen. Kilpiteline kesäautoon:
Kuva

Avatar
nipaka
Viestit: 1047
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja
Paikkakunta: Askola

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja nipaka »

159:n vuotava öljyputki viimein vaihdettu pihalla. Osat 13€+öljyt. :-D
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta

Avatar
JarHei
Viestit: 308
Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Car(s): Alfa GT 3.2
ex: Fiat Coupe 1.8
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja JarHei »

Ei tallissa, mutta tuli heitettyä kesänakit alle ja samalla 15mm spacerit väliin joka vanteelle. Kyllä koheni ulkonäkö näppärästi kun ei katoa pyörät kaariin, tekee autosta jonkin verran leveämmän näköisen.

Samalla kurkkasin sisälokarin taakse ja huuhtelin savet pois helmakotelosta. Oli etenkin kuskin puolella aivan täynnä. Apparin puolella ei ihan yhtä paljoa, varmaan koska sisälokari on huonosti kiinni ja välillä irtoaa lokarin takaa ja sitä myötä saanut hieman huuhtelua.
Liitteet
IMG_20200404_162346.jpg
(427.92 KiB) Tiedosto ladattu 5557 kertaa

FinPat
Viestit: 2663
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Futuurissa, menen juuri vaihtamaan kahteen kulkineeseen kesäkiekot. Pesu ja vahaus talvivanteille.

Avatar
Pele
Viestit: 2068
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Kerkesi taas vähän talliinkin puuhastelemaan jotain.
Evon etupään osille huoltoa ja fixiä.
Liitteet
DSC_1614.jpg
(76.65 KiB) Tiedosto ladattu 5481 kertaa
Polish_20200326_204644335.jpg
(108.2 KiB) Tiedosto ladattu 5481 kertaa
DSC_1679.jpg
(98.6 KiB) Tiedosto ladattu 5481 kertaa

Avatar
Pele
Viestit: 2068
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Pari lisäkuvaa. Loput täydennetty galleriaan.
Liitteet
DSC_1681.jpg
(83.77 KiB) Tiedosto ladattu 5481 kertaa
_20200404_203612.jpg
(101.23 KiB) Tiedosto ladattu 5481 kertaa

Beta Julio
Viestit: 589
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Bellissimo!

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Pidettiin kevättalkoot Alfissimon kanssa. Käsittämättömän paljon pystyy tyhjää tilaa jemmaamaan kaiken maailman rytöläjien ja epäjärjestyksen alle :roll: :crazyeyes: :mrgreen: :mrgreen:

Toki sekin autto kun siirrettiin neljä bussoa ja pari tessua ulkohyllyyn. Tais siinä vielä pari vaihteistoakin mennä mukana.

Avatar
Pele
Viestit: 2068
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Beta Julio kirjoitti:Bellissimo!
Grazie Mille! :-D

Avatar
Eero
Viestit: 2584
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00
Paikkakunta: Janakkala

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Eero »

Kuva
Laskin öljyt 75:n koneesta, kun selvittelen mihin jäähdytinneste katoaa. Onnistuinkohan nyt sitten polttamaan kannentiivisteen kesällä stadin cruising-reissulla? Punertavaa nestettä näyttäisi olevan tuossa öljyroiskeen vieressä.
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina

Avatar
155TS
Viestit: 781
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja 155TS »

Ettei olisi vaan RE85 aiheuttamaa värjääntymistä. Eikös se ole punaista?
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Näyte öljystä alan labraan niin näkee mitä siellä on.
Giulia Super -69

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Hitsasin. Enää 1 reikä, sit pitäs riittää vuodeksi :mrgreen: :mrgreen:

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ammuskeltuani pari kohdistusnuolta, kohdistettanu tähtäimet ja ammuskeltuani huvikseni vähän lisää ruuvailin kiinni helevetin rumia mutta halpoja 10W halogeenivaloja, jotta näkee harrastetalon navetalla sisälläkin.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
dnapekko
Viestit: 350
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 156 SW JTS 2,0 Brera 3,2 -06

