Omakotitaloprojekti / raksailu
Valvoja: Moderators
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Omakotitaloprojekti / raksailu
^
Lievä OT : toi on muuten helevatan hyvä setuppi krapuloimiseen tai vaikka norovirus -tyhjennykseen ...
ja mulla on ollut molemmat
Jaa, sivu vaihtui ...
Lievä OT : toi on muuten helevatan hyvä setuppi krapuloimiseen tai vaikka norovirus -tyhjennykseen ...
ja mulla on ollut molemmat
Jaa, sivu vaihtui ...
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Omakotitaloprojekti / raksailu
Mulla oli kriteerinä kans toi noroilu/krapula kun omaa vessaa suunnittelin. Lisäksi suunnittelukriteereissä oli mukana sunnuntaihesari
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Omakotitaloprojekti / raksailu
vesamaan kirjoitti:Mulla oli kriteerinä kans toi noroilu/krapula kun omaa vessaa suunnittelin. Lisäksi suunnittelukriteereissä oli mukana sunnuntaihesari
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Omakotitaloprojekti / raksailu
Ei se oikein. Olkkarista tulisi hankalan muotoinen tuosta päästä jos sinne laajentaisi. Makkariin muuten passaisikin, mutta just sillä puolen sattuu olemaan hirsiseinä, mistä ei tee mieli mennä läpi.Alfissimo kirjoitti:Eilenhän jäi tämä kysymäti, kun oli kaikkea muuta, mutta eikös tämän hotellin kohdalla voisi siirtää tai tehdä uutta seinää, että toteutus helpottuisi?
Bingo, kiitos. Mööpelikirjasto on laajennettavissa, mitat kirjoitettavissa ja toimii ilman pilviä. Kiinteäreunaiseen olisi Siementäjä halunnut rekisteröitymisen ja joku algoritmi blokkasi sekä pseudo-osoitteen Roadblock 1 että firman oman katuosoitteen toimimasta.Isola kirjoitti:Hätspikaa muistellen SweetHome3D on ihmisille tehty, maksuton Windows-softa tuohon käyttöön. Ihmiselle tehdyn tuntee siitä, että dimensiot saa näpytellä. Mööpelikirjasto tuossa on hilpeän amerikkalaistyylinen ja suppea, mutta välttää tähän käyttöön.
Joo, tuossa järjestelyssä on kieltämättä vahva potentiaali. Kuva ei ole ihan mittakaavassa eikä ovi ihan toisessakaan reunassa, mutta se nykyinen lavuaarin puoli on tosiaan kyllä pidempi, joten sinne on selkä parempi tunkea. Jos päätyy yläsäiliöön (joka edelleen himottaisi ihan tyylinsäkin vuoksi), on hirsiseinä sille aika varma pulttauskohde.Isola kirjoitti:Kun omasta valtaistuinsalistani rajasin kokeeksi tuollaisen alueen, niin ainoa toimiva ratkaisu on pönttö nykyisen lavuaarin paikalle ja nurkkamallin allas oven puoleiseen päätyyn. Muuten tulee paha klaustrofobia. Pönttöä en panisi oven kohdalle kuten piirroksessa. Se on parempi työntää pussin perälle.
Mistäs sen saa ladattua? Googlen oma hakukin sanoo vain että ei tartte kun webbiversio plaaplaa ja pilvi ei nyt ole vaihtoehto (ei ole vielä rakennuskannan kattavaa intternettiä uudella tilalla, pitää voida mennä läppärin ja mittanauhan kanssa paikkoja läpi ja työtiedostojen pitää aina tallentua paikallisesti käytettäväksi). Tosin Googlen tuotteisiin on muutenkin hyvin korkea kynnys lähteä edes kokeilemaan, kun lähes poikkeuksetta niihin on saanut pettyä (ainoana poikkeuksena FireTV:n pohjalle piilotettu Android).Garmund kirjoitti:Google sketchUp?
Kiitos kiitos. Kyllä tuo ulkoverhous on hyvässä vaihtokunnossa eli ihan viimeisiä vuosia paalausta vailla. Oletettavasti se on vasta n. 40, kuitenkin max 70 vuotta vanha, mutta tehty valitettavan nykyhenkisesti kestämään sen minkä kestää. Pystyverhous on lyöty suoraan hirren pintaan kiinni ja aikakauden tapaan niin, että kivijalka tulee verhousta ulommas - ei hyvä. Tuon seurauksena on tiedossa kevyttä runkojumppaa ja tosiaan itse verhous on vaihtokunnossa. Kyllä se pitää uusia niin, että leipoo ensin hirren pintaan hieman tuulensuojaa (joo, hengittävää sellaista), sen perään kunnon ilmarakokoolaus ja sitten vasta pintaverhoilu. Eikä maalata lateksilla.Lanccu kirjoitti:Minultakin vielä myöhästyneet onnittelut hienon vanhan talon hankinnasta! Perinnetaloihin jo kauan sitten hurahtaneena ja 1920-luvulla tehdyssä talossa 13 vuotta asuneena arvostan tuossa talossa tosiaan sen alkuperäisyyttä, vanhoja pintoja ja ylipäätään sen "pilaamattomuutta". Hienot lautalattiat ja vanha ulkoverhouskin näyttää tuon yhden kuvan perusteella olevan hyvässä kunnossa?
Lattiat on tiettävästi aitoa kasaria, mutta tehty onneksi vanhaan malliin.
