Työkaluketju
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Työkaluketju
Hehtaari metsää ja useampi uuni. Nopeasti arvioiden puhutaan yli 10 heittoa klapia per vuosi ihan väkisin. Helpolla tuplatkin. Itse en lähtisi akkusahalla kikkailemaan. Akkusahakin tarvitsee öljyä, eli kannun tarvitsee kuitenkin. Se öljy on muuten helpommin loppu mitä bensa.. Mullakin saha seisoo välillä varmasti 3..4 kk eikä ole ihan normi 98:lla mitään ongelmaa. Combikannussa sama bensa vielä kauemmin. 2t öljy säilyy noin ikuisesti ja sitä on aika helppo kipata vaikka desi vitosen pönttöön. Onkohan koskaan yli 10 kertaa tarvinut Stihliä nykäistä. Radiopeltoorit on aika jees on sitten akkusaha tai perinteinen. Tai vaikka sähköinen halkomakone. Itse en oikein keksi mitään lisäarvoa akkukoneesta, paitsi sen ”tahtoo”. Esimerkiksi tuolla Echolla taisi olla 5v takuu normikäyttöön.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Työkaluketju
Mulla oli viikon verran kokeilussa stihlin MSA220 sähkösaha ja tämä pointti on varsin totta.Gasket kirjoitti: Akkusahakin tarvitsee öljyä, eli kannun tarvitsee kuitenkin.
Tuli jonkin aikaa sahailtua kuivalla ketjulla karsintahommissa ennen kuin muistui mieleen, että tääkin saha tarvii tankata välillä
Ominaisuuksiltaan oli kyllä mainio laite, mutta jätin kuitenkin ostamatta. Hinta karkaa kahdella akulla varustettuna aika korkeaksi ja pellon nurkassa paksumpia pöllejä pätkiessä alkoi kaipaamaan tehokkaampaa sahaa ja nopeampaa "tankkausta".
Ottaisin tuommoisen:
-Raksalle. Ei haise muuta kuin teräketjuöljy sahatessa.
-Kaato ja karsintahommiin. Kätevä käytellä eikä pidä kovin pahaa melua. Teräketju ottaa todella nopeasti täyden vauhdin mikä tekee sahailusta varsin sujuvaa ja helpon tuntuista.
En ottaisi:
-Paksumpien pölkkyjen katkomiseen. Akku hupenee nopsaan kun sahalle alkaa syöttämään laipan täydeltä puuta. Lisäksi teräketjun pienikin tylsyminen syö akun käyttöaikaa entisestään. Eikä purupiikkiä kärsi viilata niin matalaksi kuin on tottunut
-Hinta on tehoon nähden vielä aika suolainen.
Toimivuutta kunnon pakkasella ei päässyt kokeilemaan joten jäi arvoitukseksi mitä ongelmia sähkösaha kehittää kylmässä.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Työkaluketju
Päivitystä Lidlin akkumutterimopoon;
Hemmetti, että on hyvä laite!
Napamutteri? <1s
E12-torx-pultti, joka niin tiukassa ettei 30cm+40cm jatkovarrella ja ~80kg elopainolla liikahda paria milliä enempää kerrallaan? <2s ja pultti kädessä
Ulosvetäjä, jota ei jatketulla 17mm lenkillä jaksa enää kiertää? No problems!
Ja tosiaan ollut samalla akulla käytössä jo hetken, eli muitakin pultteja/renkaita irroiteltu jo ilman välilatausta, ulkona n. +6c jossa kone ja akku ollut tunteja, ei ongelmia. Vasta n. 6h kylmäolon ja napamutterin väännöt ja muut vastaavat, että akku alkoi vilkuttaa punaista...
Kunnes se vähän lämpeni, oli taas oranssilla. Yhtään en osaa sanoa, paljonko paukutusta nuo oikeat vehkeet kestää, mutta kyllä tuo on mut vakuuttanut aivan täysin.
Ja se haukku tuosta pyöränpulttien huonosta avaamisesta? Vaihdoin hylsyä, ongelmat katosi. Eli mukanatulevat hylsyt lienee joustaa hieman liikaa tuohon koneeseen nähden tai jotain
Hemmetti, että on hyvä laite!
Napamutteri? <1s
E12-torx-pultti, joka niin tiukassa ettei 30cm+40cm jatkovarrella ja ~80kg elopainolla liikahda paria milliä enempää kerrallaan? <2s ja pultti kädessä
Ulosvetäjä, jota ei jatketulla 17mm lenkillä jaksa enää kiertää? No problems!
Ja tosiaan ollut samalla akulla käytössä jo hetken, eli muitakin pultteja/renkaita irroiteltu jo ilman välilatausta, ulkona n. +6c jossa kone ja akku ollut tunteja, ei ongelmia. Vasta n. 6h kylmäolon ja napamutterin väännöt ja muut vastaavat, että akku alkoi vilkuttaa punaista...
Kunnes se vähän lämpeni, oli taas oranssilla. Yhtään en osaa sanoa, paljonko paukutusta nuo oikeat vehkeet kestää, mutta kyllä tuo on mut vakuuttanut aivan täysin.
