Mitä teit tänään tallissa?

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Pele
Viestit: 2068
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

3D-tulosteet saapuivat. Siispä asentelin niitä. :)
Liitteet
_20200812_151842.JPG
(124.16 KiB) Tiedosto ladattu 3822 kertaa
DSC_2483.JPG
(154.85 KiB) Tiedosto ladattu 3822 kertaa

Beta Julio
Viestit: 589
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Pele kirjoitti:3D-tulosteet saapuivat. Siispä asentelin niitä. :)
Jotain letkupidikkeitä siis? Onko ABS:ää vai PETG:tä? PLA ei varmaan ois pitkäikäistä tuossa tarkoituksessa. Tossa on saanut jo pari "pellillistä" tulostella tohon määrään...

Avatar
Pele
Viestit: 2068
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Beta Julio kirjoitti:
Pele kirjoitti:3D-tulosteet saapuivat. Siispä asentelin niitä. :)
Jotain letkupidikkeitä siis? Onko ABS:ää vai PETG:tä? PLA ei varmaan ois pitkäikäistä tuossa tarkoituksessa. Tossa on saanut jo pari "pellillistä" tulostella tohon määrään...
Juu, pesunesteen letku sekä konepellin lukkojen välinen vaijeri tulee noihin kiinni. Alkuperäiset on aina 90% varmuudella rikki. Ovat niin kovaa muovia.
Nämä on jotain nylonia. Lähettivät mulle mallin skannauksen jälkeen muutaman koevedoksen eri materiaaleista. Niistä sitten valikoitiin.
Joku oli liiankin pehmeää, ja letku ei pysynyt jämäkästi.
Teetin 50 kpl, niin riittää muutamaan rojektiin. :-D

koomala
Viestit: 12
Liittynyt: 11 Huhti 2018, 10:32
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 -08
Paikkakunta: E-Savo

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja koomala »

En ihan sisällä pienessä autotallissa, mutta tallin oven edessä kuitenkin. Rakentelin viemäriputken päätykappaleesta ja venttiilistä työkalun ahtovuotojen metsästykseen. Iloinen suhina kuuluikin imusarjan läpän läpiviennistä, joten seuraavaksi miettimään, millä tuon vuodon saa edes tilapäisesti tukittua. Ahtoputket vaihtelin myös, kun olivat valmiiksi odottamassa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Sitruunaan taakse uudet levyt, palat ja luistit sekä mäntien herkistely, lisäksi jarrunesteiden vaihto. Tuon päälle sitten vaimensin kuljettajan oven, ja vaikka on vasta yksi ovi tehtynä, niin yllättäen sieltä ovesta löytyi bassotoisto :)

Vielä kun saisi loput tehtyä jollain ajalla...

Avatar
1300ti
Viestit: 942
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 17:38
Car(s): A-R 101-102-105-116-156 & Fiat 501, 507F, 1500TS, 127, 128, 1.9TD
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Vaihdoin vääntyneet takatukivarret ja tutkittiin merkkiliikkeen ryssimää ohjausta. En ymmärrä miksi laturia vaihtaessa on otettu raidetangon päät irti ja rikottu koko raidetanko jäykäksi keskialueelta niin, ettei ohjaus palauta, kun itsekin olen osannut 156:n laturin vaihtaa. Koko alusta on uusittu ja ohjausakselin ristinivelet ok, mutta auto on hirveä ajaa. Toivottavasti saan Alfan kulmien säädön jälkeen kuitenkin ensialkuun leimasta läpi. Tuli mös vaihdettua ohjaustehostimen öljyt samalla kun ohjausta ihmeteltiin. Noh, samapa tuo, pitää vain jatkossakin rakentaa Alfaa vain itse. Johan tässä on puoli autoa uusittu ja kansiremontti edessä. Jännä muuten löytää peltiremontin jälkeen ruostetta helmasta, pitää sekin huomenna vielä paikata.
Liitteet
20200815_201222.jpg
Säädettävät takatukivarret.
(63.79 KiB) Tiedosto ladattu 3434 kertaa
Cuore sportivo. JTS - jatsin tahtia sydämmeesi.