Sisäpintoja on kasarilla levytetty lastulevyllä ja sellaisella klassisella kerrospahvilevyllä, kipsiä ei onneksi ole ainakaan vielä vastaan tullut. Ikkunat ja ovet on vanhoja ja kuistin ulko-ovena toimiva pariovi upea, vaikka onkin kunnostuksen tarpeessa sekin. Tässä auttaa ehkä paljon se, että kun tila on ollut vapaa-ajan käytössä sieltä 80-luvun alkutaitteesta asti, ei suuria energiaremontteja ja vastaavia isoja parannuksia ole niin nähty tarpeellisiksi tahi hyödyllisiksi. Päinvastoin, mm. vesisysteemit on tehty kivasti niin, että lämminvesivarsat ovat lähellä käyttöpisteitä (saunalla oma, talolla oma) ja vesiputkistot on rakennuskohtaisesti suljettavissa ja tyhjennettävissä.Lanccu kirjoitti:Mahdollisimman paljon alkuperäistä säilyttäen, talon rakenteiden hengittävyydestä huolehtimista remontteja tehtäessä ja materiaaleja valitessa ja toki joitain myönnytyksiä nykyajan mukavuuksille, ja hyvä tuosta tulee! Omassa talossamme suurin osa vanhoista ikkunoista oli hävitetty, osa lautalattioista löytyi vielä polttopuiksi pätkittyinä liiteristä jne. Lastulevyä, gyprockeja yms. joutui kantamaan kuutiotolkulla pihalle...
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Omakotitaloprojekti / raksailu
Missäs kunnossa tuo kylmä eteinen on. Jos sen purkaisi ja tekisi leveämmän, niin sinne saisi jopa pienen kylpyhuoneen tai wc johon mahtuu vaikka pesukone...
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Omakotitaloprojekti / raksailu
Tuo kieltämättä ei ole tullut edes mieleen. Ainakin periaatteessa kuistia voisi hivenen venyttää hieman keittiön suuntaan ja kuistin uudistus on ajatuslistalla, vaikkakaan ei ensimmäisellä rivillä. Toisaalta jos lämmintä tilaa alkaa lisää tekemään, niin vintin puolelle mahtuisi hyvinkin.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- jeQQ
- Viestit: 4190
- Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
- Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
- Paikkakunta: Vihti
Re: Omakotitaloprojekti / raksailu
Vintille sitten toinen kylppäri
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Omakotitaloprojekti / raksailu
Ei ole keittiö vielä(kään) ihan valmis, mutta kyllä se jo vähän paremmalta näyttää kuin lähtiessä.
Tästä lähdettiin liikkeelle:
Ei tuosta onneksi puutu enää kuin sokkelit kaappien alta ja joku lista, eli voiton puolella.
Tästä lähdettiin liikkeelle:
Ei tuosta onneksi puutu enää kuin sokkelit kaappien alta ja joku lista, eli voiton puolella.
Re: Omakotitaloprojekti / raksailu
Onnittelut melkein voittajalle!Tuomas K kirjoitti: Ei tuosta onneksi puutu enää kuin sokkelit kaappien alta ja joku lista, eli voiton puolella.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Omakotitaloprojekti / raksailu
Samoin, täältä peukut . Näemmä kolmea erilaista asennusjuomaakin nautittu
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Omakotitaloprojekti / raksailu
Nyt kun remontti kämpän sisäosissa on 99%:sti valmis, niin käytin vähäsen aikaa lattialuukkua koskevan probleeman tutkimiseen. Tsekkasin varaosahausta Saab 9000:n takaluukun saranat. Nehän sopisivat kuva mukaan kuin nenä päähän. Kiitokset Polforealle vinkistä . Kun varaosahaussa näitä oli tarjolla vain vasemman puoleisia, niin laitoin täkyn ostohalukkuudesta Saab Forumin puolelle. Odottavan aika on piiitkä ...Polforea kirjoitti:Kattot lähimmän sedan-mallisen auton, jossa takaluukku aukeaa itsekseen ilman sähköä sopivalla avauskaarella kun lukituksen avaa ja apinoit mekanismin siitä. Esmes 9000CD:n systeemi sinällään toimisi tuollaisen luukun kanssa ok, mutta siinä saranat on sisäpuolella melko massiiviset kun luukku on kiinni eikä siinä ole avauksen lopuksi pehmennystä (ei tosin olisi varmaankaan vaikea rakentaa mukaan).
Edit su 29.3.: Saabfoorumi toimii nopeasti. Tänään on sovittu kaupat 9000cd:n takaluukun saranoista. Saanen ne tuotuna Vantaalle viimeistään rajatarkastusten päätyttyä. Osat Päijät-Hämeessä, omistaja Uudellamaalla. Ei tässä kiire ole. Onhan tuota luukkua ihmetelty jo jonkin aikaa, joten voi sitä ihmetellä vielä vähän aikaa.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Omakotitaloprojekti / raksailu
Alettiin sisustelemaan makkaria. Hirsiseinien suojassa on pienen ihmisen (ja vielä pienemmän koiran) hyvä nukkua.
Sähköjohdot on vähän vinksallaan, kun välistä on vedetty seinäpinnat pois - piuhat uusitaan kyllä, täsmämittaan ja siistiksi, osa eri reitille. Nyt keskityttiin siihen että pysyvät ehjänä ja minimoitiin ruuvinreiät seinällä käyttämällä vain vähän kiinnikkeitä sekä vanhoja, väärällä kohtaa olevia reikiä. Tästä päästäänkin aiheeseen, että onko kellään kokemusta langattomista valokatkaisijoista? Ei tarttisi kiskoa naruja napeille, jolloin voisi tuoda pistorasioille piuhat jalkalistojen sisällä ja lampuillekin hillitymmillä vedoilla. Meidän kaipuu on mielestäni pääosin melko geneerinen omakotitalokaipuu.
Pitää olla:
-Sama valo pitää saada toimimaan useammasta napista (ns. porraskytkentä), mielellään ainakin kolmesta käskytyksestä
-Pistorasioitakin olisi kiva kyetä ohjaamaan
Oliisi kivaa:
-Kaukosäädin olisi mukava lisävaruste
-Kantamaa olisi tosi kiva kyetä jatkamaan jollain helpohkolla keinolla (esim. repeater -purkki on ihan ok) siitä normaalista 30 esteettömästä metristä
-IP:n yli (suoraan, ei pilven kautta) käskytettävyys olisi tosi kivaa, REST tai vastaava API iso plussa. Kännikkä-äppistäkään ei ole varsinaisesti haittaa, mutta edelleen yhteys pitää toimia suoraan.