Ja se haukku tuosta pyöränpulttien huonosta avaamisesta? Vaihdoin hylsyä, ongelmat katosi. Eli mukanatulevat hylsyt lienee joustaa hieman liikaa tuohon koneeseen nähden tai jotain
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Työkaluketju
Jossain vaiheessa kyseltiin KS-Toolsin laatua. Mun pikkuräikkä alkoi vikistä ja sehän ei sovi, joten...
Kyseessä on siis KS-Toolsin 1/4" räikkä numerolla 914.1490. Ollut mukana aktiivikäytössä ja väännetty melko suruttakin siellä, mihin isompi työkalu ei ole halunnut mahtua. Kaikki paikat, missä se on käynyt, eivät ole olleet ihan puhtaimmasta päästä (aurinko niihin kuitenkin on paistanut, irvileuat):
Päältä löytyy kaksi ruuvia, Torx T-6, jotka avaamalla väpytin purkautuu osiin:
Turhasta puhtaudesta ei voi kehua, vaikkei räikkä ihan täpötäynnä kaikkea mystistä olekaan:
Koska olin laiska, enkä jaksanut enää hakea tallista puhdistusaineita jotka huomasin unohtaneeni, nappasin hyllystä vanupuikkoja ja kynsilakanpoistoainetta. Klassinen Mirame toimii hienosti, kun on vahvasti asetonipitoinen. Ihan pinttyneimmät eivät halunneet poistua, mutta ero on silti varsin reilu:
Mitä laatuun tulee, niin itse räikkämekanismin hammaspyörässä ja hammaspaloissa ei mainittavaa kulumaa näy. Pientä jälkeä on havaittavissa, mutta varsin maltillisella tasolla:
Kasaus kera CRC:n Adhesive Lubricant -tuotteen:
Luonnollisesti puhdistin myös hylsynirrotusnapin toimintamekanismin ja voitelin senkin, kun kerran hoodeilla olin.
Tavoite saavutettu, vikinä loppui. Jos joku löytää räikän, johon ei pääse shittiä sisään niin se on tietty parempi, mutta kyllä mää tälle kympin annan. Tuote on käteen sopiva, kestävä, luotettava ja huollettavissa.
Kyseessä on siis KS-Toolsin 1/4" räikkä numerolla 914.1490. Ollut mukana aktiivikäytössä ja väännetty melko suruttakin siellä, mihin isompi työkalu ei ole halunnut mahtua. Kaikki paikat, missä se on käynyt, eivät ole olleet ihan puhtaimmasta päästä (aurinko niihin kuitenkin on paistanut, irvileuat):
Päältä löytyy kaksi ruuvia, Torx T-6, jotka avaamalla väpytin purkautuu osiin:
Turhasta puhtaudesta ei voi kehua, vaikkei räikkä ihan täpötäynnä kaikkea mystistä olekaan:
Koska olin laiska, enkä jaksanut enää hakea tallista puhdistusaineita jotka huomasin unohtaneeni, nappasin hyllystä vanupuikkoja ja kynsilakanpoistoainetta. Klassinen Mirame toimii hienosti, kun on vahvasti asetonipitoinen. Ihan pinttyneimmät eivät halunneet poistua, mutta ero on silti varsin reilu:
Mitä laatuun tulee, niin itse räikkämekanismin hammaspyörässä ja hammaspaloissa ei mainittavaa kulumaa näy. Pientä jälkeä on havaittavissa, mutta varsin maltillisella tasolla:
Kasaus kera CRC:n Adhesive Lubricant -tuotteen:
Luonnollisesti puhdistin myös hylsynirrotusnapin toimintamekanismin ja voitelin senkin, kun kerran hoodeilla olin.
Tavoite saavutettu, vikinä loppui. Jos joku löytää räikän, johon ei pääse shittiä sisään niin se on tietty parempi, mutta kyllä mää tälle kympin annan. Tuote on käteen sopiva, kestävä, luotettava ja huollettavissa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Työkaluketju
^Tälle projektikertomukselle täysi kymppi, kyllä pelit pitää pitää puhtaana ja toimintakunnossa
-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Työkaluketju
Itse kun laiskana olen tyytynyt jonkinlaiseen liuotinhuuhteluun ja ohuealla öljyllä rasvaamiseen aina silloin tällöin kun toiminta alkanut takuta. Noinkin noista kyllä välillä tulee aika tauhka ulos ja sen jälkeen toiminta on paljon terävämpää.Polforea kirjoitti:Jos joku löytää räikän, johon ei pääse shittiä sisään niin se on tietty parempi, mutta kyllä mää tälle kympin annan. Tuote on käteen sopiva, kestävä, luotettava ja huollettavissa.
Täyteen kymppiin esittäisin kyllä vielä kysymyksen, että saako myös varaosia?