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Laitoin Breraan uuden akun räjähtäneen tilalle, ja kuuntelin tallissa kuutosen ääntä. MES kytketty, ei vikakoodeja, ajoituspyörät antavat suunnilleen sen mitä pyydetty, eiköhän tuo ole pian valmis kesän rientoihin. Tosin kaikkien öljyjen vaihto ja peruutuskameran ja Androidin asennus olisi ohjelmassa vielä, mutta ei täällä ole vielä kesäkelitkään.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
Eero
Viestit: 2584
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00
Paikkakunta: Janakkala

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Eero »

155TS kirjoitti:Ettei olisi vaan RE85 aiheuttamaa värjääntymistä. Eikös se ole punaista?
Onhan sekin punaista ja väkisinkin sitä menee öljyn sekaan. Tosin en oo keksinyt mihin jäähdytinnestettä häviää; se on myös punaista.
Gasolina kirjoitti:Näyte öljystä alan labraan niin näkee mitä siellä on.
Missähän labrassa moinen onnistuisi?
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Hmm, siitä on aikaa, kun olen analyysejä teettänyt ja taho jonka kanssa toimin on lopettanut.
Googlella löytyi päällimmäisenä Fluidlab.
Omasta mielestä tärkeää olisi se, että analyysin tekijällä olisi myös riittävä verrannemateriaali, pelkillä luvuilla ei paljoa tee, ellei sitten ole alan asiantuntija.
Laiskana miehenä itse kyllä teettäisin analyysin ennen kannen nostoa.

Paljonko jäähdytysnestettä häviää ja häviääkö se ajon aikana vai koneen seisoessa?
Giulia Super -69

Gasket
Viestit: 1118
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Gasket »

^ ja ^^ olen itse töiden puolesta Fluidlabin kanssa touhunnut. Ovat kyllä päteviä kavereita. Soittaa ja kertoo mikä on homman nimi, niin osaavat kyllä kertoa mitä pystyy sanomaan. Voin varauksetta suositella.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Gasket
Viestit: 1118
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Polforea kirjoitti:Ammuskeltuani pari kohdistusnuolta, kohdistettanu tähtäimet ja ammuskeltuani huvikseni vähän lisää ruuvailin kiinni helevetin rumia mutta halpoja 10W halogeenivaloja, jotta näkee harrastetalon navetalla sisälläkin.
Olit sitten paremmin heti hommasta perillä mitä itse joskus taljan ostettuani. Ei ollut mitään hajua miten tähtäimet toimii.. Katsoin silloin viisaammaksi mennä virittelemään taulua lämpölaitoksen hakekasan eteen. Muutaman nuolen jälkeen keksin, että siinä jänteessä on sellainen jännä rengas mikä lisää homman hallintaa huomattavasti :lol:
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Minä kattelin youtubevideoita etukäteen ja valitsin suunnan kulmaan, missä on taulun takana 40cm tiiliseinä että uhrautuu vain nuoli, mutta ei tarttenutkaan uhrata. Meinasin minäkin nössöillä ja ammuskella pihalla, mutta vesisade varmisti ainoan paperitaulun pysymisen sisätiloissa, joten piti improvisoida.

Ylisillähän on sillai kivasti tilaa, että sinne saan leipastua arviolta 18m pitkän sisäradan... :)
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Eero
Viestit: 2584
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00
Paikkakunta: Janakkala

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Eero »

Gasolina kirjoitti: Laiskana miehenä itse kyllä teettäisin analyysin ennen kannen nostoa.

Paljonko jäähdytysnestettä häviää ja häviääkö se ajon aikana vai koneen seisoessa?
Ei tuota kantta viitsisi tosiaan turhan takia nostella.
Viimeisin testi tältä talvelta: kylmänä paisariin nestettä max-merkkiin ja kuukauden päästä tarkistus. Nestettä on vajonnut noin 5mm. Konetta ei siis käytetty nesteen lisäämisen jälkeen. Tarkistuksen jälkeen käytin moottorin lämpimäksi. Muutaman päivän tallissa seisomisen jälkeen pinta on vajonnut paisarissa noin 1,5cm. Eli hiukan häviää seistessä ja enemmän käytettäessä/sen jälkeen.

