Autotallista.
Valvoja: Moderators
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Autotallista.
Tuossa talliprojekti edistyy hiljalleen. Mitä vinkkejä tai ideoita olette nähneet kotitalleissa? Eli lähinnä sähköistykseen, työtasoihin, oviin yms... Tilaa tulee n.9m*6m. Korkeus ei riitä nosturiin.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Giri
- Viestit: 515
- Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
- Car(s): Giulia 2.2 180
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8 - Paikkakunta: Comune di Pungalaitio
Muuta suunnitelmia ja nosta korkeutta tai jätä mahdollinen välikatto pois. Kyllä uuteen talliin pitää nosturi saada mahtumaan. Jos tekee tallin ilman nosturia niin sehän on sama kuin tekisi kylppärin ilman lattiakaivoa
. Tosin, jos on ihan mahdotonta saada hyötykorkeutta lisää niin ainahan voi kaivaa montun.
Ja sitten siihen mitä kysyttiin: Voimavirta, jotta saa riittävän ison kompuran ym. vehkeet toimimaan, vesi tietysti ja riittävän hyvät kaadot lattiaan, ettei jää vesi lillumaan. Omassa pajassani lattia on ruvennut halkeilemaan kun pohjaa ilmeisesti ei ole tiivistetty riittävästi
. Pesu ei siis onnistu, vaikka lattiakaivokin on.

Ja sitten siihen mitä kysyttiin: Voimavirta, jotta saa riittävän ison kompuran ym. vehkeet toimimaan, vesi tietysti ja riittävän hyvät kaadot lattiaan, ettei jää vesi lillumaan. Omassa pajassani lattia on ruvennut halkeilemaan kun pohjaa ilmeisesti ei ole tiivistetty riittävästi

Ja sitä voimavirtaa kannattaa vetää useampaankin paikkaan kuin yhteen nurkkaan, ettei sitten tarvitse jatkojohdoilla ja haaroituksilla pelailla, kuten minun. Itselläni voimavirtaa tarvitsevia laitteita on kompura, pylväsporakone ja lämmitin. Valovirtakin saisi tulla vähintään 16A sulakkeen takaa, koska esim isommat painepesurit tarttevat sen verran. No, tuskinpa 10A sähköjä oli ajatuskaan vetää, mutta minun tallissani sellaiset on prkl... Painepesurillekin pitää ottaa sitten sähköt tuon yhden ainokaisen voimavirtatöpselin kautta. 
Itselläni roikkuu myös katosta sopivasta paikasta 3-rasiainen kuminen sähköroikka muutaman kumipintaisen letkukiinnikkeen pitämänä. Se on paremmin käsillä kuin seinällä olevat töpselit ja piuhat yltää paremmin - eikä johdot ole niin helposti jaloissa pyörimässä.
Työtaso tietenkin sen verran tukeva, että pysyy paikallaan, vaikka ruuvipenkissä vähän ronskimminkin vääntelisi. Ja valoa tietty rutkasti... yleisvaloa ja työpistevaloja.
Olisi hyvä, jos tilaa saisi tarvittaessa hieman jaettua, jos esim tekee jotain sotkuisempaa hommaa, jottei sitten hiontapöly tms ole ympäri tallia työkalujen ym. tavaroiden päällä. Itse olen juuri tehnyt suursiivousta tallissa ja nyt on tarkoitus pistää pressu jollain verhokiskolla tms. tilaa jakamaan tarvittaessa.

Itselläni roikkuu myös katosta sopivasta paikasta 3-rasiainen kuminen sähköroikka muutaman kumipintaisen letkukiinnikkeen pitämänä. Se on paremmin käsillä kuin seinällä olevat töpselit ja piuhat yltää paremmin - eikä johdot ole niin helposti jaloissa pyörimässä.
Työtaso tietenkin sen verran tukeva, että pysyy paikallaan, vaikka ruuvipenkissä vähän ronskimminkin vääntelisi. Ja valoa tietty rutkasti... yleisvaloa ja työpistevaloja.