Avatar
pitkämies
Viestit: 2457
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Avic-laitteiden täydellinen purku ja Uuden Kenwood 2-din:in asennus.
Vaati astetta enemmän askartelua eli oli hyvä että hanskalokerossa oli "Audio-velho" mukana! Kiitokset Mika!
PS. Japaninpoika oli purkanut alkuperäisiä varusteita kovalla kädellä....mm dvd/nav-boxit, cd-vaihtajan ja orggis-vahvistimen....Vastaanottimelle oli tehty sovite alkuperäiseen integroidun, radio/navin, kehikkoon....Täytyy sanoa että kauniisti oli tehtykin....Vanerista oli katkaistu sopivat lärpäkkeet soittimen molemmin puolin ja verhoiltu mustalla vinyylillä....Kuulostaa virittelyltä, mutta toteutus on todella hyvä...Lähes täysin (jos olisi...) tehdas-asennusta vastaava! Top marks!! :-D :-D ...
Pään raapimisella ja tietotaidolla(lue= arvailulla) saatiin Kenwood soimaan kauniisti joka nurkasta ja sähköantenni tottelemaan..
Rattinapit jäivät odottamaan inspiraatiota..(vaatinee jonkinsortin välipalikan tilaamisen..)....No jaa.....vasemmalta puolelta olisi säädettävissä lähinnä radion äänenvoimakkuus, joten....no....ilmankin voinee elää......
Pääasia että raadio kuuluu ja pysttyy viritteleen siihen bluutuuth yhteyttä sun muuta.....
Liitteet
IMG-20200815-WA0010.jpeg
(173.16 KiB) Tiedosto ladattu 3377 kertaa
IMG_20200815_215759.jpg
(169.83 KiB) Tiedosto ladattu 3377 kertaa
IMG-20200815-WA0008.jpeg
(144.55 KiB) Tiedosto ladattu 3377 kertaa
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eilen jo, mutta parkkipaikalla laitoin imusarjan pyörreläppien tangon paikalleen.
Mm Alfisti myy uutta tankoa 70euron hintaan, mikä on aivan älytön summa - nelipyttyseen maksaa parikymppiä...

Noo, swirlrepairin nuppeja saa alle kahden kympin 5kpl, pitää vaan vanhaa tankoa käyttää mut enköhän ne tilaa...

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Aquatica kirjoitti:Eilen jo, mutta parkkipaikalla laitoin imusarjan pyörreläppien tangon paikalleen.
Mm Alfisti myy uutta tankoa 70euron hintaan, mikä on aivan älytön summa - nelipyttyseen maksaa parikymppiä...

Noo, swirlrepairin nuppeja saa alle kahden kympin 5kpl, pitää vaan vanhaa tankoa käyttää mut enköhän ne tilaa...
Mulla sama, tanko kokonaan irti. Mistä löysit nuppeja?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

alfa 156 v6 kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:Eilen jo, mutta parkkipaikalla laitoin imusarjan pyörreläppien tangon paikalleen.
Mm Alfisti myy uutta tankoa 70euron hintaan, mikä on aivan älytön summa - nelipyttyseen maksaa parikymppiä...

Noo, swirlrepairin nuppeja saa alle kahden kympin 5kpl, pitää vaan vanhaa tankoa käyttää mut enköhän ne tilaa...
Mulla sama, tanko kokonaan irti. Mistä löysit nuppeja?
https://www.ebay.com/itm/191611996948

Nuo tilasin.

ricambi.alfisti.net myy sitten jotain oikeasti hyviä osia, mutta hinta ihan hirvittävä. 70euroa postit päälle, saa koko tangon (mitä modattu). Hitokseen hankala löytää.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Toissapäivänä rakentelin manometrin ja eilen synkronoin mopon läppärungon. Alkutilanne näytti aika karsealta. Säätöjen jälkeen tein koeajon. Kone tuntuu kiertävän herkemmin ja kaasua äkisti kääntäessä jäi sellainen kurnuttava vaihe pois. Tyhjäkäyntikin vaikuttaa tasaisemmalta. Tästä on hyvä jatkaa suuttimien pariin, kunhan ensiksi saa suurimman ajoinnon laannutettua :lol: . Missähän tässä pk-seudulla olisi asiaa tunteva liike, joka puhdistaisi ne ja tekisi mittaukset?

