Liikenteestä
Valvoja: Moderators
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Liikenteestä
^
Olinkin jo ehtinyt unohtaa että liikenteellä ja ajoneuvojen veroilla/maksuilla ei ole mitään tekemistä järjen kanssa.
Lakimuutoksella kerrottiin että talvirenkaat on laitettava alle jos säätila niin vaatii.
Poliisi ilmoittaa että jos talvirenkaita ei ole, tulee sakko. Mitä merkitystä lailla on jos poliisi määrää kesiksien viimeisen käyttöpäivän? Jos kesiksillä ajamallani tiellä on sulaa, sakon perustetta ei ole.
Jos sivutiellä tai Kuopiossa on liukasta, ei sillä ole merkitystä. En mene sivutielle tai Kuopioon.
Olinkin jo ehtinyt unohtaa että liikenteellä ja ajoneuvojen veroilla/maksuilla ei ole mitään tekemistä järjen kanssa.
Lakimuutoksella kerrottiin että talvirenkaat on laitettava alle jos säätila niin vaatii.
Poliisi ilmoittaa että jos talvirenkaita ei ole, tulee sakko. Mitä merkitystä lailla on jos poliisi määrää kesiksien viimeisen käyttöpäivän? Jos kesiksillä ajamallani tiellä on sulaa, sakon perustetta ei ole.
Jos sivutiellä tai Kuopiossa on liukasta, ei sillä ole merkitystä. En mene sivutielle tai Kuopioon.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Liikenteestä
^
Poliisihan on sanonut sakottavansa kesärenkailla ajelijoita, jos kelit eivät ole soveltuvat kesärenkaille...
Poliisihan on sanonut sakottavansa kesärenkailla ajelijoita, jos kelit eivät ole soveltuvat kesärenkaille...
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: Liikenteestä
Ajelin tänään pimeällä ja kuraisella nelostiellä Lahdessa, ja takaa saavutti hitaasti joku paku. Saavutin itse edessä olevaa kärryä vetävää henkilöautoa joten kaasutin vähän ja lähdin ohittamaan etten jäisi pakun ja kärryauton taakse 'jumiin'.
Ajoin satasen alueella 115 todellista, ja paku kiihdytti aikalailla persiiseen kiinni.
Ohitti minut tämän jälkeen normaalisti ja laski nopeuden alle 110.
Hetken päästä kun poistuttiin Renkomäen rampissa niin junnasi tulppana edessä.
Tämähän ei olisi kovin kummalista, paitsi että kyseinen paku oli ambulanssi joka ei tietenkään ollut hälytysajossa..
Hyvin huomaa sen ainaisen asian että jos on onnettu jokin erityisvaltuutus niin sitähän on väärinkäytettävä.
Pimeällä kuraisella tiellä kiihdyttäminen vain ja ainoastaan ajaakseen toisen persiissä 115km/h on hyvinkin korkealla typerissä ajosuorituksissa.
Ajoin satasen alueella 115 todellista, ja paku kiihdytti aikalailla persiiseen kiinni.
Ohitti minut tämän jälkeen normaalisti ja laski nopeuden alle 110.
Hetken päästä kun poistuttiin Renkomäen rampissa niin junnasi tulppana edessä.
Tämähän ei olisi kovin kummalista, paitsi että kyseinen paku oli ambulanssi joka ei tietenkään ollut hälytysajossa..
Hyvin huomaa sen ainaisen asian että jos on onnettu jokin erityisvaltuutus niin sitähän on väärinkäytettävä.
Pimeällä kuraisella tiellä kiihdyttäminen vain ja ainoastaan ajaakseen toisen persiissä 115km/h on hyvinkin korkealla typerissä ajosuorituksissa.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
Re: Liikenteestä
Yliopiskelijat ovat ilmeisesti kuolemattomia? Ovat ainakin näkymättömiä tummissa vaatteissaan ilman heijastimia ja valoja kun pyörällä oikaisevat yliopiston remontissa olevan parkkipaikan läpi pimeässä ja vesisateessa kännykkä korvallaan. Vaikka yritti autolla ajaa paikalta lähtiessä alle kävelyvauhdilla niin läheltä piti tilanteita tuli useampi. Scary stuff.
- Romeo y Julieta
- Viestit: 139
- Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
- Car(s): -2011 Alfa Giulietta MA 170
- Paikkakunta: Heinola
Re: Liikenteestä
On muuten huvittava näky Juket jotka tulee vastaan sumuvalot päällä, silloin siinä keulilla kolmet valot päällekkäin molemmin puolin
-
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Liikenteestä
Ehkä se pimeässä tosiaan taittuu oksettavasta huvittavan puolelle, itellä on aina vähän pahaa tehny ku Juken näkee. Kerran jouduin ajamaan semmosella jollain "GTI"-mallilla ku asiakkaalla oli sellanen, ja sitä piti sille tietysti suu vaahdossa kehua vaikka iletti. Se kuminauhamainen variaattorilaatikko siinä tappoi kyllä tehokkaasti kaiken tehontunnun, ois voinu luulla 200hp:n tehon semmosessa kipossa vähän tuntuvan.Romeo y Julieta kirjoitti:On muuten huvittava näky Juket jotka tulee vastaan sumuvalot päällä, silloin siinä keulilla kolmet valot päällekkäin molemmin puolin
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Liikenteestä
Makuasia, mutta miksi kaikissa autoissa pitäisi olla "tehontunnetta" ?Beta Julio kirjoitti:Ehkä se pimeässä tosiaan taittuu oksettavasta huvittavan puolelle, itellä on aina vähän pahaa tehny ku Juken näkee. Kerran jouduin ajamaan semmosella jollain "GTI"-mallilla ku asiakkaalla oli sellanen, ja sitä piti sille tietysti suu vaahdossa kehua vaikka iletti. Se kuminauhamainen variaattorilaatikko siinä tappoi kyllä tehokkaasti kaiken tehontunnun, ois voinu luulla 200hp:n tehon semmosessa kipossa vähän tuntuvan.Romeo y Julieta kirjoitti:On muuten huvittava näky Juket jotka tulee vastaan sumuvalot päällä, silloin siinä keulilla kolmet valot päällekkäin molemmin puolin
Nostattaako se ... ööö... jotakin
Kun kymmenen vuoden päästä yhä useammat ajamme tehokkaillakin patteriautoilla niin
se tunne , joka on tullut moottorin kierrosluvusta ja manuaalilla napakoista vaihteiden vaihdoista on tosiaan poissa. Itse en kaipaa ääntä tuohon mukaan.
Vain kello voi todistaa sen tehon.
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Liikenteestä
^Hiljattainen kokemus paljasti minulle että itse kaipaan räimettä jalan suoristelun höysteeksi. Kliininen patteriauton suorituskyky on jotenkin persoonatonta.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Jos malli on GTI, R, M, S, RS tai jotain vastaavaa kirjainyhdistelmää, niin soisi responssin olevan tehokkaan tuntuinen. Fantasy, Comfort, Executive tms on sitten ihan eri asia, kuten myös ilman tarkennetta oleva malli.Jiitee kirjoitti:Makuasia, mutta miksi kaikissa autoissa pitäisi olla "tehontunnetta" ?
Sanotaan Alfa-kielellä vaikka näin, että jos bensakoneisesta Giulia Superista julkaistaisiin helmalevitelty versio merkinnällä QV-line, niin odottaisin että moottorin softa olisi nykyistä vakiodeselhenkeä huomattavasti sporttisempi, vaikka normiajossa tuo Super-pata ihan ok toimiikin.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Liikenteestä
Ei tuo Juke-riisipussi nyt paha olisi , hyvin pysyisi eväät mahassa : Ja tuossa mallinimessä pelkkä R ?Polforea kirjoitti:Jos malli on GTI, R, M, S, RS tai jotain vastaavaa kirjainyhdistelmää, niin soisi responssin olevan tehokkaan tuntuinen. Fantasy, Comfort, Executive tms on sitten ihan eri asia, kuten myös ilman tarkennetta oleva malli.Jiitee kirjoitti:Makuasia, mutta miksi kaikissa autoissa pitäisi olla "tehontunnetta" ?
