Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
Tuo on täysin totta, fiiliksellä mennään. 156 ainakin oli etevämpi ajettavuudessa pienemmällä koneella.
- jeQQ
- Viestit: 4190
- Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
- Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
- Paikkakunta: Vihti
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
Ei noin pienellä korotuksella vielämattijus kirjoitti:"Ei tule kuin tuttuja vastaan!"

- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää tai
Mazdan Mx-5 pitäisi vielä hommata. Manuaalina.

Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää tai
NA?Jiitee kirjoitti:Mazdan Mx-5 pitäisi vielä hommata. Manuaalina.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää tai
VaikkaFinPat kirjoitti:NA?Jiitee kirjoitti:Mazdan Mx-5 pitäisi vielä hommata. Manuaalina.


Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
- Car(s): 156SW JTS selespeed ,02| Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| 159 Tbi,10
- Paikkakunta: Hollola
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
Visio omista Italian autoista:
916 Spider TS 2.0 vm. 1997, pidetään kesäautona
159 Tbi sedan vm. 2000 siisti kuntoinen ja vähän kilometrejä, joten pysyy mukana.
Fiat Coupe 2.0 turbo vm. 1997 voisin vaikka luopua, ei oikein enään innosta.
147 TS 1.6 vm 2004 tyttärellä ajossa, jos/kun tulee vikoja laitan auton kylmästi paaliin.
Sähköautoksi tietenkin:
Tesla Model 3 longrange valkoisena ja vetokoukulla.
916 Spider TS 2.0 vm. 1997, pidetään kesäautona
159 Tbi sedan vm. 2000 siisti kuntoinen ja vähän kilometrejä, joten pysyy mukana.
Fiat Coupe 2.0 turbo vm. 1997 voisin vaikka luopua, ei oikein enään innosta.
147 TS 1.6 vm 2004 tyttärellä ajossa, jos/kun tulee vikoja laitan auton kylmästi paaliin.
Sähköautoksi tietenkin:
Tesla Model 3 longrange valkoisena ja vetokoukulla.
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
Muista pitää kiinni ratista ja takapuskurista!artjojy kirjoitti:Tesla Model 3 longrange valkoisena ja vetokoukulla.

Teslan voimalinja lienee yhä selvästi edellä perinteisiä auton valmistajia lähes kaikella metriikalla ja heidän SuperCharger investointinsa tarjoaa myös suuren edun markkinalla mutta ihmettelen edelleen miksi Tesla ei ole saanut vieläkään tuotteidensa yleistä laatua nostettua. No, eipä ole Alfakaan vielä keksinyt kuinka estää autoja ruostumasta normaalissa käytössä vaikka jopa ranskalaiset ovat löytäneet ratkaisun jo 15-20 vuotta sitten.
- TeroPee
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
Perheen ykköskuljetin on luultavasti vaihtumassa ensi vuonna ladattavaan hybridiin, ja se puolestaan ehkä kolmen vuoden kuluttua täyssähköön, sillä varauksella että sopivia on silloin tarjolla.
Oma harrastekalusto on muutama pientä viilausta vaille kohdillaan.
- nelipaikkainen bensa-V8-avo: näitä ei vaan enää tehdä ja näinköhän sähköisiä avoautoja tehdään koskaan, vaikka juuri sellaiseen sähköinen voimalinja sopisi erinomaisesti. Tästä en muuttaisi mitään
- 1980-luvun puolivälin aikansa edustusauto haastajamerkiltä. Riittävästi nykyajan mukavuuksia, joten tällä voi tehdä fiilistelyreissun vähän pidemmällekin. Tähän viilauksena tartteisi kilvet...
- kaksipaikkainen avohäristin pienellä bensakoneella. Suunnittelu 1950-luvulta mutta tämä yksilö sopivasti modernisoitu alustaltaan ja moottoriltaan, jotta toimii myös rataleluna. Tämän viilauksena sellainen 50-100hv vaparivoimaa tekisi hyvää ilman lisäpainoa. Nykyinen 155hv on hiukan vähänlaisesti vähän yli 600 kiloon omamassaan nähden.