Olisi hyvä, jos tilaa saisi tarvittaessa hieman jaettua, jos esim tekee jotain sotkuisempaa hommaa, jottei sitten hiontapöly tms ole ympäri tallia työkalujen ym. tavaroiden päällä. Itse olen juuri tehnyt suursiivousta tallissa ja nyt on tarkoitus pistää pressu jollain verhokiskolla tms. tilaa jakamaan tarvittaessa.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Itsellä tulee talli muutoksien myötä. Se oikeastaan rajaa pois tuon korkeuden muutoksen ja montun. Autotalli,varasto ja kellari muuttuu yhdeksi tilaksi johon tulee kaksi ovea. Normikäytössä autoilla reiluhkot tilat omilla ovillaan ja remontoidessa auto tulee sivuttain koko tilaan.
Voimavirta tulee. Sähköpisteitä pitää vetää lisää, viemärit on ja vesikin tulisi jo seinän taakse. Ajattelin ilmalämpöpumppua pääasialliseksi lämmityslaitteeksi. Ilma kiertäisi, sähköä säästyisi ja tarvittaessa voisi ilmaa kuivattaakkin.
Edellisessä tallissa sisustin kaikki seinät ja katon ohuella sinkityllä pellillä, oli lisäksi reilusti (rehellisesti sanottuna liikaa
) valoja niin eipä ollut pimeitä kolkkia. Ja kun siellä vedin pellit ennen valua niin pellit oli useita senttejä valun sisällä niin eipä kipinöillä ollut reittiä rakenteisiin.
Voimavirta tulee. Sähköpisteitä pitää vetää lisää, viemärit on ja vesikin tulisi jo seinän taakse. Ajattelin ilmalämpöpumppua pääasialliseksi lämmityslaitteeksi. Ilma kiertäisi, sähköä säästyisi ja tarvittaessa voisi ilmaa kuivattaakkin.
Edellisessä tallissa sisustin kaikki seinät ja katon ohuella sinkityllä pellillä, oli lisäksi reilusti (rehellisesti sanottuna liikaa

Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Tähän mulla on heittää vinkkinä käytännössä toteutettu versio. Tosin kyse on lentokonehallista eli mittakaava on ihan eri luokkaa kun normaalissa autotallissa mutta kuitenkin.MrKirby kirjoitti:Olisi hyvä, jos tilaa saisi tarvittaessa hieman jaettua, jos esim tekee jotain sotkuisempaa hommaa, jottei sitten hiontapöly tms ole ympäri tallia työkalujen ym. tavaroiden päällä. Itse olen juuri tehnyt suursiivousta tallissa ja nyt on tarkoitus pistää pressu jollain verhokiskolla tms. tilaa jakamaan tarvittaessa.
Meillä tuolla perushuoltopuolen hallissa tehtiin joku vuosi sitten remonttia ja sinne tehtiin juuri tuommoiset "tilanjakoverhot". Käytännössä se on vaan semmoinen rullaverho joka roikkuu katosta, normaalisti ylhäällä rullalla ja kun pitää jakaa tila, esim yhden koneen maalauksen tai hionnan takia, lasketaan verho alas.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Jossain vaiheessa, kun sitä ok-taloa aletaan rakentamaan
. Ajattelin tehdä tallista sen kokoisen, että sinne mahtuu 2 auto rinnakkain helposti ja pituutta pari metriä auton mitan yli. Mahtuu sitten sitä yhtä autoa aina ropaamaan huolella, toisen ollessa ulkona. Kiskot kiertämään koko alueen yli ja esim. talvella autoa pestessä vetää muovin koko alueen ympärille, ei kostu työkalut ja muut vermeet tai vaikka maalatessa 


Oman tallin pohja tulee olemaan n. 6.5 x 5 metriä. Korkeutta on reippaat kolme metriä, ja mielessä on käynyt että kun alfan nostaisi katon rajaan niin alle mahtuisi hyvin ihmettelemään.
Kiinnostaisikin tietää, missä hinnoissa yksityiskäyttöön sopivat nosturit liikkuvat ja kuka niitä yksityisille myy?
Kiinnostaisikin tietää, missä hinnoissa yksityiskäyttöön sopivat nosturit liikkuvat ja kuka niitä yksityisille myy?
