Nykyisen perhelossin korvaajaksi olisi jollain aikataululla tarkoitus hommata ladattava vetokykyinen (vähintään 2500kg), tilava (nelihenkinen perhe, jossa nyt kaksi turvaistuimissa) ja vähintään nykyisen auton varustelua vastaava (kessy, adaptiiviset valot ja vakkari, sähköinen takaluukku, täysnahat, navi, kuolleen kulman varoitin yms. pientä) auto, joka olisi meidän taloudessa ns. pitkään eli luokkaa 15-20 vuotta. Käytännössä valikoimaa ei nyt ihan älyttömästi ole, varsinkin kun muutamien merkkien ongelma on säilytystilat (ei mahdu ego mukaan) tai hinnoittelu.
Yksi speksiin sopiva auto oli juuri tullut markkinoille ja kävinpä tänään sitä katsomassa ja koeajamassa. Auto on valmistettu USA:ssa ja on Eurooppalaisten mielestä full-size-SUV ja valmistusmaansa toimittajien mielestä kai midsize-family-SUV.
Varusteita on kaikki nuo vaaditut ja vähän kaikkea päällekin. Ehdottomana bonuksena kolmas istuinrivi, jolle on käyttöä satunnaisesti kun liikkuu meille käymään tulleiden vanhempien tai siskoni perheen kanssa tässä kylillä. Pikapuolinen tutustuminen autoon ja vaikka autosta löytyykin iso kosketusnäyttö, on ilahduttavasti monelle toiminnolle vielä ihan oma nappinsa. Ei analogista, mutta mukava tuulahdus muutaman vuoden takaa. Laatuvaikutelma jopa yllättää, tosin ameriikan joen valmisteeseen odotukset eivät olleet kovin korkealla. Muovi on semikovaa ja nappien sovitukset tyylikkäitä. Mikään ei tunnu irtonaiselta tai päälle liimatulta pl. keskinäyttö.
Ja sitten ajamaan. Ensin penkkiä sähköisesti kohdalleen. Ihan superhyvää ajoasentoa en saanut, mutta en kyllä siihen panostanutkaan montaa sekuntia. Rullasta R-päälle ja isoista peileistä sekä keskinäytöstä tähtäillen peruutus ruudusta pois sähkön voimin. Liikkeelle hybrid-tilassa ja edelleen sähköllä. Ulos näkee mainiosti, istutaanhan korkealla. Yllättävää oli konepellin selkeä näkyminen kuskille. En muista millä autolla viimeksi olisin nähnyt saman näyn kun penkki on alimmassa asennossaan. Liikenteen seassa pärjää hyvin eikä auto tunnu ihan valtavan suurelta. Rampista kiihdytys isommalle tielle ja haluttu noin 80km/h nopeus löytyy vikkelästi. Ratin napeista adaptiivinen vakkari päälle ja leppoisaa, hiljaista ja pehmeää kruisailua vähän matkaa. Liikennevaloissa räplään täysin sähköisen ajotilan päälle. Hiljaista, miellyttävää ja ainoastaan hiukan hätäinen liikkeelle lähtö saa kulmakarvat hetkeksi nousemaan.
Pienen matkan päässä odottaa noin 270-asteen alamäkiramppi isommalle tielle. Jo etukäteen valitsen sport-ajotilan päälle ja ajan (autoluokan huomioon ottaen) reippaasti mutkaan. Ohjaus ei paljon kerro mitä pyörien alla tapahtuu tai edes kunnolla mihin suuntaan ne osoittavat. Mutka kuitenkin läpäistään ja kun latu on riittävän suoraa, painan kaasua ihan kunnolla. Eipä paljon tunnu 2500kg massa kun voimaa on 450hv ja (muistaakseni) 883Nm. Hetken päästä toinen vastaava ramppi, nyt 100km/h tielle ja uusi kiihdytys. Alkaa melkein naurattaa kuinka reippaasti vauhti kiihtyy, myös sattumalta reitille osuneen suljetun takapihan kohdalla, jossa hetkellisesti nopeutta sai
jonkin matkaa yli 100km/h lukeman.
Kruisailua takaisin autoliikkeeseen ja auton palautus. Auto kääntyy helposti ruutuunsa ja huomaan että olisin voinut ajaa melkein metrin pidemmälle ruutuun mitä olin ajanut. Keula on lyhyempi mitä tottumaton arvioi. Parkkitutka, tai ainakaan kamera, ei aktivoitunut automaattisesti joten menin perinteisten aistien varassa.
