Liikenteestä
Valvoja: Moderators
- JarHei
- Viestit: 308
- Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
- Car(s): Alfa GT 3.2
ex: Fiat Coupe 1.8 - Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Liikenteestä
Tuosta tulikin mieleen kerran eräs taksikuski, jolla oli ego kovilla. Olin A Kadetilla liikenteessä ja valoissa tuli rinnalle joku Mersu tai BMW taksi. Annoin kadetilla vähän kaasua pari kertaa ja kun valot vaihtui niin taksi lähtikin lämä tiskissä karkuun. Olikohan Kadetti sittenkin uhkaavan sporttinen kun takakulmassa lukee Coupe.
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: Liikenteestä
Huomasin tänään suorittaneeni 'täydellisen Audiliikkeen'.
Ajelin Lahden Renkomäen ABC:n suunnasta kohti Kärkkäistä.
Täysiperä oli kiihdyttämässä eteenpäin vihreitä valoja päin, vasemmalla kääntyvällä kaistalla oli muutama henkilöauto odottelemassa punaisissa.
Minä päätin kiihdyttää kääntyvien kaistalla ja puikata sitten täysiperän eteen.
Vauhtia kertyi noin 80 60 alueella, ei jäänyt montaakymmentä senttiä yhdistelmän keulan/ henkilöauton takakulman väliin ja risteyksessä valoissa odottelemassa useita autoja.
Tämä tilanne lähinnä hymyilyttää minua, joten olen ilmeisesti valinnut automerkkini hyvin
Ajelin Lahden Renkomäen ABC:n suunnasta kohti Kärkkäistä.
Täysiperä oli kiihdyttämässä eteenpäin vihreitä valoja päin, vasemmalla kääntyvällä kaistalla oli muutama henkilöauto odottelemassa punaisissa.
Minä päätin kiihdyttää kääntyvien kaistalla ja puikata sitten täysiperän eteen.
Vauhtia kertyi noin 80 60 alueella, ei jäänyt montaakymmentä senttiä yhdistelmän keulan/ henkilöauton takakulman väliin ja risteyksessä valoissa odottelemassa useita autoja.
Tämä tilanne lähinnä hymyilyttää minua, joten olen ilmeisesti valinnut automerkkini hyvin
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Kyllä.gYdEbUh kirjoitti:Tämä tilanne lähinnä hymyilyttää minua, joten olen ilmeisesti valinnut automerkkini hyvin
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: Liikenteestä
Ja varmistuksena tosiaan kun ihmiset todella usein ymmärtää väärin että kommentin juju oli tietenkin nimenomaan siinä että Audisteja pidetään mulkeroina, ja itselle huvittavaa oli että näköjään minussakin sitä piirrettä ainakin joskus näköjään löytyy.Polforea kirjoitti:Kyllä.gYdEbUh kirjoitti:Tämä tilanne lähinnä hymyilyttää minua, joten olen ilmeisesti valinnut automerkkini hyvin
Arvioin tuon täysiperän kiihdytyksen vähän väärin, täykkärit joilla itse painelen menemään ei kiihdy oikein mihinkään vaikka uudehkoja onkin.
Mutta en nyt näköjään ole sillä tuulella että viitsisin ruveta 'itkemään' vaikka vaarallisen oloisen tilanteen aiheutinkin.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Liikenteestä
Kommentoimatta enempää itse tilannetta tai automerkkejä, niin tunnistan sijainnin ja periaatteessa tiedostan, että hitaan yhdistelmän ohi olisi houkutus kiihdyttää kääntyvien kaistaa.
Samalla tuosta johdannaisena olen ilmeisesti tulossa vanhaksi, kun ei nykyisin ole juuri tarvetta päästä isojen autojen edelle, vaan perille pääsee niiden perässäkin, jos tilanne ja olosuhde ei salli/vaadi ohi pääsyä. Parikymppisenä isojen autojen perässä ajaminen oli paljon vaikeampaa.
Samalla tuosta johdannaisena olen ilmeisesti tulossa vanhaksi, kun ei nykyisin ole juuri tarvetta päästä isojen autojen edelle, vaan perille pääsee niiden perässäkin, jos tilanne ja olosuhde ei salli/vaadi ohi pääsyä. Parikymppisenä isojen autojen perässä ajaminen oli paljon vaikeampaa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Liikenteestä
Tuli tästä mieleen miten itsekin nuorena piti rekoista mennä railakkaasti ohi. Tunnustetaan siis oma kylmän ringin aiheuttanut tötöily tähän perään.
Kouvolasta Heinolaan menevä tie on vanhaa maantietä ja pahuksen mutkainen (kohta voi sanoa "oli" kunhan saavat tietyöt valmiiksi). Oltiin juuri lähdetty vaimon kanssa kesälomamatkalle tarkoituksena kierrellä suomea ristiin rastiin. Alla 156 V6, aurinko paistaa ja fiilis on hieno. Hieman bensaakin suonissa ja meno "sporttista". Sitten saavutamme 2 täysperää ja harmittaa vietävästi ajaa niiden takana vaikka oikeastihan siinä on 80 rajoitus. Pitikö niiden juuri nyt eteen sattua! Hyviä paikkoja ohitukseen ennen nelostien risteystä tasan yksi, minkä tiesin hyvin usein siitä ajavana. 3 sisään juuri ennen kuin suora aukeaa, kaasu pohjaan ja rinnalle. 4, 5, jalka kaasulta hellittäen kutonen sisään. Vilkku omalle kaistalle ja mittarissa kai 150, tai ehkä enemmänkin Samassa näen poliisimaijan vasemmalla puolella sivutiellä parkissa Jarrua roimasti sydän kurkussa. Se oli sitten siinä, nyt lähti kortti ja pitkäksi aikaa ehdin ajatella. Jarrutin lisää punaista merkkiä odottaen ja sanoin vaimolle että "Sinä näköjään ajat tällä lomalla". Kukaan ei tule maijasta ulos, eikä näy vilkkuvia valoja joten ajan ohitse. Pysäytys auto on varmaan oikean kaarteen takana ajattelen ja jatkan hiljakseen eteen päin. Mutkan takana onkin mondeo parkissa oikealla puolella sivutiellä ja sydän vajoaa vielä pari pykälää koska viimeinen toivo meni juuri. Kiroan mielessäni miten voi olla täällä "keskellä ei mitään" juuri nyt tutka. Saavumme kohdalle, ei poliisimiestä, ei pysäytysvaloa, ei vilkkuja. Epäuskoisena ajan ohi ja kiihdytän hiljalleen taustapeiliin tuijottaen ja jalka koko ajan valmiina nousemaan kaasulta. Kaukana mutkan takaa tulee näkyviin rekan keula, sitten toinen.
