Minusta turvallisuutta parantavien järjestelmien ei kuulu pelotella kuljettajaa niin, että kuski päättää järjestelmien reagoinnin välttämiseksi pudottaa etenemisnopeuden olemattomaksi
Toteutuuhan se turvallisuus toki niinkin, ehkä jopa kokonaisuudessa tehokkaammin kun ei tee mieli vahingossakaan kokeilla pidon rajoja.
Mutta siinä tapauksessa, että liukkaus yllättää varovaisen autoilijan voisi kyseinen järjestelmä yrittää parhaansa kuskin toivomien ajolinjojen toteuttamiseksi.
Tojotan mielestä yliohjautuvuus on karmea tilanne joka pitää katkaista heti, mutta aliohjautumista voidaan jatkaa kuskin toiveista välittämättä.
^^Vastuullinen toiminta on selviö. Siksikin haaveissa on Stelvio!
Nelikko poistaa voi arjen harmautta. Kylki edellä ajaminen on parhautta!
Mopedilla ajaminen ei käy mulle. Talvella siinä voi tulla kylmä myös sulle!
Edit: runoilin jäsen Jiiteelle vastausta, sivu pääsi vaihtumaan
Hyvin toteutettua ajonestoa ei halua kytkeä aina pois, koska se tukee perillepääsyä häiritsemättä ajamista normaalitilanteissa ja aiheuttamatta lisävaaraa ääritilanteissa.
Otetaan nyt ekana vetoluistonesto, joka nykyään on osa ajonvakautusjärjestelmää. Jos se leikkaa tehot pois ja estää hangessa etenemisen, se pitää saada pois. Jos se puolestaan hallitusti lukottelee jarrulla sutivaa pyörää ja rajoittaa tehoa vasta korkeammalta päästäen koko vetävän akselin luistamaan hieman, se oikeasti auttaa etenemistä. Vauhdissakaan pieni sutiminen ei kaada maailmaa, etenkään etuvedolla - sitä liukkaalla vaan välillä tapahtuu esim. kiihdyttäessä. Jos kuitenkin kevyen sutimisen seurauksena ESP leikkaa tehoja ja pahimmillaan hidastaa vauhtia, mennään ihan väärään suuntaan, vaikka se periaatteessa turvallista onkin.
Ja sitte ne sivuluistonkoppaukset. Jos systeemi tulee myöhässä, reagoi kulmikkaasti tai pyrkii vastaohjauksesta keksimään että kuski haluaisi ulkokulman penkkaan väylällä pysymisen sijasta, oppii sen hyvin nopeasti kytkemään pois. Jos se taas reagoi pehmeästi ja aikaisin ja ymmärtää vastaohjauksen sekä kaasunkäytön kuljettajan toimenpiteinä pitää auto hallussa, on tilanne paljon parempi.
Puskemisesta en ole vielä löytänyt ESPiä, joka tekisi mieli kytkeä pois koska se kääntää tilanteen eri tavalla vaaralliseksi. Sen sijaan olen kohdannut useamman auton, joka puskutilanteessa ei vaan tajua tehdä mitään ja on sinänsä pettymys.
Yksinkertaistettuna: jos kuljettajan tarvii osata ESP-spesifisiä proseduureja, jotta ESP ei vie autoa vaan yhden penkan sijasta toiseen, on toteutus epäonnistunut. Jos autolla voi ajaa kuten ESPittömällä autolla ja ESP osaa kopata ylilyönnit sekä tukea kuskia tilanteen korjaamisessa, niin se toimii oikein.
Eikä varmaan tartte edes kertoa, että jos alustan suunnittelussa on säästetty sillä ajatuksella, että ESP koppaa, niin ollaan pahasti kujalla.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
lerppu kirjoitti:^^Vastuullinen toiminta on selviö. Siksikin haaveissa on Stelvio!
Nelikko poistaa voi arjen harmautta. Kylki edellä ajaminen on parhautta!
Mopedilla ajaminen ei käy mulle. Talvella siinä voi tulla kylmä myös sulle!
