Me, ainakin tällä foorumilla, olemme rauhallista ja rauhaa rakastavaa väkeä.

Valvoja: Moderators
Itse yleensä nostan oikeaa jalkaa vähän, toki katsottuani ensin, onko rinnalla ajavan perässä tilaa.Polforea kirjoitti:Aiemmasta kisaamisesta tahi sen puutteesta riippumatta myös tämä saattaa, tilanteesta riippuen, vaikuttaa vähän kusipäiseltä vedolta. Etenkin jos se kaistan loppuminen on lähellä (joutuisi vaihtamaan kaistaa heti eteen eikä turvavälin päähän) ja lähtee kiihdyttämään rinnalta tai jopa takaa.nipaka kirjoitti:Ajamani kaista päättyi työmaan takia. Autistin edessä oli tyhjää tilaa ja kiihdytin hieman siihen ajaakseni.
h_lauri kirjoitti:Sattui ehkä tiistaiaamuna, että olin tulossa pihasta ajoradalle. Vasemmalta lähestyi oletettu isäukko fillarilla, peräkärryssä taapero ja edellään ajoi noin kolmasluokkalainen. Setä näyttää suuntamerkkiä oikealle (TOSI ON), tyttö ei, mutta koska ajoivat ns. perhemuodostelmassa päättelin alakoululaisen olevan oletettu perillisensä ja kääntyvän myös oikealle (mistä siis olin tulossa).
Vapautin jarrun ja...jouduin tuuppaamaan nilkan taas suoraksi. Nappula nimittäin ajoikin suoraan eteeni ja kääntyi _vasta_sitten_ oikealle. Ukko kimpaantui kopauttamaan sivulasiin ja huutamaan että "lapsi ei näyttänyt suuntamerkkiä, sinun kuuluu väistää kevyen liikenteen väylällä kulkevia, kun tulet pihasta".
Paska faija imo, ei ole opettanut lapselleen liikennesääntöjä, mutta opettaa niitä kernaasti muille.
Tänään olin vasta matkalla autolle, kun menivät.
Määrärahatko ei riitä maijojen korjauksiinko ...ehkä Suomen poliisit eivät ole vielä oppineet "amerikan" tavoille... toisaalta normitapauksissa tämä hyvä, mutta tässä tapauksessa kun ajettiin vastaan tulevien kaistalla niin järeät keinot ovat tarpeen. Samaa mieltä, tuli koulutusaineistoa jatkoa varten mutta kahden uhrin hinnalla...hjpp kirjoitti:Surkea suoritus poliiseilta! Satasen tie, matkaa taitettu kilometritolkulla, pimeää ja liekö edes yritetty toista pakottaa tieltä.
Viron kilvissä oleva maastobemari ja kuljettaja tärpäteissään...
Tältä näyttää tulos, kun samanlainen yhdistelmä törmää perään.
Otaksun sen riippuvan täysin käytettävästä olevasta ajasta ja henkilöstöresursseista.Polforea kirjoitti:Minkähänlainen rasti tuossa kohtaa olisi alkaa vetää ramppeja ja tietä sulki sieltä myöhemmältä tieosuudelta ja valmistautua ottamaan riskistä koppi, kuten Klassikko-leffassa konsanaan.
Aivan, sensijaan yhteiskuntavastuuta kyllä jaksetaan penätä - toki muissa yhteyksissä.lerppu kirjoitti:Tässä saatiin hinta poliisien voimankäytön kritisoinnille. Nyt on ollut aika hiljaista hallituksen suunnalta (kaksi kuoli), toisin kuin kadunvaltaajien uhrittomassa tapauksessa. O tempora O mores.