Sen pituinen se. Arvatkaa kuka ajoi kiltisti lopun lomaa
Kouvolasta Heinolaan menevä tie on vanhaa maantietä ja pahuksen mutkainen (kohta voi sanoa "oli" kunhan saavat tietyöt valmiiksi). Oltiin juuri lähdetty vaimon kanssa kesälomamatkalle tarkoituksena kierrellä suomea ristiin rastiin. Alla 156 V6, aurinko paistaa ja fiilis on hieno. Hieman bensaakin suonissa ja meno "sporttista". Sitten saavutamme 2 täysperää ja harmittaa vietävästi ajaa niiden takana vaikka oikeastihan siinä on 80 rajoitus. Pitikö niiden juuri nyt eteen sattua! Hyviä paikkoja ohitukseen ennen nelostien risteystä tasan yksi, minkä tiesin hyvin usein siitä ajavana. 3 sisään juuri ennen kuin suora aukeaa, kaasu pohjaan ja rinnalle. 4, 5, jalka kaasulta hellittäen kutonen sisään. Vilkku omalle kaistalle ja mittarissa kai 150, tai ehkä enemmänkin Samassa näen poliisimaijan vasemmalla puolella sivutiellä parkissa Jarrua roimasti sydän kurkussa. Se oli sitten siinä, nyt lähti kortti ja pitkäksi aikaa ehdin ajatella. Jarrutin lisää punaista merkkiä odottaen ja sanoin vaimolle että "Sinä näköjään ajat tällä lomalla". Kukaan ei tule maijasta ulos, eikä näy vilkkuvia valoja joten ajan ohitse. Pysäytys auto on varmaan oikean kaarteen takana ajattelen ja jatkan hiljakseen eteen päin. Mutkan takana onkin mondeo parkissa oikealla puolella sivutiellä ja sydän vajoaa vielä pari pykälää koska viimeinen toivo meni juuri. Kiroan mielessäni miten voi olla täällä "keskellä ei mitään" juuri nyt tutka. Saavumme kohdalle, ei poliisimiestä, ei pysäytysvaloa, ei vilkkuja. Epäuskoisena ajan ohi ja kiihdytän hiljalleen taustapeiliin tuijottaen ja jalka koko ajan valmiina nousemaan kaasulta. Kaukana mutkan takaa tulee näkyviin rekan keula, sitten toinen.
Sen pituinen se. Arvatkaa kuka ajoi kiltisti lopun lomaa
Ayrton Senna da Silva forever
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Viikko sitten Riihimäen kaasuasemalla luottoauto Yaris konepelti pystyssä. Eipä se tällä kertaa rikki ollut, vaan tankkaamassa. Tankkausliitin kätevästi moottoritilaan sijoitettuna
Tällä viikolla samassa paikassa Citigo. Olikin mennyt ohi korvien, että näitä on ihan tehdastekoisina (G-TEC).
Tällä viikolla samassa paikassa Citigo. Olikin mennyt ohi korvien, että näitä on ihan tehdastekoisina (G-TEC).
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Liikenteestä
3 kpl uudehkoja mersuja käytti vilkkua kääntyessään. 2 sukkahousupyöräilijää havaittu pyörätiellä.
Mitähän muuta omituista tänään tapahtuu?
Mitähän muuta omituista tänään tapahtuu?
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Liikenteestä
Maailmankirjat sekaisin!nipaka kirjoitti: Mitähän muuta omituista tänään tapahtuu?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- Hämis
- Viestit: 442
- Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
- Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW - Paikkakunta: Hämeenlinna
Liikenteestä
Kyllä mä käytän vilkkua aina kääntyessäni, vaikka mersulla ajankin.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Liikenteestä
Ja mää olen ajanut spandexeissa pyörätietä.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Liikenteestä
Joo, ja minä käytän spandex-säämiskä ajoasua aina maatiepyörälenkeillä. My normal.Hämis kirjoitti:Kyllä mä käytän vilkkua aina kääntyessäni, vaikka mersulla ajankin.
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Hämis
- Viestit: 442
- Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
- Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW - Paikkakunta: Hämeenlinna
Liikenteestä
Hyi saatana, mitään kortonkia en ikinä pukis päälleni.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Liikenteestä
Ajapa vaikka 100 km:n pyörälenkki keskarilla 25 vaikka farkuissa ja kerro sitten miltä tuntuu.Hämis kirjoitti:Hyi saatana, mitään kortonkia en ikinä pukis päälleni.
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: Liikenteestä
Sanoisinko että rupeaa ehkä olemaan vanha läppä tuo 'Mersu ja Bemari-kuskit ei käytä vilkkua'.
Itse paljon ajavana sanoisin että paikoissa jossa sillä vilkunkäytöllä on lähinnä oikeaa merkitystä, eli vilkun käyttö 'liikenneälyllä ja taidolla' sen sijaan että vaan aivottomasti laittaa vilkun päälle vaikkei ketään edes selkeästi olisi monen sadan metrin säteellä.