Edit: runoilin jäsen Jiiteelle vastausta, sivu pääsi vaihtumaan
Kiitos runosta. Joo, talviprätkäily on aika extremeä, toki asiallisesti pukeutuen muutaman
miinusasteen kelissä crossi-Hondalla voisi heittää pienen metsälenkin kelkkauraa pitkin.
Talvi on minulla pyhitetty ihan sisälajeihin, mm. lennokkien ja dronien rakentaminen on todella
mukavaa kun kuten tänä aamuna ( miinus 25- celsiusta E-P:lla).
Jälleen kerran toteamme, että Toyotan kansanmallien murheet ovat ihan valtavia
suurelle osalle käyttäjiä eli liian holtoava luistonesto. Reklamaatio !
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
^^Tämä Electronic Senility Program toimii jostain syystä niin, että puskemaan lähdettyään se vaan tahtoo lisätä puskemista. Tuntuma etupyöriin ja kaasuun katoaa kokonaan kunnes järjestelmä havahtuu, että jos kummiski yritetään ruorin kertomaan suuntaan ja rempasee autoa niin maan perusteellisesti.
Lyhyesti, siinä missä ESP päällä on puskettu kurvi pahasti leveäksi niin ilman ESPiä ei aliohjautumisesta ole tietoakaan.
Tojon tapauksessa voisin väittää, että keskinkertainen alusta on pilattu huonolla ESPillä.
Viimeksi muokannut Vainio, 14 Tammi 2021, 15:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jiitee kirjoitti:Jälleen kerran toteamme, että Toyotan kansanmallien murheet ovat ihan valtavia
suurelle osalle käyttäjiä eli liian holtoava luistonesto. Reklamaatio !
Kunpa tuo systeemi holhoaisikin eikä potkisi persuuksille
TM kirjoitti:
Lähestymisnopeutta Toyotalla oli 70 km/h. Vastaavasta kokeesta BMW suoriutui juuri kunnialla vielä 73 km/h alkunopeudella myös ilman ajonvakautusta.
Ilmankos baijerilaisia ei enää näy kiedottuna mäntyjen ympärille, kun Toyota on siihen parempi vaihtoehto . Selittää myös sen, että uusi Supra on Bemarin käsialaa
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Aika rohkeeta vauhtia sillä rav4 testas jos epäilytti jo esp kanssa. Ite en olisi kyllä uskaltanut noin lähelle samaa nopeutta ajaa kuin parhaiten(?) testin suorittanut.
^Ilman vakautusta testattiin vain kaksi, joten ei tuossa kovin laajaa vertailupohjaa ollut. Epäonnistumistakin on monta astetta, nyt meni totaalisesti persiilleen.
Kovin vahva ei ollut Toyon esitys ei.
Tosin kaikesta viime aikojen positiivisesta journalismista huolimatta luottamukseni ko. firman laitteiden ajo-omaisuuksiin ei ole kovin korkealla.
Nykyistä Priusta mallistosta viimeksi ajaneena ei vain maistu autolta jonka suunnittelussa olisi ajateltu ajo-ominaisuuksia ja tuntumaa. Kaikkea muuta kyllä.
Jeepin esitys sitten todella surullinen. Vielä surullisempi oli tuo selitys 'autolla ei ollut ajettu tarpeeksi ennen ko. testiä'
Tarkoittaako se, että ennen kuin Jeepillä yrittää lähteä pahasta paikasta liikkeelle on sillä ajettava joku lämmittelykierros?
^^Minusta tojotan kitumaasturin ajettavuus on varsin kelvollista tasoa kunhan ei vaan ala vaatimaan alustalta rataominaisuuksia ja välttää ääritilanteita
Reilu vuosi on tullut -14 vuosimallin RAVilla ajeltua ja moiseksi mötikäksi tuo tuntuu ihan jämäkältä ajettavalta.
Vertailukohtana oli hetken aikaa paljon ylistetty Baijerilainen X3 joka minusta tuntui pahemmin lyllertävän ja huojuvan mutkissa kuin tuo japsikottero.