Kesällä havainnot oli sen suuntaisia, että nestettä vajosi hiljalleen paisarissa min.merkin tienoille eikä oikeastaan juuri sen alapuolelle.

Tämä show alkoi siitä, kun kesällä jonottelin Malmin lentokentälle cruising-ruuhkassa. Flekti ei käynnistynyt ja lämmöt pääsi nousemaan.
Moottorissahan on liekkirenkain varustettu kannentiiviste, joten en usko että nestettä pääsisi palotilaan.

Täytyy varmaan ottaa yhteyttä tuonne fluidlabiin.

Tässä kuva kesältä, kun vaihdoin öljyt moottorin "keittämisen" jälkeen:

Kuva

Nyt ulos lasketut öljyt ovat selkeästi tummemmat.
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Eero kirjoitti:
Gasolina kirjoitti: Laiskana miehenä itse kyllä teettäisin analyysin ennen kannen nostoa.

Paljonko jäähdytysnestettä häviää ja häviääkö se ajon aikana vai koneen seisoessa?
Ei tuota kantta viitsisi tosiaan turhan takia nostella.
Viimeisin testi tältä talvelta: kylmänä paisariin nestettä max-merkkiin ja kuukauden päästä tarkistus. Nestettä on vajonnut noin 5mm. Konetta ei siis käytetty nesteen lisäämisen jälkeen. Tarkistuksen jälkeen käytin moottorin lämpimäksi. Muutaman päivän tallissa seisomisen jälkeen pinta on vajonnut paisarissa noin 1,5cm. Eli hiukan häviää seistessä ja enemmän käytettäessä/sen jälkeen.

Kesällä havainnot oli sen suuntaisia, että nestettä vajosi hiljalleen paisarissa min.merkin tienoille eikä oikeastaan juuri sen alapuolelle.

Tämä show alkoi siitä, kun kesällä jonottelin Malmin lentokentälle cruising-ruuhkassa. Flekti ei käynnistynyt ja lämmöt pääsi nousemaan.
Moottorissahan on liekkirenkain varustettu kannentiiviste, joten en usko että nestettä pääsisi palotilaan.

Täytyy varmaan ottaa yhteyttä tuonne fluidlabiin.

Tässä kuva kesältä, kun vaihdoin öljyt moottorin "keittämisen" jälkeen:

Kuva

Nyt ulos lasketut öljyt ovat selkeästi tummemmat.
Vaikea lähteä arvailemaan mistä homma johtuu. Tiedän, että tehokkaissa moottoreissa neste voi "hajota" kun antaa koneelle grunttia. Sinne tulee mikro kuplia ja tästä voi seurata kaikenlaisia outoja juttuja. Kovin montaa paikkaa tuossa koneessa ei ole mistä neste päätyisi öljyn sekaan, mystistä. Kyselyä vaan Fluidlabiin niin pääsee hommassa eteenpäin. Kirjoittele miten juttu etenee.
Giulia Super -69

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Eero kirjoitti: Kesällä havainnot oli sen suuntaisia, että nestettä vajosi hiljalleen paisarissa min.merkin tienoille eikä oikeastaan juuri sen alapuolelle.
Ainakin Fiatissa ihan normaalia. Nestettä kuluu, jos yrittää pitää ylämerkissä, mutta merkkien välissä pysyy ihan hyvin. Jos nesteen kuluminen pysähtyy, eikä öljyt ala vesittymään, en heti olisi konetta aukomassa.

Ja tuo Fiattihan keitti yhdeksän vuotta sitten oikein huolella, kun nesteet meni sohjoksi melkein neljänkympin pakkasessa, ja pois piti päästä tien päältä, kun alkoi tulemaan kylmä, kun lämppärikään ei tietysti toiminut. Välillä vähän jäähdyttelyjä, kun ei meinannut jaksaa kulkea. Ja samoilla tiivisteillä edelleen mennään.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1444
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 2.0 JTS -05, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EgoBoost -12
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

En tallissa. Takapihalla ja kylppärin lattialla..