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Työkaluketju
Tämä tosiaan jäi tekstissä huomiotta kun kuluman vähyys yllätti, mutta kyllä, näihin saa myös varaosia. Tosin vain huoltosarjana, jossa tulee käytännössä koko sisuskalut:Gasket kirjoitti:Täyteen kymppiin esittäisin kyllä vielä kysymyksen, että saako myös varaosia?
https://www.kstools.com/en/products/han ... r=914.1497
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Työkaluketju
Kyllähän puhdas peli aina todennäköisemmin saa käyttöä, kuin likainen.A Bart kirjoitti:^Tälle projektikertomukselle täysi kymppi, kyllä pelit pitää pitää puhtaana ja toimintakunnossa
Omegan momenttiavaimen räikkämekanismi lopetti pitämisen kiristyssuuntaan, pitääpä sekin tässä joku päivä tutkia.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Työkaluketju
Tää on vähän jäänyt kun ei oo juur tullu hetkeen ropattuakaan, mutta tuli heräteostoksena poimittua matkaan Airamin Mega 800 -tuikku Tokmaniilta kolmellakympillä. Pakettihan ei tietty kertonut mitään, mutta laite näytti asialliselta ja pieni googlettelu luurilla kertoi lisää.Polforea kirjoitti:Ilmiantakaas mulle ihan oikeesti hyvä taskulamppu.
https://www.airam.fi/fi/tuote/v7754-755 ... mppu/206/1
+33*163mm ptkö sopii hyvin käteen.
+18650 akku, yksi tuli mukana.
+Rakenteeltaan asiallisen oloinen
+Säädettävä keila
+Valoa riittää
+Ei vilkkumoodeja
+Nappi peukalolla
-Leveimmilläänkin keila on aika kapea, etenkin ihan lähimaastossa. Tekisi melkein mieli ostaa toinen ja koettaa modifioida leveämmäksi
-Keilan hallinta pumppaamalla, ei kiertämällä
-Ei ole on/off, vaan täysteho/vajaateho/off -kierto. En ole keksinyt täysteholle vielä mitään virkaa.
-Musta on tietty kolee väri, mutta melko näkymätön pimeässä.
-Polttimoa ei sitten vaihdeta, eli hyvinkin mahdollisesti pätevä runko roskiin kun ledi lakkaa puolijohtamasta.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Työkaluketju
Tekee mieli akkukäyttöistä painepesuria. Jos oikein muistan, joku täällä sanoi hankkineensa tällaisen. Onkohan hyvä ja jonkun aikaa kestävä?
https://www.ikh.fi/fi/painepesuri-40v-7 ... unko-gw053
Ajatus on saada mökille helppokäyttöinen ja helposti siirrettävä pesuri. Pesutehon luulen tässä riittävän. Onkos muita ehdotuksia? Ajatus on, että samalla ostan akkukäyttöisen ruohonleikkurin, johon käy sama akku.
https://www.ikh.fi/fi/painepesuri-40v-7 ... unko-gw053
Ajatus on saada mökille helppokäyttöinen ja helposti siirrettävä pesuri. Pesutehon luulen tässä riittävän. Onkos muita ehdotuksia? Ajatus on, että samalla ostan akkukäyttöisen ruohonleikkurin, johon käy sama akku.
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Työkaluketju
^ Vuosi sitten tuommoinen tuli hankittua. On edelleen hengissä. Jälkiviisautena olisi pitänyt ottaa se isompi akku - 75 Wh riittää vain yhteen satsiin (vajaa 30 l). Tosin ruohonleikkuriin taitaa joka tapauksessa tarvita isomman/useamman akun.
Teho ei tietysti ole verkkovirtakoneiden tasoa, mutta polkupyörän siistimiseen yms. pikkuhommaan näppärä. Huonoin piirre ohkainen letku, mitä joutuu varomaan. Hän haluaan säilytyksen jäljiltä kehitellä silmukoita ja varomaton nykäisy johtaisi varmasti siihen, että letku taittuu lyttyyn.
Teho ei tietysti ole verkkovirtakoneiden tasoa, mutta polkupyörän siistimiseen yms. pikkuhommaan näppärä. Huonoin piirre ohkainen letku, mitä joutuu varomaan. Hän haluaan säilytyksen jäljiltä kehitellä silmukoita ja varomaton nykäisy johtaisi varmasti siihen, että letku taittuu lyttyyn.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
-
- Viestit: 134
- Liittynyt: 04 Marras 2018, 10:29
- Car(s): Käyttis Kia ceed 1.6 bensa,hupia ajelen pojan 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Työkaluketju
Tuossa vähän enemmän työkalun oloinen https://fi.ryobitools.eu/alaviite-linki ... inepesuri/ toki hintakin on n.kolminkertainen ja merkiltä löytyy myös akkuruohonleikkurit ja paljon muuta.Noista 36 V vehkeistä ei ole itsellä kokemusta kun on polttomoottori leikkuri ja Kränzle painepesuri.Muuten olen ollut tyytyväinen Ryobin akkukoneisiin joita onkin jo kertynyt kuusi kappaletta. Tämä https://fi.ryobitools.eu/sahkotyokalut/ ... /r18alf-0/ valaisin on muuten aika kätevä monessa hommassa
Re: Työkaluketju
^Jep, pesurina olis varmasti parempi, mutta painotan enemmän helppoa kuljetusta ja siirtämistä.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Työkaluketju
Nyt tarttis sen kaks yhden hinnalla härvelin,
hyvän ja edullisen.
