Missä pk-seudulla saa ajovalot säädettyä oikein?

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Siankarlo
Viestit: 82
Liittynyt: 13 Heinä 2004, 18:55

Missä pk-seudulla saa ajovalot säädettyä oikein?

Viesti Kirjoittaja Siankarlo »

Kaikki pitäis tehdä itse. Ainakin Automaalla ajovaloja säätelevät puusilmät - perheen karjavankkurin valot näyttävät järkyttävän alas vaikka työselitteessä lukeekin että säädöt on tarkistettu ja ne ovat kunnossa. Talvi tulee, jotain tarttis keksiä.

Säätäisin itse valot reilusti ylemmäs kotikonstein, ja tarvittaessa pudottaisin sähkösäädöllä, mutta konepellin alla näyttää siltä, että menee yhden ruuvin löysäyksellä kaikki säädöt sekaisin... Pitäis olla oikeat vehkeet.

Missähän näinkin ***vetin yksinkertaista hommaa ei tarttis tehdä itse?? Säästyisi sekin aika kuusnepan laittoon... :?
164 3.0 V6 QV -90

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Monet uusien autojen nelivalot ovat edestä niin kirkaat, että vaikuttavat näyttävän alas, vaikka kuinka olisi tehtaan arvoissa.
Toivottavasti tulee kuntoon, jos jotain on pielessä.

Käy kysymässä ihan jostain AD, Vianor, Osaset, ym. akselilta, en näe syytä mikseivät saisi uudenkin auton valoja ohjearvoihin
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Umpiossa on muistaakseni kaksi säätöruuvia, toinen vaikuttaa vaaka- ja toinen pystysuuntaiseen säätöön. Tuohan selviää ihan kokeilemalla kumpi on kumpi.

Korkeuden voi säätää kotikonstein ainakin sinnepäin, ajaa vaan auton tasaiselle alustalle nokka seinään päin ja ruuvaa umpioita niin että valokeila laskee yhden prosentin kallistuksella (eli sentin verran metrillä). 164:n umpioiden laseissa on vielä se vaakasuora viiru josta on helppo mitata pudotus seinään syntyvän kuvion ylärajaan. Hienosäädön voi sitten tehdä vaikka seuraavan katsastuksen yhteydessä, kyllä inssi yleensä sen verran malttaa odottaa että kääntää kahta ruuvia.
- Epäkelpokeräilijä -

Siankarlo
Viestit: 82
Liittynyt: 13 Heinä 2004, 18:55

Viesti Kirjoittaja Siankarlo »

Niin.. siis nyt puhutaan perheen karjavankkurista, auto on Peugeot 406 GW mallia 2001. Karjan virkaa toimittaa takana kulkeva bokseri - tässä tapauksessa siis koira. Siksi pistinkin yleiseen löpinään kun ei koske alfoja.

Alfissimo: Olet oikeassa, itsekin epäilin ensin tätä, mutta kun pimeällä ei tahdo nähdä testien mukaan ihan hyvillä lähivaloilla läheskään yhtä pitkälle kuin 405:llä, olen alkanut epäillä että Automaan pojat on vetäneet valot "varmuuden vuoksi" liian alas. Ei olisi ensimmäinen kerta, tästä on TMkin kirjoitellut muistaakseni.

164:ssä uskaltaisin itse säätääkin, mutta tuo 406:n systeemi on niin mystinen, että taitaa mennä kaikki säädöt vituralleen yhdellä kuusiokolon vääntämisellä :shock: Siis ei ole kahta erillistä säätöä ilmeisesti, vaan yksi ruuvi löysälle ja heijastin liikkuu joka suuntaan. On varmaan piirustuspöydällä vaikuttanut helvetin kätevältä...
164 3.0 V6 QV -90

Vastaa Viestiin