Sanotaan Alfa-kielellä vaikka näin, että jos bensakoneisesta Giulia Superista julkaistaisiin helmalevitelty versio merkinnällä QV-line, niin odottaisin että moottorin softa olisi nykyistä vakiodeselhenkeä huomattavasti sporttisempi, vaikka normiajossa tuo Super-pata ihan ok toimiikin.
Ottaisin
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
^Minä en tykkää Juken ulkonäöstä, mutta se on sivuseikka. Mutta jos tuo R-versio, joka on olevinaan ärhäkän näköinen (ja Jukeksi onkin ärhäkän näköinen), on luonteeltaan laama, niin luonne ei täsmää ulkonäköön ja markkinanimeen.
Sit taas jos siitä olisi "Juke Comfort" -versio, jossa mainostetaan pehmeämpää alustaa ja mukavampaa matkantekoa, niin siihen laamaluonteinen moottori olisi omiaan, kun ei sellaiselta autolta odota responssia ja hyökkäävyyttä vaan sellaista mukavaa pehmeyttä.
Näin ainakin mun mielestä.
Jaaa niin, liikenneketjuun piti kirjoittamani, kun viikko sitten suhasin kolmosmotaria eteläpäästä pohjoiseen. Kaikki muuttuvat rajoitustaulut olivat hyvällä kelillä, rauhallisessa tilanteessa ja hyvällä näkyvyydellä pimeinä ja viimeinen kiinteä lätkä on 80, niin siinähän oli kiva körötellä (no, mulla ei ollut mikään hoppu niin ihan rennosti tuo meni). Ne vanhemmat, fyysisesti kääntyvät lätkät on tässäkin kohtaa parempia kuin nuo leditaulut...
Sit taas jos siitä olisi "Juke Comfort" -versio, jossa mainostetaan pehmeämpää alustaa ja mukavampaa matkantekoa, niin siihen laamaluonteinen moottori olisi omiaan, kun ei sellaiselta autolta odota responssia ja hyökkäävyyttä vaan sellaista mukavaa pehmeyttä.
Näin ainakin mun mielestä.
Jaaa niin, liikenneketjuun piti kirjoittamani, kun viikko sitten suhasin kolmosmotaria eteläpäästä pohjoiseen. Kaikki muuttuvat rajoitustaulut olivat hyvällä kelillä, rauhallisessa tilanteessa ja hyvällä näkyvyydellä pimeinä ja viimeinen kiinteä lätkä on 80, niin siinähän oli kiva körötellä (no, mulla ei ollut mikään hoppu niin ihan rennosti tuo meni). Ne vanhemmat, fyysisesti kääntyvät lätkät on tässäkin kohtaa parempia kuin nuo leditaulut...
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Liikenteestä
OT : Tässä liikenteessä oksennusta aiheuttavan Juken spekseja tiedoksi ja sivistyksen lisäksi:
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/tat ... uke-r-2-0/
Kai teille moottoripäille sentään kirjainyhdistelmä GT-R jotakin sanoo?
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/tat ... uke-r-2-0/
Kai teille moottoripäille sentään kirjainyhdistelmä GT-R jotakin sanoo?
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Kyllä. Ylläolevassa kuvassa lukee pelkkä R, kun auto ei ole GT-R - jos siinä olisi lukenut GT-R, olisi auto helpommin tunnistettavissa. R-mallista en tiennytkään, ilman jälkimmäistä linkkiä veikasin sen olevan joku ~200hv mukasporttiversio, ehkä tuo aiemmin mainittu "GTI".
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Liikenteestä
Raskas liikenne ei juuri hidastele kolmostiellä Turengin kohdalla olevalla 80:n alueella...
No, ehkä sitä rekkaa ei saa uudelleen marssivauhtiin.
Vai olivatko nämä niitä paikkoja, missä piti käyttää omaa järkeään?
No, ehkä sitä rekkaa ei saa uudelleen marssivauhtiin.
Vai olivatko nämä niitä paikkoja, missä piti käyttää omaa järkeään?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Miksikäs sellaista tarttisi kasikympin kyltillä mihinkään himmata, kun ajoneuvokohtainen rajoitus on jo sen 80 eli rajoitus ei hällä muutu mihinkään? Kuskihan on siis käyttänyt järkeänsä mahdollisesti jopa Ruskeasuolta asti...
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Liikenteestä
Juuri näin...
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- Romeo y Julieta
- Viestit: 139
- Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
- Car(s): -2011 Alfa Giulietta MA 170
- Paikkakunta: Heinola
Re: Liikenteestä
Rajoittimet noissa taitaa olla aika usein asetettu 89 km/h ja alamäkeen voi päästä kovempaakin. Ainakin armeijan Scanioissa oli näin, niiden hytissä tuli istuttua tunti jos toinenkin
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Liikenteestä
Joskus alan ammattilaiselta kuulin, että rajoitinta vasten ajaminen nostaa kulutusta huomattavasti, eikä niin tekevää renkiäkään siksi pidemmän päälle hyvällä katsella.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Ökybemarissa rajoitin on tehtaalta 250km/h ja silti sillä voi ajaa 80km/h. Mää en ihan purematta niele että rajoitusta korkeampi rajoitin pakottaisi ajamaan ylinopeutta.Romeo y Julieta kirjoitti:Rajoittimet noissa taitaa olla aika usein asetettu 89 km/h ja alamäkeen voi päästä kovempaakin.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Romeo y Julieta
- Viestit: 139
- Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
- Car(s): -2011 Alfa Giulietta MA 170
- Paikkakunta: Heinola
Re: Liikenteestä
^ Jo Konginkankaan onnettomuusraportissa suositeltiin rajoittimien asettamista tasan 80 kilometriin tunnissa ajoneuvokohtaisen nopeusrajoituksen mukaisesti, vaan pelkäksi ehdotukseksihan tuo jäi. Ulkomaisten rekkojen näkee välillä ajavan motarilla noin 95 km/h. Ja jos 80 alueella ajaa vakkarin mukaan 82-84 niin aika usein joku rekka liimautuu takapuskuriin kiinni
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Liikenteestä
Mulla ei ole havaintoja, että reilu 80km/h GPS-nopeutta saisi rekkoja kertymään perään.
80:n rajoitin saisi ainakin joko kuljetuskustannukset kasvuun kulutuksen nousun takia, tai sitten tiet tukkoon, kun rekat menisi järkiään 75km/h. Tuskinpa sillä olisi Konginkankaallakaan ollut merkitystä, nuo tutkijalautakuntien suositukset jää usein toteuttamatta, ja syystäkin.
80:n rajoitin saisi ainakin joko kuljetuskustannukset kasvuun kulutuksen nousun takia, tai sitten tiet tukkoon, kun rekat menisi järkiään 75km/h. Tuskinpa sillä olisi Konginkankaallakaan ollut merkitystä, nuo tutkijalautakuntien suositukset jää usein toteuttamatta, ja syystäkin.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Liikenteestä
^
Monihan perustelee tuota sillä, että jos tarpeeksi lähellä limitteriä ajelee talvella niin voi tulla ylläri, kun ei olekaan reserviä... Tuo on toki täysin invalidi argumentti siinä tapauksessa, kun muutenkin ajetaan rajoitinta vastaan
Ja rekalla uskoisin (ei ole tietoa, antakkee antakkee) 80km/h vauhdissa olevan rekan tai kuorma-auton kuluttavan olennaisesti vähemmän kuin 89km/h vauhdissa. Liikuteltavat massat kuitenkin niin eri luokkaa henkilöautoihin nähden ja niissäkin havaitsee helpolla eroa.