Pihtiviramittari, AC/DC.
Onko moista?
hyvän ja edullisen.
Pihtiviramittari, AC/DC.
Onko moista?
Re: Työkaluketju
En tiedä onko noilla kriteereillä saatavana yhdessä paketissa, mut mille virtamäärälle olis hakusessa?
Re: Työkaluketju
Ryobin One+ 18V ketjusahalla on nyt tehty hommia vasta muutama 5.0Ah akullista mutta ensimmäiset havainnot:Polforea kirjoitti: mutta ihan oikeita kokemuksia akkusahoista olisi kiva lukea.
- Pihan ylikasvaneet vaahterat, pajut, yms. roskapuu katkeaa ja karsiutuu hienosti. Kevyt käsitellä ja tällainen maalta kotoisin oleva mutta ei koskaan metsähommia oikeasti tehnyt tumpelokin tuntee olonsa kohtuullisen turvalliseksi. Ei potki takaisin kovinkaan herkästi ja terä pysähtyy nopeasti.
- Sen sijaan vanhan leikkimökin purkaminen on etenee paljon hitaammin kuin polttomoottorisahalla menisi. Akkujen ylikuumenemissuoja iskee aika nopeasti kun seinän läpi sahataan. Kahden täyteen täyteen ladatun akun lennosta vaihtamisella saa hieman lisää nopeutta hommaan.
Re: Työkaluketju
Ryobin 36 volttinen taitaa pyörittää ketjua 2 kertaa nopeammin, kuin 18v? 70+ isäni osti sellaisen viime syksynä, kun menin kertomaan ominaisuuksista ja helposta käynnistettävyydestä. Jonkin verran pelottaa kyllä hänen puolesta, vaikka nuorena on tehnytkin paljon metsähommia mutta nykykunto on vain murto-osan niistä ajoista. Polttisvehkeissä on hyvänä puolena käyttäjää suojeleva kuntotesti. Jos joku ei saa käyntiin ko. vehjettä, oli se sitten ketjusaha, raivaussaha, ruohonleikkuri tms., ei hänen pitäisi sellaista käyttääkkään.
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Työkaluketju
Biltema dcm6003 on osoittaunut kelvolliseksi jos 400A AC ja DC riittää?jalittam kirjoitti:Nyt tarttis sen kaks yhden hinnalla härvelin,
hyvän ja edullisen.
Pihtiviramittari, AC/DC.
Onko moista?
Samoja lukemia näyttää kuin Fluken kalibroitu pihti. Ehkäpä tuo biltema ei kauhesti edes valehtele
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Työkaluketju
Itsellä on käytössä Greenworksin 40v (36v tuo taitaa oikeasti olla) saha. On ollut kyllä positiivinen yllätys käyttää. Stihl MS180 tuntuu tehoiltaan samalta. Vähän totutttelua vaatii akku sahalla sahaaminen kun ei reakoi kaasuun samalla tavalla kuin polttomoottori vehje.Skodisti kirjoitti:Ryobin 36 volttinen taitaa pyörittää ketjua 2 kertaa nopeammin, kuin 18v? 70+ isäni osti sellaisen viime syksynä, kun menin kertomaan ominaisuuksista ja helposta käynnistettävyydestä. Jonkin verran pelottaa kyllä hänen puolesta, vaikka nuorena on tehnytkin paljon metsähommia mutta nykykunto on vain murto-osan niistä ajoista. Polttisvehkeissä on hyvänä puolena käyttäjää suojeleva kuntotesti. Jos joku ei saa käyntiin ko. vehjettä, oli se sitten ketjusaha, raivaussaha, ruohonleikkuri tms., ei hänen pitäisi sellaista käyttääkkään.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: Työkaluketju
Olet oikeassa, nimellisesti ketjunopeudet ovat 10 m/s vs 21 m/s. Kyllä tällä 18V One+ versiollakin tosiaan omakotitalon takapihahommat tekee komeasti mutta ihan pieni lisäpotkukaan ei varsinaisesti haittaisi.Skodisti kirjoitti:Ryobin 36 volttinen taitaa pyörittää ketjua 2 kertaa nopeammin, kuin 18v?
Re: Työkaluketju
Ihan varmasti tekee ja työkaluvalikoima 18V akuille on laaja. Itse ajattelin keskittää 18-20V härvelien ostot Lidlin suuntaan. Akkuporaa nyt kyttäilen ja trimmerikin olis ollu kiinnostava mutta, kun on tuo Ryobin 36V rohjo jo entuudestaan.
