Vähäpäästöisyydestä
Valvoja: Moderators
Vähäpäästöisyydestä
Lukeeko rekisteriotteessa, jos auto on vähäpäästöinen? Kaverilla on
jenkeistä tuotu auto vm. 93, eli suomessa autohan olisi jo sillä
kolmivaihekatilla? Rekisteriotteessa lukee pelkästä katista. Kun olisi aika
löytö se auto, jos sen vielä pystyisi myöhemmin turbottamaan. :O
jenkeistä tuotu auto vm. 93, eli suomessa autohan olisi jo sillä
kolmivaihekatilla? Rekisteriotteessa lukee pelkästä katista. Kun olisi aika
löytö se auto, jos sen vielä pystyisi myöhemmin turbottamaan. :O
Röhröh :o
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
kyllä kai se päästölappu on oltava aina, oli katti tai ei.
jos päästölappua ei ole katsastuksen yhteydessä esittää niin silloin mittaavat konttorilla..
jos päästölappua ei ole katsastuksen yhteydessä esittää niin silloin mittaavat konttorilla..
Viimeksi muokannut 90, 17 Joulu 2005, 21:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Isäukolla on tollanen -91 bemari, jossa on katti, muttei merkintää vähäpäästöisyydestä. Konttorilla aina ihmettelevät pieniä päästöjä, kun mittailevat ei-vähäpäästöisen rajoilla. Siinä ainakin sen katin voisi heivata pois ongelmitta, kunhan se sitten läpäisee ne lievemmät rajat. Eihän pelkkä katin olemassaolo voi riittää vähäpäästöisyyden vaatimukseksi, kun niitä on kuitenkin laitettu vanhempaankin kalustoon jälkiasennuksena, esim. heinäkuun -87 jälkeen käyttöönotetut jälkikäteen turbotetut autot.
Rapakon takana päästöistä alettiin välittämään jo 70-luvulla, joten -93:n osalta vähempien vaatimusten toivominen olisikin ollut hieman optimistista...
Rapakon takana päästöistä alettiin välittämään jo 70-luvulla, joten -93:n osalta vähempien vaatimusten toivominen olisikin ollut hieman optimistista...

Huh, sittenhän se on ihan helmi, auto on mazda mx-6 vm. 93. Autossa on katti mutta se EI ole vähäpäästöinen. Tarkistin asian toisesta saman ikäisestä autosta missä luki rekisteriotteessa erikoisehdoissa vähäpäästöinen. Hmm, eli siihen pystyy rakentaan helpommin jälkiasennusturbon? Tai näin olen ainakin käsittänyt.
Röhröh :o
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Kysyminen ja tarkistaminen ei auta mitään jos ei saa paperilla tätä päätöstä. Kokemusta on kun katsastin UAZ:n, monissa muissa konttoreissa, ko. kulkine on saatu katsastettua ilman rattilukkoa mutta Tampereella taas tuo vaadittiin, eli kats.miehen päätökset vaihtelevat kovasti konttoreittain vaikka asetuksessa taisi rattilukkopakko tulla jo v.1968.
Omassa 164 V6:a ei ole "vähäpäästöinen" maininta papereissa vaikka katti on ja aktiivihiilisuodatin, kun tivasin vastausta kats.mieheltä katin poistosta, hän sanoi silloin että katin voi poistaa mutta tiedä häntä taas seuraavana vuonna. Ainakin auto on aina mitattu väljemmän pakokaasunormin mukaan, vaikka ko. osista on maininta rekisteriotteessa. Olenhan myös katsastanut auton ilman oktaanirelettä (huomasin asian vasta jälkeenpäin) jolloin lambdasäätö ei tietääkseni toimi.
Omassa 164 V6:a ei ole "vähäpäästöinen" maininta papereissa vaikka katti on ja aktiivihiilisuodatin, kun tivasin vastausta kats.mieheltä katin poistosta, hän sanoi silloin että katin voi poistaa mutta tiedä häntä taas seuraavana vuonna. Ainakin auto on aina mitattu väljemmän pakokaasunormin mukaan, vaikka ko. osista on maininta rekisteriotteessa. Olenhan myös katsastanut auton ilman oktaanirelettä (huomasin asian vasta jälkeenpäin) jolloin lambdasäätö ei tietääkseni toimi.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Mulle sanoivat samanlaisen auton kanssa konttorilla vieraillessani, että rekisteriotteessa mainittua kattia ei saa poistaa, koska siitä on aikoinaan autoa rekisteröitäessä saatu verohelpotuksia. Sanoivat kuitenkin ettei sen tarvitse toimia, koska otteessa ei ole mainintaa vähäpäästöisyydestä.
Muutaman vuoden verran myöhemmin olikin toinen ääni kellossa. Sanoivat, että määräyksiä sovelletaan nykyään niin, että jos otteessa on lueteltu kolmitoimikatti ja aktiivihiilifilsu, autoa käsitellään aina vähäpäästöisenä. Alko jännittää, minä kun olin avartanut katin virtausta rautakangella
Kovalla tinkaamisella meni läpi "vielä tämän kerran".
Muutaman vuoden verran myöhemmin olikin toinen ääni kellossa. Sanoivat, että määräyksiä sovelletaan nykyään niin, että jos otteessa on lueteltu kolmitoimikatti ja aktiivihiilifilsu, autoa käsitellään aina vähäpäästöisenä. Alko jännittää, minä kun olin avartanut katin virtausta rautakangella

- Epäkelpokeräilijä -
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Aktiivihiilifilsu, siis se tankin höyryjä poistava suodatin? Tuohan on mulla ainakin ollut kaikissa autoissa vm. -81 eteenpäin? Hieman vastaava systeemi löytyy myös kotipaikan takapihalla majailevasta Kaliforniasta tuodusta Opel GT -72:sta, siinä tankin höyryt menee koneeseen poltettaviksi. Rekisteriotteessa noista ei ole mitään mainintaa, pitäisikö olla (että katin maininta tekisi autosta "vähäpäästöisen"?)
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Ei, vähäpäästöisen autosta tekee se että se on aikanaan saanut verohelpotuksia tuosta vähäpäästöisyydestä. Mutta vähäpäästöisyys on pakollista taas -92 vuoden jälkeen eli käytännössä auto on katsottava vähäpäästöiseksi tämän jälkeen vaikka se olisi unohtunut otteessa mainita.Toronado kirjoitti:Sen verran osaan sanoa minäkin että vaimon pösössä on kyllä katti mutta rek.otteessa ei mitään mainintaa vähäpäästoisyydestä,eli katti ei tee autosta automaattisesti vähäpäästoistä.
- jknracing
- Viestit: 3055
- Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
- Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
- Paikkakunta: lahti
- Viesti:
Voisko olla näin: Jos rekisteriotteessa on merkintä vähäpäästöisyydestä, niin katti pitää toimia leimalla. Tosin noista 90-luvun alun päästörajoista taitaa mennä auto läpi ilman kattiakin jos on kone ja moottorinohjaus kunnossa. Niin ainakin kävi kaverin (esson baarissa kuultua) turbo vectralle. Siis meni päästöistä lävitse ilman kattia.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
GTV meni vähäpäästöisen arvoistakin läpi ilman tuota katalyyttiäjknracing kirjoitti:Tosin noista 90-luvun alun päästörajoista taitaa mennä auto läpi ilman kattiakin jos on kone ja moottorinohjaus kunnossa. Niin ainakin kävi kaverin (esson baarissa kuultua) turbo vectralle. Siis meni päästöistä lävitse ilman kattia.