Monihan perustelee tuota sillä, että jos tarpeeksi lähellä limitteriä ajelee talvella niin voi tulla ylläri, kun ei olekaan reserviä... Tuo on toki täysin invalidi argumentti siinä tapauksessa, kun muutenkin ajetaan rajoitinta vastaan
Ja rekalla uskoisin (ei ole tietoa, antakkee antakkee) 80km/h vauhdissa olevan rekan tai kuorma-auton kuluttavan olennaisesti vähemmän kuin 89km/h vauhdissa. Liikuteltavat massat kuitenkin niin eri luokkaa henkilöautoihin nähden ja niissäkin havaitsee helpolla eroa.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Minen oikeasti usko että sillä olisi kovin massiivista vaikutusta moneenkaan asiaan. Voin hyvin uskoa sen, että joskus isoon mäkeen on kiva saada vähän lisävauhtia pohjalle ja toisaalta kovimman rajoituksen ja rajoittimen väli on nytkin oikeasti aika pieni. Puhumattakaan siitä, että ammattilaisen, tai sellaiseksi edes joskus haluavan, pitäisi onnistua löytämään siitä pedaalista muitakin asentoja kuin lattiaan nojaava.Romeo y Julieta kirjoitti:^ Jo Konginkankaan onnettomuusraportissa suositeltiin rajoittimien asettamista tasan 80 kilometriin tunnissa ajoneuvokohtaisen nopeusrajoituksen mukaisesti, vaan pelkäksi ehdotukseksihan tuo jäi.
Kyl, joskus kotimaistenkin. Jos itellä on "iso" kärry (O2) perässä, niin paljon enempi menee isoja autoja ohi kuin tulee perä eellä vastaan. Joskus (etenkin täyteen lastatun) ooykkösenkin kanssa, kun vaikka moista nykyään saa vetää sataa, niin se mikä on vielä laillista ei aina ole välttämättä järkevää.Romeo y Julieta kirjoitti: Ulkomaisten rekkojen näkee välillä ajavan motarilla noin 95 km/h.
Tämä on onneksi ainakin omassa näkökentässäni vähenemään päin. Touhu on oikeasti hämmentävää, kun ammattilaisen - tai ainakin sellaiseksi edes joskus haluavan - pitäisi tietää ja ymmärtää, että ennakointi on helpompaa jos ei helpoiten pidettävää turvapuskuria syö pois.Romeo y Julieta kirjoitti:Ja jos 80 alueella ajaa vakkarin mukaan 82-84 niin aika usein joku rekka liimautuu takapuskuriin kiinni
Tässä kohtaa kehtaan kysyä, että kuinka moni keskustelija on joskus vetänyt luistavan kärryn suoraan kiihdyttämällä? Mnä olen, melko matalista vauhdeista joskus ihan härnännytkin tyhjän kärryn kevyeen luistoon koettaakseni käytöstä.Aquatica kirjoitti: Monihan perustelee tuota sillä, että jos tarpeeksi lähellä limitteriä ajelee talvella niin voi tulla ylläri, kun ei olekaan reserviä...
Entäs kuinka moni on vetänyt täyden (750kg) kevytkärryn suoraan maantienopeuksissa? Minä en ole rohjennut kokeilla, se tyhjä 200-kiloinenkin tuntuu rauhallisessa vauhdissa ihan tarpeeksi jännältä. Varmaan koetan jos vahingossa lähtee, mutta pyrin pitämään tilanteen sellaisena, ettei tarvi.
Nyt, etenkin jos jollakulla on oikeasti kokemusta, ihan oikeasti mielelläni ottaisin tietoa vastaan siitä, että kuinka paljon se varsinainen perävaunu saa heittää, että tuolla 9km/h varalla ja raskaansarjan tehopainosuhteella sen vielä onnistuu vetämään kuriin? Etenkin, kun homman juju on tuottaa voittoa kuljettamalla tavaraa, eikä sitä oikein tapahdu vetämällä tyhjiä kärryjä ympäriinsä.
Minä oon vähän skeptinen tuon reservin suhteen, kun puhutaan 80 vs 89km/h limitteristä. Pidän paljon uskottavampana ja realistisempana sitä, että tuo 9km/h vara mahdollistaa joustavaa ajamista ja mm. ylämäkeen vauhdinkleruuta ihan järkevissä määrin ja pidän sitä ihan hyvänä varana olla olemassa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: Liikenteestä
Voin monen vuoden jatkuvalla raskaan kaluston ajelulla kertoa ihan faktoina asioita joita edellisistä viesteistä on tullut ilmi.
Siitä huolimatta että perinteiseen tapaan on selkeää ettei porukkaa yleisesti ottaen kiinnosta faktat, vaan se että saa itse esittää tietäjää.
Se että raskaat yhdistelmät rajoitettaisiin 80km/h on ihan sama asia kun että Suomessa olevat autot rajoitettaisiin kulkemaan maksimissaan 120km/h, koska sehän on maksimi mitä täällä saa ajaa.
'Rekoilla' on myös oikeus ajaa moottoriradalla jos joku ajattelee sekoittavansa moottoriradat tähän keskusteluun.
Joko ylä, tai alamäet voi vaikuttaa paljon raskaan yhdistelmän nopeuteen. Vauhti laskee tai nousee helposti mäissä 10-20km/h ja paljon enemmänkin, jollei asialle jotain tee. Eli isommassa alamäessä raskaalla kuormalla pääsee hetkellisesti helposti reilusti yli 100km/h todellista nopeutta jos antaa mennä.
Mitä vähemmän voi ylämäkeen ottaa vauhtia sitä enemmän vauhti hiipuu mäessä.
On aikas ärsyttävää ajella henkilöautolla perässä kun vauhti laskee helposti 80 alueella lähelle 60km/h.
Kulkupuoli mäissä riippuu paljon lastin painosta, mutta tietysti mm. yhdistelmän omamassa ja teho/vääntö vaikuttaa selkeästi.
'Rekkojen' kulutus nousee aikas lineaarisesti 70->89km/h. Ja iso tekijä kulutuksessa, ja vauhdin kertymisessä on myös siinä kuinka aikasin ennen alamäen alkua ottaa kaasun pois.
Esimerkkinä kun KehäIII Ikean mäen päällä on vauhtia vähän päälle 60 kevyellä kuormalla, niin moottorijarrulla (eli rullauksella, raskaissa yhdistelmissä ei koskaan käytännössä vaihdeta vaudissa vapaalle, mutta modernit automaatit vaihtaa itse välillä rullauksessa vapaalle) vauhtia on mäen alla vähän päälle 80. Raskaalla kuormalla samalla vauhdilla nopeutta on mäen alla lähelle 90.
Mitä olen viimeiset vähän päälle viisi vuotta yhdistelmiä ajellut, niin äärimmäisen harvassa on tapaukset että 'rekka' olisi ajanut ilman alamäkiapua yli 90km/h. Ihmiset sekoittaa erittäin usein mittarinopeuden todelliseen nopeuteen.
Nopeuden kasvuun vaikuttaa lähinnä mäen pituus, ei niinkään lyhytaikainen jyrkkyys, koska raskas massa ottaa aikaa kiihtyä.
Raskaiden yhdistelmien keskinopeus motarilla tai muilla vastaavilla teillä on noin 85km/h.
Minulla on joskus hyvin harvoin lähtenyt 13.5m kärry pienehköön sladiin 60-80km/h, ja pointtina on lähinnä se että vauhdin saa pidettyä yllä, eikä jarruta.
Rajoitin on aikalailla kaikissa raskaissa laitteissa alunperin 89km/h, mutta lähinnä polttoainetalouden takia jotkut firmat laitattavat rajoittajan alemmaksi.
Isossa kuljetusliikkeessä jossa olen hommissa on rajoittajat laitettu usein 82km/h.
Yhdestä silloin uudesta -17 Mersu Actrossista hajosi joku moottorinohjausyksikkö kun rajoituksen siirtäminen ei oikein onnitunut.