- kilpuri ratakäyttöön harrastajaluokassa: uusi rakenteilla parhaillaan ja samassa yhteydessä vanha sotaratsu (jolla ajettiin kilpaa 15 kautta) pääsee eläkkeelle. Luokan valtiasmerkkiä ei haluttu ja nykyisen varaosasaatavuus heikkenee koko ajan, joten oli vähän pakkorako lunastaa taivaspaikka.
Talouden kakkosauto on tavallaan myös harraste, koska se ei ole mikään Hyundai Penalty tai vastaava, vaan hyvin varusteltu ja aikaanaan (esitelty yli 20 vuotta sitten) edistyksellinen pikkuauto. Kiva, mutta meidän käyttöön pieni ja siksi vaihtumassa isohkoon SUV-tyyppiseen kulkineeseen, jolla voi vetää traikkua ja johon mahtuu ihmisiä ja tavaraa enemmän mitä tuohon pikkuautoon. Väistämättä tuollaisestakin tulee harraste ikä- ja hintaluokasta (alle 10k) johtuen.
Mutta en ainakaan keksi mitä tuohon kattaukseen pitäisi vielä lisätä, muuttaa tai poistaa (ennen kun tulee seuraava mieliteko).
Oma harrastekalusto on muutama pientä viilausta vaille kohdillaan.
- nelipaikkainen bensa-V8-avo: näitä ei vaan enää tehdä ja näinköhän sähköisiä avoautoja tehdään koskaan, vaikka juuri sellaiseen sähköinen voimalinja sopisi erinomaisesti. Tästä en muuttaisi mitään
- 1980-luvun puolivälin aikansa edustusauto haastajamerkiltä. Riittävästi nykyajan mukavuuksia, joten tällä voi tehdä fiilistelyreissun vähän pidemmällekin. Tähän viilauksena tartteisi kilvet...
- kaksipaikkainen avohäristin pienellä bensakoneella. Suunnittelu 1950-luvulta mutta tämä yksilö sopivasti modernisoitu alustaltaan ja moottoriltaan, jotta toimii myös rataleluna. Tämän viilauksena sellainen 50-100hv vaparivoimaa tekisi hyvää ilman lisäpainoa. Nykyinen 155hv on hiukan vähänlaisesti vähän yli 600 kiloon omamassaan nähden.
- kilpuri ratakäyttöön harrastajaluokassa: uusi rakenteilla parhaillaan ja samassa yhteydessä vanha sotaratsu (jolla ajettiin kilpaa 15 kautta) pääsee eläkkeelle. Luokan valtiasmerkkiä ei haluttu ja nykyisen varaosasaatavuus heikkenee koko ajan, joten oli vähän pakkorako lunastaa taivaspaikka.
Talouden kakkosauto on tavallaan myös harraste, koska se ei ole mikään Hyundai Penalty tai vastaava, vaan hyvin varusteltu ja aikaanaan (esitelty yli 20 vuotta sitten) edistyksellinen pikkuauto. Kiva, mutta meidän käyttöön pieni ja siksi vaihtumassa isohkoon SUV-tyyppiseen kulkineeseen, jolla voi vetää traikkua ja johon mahtuu ihmisiä ja tavaraa enemmän mitä tuohon pikkuautoon. Väistämättä tuollaisestakin tulee harraste ikä- ja hintaluokasta (alle 10k) johtuen.
Mutta en ainakaan keksi mitä tuohon kattaukseen pitäisi vielä lisätä, muuttaa tai poistaa (ennen kun tulee seuraava mieliteko).