- Cloverleaf
- Viestit: 978
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Giulia JTD 2016
ex. Giulietta MA
ex. 159 JTDm
ex. 155 TS - Paikkakunta: Veikkola
Re: Työkaluketju
Kalibrointihan ei tarkoita, että laite olisi spekseissä tai että se olisi viritetty kohdilleen. Yleisesti ottaen kalibrointi kertoo kuinka paljon laite on pielessä. Omalla kohdalla tullut vastaan Fluken pihtejä 5 % virheillä. Mutta tarkkuusvaatimukset on suhteellisia. Aika monelle tuo on riittävä taso.Vainio kirjoitti: Biltema dcm6003 on osoittaunut kelvolliseksi jos 400A AC ja DC riittää?
Samoja lukemia näyttää kuin Fluken kalibroitu pihti. Ehkäpä tuo biltema ei kauhesti edes valehtele
Re: Työkaluketju
Kalibrointi kertoo laitteen olevan pielessä mihin verrattuna? Olen aina luullut, että kalibroidessa laite säädetään näyttämään oikeaa. Oikealla tarkoitan tarkastettua, mitattua ja yleisesti hyväksyttyä määrettä. Mihin ne kalibroidaan, jos ei "oikeaan"?
On kyllä totta, että pelkkä kuvaaja kertoo ymmärtävälle tarpeeksi, vaikka asteikko olisikin mitä tahansa.
On kyllä totta, että pelkkä kuvaaja kertoo ymmärtävälle tarpeeksi, vaikka asteikko olisikin mitä tahansa.
- Cloverleaf
- Viestit: 978
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Giulia JTD 2016
ex. Giulietta MA
ex. 159 JTDm
ex. 155 TS - Paikkakunta: Veikkola
Re: Työkaluketju
Kalibroinnisa verrataan laitteen näyttämää referenssilaitteistoon, jolla on tunnettu mittausepävarmuus ja jäljitettävä kalibrointiketju kansallisiin mittanormaaleihin. Virran SI-määritelmä on hiukan hankala, joten se realisoidaan jännitteen (Josephson-ilmiö) ja resistanssin (kvantti-Hall ilmiö) määritelmien avulla. Kvanttimetrologit pyrkivät puolestaan laskemaan yksittäisiä elektroneja, mutta se ei yllä tarkkuudessa vielä samalle tasolle.Jarsan kirjoitti:Kalibrointi kertoo laitteen olevan pielessä mihin verrattuna? Olen aina luullut, että kalibroidessa laite säädetään näyttämään oikeaa. Oikealla tarkoitan tarkastettua, mitattua ja yleisesti hyväksyttyä määrettä. Mihin ne kalibroidaan, jos ei "oikeaan"?
On kyllä totta, että pelkkä kuvaaja kertoo ymmärtävälle tarpeeksi, vaikka asteikko olisikin mitä tahansa.
Mittalaitteen viritys on kalibroinnin lisäksi tehtävä lisätoimenpide, joka ei monelle laitteelle ole edes mahdollista tehdä.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Työkaluketju
Cloverleaf kirjoitti:Kalibroinnisa verrataan laitteen näyttämää referenssilaitteistoon, jolla on tunnettu mittausepävarmuus ja jäljitettävä kalibrointiketju kansallisiin mittanormaaleihin. Virran SI-määritelmä on hiukan hankala, joten se realisoidaan jännitteen (Josephson-ilmiö) ja resistanssin (kvantti-Hall ilmiö) määritelmien avulla. Kvanttimetrologit pyrkivät puolestaan laskemaan yksittäisiä elektroneja, mutta se ei yllä tarkkuudessa vielä samalle tasolle.Jarsan kirjoitti:Kalibrointi kertoo laitteen olevan pielessä mihin verrattuna? Olen aina luullut, että kalibroidessa laite säädetään näyttämään oikeaa. Oikealla tarkoitan tarkastettua, mitattua ja yleisesti hyväksyttyä määrettä. Mihin ne kalibroidaan, jos ei "oikeaan"?
On kyllä totta, että pelkkä kuvaaja kertoo ymmärtävälle tarpeeksi, vaikka asteikko olisikin mitä tahansa.
Mittalaitteen viritys on kalibroinnin lisäksi tehtävä lisätoimenpide, joka ei monelle laitteelle ole edes mahdollista tehdä.
Tosiaan erittäin yleinen harhakäsitys että kalibroinnin jälkeen laite näyttäisi oikein (varsinkin autokorjaamoympäristöissä missä itse pyörin), ehkä näyttämäntarkastus kuvais toimenpidettä paremmin "suomeksi". Kalibroinnin jälkeen vasta tiedetään paljonko laite näyttää väärin suhteessa mittanormaaliin ja osataan hyödyntää virhe omissa mittauksissa jos näin halutaan tehdä Kalibroinnin jälkeenkin laite voi olla jopa valmistajan tai laatujärjestelmään määritettyjen toleranssien ulkopuolella ellei ole jätetty virittämättä jostain syystä ja tämä pitäisi lukea pöytäkirjasta.
