Maitojunalla kotiin
Valvoja: Moderators
Maitojunalla kotiin
Sai sitten viikonloppureissu Mikkeliin ikävän alun, kun Alfasta alkoi kuulumaan outo ääni kymppi pari ennen Mikkeliä. Parin konsultaatiopuhelun jälkeen päädyttiin ajamaan auto määränpäähän, kun öljyä ja vettä oli, lämmöt pysyivät kurissa eikä mitään hälyvalojakaan palanut. Perille päästiin lisäongelmitta, ellei omaa verenpaineen nousua lasketa sellaiseksi. Lauantaina soiteltiin taas, kun oma ymmärrys autoista hyvin heikkoa. J. Hannula ja auton myynyt taho eivät suositelleet auton ajamista kotiin ennen ammatti-ihmisen arviota. Jouduttiin sitten ottamaan junakyyti takaisin Turkuun ja Alfa jäi sinne odottelemaan hoitoon pääsyä.
Tänään soittokierros lähimpiin Delta-autoihin (Mikkelin DA:ssa ei työkaluja Alfaan): Lahdessa ystävällisiä, mutta seuraava vapaa aika vasta viikon kuluttua, Jyväskylässä ei vastattu puhelimeen, Kouvolassa "ei voisi vähempää kiinnostaa" -asenne, mutta ensimmäinen vapaa aika jo huomenna. Alfa siis lavetille ja Kouvolaan. Huomenna olemme toivottavasti jo viisaampia.
Yritä tässä sitten päättää kumpi on ikävämpää: auton hajoaminen toiselle puolelle Suomea vai se, että kaikki Alfan ostoa ilkkuneet (kateelliset?) tuttavat saavat nyt halvat, jopa ilmaiset naurut.
Tänään soittokierros lähimpiin Delta-autoihin (Mikkelin DA:ssa ei työkaluja Alfaan): Lahdessa ystävällisiä, mutta seuraava vapaa aika vasta viikon kuluttua, Jyväskylässä ei vastattu puhelimeen, Kouvolassa "ei voisi vähempää kiinnostaa" -asenne, mutta ensimmäinen vapaa aika jo huomenna. Alfa siis lavetille ja Kouvolaan. Huomenna olemme toivottavasti jo viisaampia.
Yritä tässä sitten päättää kumpi on ikävämpää: auton hajoaminen toiselle puolelle Suomea vai se, että kaikki Alfan ostoa ilkkuneet (kateelliset?) tuttavat saavat nyt halvat, jopa ilmaiset naurut.
147 2.0 Selespeed -02
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Kiitokset myötätunnosta.
Olen aina ollut huono sivuäänten määrittelyssä, mutta yritän nyt kuitenkin. Kiinnitimme huomiomme ajaessa autoon sisälle kuuluneeseen "fläf-fläf-fläf"-ääneen, ihan kuin jokin pyörisi ilmavirrassa. Tuo ääni kuuluu sisälle vain kaupunkinopeuksissa. Kahdeksankympin vauhdissa se peittyy muun mölyn alle. Tyhjäkäynnissä ulos kuuluu lähinnä nakuttavaksi luokiteltava ääni. Tuo nakuttava ääni paikallistui mielestämme moottoriin. Kaasua painettaessa ääni yltyy entisestään. Ihan kun joku olisi käynyt vaihtamassa TS:n ruohonleikkuriin.
Arvon raati on hyvä ja heittää tämän kurjan määrittely-yrityksen pohjalta arvailuja siitä, mikä Alfa-parkaamme vaivaa.
DA:n tilanneraporttia ja laskua odotellessa...
Olen aina ollut huono sivuäänten määrittelyssä, mutta yritän nyt kuitenkin. Kiinnitimme huomiomme ajaessa autoon sisälle kuuluneeseen "fläf-fläf-fläf"-ääneen, ihan kuin jokin pyörisi ilmavirrassa. Tuo ääni kuuluu sisälle vain kaupunkinopeuksissa. Kahdeksankympin vauhdissa se peittyy muun mölyn alle. Tyhjäkäynnissä ulos kuuluu lähinnä nakuttavaksi luokiteltava ääni. Tuo nakuttava ääni paikallistui mielestämme moottoriin. Kaasua painettaessa ääni yltyy entisestään. Ihan kun joku olisi käynyt vaihtamassa TS:n ruohonleikkuriin.
