Perämoottorit / veneily
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Perämoottorit / veneily
Poks!
Sattuuko täällä olemaan veneilystä / perämoottoreista kiinnostuneita Alfa miehiä?
Tai jos joku moottoritekniikasta noin yleensä tietää niin tieto otetaan ilolla vastaan.
Mulla on pöndellä tuollainen Suzukin 150 DT perämoottori, V6 moottori (2,7 litrainen). Se on muistaakseni vuosimallia 2003 eli niitä ensimmäisiä kaksitahtikoneita joissa ruiskutekniikkaa. Nyt se on sellaisen Yamarin 600 BR daycruiserin perseessä kiinni.
Moottori on viime syksyyn asti toiminut hyvin mutta loppukesästä oli sellaisia oireita, että ei jostain syystä ottanut enää täysiä kierroksia.
Nyt viikonloppuna avasin vähän moottoria ja huomasin, että molemmilla puolilla (V6) alimmat tulpat olivat jonkun valkoisen töhnän peittämät. Vähän niinkuin öljyn seassa olisi ollut vettä. Vaikea uskoa, että kipinä kovin helposti tuossa toimisi.
Osaako joku veikata mistä tämä voisi johtua? Kannattaako viedä johonkin asiantuntijalle näytettäväksi vai pitäisikö vain tulpat putsaamalla / vaihtamalla taas toimia kuten ennen?
Lähinnä funtsin sitä, että mitä tarkoittaa kun sylintereissä molemmalla puolella juuri ne alimmat tulpat olivat huonossa kunnossa verrattuna muihin. Muuten tulpat alle vuoden vanhat eli pitäisi toimia vielä hyvin.
Waverunner
Sattuuko täällä olemaan veneilystä / perämoottoreista kiinnostuneita Alfa miehiä?
Tai jos joku moottoritekniikasta noin yleensä tietää niin tieto otetaan ilolla vastaan.
Mulla on pöndellä tuollainen Suzukin 150 DT perämoottori, V6 moottori (2,7 litrainen). Se on muistaakseni vuosimallia 2003 eli niitä ensimmäisiä kaksitahtikoneita joissa ruiskutekniikkaa. Nyt se on sellaisen Yamarin 600 BR daycruiserin perseessä kiinni.
Moottori on viime syksyyn asti toiminut hyvin mutta loppukesästä oli sellaisia oireita, että ei jostain syystä ottanut enää täysiä kierroksia.
Nyt viikonloppuna avasin vähän moottoria ja huomasin, että molemmilla puolilla (V6) alimmat tulpat olivat jonkun valkoisen töhnän peittämät. Vähän niinkuin öljyn seassa olisi ollut vettä. Vaikea uskoa, että kipinä kovin helposti tuossa toimisi.
Osaako joku veikata mistä tämä voisi johtua? Kannattaako viedä johonkin asiantuntijalle näytettäväksi vai pitäisikö vain tulpat putsaamalla / vaihtamalla taas toimia kuten ennen?
Lähinnä funtsin sitä, että mitä tarkoittaa kun sylintereissä molemmalla puolella juuri ne alimmat tulpat olivat huonossa kunnossa verrattuna muihin. Muuten tulpat alle vuoden vanhat eli pitäisi toimia vielä hyvin.
Waverunner
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Perämoottorit / veneily
Kiitos vastauksesta.
Voiko sitä vettä sitten päästä sinne miten? Siis polttoaineen mukana jotenkin vai?
Voiko sitä vettä sitten päästä sinne miten? Siis polttoaineen mukana jotenkin vai?
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Perämoottorit / veneily
Taas tämä mun Suzuki 150 DT V6 Super Six perämoottori (2t, ruiskukone).
Oireillut seuraavasti: Ei ota täysiä kierroksia. Käynnistyy hyvin mutta ennen jos voima murisi tyhjäkäynnillä jo niin nyt vähän heikon ja nuhaisen oloinen. Kuuluu ihmeellisiä tuhahduksia tyhjäkäynnillä pakoputkesta (kuin aivastus).
Ennen vei Yamarin 600 BR veneen puolella kaasulla plaaniin mutta nyt saa vetää kaasun pohjaan jotta kiihtyy. Ennen otti 5500 rpm, nyt 4200 rpm.
Jotenkin vaikuttaisi, että kaikki sylinterit ei toimi? Voiko V6 kone leikata kiinni niin että 1-2 sylinteriä jumissa ja muut toimii? Mitäs epäilisitte?
Kiitos etukäteen avusta ja aurinkoisen KUUMAA kesän jatkoa!
Oireillut seuraavasti: Ei ota täysiä kierroksia. Käynnistyy hyvin mutta ennen jos voima murisi tyhjäkäynnillä jo niin nyt vähän heikon ja nuhaisen oloinen. Kuuluu ihmeellisiä tuhahduksia tyhjäkäynnillä pakoputkesta (kuin aivastus).
Ennen vei Yamarin 600 BR veneen puolella kaasulla plaaniin mutta nyt saa vetää kaasun pohjaan jotta kiihtyy. Ennen otti 5500 rpm, nyt 4200 rpm.
