Hinurilla mennään!

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Hinurilla mennään!

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jiitee kirjoitti:Ps. Ja Toyotakuskeilla sitten ei ole mitään OBD-lukijoita juurikaan käytössä,
samoin muu käyttäjäprofiili painottuu ajamiseen ja tankkaamiseen
Korjaan, siirtymiseen ja tankkaamiseen.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

legza
Viestit: 844
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
Paikkakunta: Hollola

Re: Hinurilla mennään!

Viesti Kirjoittaja legza »

Ei Toyotaa niiden määrän nähden hinata kovin paljoa. Ainoa nolo juttu on vetarin katkeaminen, mikä tuntuu olevan yleistä tietyissä malleissa 10+-v ikäsenä. hyvä puoli, että ne käy pajalla joka tapauksessa usein, huoltoväli melkein joka mallilla 15tkm/vuosi, lähes joka muulla merkillä tuplat tuosta.

Avatar
Vainio
Viestit: 650
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Hinurilla mennään!

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Polforea kirjoitti:
Jiitee kirjoitti:Ps. Ja Toyotakuskeilla sitten ei ole mitään OBD-lukijoita juurikaan käytössä,
samoin muu käyttäjäprofiili painottuu ajamiseen ja tankkaamiseen
Korjaan, siirtymiseen ja tankkaamiseen.
Tähän pyritään :-D
Eipä nuo akkujen hajoamiset taida olla kovin paljoa auton merkkiin sidottuja.Tosin minusta 4-vuotias alkuperäinen akku on ehkä hieman nuori kuolemaan.

Vakuutus kuittaa Hartikaisen palvelukset ja motonetin pihalla suoritettu akunvaihto vei about vartin. Odotteluineen matkaan tuli tunnin viivästys.
Ei jäänyt automurheet harmittamaan tällä kertaa, eli ei tartte vielä autokuumetta alkaa potemaan. :wink:

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Hinurilla mennään!

Viesti Kirjoittaja mutt »

legza kirjoitti:huoltoväli melkein joka mallilla 15tkm/vuosi, lähes joka muulla merkillä tuplat tuosta.
Eli ne on ymmärtäneet jotain, mitä lähes joka muulla merkillä ei ole.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

tCK
Viestit: 52
Liittynyt: 06 Tammi 2017, 23:13
Car(s): 156 -04 Facelift 2.0 JTS SW

EX 156 -01 1.8 SuperSport Wagon
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hinurilla mennään!

Viesti Kirjoittaja tCK »

Kyllä kerran kesässä pitää hinausta odotella motarin varressa :roll:
Liitteet
hinaus2.jpg
(199.16 KiB) Tiedosto ladattu 2735 kertaa
Kerran Alfa, aina Alfa

Avatar
giils
Viestit: 202
Liittynyt: 17 Syys 2017, 10:58
Car(s): Alfasud 1.2 -87
156 2.5 V6 -01
159 2.4 JTDm -06
159 2.4 JTDm Q4 -09
Fiat Barchetta 1.8 -96
Paikkakunta: Janakkala

Re: Hinurilla mennään!

Viesti Kirjoittaja giils »

Kuva

Kuva
Ei ihan kamelinpa*ka riittäny tähän
You put this kid behind the wheel, there's nothing she can't do.

Beta Julio
Viestit: 589
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Hinurilla mennään!

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

:shock: mitä ihmettä siinä on tapahtunut?

Avatar
giils
Viestit: 202
Liittynyt: 17 Syys 2017, 10:58
Car(s): Alfasud 1.2 -87
156 2.5 V6 -01
159 2.4 JTDm -06
159 2.4 JTDm Q4 -09
Fiat Barchetta 1.8 -96
Paikkakunta: Janakkala

Re: Hinurilla mennään!

Viesti Kirjoittaja giils »

Beta Julio kirjoitti::shock: mitä ihmettä siinä on tapahtunut?
Motarivauhdista repesi, oli vajunut siinä motarilla ilmeisesti tarpeeksi ja jossain kohtaa vaan repesi kylki. Huomasin kyllä aluksi tärinää siinä mutta pistin vielä asfaltin piikkiin sen. 159 on sen verran tasainen ajaa, ja kun kyseessä oli takarengas, ei vedelly mihinkään kun kokeilin päästää ratista irti, kulki nätisti suoraan.
You put this kid behind the wheel, there's nothing she can't do.