Valitettavasti tuo x3 jäi alle kuukauden tuttavuudeksi, koska auto oli kärsinyt ilmeisesti monen sortin vesivahinkoja ja homma päätyi kaupan purkuun sekopäisen elektroniikan johdosta.
Tazio kirjoitti:Jeepin esitys sitten todella surullinen. Vielä surullisempi oli tuo selitys 'autolla ei ollut ajettu tarpeeksi ennen ko. testiä'
Tarkoittaako se, että ennen kuin Jeepillä yrittää lähteä pahasta paikasta liikkeelle on sillä ajettava joku lämmittelykierros?
Sehän kuulostaa hyvältä. Kulutuksenkin kannalta on parempi lähteä heti liikkeelle
Olisiko kuitenkin akku ollut irti testilaitteiden asennuksen vuoksi tai akku päässyt välillä sippaamaan (ei olisi ensimmäisen esittelyauto, joka tulee uupuneella akulla testiin) eikä autolla ajettu vielä tarpeeksi, jotta lataus OK tai kaikki härpättimet kerinneet kalibroida itsensä. Tuskin testasivat, montako vikakoodia muistissa ennen rullille ajoa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
Tazio kirjoitti:Jeepin esitys sitten todella surullinen. Vielä surullisempi oli tuo selitys 'autolla ei ollut ajettu tarpeeksi ennen ko. testiä'
Tarkoittaako se, että ennen kuin Jeepillä yrittää lähteä pahasta paikasta liikkeelle on sillä ajettava joku lämmittelykierros?
Sehän kuulostaa hyvältä. Kulutuksenkin kannalta on parempi lähteä heti liikkeelle
Olisiko kuitenkin akku ollut irti testilaitteiden asennuksen vuoksi tai akku päässyt välillä sippaamaan (ei olisi ensimmäisen esittelyauto, joka tulee uupuneella akulla testiin) eikä autolla ajettu vielä tarpeeksi, jotta lataus OK tai kaikki härpättimet kerinneet kalibroida itsensä. Tuskin testasivat, montako vikakoodia muistissa ennen rullille ajoa.
Joo, joku tuollainen tai sitten tuo aiemmin mainittu oikeasti pakasta vedetty voi olla lähempänä totuutta. Viimeksi mainittua lukuunottamatta nuo(kin) ovat mielestäni huonoja - joskin ymmärrettäviä selityksiä. Digitalisaation ihanuus vs. toimintavarmuus silloin kun sitä oikeasti tarvitaan. Joskus dinosaurusten aikaan (muistan vielä!) ei Jeepin, Lantikan tai vaikkapa HJ:n ostajan tarvinnut pohtia lataustiloja ja virhekoodeja kun mentiin pois sulalta, tasaiselta ja kuivalta asfaltilta. Se, että vehje kävi riitti <tähän sellainen evil grin jutska>
Voisi mennä myös koeajo ketjuun mut laitanpa tänne.
Tulipa eilen hauskuutettua itseään maastoautoilun merkeissä.
Koeponnistettiin auraamattomalla metsäautotiellä kaksi lelumaasturia ja yksi maastoauto kun mentiin tekemään pientä laavuremonttia metsän siimekseen. Tie oli varauduttu auraamaan traktorilla mutta päätettiin kummiski tehdä pieni hankitesti Q7 audille ja omalle RAVille sekä Pajerolle.
RAVi upposi hankeen noin kaksi autonmittaa ennen kuin meno tyssäsi. Q7 eteni jopa kaksi ja puoli auton mittaa. Pajero kulki hangessa perille
RAVista sai hetken etsiä oikeaa nappi ja poljinkombinaatiota jotta lopulta suostui kolme pyörää vetämään ja auto irtosi hangesta ilman apuja.
Audin hytistä kuului pitkään kaikenlaista pimputusta ja piippailua, mutta kyllä sekin lopulta lähti omin voimin irti hangesta.
On se vaan rentouttavaa tommoisen vanhemman pajeron kanssa kun voi laittaa napista lukot päälle ja nauttia menosta ilman sähköälyn ###tuilua