Poliisille auto on voimankäyttöväline. Käsittääkseni voimakeinoja saa käyttää jos ilmeistä vaaraa aiheuttavaa ei saada lievemmillä keinoilla hallintaan. Vierellä ajaminen (ilmeisesti hälytysajona) ei saanut epäiltyä pysähtymään. Toivottavasti sisäministeri Ohisalo kysyy poliisilta miksi voimaa ei käytetty. Alkaa sisäministerin linja olla aika hukassa. Toki ilmaston pelastamiseen kannattaa keskittyä unohtaen vähäpätöiset seikat kuten avioparin kuoleman. Teinien itseaiheutetut silmäkivut on tärkeämpää.lerppu kirjoitti:Tässä saatiin hinta poliisien voimankäytön kritisoinnille. Nyt on ollut aika hiljaista hallituksen suunnalta (kaksi kuoli), toisin kuin kadunvaltaajien uhrittomassa tapauksessa. O tempora O mores.Aivan, sensijaan yhteiskuntavastuuta kyllä jaksetaan penätä - toki muissa yhteyksissä.
Erittäin todennäköistä. Tuo kuitenkin olisi asia, joka voisi säästää ihmishenkiä, niin mielestäni se pitäisi ratkaisuna ottaa huomioon tilanteen ollessa päällä, mikäli mahdollista. Mikään ei toki osoita, ettei niin olisi tehty, mutta asiaa ei ole missään myöskään mainittu.JiiPee kirjoitti:Otaksun sen riippuvan täysin käytettävästä olevasta ajasta ja henkilöstöresursseista.
Tuskin vierellä tai rinnalla ajetaan kehätien toista puolta. Toki uutislähteenä IL.Partio ajoi auton vierellä ja yritti saada kuljettajaa pysäyttämään ajoneuvon.
Lopulta henkilöauto kulki partioauton rinnalla
Kello 22.40 alkaen hätäkeskukseen tuli lukuisia ilmoituksia, että Kehä III:lla oli havaittu henkilöauto ajamassa väärään suuntaan itään vievällä kaistalla
Aikaa liikenteen pysäytyksiin oli lähes 30 min.Onnettomuus tapahtui lauantaina illalla kello 23 jälkeen Bembölen ja Järvenperän välillä idän suuntaan
Ei sentäs korokkeen yli. Tarkennuksena, tuosta ympyrän alun kohdalta. Ja kuskina näytti olevan tuollainen 40-60-vuotias perusjamppa.lerppu kirjoitti:^Keskikorokkeen yli? Huumeiden käyttö on lisääntynyt huomattavasti - ja liikenteessä sen tosiaan huomaa.
Aika hyvä pähkinä. Taitaa olla sellainen risteys, missä pitää olla mittanauha mukana. Eli onko ajoradan rinnalla kulkeva vai täysin erillinen pyörätie. Ilmeisesti maaginen metrimäärä ylittyy, pyörätie onkin erillinen väylä ja sen myötä suoraa ajavia (kääntyvät autot eivät enää tämän kohdalla ole kääntyviä) pitää väistää, mistä on laitettu kolmio muistutukseksi. Mutta sen verran on budjetti ollut tiukalla, ettei ole ollut varaa kuin yhteen kolmioon.Polforea kirjoitti:Ajatuksia, onko kolmio vain herättämässä fillaristia vai onko sillä tuossa jotain juridista merkitystä?
Fillari väistää. Koska auto on jo kääntynyt risteävälle tielle, jossa kulkevien väistämisvelvollisuutta kolmio osoittaa. Omituista että kolmio on vain toisella puolella.Polforea kirjoitti:Kohtasinpa hiljattain Suomen pääosin selkeiden risteyssääntöjen seassa kohdan, jossa voi syntyä tilanne, jossa en ole ihan varma kenen pitäisi väistää.Ajatuksia, onko kolmio vain herättämässä fillaristia vai onko sillä tuossa jotain juridista merkitystä?
Toisella kaistallahan auto ei käänny vaan ajaa suoraan, väistämissääntö selvempi? Eli kolmioita ei tarvita, vaikka tuskin siitä haittaakaan olisi ollut.nipaka kirjoitti: Fillari väistää. Koska auto on jo kääntynyt risteävälle tielle, jossa kulkevien väistämisvelvollisuutta kolmio osoittaa. Omituista että kolmio on vain toisella puolella.