Tuossa DIY-tekeleessä viivaväli on 5cm ja punainen neste on automaattilaatikkoöljyä. Ei väpätä niin kauhiasti alipaineesta ja ei tarvitse kanaviin kuristimia. Letkut vaan kiinni läppärunkoon alipaineliittimeen ja kone tyhjäkäynnille (moottori pitää olla käyntilämpöinen). Säätö kunkin läpän ruuvista hissukseen kääntämällä. Tavoite on saada putket näyttämään about samaa lukemaa, mikä tahansa se onkaan. Netistä löytyy aiheesta paljon luettavaa.
Liitteet
TB before sycn.PNG
Tilanne ennen synkkausta
(420.79 KiB) Tiedosto ladattu 3155 kertaa
TB after sync.jpg
Synkkauksen jälkeen
(299.68 KiB) Tiedosto ladattu 3155 kertaa
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Yritin taas saada pojan skootteria käyntiin. Nyt vaihtui mäntäkin.
Lähti se tulille, mutta tyhjäkäyntiä ei ollut. Johtui varmaankin uudesta kaasarista, jossa kaasuvaijerin kiinnitys oli erilainen kuin originaalissa. Laitoin vanhan kaasarin takaisin, mutta eipä tuo sillä lähtenyt käyntiin. Bensa ei kulje kaasarista läpi olisikohan vanhaa kovettunutta polttoainetta täynnä.

Eli Aliexpressistä taas uutta kaasaria tilaukseen. Toivottavasti nyt sopisi vaijeri kunnolla paikoileen eikä jäisi liian löysään.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
JPeltola
Viestit: 1129
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

JiiPee kirjoitti: Missähän tässä pk-seudulla olisi asiaa tunteva liike, joka puhdistaisi ne ja tekisi mittaukset?
https://www.finjector.com/

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^ Kiitos, olisihan tuo pitänyt muistaa
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tiige »

^ Finjecktorille vahva kannatus. Varsin asiantutevaa ja hyvää palvelua.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
1300ti
Viestit: 942
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 17:38
Car(s): A-R 101-102-105-116-156 & Fiat 501, 507F, 1500TS, 127, 128, 1.9TD
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

No varsinaisesti eilen poistin oikean helman kokonaan ja tein tilalle uudet sisärakenteet, ensi kerralla tulee vielä pintapelti päälle. Aamalla tuli harjoiteltua sikkikoneella taittamista ja kutistinvenytintä, hauskaa hommaa! Tänään linjattiin keulan pyöräkulmia ja todettiin korjaamon jättäneen apukuakin puolen raidetangonpään vaatimattomasti 15 kierrosta pieleen. Nyt ratti on suorassa ja auto kulkee jo aika hienosti, seuraavaksi pitäisi säätää perä tarkemmin. Pitkittäisiin tukivarsiin meinasin myös tehdä säädön samalla.
Cuore sportivo. JTS - jatsin tahtia sydämmeesi.

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tiige »

1300ti kirjoitti:No varsinaisesti eilen poistin oikean helman kokonaan ja tein tilalle uudet sisärakenteet, ensi kerralla tulee vielä pintapelti päälle. Aamalla tuli harjoiteltua sikkikoneella taittamista ja kutistinvenytintä, hauskaa hommaa! Tänään linjattiin keulan pyöräkulmia ja todettiin korjaamon jättäneen apukuakin puolen raidetangonpään vaatimattomasti 15 kierrosta pieleen. Nyt ratti on suorassa ja auto kulkee jo aika hienosti, seuraavaksi pitäisi säätää perä tarkemmin. Pitkittäisiin tukivarsiin meinasin myös tehdä säädön samalla.
Jossain muussa keskustelussa taisi olla kuva niistä säädettävistä poikittaisista tukivarsista. Mitä niillä saavutetaan muuta kuin suurempi jousittamaton massa? Tai ehkä ne kestää rajummin vetää sivuluisussa kanttariin.