Arvon raati on hyvä ja heittää tämän kurjan määrittely-yrityksen pohjalta arvailuja siitä, mikä Alfa-parkaamme vaivaa.
DA:n tilanneraporttia ja laskua odotellessa...
147 2.0 Selespeed -02
- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
Juuri näin. Tutulla hajosi uudesta Volvosta automaaginen vaihdelaatikko tässä 1,5 vuotta sitten ja sinne jäi Ruotsin ylpeys mökin pihalle. Vaihtoon meni koko laatikko - korjauskelvoton. Taisipa uuden laatikon saaminenkin kestää vielä kohtuuttoman kauan.Ciancarlo kirjoitti:Voi-voi-voi. Osanottoni.
Naura sinä sitten niille toisille, kun niiden volvot hajoaa..
Terv. CC.
Alfa Romeo - immagine di bellezza
Ensimmäiset murheelliset viestit Kouvolan DA:sta kertovat, että Alfa nakuttaa, savuttaa ja öljyä alle alamerkin (emme siis ilmeisesti osaa edes katsoa öljyjä). Lisää seuraa kunhan saavat kannen auki. Kuulostaa pahasti siltä, että ainakin loppuvuoden ja mahdollisesti myös osa ensi vuoden humputtelukassasta menee Alfan korjaamiseen
147 2.0 Selespeed -02
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Pahasti näyttää siltä koko lysti jää meidän maksettavaksemme. Eivät nimittäin ainakaan toistaiseksi löytäneet moottorin hajoamiselle muuta syytä kuin öljyn vähyyden. Eivätkä löytäneet mitään halkeamaa tms. josta öljy olisi kadonnut.
Onhan niitä öljyjä tullut välillä katsottua. Omaa tyhmyyttä, kun ei enää tullut öljyjä katsoneeksi siinä vaiheessa, kun Mikkeliin päästiin, vaikka muuten sitä autoa siinä pitkään ihmeteltiin. Oli siinä väkeä enempikin sitä katsomassa, eikä kenellekään tullut moinen mieleen. Joukossa tyhmyys tiivistyy ja tyhmyydestä sakotetaan.
Järjestääköhän kukaan "Näin tarkistat öljyt Alfa Romeo 147:stä (5 ov/ 8 op)"-kurssia. Ilmoittautuisin heti paikalla
Onhan niitä öljyjä tullut välillä katsottua. Omaa tyhmyyttä, kun ei enää tullut öljyjä katsoneeksi siinä vaiheessa, kun Mikkeliin päästiin, vaikka muuten sitä autoa siinä pitkään ihmeteltiin. Oli siinä väkeä enempikin sitä katsomassa, eikä kenellekään tullut moinen mieleen. Joukossa tyhmyys tiivistyy ja tyhmyydestä sakotetaan.
Järjestääköhän kukaan "Näin tarkistat öljyt Alfa Romeo 147:stä (5 ov/ 8 op)"-kurssia. Ilmoittautuisin heti paikalla
147 2.0 Selespeed -02
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Osanottoni.
Tämä voi olla puukon kääntöä tuoreessa haavassa, mutta tuossa koko motin hinta uutena: http://www.tmuukkonen.fi/Shop/html/522.html
Tuosta öljyntarkastamisesta vielä: Vaimo on äänekkäästi protestoinut 156:n öljytikkuviritelmää ensikohtaamisesta lähtien ja kyllähän se totta puhuen on paljon epämääräisempi luettavuudeltaan kuin esim. edesmenneen Ooppelin. Ihan kaikkea ei tarvitse näistäkään kehua
3-5 mittausta ja luottaa sitten niiden keskiarvoon tuntuu olevan kupletin juoni öljyjä tarkastaessa vaikka auto olisi seissytkin tovin.
Ulkomaiden foorumeilta olen kyllä lukenut ainakin yhden "öljyt katosivat jäljettömiin" tarinan juuri TS koneen kohdalla, joten älä vielä myönny ottamaan syytä niskoille. Ei niiden tulisi kadota muutaman sadan kilometrin aikana, vaikka taso olisikin ollut vain puolessa välissä tikkun merkkejä - puhutaan silloin yli 2 litran hävikistä, jos kerran sitä oli vielä ollut noin litra jäljellä.
