Mitä teit tänään tallissa?
Valvoja: Moderators
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Q4:nen sai tänään uuden laturin.
Eilen alkoi olla vähän liikaa jännitystä kotiin pääsyssä, kun kaksi kertaa alkoi auto herjaamaan kaikkea mahdollista. Pysähtyminen ja laturin heräteliittimen painelua viisi minuuttia niin taas oli akussa latausta.
Vaihto meni kohtuu kivuttomasti. Purin nokan osat pois edestä niin oli vähän enemmän tilaa vaihtaa laturi. Pultti oli vaihtoa varten oikein päin, joten sekin oli kohtuullisen helppoa.
Eniten aikaa meni elastisen hihnan asennustyökalun muutoksessa. Uudessa Alanko merkkisessä laturissa oli erilainen vapaakytkin kuin Densossa. Hihna meni kerralla paikalleen, kun työkalu oli modattu.
Toinen työkalu jonka tein oli noin 15mm pätkä 6mm kuusiokoloavainta hitsattuna mutteriin. Tällä sai näppärästi moniurahihnan kiristimen alemman pultin auki ja kiinni kun käytti räikkälenkkiä.
Koko homma siivouksineen ja työkalujen modauksineen noin 5 tuntia. Toivottavasti Alanko (ebaystä 130e posteineen) kestää Densoa paremmin. Denso tosin sai ohjaustehostimen öljyt päälleen. Kestoiäksi jäi noin 45tkm ja 3 vuotta.
Eilen alkoi olla vähän liikaa jännitystä kotiin pääsyssä, kun kaksi kertaa alkoi auto herjaamaan kaikkea mahdollista. Pysähtyminen ja laturin heräteliittimen painelua viisi minuuttia niin taas oli akussa latausta.
Vaihto meni kohtuu kivuttomasti. Purin nokan osat pois edestä niin oli vähän enemmän tilaa vaihtaa laturi. Pultti oli vaihtoa varten oikein päin, joten sekin oli kohtuullisen helppoa.
Eniten aikaa meni elastisen hihnan asennustyökalun muutoksessa. Uudessa Alanko merkkisessä laturissa oli erilainen vapaakytkin kuin Densossa. Hihna meni kerralla paikalleen, kun työkalu oli modattu.
Toinen työkalu jonka tein oli noin 15mm pätkä 6mm kuusiokoloavainta hitsattuna mutteriin. Tällä sai näppärästi moniurahihnan kiristimen alemman pultin auki ja kiinni kun käytti räikkälenkkiä.
Koko homma siivouksineen ja työkalujen modauksineen noin 5 tuntia. Toivottavasti Alanko (ebaystä 130e posteineen) kestää Densoa paremmin. Denso tosin sai ohjaustehostimen öljyt päälleen. Kestoiäksi jäi noin 45tkm ja 3 vuotta.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Beta Julio kirjoitti:On kyllä hienoa osaa ja asennusjälkeä. Mahtaako näin pieteetillä rakennettua Lanciaa olla maailmassa toista?
Kiitoksia arvon herroille imartelevasta palautteesta.Garmund kirjoitti:^On mutta nekin on Pelen tekemiä
Kannuksessa sijaitsee eräs hyvin arvostettu entisöinti paja, jonka kuvagallerioista on hyvä ottaa oppia ja ammentaa inspiraatiota.
Aina välillä ollaan vaihdeltu Whatsapilla projektikuvia ja kuulumisia. Jokin aika sitten vastauksena kuviini: "Poika, sinähän alat oppia!"
Oikealla tiellä siis kaiketi ollaan.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tuommoinen letku ja klemmari kokoelma asennettu. Ei muuta nyt ehtinyt...
- Liitteet
-
- DSC_2310.JPG
- (99.26 KiB) Tiedosto ladattu 4486 kertaa
-
- DSC_2313.JPG
- (208.37 KiB) Tiedosto ladattu 4486 kertaa
-
- DSC_2314.JPG
- (131.59 KiB) Tiedosto ladattu 4486 kertaa
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Parina viikonloppuna harrastanut M32 laakerointia.
Kaik toosan laakerit vaihdettu ja ensviikolls lie toosan asennus.
Ns. irtolaatikko, ja sit harrastamaan myös vaihto ens viikolla.
Myös ykköskoppseen c5:een vaihoin kylmästöinnin lauhduttimen. Puskuri vex jne... Oli helppo ranetus.
Nyt puhaltaa taas kylmää. Oli orkkis kohtuu hapan.
Kaik toosan laakerit vaihdettu ja ensviikolls lie toosan asennus.
Ns. irtolaatikko, ja sit harrastamaan myös vaihto ens viikolla.
Myös ykköskoppseen c5:een vaihoin kylmästöinnin lauhduttimen. Puskuri vex jne... Oli helppo ranetus.
Nyt puhaltaa taas kylmää. Oli orkkis kohtuu hapan.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Nii juu.
Mitähän öljyä toho 159:n 2.2JTS jatkeena olevaan M32:n toosan laittais ja kuinka paljon?
Mitähän öljyä toho 159:n 2.2JTS jatkeena olevaan M32:n toosan laittais ja kuinka paljon?
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tänään ja eilen tuli työpaikan verstaalla prässäiltyä käyttis-Pösön pyöränlaakereita. Eilen onnistuin ehkä rikkomaan toisen uusista laakereista prässätessäni napaa takaisin paikalleen ymmärtämättä laittaa jotain vastetta alle estämään laakerin liikkumista pesästään. Sen verran laakeri pääsi liikkumaan, että lukkorengas ponnahti urastaan ja magneettirengas sai hieman osumaa. Vaikka takaisin prässäämällä kaikki näytti olevan suht OK, päätin kuitenkin vielä vaihtaa laakerin toiseen uuteen varmuuden vuoksi. Lähimmästä Motonetista löytyikin onneksi hyllystä OEM-laatuinen laakeri SKF-merkkisenä. Tämä tuli nyt aamulla painettua paikalleen onnistuneesti. Nyt kuitenkin ihmetyttää hieman, kun toisen puolen uusi laakeri pyörii melkoisen vaivattomasti, mutta tämä SKF vaatii huomattavasti enemmän voimaa ja lisäksi pyöritettäessä tuntuu selvästi kaksi "aluetta", joissa toisessa pyörittäminen vaatii enemmän voimaa. Napaa hieman kumivasaralla naputtelemalla tämä nahkeus ehkä hieman helpotti, mutta hieman epäilyttää silti. Alkukankeutta vai valmiiksi rikkinäinen laakeri?
