Autokuumeen uhri (156 SW V6)
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 425
- Liittynyt: 15 Maalis 2006, 16:51
- Car(s): 156 V6 2.5 SW Boselift 2002/06 Novitec putket KW alusta
- Paikkakunta: Helsinki
Autokuumeen uhri (156 SW V6)
Tervehdys uudelta Alfistilta,
Tässä jokunen viikko sitten iski autokuume ja nettiä selaillessa tajusin että 156 on ihan mahdollinen ostos. Koeajoin yhden ja sitten toisenkin ja se toinen on nyt tallissa (156 SW V6 vm. 2002 ajettu 31000, hihna vaihdettu ja kaikki huollot tehty ajallaan, kahdet alkuperäiset 16" aluvanteet).
Hieman epäilytti ostaa kun luin tätä foorumia koska oikeastaan en ole pätkääkään kiinnostunut mistään omakorjaamisesta, mutta toisaalta positiivistakin tekstiä näkyi ja olen asennoitunut niin että se mikä hajoaa korjataan, siitä maksetaan ja se siitä. Auto on nimittäin aivan helmi ja olen koko ajan keksimässä (teko)syitä lähteä ajamaan. Lähtisivätpä lumet jo ple!
Plussia ja miinuksia:
+ muotoilu (erityisesti pidän tästä toiseksi uusimmasta etuosasta)
+ imago
+ ajotuntuma
+ penkit
+ tehot
+ moottorin ääni
+ sisätilaäänet hiljaiset
+ sisätilat (en ole ihan pieni äijä ja tilaa on loistavasti)
+ sisätilojen design ja valot
+ vaimoke tykkää Alfasta kuin sika limpusta
+ vääntöä löytyy myös isoilla vaihteilla
+ käynnistyy kylmänä ekalla
- kulutus (oli tiedossa ja vain hyväksyttävä se)
- helmat likaantuu helposti
- ykkönen todella lyhyt
- hieman jäykkä kytkin (tottuu kuitenkin nopeasti)
- ajoittaisia narinoita (tosin hyvin vähän)
- etukoristelistojen maali näyttää olevat höllässä
- suomen nopeusrajoitukset
- Bosen systeemin soundi (keskialue uupuu, missä EQ?)
- äänet kylmänä käynnistettäessä
- kaasupoljin sijoitettu ahtaasti (leveät kengät ei toimi, pakko ostaa varmaan Italialaiset kävelykengät)
Pari kysymystäkin olisi (kestäkää aloittelijaa) Alfamaisesta ajamisesta:
- onko kakkosella lähteminen huono asia moottorille/kytkimelle?
- mikä on paras kiihdytysstrategia (nopeita vaihtoja vai heti kolmoselle tms)? Vai onko sellaista? Miten se speksien 7,3 sek 0-100 mittaus tehdään?
- pari kertaa kierrokset käyneet nopeasti _lähellä_ huippua (punaisella) spurtatessa, syystä että moottorin ääni on kuitenkin niin hiljainen sisälle ja ykkönen on niin lyhyt - onko siitä todellista teknistä vaaraa vai rajoittaako vain moottori bensansyöttöä punaiselle mentäessä?
Tässä jokunen viikko sitten iski autokuume ja nettiä selaillessa tajusin että 156 on ihan mahdollinen ostos. Koeajoin yhden ja sitten toisenkin ja se toinen on nyt tallissa (156 SW V6 vm. 2002 ajettu 31000, hihna vaihdettu ja kaikki huollot tehty ajallaan, kahdet alkuperäiset 16" aluvanteet).
Hieman epäilytti ostaa kun luin tätä foorumia koska oikeastaan en ole pätkääkään kiinnostunut mistään omakorjaamisesta, mutta toisaalta positiivistakin tekstiä näkyi ja olen asennoitunut niin että se mikä hajoaa korjataan, siitä maksetaan ja se siitä. Auto on nimittäin aivan helmi ja olen koko ajan keksimässä (teko)syitä lähteä ajamaan. Lähtisivätpä lumet jo ple!
Plussia ja miinuksia:
+ muotoilu (erityisesti pidän tästä toiseksi uusimmasta etuosasta)
+ imago
+ ajotuntuma
+ penkit
+ tehot
+ moottorin ääni
+ sisätilaäänet hiljaiset
+ sisätilat (en ole ihan pieni äijä ja tilaa on loistavasti)
+ sisätilojen design ja valot
+ vaimoke tykkää Alfasta kuin sika limpusta
+ vääntöä löytyy myös isoilla vaihteilla
+ käynnistyy kylmänä ekalla
- kulutus (oli tiedossa ja vain hyväksyttävä se)
- helmat likaantuu helposti
- ykkönen todella lyhyt
- hieman jäykkä kytkin (tottuu kuitenkin nopeasti)
- ajoittaisia narinoita (tosin hyvin vähän)
- etukoristelistojen maali näyttää olevat höllässä
- suomen nopeusrajoitukset
- Bosen systeemin soundi (keskialue uupuu, missä EQ?)
- äänet kylmänä käynnistettäessä
- kaasupoljin sijoitettu ahtaasti (leveät kengät ei toimi, pakko ostaa varmaan Italialaiset kävelykengät)
Pari kysymystäkin olisi (kestäkää aloittelijaa) Alfamaisesta ajamisesta:
- onko kakkosella lähteminen huono asia moottorille/kytkimelle?
- mikä on paras kiihdytysstrategia (nopeita vaihtoja vai heti kolmoselle tms)? Vai onko sellaista? Miten se speksien 7,3 sek 0-100 mittaus tehdään?
- pari kertaa kierrokset käyneet nopeasti _lähellä_ huippua (punaisella) spurtatessa, syystä että moottorin ääni on kuitenkin niin hiljainen sisälle ja ykkönen on niin lyhyt - onko siitä todellista teknistä vaaraa vai rajoittaako vain moottori bensansyöttöä punaiselle mentäessä?
Re: Autokuumeen uhri (156 SW V6)
Ja se vasta noloa on kun ohitat jotain ja rinnalla lyö rajoittajalle kolmosella.PSS kirjoitti: - pari kertaa kierrokset käyneet nopeasti _lähellä_ huippua (punaisella) spurtatessa, syystä että moottorin ääni on kuitenkin niin hiljainen sisälle ja ykkönen on niin lyhyt - onko siitä todellista teknistä vaaraa vai rajoittaako vain moottori bensansyöttöä punaiselle mentäessä?