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Hinurilla mennään!

Viesti Kirjoittaja VMTD »

^Eikait Linglongit kuitenkaan?

Avatar
giils
Viestit: 202
Liittynyt: 17 Syys 2017, 10:58
Car(s): Alfasud 1.2 -87
156 2.5 V6 -01
159 2.4 JTDm -06
159 2.4 JTDm Q4 -09
Fiat Barchetta 1.8 -96
Paikkakunta: Janakkala

Re: Hinurilla mennään!

Viesti Kirjoittaja giils »

VMTD kirjoitti:^Eikait Linglongit kuitenkaan?
Bridgestone Turanza T005. Samanmoinen fillari hajosi Polforean penarista vähän aikaa sitten, rengas oli joitakin viikkoja vanha. Itsellä sentään jo joitakin kuukausia vanhat renkaat!
You put this kid behind the wheel, there's nothing she can't do.

Beta Julio
Viestit: 589
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Hinurilla mennään!

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

giils kirjoitti:
VMTD kirjoitti:^Eikait Linglongit kuitenkaan?
Bridgestone Turanza T005. Samanmoinen fillari hajosi Polforean penarista vähän aikaa sitten, rengas oli joitakin viikkoja vanha. Itsellä sentään jo joitakin kuukausia vanhat renkaat!
Ohhoh, ei ole vielä itsellä moista käynyt vaikka useimmat käytössäni olleet renkaat on aina olleet vanhoja paskoja.

...tai ehkä se johtuukin just siitä, valuvikaset ehtii karsiutua

Mut hyvä ettei käyny kuinkaan!

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Hinurilla mennään!

Viesti Kirjoittaja mutt »

Hyvinhän tuohon kuvaan on osunut paistoleimakin, viikko 9, 2020.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

JaakkoK
Viestit: 26
Liittynyt: 27 Kesä 2019, 21:11
Car(s): 2007 Spider 3.2 JTS V6 Q4 (Nero Carbonio VR.)
1998 Jaguar XK8 (Anthracite Metallic)
Jaguar XF 3.0 D S (Ultimate Black Metallic)
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Hinurilla mennään!

Viesti Kirjoittaja JaakkoK »

No niin, sunnuntaina tuli sitten koettua tämä Alfailun ilmeisesti "pakollinen" :) osa, hinurilla vilkkaan tien varresta. Kehä ykkösellä, 80 lasissa, keskikaista ja suhteellisen vilkas myöhäisen iltapäivän liikenne. Moottori sammui ajosta. Ei varoituksia, ei merkkivaloja, ei mitään erikoista. Piti pysähtyä kiihdytyskaistan keskelle. Ei lähtenyt käyntiin muutamalla yrityksellä.

Joskus käy näinkin: noin minuutti tuon jälkeen ohi ajoi hinuri, pysähtyi omasta aloitteestaan, peruutti eteen ja tuli kysymään tarvittaisiinko hinausta :lol: . No, toki tarvittiin.

Auto vietiin AutoMilanoon Viikkiin ja me sijaisautolla kotiin. Maanantaina muutama puhelu AutoMilanoon; katsotaan vikakoodit, ohimenevä alhainen polttoaineen paine, eli ei saanut bensaa - ja tuolloin lähti myös heti vaivatta käyntiin :o: . Halusi kuitenkin testata enemmän ajossa ja otti auton yöksi kotiin testeri kiinni matkalla. Tiistaina aamulla puhelu korjaamolta, auto oli hyytynyt töihin lähdettäessä ja nyt koodina öljynpaineen paineanturi. Ilmeisesti alhainen öljynpaine katkaisee bensan syötön? Tästä jatketaan anturin vaihdolla, josko se auttaisi.

Eli tulevana lämpimänä ja aurinkoisena viikonloppuna ei nautita avokkikeleistä... :evil:

Katsotan mitä seuraavaksi. JaakkoK
Liitteet
hinurilla.jpg
(114.5 KiB) Tiedosto ladattu 2074 kertaa

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Hinurilla mennään!

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Sanosin et sen öp-anturin vaihto ei tuota ratkase. Jostain syystä ainakin mun isojötsi ja 155TS:n ex-isojötsi tykkää samaa satunnaisesti herjailla, mutta ei vaikuta menohaluihin.

Itte kattoisin pahalla silmällä bensan siirtopumppua tankissa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Hinurilla mennään!