Viimeviikonloppuna jäi GT:n peili käteen (no oikeastaan roikkumaan johdon varaan) kun koitin taittaa. Ymmärsin internetistä että 147:n peilit olisi samat joten hain niitä parin purkuun menevästä autosta reilun sadan kilometrin päästä. Perillä piti myös jälkikiristää renkaat kun kuskin puolen etupyörän pultit pyöri jo sormin. :shock: No kaupat peileistä tehtiin kun olivat valmiiksi auton värisetkin!

Melkein perillä kotona tajusin että eihän se "peilikolmio" olekkaan GT:ssä sama. :oops: No vessan lattialla peilit atomeiksi jos saisi murtuneen osan vaihdettua. Ei... Ja kyllähän siinä tuli rikottuakin vähän.

Ebaystä halvalla sopivan värinen peili tilaukseen. Lähetettiin samantien. Tajusin että ulkoilman lämpöanturihan on aina kuskin puolella. Joten tuo Englannista tuleva ei käykkään. No se on onneksi jo lähetetty. :evil:

Seuraavaksi ebaystä tilaukseen peli Virosta. Oli musta. Tosi musta. Liian musta. Ja maalattu punaisen päälle. No nyt oli ainakin varaosapeilejä joista vaihtaa oikean värinen kuori.

Nyt on peili kiinni ja toimii niinkuin pitää! On näköjään ainakin 08-vuosimallissa päivitetty tuo peilin nivel muovisemmaksi ettei hapetu.
Viimeksi muokannut Mandeprkl, 10 Huhti 2020, 19:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Beta Julio
Viestit: 589
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Kuva

Niggaroin ryobin oneplus-akulla toimivan säädettävän testivirtalähteen. Ei tartte aina kaivaa hyllystä KERTiä kun jotain testailee, ja lisäksi voi helposti napata mukaan.

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Jarruputki kiinnikkeisiin, tankki paikalleen ja ilmaus, eteen uudet levyt ja palat.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eilen aloitin takapyöränlaakerin vaihdon.

HUOM: kaikki roska maassa on pyöräkotelosta ja ripustuksesta lähtöisin :D
Kuva

Kuva

Tämän verran sain laakeria irti eilen...
Kuva

Revanssin vaatineet työkalut;
Kuva

IRTI! Aika hyvin syöpynyt. Aika hyvin myös otti olka osumaa tuosta talttojen kanssa pelailusta. Ulosvetäjä oli koko ajan pingotettu niin kovalle, kuin kantti mulla riitti.
Kuva

n. 5h taistelun jälkeen tuloksena ainakin 4 rikottua talttapäämeisseliä (käytin tuurnina), yksi hajotettu räikkä (jarrusatulan kiinnitysraudan pultit *KIINNI*, ei ollut niveljatkoja eilen omistuksessa joten joutu huonoissa asennoissa tekee)...
Lisäksi yksi ulosvetäjä korkkasi mustasta pultista kierteet (katkesi ne, ei ees vääntynyt...) sekä sen laipan kierteet solmussa. Vielä toimii, mutta todella jäykästi.

Tänään revanssiottelu, lisävarusteet:
- Tuurnasarja (kylmäteräs?)
- Uusi 3/8" räikkä
- 1.5kg moska, mallia Tumppi
- E12-hylsy 1/2" istukalle
- 1/2" niveljatko (MTX Tools)
- 3/8" niveljatko (MTX Tools)

Ja muuten kyllä lähti! 30 min kesti enää, kun sai kovalla voimalla lyötyä tuurnaa väliin.
Nyt pitäisi kaivaa jostain 40-45mm M10x1,25-kierteellä olevia pultteja 2 kappaletta... Toinen jarrusatulan kiinnityspultti on kiinni, se ei enää irtoa. Tykillä ammuin tänään ja sain sitä muutaman kierroksen auki lisää, mutta ote lipesi ja nylppääntyi kärjestä loputkin.
Ylemmäs laitoin rankasti ranetustekniikalla M10x1,5-kierteellä olevan 8.8 pultin, mutta kyllä tuo hetken tuolla takasatulassa kestää. Pitää porata tuo alempi kettuihin (tai rälläköidä ja sitten porata, katsotaan nyt kummin päin teen) korvata soveltuvilla pulteilla.