Säädettävät pitkittäiset. Mikä hyöty niistä?
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
1300ti
Viestit: 942
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 17:38
Car(s): A-R 101-102-105-116-156 & Fiat 501, 507F, 1500TS, 127, 128, 1.9TD
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Pelkällä Konin Street -alustasarjalla 156:een sai aivan järkyttävät Camber-kulmat, säätämällä voisi vähän parantua.

Tämä on kuitenkin vain surullisen kauhtunut perheauto, jossa kierrosnopeuden sijaan pääpaino on turvallisessa ajettavuudessa. Uudet alkuperäiset tukivarret osoittautuivat aivan veteliksi, jonka voi varmasti saada uudelleenkin solmuun vaikka osumalla pakittaessa kadun reunakiveykseen tai sopivaan kuoppaan. Sitä paitsi ne originaalit ruostuivat aivan paperisiksi ajan myötä. Se, että tuotantokustannussyistä on tehty noin HUONOA laatua olevat tukivarret on aivan käsittämätöntä. Lisäksi sama hinta ja painoero peltivarsiin on aivan olematon, monet alumiinivanteetkin painavat enemmän kuin peltivanteet, jos se olisi suurin murhe.

Niiden pitkittäisten takatukivarsien säätö olisi niin helppo tehdä, että se voisi olla ihan harrastemielessä mielenkiintoista värkätä puslien vaihdon myötä ja sitten tarkistaa, että taka"akseli" on oikeasti suorassa tällaisessa useampaan kertaan hitsatussa ja edellisillä omistajilla vaihdetuista ovista päätellen ehkä kolaroidussa vessassa.
Cuore sportivo. JTS - jatsin tahtia sydämmeesi.

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tiige »

^ Toisissa iskareissa ylempi reikä on soikea ja sillä saa säädettyä camberit kohtalleen. Jos renkaat ei ole linjassa niin takapalkkia saa aika paljon säädettyä. Aika väljät reijät siinäkin. Ne vakio poikittaiset takavarret on aika nerokkaat. Todella kevyet ja kestää kyllä vääntöä radallakin. Puslat ensimmäisinä luovuttaa. Tietysti jos kovempaa iskua tulee niin vääntyvät. Jos itse tekee säädettävät varret saattaa katsastuksessa tulla sanomista.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Vaihdoin vanhempaan 159:siin uuden ohjaustehostimen letkun. Edellinen ehtikin olla jo tovin paikoillaan, mutta kun oli käytetty jo asentaessa ei kestänyt kuin muutaman vuoden.

Samalla tuli ihmeteltyä koneen suurta nykimistä ja pienen tutkimuksen jälkeen totesin kahden alipaine letkun olevan irti poikki. Uutta letkua paikoilleen ja taas toimii.
Takaluukku on pitänyt jo pitemmän aikaa natinaa, joten sekin tuli samalla korjattua eli siirsin luukun lukon vastapalaa pari milliä alaspäin. Toivottavasti natinat katosivat.

Vielä täytyy vaihtaa kytkin paketti uuteen kunhan se tulee Italiasta. Pitää jo aivan kohtuutonta kolinaa kytkin pohjassa. Toivottavasti kestää vielä hetken.

Q4:sen kardaanin palaset pakkasin ja huomenna lähtevät kohti Ko-Mettia. Toivottavasti saadaan kuntoon ja auto katsastettua. Tässäkin autossa kytkin on mahdollisesti tiensä päässä.
Katsotaan kun tuo toisen auton kytkinpaketti saapuu niin vertaan uutta ja purkuauton kytkintä. Jos tuuri on myötä niin voi olla, että purkuautoon on vaihdettu setti sopivasti ennen kolaria. Ainakin silmämääräisesti näyttäisi kohtuu hyvä kuntoiselta. Menisi vielä tuossa Q4:ssa sen eliniän ajan, jos 100tkm kestäisi.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
JarHei
Viestit: 308
Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Car(s): Alfa GT 3.2
ex: Fiat Coupe 1.8
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja JarHei »