-Tarvitaan ulkoasennuskykynen nappi - tämän voi tietty myös askarrella itse jättämällä elektroniikka kuivalle puolen ja tuomalla erillinen IP44 -nappi ulkoseinään
Saa olla verkottuva järjestelmä tai yksittäisiä väpyttimiä jotka rekataan keskenään, tiettyhän verkottuva ja yhdestä pisteestä hallittava/konfiguroitava setti olisi hieno mutta jos hintalappuun tulee billionz of dolorz niin se kyllä laskee kiinnostusta.
Sähköjohdot on vähän vinksallaan, kun välistä on vedetty seinäpinnat pois - piuhat uusitaan kyllä, täsmämittaan ja siistiksi, osa eri reitille. Nyt keskityttiin siihen että pysyvät ehjänä ja minimoitiin ruuvinreiät seinällä käyttämällä vain vähän kiinnikkeitä sekä vanhoja, väärällä kohtaa olevia reikiä. Tästä päästäänkin aiheeseen, että onko kellään kokemusta langattomista valokatkaisijoista? Ei tarttisi kiskoa naruja napeille, jolloin voisi tuoda pistorasioille piuhat jalkalistojen sisällä ja lampuillekin hillitymmillä vedoilla. Meidän kaipuu on mielestäni pääosin melko geneerinen omakotitalokaipuu.
Pitää olla:
-Sama valo pitää saada toimimaan useammasta napista (ns. porraskytkentä), mielellään ainakin kolmesta käskytyksestä
-Pistorasioitakin olisi kiva kyetä ohjaamaan
Oliisi kivaa:
-Kaukosäädin olisi mukava lisävaruste
-Kantamaa olisi tosi kiva kyetä jatkamaan jollain helpohkolla keinolla (esim. repeater -purkki on ihan ok) siitä normaalista 30 esteettömästä metristä
-IP:n yli (suoraan, ei pilven kautta) käskytettävyys olisi tosi kivaa, REST tai vastaava API iso plussa. Kännikkä-äppistäkään ei ole varsinaisesti haittaa, mutta edelleen yhteys pitää toimia suoraan.
-Tarvitaan ulkoasennuskykynen nappi - tämän voi tietty myös askarrella itse jättämällä elektroniikka kuivalle puolen ja tuomalla erillinen IP44 -nappi ulkoseinään
Saa olla verkottuva järjestelmä tai yksittäisiä väpyttimiä jotka rekataan keskenään, tiettyhän verkottuva ja yhdestä pisteestä hallittava/konfiguroitava setti olisi hieno mutta jos hintalappuun tulee billionz of dolorz niin se kyllä laskee kiinnostusta.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Omakotitaloprojekti / raksailu
Hirsitorpissa kuulemma aika usein noita langattomia käytetään.
Mulla on kokemusta vain valoista olohuoneessa. Katkaisijat ovat kolmessa paikassa ja ihan hyvin toimivat, vaikka ovatkin jotkin halpikset. Yhtä katkaisijaa muistaakseni piti hieman asetella, kun takka ilmeisesti esti signaalin kulkua kaukaisimmalle valolle. Suosittelen kuitenkin.
Tuosta "olisi kivaa" listasta en ymmärrä kuin sanan kaukosäädin, joten en kommentoi.
Mulla on kokemusta vain valoista olohuoneessa. Katkaisijat ovat kolmessa paikassa ja ihan hyvin toimivat, vaikka ovatkin jotkin halpikset. Yhtä katkaisijaa muistaakseni piti hieman asetella, kun takka ilmeisesti esti signaalin kulkua kaukaisimmalle valolle. Suosittelen kuitenkin.
Tuosta "olisi kivaa" listasta en ymmärrä kuin sanan kaukosäädin, joten en kommentoi.
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Omakotitaloprojekti / raksailu
Itse olen käyttänyt Nexan ohjattavia pistorasioita muutamassa lisävalaistuksessa.
https://www.kauppasatama.fi/ryhma/Nexa- ... anhallinta
Katkaisijan patterit pitää vaihtaa kerran parissa vuodessa.
Huomaa että jos vaihdat valokytkimen etäohjattuun, se vaatii nollan. Sitä ei aina valokytkimessä ole.
https://www.kauppasatama.fi/ryhma/Nexa- ... anhallinta
Katkaisijan patterit pitää vaihtaa kerran parissa vuodessa.
Huomaa että jos vaihdat valokytkimen etäohjattuun, se vaatii nollan. Sitä ei aina valokytkimessä ole.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Omakotitaloprojekti / raksailu
^Joo, ei ole katkaisijoilla nollaa nykyään. Idea onkin lähinnä heittää vanha katkaisija piuhoineen jontkaan ja operoida se varsinainen kytkentä relepurkilla tms valaisimen sähkönsiirtotien varrella ja pistää seinään se langaton katkaisija.
Tutustunpa Nexan valikoimaan, kiitos linkistä. Nimi kuulostikin tututla - yksi kaveri jotain Nexan pistorasiamalleja ohjailee tietokoneella, joten joku silta moiseen voisi löytyäkin. Pikavilkaisulla valikoima vaikuttaa muutenkin laajalta.
Tutustunpa Nexan valikoimaan, kiitos linkistä. Nimi kuulostikin tututla - yksi kaveri jotain Nexan pistorasiamalleja ohjailee tietokoneella, joten joku silta moiseen voisi löytyäkin. Pikavilkaisulla valikoima vaikuttaa muutenkin laajalta.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Omakotitaloprojekti / raksailu
Ikkunapokille listat ja sähköt siistiksi. Muuta tuo makkari ei tarvitse.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Omakotitaloprojekti / raksailu
Nexan valikoima on koko lailla riittävä perustarpeisiin, hinnat halpoja ja saatavuuskin hyvä, mutta pari pientä juttua niissä on:
- Vastaanottimet ja liiketunnistimet ovat aika lyhytikäisiä. Lyhyimmillään vastaanotin on kestänyt alle vuoden. Muutaman olen joutunut vaihtamaan.