Edit: Löysin tällaisen artikkelin, jossa selitetään miksi ainakin SKF:n laakereissa voi tuntua nahkeutta uutena: https://brakeperformance.com/rough-feeling-hubs.php
Toivottavasti olisi tuosta kyse, ettei joudu heti uudelleen laakerihommiin..
Edit: Löysin tällaisen artikkelin, jossa selitetään miksi ainakin SKF:n laakereissa voi tuntua nahkeutta uutena: https://brakeperformance.com/rough-feeling-hubs.php
Toivottavasti olisi tuosta kyse, ettei joudu heti uudelleen laakerihommiin..
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tänään todettu Q4:sen uusi laturi vialliseksi. Lataa vain jos kierrokset on yli 2200 rpm.
Vaihdoin herätevirran johdon ja liittimen, mutta sillä ei ollut vaikutusta.
Sparetolta lähti uusi Denso tilaukseen. Jos tuo sitten ensi viikolla tulisi kuntoon.
Reklamoin Alanko laturista myyjälle. Saa nähdä mitä vastaavat. Eipä taida kannattaa alkaa lähettämään takaisinkaan.
Vaihdoin herätevirran johdon ja liittimen, mutta sillä ei ollut vaikutusta.
Sparetolta lähti uusi Denso tilaukseen. Jos tuo sitten ensi viikolla tulisi kuntoon.
Reklamoin Alanko laturista myyjälle. Saa nähdä mitä vastaavat. Eipä taida kannattaa alkaa lähettämään takaisinkaan.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- pitkämies
- Viestit: 2457
- Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
- Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo - Paikkakunta: Tampere
Re: Mitä teit tänään tallissa?
"Vääränmerkkistä" olen tässä pajoittanut rekisteröintikatsastus-kuntoon...Autolla oli ajettu 77000km sen saapuessa Hankoon. Tämä ei tarkoita että auto olisi virheetön....Ehei.....Heti noutomatkalla syttyi jo moottorin vikavalo!! ....Paljon olen ehtinyt tekemään ja muutama pikkujuttu on vielä tekemättä...Nyt kuitenkin Kissa kulkee kuten pitääkin eli ärjyy hiipien ja tarvittaessa hyökkää, ainakin itselleni, ihan sitten riittävästi!... Sanotaan nyt vaikka näin että 3,0 tdi A6 Quattro on kerrankin moottoritiellä kakkonen eikä ykkönen.....Kaahaus ei kuitenkaan todellakaan sovi tähän autoon. Kaikkein hienointa on vetää tasan sataa vakkarilla ja antaa teeäsii golffien höyrytä ohi
tehtyä:
- Ylemmät lambdat
- Ilmamassamittari
- ilmansuodatin
- tulpat
- öljyt+suodatin+öljytikun o-rengas
- peräöljyt
- vetoakselien rasvaus( rasvanipat! )
- jäähdytinnesteet
- muutama sisustan pikkufiksaus
- kunnon kuuraus ja sisustan huolto
- ulompien ajovalojen vaihto LHD-spekseille+suuntaus
- etuiskarien ylälautaset
- takaiskarien alemmat kiinnityspuslat(mercedes-benz)
- uusi pyyhin
- "kiinan-xenonit" irti ja roskiin!(oli myös sumareissa!)
- kaasuläppäkotelon putsaus ja ilmavuotojen etsintä ennaltaehkäisevästi...(ei löytynyt)
- vaihteistoöljyn tarkastustikun sinetti
- koiranluut eteen
- uusi tankin korkki
- etuiskarien pohjaanlyöntikumit
- repsikan peilinlasin vaihto + peilin purku ja "sähkökäännön" herkistys
- etuovien sisemmät tiisteet
- polttoainesuodatin.....
- jotain muuta mitä ei muista...
Näillä eväillä auto alkaa olla lähestulkoon helvetin hyvässä kunnossa. Kaikki toimii ja mikään ei repsota. Ilmastointi puhaltaa jääkylmää joten sitä en ole viitsinyt alkaa turhaa pitelemään. Kone/laatikko/perä ovat altapäin kuivia kuin turkkilaisen rekkamiehen mokka-käsine....Pienintäkään vuotoa ei ole. Alustassa ei ole ruostetta pilkkuakaan. Ei yhtään. Missään. Minulle on hyyyvin vahvasti ilmoitettu että ; "Tuolla et sitten aja metriäkään talvella"......Saa nyt nähdä....
To Do-lista:
- Avic-soittimen(vaihdettu joskus 2din orggis integroidun soittimen tilalle) purku ja "kotimaista soittava" Pioneer tilalle.
- vaihteistoöljyjen huuhtelu+tiiviste+suodatin+pistoke
- maalipinnan käsittely. On todella hyvä(konepelti maalattu) mutta tarran mukaan pidelty viimeksi 2018...
- ala- ja yläpallot eteen
- tulppakolojen O-renkaat
- venttiilikopan tiivisteet....
tehtyä:
- Ylemmät lambdat
- Ilmamassamittari
- ilmansuodatin
- tulpat
- öljyt+suodatin+öljytikun o-rengas
- peräöljyt
- vetoakselien rasvaus( rasvanipat! )
- jäähdytinnesteet
- muutama sisustan pikkufiksaus
- kunnon kuuraus ja sisustan huolto
- ulompien ajovalojen vaihto LHD-spekseille+suuntaus
- etuiskarien ylälautaset
- takaiskarien alemmat kiinnityspuslat(mercedes-benz)
- uusi pyyhin
- "kiinan-xenonit" irti ja roskiin!(oli myös sumareissa!)
- kaasuläppäkotelon putsaus ja ilmavuotojen etsintä ennaltaehkäisevästi...(ei löytynyt)
- vaihteistoöljyn tarkastustikun sinetti
- koiranluut eteen
- uusi tankin korkki
- etuiskarien pohjaanlyöntikumit
- repsikan peilinlasin vaihto + peilin purku ja "sähkökäännön" herkistys
- etuovien sisemmät tiisteet
- polttoainesuodatin.....
- jotain muuta mitä ei muista...