Valmistelin jo syylärin vaihtoa varten. Vähän reilu tunnissa purkaantui etupuskuri, etuvalot ja lukkopelti yksin askarrellessa. Puskuri olisi ehkä ollut helpompi irroittaa, jos pyörät olisi olleet irti ja sisälokaria mahtunut raottamaan enempi. Noh ehkä sitten kasausvaiheessa, tuleepahan asennettua puskuri kunnolla, aina häirinnyt kun irvisti hieman takaa. Samalla tuli korjattua oikean umpion luukun toinen klipsi ja vähän teippiä parkkipolttimon tangon ympärille kun joku siitäkin rikkonut kiinnityksen. (ei siis pysynyt pohjassa)

Äsken sain naapurilta lainaan pukit niin jos huomenna vaihtais takapalat ja toisen puolen liukutapit. Voisi myös edestä tarkistaa jarrujen kunnon tarkemmin.
Liitteet
IMG_20200826_163949.jpg
(391.85 KiB) Tiedosto ladattu 2687 kertaa

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1444
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 2.0 JTS -05, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EgoBoost -12
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

JarHei kirjoitti:Valmistelin jo syylärin vaihtoa varten. Vähän reilu tunnissa purkaantui etupuskuri, etuvalot ja lukkopelti yksin askarrellessa. Puskuri olisi ehkä ollut helpompi irroittaa, jos pyörät olisi olleet irti ja sisälokaria mahtunut raottamaan enempi. Noh ehkä sitten kasausvaiheessa, tuleepahan asennettua puskuri kunnolla, aina häirinnyt kun irvisti hieman takaa. Samalla tuli korjattua oikean umpion luukun toinen klipsi ja vähän teippiä parkkipolttimon tangon ympärille kun joku siitäkin rikkonut kiinnityksen. (ei siis pysynyt pohjassa)

Äsken sain naapurilta lainaan pukit niin jos huomenna vaihtais takapalat ja toisen puolen liukutapit. Voisi myös edestä tarkistaa jarrujen kunnon tarkemmin.
Jos on xenonit eikä ole hetkeen vaihdettu niin nyt olisi täydellinen tilaisuus vaihtaa. Tai vaikka kaikki polttimot. On meinaan tuo sama työmaa xenonillisessa mallissa jos joku polttimo palaa.

Avatar
JarHei
Viestit: 308
Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Car(s): Alfa GT 3.2
ex: Fiat Coupe 1.8
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja JarHei »

^ Ei oo xenoneilla. Lyhkäset vaihdoin reilu viikko sitten ja veikkaan että pitkien vaihto sujuu helpommin. Parkit taidan kyllä vaihtaa kun on lyhdyt vielä irti.

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Ei ainakaan faceliftissä tarvii irroittaa umpioita xenon polttimon vaihtoon, ballastin vaihtoon kyllä. Uudet ballastit + 100e/kpl niin en ainakaan itse niitä raaski varmuuden vuoksi vaihtaa, vaikka sinänsä voisi olla hyvä idea ja jättää vanhat varastoon varalle. + Ne ballastien liitin umpioon ei ole tiivistetty kuin ulospäin, eli toimivat umpioiden viemärinä. Itsellä yksi ballasti oli rikki ja se ihan hapettunut, tiivistin liittimet umpioihinkin. Olisi varmaan hyvä ollut vielä hyvä lakata ballastien piirilevyt.


Edit, lisätääs samaan viestiin:

Koomista kun ei meinaa itse muistaa mitä on missäkin työkaluvauniun laatikoista, noh nyt on lunttilaput. :)
Nyt löytyy työkalut.jpg
(86.58 KiB) Tiedosto ladattu 2579 kertaa
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Garmund kirjoitti:Ei ainakaan faceliftissä tarvii irroittaa umpioita xenon polttimon vaihtoon, ballastin vaihtoon kyllä.
Facelift GT?

Halogeeneilla olevaan geeteeseen vaihtaa helpohkosti kaikki muut polttimot lyhdyt paikallaan paitsi sumuvalot. Ne taisi olla aika ikävässä kolossa.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Tiige kirjoitti:
Garmund kirjoitti:Ei ainakaan faceliftissä tarvii irroittaa umpioita xenon polttimon vaihtoon, ballastin vaihtoon kyllä.
Facelift GT?

Halogeeneilla olevaan geeteeseen vaihtaa helpohkosti kaikki muut polttimot lyhdyt paikallaan paitsi sumuvalot. Ne taisi olla aika ikävässä kolossa.