Eipä siitä mitään haittaa luulis olevan ja eikös se katkaise sytytystä joiltain sylintereiltä.
Tuskinpa tuosta punaisella käymisestä mitään haittaa ehjälle koneelle on. Mulla menee melkein päivittäin sinne..
Edellistä fiiua huollattaessa huoltomies tokas et on kone hyväs kunnos noihin kilsoihin mitä sillä oli ajettu. 1.2l 80hp ja aina ohittaes rajottimelle kun ei se muuten liikkunu
Ainakin karstat lähti...
En sitten kyllä ota mitään vastuita jos konees laulatat rikki
Edellistä fiiua huollattaessa huoltomies tokas et on kone hyväs kunnos noihin kilsoihin mitä sillä oli ajettu. 1.2l 80hp ja aina ohittaes rajottimelle kun ei se muuten liikkunu

En sitten kyllä ota mitään vastuita jos konees laulatat rikki

Ensinnäkin: onnittelut hyvästä valinnasta!
Tuskin kakkosella liikkeellelähdöstä ainakaan mitään isompaa haittaa on. Itsekään en jaksa aina ykköstä käyttää.
Ja kierrätä vaan huoletta konetta, kyllä se sitten rajoittaa punarajalla. Ei ole ihan sormilla laskettavissa ne kerrat, kun omassani rajoitin on paukkunut...
Etenkin radalla, mutta muutenkin. Kyllä Alfa kierroksia sietää ja kone tosiaankin laulaa niin nätisti yläkierroksilla, että ihan mielikseen sitä kuuntelee. Aiempia autoja ei edes tehnyt mieli kierrättää punarajalle - tosin vetokin tahtoi niistä hyytyä jo ennen sitä, toisin kuin alfan kutosesta.
Tuskin kakkosella liikkeellelähdöstä ainakaan mitään isompaa haittaa on. Itsekään en jaksa aina ykköstä käyttää.
Ja kierrätä vaan huoletta konetta, kyllä se sitten rajoittaa punarajalla. Ei ole ihan sormilla laskettavissa ne kerrat, kun omassani rajoitin on paukkunut...