Se että yhdistelmä kulkee 89km/h on hyvä asia monesta syystä, kuten esimerkiksi siksi ettei päivä mene joskus laittoman pitkäksi, tai niin laittoman pitkäksi kun se menisi 80km/h.
Päivän maksimi ajoaika on 10 tuntia, ja päivän pituus 15 tuntia.
Siitä huolimatta että perinteiseen tapaan on selkeää ettei porukkaa yleisesti ottaen kiinnosta faktat, vaan se että saa itse esittää tietäjää.
Se että raskaat yhdistelmät rajoitettaisiin 80km/h on ihan sama asia kun että Suomessa olevat autot rajoitettaisiin kulkemaan maksimissaan 120km/h, koska sehän on maksimi mitä täällä saa ajaa.
'Rekoilla' on myös oikeus ajaa moottoriradalla jos joku ajattelee sekoittavansa moottoriradat tähän keskusteluun.
Joko ylä, tai alamäet voi vaikuttaa paljon raskaan yhdistelmän nopeuteen. Vauhti laskee tai nousee helposti mäissä 10-20km/h ja paljon enemmänkin, jollei asialle jotain tee. Eli isommassa alamäessä raskaalla kuormalla pääsee hetkellisesti helposti reilusti yli 100km/h todellista nopeutta jos antaa mennä.
Mitä vähemmän voi ylämäkeen ottaa vauhtia sitä enemmän vauhti hiipuu mäessä.
On aikas ärsyttävää ajella henkilöautolla perässä kun vauhti laskee helposti 80 alueella lähelle 60km/h.
Kulkupuoli mäissä riippuu paljon lastin painosta, mutta tietysti mm. yhdistelmän omamassa ja teho/vääntö vaikuttaa selkeästi.
'Rekkojen' kulutus nousee aikas lineaarisesti 70->89km/h. Ja iso tekijä kulutuksessa, ja vauhdin kertymisessä on myös siinä kuinka aikasin ennen alamäen alkua ottaa kaasun pois.
Esimerkkinä kun KehäIII Ikean mäen päällä on vauhtia vähän päälle 60 kevyellä kuormalla, niin moottorijarrulla (eli rullauksella, raskaissa yhdistelmissä ei koskaan käytännössä vaihdeta vaudissa vapaalle, mutta modernit automaatit vaihtaa itse välillä rullauksessa vapaalle) vauhtia on mäen alla vähän päälle 80. Raskaalla kuormalla samalla vauhdilla nopeutta on mäen alla lähelle 90.
Mitä olen viimeiset vähän päälle viisi vuotta yhdistelmiä ajellut, niin äärimmäisen harvassa on tapaukset että 'rekka' olisi ajanut ilman alamäkiapua yli 90km/h. Ihmiset sekoittaa erittäin usein mittarinopeuden todelliseen nopeuteen.
Nopeuden kasvuun vaikuttaa lähinnä mäen pituus, ei niinkään lyhytaikainen jyrkkyys, koska raskas massa ottaa aikaa kiihtyä.
Raskaiden yhdistelmien keskinopeus motarilla tai muilla vastaavilla teillä on noin 85km/h.
Minulla on joskus hyvin harvoin lähtenyt 13.5m kärry pienehköön sladiin 60-80km/h, ja pointtina on lähinnä se että vauhdin saa pidettyä yllä, eikä jarruta.
Rajoitin on aikalailla kaikissa raskaissa laitteissa alunperin 89km/h, mutta lähinnä polttoainetalouden takia jotkut firmat laitattavat rajoittajan alemmaksi.
Isossa kuljetusliikkeessä jossa olen hommissa on rajoittajat laitettu usein 82km/h.
Yhdestä silloin uudesta -17 Mersu Actrossista hajosi joku moottorinohjausyksikkö kun rajoituksen siirtäminen ei oikein onnitunut.
Se että yhdistelmä kulkee 89km/h on hyvä asia monesta syystä, kuten esimerkiksi siksi ettei päivä mene joskus laittoman pitkäksi, tai niin laittoman pitkäksi kun se menisi 80km/h.
Päivän maksimi ajoaika on 10 tuntia, ja päivän pituus 15 tuntia.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
- Raimo Miettinen
- Viestit: 2339
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
- Viesti:
Liikenteestä
Itse ajelen nykyään tasan 80 tai 100 ja kyllähän tuo näyttäisi jonoa keräävän perään. Vakkarissa se +3 km/h, kun sen verran auton mittari puijaa. Jonkin verran myös ohittajia enemmän, kun aikaisemmin +6 km/h ja ei ollut juuri yhtään. Tänään kiinnitin huomiota, että ohittajia löytyi enemmän jonon keskivaiheilta mitä 2. paikalta (bmw e60), joka voisi selittyä humppaavalla nopeudella jonon sisällä?
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Liikenteestä
Itse tiputtelen siinä Suur-Turengin liittymän tietyömaalla cruisen lukemiin 86km/h ja taas tänään iltapäivällä meinasi joku rekka tulla takaa päälle vähän ennenkuin rajoitus nousi takaisin sataseen. Vissiin noilla kuuluu painaa samaa vauhtia kaikilla rajoitusalueilla.Romeo y Julieta kirjoitti:Ja jos 80 alueella ajaa vakkarin mukaan 82-84 niin aika usein joku rekka liimautuu takapuskuriin kiinni
En vaan ymmärrä.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
Re: Liikenteestä
Tänään olin poikkeuksellisesti päiväsaikaan liikenteessä ja liikkujien profiili on aikalailla eri kuin työmatka-aikaan. Ensiksi kolmion takaa tunkee suoraan eteen vanhemman kansan edustaja peräkärryä vetäen. Sama sankari vaihtoi myös kaistaa pari kertaa tavallisen ahtaaseen koloon ja luonnollisesti ilman vilkkua. Pää ei käänny vaikka torvi soi. Ehkä viranomaisen olisi aika arvioida ajokyky?
Toinen sankaritar oli taas nuoremmasta päästä eli juuri mopoautosta mopoautoon, ei vaan VW Pölöön hypännyt neiti jonka piti ohittaa bussikaistan kautta koska 40 km/h kaupunkirajoituksen alueella ilmeisesti 40km/h ajaminen on liian hidasta. Sitten seuraavissa liikenne valoissa Pölö ei lähtenyt liikkeelle valojen vaihduttua koska InstaSnapTubeTok tai jotain. Edes ensimmäinen tööttäys muutaman auton takaa ei saanut liikettä aikaiseksi.
Nyt näki räpellystä ratin takana 20 min sisään enemmän kuin normaalisti kuukaudessa tai kahdessa työmatka-ajossa.
Toinen sankaritar oli taas nuoremmasta päästä eli juuri mopoautosta mopoautoon, ei vaan VW Pölöön hypännyt neiti jonka piti ohittaa bussikaistan kautta koska 40 km/h kaupunkirajoituksen alueella ilmeisesti 40km/h ajaminen on liian hidasta. Sitten seuraavissa liikenne valoissa Pölö ei lähtenyt liikkeelle valojen vaihduttua koska InstaSnapTubeTok tai jotain. Edes ensimmäinen tööttäys muutaman auton takaa ei saanut liikettä aikaiseksi.
Nyt näki räpellystä ratin takana 20 min sisään enemmän kuin normaalisti kuukaudessa tai kahdessa työmatka-ajossa.
- Romeo y Julieta
- Viestit: 139
- Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
- Car(s): -2011 Alfa Giulietta MA 170
- Paikkakunta: Heinola
Re: Liikenteestä
Bongattu tänään Renault Captur, jossa sumuvalot vilkkuivat iloisesti. Lisäksi vanha Volvo S60, jossa joko xenonit tai ledit (ilmeisesti jälkiasennetut joka tapauksessa), joista toinen paloi kunnolla ja toisella puolella polttimo vilkkui himmeänä
Re: Liikenteestä
Tänään Varistossa istuin punasissa kun oikealta vaihtu jalankulkuvalot vihreiksi. Ehtivät palaa 2-3s kun risteykseen syöksy uuden karhea saksalainen premium auto. Vastakkainen liikenne lähti liikkeelle kun tää punasiin ajaja oli vielä keskellä risteystä. Nopeuttakin niin paljon, että ois jo kolahtaessa sattunut.