Jotenkin vaikuttaisi, että kaikki sylinterit ei toimi? Voiko V6 kone leikata kiinni niin että 1-2 sylinteriä jumissa ja muut toimii? Mitäs epäilisitte?
Kiitos etukäteen avusta ja aurinkoisen KUUMAA kesän jatkoa!
Re: Perämoottorit / veneily
Kannattaisi tarkistaa puristuspaineet, minulla oli kolmipyttyisessä alimmassa männässä reikä, ja keskimmäisessä oli syönyt mäntää laen ja renkaan välistä pakoaukon kohdalta.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Perämoottorit / veneily
Vika oli bensaletkussa jossa oli pieni reikä/halkeama.
Bensapumppu kun imi tankista bensaa niin sinne pääsi ilmaa sekaan.
Vika ei siis onneksi ollut moottorissa.
Viime viikonloppuna pääsin veneellä Hangon PokerRun tapahtumaan mökkinaapureiden kanssa ilman mitään ongelmia. Tai no, aamulla oli pää kipeä
ps. suosittelen tuota PokerRun tapahtumaa jos haluaa nähdä hienoimmat ylilyönti veneet Suomessa.
Noihin veneisiin verrattuna autojen soundit on aivan hyttysen ininää!!!
Bensapumppu kun imi tankista bensaa niin sinne pääsi ilmaa sekaan.
Vika ei siis onneksi ollut moottorissa.
Viime viikonloppuna pääsin veneellä Hangon PokerRun tapahtumaan mökkinaapureiden kanssa ilman mitään ongelmia. Tai no, aamulla oli pää kipeä

ps. suosittelen tuota PokerRun tapahtumaa jos haluaa nähdä hienoimmat ylilyönti veneet Suomessa.
Noihin veneisiin verrattuna autojen soundit on aivan hyttysen ininää!!!
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Perämoottorit / veneily
Löytyskö täältä vinkkiä erikoiseen tärinäongelmaan merccarissa?
Potilas siis sea ray jenkkivene mercruiserin 488 tekniikalla. Ongelmana koko moottorin ja sitä kautta koko veneen voimakas tärinä pienillä kierroksilla kuormaa vasten. Kuivalla maalla ei mitään ongelmaa vaan ainoastaan kuormittaessa.
Jo tehtyä:
- moottorin kumit vaihdettu
- moottorin ja vetolaitteen linjaus tarkastettu
- vetolaitteen ristinivelet vaihdettu
- merikytkin todettu silmämääräisesti hyväksi
- potkuriakseli todettu suoraksi
Alkaa konstit loppua ja tuollasenaan veneellä ei voi ajaa kuin täysillä, muuten tärinä on niin julmaa.
Potilas siis sea ray jenkkivene mercruiserin 488 tekniikalla. Ongelmana koko moottorin ja sitä kautta koko veneen voimakas tärinä pienillä kierroksilla kuormaa vasten. Kuivalla maalla ei mitään ongelmaa vaan ainoastaan kuormittaessa.
Jo tehtyä:
- moottorin kumit vaihdettu
- moottorin ja vetolaitteen linjaus tarkastettu
- vetolaitteen ristinivelet vaihdettu
- merikytkin todettu silmämääräisesti hyväksi
- potkuriakseli todettu suoraksi
Alkaa konstit loppua ja tuollasenaan veneellä ei voi ajaa kuin täysillä, muuten tärinä on niin julmaa.
Re: Perämoottorit / veneily
Potkurin tasapainoitus pielessä? Joku lapa saanut osumaa?alfa 156 v6 kirjoitti:Löytyskö täältä vinkkiä erikoiseen tärinäongelmaan merccarissa?
Potilas siis sea ray jenkkivene mercruiserin 488 tekniikalla. Ongelmana koko moottorin ja sitä kautta koko veneen voimakas tärinä pienillä kierroksilla kuormaa vasten. Kuivalla maalla ei mitään ongelmaa vaan ainoastaan kuormittaessa.
Jo tehtyä:
- moottorin kumit vaihdettu
- moottorin ja vetolaitteen linjaus tarkastettu
- vetolaitteen ristinivelet vaihdettu
- merikytkin todettu silmämääräisesti hyväksi
- potkuriakseli todettu suoraksi
Alkaa konstit loppua ja tuollasenaan veneellä ei voi ajaa kuin täysillä, muuten tärinä on niin julmaa.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Perämoottorit / veneily
Se jäi vielä mainitsematta että potkuri on uusi eli sekin on pois suljettu. Ja tärinä on sitä luokkaa että kolmilapaisen potkurin osuttua kiveen pari kesää sitten ja hukattua melkein kokonaan yhden lavan, oli tärinää vähemmän kuin nyt.FinPat kirjoitti:Potkurin tasapainoitus pielessä? Joku lapa saanut osumaa?alfa 156 v6 kirjoitti:Löytyskö täältä vinkkiä erikoiseen tärinäongelmaan merccarissa?