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
Tähän ketjuun yleisenä kommenttina, eikä kenellekään erikseen: teillä on hieno tilanne koska suunnilleen kaikki listaavat "ikuisuus harrasteen" olevan jo tallissa. Minulla taas on epäilyksiä aiheesta. Onhan Busso-Spider ihan hieno lelu monessa mielessä ja pääomakustannuksiltaankin suorastaan erinomainen mutta onko se niin hieno ja ylläpidettävissä vielä 2030-luvullakin?
Anyway. toivottavasti olitte kaikki fiksumpia kuin allekirjoittanut ettekä syöneet itseänne ähkyksi. Jaksaa tallissakin paremmin.
Anyway. toivottavasti olitte kaikki fiksumpia kuin allekirjoittanut ettekä syöneet itseänne ähkyksi. Jaksaa tallissakin paremmin.
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 Distinctive -01
- Paikkakunta: Turku
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
Vaikka hauskimmat klassikkoharrasteet onkin varmaan jo tehty, voi hieman harrastetilaa ja -toivoa jättää myös tulevaisuuden harrasteita varten.
Aina väliin syntyy myös kauniita ja näkemyksellisiä kulkineita, jotka resonoivat oman automaun kanssa.
Lähtisin miettimään oman voimalinjansa kauneimpia ja mielenkiintoisimpia edustajia. Eli niitä alunperin hybrideiksi tai täyssähköiksi suunniteltuja.
PHEV-puolella voisi innostaa jännittävin 2000-luvulla BMW:ltä tullut tuote, i8 Spyder (ainoa BMW tältä vuosituhannelta, jonka talliini oikeasti haluaisin
). Tai tuleva Suomi-klassikko Fisker Karma
(jos petro-Horizon on jo harrastettu loppuun). Molemmat mielestäni 2000-luvun autoiksi rohkean kauniita. Tekniikasta ei tietoa, mutta varmasti mukavaa harrastettavaa. Vahinko, ettei Alfalla ole vielä mitään hybridipuolella.
Täyssähköautoissa menee vielä aika tavoittamattomiin palkansaajalta. Onneksi suurin osa täyssähköautoista näyttävät aikas kamalilta
.
Porsche Taycan on vaikuttava sekä teknisesti että muotoilultaan. Ja alan teknisen kehityksen keihäänkärki Euroopassa superharrasteautorintamalla löytyy Mate Rimacin tallista. Rimac Concept One on kaunis sekä katsella että myös teknisesti.
Teslan Roadsteria olen kokeillut. Nätti, mutta ehkä Lotus olisi luotettavampi harrasteena.
Ja ehkä ne harrastettavimmat polttomoottoriautotkin on vielä tekemättä. Vuoden 2020 autovuoden helmi itselle oli Ferrari Roma. Sellaisen voisi myös hyväksyä talliin ihan vain katseltavaksi.
Voiskos olla niin, että tulevaisuudessa onkin enemmän harrastusvaihtoehtoja joten valinta vain vaikeutuu?
Cotzy
Aina väliin syntyy myös kauniita ja näkemyksellisiä kulkineita, jotka resonoivat oman automaun kanssa.
Lähtisin miettimään oman voimalinjansa kauneimpia ja mielenkiintoisimpia edustajia. Eli niitä alunperin hybrideiksi tai täyssähköiksi suunniteltuja.
PHEV-puolella voisi innostaa jännittävin 2000-luvulla BMW:ltä tullut tuote, i8 Spyder (ainoa BMW tältä vuosituhannelta, jonka talliini oikeasti haluaisin


Täyssähköautoissa menee vielä aika tavoittamattomiin palkansaajalta. Onneksi suurin osa täyssähköautoista näyttävät aikas kamalilta

Porsche Taycan on vaikuttava sekä teknisesti että muotoilultaan. Ja alan teknisen kehityksen keihäänkärki Euroopassa superharrasteautorintamalla löytyy Mate Rimacin tallista. Rimac Concept One on kaunis sekä katsella että myös teknisesti.
Teslan Roadsteria olen kokeillut. Nätti, mutta ehkä Lotus olisi luotettavampi harrasteena.