Näillä eväillä auto alkaa olla lähestulkoon helvetin hyvässä kunnossa. Kaikki toimii ja mikään ei repsota. Ilmastointi puhaltaa jääkylmää joten sitä en ole viitsinyt alkaa turhaa pitelemään. Kone/laatikko/perä ovat altapäin kuivia kuin turkkilaisen rekkamiehen mokka-käsine....Pienintäkään vuotoa ei ole. Alustassa ei ole ruostetta pilkkuakaan. Ei yhtään. Missään. Minulle on hyyyvin vahvasti ilmoitettu että ; "Tuolla et sitten aja metriäkään talvella"......Saa nyt nähdä....
To Do-lista:
- Avic-soittimen(vaihdettu joskus 2din orggis integroidun soittimen tilalle) purku ja "kotimaista soittava" Pioneer tilalle.
- vaihteistoöljyjen huuhtelu+tiiviste+suodatin+pistoke
- maalipinnan käsittely. On todella hyvä(konepelti maalattu) mutta tarran mukaan pidelty viimeksi 2018...
- ala- ja yläpallot eteen
- tulppakolojen O-renkaat
- venttiilikopan tiivisteet....
- Liitteet
-
- IMG_20200717_194720.jpg
- (126.66 KiB) Tiedosto ladattu 4137 kertaa
-
- IMG_20200711_195526.jpg
- (136.13 KiB) Tiedosto ladattu 4137 kertaa
-
- IMG-20200711-WA0006.jpg
- (63.05 KiB) Tiedosto ladattu 4137 kertaa
Viimeksi muokannut pitkämies, 18 Heinä 2020, 23:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....
- pitkämies
- Viestit: 2457
- Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
- Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo - Paikkakunta: Tampere
Re: Mitä teit tänään tallissa?
kuvia...
- Liitteet
-
- IMG_20200627_210059.jpg
- (159.59 KiB) Tiedosto ladattu 4133 kertaa
-
- IMG-20200628-WA0002.jpg
- (85.04 KiB) Tiedosto ladattu 4133 kertaa
-
- IMG_20200711_131352.jpg
- (102.12 KiB) Tiedosto ladattu 4133 kertaa
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....
- pitkämies
- Viestit: 2457
- Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
- Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo - Paikkakunta: Tampere
Re: Mitä teit tänään tallissa?
ja vieläkin...
- Liitteet
-
- IMG_20200711_115415.jpg
- (163.49 KiB) Tiedosto ladattu 4130 kertaa
-
- IMG_20200711_134924.jpg
- (137.8 KiB) Tiedosto ladattu 4130 kertaa
-
- IMG_20200711_184641.jpg
- (145.95 KiB) Tiedosto ladattu 4130 kertaa
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....
- pitkämies
- Viestit: 2457
- Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
- Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo - Paikkakunta: Tampere
Re: Mitä teit tänään tallissa?
- Liitteet
-
- IMG_20200628_031507.jpg
- (137.94 KiB) Tiedosto ladattu 4140 kertaa
-
- IMG_20200624_211031.jpg
- (130.89 KiB) Tiedosto ladattu 4140 kertaa
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tämä on hieno - ja britti osaa kyllä tehdä tyylikkään auton kun vain haluaa. Oikein, kerralla kuntoon kun kerran uutta hankitaan. Talvi on jännä nähdä, mutta voihan talveksi ostaa eksoottisen käyttöpommin
Järkiautoilija
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Maunu kirjoitti:Tänään todettu Q4:sen uusi laturi vialliseksi. Lataa vain jos kierrokset on yli 2200 rpm.
Vaihdoin herätevirran johdon ja liittimen, mutta sillä ei ollut vaikutusta.
Sparetolta lähti uusi Denso tilaukseen. Jos tuo sitten ensi viikolla tulisi kuntoon.
Reklamoin Alanko laturista myyjälle. Saa nähdä mitä vastaavat. Eipä taida kannattaa alkaa lähettämään takaisinkaan.
Tänään ajelin kotiin mökiltä akku täyteen ladattuna. Ensin ei auto suostunut lataamaan kuin yli 3000 rpm. Akun hiipuessa päästiin taas tuohon 2200 rpm:ään.
Olisikohan tuosta vapaa kytkin rikki.
No eihän tuossa tietenkään ole sama kytkin kuin densossa, joten irrotus työkalu ei sovi.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Meinasin alkaa.
Mut te semirosvot, mitähän metodeja käytän ns. irrotettavan koukun lukkopesään koukun irroittaakseni, kun ei ole avaimia?
Mut te semirosvot, mitähän metodeja käytän ns. irrotettavan koukun lukkopesään koukun irroittaakseni, kun ei ole avaimia?
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tuo on kyllä haitarista, että uusi osa on rikki. Varsinkaan kun osan vaihto ei ole maailman helpoin.Maunu kirjoitti:Maunu kirjoitti:Tänään todettu Q4:sen uusi laturi vialliseksi. Lataa vain jos kierrokset on yli 2200 rpm.
Vaihdoin herätevirran johdon ja liittimen, mutta sillä ei ollut vaikutusta.
Sparetolta lähti uusi Denso tilaukseen. Jos tuo sitten ensi viikolla tulisi kuntoon.
Reklamoin Alanko laturista myyjälle. Saa nähdä mitä vastaavat. Eipä taida kannattaa alkaa lähettämään takaisinkaan.
Tänään ajelin kotiin mökiltä akku täyteen ladattuna. Ensin ei auto suostunut lataamaan kuin yli 3000 rpm. Akun hiipuessa päästiin taas tuohon 2200 rpm:ään.
Olisikohan tuosta vapaa kytkin rikki.
No eihän tuossa tietenkään ole sama kytkin kuin densossa, joten irrotus työkalu ei sovi.
Leuka vaan rintaan ja kohti uusia pettymyksiä...
-
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Koronasulkujen alkaessa muistui mieleen saksalainen ex-kollega jonka kanssa tuli joskus puhetta että hän osaa tiirikoida lukkoja. Kehui että varsinkin perusriippulukot on naurettavan helppoja. Siispä googlasin läpinäkyvällä harjoituslukolla varustetun tiirikkasetin ja tilasin. Ralph oli oikeassa, tietyt lukot on helppoja. Ekan parin tunnin aikana aukaisin oman kassalippaani ja tyttären pyöränlukon.jalittam kirjoitti:Meinasin alkaa.
Mut te semirosvot, mitähän metodeja käytän ns. irrotettavan koukun lukkopesään koukun irroittaakseni, kun ei ole avaimia?
Sittemmin taitoa on hyötykäytetty isäukon peräkärryn kuomun riippulukon avaamiseen kun oli hukannut avaimen.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tänään vaihtui taas Q4:sen laturi.