Odotukset auton suhteen olivat alhaalla, mutta auto ylitti ne reilusti. Auto tuntui oikeasti aika hyvältä. Ei premium, mutta hyvällä tavalla laadukas ja toimiva. Ratkaisut oli selvästi mietitty ja hiottu eikä vain lätkäisty jotenkin. Esim. takaluukun avausnappi oli ihan fiksusti kojelaudan vasemmassa päädyssa eikä esim. hanskalokerossa.
Hyvää:
- paljon kaikkea meille sopivaa varustetta ja ne, mitä ehdin kokeilla, toimivat myös varsin mukiin menevällä tavalla
- tilaa riittää ihmisille
- ei tule varmasti joka päivä vastaan
- auton saa värillisenä, koeajoauto oli makea sininen
- suorituskyky: tehtaan mukaan 0-100km/h menee 6,0 sekunnissa ja tuntuipa ns. ohituskiihtyvyys olevan hyvällä tasolla.
- takuu: 5v/100tkm joka on vielä laajennettavissa 7v/140tkm laajuiseksi
Huonoa:
- akun käytettävissä oleva kapasiteetti vain 10,7kWh. Tällaisen mörön sähkönkulutus on helposti 30kW/100km joten täyteen ladatulla akulla pääsee alle 40km. Vaimon työmatkalle se riittää edestakaisin juuri ja juuri, mutta illan muihin ajoihin sitten pitäisi lähteä bensalla. Ja sitä varmasti menee, onhan moottorina ahdettu 3,5 litran V6.
- latausnopeus. Jotta tuota pientä akkua voisi hyödyntää kunnolla niin auton sisäisen laturin olisi syytä olla nopea. Sitä se ei ole vaan auto ottaa maksimissaan virtaa 1x16A eli 3,6kW. Tyhjästä täyteen lataaminen kestää lähemmäs 4,5h esitteen mukaan.
- tavaratila. Pohjapinta-alaa on kyllä reilusti, mutta verhon alle jäävä tila on matala. Lisäksi suunnittelu ja yksityiskohdat eivät pärjää Eurooppalaisille perheautoille.
Ai mikä auto tämä oli? Ihan uusi Ford Explorer PHEV eli lataushybrid. Tuossa video, josta näkee tarkemmin mistä on kyse:
https://www.youtube.com/watch?v=MBvLgCRTQTI&t=5s
Voisiko tämä olla meidän perheen ns. ykkösauto seuraavat 5 vuotta ja sen jälkeen siirtyä kakkos/veto/matka/huonon kelin/tilan tarpeen autoksi ja palvella siinä käytössä seuraavat 10-15 vuotta? Ehkäpä joo. Kyllä tämän kanssa voisi elää, mutta wow-efekti oli kuitenkin sitten aika laimea (en ole ihmeemmin perustanut USA-autoista koskaan pl. Chevy BelAir '55 - '57, tietyt Corvettet, Prowler ja muutama muu klassikko / outous). Ehkä työkalun ei tarvitsekaan tuottaa wow-efektiä kunhan täyttää tarkoituksensa. Ja sitä tämä ei sitten taas tavallaan tee pienen akun ja hitaan latauksen vuoksi.
Monesti mennään viikonlopuksi vaimon vanhempien kesäpaikalle jonne on kotoa motari + pikkutie -reittiä 180km ja kantatiereittiä 160km. Molemmat ovat käytännössä yhtä nopeita. Työpäivän jälkeen kun tuolla lähtee landelle niin käytännössä koko matka menee bensan voimin, jos autolla on jo käyty kertaalleen töissä. En millään jaksa uskoa että kulutus olisi alle 10 litraa sadalle vaikka miten nätisti ajelisi. Jos akku olisi suurempi (range esim. 100km) ja lataus nopeampi (meille tulossa halliin jopa 22kW lataus) niin siinä tunnissa - puolessatoista (joka työpäivän jälkeen menee muksujen syöttämiseen ennen liikkeelle lähtöä), saisi akkuun sen verran virtaa että esim. 35% matkasta voisi mennä sähköllä. Tällöin bensaa menisi 18 litran sijaan alle 12 litraa jolloin koko matkalle jaettu keskikulutus olisikin enää 6,5 litraa. Se ei olisi paha.
Meni koeajorapsasta vähän myös tulevan auton pohdinnaksi. Hups.