Varkaudessa vastaava, kolmio vaan on molemmilla puolillaWerneri kirjoitti:Toisella kaistallahan auto ei käänny vaan ajaa suoraan, väistämissääntö selvempi? Eli kolmioita ei tarvita, vaikka tuskin siitä haittaakaan olisi ollut.nipaka kirjoitti: Fillari väistää. Koska auto on jo kääntynyt risteävälle tielle, jossa kulkevien väistämisvelvollisuutta kolmio osoittaa. Omituista että kolmio on vain toisella puolella.
Pyörätiessä liittymä jonka kohdalla ei tietä saa ylittää.jargon kirjoitti: Varkaudessa vastaava, kolmio vaan on molemmilla puolilla
https://maps.app.goo.gl/vSrP2TwTUhUx4hV16
Tuossa vielä usein jalankulkijoita jolloin väistämisestä ei epäselvää. Pelkkien pyöräilijöiden kanssa vähän arpomista
Tuohan se voisi periaatteessa olla, jos se on vaan muistuttamaan fillaristia että vaikka tää näyttää siltä että autoilija väistäis niin väistäppä silti, koska niitä metrejä sitten kuitenkin on liikaa.Werneri kirjoitti: Toisella kaistallahan auto ei käänny vaan ajaa suoraan, väistämissääntö selvempi? Eli kolmioita ei tarvita, vaikka tuskin siitä haittaakaan olisi ollut.
Kyllä ainakin itselläni fillaroitaessa itsesuojeluvaisto on päällä, niin arvaamatonta on autoilijoiden käyttäytyminen riippumatta mikä merkki on suojatiellä. Tosin Etelä-Pohjanmaan autoilijat yleensä antavat tietä suojatiellä fillarilla lenkkiä ajaessa, vaikka väistämisvelvollisuus olisi ajavalla fillaristilla. Toki koitan ajaa kuntolenkit aina valoisan aikaan, joka näin korona-etätyöaikaan onnistuukin aika mukavasti tiimin ja omaa työtä rytmittäinAlfissimo kirjoitti:Valitettavan tehokkaasti fillaristit luottaa siihen, että ei se auto päälle uskalla ajaa kuitenkaan. Syyllisyystilanne voi olla selvä, mutta jopoilija on aina hopealla, kun osuu.
Itselle kävi viimeviikon aamupimeillä niin, että olin väistämisvelvollinen ja olisin toki väistänytkin, jos olisin nähnyt, mutta fillari oli ”jossain” pensaiden, puiden ja A-pilarin katveessa ja vaikka joka suuntaan tähtäilin ja rauhaksiin menin risteykseen, niin kovin yllättäen pimeydestä oikealta loistaakin otsalappu sivuikkunaan. Kaasulla alta pois, enkä tiedä, monestako metristä puhuttiin, mutta kovin luottavaisesti se sieltä vauhdilla risteykseen tuli.
Tajuaakohan noi, yleistys, edes itse noita vaaratilanteita
Oli muutama auto väliä niin en nähnyt kilpiä, mutta jäi mietityttämään, että minkämaalainen mahtoi olla. Minkähänlaiset on sanktiot suomalaiselle yrittäjälle jos poliisi pysäyttää? Taaksepäin ei tosiaan ainakaan ollut firman nimeä eikä muita tunnisteita.hjpp kirjoitti:^^Soitin kaverille, joka kertoi samaa Kehältä siinä puhelun lomassa. Oli kuulemma kotimaiset kilvet, muttei firman logoja. Ilmeisesti nopeudenrajoittimet voi kiertää helposti, mutta enpä arvannut niiden tuollaista haipakkaa edes kulkevan.
https://areena.yle.fi/1-50116430Tuomas K kirjoitti:Ajelin Tuusulantietä töistä kotiin, ja ihmettelin, kun Kehä III:n pohjoispuolella kuorma-auto rykäisi liitymäkaistalta suoraan vasemmalle kaistalle, vaikka paikalla on satasen rajoitus. No, kuorma-autolta löytyi vauhtia parhaimmillaan ~110 km/h, että eipä tuo tientukkona ollut ohituskaistallakaan