Niin sen vilkunkäytön tunaroi lähinnä 'satunnaiskuskit' Bemari/Mersukuskien sijaan jotka yleisemmin ajelee enemmän.
Ei se vilkun käyttö vaikkei ketään ole näkemässäkään sinänsä tietenkään virhe ole koska on hyvä periaate että aina laittaa vilkun kun vähänkin siltä vaikuttaa.
Hyvin mahdollista että Mersu ja Bemaristit käyttää yleisesti ottaen vähemmän vilkkua kuin muilla merkeillä liihottavat, mutta se millä on oikeasti merkitystä on miten ja milloin sitä vilkkua käyttää.
Usein sillä ei ole mitään käytännön merkitystä käyttääkö vilkkua vai ei. (Sana usein on subjektiivinen joten toivottavasti ei tarvitse tästä ruveta nillittämään)
Mutta todellinen ongelma on yleensä se kun risteyksessä odottaa risteävälle tielle pääsyä ja risteykseen tuleva 'mulkku' ei ole viitsinyt laittaa vilkkua ajoissa päälle jolloin on aivan turhaan istunut risteyksessä odottamassa.
Ja sellainen huomautus muuten liittyen aiheeseen josta olen usein tähän osioon kirjoitellut kuin aivojen käyttö liikenteessä sen sijaan että tekee aivottomasti aina sen mitä liikennesäännöt määrää.
Kohta voimaantulevassa uudistetussa tieliikennelaissa on yllättävää kyllä, useita helpotuksia/järjellistämisiä liikenteeseen (en rupea niitä tähän luettelemaan, niistä on uutisissakin nyt paljon ollut)
Eli toisinsanoen valtio on myöntänyt että jotkut säännöt ovat olleet käytännössä turhan kankeita. Kuten se että on täytynyt aina ryhmittyä risteyksessä samalle kaistalle miltä on kääntymässä.
Lahden Renkomäestä keskustaanpäin menevä tie on muuten aivan karmeaa paskaa nykyään. Melkein jokaiseen valoon joutuu pysähtymään vaikka alinopeutta ajelisi.. Monien ihmisten pitäisi soitella Lahden liikennesuunnitteluun tai mikä ikinä onkaan virallinen nimike ja valittaa että jotain tolkkua pitäisi olla.
Itse paljon ajavana sanoisin että paikoissa jossa sillä vilkunkäytöllä on lähinnä oikeaa merkitystä, eli vilkun käyttö 'liikenneälyllä ja taidolla' sen sijaan että vaan aivottomasti laittaa vilkun päälle vaikkei ketään edes selkeästi olisi monen sadan metrin säteellä.
Niin sen vilkunkäytön tunaroi lähinnä 'satunnaiskuskit' Bemari/Mersukuskien sijaan jotka yleisemmin ajelee enemmän.
Ei se vilkun käyttö vaikkei ketään ole näkemässäkään sinänsä tietenkään virhe ole koska on hyvä periaate että aina laittaa vilkun kun vähänkin siltä vaikuttaa.
Hyvin mahdollista että Mersu ja Bemaristit käyttää yleisesti ottaen vähemmän vilkkua kuin muilla merkeillä liihottavat, mutta se millä on oikeasti merkitystä on miten ja milloin sitä vilkkua käyttää.
Usein sillä ei ole mitään käytännön merkitystä käyttääkö vilkkua vai ei. (Sana usein on subjektiivinen joten toivottavasti ei tarvitse tästä ruveta nillittämään)
Mutta todellinen ongelma on yleensä se kun risteyksessä odottaa risteävälle tielle pääsyä ja risteykseen tuleva 'mulkku' ei ole viitsinyt laittaa vilkkua ajoissa päälle jolloin on aivan turhaan istunut risteyksessä odottamassa.
Ja sellainen huomautus muuten liittyen aiheeseen josta olen usein tähän osioon kirjoitellut kuin aivojen käyttö liikenteessä sen sijaan että tekee aivottomasti aina sen mitä liikennesäännöt määrää.
Kohta voimaantulevassa uudistetussa tieliikennelaissa on yllättävää kyllä, useita helpotuksia/järjellistämisiä liikenteeseen (en rupea niitä tähän luettelemaan, niistä on uutisissakin nyt paljon ollut)
Eli toisinsanoen valtio on myöntänyt että jotkut säännöt ovat olleet käytännössä turhan kankeita. Kuten se että on täytynyt aina ryhmittyä risteyksessä samalle kaistalle miltä on kääntymässä.
Lahden Renkomäestä keskustaanpäin menevä tie on muuten aivan karmeaa paskaa nykyään. Melkein jokaiseen valoon joutuu pysähtymään vaikka alinopeutta ajelisi.. Monien ihmisten pitäisi soitella Lahden liikennesuunnitteluun tai mikä ikinä onkaan virallinen nimike ja valittaa että jotain tolkkua pitäisi olla.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Sinänsä erikoinen näkemys, että on "aivotonta" tehdä asiat niin kuin on määrätty. On erittäin perusteltua käyttää esimerkiksi sitä vilkkua aina ja poikkeuksetta kun on tilanne jossa sitä määräysten mukaan kuuluu käyttää. Jos joka kerta rupeaa erikseen miettimään, että onko nyt liikennetilanteen kannalta välttämätöntä käyttää vilkkua, niin lopputulos on, että se vilkku jää usein käyttämättä myös silloin, kun se olisi hyödyksi. Kun sen tekee aina, se on automaatio jota ei tarvitse miettiä tai harkita, eli se ei vie huomiota muulta ajamiselta. Ne aivot jäävät siis käytettäväksi tärkeämpiin asioihin. Jos taas pohtii, että mitä jää hyötypuolelle siitä "aivoja käyttävästä" tavasta käyttää vilkkua vain kun kokee sen tarpeelliseksi, niin aika ohuet on saavutetut hyödyt.gYdEbUh kirjoitti:Ja sellainen huomautus muuten liittyen aiheeseen josta olen usein tähän osioon kirjoitellut kuin aivojen käyttö liikenteessä sen sijaan että tekee aivottomasti aina sen mitä liikennesäännöt määrää.