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Työkaluketju
Kalibroinnilla viittasin tällä kertaa Flukecal palvelussa vuosittain vieraileviin mittareihin.Cloverleaf kirjoitti:äyttää kuin Fluken kalibroitu pihti. Ehkäpä tuo biltema ei kauhesti edes valehtele
Kalibrointihan ei tarkoita, että laite olisi spekseissä tai että se olisi viritetty kohdilleen. Yleisesti ottaen kalibrointi kertoo kuinka paljon laite on pielessä. Omalla kohdalla tullut vastaan Fluken pihtejä 5 % virheillä. Mutta tarkkuusvaatimukset on suhteellisia. Aika monelle tuo on riittävä taso.
Sieltä saatavat lappuset lupailevat, että virtapihti tai mittapää+laite yhdistelmä antaa 1.5% tarkkuudella oikean näyttämän verrattuna standardiviidakon määritelmiin.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Työkaluketju
Validointi bilteman mittarille siis suoritettu Vainion toimesta, kiitoksia siitä!
Riittänee siis iha jees kotikäyttöön.
Riittänee siis iha jees kotikäyttöön.
Re: Työkaluketju
Ryobin ketjusahan OEM ketju näyttää purkuhommissa leikkaavan nätisti ja ilman isompaa terän tylstymistä naulat mutta ensimmäinen vastaan tullut terassiruuvi tms. nappasi kiinni kunnolla ja tylsytti terän laakista. Pitää opetella viilan käyttöä. Ja ehkä hieman kevyemmällä kädellä painaa kun tunteen ketjun nappaavan kiinni johonkin.
Re: Työkaluketju
Lidlissä huomenna to 16.7 akkutyökaluja sekä akkuja.
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Työkaluketju
Onkos jollakulla kokemusta työkaluseinistä siis niistä reikälevyistä? Ei mahdottomia raaksisi noista maksaa, mutta tyhmää sitä olisi ostaa halvat ja todeta että niiden kanssa menee vain hermo ja kohta ostaa toiset kalliimmalla.
Tekeekö näillä halvoilla mitään, esim. tällä puuilon? 30e ripustuskoukkuineen
https://www.puuilo.fi/Tyoekalutaulu-120 ... tuskoukkua
Ikh kamat nyt maksavat turhan paljon, mutta esimerkiksi metallivaruste.fi myy vielä ihan kohtuuhintaan noita. Itse reikälevyt eivät sielä mahdottomia maksa 25e 1200 mm x 550 mm levy, mutta koukkuineen hintaa on jo jonkun verran (120e 2kpl levyjä koukkuineen, tai 150e "proplus" ).
https://www.metallivaruste.fi/product/66/pro-paketti
Tekeekö näillä halvoilla mitään, esim. tällä puuilon? 30e ripustuskoukkuineen
https://www.puuilo.fi/Tyoekalutaulu-120 ... tuskoukkua
Ikh kamat nyt maksavat turhan paljon, mutta esimerkiksi metallivaruste.fi myy vielä ihan kohtuuhintaan noita. Itse reikälevyt eivät sielä mahdottomia maksa 25e 1200 mm x 550 mm levy, mutta koukkuineen hintaa on jo jonkun verran (120e 2kpl levyjä koukkuineen, tai 150e "proplus" ).
https://www.metallivaruste.fi/product/66/pro-paketti
Suoraan vaan suoraa
- tsav
- Viestit: 672
- Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
- Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR) - Paikkakunta: Vantaa
Re: Työkaluketju
Minä ostin Intologista 950x2000 reikälevyn tallin seinälle. Siihen on saatavilla paljon erilaisia koukkuja ym kiinnikkeitä. Onko tuo nyt Sovellaa vai Trestonia. Jokatapauksessa noita koukkuja pitäisi olla saatavilla myöhemminkin, jos haluaa täydentää esim täydentää tai vaihtaa työkaluvalikoimaa seinällä.
https://www.intolog.fi/tyopisteet/tyokalujen-sailytys
Hyvällä tuurilla niillä saattaa olla käytettyjäkin kaupan.
https://www.intolog.fi/tyopisteet/tyokalujen-sailytys
Hyvällä tuurilla niillä saattaa olla käytettyjäkin kaupan.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Työkaluketju
Nämä ovat yksi ja sama firma eli Treston. Kotitalouksille ja julkisten tilojen kamoina ne ovat Sovellaa, muut kait sitten ...Treston tms? Juttelin näistä ihan tässä pari viikkoa sitten ollessani yhteydessä Trestonin Jyväskylän tehtaalle parin kikkareen vuoksi. Ei jaksa ihan tarkkaan muistaa.tsav kirjoitti: ... Onko tuo nyt Sovellaa vai Trestonia.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- tsav
- Viestit: 672
- Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
- Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR) - Paikkakunta: Vantaa
Re: Työkaluketju
Juu, olipa nimi kumpi vain, niin noita on tehty kauan ja toivottavasti huoltovarmuus jatkuu vielä pitkään.
Työpöytä ja kaapistot ovat ainakin ihan hyvälaatuista "autotalli" käyttöön. Eikä ole ollut moittimista tuossa reikälevyssäkään koukkuineen.
Työpöytä ja kaapistot ovat ainakin ihan hyvälaatuista "autotalli" käyttöön. Eikä ole ollut moittimista tuossa reikälevyssäkään koukkuineen.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Työkaluketju
Gws yhteensopivilla tauluilla ei mene metsään (38mm jako). Myös Puuilosta saa niitä reikälevyjä. Ne halvat viritelmät paskohkoja.