Nyt paikalle meni Denso ja näyttäisi tekevän tyhjäkäynnilläkin hyvin sähköä.
Nyt aikaa meni yhteensä kolme tuntia aloituksesta tavaroiden pois viennin loppumiseen.
Samalla tuli korjattua jakopään hihnan koteloa. Oli varmaankin lämmennyt sen verran, että oli ottanut hihnaan kiinni.
Tulihan tuossa ajeltua viikon verran vähintään 2500 kierrosta koneessa, että sai ladattua akkua.
Kaunista tuosta korjauksesta en jaksanut tehdä, mutta toimiva pitäisi olla. Samalla lämmitin ja painoin kotelon takaisin suoraksi.
Lopuksi kurkistin vielä auton alle ihmetelläkseni mikä kiihdytyksissä kolisee. Kolinan aiheuttajaksi totesin kardaanin taaemman tukilaakerin tai paremminkin sen puuttumisen.
Täytyy varmaankin tilata uudet laakerit, jostain luotettavasta lähteestä. Yhdet tilasin jo Kiinalaisesta verkkokaupasta, mutta eipä niitä ole näkynyt. Eikä kauppaakaan enään tunnu netistä löytyvän. No eiköhän Paypal hoida rahat joskus takaisin.
Ensi viikolla pitäisi auto katsastaakin, mutta onkohan tuo laakeri hylkäys peruste?
Nyt paikalle meni Denso ja näyttäisi tekevän tyhjäkäynnilläkin hyvin sähköä.
Nyt aikaa meni yhteensä kolme tuntia aloituksesta tavaroiden pois viennin loppumiseen.
Samalla tuli korjattua jakopään hihnan koteloa. Oli varmaankin lämmennyt sen verran, että oli ottanut hihnaan kiinni.
Tulihan tuossa ajeltua viikon verran vähintään 2500 kierrosta koneessa, että sai ladattua akkua.
Kaunista tuosta korjauksesta en jaksanut tehdä, mutta toimiva pitäisi olla. Samalla lämmitin ja painoin kotelon takaisin suoraksi.
Lopuksi kurkistin vielä auton alle ihmetelläkseni mikä kiihdytyksissä kolisee. Kolinan aiheuttajaksi totesin kardaanin taaemman tukilaakerin tai paremminkin sen puuttumisen.
Täytyy varmaankin tilata uudet laakerit, jostain luotettavasta lähteestä. Yhdet tilasin jo Kiinalaisesta verkkokaupasta, mutta eipä niitä ole näkynyt. Eikä kauppaakaan enään tunnu netistä löytyvän. No eiköhän Paypal hoida rahat joskus takaisin.
Ensi viikolla pitäisi auto katsastaakin, mutta onkohan tuo laakeri hylkäys peruste?
- Liitteet
-
- IMG_1782.JPG
- (193.97 KiB) Tiedosto ladattu 3715 kertaa
-
- IMG_1783.JPG
- (197.29 KiB) Tiedosto ladattu 3715 kertaa
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Korjattuna
- Liitteet
-
- IMG_1784.JPG
- (231.13 KiB) Tiedosto ladattu 3715 kertaa
-
- IMG_1785.JPG
- (226.05 KiB) Tiedosto ladattu 3715 kertaa
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Rupesin harrastetalolla vaimentaan penarin ovia ja vaihtaan kaiuttimia. Pääsin kuskin lattiamidbassoon asti todetakseni, että pitää tehdä kytkentämuutos tuossa autossa, eikä mulla tietenkään ollut liittimiä mukana.
No, onneksi viisas mies varautuu tälläisiin ja on piilottanut harrastetalolle yhden ysiparin. Joten ei muuta kuin toisen tallin ovet auki, suappi tulille ja matkaan, hakemaan liittimiä kotoa.
Keräilin himasta myös liitintyökalut, vähän evästä ja muuta tarviketta, löin jälleen pelastavan ysiparin tulille ja suuntasin takaisin harrastetalolle - todetakseni, että edes ysipari ei pelasta siltä tyhmyydeltä, joka jättää työkalut nostamatta eteisestä autoon.
Törkkäsin tuomani ctekin penarin latauspisteeseen kiinni, suljin tallinovet ja vein koiran lenkille. Katotaan jos huomenna jaksais hakee ne pihditkin...
Sillointällöin tuntuu kyllä siltä, että aina joskus voisi olla vähän vähemmän tyhmä.
No, onneksi viisas mies varautuu tälläisiin ja on piilottanut harrastetalolle yhden ysiparin. Joten ei muuta kuin toisen tallin ovet auki, suappi tulille ja matkaan, hakemaan liittimiä kotoa.
Keräilin himasta myös liitintyökalut, vähän evästä ja muuta tarviketta, löin jälleen pelastavan ysiparin tulille ja suuntasin takaisin harrastetalolle - todetakseni, että edes ysipari ei pelasta siltä tyhmyydeltä, joka jättää työkalut nostamatta eteisestä autoon.
Törkkäsin tuomani ctekin penarin latauspisteeseen kiinni, suljin tallinovet ja vein koiran lenkille. Katotaan jos huomenna jaksais hakee ne pihditkin...
Sillointällöin tuntuu kyllä siltä, että aina joskus voisi olla vähän vähemmän tyhmä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vaihdoin päittäin Bilstein B12 <> B14, koska auto oli Ahvenistolla liian levoton. Toivottavasti rauhoittuu jäykempien ja lineaaristen jousien myötä. Kuski/mekaanikko ainakin on päivän ähkimisen jälkeen aika rauhallinen
- Liitteet
-
- 0F95866F-4EF0-4D3B-97C1-FC1FD7F6AEA1.jpeg
- (160.52 KiB) Tiedosto ladattu 3561 kertaa
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Jatkoin eilen kesken jäänyttä operaatiota: kytkin kuskin lattiabasson kiinni, vaihdoin oikeanpuolen ovikaiuttimen, totesin oikeanpuoleisen lattiabasson vaativan lisähankintoja, vaimensin kolme viimeistä ovea (suosittelen muuten lämpimästi Willezille ja Billielle - takaovien vaimentaminen poistaa sen E90:n ärsyttävän takapyöräkuminan) ja rasvasin kaikkien ovien saranat ja rajoittimet.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Eilen vaihtui kakkosautoon öljyt + suodatin.
Samalla tuli tehtyä kinnaspesut.