Tämä voi olla puukon kääntöä tuoreessa haavassa, mutta tuossa koko motin hinta uutena: http://www.tmuukkonen.fi/Shop/html/522.html
Tuosta öljyntarkastamisesta vielä: Vaimo on äänekkäästi protestoinut 156:n öljytikkuviritelmää ensikohtaamisesta lähtien ja kyllähän se totta puhuen on paljon epämääräisempi luettavuudeltaan kuin esim. edesmenneen Ooppelin. Ihan kaikkea ei tarvitse näistäkään kehua
3-5 mittausta ja luottaa sitten niiden keskiarvoon tuntuu olevan kupletin juoni öljyjä tarkastaessa vaikka auto olisi seissytkin tovin.
Ulkomaiden foorumeilta olen kyllä lukenut ainakin yhden "öljyt katosivat jäljettömiin" tarinan juuri TS koneen kohdalla, joten älä vielä myönny ottamaan syytä niskoille. Ei niiden tulisi kadota muutaman sadan kilometrin aikana, vaikka taso olisikin ollut vain puolessa välissä tikkun merkkejä - puhutaan silloin yli 2 litran hävikistä, jos kerran sitä oli vielä ollut noin litra jäljellä.
- Campari
- Viestit: 599
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:55
- Car(s): 159 jts (x-files:156ts,147ts,156jtssw,mb500sl,gtv v6 3.0,156v6)
- Paikkakunta: Tampere
Kyllä täältäkin saat kohtalotoverin sympatiaa, vaikkei omassa tapauksessani öljyt olleetkaan todistettavasti kadonneet. Ihmeellistä tuntuu olevan se, että 147 lukumäärän pienuudesta näitä vakavia vahinkoja tuntuu sattuvan juuri niille. TM:n testiauto mukaanlukien, jos joku vielä muistaa.
Huonoa karmaa, vai mitä lienee... meilläkin toimi ilman mutinoita, kunnes kerrasta kajahti sitten laakeri.
Kyllä tuollaiset tonnien remontit palkansaajaa kirpaisee, sanokoot reteilijät mitä hyvänsä. Siinä rupeaa olemaan italofililstelyt kovilla, sanon mä.
Tuo öljytikku on kyllä sellainen, että sen kanssa saa olla tarkkana, ja useamman kerran se katsoa ja pyyhkiä, se kun öljyyntyy siitä putkesta niin helposti ja antaa väärän indikaation, kantsii kattoa kumpi puoli siitä oikeasti näyttää sen tason, tämä niin kuin varoitukseksi muille.
-cr (ex 156ts, ex 147ts)
Huonoa karmaa, vai mitä lienee... meilläkin toimi ilman mutinoita, kunnes kerrasta kajahti sitten laakeri.
Kyllä tuollaiset tonnien remontit palkansaajaa kirpaisee, sanokoot reteilijät mitä hyvänsä. Siinä rupeaa olemaan italofililstelyt kovilla, sanon mä.
Tuo öljytikku on kyllä sellainen, että sen kanssa saa olla tarkkana, ja useamman kerran se katsoa ja pyyhkiä, se kun öljyyntyy siitä putkesta niin helposti ja antaa väärän indikaation, kantsii kattoa kumpi puoli siitä oikeasti näyttää sen tason, tämä niin kuin varoitukseksi muille.
-cr (ex 156ts, ex 147ts)
Alfa Romeo - automaailman Aku Ankka
- rim
- Viestit: 767
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
- Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
- Paikkakunta: Seinäjoki
Mitäs nuo Eestipojat, kannattaa ainakin kysyä jos joutuu omaan piikkiin homman tekemään. ÄLÄ kuitenkaan luovuta liian helpolla !!!ErbB kirjoitti:Tässä on jo hiukkasen ehditty vaihtoehtoja miettiä. Olisikohan fiksuinta lopettaa auton kaiveluttaminen DA:ssa ja viedä suorinta tietä Muukkoselle. Vai löytyisikö lähempää hyvän hinta-laatusuhteen omaavaa vaihtoehtoa? Vaikkei matka sinänsä ole ongelma, kyyti järjestyy.