- Nexan värkit käyttävät muiden halpisten tavoin 433,92 MHz taajuutta ja OOK-modulaatiota, joten omituisia ristiinkuulumisia voi esiintyä. Teidän tapauksessani välimatkaa naapureihin on sen verran, että sieltä tuskin saa valoja välkyteltyä, mutta esim. auton avaimen kauko-ohjaimella noita on saatu päälle ja pois. Tämä pätee aivan kaikkiin tuon taajuuden värkkeihin merkistä riippumatta.
- Liiketunnistimien sytyttämät valot tahtovat jäädä päälle. En ole jaksanut tutkia eikö tunnistin lähetä sammutuskäskyä vai eikä vastaanotin saa sitä kiinni. Sattumalta löysin Nexa Bridgen poistomyyntitarjouksessa perin houkuttelevaan hintaan ja naksuttelin siihen poiskytkentäviiveen. Miinuksena tässä ratkaisussa on, että sillan automaatiorimpsuja ei saa uudelleenliipaistua. Liiketunnistinhan aloittaa uuden ajastusjakson aina havaitessaan liikettä, mutta nyt sillan automaatti juoksee viivensä loppuun ja sammuttaa valot siitä riippumatta. Pieni murhe, mutta nähin voi törmätä.
Yksi kiva piirre Nexassa on se, että heidän asiakaspalvelunsa vastaa sujuvasti teknisiin kysymyksiin.
- Vastaanottimet ja liiketunnistimet ovat aika lyhytikäisiä. Lyhyimmillään vastaanotin on kestänyt alle vuoden. Muutaman olen joutunut vaihtamaan.
- Nexan värkit käyttävät muiden halpisten tavoin 433,92 MHz taajuutta ja OOK-modulaatiota, joten omituisia ristiinkuulumisia voi esiintyä. Teidän tapauksessani välimatkaa naapureihin on sen verran, että sieltä tuskin saa valoja välkyteltyä, mutta esim. auton avaimen kauko-ohjaimella noita on saatu päälle ja pois. Tämä pätee aivan kaikkiin tuon taajuuden värkkeihin merkistä riippumatta.
- Liiketunnistimien sytyttämät valot tahtovat jäädä päälle. En ole jaksanut tutkia eikö tunnistin lähetä sammutuskäskyä vai eikä vastaanotin saa sitä kiinni. Sattumalta löysin Nexa Bridgen poistomyyntitarjouksessa perin houkuttelevaan hintaan ja naksuttelin siihen poiskytkentäviiveen. Miinuksena tässä ratkaisussa on, että sillan automaatiorimpsuja ei saa uudelleenliipaistua. Liiketunnistinhan aloittaa uuden ajastusjakson aina havaitessaan liikettä, mutta nyt sillan automaatti juoksee viivensä loppuun ja sammuttaa valot siitä riippumatta. Pieni murhe, mutta nähin voi törmätä.
Yksi kiva piirre Nexassa on se, että heidän asiakaspalvelunsa vastaa sujuvasti teknisiin kysymyksiin.
Järkiautoilija
Re: Omakotitaloprojekti / raksailu
Onko muuten seinät tuossa kammarissa ihan raakaa sahapelkkaa? Ei ota oikein kuvasta tolkkua onko siinä maalua pinnassa vai ei, näyttää aika siloselta.
Operating at the speed of dark
- GreenThing
- Viestit: 811
- Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
- Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
- Paikkakunta: Kärkölä
Re: Omakotitaloprojekti / raksailu
Talon iän huomioiden, sanoisin että veistettyä.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Omakotitaloprojekti / raksailu
Maalia ei ole, melko vahvasti ovat kuitenkin tummuneet ja toisilta seiniltä, mitä on hieman veistetty tasaisemmaksi levytystä varten, on veistetyt kohdat selvästi vaaleampia. Sen verran vahva tummuusero, että en pidä mahdottomana etteikö jotain värjäävää pintakyllästettä olisi.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Omakotitaloprojekti / raksailu
Eikäkö maalu, ei maali. Elikkä puhtaaksiveistosta syntyvä aaltokuvio.
Operating at the speed of dark
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Omakotitaloprojekti / raksailu
Ah joo, aivan. Eipä sitä juuri tosiaan näy.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Omakotitaloprojekti / raksailu
Tarkistin, että täällä on käytössä nuo Nexan härpäkkeet. Ovat kestäneet viitisen vuotta eikä edes paristoja ole tarvinnut vaihtaa.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Omakotitaloprojekti / raksailu
Kesällä alkanut asuinhuoneiston sisäremontti on valmis. Muutamia hierottavia kohteita aina löytyy. Tänään hain Helsingin Peltiveikoilta tilatun rst-eduspellin. Ennen tilausta ja pahvimallin toimitusta onneksi huomasin katsoa vielä määräykset ja pitihän peltiä vähän kasvattaa etureunasta ulospäin. Kokonaisuudessaan ero 70-lukulaiseen viimeistelyyn on huomattava.
- Liitteet
-
- Takka ennen.jpeg
- (37.71 KiB) Tiedosto ladattu 4165 kertaa
-
- Takka jälkeen.jpeg
- (36.42 KiB) Tiedosto ladattu 4165 kertaa
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Omakotitaloprojekti / raksailu
Polforea kirjoitti:...Esmes 9000CD:n systeemi sinällään toimisi tuollaisen luukun kanssa ok, mutta siinä saranat on sisäpuolella melko massiiviset kun luukku on kiinni eikä siinä ole avauksen lopuksi pehmennystä (ei tosin olisi varmaankaan vaikea rakentaa mukaan).
Noniin, nyt on kokeiltu nämä kaarisaranat. Menin altaaseen eli varastoon, kiinnitin saranat ja kas, eipä auenut . Kanittaa saranapuolen laidasta, ahdas luukun sovitus lattia-aukkoon. Saranan kääntöpiste lattian alla pitäisi saada nostettua lattiatasoon, jotta voisi toimia. Tämähän ei ole mahdollista. Jos noin sen haluaisin, niin sitten olisin voinut hommata samantien pintaan kiinnitettävät saranat. Se ei ole kuitenkaan tarkoitus. No, Saabin saranat eivät olleet kalliit. Tarviiko kukaan?JiiPee kirjoitti:...kaupat 9000cd:n takaluukun saranoista.