Lidlin akkukone todellakin toimii ja ei harmita sekuntiakaan sen osto. Napamutteri aukesi iloisesti ja samoin tosiaan tuo äärimmäisen tiukassa oleva satulan kiinnitysraudan pultti - mikä olisi auennut, jos ote ei olisi livennyt ja hylsy päässyt irti pultista...
Tuo kone on kyllä aivan helkkarin hyvä hinta/laatusuhteeltaan, mutta tehojen osaltaan tuo on helkkarin hyvä hinnasta viis!

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja VMTD »

^Isommat työkalut niin irtoo helpommin.

Avatar
dnapekko
Viestit: 350
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 156 SW JTS 2,0 Brera 3,2 -06

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Androidin ja peruutuskameran asennuksen aloittelua. Puskuri irti tarkalleen Youtuben ohjeiden mukaan (siis oikea alapultti poikki ja vasemmasta kanta paskaksi: porattava pois), vielä jäi puuhasteltavaa niiden pultinjämien kanssa. Tiukassa oli originaalisoitinkin, mutta jatkamma huomenna johtoreitin suunnittelulla ja uuden soittimen sovittelulla.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

AVe
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 15:37
Car(s): GT 2.0 JTS 2005
Paikkakunta: Lahti

Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja AVe »

Auton pesu ja Korrek tfc pinnoitus. Takajarrujen herkistys ja kesäpyörät alle. Ja loppusilauksena sisältä imurointi ja ikkunoiden puhdistus ja kesämatot paikoilleen.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Herätin naapuruston.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Eero
Viestit: 2584
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00
Paikkakunta: Janakkala

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Eero »

Gasolina kirjoitti:Vaikea lähteä arvailemaan mistä homma johtuu. Tiedän, että tehokkaissa moottoreissa neste voi "hajota" kun antaa koneelle grunttia. Sinne tulee mikro kuplia ja tästä voi seurata kaikenlaisia outoja juttuja. Kovin montaa paikkaa tuossa koneessa ei ole mistä neste päätyisi öljyn sekaan, mystistä. Kyselyä vaan Fluidlabiin niin pääsee hommassa eteenpäin. Kirjoittele miten juttu etenee.
Lähetin öljynäytteen tänään kohti Turkua; katsotaan mikä on tuomio. Ihan mielenkiinnostakin täytyy aihetta tutkia, eikä kantta viitsisi turhan takia irroitella.
Tätä tarinaa jatkan tuolla omassa projektitopikissa, jahka kerrottavaa tulee.
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Vaihdoin appiukolta saatuun Solifer Matrix skootteriin tuorevoitelupumpun. Aikaisemmin olin jo purkanut koneen irti rungosta ja putsaillut sen.
Laite on seissyt pitkään ja jo pitkään koneen käyntiin saaminen on ollut tuskaista. Ennen remonttia sain koneen kyllä käymään, mutta valkoista savupilveä en saanut loppumaan.
Nyt en sitten enää saanut konetta käymään. Vaihdoin varmuudeksi vielä kaasarinkin uuteen, mutta tilanne on sama. Tulppa kastuu ja kipinää tulee, mutta ei pienintäkään lupausta startista.

Hermo menee näiden 2-tahti vehkeiden kanssa. Tämänkin skootterin olisi saanut nelitahtisena, mutta kun kahvipöytäkeskustelussa 60+ vuotiaat olivat sitä mieltä, että 2-tahti on ainoa oikea kun ei tarvitse huoltaa (vaihtaa öljyjä kerran vuoteen). Sitten hankittiin tämä ja on se vaan ollut surkea laite.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Onkohan kampikammioon päässyt valumaan liikaa bensaa?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Gasket
Viestit: 1118
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Gasket »

^^ Olisiko vaan väljä?