Vrt: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=6273
Edit: lisätty linkki
Viimeksi muokannut rim, 16 Syys 2005, 10:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
156 V 6 ei syö öljyä yhtään ja vaimon 147 1,6 hörppii aikasten lailla eli kannattaa silmäillä tikkua 1 x 1000 km.Campari kirjoitti:Kyllä täältäkin saat kohtalotoverin sympatiaa, vaikkei omassa tapauksessani öljyt olleetkaan todistettavasti kadonneet. Ihmeellistä tuntuu olevan se, että 147 lukumäärän pienuudesta näitä vakavia vahinkoja tuntuu sattuvan juuri niille. TM:n testiauto mukaanlukien, jos joku vielä muistaa.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Alfa tuli sitten haettua Kouvolan DA:sta. Olivat siellä sitä mieltä, että auton myyjän tulisi maksaa osa kuluista, koska ei noinkin uudesta autosta pitäisi öljyjen hävitä 5000 km:n ajolla. Visa-Auto vetoaa edelleen käyttövirheeseen, eikä aio maksaa senttiäkään. Vielä ei kuitenkaan ole annettu periksi.
Joka tapauksessa uusi moottori on tilattu ja Alfa lähtee ensi viikolla Ähtävää kohti. Tällä hetkellä kustannusarvio siinä 5300e sisältäen DA:n laskun 590e. Saa sitten unohtaa ulkomaanmatkat ja muun humputtelun vähäksi aikaa, mutta pääasia on, että kohta (toivottavasti) pääsee taas Alfan rattiin
Joka tapauksessa uusi moottori on tilattu ja Alfa lähtee ensi viikolla Ähtävää kohti. Tällä hetkellä kustannusarvio siinä 5300e sisältäen DA:n laskun 590e. Saa sitten unohtaa ulkomaanmatkat ja muun humputtelun vähäksi aikaa, mutta pääasia on, että kohta (toivottavasti) pääsee taas Alfan rattiin
147 2.0 Selespeed -02
Siis jos minä tuota oikein tulkitsin, niin olit kuitenkin katsonut öljyt ihan vast'ikään vai mitä tuo "kesken matkan" tarkoittaa? En sitten ymmärrä mistä ihmeen käyttövirheestä tässä voi olla kyse.ErbB kirjoitti:Eipä tuosta kauan aikaa ole, kun öljyt tarkistettiin. Ja tuli ne tuossa kesken matkan katsottua ja silloin oli siinä ala- ja ylämerkin puolivälissä likimain.
Ei sitä nyt voi edellyttää, että öljytaso tsekataan 100km välein - edes Alfasta prkl...
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
mielestäni kone kannattaisi purkaa ja katsoa minkä takia öljyä on kulunut noin paljon, ehkäpä kyse materiaali tai valmistusviasta jolloin mielestäni korvaus vastuu kuuluu valmistajalle..ainakin jos auto on huolettu huolto-ohjelman mukaisesti..ErbB kirjoitti:Alfa tuli sitten haettua Kouvolan DA:sta. Olivat siellä sitä mieltä, että auton myyjän tulisi maksaa osa kuluista, koska ei noinkin uudesta autosta pitäisi öljyjen hävitä 5000 km:n ajolla. Visa-Auto vetoaa edelleen käyttövirheeseen, eikä aio maksaa senttiäkään. Vielä ei kuitenkaan ole annettu periksi.
Joka tapauksessa uusi moottori on tilattu ja Alfa lähtee ensi viikolla Ähtävää kohti. Tällä hetkellä kustannusarvio siinä 5300e sisältäen DA:n laskun 590e. Saa sitten unohtaa ulkomaanmatkat ja muun humputtelun vähäksi aikaa, mutta pääasia on, että kohta (toivottavasti) pääsee taas Alfan rattiin
- Antijape
- Viestit: 758
- Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
- Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS
Samaa mieltä ysikympin kanssa. Tosin on itsellekin jäänyt hieman epäselvä kuva mikä nyt todellisuudessa oli tämä öljyntarkistus väli. Eli tarkastitko kesken matkan ja kuinka paljon tämän tarkastuksen jälkeen ajettiin? Entäpä mitä tarkoittaa tuo sanomasi DA:n lausahdus että: "ei noinkin uudesta autosta pitäisi öljyjen hävitä 5000(?)km ajolla". Eli onko autolla ajettu oston jälkeen 5000km, eikä öljyä ole lisätty tänä aikana? Jos omaan sataneljäseppoon vertaan niin tuo 5000km olisi imenyt koneeni täysin tyhjäksi öljystä. Tämä siis vanhoilla moobbileilla, jolloin öljyä kului ~1l/1000km.