Oho katoin että oli 156, sen siitä saa kun ei puhelimella yhtään zuumaa kuvaa tai katso nimim autotietoja... (edelleenkin puuttuu facepalm-emoji, sille olisi itsellä aika usein käyttöä)
Viimeksi muokannut Garmund, 27 Elo 2020, 16:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suoraan vaan suoraa

BerlinettaSport
Viestit: 99
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 13:04
Car(s): 159 1,9 jtdm
Alfa Romeo 155 2.0 16V Twin Spark
Fiat 128 3P

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja BerlinettaSport »

Myin aivan hyväisen läjän 128 3P fiiatin osia. Vielä paljon jäi hävitettäväksikin.

Ja jos menisi talliin vielä kokeilemaan sähköfillari projektia alkaako wörkiä kun laittaa akun paikoilleen :)

Edit: Kyllä pääsi cubella kevyesti 25km/h asti kun antoi virtaa :lol: Vähä vielä viimeistelyä niin on fillari valmis.
Viimeksi muokannut BerlinettaSport, 27 Elo 2020, 22:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 388
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

Garmund kirjoitti:Ei ainakaan faceliftissä tarvii irroittaa umpioita xenon polttimon vaihtoon, ballastin vaihtoon kyllä. Uudet ballastit + 100e/kpl niin en ainakaan itse niitä raaski varmuuden vuoksi vaihtaa, vaikka sinänsä voisi olla hyvä idea ja jättää vanhat varastoon varalle. + Ne ballastien liitin umpioon ei ole tiivistetty kuin ulospäin, eli toimivat umpioiden viemärinä. Itsellä yksi ballasti oli rikki ja se ihan hapettunut, tiivistin liittimet umpioihinkin. Olisi varmaan hyvä ollut vielä hyvä lakata ballastien piirilevyt.


Edit, lisätääs samaan viestiin:

Koomista kun ei meinaa itse muistaa mitä on missäkin työkaluvauniun laatikoista, noh nyt on lunttilaput. :)
Nyt löytyy työkalut.jpg
Samanlainen kärry ku meillä töissä.

Joudut Dymo hommiin vielä uudestaan, yhdestä kohtaa uupuu L-kirjain :)

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Giovinazzi kirjoitti:
Samanlainen kärry ku meillä töissä.

Joudut Dymo hommiin vielä uudestaan, yhdestä kohtaa uupuu L-kirjain :)
Ja toisessa kärryssä lukee yhden laatikon kohdalla "paeneilmatyökalut" :lol:


Ostin jostain okra/muu maatalousmessu tuon Bahcon setin alesta, kun vaihto myyjä edustamaan toista merkkiä. Mitenhän kallis työkalukärry pitäisi olla ennen kuin olisi niitä kai oikeasti laadukkaita, missä ei saa kuin yhden laatikon kerralla auki. (jos se nyt on suoraan hinnasta riippuva tekijä) En muista onko tullut töissäkään vielä semmoista vastaan. (Omat haittansakin moisessa, mutta ei pääse kärry kaatumaan kun monta laatikkoa auki.)
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Parempi tuokin kuin "Painelimatyökalut" olisi.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Eilen paikkasin tyttären Jopon kumin.























































Tänään aamulla oli tyhjä.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^
Liitteet
1455562196_14c0f057abec6dabfc5be48cbbd0d904fef889a8781eee667984089207daf998.jpg
(53.48 KiB) Tiedosto ladattu 2324 kertaa

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

^

Vetoan siihen, että käyttämäni paikkasarja oli jostain markka-ajalta.

Tänään tein 8€ investoinnin ja ostin uuden Continentalin sisäkumin ja asensin paikoilleen.

Huomenna aamulla nähdään sitten, oliko tuossa ratkaisu...
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Tutkit varmaan ulkokumin, ettei siellä ole mitään piikkiä pystyssä?