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
^^ Täysin sama logiikka kuin "miksi käyttää turvavyötä, jos ei aio ajaa kolaria"
Minä sitten rakastan näitä järkiautoilijoita, jotka säästävät vilkkua kulumiselta. Joo, ei kannata käyttää vilkkua kuin tarpeen tullen. Kun se ei ole tapana, niin ei sitä tosin sitten muista, kun tarve olisi. Ja se tarvehan saattaa olla vaikkapa a) peilien kuolleessa kulmassa oleva auto/moottoripyörä b) polkupyöräilijä, joka kerkiäisi tosta välistä tien poikki JOS tietäisi auton aikovan kääntyä sivutielle. Te vilkun säästäjät kun ETTE huomioi kevyttä liikennettä.
Minä sitten rakastan näitä järkiautoilijoita, jotka säästävät vilkkua kulumiselta. Joo, ei kannata käyttää vilkkua kuin tarpeen tullen. Kun se ei ole tapana, niin ei sitä tosin sitten muista, kun tarve olisi. Ja se tarvehan saattaa olla vaikkapa a) peilien kuolleessa kulmassa oleva auto/moottoripyörä b) polkupyöräilijä, joka kerkiäisi tosta välistä tien poikki JOS tietäisi auton aikovan kääntyä sivutielle. Te vilkun säästäjät kun ETTE huomioi kevyttä liikennettä.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: Liikenteestä
^^Hyvä pointti ja sen takia kirjoitin: 'Ei se vilkun käyttö vaikkei ketään ole näkemässäkään sinänsä tietenkään virhe ole koska on hyvä periaate että aina laittaa vilkun kun vähänkin siltä vaikuttaa.'
^
Pointti oli se että sillä on todellista merkitystä milloin sitä vilkkua käyttää, ei niinkään se kuinka monta minuuttia kullakin ajokerralla vilkku on päällä. (vaikkapa valoristeyksessä paikallaan ollessa)
^
Pointti oli se että sillä on todellista merkitystä milloin sitä vilkkua käyttää, ei niinkään se kuinka monta minuuttia kullakin ajokerralla vilkku on päällä. (vaikkapa valoristeyksessä paikallaan ollessa)
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
Re: Liikenteestä
Ah, suosikkiaiheeni, vilkun käyttö kaistanvaihdossa. Hommahan menee näin: Vilkku päälle, odotetaan kolmen välähdyksen ajan. Kaistan vaihto alkaa, vilkku pysyy päällä koko kaistanvaihdon ajan ja sammuu kun kiesi on saatu kokonaan toiselle kaistalle.
No ainahan ote välillä lipsuu itse kullakin, mutta pääsääntönä pyrin noudattamaan tätä kaavaa aina ja poikkeuksetta. Myös silloin kun muuta liikennettä ei ole näkyvissä, tai oikeastaan varsinkin silloin. Reippaalla vilkun käytöllä on nimenomaan tarkoitus antaa mahdollisesti havaitsematta jääneelle kuolleen kulman kulkijalle mahdollisuus estää kahteentörmäys. Vilkun automaattipalautus on muuten enimmän aikaa täysin tarpeeton ja ainoastaan ärsyttävä. Joko päästää räpsyttimen pois päältä aivan väärässä paikassa, tai selvästi turhan myöhään.
Niin ja minähän toki ajan enimmäkseen youngtimer -ikäisellä Mersedeksellä, pahimmat urpot vaikuttaisivat nykyään löytyvän Nissanin invamalleista.
No ainahan ote välillä lipsuu itse kullakin, mutta pääsääntönä pyrin noudattamaan tätä kaavaa aina ja poikkeuksetta. Myös silloin kun muuta liikennettä ei ole näkyvissä, tai oikeastaan varsinkin silloin. Reippaalla vilkun käytöllä on nimenomaan tarkoitus antaa mahdollisesti havaitsematta jääneelle kuolleen kulman kulkijalle mahdollisuus estää kahteentörmäys. Vilkun automaattipalautus on muuten enimmän aikaa täysin tarpeeton ja ainoastaan ärsyttävä. Joko päästää räpsyttimen pois päältä aivan väärässä paikassa, tai selvästi turhan myöhään.
Niin ja minähän toki ajan enimmäkseen youngtimer -ikäisellä Mersedeksellä, pahimmat urpot vaikuttaisivat nykyään löytyvän Nissanin invamalleista.
Operating at the speed of dark
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Liikenteestä
Vilkun käyttö kaistanvaihdossa, pätee ainakin Lahti + lähialueet; vilkulla ei pyydetä ’saisinko vaihtaa kaistaa’ ja jäädä odottamaan, koska tällöin se väli lähes varmuudella vedetään umpeen. Vilkulla kerrotaan ’minä vaihdan kaistaa’ ja vaihdetaan. Onnistunut kaistanvaihto joissain tilanteissa perustuu puhtaasti yllätykseen.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Juuri näin. Tarjoamalla optimaalinen ennakoitavuus antaa paremmat reagointimahdollisuudet niille, joita tai joiden liikkeitä ei itse ole jostain syystä tajunnut.Teddy kirjoitti:Myös silloin kun muuta liikennettä ei ole näkyvissä, tai oikeastaan varsinkin silloin. Reippaalla vilkun käytöllä on nimenomaan tarkoitus antaa mahdollisesti havaitsematta jääneelle kuolleen kulman kulkijalle mahdollisuus estää kahteentörmäys.