Tietty voisi myös kipinän katsoa, että se tulee suurinpiirtein oikeaan aikaan ja myös että voimaa on hypätä myös paineen alla.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Tallissa eli parkkipaikalla. Sitruunalle kaihileikkaus:

Kuva

Kuva

Tämä vessa on katsastettu näillä valoilla talvella huomautuksitta :roll:

Ei tuo kiillottamalla uudeksi muuttunut, mutta parani kyllä aika paljon. Jos nyt valo päätyisi osin jo tiellekin, eikä vain vastaantulijan silmiin :)

Avatar
dnapekko
Viestit: 350
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 156 SW JTS 2,0 Brera 3,2 -06

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Kytkin peruutuskameran johdot pakkivalopolttimoon, tein läpiviennin, ja kuljettelin johtoa eteenpäin, nyt ollaan jo keskikonsolin takapäässä, sitä pitäisi hiuna saada nostettua, että jomman voi viedä maaliin. Jatkuu huomenna. Ai niin, ja peruutustutkan anturi vaihtui myös.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
Isola
Viestit: 1645
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Isola »

En nyt jotenkin malta olla sanomatta, vaikka todennäköisesti 56 peruutuskameran asentanutta foorumilaista kertoo ettei tästä tarvitse huolehtia:
Jos vielä on mahdollista ottaa peruutuskameran virransyöttö ja etenkin maa näytöltä, niin se voisi olla kannattava ratkaisu. Käyttöjännitteen ottaminen peruutusvalolta otettu toki toimii, mutta jos se myös maadoitetaan peräluukun tienoille, voi ero maapotentiaaleissa tehdä kuvaan ikävää häiriötä.
Järkiautoilija

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

dnapekko kirjoitti:Kytkin peruutuskameran johdot pakkivalopolttimoon
Tää sitten voi generoida tai olla generoimatta virheilmoituksen siitä polttimosta tai lykätä tai olla lykkäämättä pakkivalon vikatilaan, jossa sitä ei edes yritetä sytyttää kun auto ajattelee että siellä on oikosulku (menee liikaa virtaa). Todennäköisesti toimii ongelmitta, mutta jos moista näkyy niin ei kannata yllättyä vaan vaihtaa sieltä pakkivalolta tulemaan pelkkä heräte.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Löin vasaralla pikkusormeen. Teippasin Mazdan takavalon palasista kasaan. Aloin oikomaan huolella rutattua helmaa.

Ja ostin Linglongit. Tuommoiset:
https://www.1001renkaat.com/renkaat-aut ... 07q-846523
Ei ole mutiaisrenkaista yhtään kokemusta, mutta ei nuo ainakaan niin kamalat ole maantiellä, kuin sellaisten sanotaan olevan. Ei edes pahan ääniset. Ja hiljattain lanatulla kunnolla pintakelirikkoisella soratiellä nuo menee paljon suorempaan, kuin tavallisella kuviolla olleet talvirenkaat.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Renöö imuroitu ja sisältä pölyt ja tahrat siivottu.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
dnapekko
Viestit: 350
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 156 SW JTS 2,0 Brera 3,2 -06

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Polforea kirjoitti:
dnapekko kirjoitti:Kytkin peruutuskameran johdot pakkivalopolttimoon
Tää sitten voi generoida tai olla generoimatta virheilmoituksen siitä polttimosta tai lykätä tai olla lykkäämättä pakkivalon vikatilaan, jossa sitä ei edes yritetä sytyttää kun auto ajattelee että siellä on oikosulku (menee liikaa virtaa). Todennäköisesti toimii ongelmitta, mutta jos moista näkyy niin ei kannata yllättyä vaan vaihtaa sieltä pakkivalolta tulemaan pelkkä heräte.
Ainakin ensitestillä toimi sekä kamera että parkkipolttimo. Nyt kun johdot on paikoillaan, on helppoa asentaa vaikka rele peräkonttiin ja käyttää pakkivaloa ohjaamaan. Itse asiassa maakin on otettu pakkivalon johdosta. Taitaa olla järkevää vetää samoilla lämpimillä ylimääräinen johtopari radiotilasta taakse saakka, että voi muuttaa kytkentää tarvittaessa, ja ottaa sekä maan että käyttöjännitteen suotaan soittimelta.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
JarHei
Viestit: 308
Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Car(s): Alfa GT 3.2
ex: Fiat Coupe 1.8
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja JarHei »