- Ciancarlo
- Viestit: 1935
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
- Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale - Paikkakunta: Hki
Hienon pelin ostit, tervetuloa raatiin vaan!
Yllä tulikin jo vastauksia kysymyksiisi. Lisäisin vielä sen, että AR:n moottorit tuntuvat todella tykkäävän kunnollisesta kierrättämisestä, ainakin ratapäivien jälkeen kone tuntuu selvästi herkemmältä..
Btw, maksimikiihtyvyyttä haettaessa kaasua ei paljon tarvi lattiasta nostella.
Yllä tulikin jo vastauksia kysymyksiisi. Lisäisin vielä sen, että AR:n moottorit tuntuvat todella tykkäävän kunnollisesta kierrättämisestä, ainakin ratapäivien jälkeen kone tuntuu selvästi herkemmältä..

Btw, maksimikiihtyvyyttä haettaessa kaasua ei paljon tarvi lattiasta nostella.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!
Re: Autokuumeen uhri (156 SW V6)
Kummassakin 156:ssa on kaasupolkimen viereinen verhoilu ollut irti. Jalalle jää sen takia todella vähän tilaa. Asia on kuitenkin korjattavissa.PSS kirjoitti:- kaasupoljin sijoitettu ahtaasti (leveät kengät ei toimi, pakko ostaa varmaan Italialaiset kävelykengät)
Kokeile jos verhoilu antaa myöten painettaessa. Polkimen lähistöllä lattiahuovan alla on verhoilunasta jonka voi painaa tuurilla kiinni. Sen löytää tunnustelemalla. Tilaa tulee sentin pari lisää.
Ei sinne saappaita silti mahdu ja jos huopa ei anna myöden se on kunnossa.
Re: Autokuumeen uhri (156 SW V6)
Blaukkarin spekseissä lukee että siinä on EQ, mutta tuossa bosen systemiissä se on ilmeisesti disabloitu kun ei valikosta löydy. Rajoittajalle vetämisestä ei pitäisi olla mitään haittaa mutta ei sitä huvikseen sinne kannata polkea. Rajoitin on muuten sitten ylempänä kuin mistä punainen alkaaPSS kirjoitti: - Bosen systeemin soundi (keskialue uupuu, missä EQ?)
- pari kertaa kierrokset käyneet nopeasti _lähellä_ huippua (punaisella) spurtatessa, syystä että moottorin ääni on kuitenkin niin hiljainen sisälle ja ykkönen on niin lyhyt - onko siitä todellista teknistä vaaraa vai rajoittaako vain moottori bensansyöttöä punaiselle mentäessä?
Itellä on aina tuntunut että melkein kaikissa lämminverisissä italialiaanoissa kun on kierroskone niin se punainen alue kiekkamittarissa on vain "tähtäin" jonne se viisari pitää saada osumaan jos nopeasti halutaan liikkua
Alussa tuntui että eihän noita vaihteita kerkee kelaamaan ylös sitä vauhtia mitä pitäisi mutta nopeesti kaikkeen tottuu, nyt jo haluaisi lisää piristettä nokalle ja GTA:t ollu kuolauksessa hetken tovin. Kytkin tuntui luvattoman jäykältä aluksi mutta nyt se tuntuu siltä kuin kytkimen pitäisikin tuntua, muissa riisikupeissa tuntuu olevan ihan lärppäkytkin. Lainaan AlfaTomin sanomaa 156 V6 kytkin topikista:


Niin ja tietty tervetuloa joukkoon PSS.moottoripyöräpuolelta vastaava sanonta:
Laverda. Vain miehille.
Mitäs kytkin tykkää tuosta luistattamisesta?!? Itse kyllä lähden liikkelle ykkösellä, eiköhän se siihen ole tarkoitettukin.MrKirby kirjoitti:Ensinnäkin: onnittelut hyvästä valinnasta!
Tuskin kakkosella liikkeellelähdöstä ainakaan mitään isompaa haittaa on. Itsekään en jaksa aina ykköstä käyttää.
Ei enää Alfaa... eipä
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Tervetuloa joukkoon, ja onnittelut valinnasta
Ja kyllä se nopein speksien mukainen kiihdytys tosiaan täytyy tehdä se Italialainen jalkine lattiassa aina juuri ennen rajoittajaa nopeasti vaihtaen. Paikaltaan ei välttämättä kannata maksimi kiihdytyksiä tehdä joka päiväisesti, on se aika raakaa rääkkiä voimansiirrolle ja renkaillekin. Tai itse en ainakaan kumi luisto rajalla valoista ammu liikkeelle. Sillai ripeästi ja tyylikkäästi että perus perheautot jää
Kyllä ne mutkaiset kuivat 60-80km/h merkityt asfalttitiet on sitä parasta mitä Alfailu mulle antaa. Ikkuna auki vaan ja 
Edit: Enpäs ole paikaltaan tainnut kokeillakaan kakkosella lähteä. Pitääkin kokeilla paljonko sitä kytkintä pitää luistattaa...sensijaan aina kakkosella jos ei tarvi ihan seis laittaa valoissa tms.

Ja kyllä se nopein speksien mukainen kiihdytys tosiaan täytyy tehdä se Italialainen jalkine lattiassa aina juuri ennen rajoittajaa nopeasti vaihtaen. Paikaltaan ei välttämättä kannata maksimi kiihdytyksiä tehdä joka päiväisesti, on se aika raakaa rääkkiä voimansiirrolle ja renkaillekin. Tai itse en ainakaan kumi luisto rajalla valoista ammu liikkeelle. Sillai ripeästi ja tyylikkäästi että perus perheautot jää


Edit: Enpäs ole paikaltaan tainnut kokeillakaan kakkosella lähteä. Pitääkin kokeilla paljonko sitä kytkintä pitää luistattaa...sensijaan aina kakkosella jos ei tarvi ihan seis laittaa valoissa tms.
Ayrton Senna da Silva forever
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Eräs naispuolinen ystäväni oli kerran Alfani ohjaksissa, kun itse en krapuloiltani pystynyt. Tämä yritti hakea pakkia, mutta onnistui saamaan sen sijaan kuutosen silmään. Lähti se silläkin (vaikkakin väärään suuntaan). Ihmetteli vaan, että onpa siinä vääntöä.Wile E. Coyote kirjoitti:Edit: Enpäs ole paikaltaan tainnut kokeillakaan kakkosella lähteä. Pitääkin kokeilla paljonko sitä kytkintä pitää luistattaa...sensijaan aina kakkosella jos ei tarvi ihan seis laittaa valoissa tms.

Kytkimestä pitää sanoa, että juuri tuollainen sen pitää ollakin. Määrätietoinen ja johdonmukainen. Jälkeenpäin olen yrittänyt ajaa paria lerppakytkinautoa, eikä voi todeta kuin että hui kamala! Ja jotenkin noihin ahtaisiin poljinväleihinkin tottuu, vaikka jalassa onkin 46-numeron leveät talvikalossit. Alkuun häiritsi, mutta nykyään ei ole mitään ongelmia, kun hermoradat on sopivasti asettuneet kohdalleen.
Itse lähden liikkeelle aina ripeästi ykkösen ja kakkosen, usein vielä kolmosenkin kautta. Sen jälkeen onkin yleensä valinnan varaa. Rajoitinta tulee koeteltua väliin ihan vahingossa. Niin ihanalta se se mylly siellä 7000:ssa kuullostaa.

-
- Viestit: 425
- Liittynyt: 15 Maalis 2006, 16:51
- Car(s): 156 V6 2.5 SW Boselift 2002/06 Novitec putket KW alusta
- Paikkakunta: Helsinki
Kirvestä vaan peliin niin jo mahtui. Mitä sitä parilla varpaalla tekee kun on auto millä liikkua.Pablo Honey kirjoitti:Ja jotenkin noihin ahtaisiin poljinväleihinkin tottuu, vaikka jalassa onkin 46-numeron leveät talvikalossit. Alkuun häiritsi, mutta nykyään ei ole mitään ongelmia, kun hermoradat on sopivasti asettuneet kohdalleen.