Samalla tuli tehtyä kinnaspesut.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kiinnitin takasiiven. Se on kuulemma tarpeellinen
- Liitteet
-
- 1CBCDAF6-1828-4D04-938A-76D53BC64819.jpeg
- (213.42 KiB) Tiedosto ladattu 3285 kertaa
- GTA ROSSO
- Viestit: 400
- Liittynyt: 12 Loka 2007, 10:33
- Car(s): Alfa-Romeo 156 GTA Q2 3.2 v. 2003
Seat Leon FR 200 TFSI Turbo v. 2007
Seat Ibiza FR 1.8 T v. 2006 - Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kiinnitin takasiiven. Se on kuulemma tarpeellinen
Nyt on Alfassa "Racing Look" kohallaan.
Nyt on Alfassa "Racing Look" kohallaan.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vielä jostain Racing speed, niin sitten viritys on onnistunut.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Välitöinä Integrale 16V:n ratin ehostus. Oli aika kulahtanut niinkuin nämä useimmiten ovat.Pari halkeamaakin liimasin. Eipä tuosta uutta saanut. mutta omistaja oli tyytyväinen ja se on tärkeintä.
- Liitteet
-
- DSC_2406.JPG
- (113.06 KiB) Tiedosto ladattu 3127 kertaa
-
- Polish_20200731_154808982.jpg
- (88.54 KiB) Tiedosto ladattu 3127 kertaa
-
- DSC_2455.JPG
- (120 KiB) Tiedosto ladattu 3127 kertaa
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Millä aineilla teit?
Hiivatin ratti huutaa uudelleenmaalausta. Liekkö ekakerta liian ujo.
Furnitureclinicin aineilla vedin. Penkit/muut meni suht ok. Auringossa mustassa ratissa kuultaa ruskeahkoja kohtia. Pakkelia ihan ina ratissa.
Koppuraiset niskatuet sain ko firman elvytysaineella pehmeemmäks. Toki myös penkit aineella hieroin. Sekä yhen istuinosan palkeenkielen liimasin ja pakkeloin saman firman tuotteilla.
Jäljestä voidaan olla montaa mieltä...
Hiivatin ratti huutaa uudelleenmaalausta. Liekkö ekakerta liian ujo.
Furnitureclinicin aineilla vedin. Penkit/muut meni suht ok. Auringossa mustassa ratissa kuultaa ruskeahkoja kohtia. Pakkelia ihan ina ratissa.
Koppuraiset niskatuet sain ko firman elvytysaineella pehmeemmäks. Toki myös penkit aineella hieroin. Sekä yhen istuinosan palkeenkielen liimasin ja pakkeloin saman firman tuotteilla.
Jäljestä voidaan olla montaa mieltä...
- Eero
- Viestit: 2584
- Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
- Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00 - Paikkakunta: Janakkala
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Itse entrailin 156:n ratin ja vaihdekepin nupin Colourlockin tuotteilla. Mielestäni tuli ihan hyvä pinta. Kiiltoa saa lisättyä sarjan mukana tulleella kiillokkeella, jos niin haluaa. Itse pidän tuosta mattapinnasta. Aikaisemmin tein saman käsittelyn 75:n Nardille, mutta se olisi kaivannut myös täyttöä pariin halkemaan. Ehkä ensi talvena tulee tehtyä homma uudestaan.
https://www.colourlock.com/colourlock-l ... l-kit.html
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina
-
- Viestit: 99
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 13:04
- Car(s): 159 1,9 jtdm
Alfa Romeo 155 2.0 16V Twin Spark
Fiat 128 3P
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Ei pelkästään tänään vaan koko kesä toukokuun lopulta alkaen. Älkää kuvitelkokaa että kuvassa näkyy kaikki mitä on korjattu Kynnyksen pääty ja tankin täyttöputken kannake uupuu, muuten on auton pää maalauksia vaille. Pinta pelliin en ole koskenutkaan. Toivotaan että on valmis ennen elokuun loppua Postimerkkikokoelman kommentointi poissa käytöstä.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Nahkamaalia hain suutarilta. Tää oli niin kuivunut röpelö ettei varmaan enää millään muulla olisi saanut siedettävän näköistä.jalittam kirjoitti:Millä aineilla teit?
Hiivatin ratti huutaa uudelleenmaalausta. Liekkö ekakerta liian ujo.
Furnitureclinicin aineilla vedin. Penkit/muut meni suht ok. Auringossa mustassa ratissa kuultaa ruskeahkoja kohtia. Pakkelia ihan ina ratissa.
Koppuraiset niskatuet sain ko firman elvytysaineella pehmeemmäks. Toki myös penkit aineella hieroin. Sekä yhen istuinosan palkeenkielen liimasin ja pakkeloin saman firman tuotteilla.
Jäljestä voidaan olla montaa mieltä...
Kolmeen kertaan käsittelin, kun imi maalia kuin pesusieni.
Yhden ratin kerran aikaisemmin olen tehnyt. Käyttö/kulutuskestävyys kokemuksia näistä ei vielä ole.
Tuossa se aiempi projekti: https://deltateam.kuvat.fi/kuvat/RESTOR ... STORATION/
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Pitkästä aikaa on pippanassa nokka-akselit ja venakoppa. On kyllä melko saatanallinen työmaa tuon tiivistäminen.
Sitten vielä öljypohja paikoilleen, jakopää, imusarja, ecu, akkukotelo ynnä sekalainen lajietelma muuta tarpeetonta roinaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Itse asiassa enemmänkin tien päällä, mutta Brittipiirasta on jälleen hipelöity, jos vaikka sunnuntaina reissuun lähtisi. Kuulosti nakuttavan erityisesti kolmosella osakaasukiihdytyksessä 3000-3500 kierroksen paikkeilla ja nyt on sitten luurit päässä ajeltu ristiin rastiin. En saa mielestäni detonaatiolta kuulostaavaa ääntä pois ennen kuin on perusennakko tiputettu nollille. Tiedän kyllä, että tuossa jakajassa on ensiöjousi kovasti ehtoon puolella, mutta kun ei se ylipäätään anna keskipakoennakkoa kuin 14 astetta ja pitäisihän tuollaisen löysän maamoottorin kestää lähemmäs 30 astetta ennakkoa tuolla kierrosalueella. Ja minkä hiton takia rapina vaimenee täyskaasulla (juu alipainekello on pois käytöstä). Ryypyn vetämiselläkään ei mitään vaikutusta (SU HS -kaasuttimissa vaikuttaa samoin kuin seoksen perussäädön rikastaminen), en näitä pienillä ennakoilla luureilla kuultuja rapinoita kylläkään paljaalla korvalla osaa erottaa. Sitten kun laittaa 8 astetta perusennakkoa ja alipaine-ennakon sekaan alkaa kuulua niin ettei tartte miettiä naulaako vai ei, mutta jösses mikä veto ja kaasunvaste heti tyhjäkäynniltä. Joulupukin listalle varmaan sitten laajakaista ja 123-jakaja, alkaa hiljalleen kyllästyttää arvailu. Vai myiskö pois koko paskan.