Ja ehkä ne harrastettavimmat polttomoottoriautotkin on vielä tekemättä. Vuoden 2020 autovuoden helmi itselle oli Ferrari Roma. Sellaisen voisi myös hyväksyä talliin ihan vain katseltavaksi.
Voiskos olla niin, että tulevaisuudessa onkin enemmän harrastusvaihtoehtoja joten valinta vain vaikeutuu?
Cotzy
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
Mikäs sen 2030-luvulla tappaisi? Käynnistäminen kriminalisoidaan? Yleinen mielipide saa vigilante-laumat ripustamaan led-valaistuun katulyhtyyn biohajoavalla narulla jokaisen, joka niin tekee?FinPat kirjoitti:Tähän ketjuun yleisenä kommenttina, eikä kenellekään erikseen: teillä on hieno tilanne koska suunnilleen kaikki listaavat "ikuisuus harrasteen" olevan jo tallissa. Minulla taas on epäilyksiä aiheesta. Onhan Busso-Spider ihan hieno lelu monessa mielessä ja pääomakustannuksiltaankin suorastaan erinomainen mutta onko se niin hieno ja ylläpidettävissä vielä 2030-luvullakin?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
i8 Spyder on hieno, varsinkin jos siinä on jokin väri. Näihin voisi kuvitella saavansa huolto-osiakin vielä hetken.Cotzy kirjoitti:PHEV-puolella voisi innostaa jännittävin 2000-luvulla BMW:ltä tullut tuote, i8 Spyder (ainoa BMW tältä vuosituhannelta, jonka talliini oikeasti haluaisin). Tai tuleva Suomi-klassikko Fisker Karma
(jos petro-Horizon on jo harrastettu loppuun). Molemmat mielestäni 2000-luvun autoiksi rohkean kauniita. Tekniikasta ei tietoa, mutta varmasti mukavaa harrastettavaa. Vahinko, ettei Alfalla ole vielä mitään hybridipuolella.
Karma on vielä paljon kauniimpi mutta ylläpidettävyyden osalta voi olla haastava ecotecin ulkopuolella.
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
Ylläpidon ja käytön haasteet ja kulut.mutt kirjoitti:Mikäs sen 2030-luvulla tappaisi? Käynnistäminen kriminalisoidaan? Yleinen mielipide saa vigilante-laumat ripustamaan led-valaistuun katulyhtyyn biohajoavalla narulla jokaisen, joka niin tekee?FinPat kirjoitti:Tähän ketjuun yleisenä kommenttina, eikä kenellekään erikseen: teillä on hieno tilanne koska suunnilleen kaikki listaavat "ikuisuus harrasteen" olevan jo tallissa. Minulla taas on epäilyksiä aiheesta. Onhan Busso-Spider ihan hieno lelu monessa mielessä ja pääomakustannuksiltaankin suorastaan erinomainen mutta onko se niin hieno ja ylläpidettävissä vielä 2030-luvullakin?
Toki pelkästään aurinkoisena kesäpäivänä Bellaan ajettava, 200-300km vuodessa kilometrejä keräävä vehje on ylläpidettävissä järkevin toimenpitein pitkään mutta jos tarkoitus on kesäisin myös ajaa ja kauteen tulee se 3000 - 5000km niin silloin menee vaikeammaksi.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
Polttonesteet tuskin häviää ihan heti, sen verran paljon on edelleen muitakin polttomoottoreilla toimivia laitteita, kuin autot, eikä latausmahdollisuuksia ole joka puolella. On käytännöllisempää rahdata kanistereita kairalle, kuin vaihtoakkuja. Vesillä liikkumiseenkin sähkö on vielä aikalailla alkutekijöissään.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
Jos terveyttä riittää eläkkeellä sitten joskus ( muutama vuosi viel ) niin itselle tutun T1:n voisi muuntaa DIY-pohjalta Speedster-replicaksi :
https://www.jps-motorsports.com/speedster-kits . Näitä eritason kittejä valmistaa useampikin paja.