Toisilla vaan on tää minä minä minä saan voin on oikeus mentaliteetti. Mitä sitte ku minä tulen.
Kysytääs tälläseltä että mitäs jos sinä joudut jonkun punasiin päin ajajan takia vaaratilanteeseen ja melkeen kolahtaa. Onko se silloinkin ihan OK vetää miljoonaa punasiin?
Itse jäin punasiin ajaneen alle Vihdintiellä pari vuotta sitten. Siinä ei ole selityksiä. Nyt puhutaan siitä, että ne valot on palaneet sekuntti tolkulla punasta ja vielä tullaan läpi niistä ja lujaa....
Toivottavasti tää aamuinen kiirehanuristi jää joskus kiinni näistä omista oikeuksistaan.....
Samaa menttaliteettia noudatti Cupee Pemaristi Rajatorpantiellä, olin jo puoliksi kaistalla pysäkiltä lähtiessä 40 alueella kun tämä latasi sellaset 80kmh ohi seuraaviin valoihin eteen seisomaan. (Jos hänellä olisi ollut aivot, hänen ei olisi edes tarvinnut nostaa jalkaa kaasulta 45kmh nopeudella ajettaessa. Olisin ehtinyt alta pois ihan reippaasti.) Mahto olla tyytyväinen itseensä sen jälkeen. Kannatti. Korttikin ois lähtenyt, sillä hän oikas vielä pakollisen kääntyvän kaistan kautta ohi. Mutta kyllähän se eteen pitää aina päästä.
Olis ees nyt ollut joku M malli, muttei ollut sekään. Perus Coupe.
Sitten nää vielä ihmettelee ihan julkisesti SoMe:ssa, miksi tiettyjä muutamaa automerkkiä haukutaan surutta kahvipöydissä idiootteiksi. En yhtään tiedä mistä se voisi johtua.
Ovat jopa soittaneet todistetusti radioon, että "***** kuskeja ei saa aina haukkua" No....miksi te sitten ajatte sillä tavalla. Jos kaikki ei aja, mutta se 2/3 ajaa miten huvittaa niin loput saa leiman ottaan.
Toisilla vaan on tää minä minä minä saan voin on oikeus mentaliteetti. Mitä sitte ku minä tulen.
Kysytääs tälläseltä että mitäs jos sinä joudut jonkun punasiin päin ajajan takia vaaratilanteeseen ja melkeen kolahtaa. Onko se silloinkin ihan OK vetää miljoonaa punasiin?
Itse jäin punasiin ajaneen alle Vihdintiellä pari vuotta sitten. Siinä ei ole selityksiä. Nyt puhutaan siitä, että ne valot on palaneet sekuntti tolkulla punasta ja vielä tullaan läpi niistä ja lujaa....
Toivottavasti tää aamuinen kiirehanuristi jää joskus kiinni näistä omista oikeuksistaan.....
Samaa menttaliteettia noudatti Cupee Pemaristi Rajatorpantiellä, olin jo puoliksi kaistalla pysäkiltä lähtiessä 40 alueella kun tämä latasi sellaset 80kmh ohi seuraaviin valoihin eteen seisomaan. (Jos hänellä olisi ollut aivot, hänen ei olisi edes tarvinnut nostaa jalkaa kaasulta 45kmh nopeudella ajettaessa. Olisin ehtinyt alta pois ihan reippaasti.) Mahto olla tyytyväinen itseensä sen jälkeen. Kannatti. Korttikin ois lähtenyt, sillä hän oikas vielä pakollisen kääntyvän kaistan kautta ohi. Mutta kyllähän se eteen pitää aina päästä.
Olis ees nyt ollut joku M malli, muttei ollut sekään. Perus Coupe.
Sitten nää vielä ihmettelee ihan julkisesti SoMe:ssa, miksi tiettyjä muutamaa automerkkiä haukutaan surutta kahvipöydissä idiootteiksi. En yhtään tiedä mistä se voisi johtua.
Ovat jopa soittaneet todistetusti radioon, että "***** kuskeja ei saa aina haukkua" No....miksi te sitten ajatte sillä tavalla. Jos kaikki ei aja, mutta se 2/3 ajaa miten huvittaa niin loput saa leiman ottaan.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Liikenteestä
^Niin se taitaa tästä näkökulmasta olla, 95% BMW kuskeista pilaa kaikkien maineen... Taajamassa kevyen liikenteen ja kävelijöiden turvallisuuden vaarantaminen on kaikilla merkeillä ajettaessa yksiselitteisen pissapäistä ja nyrkillä otsaan tuomittavaa.
Mutta ajatellaan tätä myös toisesta näkökulmasta: Milloin viimeksi BMW-kuski esti sinun etenemistäsi omaan tahtiisi? Blokasiko liittymästä tai ajoi vasenta kaistaa muodestelma-ajoa vieressä menevän kanssa?
Omat taajaman vaarakokemukset liittyvät muihin merkkeihin, en toki halua tässä vähätellä ammattilaisen näkemystä tai otantaa.
Mutta ajatellaan tätä myös toisesta näkökulmasta: Milloin viimeksi BMW-kuski esti sinun etenemistäsi omaan tahtiisi? Blokasiko liittymästä tai ajoi vasenta kaistaa muodestelma-ajoa vieressä menevän kanssa?
Omat taajaman vaarakokemukset liittyvät muihin merkkeihin, en toki halua tässä vähätellä ammattilaisen näkemystä tai otantaa.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Liikenteestä
Tietyn ikäiset penarikuskit ovat riskiryhmä liikenteessä, tämän tietävät myös vakuutusyhtiöiden tilastomatemaatikot analyyseistään. Ota haarukka mies, ikä 18-25 v ja penari 2008 tai vanhempi niin johan maksu paukkuulerppu kirjoitti:^Niin se taitaa tästä näkökulmasta olla, 95% BMW kuskeista pilaa kaikkien maineen... Taajamassa kevyen liikenteen ja kävelijöiden turvallisuuden vaarantaminen on kaikilla merkeillä ajettaessa yksiselitteisen pissapäistä ja nyrkillä otsaan tuomittavaa.
Mutta ajatellaan tätä myös toisesta näkökulmasta: Milloin viimeksi BMW-kuski esti sinun etenemistäsi omaan tahtiisi? Blokasiko liittymästä tai ajoi vasenta kaistaa muodestelma-ajoa vieressä menevän kanssa?
Omat taajaman vaarakokemukset liittyvät muihin merkkeihin, en toki halua tässä vähätellä ammattilaisen näkemystä tai otantaa.
Sääli tämä maine estää ainakin meikäpappaa ostamasta ko. merkkiä bensa-tai riisseli sedanina, coupena tai farkkuna. Ehkä jonkin 1-sarjalaisen 2.- 3. autoksi tai uudemman hybridin ( toyotan tekniikkakoulua käynyt ) jopa ykkösautoksi voisi harkita ottavansa kun noista nuo lippispoijaat ei ole kiinnostuneita... niillä ei kai voi diivailla
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Taajaman ulkopuolella kevyet on vapaata riistaa?lerppu kirjoitti:Taajamassa kevyen liikenteen ja kävelijöiden turvallisuuden vaarantaminen on kaikilla merkeillä ajettaessa yksiselitteisen pissapäistä ja nyrkillä otsaan tuomittavaa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Liikenteestä
Minusta bmw on herrasmiesten ja rouvien auto. Mahdottoman hyvä ajaa ja se ajamisen ilo.
Toki rakkinetta pitää välillä myös korjata, tämä harmittaa.
Toki rakkinetta pitää välillä myös korjata, tämä harmittaa.