Operating at the speed of dark
-
- Viestit: 82
- Liittynyt: 22 Tammi 2020, 13:16
- Car(s): Alfa Romeo 145 1.4 boxer vm. 1995
Alfa Romeo 145 2.0 TS QV vm. 1998
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tänään avasin kuskin ovipahvin ja pistin vapaamielisesti mustaa litium mos vaseliinia ikkunahissin pystyjohteeseen. Alko vähän epäilyttämään se narina ja tahmaisuus sähköikkunan liikkeessä. Nyt liukuu kuin rasvattu
Tuli samalla 2017 Dacia loganiin asennettua epäkeskopultit camberin säätöä varten. Merkkihuollon mukaan oon kuulemma itte aiheuttanu vian vaikkei mitään vikaa ollu nähtävillä
Camberit oli +0,8 astetta ja -0,9 astetta edessä.
Nyt sääsin silmällä molemmat miinukselle, samalla meni tietenkin aurauskulmat vituiks.
Noh jos pienellä nurinalla sais pelttarin nyt säätämään kulmat ilman lisävelotusta, onhan tossa takuuta kuitenkin puolisen vuotta jäljellä...
Tuli samalla 2017 Dacia loganiin asennettua epäkeskopultit camberin säätöä varten. Merkkihuollon mukaan oon kuulemma itte aiheuttanu vian vaikkei mitään vikaa ollu nähtävillä
Camberit oli +0,8 astetta ja -0,9 astetta edessä.
Nyt sääsin silmällä molemmat miinukselle, samalla meni tietenkin aurauskulmat vituiks.
Noh jos pienellä nurinalla sais pelttarin nyt säätämään kulmat ilman lisävelotusta, onhan tossa takuuta kuitenkin puolisen vuotta jäljellä...
- JarHei
- Viestit: 308
- Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
- Car(s): Alfa GT 3.2
ex: Fiat Coupe 1.8 - Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Takajarrujen herkistelyä. Vasemmalla liukutapit melko uudet, niiden kanssa ei problemaa. Ulompi pala näytti uudehkolta, mutta sisempi aivan jumissa ja taustalevy ruosteessa. Kulutuspintaa vielä pari milliä, mutta pinta huonossa kunnossa.
Oikealla liukutapit ruosteessa ja ylempi iha perketin jumissa. Sisempi pala taas jumissa, mutta tällä kertaa ulompi oli myös aika loppu. Molemmissa kitkapinnat huonon näköiset.
Liukutappien putsaus, rasvaus, jarrupalojen hionta ja vähän vielä vähän rasvaa sinnetänne. Johan hävis se perhanan kitinä. Pitää vielä tilata uudet palat ja ehkä jos saan aikaiseksi satuloiden maalauksen, niin samalla takasatuloiden korjaussarja.
Oikealla liukutapit ruosteessa ja ylempi iha perketin jumissa. Sisempi pala taas jumissa, mutta tällä kertaa ulompi oli myös aika loppu. Molemmissa kitkapinnat huonon näköiset.
Liukutappien putsaus, rasvaus, jarrupalojen hionta ja vähän vielä vähän rasvaa sinnetänne. Johan hävis se perhanan kitinä. Pitää vielä tilata uudet palat ja ehkä jos saan aikaiseksi satuloiden maalauksen, niin samalla takasatuloiden korjaussarja.
-
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kasailin uuden CNC-jyrsimen liikkuvat osat. Tai itse asiassa sain valmiiksi, olen kasannut jo useampana päivänä kun sen verran pienistä nippeleistä tuo kasaillaan että lähtötilanteessa noista 48:sta pikku kumipyörästä puuttuu laakerit ja shimmit sisältä... Nyt ei tarvis enää ku jossain välissä ehtiä kasata y-runko ja pohja, ja tehdä johdotukset ja lyödä spindle paikalleen...
- JarHei
- Viestit: 308
- Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
- Car(s): Alfa GT 3.2
ex: Fiat Coupe 1.8 - Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tuli nyt vielä öölitkin vaihettua. Olikin vähän hankalampi operaatio kun muovinen pohjapanssari puhannen-tiesminkä-päreinä ja parsittu paikalleen sadalla itseporautuvalla ja popniitillä. Ei siinä muuta ihmeellistä ollutkaan kuin Busson ihmeellinen öljysuodattimen sijainti.
- Ramsester
- Viestit: 174
- Liittynyt: 24 Marras 2012, 20:41
- Car(s): GTV 2.0 V6 TB -99
156 2,5 V6 -98
147 2.0 TS -04
Fiat Stilo 1,4 -04 - Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tuli tehtyä takatukivarsijumppa 147:aan. Tuohan olisi hyvinkin helppo homma ilman ruostepeikkoa. Kummallakin puolella taaemman poikittaisen tukivarren puslan sisäholkki ruostunut pulttiin kohtullisen tukevasti. EIpä sattunut olemaan uusia pultteja tähän hätään, joten vanhat piti saada ehjänä irti ja poltteluksihan se meni. Pillillä vanhat roippeet päältä pois, jotta pääsi kuumentamaan sisemmän holkin oranssiksi. Holkki irtosi viimein, kun moskalla kopautti pari kertaa. Outoa oli, että etumman poikittaisen varren pultit eivät olleet yhtään ruosteessa ja ne irtosivat ihan sormin painamalla.
Myös ulompi pitkä pultti oli sen verran ruostunut keskeltä siitä avoimesta kohdasta, että vaati myös pientä lämmittelyä, ennen kuin lähti irti.
Myös ulompi pitkä pultti oli sen verran ruostunut keskeltä siitä avoimesta kohdasta, että vaati myös pientä lämmittelyä, ennen kuin lähti irti.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
147 :kaan taakse levyt ja palat . R-mäen Varaosaringistä löytyi liukutapit .
