Tusina-Alfa
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 849
- Liittynyt: 27 Heinä 2004, 20:09
- Car(s): Volvo S40 T5
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Tusina-Alfa
Minua huvittaa. Tällä palstalla joka toisessa lauseessa liputetaan Alfan erilaisuuden puolesta, millä erotutaan siitä Corolla-massasta. Naapurilla-ei-ole-onneksi-samanlaista on paljon käytetty peruste monella, esimerkiksi allekirjoittaneella.
Joka toisessa lauseessa taas liputetaan Alfan markkinoinnin puolesta, ja ollaan käännyttämässä sukulaiset ja työkaverit Alfan omistajiksi.
Jokin ei nyt täsmää.
Toki yleistynyt Alfa-kanta luo enemmän kilpailua --> DA kiinnittää enemmän huomiota huoltoon ja jälkimarkkinointiin, varaosat halpenevat ja niiden saatavuuskin helpottuu tiettyjen mallien osalta. Yksinkertaista.
Mutta. Yksilöllisyydellä on hintansa. Se tarkoittaa rajattua Alfa-kantaa - AR:n omistamista sen takia, ettei niitä tule joka päivä vastaan. Siitä minä olen valmis maksamaan. Saan henkistä tyydytystä siitä, että naapurin ukko salaa unelmoi erikoisemmasta autosta minkä tällä hetkellä omistaa. Järki vs. tunteet.
En väitä etteikö monet teistä ole liikkeellä varsin järkipitoisin ajatuksin autoilusta. mutta sydän on aina kuitenkin mukana autokauppaan astuttaessa.
Joka toisessa lauseessa taas liputetaan Alfan markkinoinnin puolesta, ja ollaan käännyttämässä sukulaiset ja työkaverit Alfan omistajiksi.
Jokin ei nyt täsmää.
Toki yleistynyt Alfa-kanta luo enemmän kilpailua --> DA kiinnittää enemmän huomiota huoltoon ja jälkimarkkinointiin, varaosat halpenevat ja niiden saatavuuskin helpottuu tiettyjen mallien osalta. Yksinkertaista.
Mutta. Yksilöllisyydellä on hintansa. Se tarkoittaa rajattua Alfa-kantaa - AR:n omistamista sen takia, ettei niitä tule joka päivä vastaan. Siitä minä olen valmis maksamaan. Saan henkistä tyydytystä siitä, että naapurin ukko salaa unelmoi erikoisemmasta autosta minkä tällä hetkellä omistaa. Järki vs. tunteet.
En väitä etteikö monet teistä ole liikkeellä varsin järkipitoisin ajatuksin autoilusta. mutta sydän on aina kuitenkin mukana autokauppaan astuttaessa.
“The best argument against democracy is a five minute conversation with the average voter.”
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Tusina-Alfa
Heh, sama käynyt joskus mielessä. Mutta se että muutaman saa käännytettyä vs. se että yhtäkkiä myytäisi 3000kpl vuodessa on vielä pitkä matka. Nykymaailmassa kun tarvitaan sitä volyymiä että pysytään edes hengissä niin pakko on vähän liputtaa Alfojen puolesta, Corollista ollaan kuitenkin vielä sen verran kaukana.Juhannuskukkulan Kreivi kirjoitti:Jokin ei nyt täsmää.
Voidaan sitten kimpassa kiroilla vanhainkodissa kun on parkkikset täynnä Alfoja jos nykymeno jatkuu ja ihaillaan omia yksilöllisiä Corollia parkkiksella
- Kaalipata
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
- Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa - Paikkakunta: Nokia
Tässä on sellainen pieni psykologinen juttu, et Alfan omistaja toivoo hyväksyntää muitten merkkien omistajilta et "Hei, täähän onkin hyvä ja hieno auto tää Alfa!". Tämähän taas meinaa sitä, et myyntimäärät nousevat kun ihmiset huomaavat olleensa väärässä Alfan suhteen. Jos näin hypoteettisesti kävisi, alkaisivat kaikki alfistit kuitenkin poraamaan kuinka tuulipukukansa pilasi merkin aikanaan. Minä mieluummin pidän Alfan paskasta maineesta, kun tiedän varsin hyvin auton olevan kaunis ja haluttava vaikkei sitä kukaan "järkevästi" ajatteleva osta. Heitä varten on VW ja Skoda.