Tuli vaihdettua raitisilmansuodattimet. Ei muuten mitenkään ihmeellinen operaatio, mutta varsin epämukavaan työasentoon joutuu taipumaan.

Tuli myös heräteltyä toista puoliautomaatti Mankeista. Jos lähiviikkoina laittaisi rekisteriin, niin olisi taloudellisempi vaihtoehto Alfalle.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Työasento löytyy kummasti helpommin, kun sen suotimen on useamman kertaa vaihtanu :lol: . Sama operaatio 147:ssa ja boselift-> 156.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

FinPat
Viestit: 2663
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Raitisilmasuodattimen vaihto on yksi niitä tehtäviä missä lapsityövoiman käyttö on paitsi sallittua niin myös suositeltavaa. Samaten kuin 916 Spiderin kattomekanismin hydraulinesteiden täyttämisessä.

Beta Julio
Viestit: 589
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Kuva

Kuva

Kuva

Piti tossa yks päivä rouvalle tehdä millisiä reikiä korvakorunkilluttimiin niin totesin että hyvä ois siihen käyttää tota pylväsporakonetta minkä joskus 7v sitten ostin ja mitä oon ehkä korkeintaan parikyt kertaa käyttäny. Osin siksi ettei siinä ole koneruuvipuristinta. Noh, ne killuttimet tuli porattua käsiporalla siten että tein 3D-tulostimella jigin mihin kappaleen sai kiinni, mutta totesin että seuraavalla kerralla ne pitää saada justiinsa eikä sinnepäin.

Joten kävin ostaan Puuilon halvimman koneruuvipuristimen ja koska nämä projektit ei vaadi tuollaista 15mm vahvaa pulttia minkä tosta pöydästä ja puristimesta sais läpi, niin suunnittelin ja tulostin tommoset epäkeskoadapterit millä saa ohkasemmalla pultilla pysymään siipimutterilla nuo. Sopivasti myös aiemmin TPU:sta pöytämallin ruuvipuristimeen tekemistäni neodyymimagneetilla kiinnittyvistä leukasuojista tulostamani ekan prototyypin kappaleesta sai kahtia leikkaamalla vastaavat suojat tuohonkin.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Sitruunaa rassasin, josta enemmän muiden merkkien murheita-ketjussa, mutta ajattelinpa tännekin laittaa jotakin.

Kuva

Siinä on puhaltimen ohjainlaitteita. Ylimpänä autossa ostaessa kiinni ollut tarvike. Keskellä Motonetista ostettu toisenmerkkinen, mutta ylimpänä olevan kanssa oletettavasti samalta linjalta tullut tarvike. Alimpana alkuperäinen Valeo.

En mitenkään kykene ymmärtämään noita tarvikkeita. Niissä on väärät transistorit. Nettikaupat on täynnä noita tarvikkeita, joissa on väärät transistorit. Miten kaupat voi olla täynnä noita väärillä transistoreilla tehtyjä ohjaimia?

Alkuperäisen transistorit on PNP-transistoreita tyyppiä 2N6287G, https://alltransistors.com/transistor.p ... stor=64602.

Tarvikkeissa on NPN-transistoreita tyyppiä MJ11016, https://alltransistors.com/transistor.p ... stor=40351. PNP olisi MJ11015.

Eikö noissa pitäisi palautusprosentti hipoa sataa, eli miten ihmeessä noita voidaan myydä niin paljon?

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Eikös se sanan p*ska taivutus mennyt: p*ska, p*skempi, tarvikeosa?
VMP

Vastaa Viestiin