Ässistä ässin tilanne on a+b, jossa kevyen liikenteen väylää ajava pyöräilijä on kuolleessa kulmassa. Sitä fillaristia kun pitäisi itse kääntyessä vieläpä itse väistää eikä sillä välttämättä ole sitäkään vähää liikennekoulutusta kuin autokuskilla, voi vilkuton kääntyjä yllättää hyvinkin vahvasti.insinörtti kirjoitti:Kun se ei ole tapana, niin ei sitä tosin sitten muista, kun tarve olisi. Ja se tarvehan saattaa olla vaikkapa a) peilien kuolleessa kulmassa oleva auto/moottoripyörä b) polkupyöräilijä, joka kerkiäisi tosta välistä tien poikki JOS tietäisi auton aikovan kääntyä sivutielle. Te vilkun säästäjät kun ETTE huomioi kevyttä liikennettä.
Btw, koska viimeksi olette vaihtaneet palaneen vilkkupolttimon ehjään? Minä muistan suorittaneeni kyseisen operaaation yhden (1) kerran "autoilijaurani" aikana (Saabin oikea kylkivikku jossain 250tkm liepeessä). Useamman polttimon olen kyllä vaihtanut siksi, että väri on karannut vuosien myötä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Raimo Miettinen
- Viestit: 2339
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
- Viesti:
Liikenteestä
Poliisit tulivat äsken satasen alueella vilkut ja pillit huutaen (pillit nyt kuului vasta kohdalla) ja aloin arvioimaan, että pitkät räpsyy siihen malliin jo kauempaa, että parempi antaa isommin tilaa. Loivan mutkanyppylän jälkeen vilkkua oikealle ja kurvasin bussipysäkille sen verran kovalla vauhdilla jarruttaen, että takki ja pastilliaskit lensivät hanttarin jalkatilaan. Samaan aikaan *viiiiuuuh* ja poliisit viilettivät kauhealla vauhdilla ohitse ja katosivat kaukaisuuteen. Harvoin näkee poliiseilla olevan noinkin kiire! Heti tuli fiilikset, että jossain on uhattu väkivallalla tms. Nopeutta lähemmäs 150km/h?
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Liikenteestä
Tämä. Automaana olemme vielä kehitysmaa- asteella. Ja onko tämä sitä suomalaisugrilaista pienisieluisuutta ja kateutta ?Alfissimo kirjoitti:Vilkun käyttö kaistanvaihdossa, pätee ainakin Lahti + lähialueet; vilkulla ei pyydetä ’saisinko vaihtaa kaistaa’ ja jäädä odottamaan, koska tällöin se väli lähes varmuudella vedetään umpeen. Vilkulla kerrotaan ’minä vaihdan kaistaa’ ja vaihdetaan. Onnistunut kaistanvaihto joissain tilanteissa perustuu puhtaasti yllätykseen.
Saas nähdä miten se kahdesta kaistasta vuoron perään yhdelle uuden liikennemerkin käyttö sujuu
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Liikenteestä
Mäkin olen vähentänyt turhaa vilkuttelua 166:lla kun viiksihän ei tunnetusti palauta ja vilkun ääni olematon, eikä ääntäkään tahdo enää kuulla. Tulee turhia vaaratilanteita kun tuuppaavaat sivutieltä eteen, vaikka itse olen menossa suoraan.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Liikenteestä
Kyllä maailma on vielä joltain osin entisellään. Tuossa aakkosaseman oven eteen, siis jalkakäytävälle, pistettiin meisseli parkkiin. Ja ei ole hyvin pukeutunutta porukkaa, jos joku sellaista pohti.
Ei ihan täydellinen suoritus, sillä vieressä olisi ollut invapaikkojakin.
Ei ihan täydellinen suoritus, sillä vieressä olisi ollut invapaikkojakin.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Liikenteestä
Eilen jenkkilintta jäi kaupan parkkiin invapaikan viereen jossa ei ruutua ollut. Kuski lähti tallustelemaan pankkimatille päin jossa olisi ollut tyhjiä parkkiruutuja ihan vieressä.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
- JarHei
- Viestit: 308
- Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
- Car(s): Alfa GT 3.2
ex: Fiat Coupe 1.8 - Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Liikenteestä
Joo, en tiiä mikä näihin on nykyään tullu kun pitää vääntää kokoajan inva ja sähköautopaikoille. Jotenkin kovin lapsellista.nipaka kirjoitti:Eilen jenkkilintta jäi kaupan parkkiin invapaikan viereen jossa ei ruutua ollut. Kuski lähti tallustelemaan pankkimatille päin jossa olisi ollut tyhjiä parkkiruutuja ihan vieressä.
- Raimo Miettinen
- Viestit: 2339
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
- Viesti:
Re: Liikenteestä
Hauras miehisyys? Menee ihan säpäleiksi jos jotain viherpiperrystä ilmenee julkisissa tiloissa.JarHei kirjoitti:Joo, en tiiä mikä näihin on nykyään tullu kun pitää vääntää kokoajan inva ja sähköautopaikoille. Jotenkin kovin lapsellista.nipaka kirjoitti:Eilen jenkkilintta jäi kaupan parkkiin invapaikan viereen jossa ei ruutua ollut. Kuski lähti tallustelemaan pankkimatille päin jossa olisi ollut tyhjiä parkkiruutuja ihan vieressä.