Viesti Kirjoittaja palkus »

juu, ei öljynpaineanturi vaikuta mitään. Isojötsissä paskana piremmän aikaa. Uusi paikkaansa ja ainoa vaikutus oli se, että vikakoodi häipys :-D
"puhun niin totta kuin osaan"

JaakkoK
Viestit: 26
Liittynyt: 27 Kesä 2019, 21:11
Car(s): 2007 Spider 3.2 JTS V6 Q4 (Nero Carbonio VR.)
1998 Jaguar XK8 (Anthracite Metallic)
Jaguar XF 3.0 D S (Ultimate Black Metallic)
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Hinurilla mennään!

Viesti Kirjoittaja JaakkoK »

Polforea kirjoitti: Itte kattoisin pahalla silmällä bensan siirtopumppua tankissa.
Tuota minä itsekin kysyin maanantaina kun ensin sinne (A-M) soittelin - vastaus oli että ei niitä yleensä ole mennyt. Oli myös hyrähtänyt käyntiin (bensapumppu siis) kun virrat oli laitettu päälle. Pitää huomenna käydä hakemassa jotain tavaraa autosta ja jutella tästä vaihtoehdosta enemmän. JaakkoK

Avatar
karila
Viestit: 241
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia 1600 Super Biscione -70,
ex-159 2.0 JTDm 170
Paikkakunta: Turku

Re: Hinurilla mennään!

Viesti Kirjoittaja karila »

Juu, välillä pa-pumppu toimii ja sit ei, ennenkuin simahtaa täysin.
Btw : ota Jaakko toi kamuxin mainosläpyskä takarekkarista pois, yäk :)
- Kari

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Hinurilla mennään!

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, kuoleva pumppu saattaa satunnaisesti toimia tai kolahduksen jälkeen voi taas pyöriä kotvan aikaa. Entistä vahvemmin mun ääni sille :)
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Hinurilla mennään!

Viesti Kirjoittaja mutt »

^Jep, auton sammuttua mäjäytys tankkiin saattaa palauttaa toiminnan hetkeksi. Kerran olen kyseisellä menetelmällä päässyt takaisin kotiin.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Hinurilla mennään!

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Kutakuinkin noin kävi omalle Deltalle joskus. Pariin otteeseen simahti ilman ennakkovaroitusta kesken ajon, sitten vaihdettiin pumppu.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

JaakkoK
Viestit: 26
Liittynyt: 27 Kesä 2019, 21:11
Car(s): 2007 Spider 3.2 JTS V6 Q4 (Nero Carbonio VR.)
1998 Jaguar XK8 (Anthracite Metallic)
Jaguar XF 3.0 D S (Ultimate Black Metallic)
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Hinurilla mennään!

Viesti Kirjoittaja JaakkoK »

JaakkoK kirjoitti:
Polforea kirjoitti: Itte kattoisin pahalla silmällä bensan siirtopumppua tankissa.
Tuota minä itsekin kysyin maanantaina kun ensin sinne (A-M) soittelin - vastaus oli että ei niitä yleensä ole mennyt. Oli myös hyrähtänyt käyntiin (bensapumppu siis) kun virrat oli laitettu päälle.
No, päivitetään tämä nyt kun auto on taas ajossa. ÖP-sensorissa oli kyllä jotain vikaa, AutoMilanossa ei ollut sen alkuviikon kokeilun jälkeen enää lähtenyt käyntiin ja testerillä sensori oli ollut siinä vaiheessa täysin mykkä. Tuolloin ei anna moottorin käynnistyä, eli jotain siinä oli ollut. Sensorin vaihdon jälkeen oli heti käynnistynyt.

Mutta myös, hmm...

Olin silloin kun auto sammui aikonut kääntyä seuraavasta rampista n 400 metrin päästä tankkaamaan kun mittari näytti lähes tyhjää tankkia (varoitusvalo ei vielä palanut) ja ajotietokone näytti jäljellä olevaksi matkaksi 80 km. A-M oli testauksia varten laittanut lisää bensaa 20€:lla eli n 13 litraa kun tankki oli noin lähellä tyhjää. Kun hain auton tankkasin täyteen, meni 56 litraa. 56+13=69. Tankki taitaa olla 70-litrainen... Taitaa polttoainemittari näyttää väärin :evil:

Eli, joko tuo ÖP sensori, tai sitten vanhanaikainen...