Viimeksi muokannut BillJean, 09 Joulu 2020, 11:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Liikenteestä
Olet siis siinä hyväkäytöksisessä 5 %:ssa - niceBillJean kirjoitti:Minusta bmw on herrasmiesten ja rouvien auto. Mahdottoman hyvä ajaa ja se ajamisen ilo.
Toki rakkinetta pitää välillä myös korjata, tämä harmittaa.
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Liikenteestä
Tässä lienee alueellista eroa. Epäilen että tämänkertaisen kritiikin kärki osui keski-ikäisiin asiantuntijatehtävissä pakertaviin taloyhtiökokouksen kovaäänisiin vastuunpakoilijoihin. Rouva on hirmuinen, lapset vätyksiä ja työnantaja edellyttää satunnaista töiden tekemistä palkanmaksun vastineeksi eikä isäpappakaan ymmärrä kuolla ja jättää suvun metsiä realisoitavaksi - kyllähän se harmittaa, näytetään sitten vähän liikenteessä missä se hyvinvointi ja määräysvalta asuu. Näitä sankareita sitten kun koittaa laittaa käytöksestä tilille, kaivetaan puhelinta esiin ja huudetaan yhteiskuntaa apuun. Harmi tosiaan on että pilaavat hyviä autoja... Onneksi BMW liusuu suuntaan, jossa saavat punanaamaiset miehuutensa koon kanssa tuskailevat menestyjät pitää merkin hyvänään.Jiitee kirjoitti:Tietyn ikäiset penarikuskit ovat riskiryhmä liikenteessä, tämän tietävät myös vakuutusyhtiöiden tilastomatemaatikot analyyseistään. Ota haarukka mies, ikä 18-25 v ja penari 2008 tai vanhempi niin johan maksu paukkuulerppu kirjoitti:^Niin se taitaa tästä näkökulmasta olla, 95% BMW kuskeista pilaa kaikkien maineen... Taajamassa kevyen liikenteen ja kävelijöiden turvallisuuden vaarantaminen on kaikilla merkeillä ajettaessa yksiselitteisen pissapäistä ja nyrkillä otsaan tuomittavaa.
Mutta ajatellaan tätä myös toisesta näkökulmasta: Milloin viimeksi BMW-kuski esti sinun etenemistäsi omaan tahtiisi? Blokasiko liittymästä tai ajoi vasenta kaistaa muodestelma-ajoa vieressä menevän kanssa?
Omat taajaman vaarakokemukset liittyvät muihin merkkeihin, en toki halua tässä vähätellä ammattilaisen näkemystä tai otantaa.
Sääli tämä maine estää ainakin meikäpappaa ostamasta ko. merkkiä bensa-tai riisseli sedanina, coupena tai farkkuna. Ehkä jonkin 1-sarjalaisen 2.- 3. autoksi tai uudemman hybridin ( toyotan tekniikkakoulua käynyt ) jopa ykkösautoksi voisi harkita ottavansa kun noista nuo lippispoijaat ei ole kiinnostuneita... niillä ei kai voi diivailla
Taajaman mainitsin lähinnä siksi että siellä useimmiten on mahdollisuus törmätä lapsiin. Reikäpäinen ja piittaamaton käytös ei tietenkään ole paikkasidonnaisesti muuttuva määre, mutta väestökeskittymän sisällä voidaan jo puhua tahallisesta väkivallasta. Metsäpätkillä eloisa ajelu ei ole niin selkeästi tahallisen vaarallista muille ihmisille. Jos on asutusta, silloin hiljennetään. Pihoista voi tulla tielle mitä vain, siihen pitää olla valmis myös taajaman ulkopuolella. Oma kokemuspiiri vain on lähes tyystin keskittynyt taajama-alueelle.
BMW:stä on ollut vaikea vaihtaa pois. Katsotaan jatkossa. Sen määrittää auto, ei ympäristön tulkinta ostajakunnasta.
Re: Liikenteestä
Sekoitetaankohan tässä audi-kuskit kuvaan. Ehei, bmw kuski on eri.Jiitee kirjoitti:Olet siis siinä hyväkäytöksisessä 5 %:ssa - nice
Kato vaikka polforeaa, ykkin rakentaa taloa ja on mukava.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Liikenteestä
Eikös Audeilla mennä jo 3 %:iinBillJean kirjoitti:Sekoitetaankohan tässä audi-kuskit kuvaan. Ehei, bmw kuski on eri.Jiitee kirjoitti:Olet siis siinä hyväkäytöksisessä 5 %:ssa - nice
Kato vaikka polforeaa, ykkin rakentaa taloa ja on mukava.
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: Liikenteestä
No joo osalla on joku kieroitunut tarve aiheuttaa mahdollisimman paljon ongelmia ja harmia muille autoilijoille. Kiusataan, blokataan välejä tehdään yleensäkin sellasia temppuja, että on vähintäänkin kyseenalaista mitä sillä yritetään saavuttaa.
Esim. Pakkalan-Tuupakan Kehä 3:sen pitkät bussipysäkki kaistat ovat hauska asia joillekin. Olet kiihdyttänyt sen laatikon sinne 50-60kmh väliin. Kaistaa on jäljellä 50m. Olet vilkuttanut koko sen 200m matkan vasemmalle ja katsonut välejä mihin väliin sitä uskaltais sen auton laittaa. Ja sitten tulee joku naulapää sieltä, joka ei anna tuumaakaan periksi, päin vastoin kiihdyttää vielä lisää ettet varmasti hänen eteensä pääse. Tämä on niitä kivoja tunteita kun et teidä minne sen bussin siitä väännät. Tuupakanmäki suunta Itä siinä on vielä kiva sellanen teräskaide, mihin on kiva mahduttaa bussi pientareelle ja henkilöauto kaistalle, VAIN siitä syystä ettei tämä halua joustaa yhtään vaan pitää kiinni siitä, ettei hänen tarvitse välittää. Kyllä siihen bussi ja auto mahtuu tosiaan siihen kaiteen ja kaistan väliin ihan hyvin. Jää vielä kaiteen väliin puoli metriä tilaakin ja henkilöauton väliin sama puoli metriä kun vauhtia on se 50kmh vähintään.
Osa on taas niin asiantuntevaa, että blokkaavat minut pientareelle sielä mäen päällä.... ja sen jälkeen kun vaihdan kaistaa Tuupakanmäen alla suunta Länsi ja menen sitä Viinikkalaan menevää kaistaa mennäkseni Tuupakan pysäkille sillan alla - hiljentävät Kehä 3:sella niin että ajavat samaa vauhtia mun kanssa, heiluttavat sentteriä ja vaikka mitä käsimerkkejä vain siitä syystä, että meinasin hänen eteensä tulla 200m kiihdyttämisen jälkeen. Ja sitten JOS satuinkin siihen pääsemään, niin sitä paremmalla syyllä sentteri ikkunaan ja V sanaa huutamaan ihan selvästi luettuna huulilta. H sanakin sielä on aina seassa.
En tiie joo, osalla on joku ihme tarve vttuilla kaikille tuola. Mitä enemmän hankaluuksia ja ongelmia muille, sen parempi.
MItenköhn nää reagoi siihen kun joku blokkaa heidät kaistan lopussa ja vaihtoehtoina on pientare tai jarrutus tai iso kolari?
Esim. Pakkalan-Tuupakan Kehä 3:sen pitkät bussipysäkki kaistat ovat hauska asia joillekin. Olet kiihdyttänyt sen laatikon sinne 50-60kmh väliin. Kaistaa on jäljellä 50m. Olet vilkuttanut koko sen 200m matkan vasemmalle ja katsonut välejä mihin väliin sitä uskaltais sen auton laittaa. Ja sitten tulee joku naulapää sieltä, joka ei anna tuumaakaan periksi, päin vastoin kiihdyttää vielä lisää ettet varmasti hänen eteensä pääse. Tämä on niitä kivoja tunteita kun et teidä minne sen bussin siitä väännät. Tuupakanmäki suunta Itä siinä on vielä kiva sellanen teräskaide, mihin on kiva mahduttaa bussi pientareelle ja henkilöauto kaistalle, VAIN siitä syystä ettei tämä halua joustaa yhtään vaan pitää kiinni siitä, ettei hänen tarvitse välittää. Kyllä siihen bussi ja auto mahtuu tosiaan siihen kaiteen ja kaistan väliin ihan hyvin. Jää vielä kaiteen väliin puoli metriä tilaakin ja henkilöauton väliin sama puoli metriä kun vauhtia on se 50kmh vähintään.