164 3.0 V6 QV -90
- Giri
- Viestit: 515
- Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
- Car(s): Giulia 2.2 180
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8 - Paikkakunta: Comune di Pungalaitio
Niitä saa suoraan esim. ATOY:stä. Oma 2-pilarinosturi (espanjalainen Istobal 2800kg max nosto epäkesko) maksoi muutama vuosi sitten 16500mk. Vaatii min 12cm betonia lattiassa. Joku suomalainen valmistaja tekee myös fiksunoloisia 1-pilarinostureita. Tuo istobaali oli markkinoiden halvimpia, toinen halpa oli italialainen OMA. Mekaaniset ruuvinosturit ovat halvempia ja hitaampia kun taas hydrauliset kalliimpia ja nopeampia. Etsiskelin pitkään käytettyä, mutta niiden hinnat olivat aina yli 10tmk, joten päädyin uuteen, jossa takuu.Siankarlo kirjoitti:
Kiinnostaisikin tietää, missä hinnoissa yksityiskäyttöön sopivat nosturit liikkuvat ja kuka niitä yksityisille myy?
Tässä muuten mielenkiintoinen laite vaikka kimppakäyttöön
http://www.maywoodgarageequipment.co.uk ... _lift.html
Lattialämmitys olisi ehdoton mukavuuden kannalta, jos aikoo lattialla makoilla nosturin puuttumisen takia
Kunnollinen ilmanpoistotsydeemi myös tarpeellinen, vaikka sopivan haitariputken kera, että voi kohdistaa imun haluamaansa paikkaan. Itsellä on kyllä Hornettiin verrattavaa ääntä pitävä laite seinässä, mutta harvoinpa sitä just sen edes puuhastelee.
Itse hyväksi havaittu laite on kiinteää polttoainetta nielevä ja sähköpuhaltimella varustettu lämmitin. Puhkuu kivasti lämpöä esim. auton jäteöljyjä, öljyisiä rättejä, sahanpuruja yms. kierrätettäessä. Näin ei täyty roskis ja säästöä tulee myös lämmityskuluissa. Ja hyvällä hyötysuhteella tapahtuva jätteiden poltto katsotaan EU-lakien mukaan päästöttömäksi toiminnaksi, jolloin naapurin greenpeace-aktivistityttö voi yskiä tyytyväisenä öljynsavussa.

Kunnollinen ilmanpoistotsydeemi myös tarpeellinen, vaikka sopivan haitariputken kera, että voi kohdistaa imun haluamaansa paikkaan. Itsellä on kyllä Hornettiin verrattavaa ääntä pitävä laite seinässä, mutta harvoinpa sitä just sen edes puuhastelee.
Itse hyväksi havaittu laite on kiinteää polttoainetta nielevä ja sähköpuhaltimella varustettu lämmitin. Puhkuu kivasti lämpöä esim. auton jäteöljyjä, öljyisiä rättejä, sahanpuruja yms. kierrätettäessä. Näin ei täyty roskis ja säästöä tulee myös lämmityskuluissa. Ja hyvällä hyötysuhteella tapahtuva jätteiden poltto katsotaan EU-lakien mukaan päästöttömäksi toiminnaksi, jolloin naapurin greenpeace-aktivistityttö voi yskiä tyytyväisenä öljynsavussa.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Tuollaisenhan voisi ostaa omaa pihaan ja nostaa auton taivaisiin aina, kun haluaa että vaimo menee pyörällä töihin. Käyttöä olisi varmaan myös niissä alfaperheissä, joissa on ajokortti-ikään ehtineitä lapsia.Giri kirjoitti:Tässä muuten mielenkiintoinen laite vaikka kimppakäyttöön
http://www.maywoodgarageequipment.co.uk ... _lift.html
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:

Päivityksiä. Tuohon tuli kattotuoli muutos jolla nuo väliseinät eivät enää kanna. Samalla saatiin sisäkorkeutta niin että nosturiakin voi harkita, korkeudesta ei ole kiinni, lattiavalu pitää tutkia.
Tuossa oli siis vanha huopakatto johon oli sitten laitettu pelti päälle. Otettiin pellit pois. Purettiin osa vanhasta katosta. Uudet kattotuolit, vanhat pellit. Eli vanha rakennus jäi tallin osalta sinne katon alle. Toki ulkoseinät pysyi alkuperäisenä. Ainoastaan nousivat "pari" senttiä jotta se vanha katto mahtui sinne alle. Nyt olen sitten purkanut vanhaa kattoa, väliseiniä yms. pois. Nyt uskon että kesällä voisin saada valmiiksi. Aikaa olisi, omat voimat ja rahat voi loppua....
Nuo harrastebiilit olleet pihalla koko talven. Tosin peitettynä mutta väärinhän se on.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52
Autotalli
Jos harkitset sitä autonosturia, niin lattiavalun pitää olla vähintään 20 cm paksu pilarien alta.