Potilas siis sea ray jenkkivene mercruiserin 488 tekniikalla. Ongelmana koko moottorin ja sitä kautta koko veneen voimakas tärinä pienillä kierroksilla kuormaa vasten. Kuivalla maalla ei mitään ongelmaa vaan ainoastaan kuormittaessa.
Jo tehtyä:
- moottorin kumit vaihdettu
- moottorin ja vetolaitteen linjaus tarkastettu
- vetolaitteen ristinivelet vaihdettu
- merikytkin todettu silmämääräisesti hyväksi
- potkuriakseli todettu suoraksi
Alkaa konstit loppua ja tuollasenaan veneellä ei voi ajaa kuin täysillä, muuten tärinä on niin julmaa.
Re: Perämoottorit / veneily
Onko tuossa 488:ssa tasapainoakseli kuten GM V6 Mercuisereissa?
Aika hurjalta kuullostaa jos yhden lavan menetys ravisti vähemmän.
Aika hurjalta kuullostaa jos yhden lavan menetys ravisti vähemmän.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Perämoottorit / veneily
Ei ole tasapainoakseleita, ravistaa tosiaan rajusti.. piti ottaa ihan videota mutta en muistanutFinPat kirjoitti:Onko tuossa 488:ssa tasapainoakseli kuten GM V6 Mercuisereissa?
Aika hurjalta kuullostaa jos yhden lavan menetys ravisti vähemmän.
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Perämoottorit / veneily
Ilmestyikö tärinä heti sen kiveenajon jälkeen uudellakin potkurilla?
Empä paljoa noista tiedä joten kysellään tyhmiä
Ekana tuli mieleen voisiko koneen kampiakseli olla ottanut osumaa siinä kiveen osumisessa? Käy kaikilla sylintereillä? Uuden potkurin pitäisi olla valmiiksi tasapainossa?
Empä paljoa noista tiedä joten kysellään tyhmiä

Suoraan vaan suoraa
Re: Perämoottorit / veneily
Maallikon pohdintaa, voisko se osua ominaistaajuudelle mikäli uusi potkuri tarpeeks erinäköinen, moottorin tuennan jäykkyyskin voinee vaikuttaa tuohon.
Re: Perämoottorit / veneily
Koska ravistus tulee kuormituksen myötä niin olisiko mahdollista että uuden propellin kiinnitys on hieman väljä?
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Perämoottorit / veneily
Ei vaan ajettu pari kesää sen jälkeen ilman ongelmia. Tuota kaikkien sylintereiden käymistä ajattelin nyt viikonloppuna tutkia, en oikein vielä tiedä mitenGarmund kirjoitti:Ilmestyikö tärinä heti sen kiveenajon jälkeen uudellakin potkurilla?
Empä paljoa noista tiedä joten kysellään tyhmiäEkana tuli mieleen voisiko koneen kampiakseli olla ottanut osumaa siinä kiveen osumisessa? Käy kaikilla sylintereillä? Uuden potkurin pitäisi olla valmiiksi tasapainossa?
Viimeksi muokannut alfa 156 v6, 21 Elo 2020, 22:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Perämoottorit / veneily
Tiukataan mutterilla, ja boorikin on hyvin tiukkaFinPat kirjoitti:Koska ravistus tulee kuormituksen myötä niin olisiko mahdollista että uuden propellin kiinnitys on hieman väljä?
Re: Perämoottorit / veneily
Jos ilman vetoa kaikki toimii maalla hyvin, mutta kuormituksen alla ravistaa niin vaihtoehdot rajautuu melkein potkurikaseliin/potkuriin tai sitten koneeseen. Muuten vetolaite rajaa kyllä tuon kuormitus/ilman kuormitusta testin melkein pois.
Kaikilla pytyillä käymistä kuormituksen alla on kyllä suht vaikea tutkia ajon aikana, toki veneessä silti helpompaa kuin autossa.
Aina voi jollain konstilla ahtautua konetilaan ja koittaa löytää eroja pakosarjan lämpötilassa eri pyttyjen kohdalla, kaverin ajaessa venettä.
Koneen käynti voisi olla todennäköisin, koska jos potkuri tai potkuriakseli aiheuttaisi ravistuksen niin tuskin se poistusi kokonaan kierrosten noustesssa.
Kaikilla pytyillä käymistä kuormituksen alla on kyllä suht vaikea tutkia ajon aikana, toki veneessä silti helpompaa kuin autossa.
Aina voi jollain konstilla ahtautua konetilaan ja koittaa löytää eroja pakosarjan lämpötilassa eri pyttyjen kohdalla, kaverin ajaessa venettä.
Koneen käynti voisi olla todennäköisin, koska jos potkuri tai potkuriakseli aiheuttaisi ravistuksen niin tuskin se poistusi kokonaan kierrosten noustesssa.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Perämoottorit / veneily
Veneistäkään tiedä sitä vähää, mitä muustakaan, niin voi esittää oikeasti hakuammuntana, että onhan veneen runko ja vetolaitteen kiinnitykset yms. ehjänä, ettei vääntö pääse sieltä ravistamaan.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.