Pitäisi siis löytää sellaiset vähän samalla mekanismilla kuin keittiökaappien saranat, mutta hemmetin paljon tukevammat. Luukun pitäisi käytännössä nousta ylöspäin 1-2 cm ennen kuin alkaa ns. saranoitua. Tuossa ohessa on kuva saranasta, joka voisi toimia - no, kokeilemattahan sitä on aika vaikea tietää. Onko ideoita?
- Liitteet
-
- Helmaluukun sarana_Vidni.png
- (149.05 KiB) Tiedosto ladattu 4062 kertaa
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
-
- Viestit: 2037
- Liittynyt: 06 Loka 2003, 01:57
- Car(s): MiTo 1.4 Tct, 156V6sw, 155Q4 +perheessä GT, Giulietta ja 156 CrosswagonQ4, (tulossa Giulia)
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Omakotitaloprojekti / raksailu
^Moi.
Minä tein lattiaremontin yhteydessä kellariin uuden luukun. Ja nimenomaan halusin piilosaranat vanhojen pintasellaisten tilalle, koska ne tuntui ikävältä jalan alla. Mulla on nyt tuollaiset kuvan näköiset, on jämäkät ja toimii siten että nousee ensin ylös ja sitten pystyyn. Ei olleet halvat, mutta joka euron arvoiset.
Laita puh.nro niin voin lähettää pari kuvaa jos haluat.
Edit. Ja kaiken maailman kalustesaranat keittiönkaapeista yms. voit unohtaa. Aivan liian heppoisia painavaan lattialuukkuun!
Minä tein lattiaremontin yhteydessä kellariin uuden luukun. Ja nimenomaan halusin piilosaranat vanhojen pintasellaisten tilalle, koska ne tuntui ikävältä jalan alla. Mulla on nyt tuollaiset kuvan näköiset, on jämäkät ja toimii siten että nousee ensin ylös ja sitten pystyyn. Ei olleet halvat, mutta joka euron arvoiset.
Laita puh.nro niin voin lähettää pari kuvaa jos haluat.
Edit. Ja kaiken maailman kalustesaranat keittiönkaapeista yms. voit unohtaa. Aivan liian heppoisia painavaan lattialuukkuun!
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Omakotitaloprojekti / raksailu
^ Moikka, laitoin privaa sinulle. Kiitokset etukäteen.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Omakotitaloprojekti / raksailu
Kiitokset sataviisviis -nimimerkille referensseistä . Sain yhteyden tähän Vidni-nimiseen liikkeeseen ja pääsin katsomaan saranoita. Sieltähän sitten tarttui mukaan saranat (vasen ja oikea). Eikä olleet edes kovin hintavat. Näitä käytetään muun muassa bussien helmaluukkujen saranoina. Ovat kyllä tukevat. Ennen asennusta tein levykappaleista mallin, jossa kokeilin toimintaa ja josta sain sitten asennusta varten mitat. Hieman oli sovittelemista. luukkua piti purkaa ja alapuolen tukirakenteita hieman muuttaa. Lopulta pulttasin saranat läpipulteilla lattiarakenteisiin ja kanteen jouduin laittamaan päällispuolelle lyöntimutterit. Vielä pitänee sovitella jonkinlainen ovissa käytettävä avautumisen rajoitin ja lukitsin. Muuten menee niskoilleen. Tuolta näyttää tulos nyt. Ei voi sanoa kovin huomaamattomaksi, mutta se ei ole tarkoitustaan.
- Liitteet
-
- Lattian luukku.jpg
- (157.82 KiB) Tiedosto ladattu 3601 kertaa
-
- Luukun sarana.jpg
- (98.06 KiB) Tiedosto ladattu 3601 kertaa
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Omakotitaloprojekti / raksailu
Sain sen verran motivaatiota hommaan, että hankin kaasujousen - itseasiassa kaksikin. Motonetista 150NM:n pitkät kaasujouset. Toimii kahdella hyvin, mutta noston alku raskas. Parhaiten toimii yhdellä kaasujousella (kuva). Luukku suljettuna jousi työntää luukkua saranoihin päin ja näin luukku pysyy keskitettynä aukkoonsa. Kokeilin myös siten, että laitoin kaasujousen alapään lähelle saranoita ja vastaavasti kiinnityksen luukkuun pidemmälle. Luukku suljettuna jännityksessä oleva jousi työntää luukkua saranoista poispäin. Tällöin luukku ei pysy keskityksessään ja näyttää hassulta. Kuvan mukaisesti asennettuna toimii just niin kuin pitääkin; jousi keventää nostoa ja rajoittaa luukun aukeamisen niin ettei mene niskoilleen. Sanoisin, että case closed, kunnes keksi hankkia motorisoidun kaasujousen Ei ja ei, se jää nyt tähän.
- Liitteet
-
- Luukku kaasujousella.JPG
- (201.24 KiB) Tiedosto ladattu 3280 kertaa
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Re: Omakotitaloprojekti / raksailu
Hieno tuli!
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Omakotitaloprojekti / raksailu
Erittäin onnistunut muutos!JiiPee kirjoitti:Kokonaisuudessaan ero 70-lukulaiseen viimeistelyyn on huomattava.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Omakotitaloprojekti / raksailu
Tehtiin kaverille terassi. Ei nuo maahan hakatut tolpat tahtoneet aina asettua ihan siihen, mihin niitä tähdättiin
Tuossa jo voiton puolella. Tuonne kaukaisempaan nurkkaan tulee kylpytynnyri ja noita isoja puita pitää vielä karsia tuosta vierestä.
Re: Omakotitaloprojekti / raksailu
Painovoimainen ilmanvaihto, pitää ottaa tänä kesänä työn alle kun olen kohtuullisen varma että ainakin yhdessä hormissa veto menee väärään suuntaan. Onko kenelläkään kokemuksia aiheesta?
Ja kyllä, korvausilmaa tulee riittävästi.
Ja kyllä, korvausilmaa tulee riittävästi.
