Muiden merkkien murheita.

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
JarHei
Viestit: 308
Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Car(s): Alfa GT 3.2
ex: Fiat Coupe 1.8
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja JarHei »

Kadettiin tuli eka isompi murhe moneen vuoteen. Pian töistä lähdettyä alkoi kuulumaan omituinen ääni konehuoneesta. Aluksi kuvittelin että laturin hihna, mutta ei ääni sopinut siihen. Sitten tulikin jo vanhempi herrasmies katselemaan miksi Opeli pelti auki. Veikkasi laturin laakeria ja varmistin asian irroittamalla hihnan ja käsin pyörittämällä. Noh, ei kehdannut markkinoiden ruuhkassa hinata pois satamasta, joten oli ajettava pari kilometriä kotiin. Ei syttynyt laturin valoa, joten ei toivon mukaan kuollut vaikka lämpenikin aivan pirukseen. Laturi pois autosta ja osiin. Takana akselin holkkissa paljon väljää. Edessä sitten laakeri, jossa ei väljää vielä mutta tuntuu käsissä pyöritellen aivan hirveältä. Noh noi nyt vaihtoon niin toivon mukaan taas rullataan muutama vuoskymmen.

Eipä todellakaan mikään murhe, mutta isä aina väittänyt ettei ajovaloja pysty paremmaksi säätämään kun näyttivät kaikkialle paitsi eteenpäin. Katsuri huomauttanut monesti, muttei ole kirjannut sentään kertaakaan. Kokeilinpa eilen pimeässä seinää vastaan säädellä, ja kappas kummaa kyllähän ne sai hyvin kohdilleen kunhan vain otti meisselin käteen ja sääti. Suuntauksen ja aiemmin about koko sähköjärjestelmän liitosten läpikäynnin myötä näkee vanhuksen valoilla nyt ihan oikeasti ajaa pimeässä.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Renöön R-link keskiruutu meni pimeäksi. Sinäsnä huono homma, kun useimpia toimintoja hoidellaan ko. kosketusruudun kautta. Auton käynnistely/sammuttelu ei auttanut, eikä edes sulakkeen vaihto. Atoy saa tutkia tiistaina.

Hienosti on auto palvellut ilman ranskalaisia ominaisuuksia, mutta jospa ne alkavatkin vasta tässä vajaassa 80tkm:ssa...
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 388
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

Yks tyyppi, puolituttu parkkiksella kaateli 90-luvun corollaan helmakoteloihin parkkiksella teräketjuöljyä, sanoi että on paras suoja ruosteelta, eiks se perkule ajan mittaan valu sieltä jostain välistä mäkeen?
Onks jollain kokemuksia?
Sanoi että joskus on johonkin käyttänyt myös jäteöljyä, mutta teräketjuöljy on parasta...

Pitäisköhän Alfaanki tehdä Sama käsittely :)

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Jotenkin luottaisin enemmän ihan oikeisiin ruostesuoja-aineisiin, kuin kyläseppien öljyihin.

Asiaahan voisi kokeilla ihan käytännössä. Tarvitsee vain kaksi rautaista tai teräksistä kappaletta, joista toisen valelee öljyllä ja toisen käsittelee ruostesuoja-aineella. Sitten vaan ulos sateeseen.

FinPat
Viestit: 2663
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Giovinazzi kirjoitti:Yks tyyppi, puolituttu parkkiksella kaateli 90-luvun corollaan helmakoteloihin parkkiksella teräketjuöljyä, sanoi että on paras suoja ruosteelta, eiks se perkule ajan mittaan valu sieltä jostain välistä mäkeen?
Onks jollain kokemuksia?
Sanoi että joskus on johonkin käyttänyt myös jäteöljyä, mutta teräketjuöljy on parasta...