Osa on taas niin asiantuntevaa, että blokkaavat minut pientareelle sielä mäen päällä.... ja sen jälkeen kun vaihdan kaistaa Tuupakanmäen alla suunta Länsi ja menen sitä Viinikkalaan menevää kaistaa mennäkseni Tuupakan pysäkille sillan alla - hiljentävät Kehä 3:sella niin että ajavat samaa vauhtia mun kanssa, heiluttavat sentteriä ja vaikka mitä käsimerkkejä vain siitä syystä, että meinasin hänen eteensä tulla 200m kiihdyttämisen jälkeen. Ja sitten JOS satuinkin siihen pääsemään, niin sitä paremmalla syyllä sentteri ikkunaan ja V sanaa huutamaan ihan selvästi luettuna huulilta. H sanakin sielä on aina seassa.
En tiie joo, osalla on joku ihme tarve vttuilla kaikille tuola. Mitä enemmän hankaluuksia ja ongelmia muille, sen parempi.
MItenköhn nää reagoi siihen kun joku blokkaa heidät kaistan lopussa ja vaihtoehtoina on pientare tai jarrutus tai iso kolari?
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: Liikenteestä
Ajelin tänään klo. 17.10 Lahden voimalaitoksen ohi eikä mitään epänormaalia raportoitavaa.
Klo. 17.25 ajelin samasta kohtaa toiseen suuntaan.. Noin 15v vanha paku ja noin 15v vanha volvo s80? Oli ajaneet keulat aivan lyttyyn. Paloautoa, poliisia ja ambulanssia oli paikalla ja henkilöä työnnettiin jo ambulanssiin..
Aika huikea muutos kyllä.
Ja jos olisin ollut tuossa kohtaa parisen minuuttia myöhemmin olisin nähnyt tapahtuman/ ollut ensimmäisiä onnettomuuspaikalla.
Mahdollista tietty myös että olisin itse ollut toinen osapuoli, tai onnettomuutta ei olisi koskaan sattunutkaan jos olisin ollut täysiperällä siinä silloin.
Ja 10 minuuttia tämän jälkeen peura oli todella lähellä ettei juossut Audini takalokariin..
Klo. 17.25 ajelin samasta kohtaa toiseen suuntaan.. Noin 15v vanha paku ja noin 15v vanha volvo s80? Oli ajaneet keulat aivan lyttyyn. Paloautoa, poliisia ja ambulanssia oli paikalla ja henkilöä työnnettiin jo ambulanssiin..
Aika huikea muutos kyllä.
Ja jos olisin ollut tuossa kohtaa parisen minuuttia myöhemmin olisin nähnyt tapahtuman/ ollut ensimmäisiä onnettomuuspaikalla.
Mahdollista tietty myös että olisin itse ollut toinen osapuoli, tai onnettomuutta ei olisi koskaan sattunutkaan jos olisin ollut täysiperällä siinä silloin.
Ja 10 minuuttia tämän jälkeen peura oli todella lähellä ettei juossut Audini takalokariin..
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
Re: Liikenteestä
gYdEbUh kirjoitti:Ajelin tänään klo. 17.10 Lahden voimalaitoksen ohi eikä mitään epänormaalia raportoitavaa.
Klo. 17.25 ajelin samasta kohtaa toiseen suuntaan.. Noin 15v vanha paku ja noin 15v vanha volvo s80? Oli ajaneet keulat aivan lyttyyn. Paloautoa, poliisia ja ambulanssia oli paikalla ja henkilöä työnnettiin jo ambulanssiin..
Aika huikea muutos kyllä.
Ja jos olisin ollut tuossa kohtaa parisen minuuttia myöhemmin olisin nähnyt tapahtuman/ ollut ensimmäisiä onnettomuuspaikalla.
Mahdollista tietty myös että olisin itse ollut toinen osapuoli, tai onnettomuutta ei olisi koskaan sattunutkaan jos olisin ollut täysiperällä siinä silloin.
Ja 10 minuuttia tämän jälkeen peura oli todella lähellä ettei juossut Audini takalokariin..
Tänään oli Espoossa Lommilan kohdilla auto ajanu keskikaiteeseen lähes suoralla tiellä. En tiedä mitä lie käynyt. Onko sitten ollu puhelimessa huomio vahingossa siinä samalla.... Mutta erikoista keskellä päivää töötätä keskikaiteeseen.
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Liikenteestä
Bimmeri tiellä 140. Ei käyttäytynyt stereotyyppisen bimmeristin tapaan.
Pari astetta pakkasta ja pimeää, tie kuiva ja pitävä. Rajoitus 80 km/h. Bimmerin nopeus noin 70 km/h. Aloin katsella ohituspaikkaa. Jarruvalot syttyivät. Jarrutusta noin 100 m. Ihmettelin että onko kettuilua mahdollisesta ohituksesta. Mutta ei. Juuri kun B oli lähellä pysähtymistä, ilmestyi vilkku vasemmalle ja kääntyi sinne.
BMW ja toimiva vilkku
Pari astetta pakkasta ja pimeää, tie kuiva ja pitävä. Rajoitus 80 km/h. Bimmerin nopeus noin 70 km/h. Aloin katsella ohituspaikkaa. Jarruvalot syttyivät. Jarrutusta noin 100 m. Ihmettelin että onko kettuilua mahdollisesta ohituksesta. Mutta ei. Juuri kun B oli lähellä pysähtymistä, ilmestyi vilkku vasemmalle ja kääntyi sinne.
BMW ja toimiva vilkku
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
^Ei ollut siis rikki, mutta kuskilla ei selkeästi ollut hataraakaan käsitystä siitä, mitä varten sitä keltaista valoa on tapana vilkutella.
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Liikenteestä
Juuh. Eikö näillä ole ymmärrystä siitä että jos käännytään, ensimmäisenä ilmoitetaan vilkulla se mitä ollaan tekemässä. Kovasti helpottaa muita kun tiedetään että jarrutus liittyy kääntymiseen. Yllätyksiä on kiva saada lahjamuodossa synttärinä. Liikenteessä en ylläreitä kaipaa.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Liikenteestä
^ Vilkuista voisin itsekin jupista. Ei tosin liity automerkkeihin, mutta aamuliikenteeseen. Itse kun joka aamu suhaa koulu/päiväkoti/eskari alueelle. Tuolta pois tullessa joutuu kolme kertaa kääntymään kolmion takaa isommalle tielle. Juu, täällä ei ole liikennevaloja. Luonnollisesti aamulla on liikennettä myös aina samaa reittiä päinvastaiseenkin suuntaan suht paljon. Sitä vilkkua ei noissa risteyksissä voi käyttää kun vasta 5..10 m ennen kääntymistä. Sujuvoittaisi hitusen liikennettä jos tietäisi onko se pääväylää tuleva myös kääntymässä koulukeskukseen, vai ei. Sitten tietty vielä kun 40 km/h pääväylä on joillekin 30 ja joillekin 70. Kiva hämärässä arpoa ajovaloista tuleeko se kovaa päälle, vai hiljaa ja on kääntymässä. Nyt vielä kun on tiet välillä jäässä, niin ei kovin ahnaasti uskalla eteenkään eikä myöskään luottaa että toinen ymmärtää jarruttaa ajoissa vaikka olisikin kääntymässä.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
- _rico
- Viestit: 1178
- Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
- Car(s): Proceed GT
Ex Giulietta ja 3x 156 - Paikkakunta: Espoo
Re: Liikenteestä
Nämä on erityisen kivoja tilanteita. Osa ei vaan ajattele, että tiellä saattaa olla muitakin käyttäjiä. Maanantai iltana Turun motarilla oletettavasti rouvashenkilö, joka 30 vuotta vanhan poloisensa kanssa päätti lähteä ohittamaan rekkaa noin 80 km/h vauhdissa. Eihän siinä muuten, mutta vilkku meni päälle samalla sekunnilla kun vaihtoi kaistaa ja ja olin itse tulossa jo ohi molemmista noin 140 lasissa (typerää, tiedän). Tulipahan todettua että hätäjarruavustin (vai mikä sen nimi onkaan) toimii..nipaka kirjoitti:Juuh. Eikö näillä ole ymmärrystä siitä että jos käännytään, ensimmäisenä ilmoitetaan vilkulla se mitä ollaan tekemässä. Kovasti helpottaa muita kun tiedetään että jarrutus liittyy kääntymiseen. Yllätyksiä on kiva saada lahjamuodossa synttärinä. Liikenteessä en ylläreitä kaipaa.