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Liikenteestä
Määrittele turha vilkuttelu.VMTD kirjoitti:Mäkin olen vähentänyt turhaa vilkuttelua
Oma määritelmäni tälle on maantiellä ajo suoraan, suuntamerkki loimottaen.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Liikenteestä
^No se on just 166:lle tyypillistä ja tietty, jos ei ole muita näköpiirissä.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Liikenteestä
Italiassa vähänkään autoilleet tietävät, että siellä on ihan normaalia painaa autostradaa vilkku johonkin suuntaan loimottaen. Kääntymisen/ajosuunnan kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
-
- Viestit: 145
- Liittynyt: 17 Helmi 2011, 17:46
- Car(s): 159 TBi SW
Ex: 156 2.0 TS - Paikkakunta: Tampere
Re: Liikenteestä
Eilen kävi mielenkiintoinen sattumus moottoritiellä. Ajoin tapani mukaan vakkarissa turvallinen n. 110 km/h, kun rajoitus oli 100 km/h ja vedin siinä noin viiden auton letkaa perässä. Pientareella oli mp-poliisi passissa, väistin vähän enkä koskenut jarruun tai vakkarin asetukseen, mutta koko takana oleva letka katosi samantien kauas horisonttiin. Ymmärrän toki säikähdyksen, mutta hieman aiheutti silti hilpeyttä. Ei poliisi paljoa muuta ehtisi tekemäänkään, jos lähtisi jokaisen perään, joka mittarivirheen ja tutkavähennyksen jälkeen ajaa max 5 km/h ylinopeutta moottoritiellä.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
^Joskus veljen kanssa seisoskeltiin bensa-aseman parkkipaikalla, ja vierestä menee isohko tie jolla 60 km/h rajoitus. Bensa-aseman kohdalla olevan risteyksen jälkeen oli tien vieressä poliisiauto. Kiinnitimme huomiota siihen, että joka ikinen ohi ajanut auto jarrutti. Siis aivan jokainen. Se on aika syvällä autoilijoiden selkärangassa, että kun jossain näkyy poliisiauto, niin automaattisesti hidastetaan, vaikka ei ajettaisi edes ylinopeutta. Poliisiautosta ei myöskään uskalleta ajaa ohi, vaikka olisi kaksi samaan suuntaan menevää kaistaa ja poliisi ajaisi alle rajoituksen.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Liikenteestä
^
Moottoritiellä huomannut parhaaksi keinoksi saada tilaa eteen ja taakse on ohittaa poliisiauto rajoitusten mukaisesti
Edessäolevat ei uskalla ja jäävät poliisin taakse (esim. 120kmh rajoituksella ajelee n. 100kmh). Takanolevat jättävät hajurakoa ja tiputtavat vauhtinsa johonkin 90kmh nurkille.
Saa itse pyyhältää ihan tyhjää baanaa sitten vakkarissa 125kmh (todellinen 121-122) huoleti kohti auringonlaskua
Moottoritiellä huomannut parhaaksi keinoksi saada tilaa eteen ja taakse on ohittaa poliisiauto rajoitusten mukaisesti
Edessäolevat ei uskalla ja jäävät poliisin taakse (esim. 120kmh rajoituksella ajelee n. 100kmh). Takanolevat jättävät hajurakoa ja tiputtavat vauhtinsa johonkin 90kmh nurkille.
Saa itse pyyhältää ihan tyhjää baanaa sitten vakkarissa 125kmh (todellinen 121-122) huoleti kohti auringonlaskua
- Raimo Miettinen
- Viestit: 2339
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
- Viesti:
Liikenteestä
Tänään kokeilin uuden tieliikennelain pykälää ja pysäköin vastaantulevien puolelle. Vähän rikollinen olo tuli. Onneksi auton eteen jäi puutarhaliikkeen ajoväylä, jolloin näkymä eteenpäin oli hyvä ja poislähtö sujui helposti.
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Liikenteestä
^
Vilkkaammin liiknnenöityjen väylien varrella tullaan näkemään mielenkiintoisia tilanteita.
Vilkkaammin liiknnenöityjen väylien varrella tullaan näkemään mielenkiintoisia tilanteita.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Re: Liikenteestä
Tämä käytäntö on ollut mm. monessa keski-euroopan maassa jo vuosikymmeniä.nipaka kirjoitti:^
Vilkkaammin liiknnenöityjen väylien varrella tullaan näkemään mielenkiintoisia tilanteita.
Ajavathan nytkin vanhat ihmiset toisinaan motarilla vastaantulevien ajoradalla ja homma toimii.
Uuden lain myötä vielä paremmin.
-
- Viestit: 975
- Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
- Car(s): Stelvio JTD
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm - Paikkakunta: Billnäs
Re: Liikenteestä
Siihen kehittyi kummasti tapa itse aina ottaa vilkun pois päältä 166:sen kanssa.VMTD kirjoitti:Mäkin olen vähentänyt turhaa vilkuttelua 166:lla kun viiksihän ei tunnetusti palauta ja vilkun ääni olematon, eikä ääntäkään tahdo enää kuulla. Tulee turhia vaaratilanteita kun tuuppaavaat sivutieltä eteen, vaikka itse olen menossa suoraan.
Re: Liikenteestä
Tätä ei kenenkään pakoteta harjoittavan vilkkaalla tai monikaistaisella väylällä. Mutta siitä on paljonkin hyötyä pienillä teillä jossa mahdollisuus pysäköidä on vastakkaisella puolella tietä ja ennen tätä varten piti harjoittaa ihme akrobaatteja jopa ihmisten pihoilla jotta saisi auton hetkeksi tien sivuun.Billie kirjoitti:Tämä käytäntö on ollut mm. monessa keski-euroopan maassa jo vuosikymmeniä.nipaka kirjoitti:^
Vilkkaammin liiknnenöityjen väylien varrella tullaan näkemään mielenkiintoisia tilanteita.
Ajavathan nytkin vanhat ihmiset toisinaan motarilla vastaantulevien ajoradalla ja homma toimii.
Uuden lain myötä vielä paremmin.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
^Ekkai sää meinaa että järjenkäyttöä ei sittenkään kielletä, vaikka tuommosia asioita mahdollistetaan?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Liikenteestä
^ Juuri järjenkäytön lisämahdollisuuksista on kysymys mielestäni. Huhhuh mitä mahdollisuuksia!