Pitäisköhän Alfaanki tehdä Sama käsittely :)
On kokemuksia. Ainakin vielä -80 luvulla maalla teräketju öljy tai jopa jäteöljy oli yleisesti käytetty tapa "ruostesuojata" autoja. Olen itsekin öljyä sumutellut monen naapurin ja kylän miehen auton alle ja koteloihin kun meillä oli hyvä ramppi tähänkin tarkoitukseen.

Kun öljytty auto tuli ensimmäisten suihkimisten jälkeen muutaman viikon päästä uudestaan rampille niin eipä siitä öljystä enää ollut juuri mitään muuta jäljellä kuin alustan koloihin kerääntyneet öljy-pölypallot. Siitä huolimatta Esson baarin suositusten voimalla öljyn suihkintaa haluttiin lisää...

Joskus tuolloin myös Tekniikan Maailma testasi teräketjuöljyn vs sen aikaiset ruosteensuoja-aineet ja totesi että ei toimi lainkaan.

arv
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja arv »

FinPat kirjoitti:Olen itsekin öljyä sumutellut monen naapurin ja kylän miehen auton alle ja koteloihin kun meillä oli hyvä ramppi tähänkin tarkoitukseen.

Kun öljytty auto tuli ensimmäisten suihkimisten jälkeen muutaman viikon päästä uudestaan rampille niin eipä siitä öljystä enää ollut juuri mitään muuta jäljellä kuin alustan koloihin kerääntyneet öljy-pölypallot. Siitä huolimatta Esson baarin suositusten voimalla öljyn suihkintaa haluttiin lisää...

Joskus tuolloin myös Tekniikan Maailma testasi teräketjuöljyn vs sen aikaiset ruosteensuoja-aineet ja totesi että ei toimi lainkaan.
On myös tullut suihkittua teräketjuöljyä ja viime vuosina Dinitrol ML -ruostesuoja-ainetta. Mitään hyötyä ei tunnu olevan, lähinnä psykologinen vaikutus.
Vaikka 159:n kynnyksiin suihkuttelee Dinitrolia sen verran että valuu joka paikasta läpi, niin seuraavana kesänä kynnys on sisältä kuiva kuin sahara. Ruostesuoja-aineesta ei jälkeäkään.
Autolla on paras ajaa ainoastaan kesäisin jos haluaa sen säilyvän mahdollisimman pitkään.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

No, tämähän oli odotettavissa ennemmin tai aikaisemmin... :drinking:
Liitteet
accm.jpg
(147.28 KiB) Tiedosto ladattu 2838 kertaa

FinPat
Viestit: 2663
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

arv kirjoitti: Autolla on paras ajaa ainoastaan kesäisin jos haluaa sen säilyvän mahdollisimman pitkään.
Sovellan Spideriin tätä tekniikkaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^^Näyttäs diisselihyrpiittivolvolta. Hauskaa akunvaihtoa :silly:
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Sellanenhan se. Kompuralla selvinnee tällä(kin) kertaa. :drinking:

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Volvo kestää kilometrejä, toisin kuin italian ihmeet. Giuliettaan mm. kaikki jarrulevyt piti uusia jo 90 tkm/4 vuoden kohdalla, kun V60:llä pääsi sentään 75 tkm/4 vuotta ja sama juttu.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
BillJean
Viestit: 622
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja BillJean »

Nää baijerin ihmeet on joissakin kohtaa varsin hyviä esim. pakari kestänee auton iän, pyöränlaakerit, eipä ole vielä tullut vastaan.
Koppakin tuntuu vastustavan ruostetta aiva oivasti
Mutta korjattavaa silti piisaa.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Vittorio Jano kirjoitti:Renöön R-link keskiruutu meni pimeäksi. Sinäsnä huono homma, kun useimpia toimintoja hoidellaan ko. kosketusruudun kautta. Auton käynnistely/sammuttelu ei auttanut, eikä edes sulakkeen vaihto. Atoy saa tutkia tiistaina.
Atoy sai luettua vikakoodeja, mutta ei sitten muuta. Tai no moottorin vikavalon saivat päälle.