Re: Omakotitaloprojekti / raksailu
Oletettavasti vuodelta -69 olevia sälekaihtimia tuli huollettua. Vetonaruja piti vaihtaa muutama ja hommata muovinippeleitä ja tankoja. Taas menee varmaan muutaman vuoden. Ja jäljellä enää kuudet kaihtimet tämän jälkeen. Vanhassa talossa ei harrastaminen lopu.
Re: Omakotitaloprojekti / raksailu
Alakerran kynnyksiä irroitettu, hiottu ja lakattu. Samaten tammilistaa nakuteltu seinään. Pientä nysväystä mutta hyvä mieli tulee tästäkin.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Omakotitaloprojekti / raksailu
Meitin kortteerin siiven eli matalamman osan hormisto, johon menee 3 poistoilmaputkea ja yksi savuhormi, vetää toisinaan väärään suuntaan. Luulen, että meillä tämä johtuu siitä, että talon kaksikerroksisessa osassa olevat poistoilmahormit toimivat pituutensa vuoksi vedokkaammin ja niiden vetovoima riittää "imemään" ilmaa myös siivestä. En ole sen koommin asialla vaivannut päätäni. Pääasia on, että ilma vaihtuu ja tuoksuu raikkaalle. Takkaa sytytellessä olen hyväksi havainnut samassa tilassa olevan takaoven avaamisen. Tällöin se lähtee vetämään oikeaan suuntaan pienelläkin ns. "lämmittelytulella". Muutoinhan pelti on kiinni ja estää savuhormin väärään suuntaan vetämisen. En osaa sanoa, miten vedon suunnan voi vaihtaa, mutta arvaan seuraavat keinot: jatkamalla hormia, lisäämällä korvausilmaventtiilejä, kanavapuhaltimella?FinPat kirjoitti:Painovoimainen ilmanvaihto, pitää ottaa tänä kesänä työn alle kun olen kohtuullisen varma että ainakin yhdessä hormissa veto menee väärään suuntaan. Onko kenelläkään kokemuksia aiheesta?
Ja kyllä, korvausilmaa tulee riittävästi.
Remontin yhteydessä asensin uudet korvausilmaventtiilit (7kpl), jotka ovat termostaatilla säätyviä. Talvella pakkasten aikaan näistä huomaa helposti imun suunnan: ne huoneet, joissa venttiili menee lähes kiinni, on vedon suunta ulkoa sisään. Ne, joissa venttiili on auki, on vedon suunta sisältä ulos. Kätevää.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Omakotitaloprojekti / raksailu
Meillä puuhastelu jatkuu. Pihavaja on melkein valmis ja sinne saa piiloon kaikenlaista romua (fillarit, ruohonleikkurit yms...). Homa jatkuu edelleen ulkovuorauksen uusimisen valmisteluilla. Ikkunapellit on tilattu. Kaikkiaan 22. metriä kolmella eri profiililla. Pitäis saada tällä viikolla. Suicideparvekkeen kaide on saatu valmiiksi ja Hiltiltä pitäisi tulla muutama kiinnike vielä, niin sitten se on asennusvalmis. Nyt alkuviikosta haen panelit ja ensiviikolla niissä on värit pinnassa. Homma alkaa talon matalamman osan näpertelyllä. Kun tämä on valmis, niin sitten haetaan julkisivutelineet ja käydään korkeamman osan ja oravien kimppuun. Päivät sujuu todella rattoisasti . Harmillista, en ole saanut aikaiseksi edes MiTo:n pesua, katsastusta ja myyntiinlaittoa.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Omakotitaloprojekti / raksailu
Onko kukaan löytänyt ilmalämpöpumppua, jonka sisäyksikön saisi leivottua ilmakanavan väliin? Jos voisi jättää pöhistimen vintille ja tuoda vaikutuksen iv-kanavilla suoraan useampaan huoneeseen, pysyisi ääni ja ilman liike vähäisempänä kuin yrittäessä yhdellä sisäyksiköllä ampua suoraan asuintiloja.
Kuvan mitat ja mittasuhteet on siis oikeita. Mittailin suhteessa vanhan talon vessaan ja vaikka vanhan talon paskomo on reunamitoiltaan vähän tilavampi, niin epäoptimaalinen järjestely ja hervoton lavuaari kääntävät tuloksen niin, että noilla mitoilla uusi on käytännössä tilavampi. Who-hoo.
Suorittamalla tarkistusmittauksen ja seinämateriaalien järkeistyksen sain tiivistettyä paskomon sisämitoiksi 78x120cm. Burlingtonin yläsäiliö-WC on 670mm syvä ja valitsemalla pienen lavuaarin tilamäärä jää ihan kohtuulliseksi.Polforea kirjoitti:Ruvetaas pohtiin tärkeintä eli pyhintä. Uuteen tönöön tarttee siis vessan. Meillä on kaksi tilavaihtoehtoa, toinen on komero rappujen alla, mittaa 165x105cm ja toinen on melko optimaalinen (ehkä vähän liiankin) 77x110cm.
Kuvan mitat ja mittasuhteet on siis oikeita. Mittailin suhteessa vanhan talon vessaan ja vaikka vanhan talon paskomo on reunamitoiltaan vähän tilavampi, niin epäoptimaalinen järjestely ja hervoton lavuaari kääntävät tuloksen niin, että noilla mitoilla uusi on käytännössä tilavampi. Who-hoo.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Omakotitaloprojekti / raksailu
Alkuun tärkeimmät; paskion suunnitelman näyttää ihan hyvältä. Pesuallaskin järkevän kokoinen - pienimpiin eteen tulleisiin kun ei tahdo edes mahtua 2 käpälää samanaikaisesti.Polforea kirjoitti:Onko kukaan löytänyt ilmalämpöpumppua, jonka sisäyksikön saisi leivottua ilmakanavan väliin? Jos voisi jättää pöhistimen vintille ja tuoda vaikutuksen iv-kanavilla suoraan useampaan huoneeseen, pysyisi ääni ja ilman liike vähäisempänä kuin yrittäessä yhdellä sisäyksiköllä ampua suoraan asuintiloja.