Mitä pienempi vika sitä suurempi leka
- JMC
- Viestit: 1083
- Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
- Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98 - Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Täällä tismalleen sama homma kahdessa fl 147:ssa. Taaempien tukivarsien pultit holkissa kiinni, ei lähde millään irti. Etummaisten pulttia ei tarvinnut kuin vetää vainRamsester kirjoitti:Tuli tehtyä takatukivarsijumppa 147:aan. Tuohan olisi hyvinkin helppo homma ilman ruostepeikkoa. Kummallakin puolella taaemman poikittaisen tukivarren puslan sisäholkki ruostunut pulttiin kohtullisen tukevasti. EIpä sattunut olemaan uusia pultteja tähän hätään, joten vanhat piti saada ehjänä irti ja poltteluksihan se meni. Pillillä vanhat roippeet päältä pois, jotta pääsi kuumentamaan sisemmän holkin oranssiksi. Holkki irtosi viimein, kun moskalla kopautti pari kertaa. Outoa oli, että etumman poikittaisen varren pultit eivät olleet yhtään ruosteessa ja ne irtosivat ihan sormin painamalla.
Myös ulompi pitkä pultti oli sen verran ruostunut keskeltä siitä avoimesta kohdasta, että vaati myös pientä lämmittelyä, ennen kuin lähti irti.
Toki luigipa oli päättänyt laittaa tehtaalla pultin paikalleen ennen tankin laittoa ja tokihan vielä niin päin että se pultti lähtee pois tankin suuntaan. Eihän se pois mahtunut ilman rälläkkää sekään
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vanha rouva K100RS sai tänään taakse uuden alkuperäisen jarrunestesäiliön ja nesteletkun. Siinä räpeltäessä huomasin, että takajarrusylinterin suojakumi on ihan riittävästi rispaantunut. Joitakin pisteosia on vielä tulossa, mutta tuo kumi ja paljon muuta on hankittava. Nämä eivät ole este ajamiselle. Vaihdoin myös kahvan jarruvalokytkimen. Kun vielä sais osiin laitetun penkin verhoiltua&kasattua sen sekä suunnattua valot, niin pyörä olisi tieliikennekelpoinen. Uudet vinyylit penkkiin jo on, vaan eipä ole liimaa. Lopuksi otin savut koneesta, kirjaimellisesti . Työntää sinistä savua kunnes lämpenee. Vika taitaa olla joko männän öljyrenkaissa taikka ehkäpä vielä todennäköisemmin venttiilin varren kumeissa. Raadilla arvioita asiasta? Tarkemmin asiaa katsellaan, kunhan ensin pääsee tienpäälle. "Ei niin kiireelliset" -tekniikkajutut jää kyllä talvelle.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Ex-naapurilla oli juurkin tuollainen BMW, je siinä tuppasi moottoriöljyn määrä lisimään. Oli tullut siihen tulokseen, että päästää bensaa mänänrenkaiden ohi öljypohjaan. Mutta ei ruiskupelin sellaista pitäisi pystyä tekemään. Mene ja tiedä, möi pois ennekuin mitään sattui.JiiPee kirjoitti:Vanha rouva K100RS sai tänään taakse uuden alkuperäisen jarrunestesäiliön ja nesteletkun. Siinä räpeltäessä huomasin, että takajarrusylinterin suojakumi on ihan riittävästi rispaantunut. Joitakin pisteosia on vielä tulossa, mutta tuo kumi ja paljon muuta on hankittava. Nämä eivät ole este ajamiselle. Vaihdoin myös kahvan jarruvalokytkimen. Kun vielä sais osiin laitetun penkin verhoiltua&kasattua sen sekä suunnattua valot, niin pyörä olisi tieliikennekelpoinen. Uudet vinyylit penkkiin jo on, vaan eipä ole liimaa. Lopuksi otin savut koneesta, kirjaimellisesti . Työntää sinistä savua kunnes lämpenee. Vika taitaa olla joko männän öljyrenkaissa taikka ehkäpä vielä todennäköisemmin venttiilin varren kumeissa. Raadilla arvioita asiasta? Tarkemmin asiaa katsellaan, kunhan ensin pääsee tienpäälle. "Ei niin kiireelliset" -tekniikkajutut jää kyllä talvelle.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Nyt vasta huomasin tämän suosituksesi.Polforea kirjoitti:... vaimensin kolme viimeistä ovea (suosittelen muuten lämpimästi Willezille ja Billielle - takaovien vaimentaminen poistaa sen E90:n ärsyttävän takapyöräkuminan)..
En ole kiinnittänyt asiaan huomiota, mutta tarkkailen tilannetta jatkossa.
Autooni on tehty ruostesuojaus mukaan lukien ovikotelot, tiiä sitten.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Oliko sivujalan vai keskituen varassa? Muistelisin että rivikoneiset bemarit joissa moottorin on kyljellään tuppaavat pölläyttämään käynnistäessä. Oliko sitten ominaisuus vaiko vanhoista venttiilivarrenkumeista johtuva vika niin sitä en muista. Sivujalan varassa ollessa joka tapauksessa venttiilikoneiston suunnalle valuu öljyä ja tämä savutusilmiö on sitten sen seurannainen. Ei sen toki pitäisi silti kait kovin pitkään savuttaa... Eli voi hyvin olla muutakin.JiiPee kirjoitti:Työntää sinistä savua kunnes lämpenee. Vika taitaa olla joko männän öljyrenkaissa taikka ehkäpä vielä todennäköisemmin venttiilin varren kumeissa. Raadilla arvioita asiasta? Tarkemmin asiaa katsellaan, kunhan ensin pääsee tienpäälle. "Ei niin kiireelliset" -tekniikkajutut jää kyllä talvelle.
Tein itse - säästin
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tallissa keskituen varassa. Tämä sivutuen käytön jälkeinen savutus on tuttu juttu. Se on makaavalle nelipyttyiselle bemarin rivikoneelle normaalia tässä mallissa (miksi r-malli ei sitten savuta? )Tietämättömyyttäni törmäsin tähän ominaisuuteen joskus 90-luvun alussa. Olin tuolloin euroopan turneella ja muistaakseni kokoontumisajoissa Unkarissa. Jonkun motoristin muistolle (jäi epäselväksi kenestä oli kysymys) kaikki käynnistivät moottorit leirintäalueella. Olin ainoa muutamasta sadasta motoristista, joka muodosti kunnon savuverhon - häpesin sitä . Täytyy koluta K100-forumia.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 19 Kesä 2020, 11:25
Mitä teit tänään tallissa?