Autosalpa yrittää sitten huomenna.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Vittorio Jano kirjoitti:
Autosalpa yrittää sitten huomenna.
Uusi näyttö coolit 1500€. Sellasta. Takuu ei enää voimassa, mutta maahantuojalle lähetetty goodwill -kyselyt.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
nipaka
Viestit: 1047
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja
Paikkakunta: Askola

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja nipaka »

^
Onko Renöö kuinka vanha? Nythän voisi vedota virhevastuuseen joka on voimassa takuuajan jälkeen. Oikeastaan takuu on vain myyjän antama lisäetu.
Nythän ei ole kyse kulutusosasta vaan laitteesta joka vaikuttaa olennaisesti auton käyttöön.
Tosin kuluttajavalitushommiksi saattaa mennä.

Jos maahantuoja goodwillinä korjaa, homma on kivuttomampi. Joten se kortti kannattaa käyttää ensin.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

^

Joo, takuu loppunut alkuvuodesta ja nyt vajaat 80tkm lasissa.

Katsellaan nyt mitä ehdottavat. Kyselen kuluttajaneuvojan näkemystä joka tapauksessa. Sehän ei mitään maksa.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Oleino
Viestit: 1780
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Huh, aika rajun hintainen näyttö. :silent: Jotenkin nousee pelko että Zen -version puolet pienempi näyttö ei ole kuitenkaan puolet hinnasta... Nimimerkillä "kohta 90tkm lasissa ja takuu päättyy joulukuussa". Kaikki elektroniikkahan on nykyään kertakäyttöistä, mutta olisi silti ehkä vaivan arvoista kysyä joltain firmalta vanhan korjaamista/korjaamisen yrittämistä?
Tein itse - säästin

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Pari firmaa soittelin tuossa läpi, eivätkä uskalla koskea. Toisella olisi ollut Romaniassa joku tuttu, mutta ehkä ei nyt sille tiellä lähdetä.

Tuossa taitaa ylimpänä olla palikka:

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/OEM/280909833R/

Sähköistä ymmärrän hyvin vähän, mutta tilanne on ilmeisesti se, että data tulee normaalisti näytölle saakka, mutta sitten tulee stoppi.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
BillJean
Viestit: 622
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja BillJean »

BillJean kirjoitti:Onko se niin, että alustan osia vaihdettaessa pitää aina vaihtaa kummalekkin puolelle, esim. tukivarsi.
Autoni on tosi hienovarainen rakkine ja kauhia hanu. :-D
Reaktiotangot vaihdettu. Nyt täytyy antaa pointseja Laakkoselle, tunti meni ja kummatkin vaihdettu.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Vittorio Jano kirjoitti:Sähköistä ymmärrän hyvin vähän, mutta tilanne on ilmeisesti se, että data tulee normaalisti näytölle saakka, mutta sitten tulee stoppi.
Kai tässä hallitaan kaikki kivasti kosketusnäytön kautta niin, että nyt et saa persgrilliä pois päältä?

Näkyykö muuten näytöstä yhtään mitään, jos koettaa taskulampun kanssa sohia siihen valoa eri viistokulmista? Tai jos se on kosketusnäyttö, niin reagoiko kosketuksiin merkkiäänin tms?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
BillJean
Viestit: 622
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja BillJean »

BillJean kirjoitti:Reaktiotangot vaihdettu.
Siinä kuvat vanhoista tangoista. Isoilta koiranluilta näyttää ja minusta ihan sievät, mutta ei kait sitten riittävän.
https://1drv.ms/u/s!AkPZfM7-Q6QmgWqZPV0 ... q?e=30pbSX
https://1drv.ms/u/s!AkPZfM7-Q6QmgWnBrFY ... 1?e=DTCp4L

Avatar
Vainio
Viestit: 650
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vainio »

^Noitten mutkamakkaroiden suunnittelija ei oo ollut ihan selvinpäin töissä :-D

Avatar
BillJean
Viestit: 622
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja BillJean »

Vainio kirjoitti:^Noitten mutkamakkaroiden suunnittelija ei oo ollut ihan selvinpäin töissä :-D
Baijerissa on runsaasti tarjolla hyvää olutta.
Arvaa vaan millaista on ajaa, kun alustan osat on noin mutkalla. Toki on nuo voineet vääntyä esim. kovassa jarrutuksessa.
:)

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Mut eiks ookki parempi ajaa kun ne mutkat on uusittu :D
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
BillJean
Viestit: 622
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja BillJean »

^ Mulla on vielä ohjauskulmien säädöt tekemättä.