JaakkoK

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Hinurilla mennään!

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Toisaalta myös kuoleva pumppu saattaa sipata juuri, kun pitäisi viimeisiä liruja jaksaa tankista nostaa/puskea pihalle. Riippuu pumpun rakenteesta, että vaikuttaako se jollain tavalla polttoaineen paineeseen pumpulle päin - mutta joissakin tapauksissa täydempi tankki aiheuttaa kovemman paineen pumppua vasten, joka taas 'helpottaa' sen toimintaa ja kuolemassa oleva pumppu saa työnnettyä linjaan riittävällä paineella tavaraa.
Yhtään ei ole käryä tuosta rakenteesta, että voiko tässä olla tällainen keissi vaiko eikö.

Mutta tärkeintä, että auto ajossa! Ja ei tuo öljynpaineanturi vaikuta mitään auton käynnistymiseen käsittääkseni - heittää vaan errorit tauluun jos anturi pimeänä... Vai onko kaikki (lukuisat) muut keissit olleet jotenkin tuurilaakeja, ettei anturin kuoleentuminen ole aiheuttanut käynnistymättömyyttä?

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Hinurilla mennään!

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Kai sillä polttoainemäärällä voi jotain vaikutusta olla pumpun urakkaan, mutta eipä tankkien koko kovin kummosta nesteen painetta aiheuta. Esim. Vedellä 10m syvyys tuo ~1 bar paineen, eli vedellä tankissa olisi jotain 0,03—0,04 bar ("yli") painetta pohjalla tankin ollessa täysi. Polttoaineen ollessa kevyempää (pienempi tiheys), niin jos nyt oikein ymmärrän paine on pienempi.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Hinurilla mennään!

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eipä se välttämättä paljoa tarvitse - eiköhän se rakenne ole aika ratkaisevassa roolissa, että onko mitään vaikutusta vaiko ei. Meinasin nimenomaa, että jos polttoaine "työntää" itseään pumppua kohti se helpottaa pumpun työtä. Efektin voimakkuudesta en osaa sanoa tuon taivaallista, mutta vähemmän se pumppu töitä tekee tuolloin kuin alipaineella imiessä.

A Bart
Viestit: 1663
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Hinurilla mennään!

Viesti Kirjoittaja A Bart »

mutt kirjoitti:^Jep, auton sammuttua mäjäytys tankkiin saattaa palauttaa toiminnan hetkeksi. Kerran olen kyseisellä menetelmällä päässyt takaisin kotiin.
Mää ajelin viikon töihin/työajot samalla menetelmällä, eikä tarvinnut kolausta tankkiin kuin kerran aamulla yleensä.
Perjantaina sitten vasta tuli uusi pumppu, joka myös vaihtui viikonloppuna.

Avatar
alamajy
Viestit: 1989
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
Paikkakunta: Imatra

Re: Hinurilla mennään!

Viesti Kirjoittaja alamajy »

159 (XVE-938) lähti viimeiselle matkalleen. Aluksi Copartin Luumäen varastolle ja sieltä sitten huutokauppaan.
Palveli meillä 7 vuotta (212563km - 79,4 km/päivä - 28900 km/a). Nyt mittarissa 259773km ja auto on hyvässä kunnossa.
Liitteet
alfa159.jpg
(260.29 KiB) Tiedosto ladattu 785 kertaa

Avatar
nipaka
Viestit: 1047
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja
Paikkakunta: Askola

Re: Hinurilla mennään!

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Kenes luminen 159 farkku oli hinurin perässä Lahden Hennalan nurkilla noin klo 09:30?
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta

RIPA
Viestit: 1137
Liittynyt: 12 Loka 2006, 15:12
Car(s): Giulietta 2,0 JTDm -12, ex-159 2,4 JTDm -06,ex-156 SW GTA -03, ex-156 SW 2,0 TS -01, ex- 156 2,0TS -00
Paikkakunta: Hattula

Re: Hinurilla mennään!

Viesti Kirjoittaja RIPA »

RIPA kirjoitti:No niin, melkein 13 vuotta Alfailuahan siinä meni ennen kuin ...... Toivottavasti kuitenkin syynä vain huollon syksyllä pyynnöstä huolimatta vaihatmatta jäänyt polttoaineen suodatin.
Ja vol 2. Syykin vielä ihan sama kuin ekalla kerralla.

Vastaa Viestiin