Avatar
JarHei
Viestit: 308
Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Car(s): Alfa GT 3.2
ex: Fiat Coupe 1.8
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja JarHei »

Tänään uusi syyläri Alfaan. Ei ihan samoihin asennusaikoihin päästy kuin Tiigen projektiketjussa, mutta melko helposti tuo onnistui. Tulipahan korjailtua kaikkea pientä siinä samassa, yllä mainittujen lisäksi ainankin ilmaputsarikotelon kiinnitys. Sitten seuraavaksi kyselemään mikä liike vaihtaisi vetarien sisänivelien kumit.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Tuomas K kirjoitti:^Tutkit varmaan ulkokumin, ettei siellä ole mitään piikkiä pystyssä?
Juu ja nyt on mennyt hyvin.

Kyllä humanistikin osaa näitä teknisiä hommia, kunhan vaan kovasti yrittää.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
karila
Viestit: 241
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia 1600 Super Biscione -70,
ex-159 2.0 JTDm 170
Paikkakunta: Turku

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja karila »

No niin, ja tapahtui näinä päivänä, että Giulian jakoketju pomppasi ja alkoi kuulua ylimääräisiä ääniä moottorista.

Tänään tallissa otettiin kansi auki ja todettiin, että jakoketju löysänä, muttei poikki. Laitettiin jako kohdilleen ja ketju kireeksi ja kokeiltiin puristukset. 3. sylinteri 0,5 ja kaikki muut 0.
Kansi irti ja menossa seuraavaksi työstöön.
Positiivista että sylinterit aivan sileät ja ainoastaan pienet venttiilinjäljet männissä näkyvissä.

Taitaa Alfaholics saada kohta kohtuullisen tilauksen :mrgreen:
- Kari

Avatar
JarHei
Viestit: 308
Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Car(s): Alfa GT 3.2
ex: Fiat Coupe 1.8
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja JarHei »

Eilen löin Ragazzonin takapöntön kiinni. Löytyi myös tekosyy vaihtoon, olikin jo alkuperäisen pöntön kuoressa läpireikää

Werneri
Viestit: 476
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Werneri »

karila kirjoitti:No niin, ja tapahtui näinä päivänä, että Giulian jakoketju pomppasi ja alkoi kuulua ylimääräisiä ääniä moottorista.

Tänään tallissa otettiin kansi auki ja todettiin, että jakoketju löysänä, muttei poikki. Laitettiin jako kohdilleen ja ketju kireeksi ja kokeiltiin puristukset. 3. sylinteri 0,5 ja kaikki muut 0.
Kansi irti ja menossa seuraavaksi työstöön.
Positiivista että sylinterit aivan sileät ja ainoastaan pienet venttiilinjäljet männissä näkyvissä.

Taitaa Alfaholics saada kohta kohtuullisen tilauksen :mrgreen:
Kyllä pelästyin, että nyt on ensimmäinen 952 Giulian jakopää seonnut, kunnes katsoin profiilia. Jäikö ketjun tiukkaaminen tekemättä? Tuo tuplariviketjuhan on muuten "pomminvarma". Eipä siinä kansi auki ja kattelemaan.

Werneri
Viestit: 476
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Werneri »

Werneri kirjoitti:
karila kirjoitti:No niin, ja tapahtui näinä päivänä, että Giulian jakoketju pomppasi ja alkoi kuulua ylimääräisiä ääniä moottorista.

Tänään tallissa otettiin kansi auki ja todettiin, että jakoketju löysänä, muttei poikki. Laitettiin jako kohdilleen ja ketju kireeksi ja kokeiltiin puristukset. 3. sylinteri 0,5 ja kaikki muut 0.
Kansi irti ja menossa seuraavaksi työstöön.
Positiivista että sylinterit aivan sileät ja ainoastaan pienet venttiilinjäljet männissä näkyvissä.

Taitaa Alfaholics saada kohta kohtuullisen tilauksen :mrgreen:
Kyllä pelästyin, että nyt on ensimmäinen 952 Giulian jakopää seonnut, kunnes katsoin profiilia. Jäikö ketjun tiukkaaminen tekemättä? Tuo tuplariviketjuhan on muuten "pomminvarma". Eipä siinä kansi auki ja kattelemaan.
Eli se ketju kesti "vain" 50 vuotta.