Hyvin se meni vanhoillakin, mitä pieni kopsahtelu häiritsi. Näillä uusillakin menee hyvin vakaasti vaikka nekin on jo mutkalla.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Polforea kirjoitti:
Vittorio Jano kirjoitti:Sähköistä ymmärrän hyvin vähän, mutta tilanne on ilmeisesti se, että data tulee normaalisti näytölle saakka, mutta sitten tulee stoppi.
Kai tässä hallitaan kaikki kivasti kosketusnäytön kautta niin, että nyt et saa persgrilliä pois päältä?

Näkyykö muuten näytöstä yhtään mitään, jos koettaa taskulampun kanssa sohia siihen valoa eri viistokulmista? Tai jos se on kosketusnäyttö, niin reagoiko kosketuksiin merkkiäänin tms?
Tässä iässä alkaisi olla pahempi juttu, jos grillejä ei saisi päälle...

Näytön takana musat, lämmityslaitteen tarkemmat säädöt, navigaattori, ajoavusteiden hallinta, peruutuskamera, ajo-ohjelmien valinta jne. Kosketusnäyttö on juu, eikä reagoi(nut) millään tavalla. Autosalvassa on edelleen.

Millä rahalla herättelet henkiin?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Vainio kirjoitti:Noitten mutkamakkaroiden suunnittelija ei oo ollut ihan selvinpäin töissä
Vai olivatko Postin kuljetettavina?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

No niin. S40 2.4 l A ajettu kunnolla lämpimäks eli sopivan pitkä maantieajo. Palatessa kuului siritystä, joka muuttuui ajonopeuden mukaan. Hihna vaihdettu pari viikkoa sitten myyjäliikkeessä.

Valistuneita arvauksia?

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Vittorio Jano kirjoitti:Näytön takana musat, lämmityslaitteen tarkemmat säädöt, navigaattori, ajoavusteiden hallinta, peruutuskamera, ajo-ohjelmien valinta jne. Kosketusnäyttö on juu, eikä reagoi(nut) millään tavalla. Autosalvassa on edelleen.
Jos kosketus ei reagoi, niin ei ole pelkästään näyttö pimeänä vaan vika lie laitteessa "aikaisemmin", kun myös kosketussysteemi on pimeänä. Jos merkkiliikkeen testeri onnistuu kuitenkin juttelemaan laitteelle väylän kautta, ei se myöskään voi olla täysin pimeänä.
Vittorio Jano kirjoitti: Millä rahalla herättelet henkiin?
En lupaa mitään - foorumilla taitaa olla parikin toveria, joilla olisi varmempi onnistuminen kuin minulla, mutta voin katsoa sen minkä osaan, jos goodwillit ja kuluttajaneuvojat työntää kämmentä nenään.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

^

Rellu odottelee Salvassa (Salpassa?) verrokkinäyttöä, jotta voivat jatkaa vian hakua.

Vanhemmilla autoilla ajavat tulevat viiden/kymmenen vuoden päästä olemaan kusessa näiden kanssa.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Mokomakin
Viestit: 691
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

A Kadetti päätti hävittää kipinän kauppareissulla, onhan se hiukan nykinytkin koko kesän.. Josko nyt päästäisiin vian jäljille. Alan olla aika kypsä vehkeisiin josta ei voi kysyä vikakoodia..