Ainakin 10- 15 t eur ja paaaljon omaa työtä.
Taatusti jäisi talliin, jos tulee tehtyä tuo.
https://www.jps-motorsports.com/speedster-kits . Näitä eritason kittejä valmistaa useampikin paja.
Ainakin 10- 15 t eur ja paaaljon omaa työtä.
Taatusti jäisi talliin, jos tulee tehtyä tuo.


Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
Onko tämä jo tuttu blogi?Jiitee kirjoitti:Jos terveyttä riittää eläkkeellä sitten joskus ( muutama vuosi viel ) niin itselle tutun T1:n voisi muuntaa DIY-pohjalta Speedster-replicaksi :
https://www.jps-motorsports.com/speedster-kits . Näitä eritason kittejä valmistaa useampikin paja.
Ainakin 10- 15 t eur ja paaaljon omaa työtä.
Taatusti jäisi talliin, jos tulee tehtyä tuo.
http://janis-garage.simplesite.com
https://www.9xxfin.com/forum/viewtopic. ... 2&start=30
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
Tuo Janin on, ja reilun 20 vuoden takaa on VW-Aircooled -saitilta paljon dataa yms. tallessa.FinPat kirjoitti:Onko tämä jo tuttu blogi?Jiitee kirjoitti:Jos terveyttä riittää eläkkeellä sitten joskus ( muutama vuosi viel ) niin itselle tutun T1:n voisi muuntaa DIY-pohjalta Speedster-replicaksi :
https://www.jps-motorsports.com/speedster-kits . Näitä eritason kittejä valmistaa useampikin paja.
Ainakin 10- 15 t eur ja paaaljon omaa työtä.
Taatusti jäisi talliin, jos tulee tehtyä tuo.
http://janis-garage.simplesite.com
https://www.9xxfin.com/forum/viewtopic. ... 2&start=30
Kiitos vinkeistä.

Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
Juuei. Nämä "polttomoottorit häviävät 2030 mennessä" saarnamiehet ovat joko umpityhmiä tai rehellisiä huijareita. Vetelevät ennusteet siltä pohjalta, miten sähköautojen myynti on kasvanut. Samalla kasvutahdilla pitäisi kaikkien myytävien autojen olla sähköautoja vuoteen 2030 tai jopa 2025 mennessä.mutt kirjoitti:Polttonesteet tuskin häviää ihan heti
Pari pikkuseikkaa vaan unohtuu mainita. 82 % nykyisistä sähköautoista tarvitsee polttoainetta. Kas kun sähköautoiksi lasketaan myös lataushybridit. Keskimääräinen romutusikä autoilla melkein 20 vuotta. Vuonna 2025 ostettuihin sähköautoihin tavitaan polttoainetta vielä 2040.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
Harrasteeksi jäi Alfa Romeo 159 JTS 2,2 otettu käyttöön 2008. Etuapurunko uusittu, seuraavaksi ohjausvaihde ( raidetanko) ensikuun alussa , tilattu Virosta Aero Motors:lta.
Käyttöauto Toyota Prius plug in vm. 2019. Sähköllä pääsee talvella n. 30 km, sen jälkeen hybridinä kulutus vaihtelee 3,4- 4,5 L/100 km.
Jos asentaa www.aquatune.com Xtreme systeemin, niin kulutus pienenee n. 50 % silloin kun auto on hybridinä. Xtreme on kallis ja nykyisillä bensiinin hinnoilla ei vielä kannata hankkia.
Käyttöauto Toyota Prius plug in vm. 2019. Sähköllä pääsee talvella n. 30 km, sen jälkeen hybridinä kulutus vaihtelee 3,4- 4,5 L/100 km.
Jos asentaa www.aquatune.com Xtreme systeemin, niin kulutus pienenee n. 50 % silloin kun auto on hybridinä. Xtreme on kallis ja nykyisillä bensiinin hinnoilla ei vielä kannata hankkia.