Tolla 38 jaolla saanee monista kaupoista kiinnikkeitä.
Tolla 38 jaolla saanee monista kaupoista kiinnikkeitä.
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Työkaluketju
onko porukalla kokemusta ultraäänipesureista, et tekeekö ebayn vehkeillä mitään, jos kokoluokka ois jotain 6-15L?
työpaikalla on joku ikh:n värkki mutta en pitäis sitä mitenkään tehokkaana.
työpaikalla on joku ikh:n värkki mutta en pitäis sitä mitenkään tehokkaana.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
- Mokomakin
- Viestit: 691
- Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
- Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65 - Paikkakunta: Salo
Re: Työkaluketju
^löytyy ebayn joku 10L, ihan tehokkaan tuntuinen ollut eteenkin UÄ pesuaineliuoksella pestessä. Erittäin edullinen kotimaassa myytäviin verrattuna..
Re: Työkaluketju
Linkkiä?Mokomakin kirjoitti:^löytyy ebayn joku 10L, ihan tehokkaan tuntuinen ollut eteenkin UÄ pesuaineliuoksella pestessä. Erittäin edullinen kotimaassa myytäviin verrattuna..
Noita on niin pirusti ja liiterin litranen on pieni ja kansi hajalla (ja tehotonikin)
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Työkaluketju
https://www.aliexpress.com/item/3300564 ... web201603_
Tuolta saisi saksasta tai puolasta tilaamalla 30l asti malleja.
Itsellä on joku tuon tyylinen. Litroja en muista mutta olisikohan jotain 8l. En ole juurikaan käyttänyt. Kaveri putsasi legoja ja joskus putsasin giulian kaasarin Gasolinalle.
Tuolta saisi saksasta tai puolasta tilaamalla 30l asti malleja.
Itsellä on joku tuon tyylinen. Litroja en muista mutta olisikohan jotain 8l. En ole juurikaan käyttänyt. Kaveri putsasi legoja ja joskus putsasin giulian kaasarin Gasolinalle.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: Työkaluketju
En ole ennen käyttänyt mutta nyt piti kokeilla kun "halvalla sai" eli kun vaihdoin talvirenkaat alle kiristin pultit Bachon 120Nm momenttisauvalla ja Ryobin akkukäyttöisellä mutterimopolla. Momenttiavaimella jonka tarkkuudesta ei ole tietoa asiaa tarkastettaessa näyttäisi siltä että aika lähelle 120 Nm momentti meni. Ehkä pikkuisen yli, yhtään ei jäänyt alle.
Sinällään tunkilla nostettaessa kulma kerrallaan ylös sujuvan prosessin kannalta pitäisi olla kaksi mutterimopoa koska momenttisauvalla ei saa avata pultteja ja sauva ja hylsy lukittuvat mopoon melko piukasti. Avaamis-sulkemis työkaluketjun säätöön meni enemmän aikaa kuin itse avaamiseen tai kiinnityseen. Jos nosturilla kaikki kulmat nousevat ylös niin tällöinhän voi vetää kerralla kaikki pyörät irti kerralla. Ainakin Ryobin kanssa pienimmälläkin nopeudella pultti lähtee sen verran vauhdilla ulos että en lähtisi avaamaan etukäteen niitä fillareita joiden päällä on painoa.
Sinällään tunkilla nostettaessa kulma kerrallaan ylös sujuvan prosessin kannalta pitäisi olla kaksi mutterimopoa koska momenttisauvalla ei saa avata pultteja ja sauva ja hylsy lukittuvat mopoon melko piukasti. Avaamis-sulkemis työkaluketjun säätöön meni enemmän aikaa kuin itse avaamiseen tai kiinnityseen. Jos nosturilla kaikki kulmat nousevat ylös niin tällöinhän voi vetää kerralla kaikki pyörät irti kerralla. Ainakin Ryobin kanssa pienimmälläkin nopeudella pultti lähtee sen verran vauhdilla ulos että en lähtisi avaamaan etukäteen niitä fillareita joiden päällä on painoa.
Re: Työkaluketju
^Kuinkas se Ryobin pikkuteho kiristäis? Jos vetäis sillä alkukiristykset ja lopuksi kiertäisi auton sauvan kanssa.
- Ossiv
- Viestit: 351
- Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
- Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0 - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Työkaluketju
Oli kyseessä sitten perustaso ryobi tai hitachi, niin itse oon todennut toimivaksi tuon loppukirin käsin, hieman jää vajaaksi omasta mielestä.Skodisti kirjoitti:^Kuinkas se Ryobin pikkuteho kiristäis? Jos vetäis sillä alkukiristykset ja lopuksi kiertäisi auton sauvan kanssa.