Jäähdytyksessä on aika normi ratkaisu käyttää kanavoitavaa puhallinkonvektoria (tämä on se taikasana, millä härveleitä löytyy) ja on näitä myös lämmitystoiminnolla. 1. osuma googlella
https://www.jrlampotekniikka.fi/jaahdyt ... umppu.html
Haasteita piisaa silti. Tyypillinen käyttökohde on joku neukkari, missä härveli piilotetaan alaslaskettuun kattoon. Kanavat lyhyitä ja mallia suorakaide. Jos ilmaa pitää jakaa useampaan huoneeseen, laitteen perään pitää rakentaa boxi, josta lähdöt useammalle kanavalle. Kokonaisilmavirta varmaan 100-150 l/s luokkaa, joten kanavat kokoluokkaa Ø160-200 mm. Kanavissa pitää olla äänenvaimentimet, jos laitteesta halutaan hiljainen.
Paluuvirtauksellekin tarvitaan reitti - ilmamäärät ovat niin isoja, ettei pelkkä ovirako enää riitä.
Luonnollisesti laitteet ovat jollain ihme tuumamitoilla eli se liitäntäboxi pitää teettää mittojen mukaan. Kuten em. linkin kuvista näkyy, osa laitteista tuuttaa ilman kahdesta puhaltimen paineaukosta kovalla vauhdilla ja jos tähän laittaa perään kantikkaan lootan, jonka seiniltä lähdöt pyöreisiin kanaviin, niin siinä hukataan puhaltimen tuottamaa painetta.
Mitoitustiedot pitää ravistaa hihasta. Jäähdytysteho ilmoitetaan, mutta puhaltimen ilmavirtaa, ääni(teho)tasoa ja paineenkorotusta tai kanavien max. painehäviötä ei. Mittapiirustukset sentään saattaa löytyä, mutta niidenkin kanssa saa pähkiä mm. huollon järjestämistä. Näissä on aina karkeasuodatin imupuolella ja puhdistus/vaihto tapahtuu yleensä alakautta, koska ovat tarkoitettu alaslaskuun asennettavaksi. Selälleen/kyljelleen laitetta ei voi asentaa, koska kondenssivesi.
Jäähdytyksessä nämä tosiaan koeteltua tekniikkaa, mutta lämmityskäyttöä ei minulle ole tullut vastaan. Siinä on varmasti perinteinen ongelma ilmanjaon kanssa. Jäähdytystilanteessa ilma olisi hyvä puhaltaa huoneisiin katon suuntaisesti ja pienellä nopeudella. Lämmitystilanteessa em. on varma resepti siihen, että lämmin ilma jää katon rajaan. Päätelaitteden pitäisi olla heittokuvioltaan säädettäviä, mutta tarjonta on tässä kokoluokassa olematonta. Isoimmille (satoja litroja sekunnissa) ilmavirroille näitä löytyy.
Yhden sisäyksikön ongelmaan löytyy ratkaisuna myös multi-split eli yksi ulkoyksikkö ja useampi sisäyksikkö. Laitteet sinällään ihan saman näköisiä kuin normi ILP sisä/ulkoyksiköt. Osassa multisplittejä lämpö/kylmäkertoimet ovat huonompia kuin normi IPLillä.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Omakotitaloprojekti / raksailu
Täällä on tuollainen kahdella sisäyksiköllä oleva Mitsun ILPpi rintamamiestalossa, toinen sisäyksikkö alakerrassa, toinen ylhäällä. Näissä kannattaa huomioida, että teho jakautuu sisäyksiköiden kesken, eli eivät vastaa kahta erillistä pumppua tietenkään, mutta täällä se ei ole ongelma, koska lämmityskäytössä päävastuu on joka tapauksessa alakerran yksiköllä, ja jäähdyttäessä yläkerran. Etu oli se, että ulkona on vähemmän rojua. Käytössä molempien sisäyksiköiden täytyy olla joko lämmityksellä tai jäähdytyksellä, mutta enpä ole tähän päivään mennessä vielä keksinyt tilannetta, jossa tuo muodostaisi ongelman.
Kahdeksan ja puoli vuotta toiminut toistaiseksi ongelmitta.
Kahdeksan ja puoli vuotta toiminut toistaiseksi ongelmitta.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Xehpuk
- Viestit: 697
- Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
- Car(s): Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998 - Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Omakotitaloprojekti / raksailu
Sopivalla kelillä menee väärään suuntaan. Perusjuttuja on, että kerrosten välit pitäisi olla ummessa, mutta nykyään portaikot on aina auki. Piipun olisi hyvä olla lämmin ja piipunhattu huipulla tottakai, ettei hormi ole kostea. Tuulituulettimella voinee tehostaa toimintaa, jos huvittaa.FinPat kirjoitti:Painovoimainen ilmanvaihto, pitää ottaa tänä kesänä työn alle kun olen kohtuullisen varma että ainakin yhdessä hormissa veto menee väärään suuntaan. Onko kenelläkään kokemuksia aiheesta?
Ja kyllä, korvausilmaa tulee riittävästi.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Omakotitaloprojekti / raksailu
Kiva kuulla. Tuota tuplaa olen myös 1,5 -kerroksiseen taloon miettinyt. Ja nuo Mitsun Electric-mallit ovat kestäviä,mutt kirjoitti:Täällä on tuollainen kahdella sisäyksiköllä oleva Mitsun ILPpi rintamamiestalossa, toinen sisäyksikkö alakerrassa, toinen ylhäällä. Näissä kannattaa huomioida, että teho jakautuu sisäyksiköiden kesken, eli eivät vastaa kahta erillistä pumppua tietenkään, mutta täällä se ei ole ongelma, koska lämmityskäytössä päävastuu on joka tapauksessa alakerran yksiköllä, ja jäähdyttäessä yläkerran. Etu oli se, että ulkona on vähemmän rojua. Käytössä molempien sisäyksiköiden täytyy olla joko lämmityksellä tai jäähdytyksellä, mutta enpä ole tähän päivään mennessä vielä keksinyt tilannetta, jossa tuo muodostaisi ongelman.