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Olisiko raadilla ajatuksia, millä poistaa katkennut pultti reiästään? Tilannehan on se, että pultti on noin 4 mm halkaisijaltaan ja kolossa jonne ei kummoisilla työkaluilla mahdu reuhaamaan. Sattuuko kukaan tietämään vaikka jotain työkalua, jolla siitä pultintyngästä saisi pitävän otteen jolla vääntää? Joku puolisen senttiä se törröttää ulkona. Hitsausvälineitä ei ole käytettävissä.

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

40-vuotias Husqvarna katkaisi äänenvaimentimen pinnapultin just tuolla tavalla. Porasin 2.5mm poralla reiän kolossa olevaan tynkään, naputtelin T10-torxin siihen ja kiersin ulos. Helppo homma, kun jämä ei ollut jumissa. Jos on jumissa, niin homma tietysti käy haastavammaksi.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Voi olla tuo poraaminenkin vaivalloista kun ei taida päästä poralla suoraan siihen pultinjämään, taitaa mennä vinoon tilanpuutteen takia :roll:

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^^^ lukkopihdeillä saa aika kivasti puristusvoimaa, mutta sekään ei riitä, jos pultti on kunnolla jumissa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

^^ jos siinä pultinnysässä on kierteet, niin voisi koittaa tuplamuttereilla. Mutterit keskenään piukkaan ja sisemmästä koittaa avata.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Saa olla ohkasia muttereita, jos nysää on se viitisen milliä tarjolla.

Kuulostaa paikalta, jossa ite koittasin metsästää hitsikoneen vaikka lainaan, että saisin uutta kantaa/kampea kiinni nysään. Vaihtoehtoisena lähestymisenä induktiokuumennin ja sen kaverina joko lukkopihdit tai pätevät putkitongit voisi olla myös voittoisa kombo.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Juu, yhden mutterin siihen saisi kiinni, mutta toinen ei kyllä mahdu. Hitsikoneet ja induktiokuumentimet olisi toki voittajaratkaisuja tässä kohtaa kun jostain saisi...

Kuvaaja
Viestit: 134
Liittynyt: 04 Marras 2018, 10:29
Car(s): Käyttis Kia ceed 1.6 bensa,hupia ajelen pojan 156 2.5 V6
Paikkakunta: Kuopio

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Kuvaaja »

Tuomas K kirjoitti:Juu, yhden mutterin siihen saisi kiinni, mutta toinen ei kyllä mahdu. Hitsikoneet ja induktiokuumentimet olisi toki voittajaratkaisuja tässä kohtaa kun jostain saisi...
Onnistuiko poraaminen tälläisellä ja kuusiokanta poranterällä https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... aantovarsi

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Jaa niin, luin ensin väärin. Tuohan on siis pinnan yläpuolella, eikä alapuolella. Turha alkaa porailemaan heti ensitöiksi.

Tämmöinen voisi olla kova sana tuon kanssa, mutta jos se on vain viisi milliä paksu, niin juuri tämä ei käy:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/804035/ ... aja-6-20mm
IKH:lla on viisimillisellekin sopiva, mutta hintaa on jo aika reippaasti.

Entäs jos viilaa sopivan mutterin matalaksi niin, että pohjaan kierrettynä tapin päätä jää hieman näkyviin. Kiertää paikalleen, ja naputtelee tapin päätä lyttyyn tai vinoon, niin ettei mutteri pääse enää kiertymään pois. Ja kiertää sitten tapin irti. Edellyttää, ettei ole kovin pahasti jumissa. Jos on, niin hitsaus on paras vaihtoehto, jolloin kuumuus yleensä avaa kierteitäkin.

Edit: En vieläkään osannut lukea. Nelimillinenhän se olikin. :oops:
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

h_lauri kirjoitti:No niin. S40 2.4 l A ajettu kunnolla lämpimäks eli sopivan pitkä maantieajo. Palatessa kuului siritystä, joka muuttuui ajonopeuden mukaan. Hihna vaihdettu pari viikkoa sitten myyjäliikkeessä.