Onneksi ei ollut takana muita.. Sen verran ripeä oli tietokoneen jarrutus tuossa tilanteessa, että ihminen ei kyllä olisi ehtinyt tekemään mitään..
Re: Liikenteestä
Oman kokemukseni mukaan ko. tieltä rouva- tai herrasmiesoletettu tuollaisessa tilanteessa yleensä hyppää peiliin katsomatta ja vilkuttamatta 85-90km/h nopeudella ohituskaistalle koska se rekka kuitenkin kulkee sen 80km/h. Hänen nopeutensa putoaa 81km/h tasolle vasta kun hui-hui niin pelottavan isot rekan pyörät ovat etusivuikkunan kohdalla. Lumen, loskan tai veden lentäessä tämä ohitusjarrutuspiste tulee hieman aikaisemmin, jo ennen pelottavia pyöriä. Jos mössöä on ilmassa riittävästi niin jarrupoljinkin saattaa löytyä kesken prosessin. Ohitustilannetta edeltää pitkä kiehumisvaihe rekan takana kun rouva-herraolettu kerää riittävästi raivoa ja rohkeutta lähteä ohitukseen._rico kirjoitti:Nämä on erityisen kivoja tilanteita. Osa ei vaan ajattele, että tiellä saattaa olla muitakin käyttäjiä. Maanantai iltana Turun motarilla oletettavasti rouvashenkilö, joka 30 vuotta vanhan poloisensa kanssa päätti lähteä ohittamaan rekkaa noin 80 km/h vauhdissa. Eihän siinä muuten, mutta vilkku meni päälle samalla sekunnilla kun vaihtoi kaistaa ja ja olin itse tulossa jo ohi molemmista noin 140 lasissa (typerää, tiedän). Tulipahan todettua että hätäjarruavustin (vai mikä sen nimi onkaan) toimii..nipaka kirjoitti:Juuh. Eikö näillä ole ymmärrystä siitä että jos käännytään, ensimmäisenä ilmoitetaan vilkulla se mitä ollaan tekemässä. Kovasti helpottaa muita kun tiedetään että jarrutus liittyy kääntymiseen. Yllätyksiä on kiva saada lahjamuodossa synttärinä. Liikenteessä en ylläreitä kaipaa.
Onneksi ei ollut takana muita.. Sen verran ripeä oli tietokoneen jarrutus tuossa tilanteessa, että ihminen ei kyllä olisi ehtinyt tekemään mitään..
Tku-Espoo matkalla olen laskenut että talvirajoitus 120 km/h -> 100 km/h tuo noin 16-17min lisää matka-aikaa joten en ole jaksanut lähteä urheilemaan juurikaan yli noin +3km/h todellista nopeutta koska tälläkin vauhdilla saa jo ohitella ihan riittävästi ilman tasanopeussäädintä ajavia ja mittausvirheellistä näyttöään uskovia.
- Raimo Miettinen
- Viestit: 2339
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
- Viesti:
Liikenteestä
https://www.hs.fi/kaupunki/espoo/art-2000007673199.html
Onko foorumilaisilla kokemuksia tästä kylätiekokeilusta Espoon ja Vantaan rajalla? Kevytliikenne on huomioitu leveillä kaistoilla ja keskellä kulkee vain yksi ajokaista autoille.
Lumikeleillä suomalainen autoilija alkaa varmaan oikomaan kelvin kautta, mutta toimiiko noin muuten. Autoilijat joutuvat myös hieman päivittämään asennettaan eli huomioimaan pyöräilijät ja kävelijät paremmin varsinkin jos vastaan tulee toinen autoilija.
Onko foorumilaisilla kokemuksia tästä kylätiekokeilusta Espoon ja Vantaan rajalla? Kevytliikenne on huomioitu leveillä kaistoilla ja keskellä kulkee vain yksi ajokaista autoille.
Lumikeleillä suomalainen autoilija alkaa varmaan oikomaan kelvin kautta, mutta toimiiko noin muuten. Autoilijat joutuvat myös hieman päivittämään asennettaan eli huomioimaan pyöräilijät ja kävelijät paremmin varsinkin jos vastaan tulee toinen autoilija.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Ei ole kokemusta, mutta olen todella skeptinen tuon idean hyvyydestä. En siksi etteiköi joissain paikoissa olisi ihan hyvä idea priorisoida kevyttä liikennettä, vaan ihan turvallisuuden puolesta. Tuossa kuitenkin kohtaustilanteessa pakotetaan auto(t) kelv(e)ille sinne kevyen liikenteen sekaan ja kun tiedetään, kuinka sokeana osa porukasta tuolla suhaa niin ite kyllä fillaroisin tai tallustelisin ihan ojan vieressä ainakin aina, kun vastaan tulee auto. Meinaan turhan iso osa autoilijoista väistää kohdatessa katsomatta, eikä ole valmis hidastamaan, pysähtymään tai ainkaan peruuttamaan.
Jos pätkän saisi moottoriliikenteeltä vaikka yksisuuntaiseksi tai tehtyä kohtaamisväistöstä (lähes) pysäyttämättä epämiellyttävää, olisi varmaan ihan hyvä systeemi.
Jos pätkän saisi moottoriliikenteeltä vaikka yksisuuntaiseksi tai tehtyä kohtaamisväistöstä (lähes) pysäyttämättä epämiellyttävää, olisi varmaan ihan hyvä systeemi.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Liikenteestä
Suurin ongelma kohtaamisissa lienee ison osan autoilijoiden käyttämä ylinopeus-Polforea kirjoitti:Ei ole kokemusta, mutta olen todella skeptinen tuon idean hyvyydestä. En siksi etteiköi joissain paikoissa olisi ihan hyvä idea priorisoida kevyttä liikennettä, vaan ihan turvallisuuden puolesta. Tuossa kuitenkin kohtaustilanteessa pakotetaan auto(t) kelv(e)ille sinne kevyen liikenteen sekaan ja kun tiedetään, kuinka sokeana osa porukasta tuolla suhaa niin ite kyllä fillaroisin tai tallustelisin ihan ojan vieressä ainakin aina, kun vastaan tulee auto. Meinaan turhan iso osa autoilijoista väistää kohdatessa katsomatta, eikä ole valmis hidastamaan, pysähtymään tai ainkaan peruuttamaan.
Jos pätkän saisi moottoriliikenteeltä vaikka yksisuuntaiseksi tai tehtyä kohtaamisväistöstä (lähes) pysäyttämättä epämiellyttävää, olisi varmaan ihan hyvä systeemi.
30 km tunnissa kyllä antaa aika hyvin reagointiaikaa , kaikille. Tuo olisi mahtava tie fillaroida ...
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
On siinä aikaa, mutta kun pitäis lisäks olla silmät auki ja huomio liikenteessä ja nää tuntuu muilla teillä olevan ongelma niillekin, jotka ei aja ylinopeutta.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.