- kterkkila
- Viestit: 2374
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Lattian vaatimukset vähän vaihtelee nosturien mukaan. Jos on nelipilarinen, niin ei vaadi juuri mitään. Kaksipilariset ja muut jotka voivat kaatua, tarvivat sitten vähän jykevämmän. Mutta sittenkin raudan määrä ratkaisee paljon. Jopa 100mm voi riittää jos verkkoa on kunnolla, ja 150 riittää vaikka mihin. Niin ja tietenkin betonillakin on merkitystä.
Kimmo / alfatune.fi
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Autotalli rakenteilla, muurataan eristetyistä leca-harkoista. pohjatyöt tehty ja lattiat valettu, (lattioihin asennettiin lämmityselementit), pääsäntöinen lämmitys tulee olemaan ilmalämpöpumppu. Sen verran korkea että saa nosturin asennettua, laitan yhden harkkokerroksen lisää että onnistuu marginaalilla 

- Liitteet
-
- autotalli_kuva_4_4.jpg
- (14.35 KiB) Tiedosto ladattu 4746 kertaa
-
- autotalli_3_1.jpg
- (11.19 KiB) Tiedosto ladattu 4746 kertaa
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Tuossa itse asiassa näkyy jotenkuten lattiakaivo + viemäröinti. Talli oli rakennettava palamattomasta materiaalista tai ainakin pohjoinen seinä kun tuli lähelle naapurin autotallia, sain sitten idean muurata koko talli Leca-harkoista. Voi rauhassa sitten polttaa auton
. Tallin sisämitat on 4x8m suurempaa ei saannut rakentaa kun rakennusoikeutta oli 30M2 talousrakennukselle nyt 32m2 ja sekin poikkeama piti mainita päätöksessä.

- Liitteet
-
- IMG_4060_2.JPG
- (44.39 KiB) Tiedosto ladattu 4692 kertaa
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Vanha pois.
Metrillä nosto. Köyhänä käytin vanhat pellit uudestaan.
Sisältä otetaan vielä tuo väliseinä pois.
Väliseinän kohdalle tulee nosturi. Autot on noin päin säilytyksessä mutta nosturilla touhutessa auto on 90 astetta toisin päin. Eli tallin suuntaisesti.
Nosturi alueen ulkopuolelle tein varastoparven.
Tietysti nuo hyllyt yms. ovat väliaikaisia. Hommia ja raha reikiä vielä piisaa. Loppu lattian valu, eristykset, sisäverhous, sähkötyöt, valaistus, nosturi.......
Mutta jotenkin tuntuu että syksyllä vois olla varsin valmiina. Tosin rahat saattaa loppua. Tai äijästä virta. Tai ehkä kesä on liian kuuma tai sateinen.
Metrillä nosto. Köyhänä käytin vanhat pellit uudestaan.
Sisältä otetaan vielä tuo väliseinä pois.
Väliseinän kohdalle tulee nosturi. Autot on noin päin säilytyksessä mutta nosturilla touhutessa auto on 90 astetta toisin päin. Eli tallin suuntaisesti.
Nosturi alueen ulkopuolelle tein varastoparven.
Tietysti nuo hyllyt yms. ovat väliaikaisia. Hommia ja raha reikiä vielä piisaa. Loppu lattian valu, eristykset, sisäverhous, sähkötyöt, valaistus, nosturi.......
Mutta jotenkin tuntuu että syksyllä vois olla varsin valmiina. Tosin rahat saattaa loppua. Tai äijästä virta. Tai ehkä kesä on liian kuuma tai sateinen.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Valtava peräkärryllinen törkyä vanhan kellarin ja ulkohuussin alta. Nyt on puhtaalla betonilla. Hiekkaa, eristeet ja valu. Helppo jutta. Mutta nosturin kohta ei täytä nosturin vaatimuksia. Pitänee selvitellä ja piikkailla.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Nosturiksi olen kaavaillut tätä. Tietysti kommentit ko.nosturistakin kiinnostaa. Mutta yritän saada huojennusta sydämelle.
Eli nosturin kiinnittämiseen olisi kiva saada ajatuksia.