Elä nyt käsitä väärin. Ehdottomasti ole sinun puolellasi ja tulen vaikka liikkeeseen mehkaamaan kanssasi! Oli asiat niin tai näin öljyjen ei tosiaan pitäisi näin uudesta autosta kadota minnekään 5000km aikana. Vaikka todellisuus on alfassa tietysti toinen. Toisaalta jos sinulle ei ole kauppaa tehdessä tästä ominaisuudesta mainittu, mielestäni voi vedota piilovikaan/esittää tyhmää. Uskoisin että esim. kuluttajasiamies on asista samaa mieltä. En nyt muista mitä ohjekirja sanoo öljyntarkastusvälistä, mutta jos se on suurempi/noin sama kuin tuo 5000km (ei kyllä taida olla...), niin silloin mikään ei viittaa käyttövirheeseen. Mutkikas juttu kaikenkaikkiaan, mutta koska kyseessä on noinkin iso raha kannattaa tämä selvittää perinpohjin vaikka lakimiesten avulla. IMO.
Elä nyt käsitä väärin. Ehdottomasti ole sinun puolellasi ja tulen vaikka liikkeeseen mehkaamaan kanssasi! Oli asiat niin tai näin öljyjen ei tosiaan pitäisi näin uudesta autosta kadota minnekään 5000km aikana. Vaikka todellisuus on alfassa tietysti toinen. Toisaalta jos sinulle ei ole kauppaa tehdessä tästä ominaisuudesta mainittu, mielestäni voi vedota piilovikaan/esittää tyhmää. Uskoisin että esim. kuluttajasiamies on asista samaa mieltä. En nyt muista mitä ohjekirja sanoo öljyntarkastusvälistä, mutta jos se on suurempi/noin sama kuin tuo 5000km (ei kyllä taida olla...), niin silloin mikään ei viittaa käyttövirheeseen. Mutkikas juttu kaikenkaikkiaan, mutta koska kyseessä on noinkin iso raha kannattaa tämä selvittää perinpohjin vaikka lakimiesten avulla. IMO.
No näinpä..Kaverin 240 "ratakireellä"volvolla oltiin mökille menossa kun rupes ulinaa kuuluumaan takapenkin seutuvilta,eikö ulina hiljentynyt yhtään senkään jälkeen kun sai takapenkin remusakin hiljentymään(minä itse olin pelkääjän paikalla )Päästiin kuitenkin perille mökille ja auto tunkattiin ilmaan perästä ja perän proppu auki.Niin kuin olis siipappia kaatanut ulos pullosta,lisänä hilettätmv kirjoitti:Juuri näin. Tutulla hajosi uudesta Volvosta automaaginen vaihdelaatikko tässä 1,5 vuotta sitten ja sinne jäi Ruotsin ylpeys mökin pihalle. Vaihtoon meni koko laatikko - korjauskelvoton. Taisipa uuden laatikon saaminenkin kestää vielä kohtuuttoman kauan.Ciancarlo kirjoitti:Voi-voi-voi. Osanottoni.
Naura sinä sitten niille toisille, kun niiden volvot hajoaa..
Terv. CC.
Viikonlopun jälkeen lähdettiin taksilla pois ja volvo jäi sinne..
Pääsi kerrankin sanomaan"oltais tultu alfalla"
Auton ohjekirjasta tarkistin, että öljyt tulee tarkistaa 3000 km välein. Meillä ollessa autosta on öljyt tarkistettu n. 1500 km:n välein ja ajettu on reilut 5000 km (mittarissa yhteensä reilut 80 000 km). Eikä auton myynyt Visa-Auto maininnut mitään öljyn kulutuksesta (kehuivat vaan autoa maasta taivaaseen).
Moottoria purettiin noin 9 tuntia DA:ssa eivätkä siellä löytäneet mitään selitystä öljyjen häviämiselle/kulutukselle.
Moottoria purettiin noin 9 tuntia DA:ssa eivätkä siellä löytäneet mitään selitystä öljyjen häviämiselle/kulutukselle.