Kahdeksan ja puoli vuotta toiminut toistaiseksi ongelmitta.
meillä noin 110-neliöisen alakerran on jo 13 vuotta lämmittänyt ja jäähdyttänyt sama pumppu. Ilpon päivitys n. 1-2 vuoden sisällä kyllä mielessä.
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Xehpuk
- Viestit: 697
- Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
- Car(s): Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998 - Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Omakotitaloprojekti / raksailu
Lattialämmityksen jakotukkiin tulevat toimilaitteet. Toimiiko ne on/off-periaatteella, vai kuten tavalliset patteriventtiilit termareineen? Saako toimilaitteen käsikäyttöisen venttiilin nupin tilalle, vai pitääkö koko venttiili vaihtaa?
Re: Omakotitaloprojekti / raksailu
Joo, kerrosten väli on auki. Komeat mosaiikkibetoniportaat a'la -60 luku. Ja hormi vetää väärinpäin kesät ja talvet. Talvella huomaa hyvin kun löylyhuoneen katosta valuu venttiilistä kylmää ilmaa alas ja olohuoneessa on pieni palanen lattiaa jossa on pakkaselle lattiaviilennys. Kesällä olen kokeillut savumerkeillä ja veto tulee silloinkin väärin päin.Xehpuk kirjoitti:Sopivalla kelillä menee väärään suuntaan. Perusjuttuja on, että kerrosten välit pitäisi olla ummessa, mutta nykyään portaikot on aina auki. Piipun olisi hyvä olla lämmin ja piipunhattu huipulla tottakai, ettei hormi ole kostea. Tuulituulettimella voinee tehostaa toimintaa, jos huvittaa.FinPat kirjoitti:Painovoimainen ilmanvaihto, pitää ottaa tänä kesänä työn alle kun olen kohtuullisen varma että ainakin yhdessä hormissa veto menee väärään suuntaan. Onko kenelläkään kokemuksia aiheesta?
Ja kyllä, korvausilmaa tulee riittävästi.
Pitää koettaa tuulituuletinta ja katsoa onko lisäalipaineella vaikutusta.
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Omakotitaloprojekti / raksailu
FinPat kirjoitti:Painovoimainen ilmanvaihto, pitää ottaa tänä kesänä työn alle kun olen kohtuullisen varma että ainakin yhdessä hormissa veto menee väärään suuntaan. Onko kenelläkään kokemuksia aiheesta?
Ja kyllä, korvausilmaa tulee riittävästi.
Vanhempien luona oli tuo sama ilmiö että saman piipun toisesta ilmanvaihtohormista meni ilma ulos ja toisesta sisään (eri huoneissa olevat). Laitettiin julkisivuremontin yhteydessä termarilliset venttiilit seiniin, sillä sai ilman kiertämään enemmän oikein. (hengitävät tuulensuojalevyt runkoleijona 25mm muistaakseni hirren päälle ja siihen ilmanvaihtoraon kanssa uusi vaakalaudoitus)
Onko korvausilmalle ihan venttiilit ettei pelkästään rakenteiden läpi/ikkunan raosta kuten on tainnut tapana olla?
Suoraan vaan suoraa
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Omakotitaloprojekti / raksailu
Onko tiilihormi, ja onko samassa hormissa tulisijojen savuhormeja? Tuo, että talvellakin virtaa väärään suuntaan viittaa kyllä siihen, että korvausilmaa ei tule tarpeeksi, tai sitten hormi pysyy todella kylmänä.FinPat kirjoitti: Ja hormi vetää väärinpäin kesät ja talvet. Talvella huomaa hyvin kun löylyhuoneen katosta valuu venttiilistä kylmää ilmaa alas ja olohuoneessa on pieni palanen lattiaa jossa on pakkaselle lattiaviilennys. Kesällä olen kokeillut savumerkeillä ja veto tulee silloinkin väärin päin.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: Omakotitaloprojekti / raksailu
Tiilihormi ja tässä samassa piipussa on ainoastaan olohuoneen takan hormi ja tuo takka on käytössä noin kerran vuodessa. Eli kylmä piippu. Talon toisessa päässä on puolestaan polttoöljyllä hyvin lämmitetty hormi...mutt kirjoitti:Onko tiilihormi, ja onko samassa hormissa tulisijojen savuhormeja? Tuo, että talvellakin virtaa väärään suuntaan viittaa kyllä siihen, että korvausilmaa ei tule tarpeeksi, tai sitten hormi pysyy todella kylmänä.FinPat kirjoitti: Ja hormi vetää väärinpäin kesät ja talvet. Talvella huomaa hyvin kun löylyhuoneen katosta valuu venttiilistä kylmää ilmaa alas ja olohuoneessa on pieni palanen lattiaa jossa on pakkaselle lattiaviilennys. Kesällä olen kokeillut savumerkeillä ja veto tulee silloinkin väärin päin.
Re: Omakotitaloprojekti / raksailu
Ikkunan raosta siinä mielessä että korvausilma tulee ikkunan puitteiden yläreunassa olevasta suorakaiteen muotoisesta säädettävästä venttiilistä.Garmund kirjoitti:Onko korvausilmalle ihan venttiilit ettei pelkästään rakenteiden läpi/ikkunan raosta kuten on tainnut tapana olla?
Taidanpa testata vielä varmuuden vuoksi "100% varmuudella korvausilmaa riittää" -skenaarion nyt kun kerran on lämpimämpää ja laitan uima-allashuoneen ulko-oveen ötökkäverkon paikoilleen ja jätän sen auki muutamaksi tunniksi. Jos vielä vielä kiertää väärinpäin niin johtuu sitten rikkinäisestä hormista tms.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Omakotitaloprojekti / raksailu
Oikein lämpimällä ilmalla saattaa tiilihormissa mennä ilma väärään suuntaan, mutta talvella yleensä (tässä rintamamiestalossa, puolitoista kerrosta siis) veto on semmoinen, että meinaa imuroida oravatkin pihalta. Vahvasti epäilisin korvausilman puutetta.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: Omakotitaloprojekti / raksailu
Hieno kielikuva!mutt kirjoitti:veto on semmoinen, että meinaa imuroida oravatkin pihalta..