Nosturi painaa n.700kg. Lattiavaatimus on +20cm betonia. Tolpat tulee 10*kiila-ankkurit, alalätkät on kokoa 38cm*52cm
Nykyinen lattia. Nähtävästi nuo tilat olleet alkujaan rossipohjaisia. Alimpana on vanha betonilattia n.7cm. Siinä hiekka, styroxi ja "uusi" lattia n.7cm. Tuo välissä oleva antura tuntuu heiveröiseltä, oli vanhan väliseinän anturina. Ainakin onnistuin heiluttamaan sitä rautakangella. Ajattelin porata vanhaan lattiaan ,pitkiä, kiila-ankkureita jotka sitoisivat uuden valun vanhaan lattiaan. Raudoitusta lisää ja valu uuden lattian pintaan asti. Uuden lattian raudoitukset olen onnistunut säilyttämään joten uusi valu tulisi kiinnittymään myös "uuteen" lattiaan. Tuolloin valun paksuudeksi tulisi vanhalattia+n.20cm uutta valua. Eli kuvassa näkyvä koko kolo täyttyisi betonilla. Ja tuonne anturin toiselle puolelle myös tulisi sama systeemi. Tosin ajattelin pienempää aukkoa.
Anturin piikkausta en vielä kokeillut. Joko sen jättää paikoilleen: poraa läpi reiät joista harjateräkset tai käyttää kiila-ankkureita jotta rakenteesta tulisi yhtenäinen. Tuolloin voisin piikata "uuden" lattian reunaa pois niin että saisin raudan ja betonin valettua noiden lätkien välille. Tavallaan tuon anturin viereen toinen anturi joka tukisi valuvahvennuksia toisiinsa.
Tai sitten piikkaan anturin yläosan pois jolloin saan lattian yläpinnnan raudoitettua yhteen. Tai sitten koko anturipois.
Oven puolella on lisäksi tuo kynnysvalu joka on todella vahva ja siihen tämän uuden valun liitettyä. Seinän puolella ei tuollaista ole käytettävissä.
Kuinka suureksi tekisitte uuden valun. Eli kuinka isot aukot täytyy piikata. Uskaltaako tehdä kahtena erillisenä laattana, vai yhdistääkö betonikaistaleella vai jopa piikaten koko tolppien välin pois?
Nosturin varrethan tahtovat kaatua toisiaan päin ja auton painopisteestä riippuen eteen tai taaksekkin päin.
Lisäksi ollut ajatus että voisihan tuota tukea myös ulkoisin raudoin. Niitä voisi laittaa ja tallin käyttöä ne eivät haittaisin mitenkään.
Eli nosturin kiinnittämiseen olisi kiva saada ajatuksia.
Nosturi painaa n.700kg. Lattiavaatimus on +20cm betonia. Tolpat tulee 10*kiila-ankkurit, alalätkät on kokoa 38cm*52cm
Nykyinen lattia. Nähtävästi nuo tilat olleet alkujaan rossipohjaisia. Alimpana on vanha betonilattia n.7cm. Siinä hiekka, styroxi ja "uusi" lattia n.7cm. Tuo välissä oleva antura tuntuu heiveröiseltä, oli vanhan väliseinän anturina. Ainakin onnistuin heiluttamaan sitä rautakangella. Ajattelin porata vanhaan lattiaan ,pitkiä, kiila-ankkureita jotka sitoisivat uuden valun vanhaan lattiaan. Raudoitusta lisää ja valu uuden lattian pintaan asti. Uuden lattian raudoitukset olen onnistunut säilyttämään joten uusi valu tulisi kiinnittymään myös "uuteen" lattiaan. Tuolloin valun paksuudeksi tulisi vanhalattia+n.20cm uutta valua. Eli kuvassa näkyvä koko kolo täyttyisi betonilla. Ja tuonne anturin toiselle puolelle myös tulisi sama systeemi. Tosin ajattelin pienempää aukkoa.
Anturin piikkausta en vielä kokeillut. Joko sen jättää paikoilleen: poraa läpi reiät joista harjateräkset tai käyttää kiila-ankkureita jotta rakenteesta tulisi yhtenäinen. Tuolloin voisin piikata "uuden" lattian reunaa pois niin että saisin raudan ja betonin valettua noiden lätkien välille. Tavallaan tuon anturin viereen toinen anturi joka tukisi valuvahvennuksia toisiinsa.
Tai sitten piikkaan anturin yläosan pois jolloin saan lattian yläpinnnan raudoitettua yhteen. Tai sitten koko anturipois.