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Teroitin raivurin ja moottorisahan terät, ja tarkistin, että vanhat Husqvarnat lähtee edelleen käyntiin ja että kulmavaihteessa on öljyä. Huomenna alkaa 15 vuotta myöhässä oleva metsänhoito. Ensimmäinen homma lienee kaataa pois kuviota rajaava risu- ja runkoseinä, että pääsee edes läpi.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Werneri kirjoitti:
Werneri kirjoitti:
karila kirjoitti:No niin, ja tapahtui näinä päivänä, että Giulian jakoketju pomppasi ja alkoi kuulua ylimääräisiä ääniä moottorista.

Tänään tallissa otettiin kansi auki ja todettiin, että jakoketju löysänä, muttei poikki. Laitettiin jako kohdilleen ja ketju kireeksi ja kokeiltiin puristukset. 3. sylinteri 0,5 ja kaikki muut 0.
Kansi irti ja menossa seuraavaksi työstöön.
Positiivista että sylinterit aivan sileät ja ainoastaan pienet venttiilinjäljet männissä näkyvissä.

Taitaa Alfaholics saada kohta kohtuullisen tilauksen :mrgreen:
Kyllä pelästyin, että nyt on ensimmäinen 952 Giulian jakopää seonnut, kunnes katsoin profiilia. Jäikö ketjun tiukkaaminen tekemättä? Tuo tuplariviketjuhan on muuten "pomminvarma". Eipä siinä kansi auki ja kattelemaan.
Eli se ketju kesti "vain" 50 vuotta.
Kestää kai se enemmänkin jos kiristimen jousi toimii oikein, kiristetään oikein ja lukitusruuvi pitää.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
karila
Viestit: 241
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia 1600 Super Biscione -70,
ex-159 2.0 JTDm 170
Paikkakunta: Turku

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja karila »

Juu, ei tietoa , koska ketjun kireys viimeksi tarkistettu edellisen kerran. No, viikolla tulee tuomio pajalta, mitä menee uusiksi...
- Kari

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Pesin ikkunat. Eihän toki minkään auton vaan sen tallin. Viisi vuotta sitten otettu käyttöön ja edelleen seinätasoitteen hiontapölyt ikkunoissa.

Siinä sivussa tuli ahaa-elämys: Tämähän rakennettiin siksi että täällä olisi kiva huvikseen ruuvailla autoja, eikä siksi että täältä voisi puolijuoksua hakea ruuvimeisselin. Ehkä vielä joskus...
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
pitkämies
Viestit: 2457
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Miljoonia asioita on tehty....Vaikka autolla ei edelleenkään ole ajettu kuin 80 tuhatta km.....
Laitettu on raskaalla kädellä....Jaksa kaikkea listata...
Kilvet on nyt kiinni ja auto on vähän sitten helvetin hienossa kunnossa!
Liitteet
IMG_20200905_155403.jpg
(142.96 KiB) Tiedosto ladattu 1603 kertaa
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
pitkämies
Viestit: 2457
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

...
Liitteet
IMG_20200905_231717.jpg
(111.68 KiB) Tiedosto ladattu 1601 kertaa
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
pitkämies
Viestit: 2457
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

...
Liitteet
IMG-20200906-WA0000.jpg
(68.18 KiB) Tiedosto ladattu 1599 kertaa
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

FinPat
Viestit: 2663
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

pitkämies kirjoitti:...
Leaper kissa kurkkaa uteliaana Suomi-kilpeä!

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja jkk »

Viimeaikoina alkanut vesi valumaan takaovista kynnyslistoille ja auton sisään. Tänään oli sauma tutkia ja fiksata saksalaisen insinöörin työtä. Saksalaiset ovat olleet tunnettuja kyllä sukellusveneistään, mutta autolla pitäis selvitä kuivana merenpinnan yläpuolella :lol:

Nyt on taas tiivistä ja vedenpoistoaukotkin käyty läpi.
Liitteet
F637599F-E3B2-42F0-A179-B6C5D746B728.jpeg
(62.44 KiB) Tiedosto ladattu 1509 kertaa

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^popniitilla laitettu kaiutin paikalleen. Tuohon törmäsin myös MiTossa. Rikos ihmisyyttä vastaan.

Vastaa Viestiin