Saa nähdä onko tämä liikaa niille jotka ei suosi muuta kuin mustavalkoisuutta. (Lue autoilija joka tukkii tietä koska valo on punainen vaikka takana huutaa paloauto kurkku punaisena)
Saa nähdä onko tämä liikaa niille jotka ei suosi muuta kuin mustavalkoisuutta. (Lue autoilija joka tukkii tietä koska valo on punainen vaikka takana huutaa paloauto kurkku punaisena)
- Giovinazzi
- Viestit: 388
- Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
- Car(s): 147
- Paikkakunta: Tre
Re: Liikenteestä
Juu itellä kanssa Alfa parkissa eilisestä nokka vastakarvaan, suojatiessä melkein keula kiinni.Raimo Miettinen kirjoitti:Tänään kokeilin uuden tieliikennelain pykälää ja pysäköin vastaantulevien puolelle. Vähän rikollinen olo tuli. Onneksi auton eteen jäi puutarhaliikkeen ajoväylä, jolloin näkymä eteenpäin oli hyvä ja poislähtö sujui helposti.
Tuli kans rikollinen olo ja aloin miettiin jäkkeenpäin tota suojatiejuttua, että pitäiskö olla kans se 5m väliä, no ei kuitenkaan
Re: Liikenteestä
^ Tässä olet parkkeeranut suojatien jälkeen eikä ennen joten ei kai se 5m sääntö päde.
- Giovinazzi
- Viestit: 388
- Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
- Car(s): 147
- Paikkakunta: Tre
Re: Liikenteestä
Itseasiassa olen siis parkkeerannut juuri ennen suojatietä.Pujazuba kirjoitti:^ Tässä olet parkkeeranut suojatien jälkeen eikä ennen joten ei kai se 5m sääntö päde.
Jos olisin tässä tapauksessa parkkeerannut suojatien jälkeen olisin sakotusalueella.
Mutta ilmeisesti tätä käsitellään kuitenkin niin, että ns. normaali ajosuunta on määräävä
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: Liikenteestä
Voevoe. 4-tiellä Järvenpään paikkeilla suuntana etelä, musta 2000-luvun Alfa Gt motarin pientareella konepeitto auki ja kontti täynnä tavaraa tänä aamuna.
Eilen näin lokin, jonka jalkoihin oli jäänyt joku hedelmämuovipussi ikäänkuin jarruvarjoksi. Hyvää treeniä. Kun pussi hajoaa niin se on superlokki! (I know it.s terrible)
Eilen näin lokin, jonka jalkoihin oli jäänyt joku hedelmämuovipussi ikäänkuin jarruvarjoksi. Hyvää treeniä. Kun pussi hajoaa niin se on superlokki! (I know it.s terrible)
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
Re: Liikenteestä
Hauska asia kuitenkin miten olematon tuo 5m sääntö tai sen noudatus on monessa muussa paikassa ja samaan aikaan suojatiekulttuuri niin paljon turvallisemman tuntuista seurauksena siitä että autot ikään kuin haistavat jalankulkijan ennen kuin näkevät sen.Giovinazzi kirjoitti:Itseasiassa olen siis parkkeerannut juuri ennen suojatietä.Pujazuba kirjoitti:^ Tässä olet parkkeeranut suojatien jälkeen eikä ennen joten ei kai se 5m sääntö päde.
Jos olisin tässä tapauksessa parkkeerannut suojatien jälkeen olisin sakotusalueella.
Mutta ilmeisesti tätä käsitellään kuitenkin niin, että ns. normaali ajosuunta on määräävä
Suomessa jalankulkijat kohtelee suojatietä kuin giljotiiniä ja moni autoilija vastaavasti nauttii giljotiinistaan.
Koko 5m sääntö on kyseenalaistava jos autoilijaa ei opeteta että suojatie on paikka johon auto ei kuulu samaan aikaan kuin jalankulkija, tulipa se jalankulkija oikealtavasemmaltaylhäältäalhaalta tai yksinkertaisesti teleporttaen.
PS. Oma AR ajaa eteläeuroopan ajokultturin mukaan ainakin suojatie asioissa. Ihmisillä jää maku autonmerkeistä enkä itse jätä niille bemarinmakuista muistoa.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Jos nyt lähtee miettimään, että mistä siinä 5m säännössä on kysymys, niin pointtihan on mitä ilmeisimmin kieltää estämästä näkyvyyttä suojatielle sitä lähestyvältä autoilijalta. On sinänsä sivuseikka, mitenpäin auto siinä on - vaikka sitten katollaan - jos estää näkyvyyden ja siten tekee turhaa riskiä liikenteeseen.
Suojatien jälkeen pysäköinti on ollut perinteisesti ok, koska toisesta suunnasta tulevalla autolla tuppaa olemaan tyhjä kaista siinä välissä tarjoamassa näkyvyyttä.
Käytännössä mainittu tilanne vertautuu jälkimmäiseen. Tilanne voi kuitenkin aiheuttaa mielenkiintoista tulkintaa etenkin lähivuosina ennenkö sitä saadaan tarpeeksi väännettyä oikeudessa, koska tuon osalta sanamuoto ei ole muuttunut.
Jaa niin, se vasemmalleparkkaus on sallittua vain taajamassa ja sielläkin vain, jos se ei vaaranna eikä haittaa liikennettä, eli vilkkaammin liikennöidyn tien tilanteita ei lain mukaan toimiessa pitäisi tulla. Konditionaali, tuo suomen kielen ihanin sijamuoto <3
Suojatien jälkeen pysäköinti on ollut perinteisesti ok, koska toisesta suunnasta tulevalla autolla tuppaa olemaan tyhjä kaista siinä välissä tarjoamassa näkyvyyttä.