Valistuneita arvauksia?
Vastaan ihtelleni. En saanut viime yönä nukuttua, muista syistä, ja googletin. Kuulemma kojelauta pitää tuon kaltaista ääntä suotuisissa olosuhteissa.

Ei tosin taida selittää punaista kolmiota, jossa keskari ja näytössä teksti "Moott.häiriö - Huolla välittömästi".

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Vittorio Jano kirjoitti:^

Rellu odottelee Salvassa (Salpassa?) verrokkinäyttöä, jotta voivat jatkaa vian hakua.
Uusi näyttö tarvitaan.

Maahantuoja lupasi maksaa 25%, jos ja vain jos auton minulle kolme vuotta sitten myynyt Laakkonen maksaa toiset 25%. Laakkoselta vastattiin nopeasti ja luvattiin hoitaa tuo osuus. Kyllä mää nyt tällä lähden laittamaan autoa takaisin liikenteeseen, vaikka Renaultin GW ehtoineen kuulostaa omaan korvaan huonolta vitsiltä.

Ko. maahantuojan tuotteisiin tuskin enää tämän jälkeen kosken, mutta seuraavan auton saatan hyvinkin ostaa Laakkoselta. Näin nämä menevät. Toimenpiteillä on seurauksia.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

^

Ja tänään tuo saaga saatiin päätökseen. Nyt on uusi näyttö kiinni ja näemmä joitakin päivityksiä tullut tässä vuosien varrella. Hienosti pelaa!

Mii toimii kyllä mukavasti persdynon nollaajana: Rellu tuntuu joltain S-Klassen ja Aventadorin yhdistelmältä.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

FinPat
Viestit: 2663
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Vittorio Jano kirjoitti:^

Ja tänään tuo saaga saatiin päätökseen. Nyt on uusi näyttö kiinni ja näemmä joitakin päivityksiä tullut tässä vuosien varrella. Hienosti pelaa!

Mii toimii kyllä mukavasti persdynon nollaajana: Rellu tuntuu joltain S-Klassen ja Aventadorin yhdistelmältä.
Eli kannattaa vuokrata Mii / ShittyGo / Down kerran kuussa päiväksi niin saa ajaa S-Aventadorilla halvalla. :)

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Just näin!

Tai no, saattaa vaatia sen pari viikkoa...
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Halpahan tuo Rellun näyttö on, eikös 166:n ics maksanut uuten jotain 13 te?

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

insinörtti kirjoitti:Volvo kestää kilometrejä, toisin kuin italian ihmeet. Giuliettaan mm. kaikki jarrulevyt piti uusia jo 90 tkm/4 vuoden kohdalla, kun V60:llä pääsi sentään 75 tkm/4 vuotta ja sama juttu.
Mitä tee jatkuvasti vaihdatte jarruosia, 166:ssa kesti 180 tkm ja vielä olis menty lisää, jos olis ajoissa tarkastettu palojen liikkuvuus. Tosin 4 vuotta oli vaihtoväli.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

VMTD kirjoitti:Halpahan tuo Rellun näyttö on, eikös 166:n ics maksanut uuten jotain 13 te?
No perhana.

Pitäis varmaan vaihdattaa useammin, kun kerran on noin halpaa!
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Ossiv
Viestit: 351
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Perhanaisen Jeebboksi oli päättänyt alkaa laskemaan ilmastoinnin kondensiovettä apukuskin jalkatilaan.. Noh googlen mukaan en ole ainut maailmassa :-D

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

VMTD kirjoitti:Mitä tee jatkuvasti vaihdatte jarruosia
Käyttövirhe. Auto on nykyään ajossa tyyliin 1 päivänä viikossa. Ehtii laikat aika rapeaan ruosteeseen.

APV2 on ollut ekomallin ajotyyli - vauhdin hidastamiset pääosin moottorijarrutuksella. Minkä polttoaineessa säästää, menettää kymmekertaisesti näissä remonteissa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Vastaa Viestiin