147 2.0 Selespeed -02
- Antijape
- Viestit: 758
- Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
- Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS
Tässä tapauksessa voisi ajatella että jos tämä kesken matkan tehdyn tarkastuksen jälkeen on ajettu alle 3000km (edit), mielestäni kyse ei voi olla käyttövirheestä. Tosin tässä on taas sana sanaa vastaan, eli tätä tarkastusta voi olla vaikea todistaa.MrKirby kirjoitti:Ohjekirjassa neuvotaan tarkastamaan öljy tuhannen kilometrin välein.
edit: Taistella tässä kannattaa kuitenkin viimeiseen asti. Monesti on tullut todistettua että yleensä kova purnaaminen auttaa ainakin jonkiverran.
Jos auto on huollettu kirjan mukaan niin myyjäliikkeellä on todistusvelvollisuus käyttövirheestä - ei auton käyttäjällä!Antijape kirjoitti:Tässä tapauksessa voisi ajatella että jos tämä kesken matkan tehdyn tarkastuksen jälkeen on ajettu alle 3000km (edit), mielestäni kyse ei voi olla käyttövirheestä. Tosin tässä on taas sana sanaa vastaan, eli tätä tarkastusta voi olla vaikea todistaa.MrKirby kirjoitti:Ohjekirjassa neuvotaan tarkastamaan öljy tuhannen kilometrin välein.
.
Myyjäliike on vastuussa myymästään tavarasta. Varsinkin, jos ovat myyneet "priimana" ja olet ostanut sen siinä uskossa ja tiedossa. Jos ostosta on kulunut yli 6 kk, niin se ei vielä merkitse mitään, koska tavaran käyttöikä on oletetusti paljon pidempi. Vika tai piilovika - ihan sama - et ole yksin vastuussa! Kuluttaja-asiamiehen kautta valitus kuluttavalituslautakuntaan ja vaadit sieltä myjäliikkeelle suositusta kantaa vastuunsa.
Tsemppiä!
Kaivoin vielä tämän topikin naftaliinista. Alfa sai sitten nokalleen upouuden moottorin. Hain sen viime torstaina Muukkoselta kotiin. Olipahan kiva taas päästä Alfan rattiin, ehtihän se olla yli kuukauden korjausreissulla. Tulin oikein kiertoreittiä Vaasan kautta kotiin, kun oli niin nastaa (Tai sitten lyhyemmällä reitillä olisi ollut liian monta liikkuvaa osaa eli mutkaa matkassa, enkä ehkä olisi selvinnyt ikinä takaisin Turkuun...)
Muukkoselle pisteet kotiin. Palvelu oli ystävällistä ja ripeää. Kustannusarvio tosin ei ihan pitänyt. Koko lystille tuli hintaa karvan alle 6000 e, josta DA:n laskua 590 e.
Valitus kuluttujavalituslautakuntaan on pientä hiomista varten valmis. Myyjäliikkeen (Visa-Auto, Raisio) asenne ei vaan ollut kovin rohkaiseva: " Tehkää vaan valitus, on meillä ollut tapana niitä noudattaa, elleivät ihan kohtuuttomia ole". Aikaisemmin emme vastaavanlaisia valituksia ole joutuneet laatimaan, joten jos jollakulla on hyviä kikkoja, ne otetaan ilolla vastaan.
Vanha moottori on varastossa odottelemassa kuluttajavalituslautakunnan päätöstä. Pakkasivat sen ystävällisesti niin hienosti sen Kouvolan DA:ssa kyyntiin, että peräkontti on tahriintunut ja keltaisella nahkapenkilläkin oli öljyä. Kiukkuinen soitto auttoi sen verran, että lupasivat putsata penkin ja kontin Turun DA:ssa. Kuvittelisi, että ammattilaiset ymmärtäisivät laittaa alle kunnolla muovia ennen kuin pakkaavat öljyisiä moottorin osia kyytiin, mutta kun ei. Aina saisi olla itse vahtimassa, mutta minkäs teet, kun auto hajoaa toiselle puolelle maata.
Vielä kun saisi auton pestyä ja vahattua ennen talven tuloa...
Muukkoselle pisteet kotiin. Palvelu oli ystävällistä ja ripeää. Kustannusarvio tosin ei ihan pitänyt. Koko lystille tuli hintaa karvan alle 6000 e, josta DA:n laskua 590 e.