Käytännössä mainittu tilanne vertautuu jälkimmäiseen. Tilanne voi kuitenkin aiheuttaa mielenkiintoista tulkintaa etenkin lähivuosina ennenkö sitä saadaan tarpeeksi väännettyä oikeudessa, koska tuon osalta sanamuoto ei ole muuttunut.
Voi olla, että jossain lain suunnitteludokumentaatiossa lukee että miten päin suojatietä käsitellään, mutta luulen että asia on täysin unohtunut ja yksi niitä juostenkustuja virheitä uudessa laissa. Saattaa parkkipirkkojen tulkinta aiheesta olla kirjavaa, kunnes asia saadaan tapetille.Uusi tieliikennelaki kirjoitti: 37 §
Pysäyttämistä ja pysäköimistä koskevat kiellot
Ajoneuvoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä siten, että se vaarantaa turvallisuutta tai haittaa muuta liikennettä.
Ajoneuvoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä:
1) jalkakäytävällä, suojatiellä, pyörätiellä, pyörätien jatkeella eikä viiden metrin matkalla ennen suojatietä, risteävää pyörätietä tai risteävää pyörätien jatketta;
Jaa niin, se vasemmalleparkkaus on sallittua vain taajamassa ja sielläkin vain, jos se ei vaaranna eikä haittaa liikennettä, eli vilkkaammin liikennöidyn tien tilanteita ei lain mukaan toimiessa pitäisi tulla. Konditionaali, tuo suomen kielen ihanin sijamuoto <3
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Giovinazzi
- Viestit: 388
- Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
- Car(s): 147
- Paikkakunta: Tre
Re: Liikenteestä
Jep, sillain minäkin tuon tulkitsin, että 5m sääntö ennen suojatietä on ylittäjän turvallisuuden vuoksi ja se ok. ja ymmärrettävää.Polforea kirjoitti:Jos nyt lähtee miettimään, että mistä siinä 5m säännössä on kysymys, niin pointtihan on mitä ilmeisimmin kieltää estämästä näkyvyyttä suojatielle sitä lähestyvältä autoilijalta. On sinänsä sivuseikka, mitenpäin auto siinä on - vaikka sitten katollaan - jos estää näkyvyyden ja siten tekee turhaa riskiä liikenteeseen.
Suojatien jälkeen pysäköinti on ollut perinteisesti ok, koska toisesta suunnasta tulevalla autolla tuppaa olemaan tyhjä kaista siinä välissä tarjoamassa näkyvyyttä.
Käytännössä mainittu tilanne vertautuu jälkimmäiseen. Tilanne voi kuitenkin aiheuttaa mielenkiintoista tulkintaa etenkin lähivuosina ennenkö sitä saadaan tarpeeksi väännettyä oikeudessa, koska tuon osalta sanamuoto ei ole muuttunut.
Voi olla, että jossain lain suunnitteludokumentaatiossa lukee että miten päin suojatietä käsitellään, mutta luulen että asia on täysin unohtunut ja yksi niitä juostenkustuja virheitä uudessa laissa. Saattaa parkkipirkkojen tulkinta aiheesta olla kirjavaa, kunnes asia saadaan tapetille.Uusi tieliikennelaki kirjoitti: 37 §
Pysäyttämistä ja pysäköimistä koskevat kiellot
Ajoneuvoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä siten, että se vaarantaa turvallisuutta tai haittaa muuta liikennettä.
Ajoneuvoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä:
1) jalkakäytävällä, suojatiellä, pyörätiellä, pyörätien jatkeella eikä viiden metrin matkalla ennen suojatietä, risteävää pyörätietä tai risteävää pyörätien jatketta;
Jaa niin, se vasemmalleparkkaus on sallittua vain taajamassa ja sielläkin vain, jos se ei vaaranna eikä haittaa liikennettä, eli vilkkaammin liikennöidyn tien tilanteita ei lain mukaan toimiessa pitäisi tulla. Konditionaali, tuo suomen kielen ihanin sijamuoto <3
Nyt kun autoni parkissa vasemmalla nokka suojatiessä kiinni, niin olisihan se nyt outoa jos auton perä saisi olla toisin päin ajetteaessa samassa kohtaa, mutta nokka kuitenkaan ei.
Onkohan lainsäätäjillä tullut edes tämä ristiriitaisuus mieleen, kun käsketään jättämään tilaa 5m ennen suojatietä.
Tämähän ei nyt enää päde toisesta suunnasta ajettaessa...
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Tämä homma kaatuu jo aiemmin sanomaasi:Polforea kirjoitti:eli vilkkaammin liikennöidyn tien tilanteita ei lain mukaan toimiessa pitäisi tulla. Konditionaali, tuo suomen kielen ihanin sijamuoto <3
Massoja kun ei koskaan voi aliarvioida riittävästi, saati liikaa. Se, että joku asia jää tienkäyttäjän järjenkäytön varaan ei koskaan ole hyvä lähtökohtaPolforea kirjoitti:Ekkai sää meinaa että järjenkäyttöä ei sittenkään kielletä
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Niinpä, siksi totesinkin että lain mukaan toimiessa ei pitäisi tilanteita syntyä
No, tuon nyt voimaantulleen TLL:n suunnitteluperusteilla tuo on helppo korjata seuraavalla kierroksella poistamalla vaatimus taajamasta ja turvallisuudesta. Tuohan on monelta kohtaa sellainen "jengi tekee näin, muutetaan se lailliseksi" -kokoelma.
No, tuon nyt voimaantulleen TLL:n suunnitteluperusteilla tuo on helppo korjata seuraavalla kierroksella poistamalla vaatimus taajamasta ja turvallisuudesta. Tuohan on monelta kohtaa sellainen "jengi tekee näin, muutetaan se lailliseksi" -kokoelma.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.