2.4jtdm jakopään niputus ku tilatut osat saapu. Ahtovuotoja etiskelin ja löytykin imusarjasta läpän akselista. Otin käyttövivun irti ja lukitsin läpät auki asentoon, tuolloin tuntu tiiviste taas pitävän. Auto vetää paljon jouheemmin taas.
Lähetetty minun Redmi Note 8 Pro laitteesta Tapatalkilla
Lähetetty minun Redmi Note 8 Pro laitteesta Tapatalkilla
- Ramsester
- Viestit: 174
- Liittynyt: 24 Marras 2012, 20:41
- Car(s): GTV 2.0 V6 TB -99
156 2,5 V6 -98
147 2.0 TS -04
Fiat Stilo 1,4 -04 - Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Mulla mahtuivat molemmat pultit pois. Etummainen pultti oli niin päin, että mutteri oli tankin puolella. Oiskohan joku tehnyt sun autoon rempan aiemmin ja laittanut pultin eri päin vai onkohan noissa sitten eroa vuosimallien kesken. Tuo meidän auto on viimeisiä pre-fl malleja.JMC kirjoitti:Täällä tismalleen sama homma kahdessa fl 147:ssa. Taaempien tukivarsien pultit holkissa kiinni, ei lähde millään irti. Etummaisten pulttia ei tarvinnut kuin vetää vainRamsester kirjoitti:Tuli tehtyä takatukivarsijumppa 147:aan. Tuohan olisi hyvinkin helppo homma ilman ruostepeikkoa. Kummallakin puolella taaemman poikittaisen tukivarren puslan sisäholkki ruostunut pulttiin kohtullisen tukevasti. EIpä sattunut olemaan uusia pultteja tähän hätään, joten vanhat piti saada ehjänä irti ja poltteluksihan se meni. Pillillä vanhat roippeet päältä pois, jotta pääsi kuumentamaan sisemmän holkin oranssiksi. Holkki irtosi viimein, kun moskalla kopautti pari kertaa. Outoa oli, että etumman poikittaisen varren pultit eivät olleet yhtään ruosteessa ja ne irtosivat ihan sormin painamalla.
Myös ulompi pitkä pultti oli sen verran ruostunut keskeltä siitä avoimesta kohdasta, että vaati myös pientä lämmittelyä, ennen kuin lähti irti.
Toki luigipa oli päättänyt laittaa tehtaalla pultin paikalleen ennen tankin laittoa ja tokihan vielä niin päin että se pultti lähtee pois tankin suuntaan. Eihän se pois mahtunut ilman rälläkkää sekään
-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Pirrailin eilen kiinamopon kantta. Piti vaan vaihtaa venttiilit kun imu oli jo aika syvällä kannessa. Oli kuitenkin niissä peukalon kokoisissa kanavissa niin karmeat valuhyppyrit etten voinut jättää koskematta. Tosin imukanavassa oli valu sen verta sivussa seetiin nähden, ettei toisesta reunasta saanut millään hyvää, mutta on se nyt sentään varmasti paljon parempi mitä oli. Täytyy tänään läpätä uudet venat ja laittaa kampe nippuun että pääsee testaamaan. Liki terapeuttista näprätä tuollaista minimoottoria, olisiko joku puoli tuntia niin kansi on osina pöydällä
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
- JMC
- Viestit: 1083
- Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
- Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98 - Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Voihan se olla joku on siellä jo käynytkin. Molemmat pultit oli laitettu samoin päin ja kummatkin poispäin tankin suuntaan niin tuntuu hassulta että joku ois just niinpäin ne sinne laittaneet takaisin. Ehkä siihen on tehtaalla tullut muutos vuosien saatossaRamsester kirjoitti:Mulla mahtuivat molemmat pultit pois. Etummainen pultti oli niin päin, että mutteri oli tankin puolella. Oiskohan joku tehnyt sun autoon rempan aiemmin ja laittanut pultin eri päin vai onkohan noissa sitten eroa vuosimallien kesken. Tuo meidän auto on viimeisiä pre-fl malleja.JMC kirjoitti:Täällä tismalleen sama homma kahdessa fl 147:ssa. Taaempien tukivarsien pultit holkissa kiinni, ei lähde millään irti. Etummaisten pulttia ei tarvinnut kuin vetää vainRamsester kirjoitti:Tuli tehtyä takatukivarsijumppa 147:aan. Tuohan olisi hyvinkin helppo homma ilman ruostepeikkoa. Kummallakin puolella taaemman poikittaisen tukivarren puslan sisäholkki ruostunut pulttiin kohtullisen tukevasti. EIpä sattunut olemaan uusia pultteja tähän hätään, joten vanhat piti saada ehjänä irti ja poltteluksihan se meni. Pillillä vanhat roippeet päältä pois, jotta pääsi kuumentamaan sisemmän holkin oranssiksi. Holkki irtosi viimein, kun moskalla kopautti pari kertaa. Outoa oli, että etumman poikittaisen varren pultit eivät olleet yhtään ruosteessa ja ne irtosivat ihan sormin painamalla.
Myös ulompi pitkä pultti oli sen verran ruostunut keskeltä siitä avoimesta kohdasta, että vaati myös pientä lämmittelyä, ennen kuin lähti irti.
Toki luigipa oli päättänyt laittaa tehtaalla pultin paikalleen ennen tankin laittoa ja tokihan vielä niin päin että se pultti lähtee pois tankin suuntaan. Eihän se pois mahtunut ilman rälläkkää sekään
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kyllä toi pultti tankin suuntaan ja tankki tiellä kuulostaa pal enempi Luigin tekosilta.
Niin on tarvinnu 156:ssakin takatukivarsia vaihtaessa löysätä apurunkoa että pultti mahtuu tankin ali ulos kolostaan.
Niin on tarvinnu 156:ssakin takatukivarsia vaihtaessa löysätä apurunkoa että pultti mahtuu tankin ali ulos kolostaan.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- JMC
- Viestit: 1083
- Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
- Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98 - Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Joo. Onneksi tuossa peltisessä uudemmassa apurungossa on neljä erillistä pulttia, eikä kahta pitkää niinkuin niissä vanhemmissa alumiinisissa. Ei meinaan joka nurkalta semmoista pitkää löydykkään jos pitää pätkiä lyhyemmäksiAlfissimo kirjoitti:Kyllä toi pultti tankin suuntaan ja tankki tiellä kuulostaa pal enempi Luigin tekosilta.
Niin on tarvinnu 156:ssakin takatukivarsia vaihtaessa löysätä apurunkoa että pultti mahtuu tankin ali ulos kolostaan.