Oven puolella on lisäksi tuo kynnysvalu joka on todella vahva ja siihen tämän uuden valun liitettyä. Seinän puolella ei tuollaista ole käytettävissä.
Kuinka suureksi tekisitte uuden valun. Eli kuinka isot aukot täytyy piikata. Uskaltaako tehdä kahtena erillisenä laattana, vai yhdistääkö betonikaistaleella vai jopa piikaten koko tolppien välin pois?
Nosturin varrethan tahtovat kaatua toisiaan päin ja auton painopisteestä riippuen eteen tai taaksekkin päin.
Lisäksi ollut ajatus että voisihan tuota tukea myös ulkoisin raudoin. Niitä voisi laittaa ja tallin käyttöä ne eivät haittaisin mitenkään.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Homma jatkunut. Ihan aktiivisesti vaikka nopeammathan ois jo tehneet valmiiksi ja nauttisivat terassikeleistä.
Nosturin pohjat. Eli sain nosturin mitat ja ajattelin että vedän valuun 20mm 8.8 kierretangot. Tein sabluunat mittoihin ja nyt pitäisi saada nuo just kohdilleen. Nosturissa on 22mm reiät kiinnityksiin joten mitoituksen pitäisi olla juuri kohdillaan. Mutta onko tuo ihan liian vaikea ja riskaabeli yritys. Olisiko tasainen lattia ja 20mm kiilapultit järkevämpi ratkaisu?
Nosturin pohjat. Eli sain nosturin mitat ja ajattelin että vedän valuun 20mm 8.8 kierretangot. Tein sabluunat mittoihin ja nyt pitäisi saada nuo just kohdilleen. Nosturissa on 22mm reiät kiinnityksiin joten mitoituksen pitäisi olla juuri kohdillaan. Mutta onko tuo ihan liian vaikea ja riskaabeli yritys. Olisiko tasainen lattia ja 20mm kiilapultit järkevämpi ratkaisu?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Melkein väittäisin näin. Tällä tavalla olen kiinnittänyt kaksi nosturia, ja hienosti on sujunut. Helppoa ja tehokasta.Alfistipohjoosesta kirjoitti:Olisiko tasainen lattia ja 20mm kiilapultit järkevämpi ratkaisu?
Paitsi että molemmilla kerroilla on pora osunut lattilämmitys vesiputkeen, mutta tämä on johtunut epätarkoista putkipiirrustuksista

- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Tein tarkan sabluunan 21mm vahvasta lastulevystä. Hmm...itse olin ajatellut tehdä tuosta jo valmiiksi raudoituksiin hitsatun hässäkän mutta jos painais sen sitten vasta kun ko.kohta on valettu. Kauankos sitten pystyy ähräämään sitä kohdilleen? Tietysti jotain pitää olla että ei lähde muttereiden kanssa pyörimään tai pullahda ulos.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Mitä on joskus betoniin tullut töissä kiinnitettyä, niin tein juuri niinkuin Epezi sanoi.
Kiila-ankkurit (siis sellaiset lyötävät pultit) on kätevät. Senkun poraa hiltillä reiät betoniin ja lyö pultit paikalleen. Ei tarvi nostella tosiaan nosturia yli ja ei väänny valaessa vinoon ja saa varmasti kohdalleen. Jos laippa on tarpeeksi iso, niin voi periaatteessa mallata nostimen paikalleen ja porata reiän läpi betoniin ja lyödä ne ankkurit paikalleen ja vetää mutterit kiinni.
Kiila-ankkurit (siis sellaiset lyötävät pultit) on kätevät. Senkun poraa hiltillä reiät betoniin ja lyö pultit paikalleen. Ei tarvi nostella tosiaan nosturia yli ja ei väänny valaessa vinoon ja saa varmasti kohdalleen. Jos laippa on tarpeeksi iso, niin voi periaatteessa mallata nostimen paikalleen ja porata reiän läpi betoniin ja lyödä ne ankkurit paikalleen ja vetää mutterit kiinni.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Täytynee tehdä noin. Jos ja kun on suuri vaara että nuo kierretangot ei mene kohdilleen niin sitten on homma aikas vaikee kun pultit muutaman millin väärässä. Vois tietty sen verran katsoa että ei laita pahimpia raudoituksia noihin pulttien kohdille.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)