Valitus kuluttujavalituslautakuntaan on pientä hiomista varten valmis. Myyjäliikkeen (Visa-Auto, Raisio) asenne ei vaan ollut kovin rohkaiseva: " Tehkää vaan valitus, on meillä ollut tapana niitä noudattaa, elleivät ihan kohtuuttomia ole". Aikaisemmin emme vastaavanlaisia valituksia ole joutuneet laatimaan, joten jos jollakulla on hyviä kikkoja, ne otetaan ilolla vastaan.
Vanha moottori on varastossa odottelemassa kuluttajavalituslautakunnan päätöstä. Pakkasivat sen ystävällisesti niin hienosti sen Kouvolan DA:ssa kyyntiin, että peräkontti on tahriintunut ja keltaisella nahkapenkilläkin oli öljyä. Kiukkuinen soitto auttoi sen verran, että lupasivat putsata penkin ja kontin Turun DA:ssa. Kuvittelisi, että ammattilaiset ymmärtäisivät laittaa alle kunnolla muovia ennen kuin pakkaavat öljyisiä moottorin osia kyytiin, mutta kun ei. Aina saisi olla itse vahtimassa, mutta minkäs teet, kun auto hajoaa toiselle puolelle maata.
Vielä kun saisi auton pestyä ja vahattua ennen talven tuloa...
147 2.0 Selespeed -02
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
Mulle löivät samaisessa kaupassa talvipyörät pystyyn konttiin ja kannen kiinni... kivasti sitten oli vähän naarmuuntunut se muovi sieltä kontista. Puratutin renkaat pois ja laitatutin uudestaan suojien kanssa, että menisi oppi perille...
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
No niin, nyt se miunkin 147 1,6 88kW 16V TS hajos. Oli kuulemma jo ostettaessa paskana. Nyt vein huoltoon nakutuksesta, niin yläkerta aiheutti nakutuksen ja alakerta öljynsyönnin. Yläkerta ja alakerta menis kummatkin uusiks joten paras vaihtehto on ostaa siihen uus moottori.
Huoltamona TT-Auto Savonlinnassa. Heiltä sain tarjouksen 6000-6500€ johon sis. kytkin, työsylinteri, moottori, ilmastoinnin täyttö ja työt. Miltä kuulostaa?
Kateltiin sit tuossa kotona, että Muukkoselta sais sen täydellisen 2.0-pannun vähän yli 4k€. Eikai prkl kytkin, ilmastoinnin täytöt ja päivän työ maksa oikeasti 2k-2,5k€?
Onko kokemuksia?
Huoltamona TT-Auto Savonlinnassa. Heiltä sain tarjouksen 6000-6500€ johon sis. kytkin, työsylinteri, moottori, ilmastoinnin täyttö ja työt. Miltä kuulostaa?
Kateltiin sit tuossa kotona, että Muukkoselta sais sen täydellisen 2.0-pannun vähän yli 4k€. Eikai prkl kytkin, ilmastoinnin täytöt ja päivän työ maksa oikeasti 2k-2,5k€?
Onko kokemuksia?
Tuossa lukee "without auxiliaries". Mitähän se tarkottaa? Huoltoukkeli sano, että joskus toimittanu (joku maahantuoja) koneen jopa ilman hihnoja etc. Ei se kauhee säästö oo jos siihen joutuu paljonkin osia tilaamaan kaveriksi.
Kytkin kyllä tointaa vaihtaa samalla kun kone poissa ja ilmastointihan ei paljoo yli satasta sais maksaa. Silti siinä jää aika kova tuntipalkka pojalle. N. 150€/h.
Nooh, tämmöstähän tämä on. Saanpahan nyt ensimmäistä kertaa kunnon koneen nokalle ja kakslitranenkin liikauttaa hyvin pikkuitalialaisneitiä.
Kytkin kyllä tointaa vaihtaa samalla kun kone poissa ja ilmastointihan ei paljoo yli satasta sais maksaa. Silti siinä jää aika kova tuntipalkka pojalle. N. 150€/h.
Nooh, tämmöstähän tämä on. Saanpahan nyt ensimmäistä kertaa kunnon koneen nokalle ja kakslitranenkin liikauttaa hyvin pikkuitalialaisneitiä.
-
- Viestit: 223
- Liittynyt: 13 Elo 2004, 04:22