Re: Työkaluketju
Toimii noinkin. Ajatukseni oli kääntää FinPat:n prosessi toisinpäin niin, että vasta lopuksi laitetaan momenttisauva ja loppukiristetään sarjatyönä kaikki pyörät, koska hän oli kokenut sauvan tarkaksi mutta työskentelyä haittaavaksi, mikäli se täytyi irroittaa ja asentaa vähän väliä.Ossiv kirjoitti:Oli kyseessä sitten perustaso ryobi tai hitachi, niin itse oon todennut toimivaksi tuon loppukirin käsin, hieman jää vajaaksi omasta mielestä.Skodisti kirjoitti:^Kuinkas se Ryobin pikkuteho kiristäis? Jos vetäis sillä alkukiristykset ja lopuksi kiertäisi auton sauvan kanssa.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Työkaluketju
Ihan pienenä saivarteluna: Hakkaavaa/täristävää kiristystä ei tulisi käyttää alumiinivanteiden pulttien loppukiristykseen, koska alumiini tyssääntyy. Momenttisauvat on tarkoitettu peltivanteille.
"puhun niin totta kuin osaan"
Re: Työkaluketju
Tämä oli ainakin allekirjoittaneelle uutta tietoa. Hmm.. pitää tutkia Internejtin syöväreitä lisää.palkus kirjoitti:Ihan pienenä saivarteluna: Hakkaavaa/täristävää kiristystä ei tulisi käyttää alumiinivanteiden pulttien loppukiristykseen, koska alumiini tyssääntyy. Momenttisauvat on tarkoitettu peltivanteille.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Työkaluketju
^^ Uutta tietoa myös minulle. Mutteripyssyllä ja momenttisauvalla täälläkin on pultit laitettu paikalleen. Tämän jälkeen vielä löysätty käsin momenttiavaimella ja kiristetty momenttiin. En tiedä onko turhaa (eli tårta på tårta), mutta tuollaisen menetelmän on "vanha koira" joskus oppinut.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Työkaluketju
Eihän se oikean momentn momenttisauva sitä alukartiota kovasti tyssää, mutta lisäksi, johtuen materiaalin heikosta kimmovoimasta ja kartion kitkasta yms. voikin käydä niin, että viiminen isku onkin löysäävä. Eihän tuo JiiPeen tapa mitenkään huono ole, mutta saman tekisi niin, että kovalla hylsyllä "liki" ja sitten loppukiristys käsimomentilla. Alkukireys ei kummempi tartte olla, kuhan vähän pultit kiristyy.
Nii ja tämähän oli pientä saivartelua. Tosin ammattiliikkeissä pellit menee momenttisauvalla kiine ja alut käsin momenttiavaimella.
Nii ja tämähän oli pientä saivartelua. Tosin ammattiliikkeissä pellit menee momenttisauvalla kiine ja alut käsin momenttiavaimella.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Työkaluketju
Sekamenetelmä myös täällä käytössä. Käsin auki momentista , Lidlin Parkside 180 Nm:n akkuruuvivääntimellä loput auki, --> kiinni päin , käsin jengat alkuun, ruuvivääntimellä lähelle ja käsimomentilla loput. Käsimomentti tässä tarkoittaa jatkettavan ja lyhennettävän rengasavaimen "käsitatsi"- momenttia. Toki momenttiavainkin kyllä löytyy, mutta reilun 40 renkaanvaihtovuoden kokemuksella en ole moiseen tässä aika simppelissä hommassa koskenut. K.I.S.S.palkus kirjoitti:Eihän se oikean momentn momenttisauva sitä alukartiota kovasti tyssää, mutta lisäksi, johtuen materiaalin heikosta kimmovoimasta ja kartion kitkasta yms. voikin käydä niin, että viiminen isku onkin löysäävä. Eihän tuo JiiPeen tapa mitenkään huono ole, mutta saman tekisi niin, että kovalla hylsyllä "liki" ja sitten loppukiristys käsimomentilla. Alkukireys ei kummempi tartte olla, kuhan vähän pultit kiristyy.
Nii ja tämähän oli pientä saivartelua. Tosin ammattiliikkeissä pellit menee momenttisauvalla kiine ja alut käsin momenttiavaimella.
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Työkaluketju
^juu, ei ole ihmehommia. Ehkä sitten helppouden takia on aika paljon paskottuja vanteita ja napoja, irronneita pyöriä, painuneita helmoja yms.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Työkaluketju
Eipä taida Suomesta montaa ammattiikettä löytyä....palkus kirjoitti:Tosin ammattiliikkeissä pellit menee momenttisauvalla kiine ja alut käsin momenttiavaimella.
Suoraan vaan suoraa
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Työkaluketju
Ei kellään olis lähimaastossa (HML-RMK lähimmät kaupungit) lainata poravasaraa jaa asiallista 5mm terää? Paljoo ei tarttisi, 2 tai 4 5mm koloa, semmosia 20-30mm syviä, mutta kun kohde on graniittia niin iskupora ja bulkkiterä lähinnä hieroo räpylää.
Ihan ilmatteeks ei tartte antaa, kuluma ja vaiva korvataan järjen mitoissa.
Ihan ilmatteeks ei tartte antaa, kuluma ja vaiva korvataan järjen mitoissa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.