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan
Tuulilasin vuoden 2006 Merkkien Merkki -tutkimuksessa oli myös tuosta "haluttavuudesta" juttua. Tiivistettynä homma meni niin, että lähes jokainen autonomistaja arvioi oman autonsa merkin haluttavammaksi muiden silmissä kuin mitä se todellisuudessa onkaan. Alfakin oli rankattu haluttavuuslistaan ja se kisasi häntäpäässä Citroenin ja Suzukin kanssa Mikäli käsitin oikein niin haluttavuus tarkoitti nimenomaan merkin kiinnostavuutta ilman turhaa järkeilyä.Kaalipata kirjoitti: Minä mieluummin pidän Alfan paskasta maineesta, kun tiedän varsin hyvin auton olevan kaunis ja haluttava vaikkei sitä kukaan "järkevästi" ajatteleva osta.
Eli en olisi mitenkään varma, että Alfan haluttavuus olisi erikoisen suuri muiden kuin alfistien joukossa
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Jos se olisi haluttavampi, niin kai se olisi myös myydympi. Eivät kaikki haaveile Alfasta, vaikka itse niin mieluusti joskus ajattelenkin. Ja moni haluavakin jättää maineen vuoksi ostamatta.Have kirjoitti: Eli en olisi mitenkään varma, että Alfan haluttavuus olisi erikoisen suuri muiden kuin alfistien joukossa
- Kaalipata
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
- Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa - Paikkakunta: Nokia
Haluttavuudella tarkoitin ehkä mieluummin sellaista tyylillistä imagoa, enkä välttämättä tyyppivikalistaa ja seilaavaa tyhjäkäyntiä liikennevaloissa. Vaikea kyllä silti kuvitella että joillekin olisi saman tekevää seisoisiko pihassa Suzuki vai Alfa Romeo. Pahaks on päässy, saatana.
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan
- Kaalipata
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
- Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa - Paikkakunta: Nokia
Niin, jos haluttavuus == omistamisen helppous, taitaa Alfa olla aika kökkö vehje. Mutta, jos laatu olisi Toyotan tasolla, väittäisin että Alfa Romeo olisi kyllä aika monen listan kärjessä. Eli: paska tekninen maine estää Alfan menestymisen...?Vittorio Jano kirjoitti:Jos se olisi haluttavampi, niin kai se olisi myös myydympi. Eivät kaikki haaveile Alfasta, vaikka itse niin mieluusti joskus ajattelenkin. Ja moni haluavakin jättää maineen vuoksi ostamatta.
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan
En oikein tajua miten se on tuollaiseen listaan rankattu mutta itse merkkien merkki listoilla sitä ei ikinä näy (johtuen vähäisestä myyntimäärästä?, silti voisi tulokset julkistaa kaikilta merkeiltä). Saksalaisen jonkun lehden vastaavassa merkkien merkki listassa sen sijaan menestys oli hyvä sijoitus oli muistaakseni toinen heti porschen jälkeen.Have kirjoitti:. Tiivistettynä homma meni niin, että lähes jokainen autonomistaja arvioi oman autonsa merkin haluttavammaksi muiden silmissä kuin mitä se todellisuudessa onkaan. Alfakin oli rankattu haluttavuuslistaan ja se kisasi häntäpäässä Citroenin ja Suzukin kanssa
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Normi autoilijahan huomaa tarttuneessa pieneen autokuumeeseen, tai sitten on auto loppumassa/käyttötarve muuttumassa. Kävellään tuttuun autoliikkeeseen ja ostetaan se mitä automyyjä myy. Ja harva myyjä alkaa sitä Alfaa kauppaamaan jos sitä ei erikseen kysytä. Väitän nähneeni pari autoilijaa joille on myyty Alfa sen enempää ostajan sitä tajuavan. Sillä sitten ajetaan oma aikansa ja ostetaan taas se tarjottu auto. Eikös peruskeskustelu ole: "Päivää voinko palvella?","Joo, autoa tässä katsellaan.", "Onko mitään erityistä mielessä? Sedania, farmaria, dieseli...??", "Ei vissiin tiisseli kannata kun ajelen niin vähän, mihin sä vaihtaisit tuon mun Tojotan?","Tuli just tuossa vaihdossa tosi siisti Corolla, tänään oli lehdessä ekaa kertaa...näin siistit menee kyllä niin äkkiä...eläkkeellä olevalla lääkärillä oli joo....tämähän ois silleen tuttukin malli jo..." Sit Corolla on uudella omistajallaan ja onnellinen elämä jatkuu. Alfismin vois ajatella harrastukseksi, sairaudeksi yms.... mutta mielessä pyörii auto kuitenkin enemmän kuin perus jannulla....
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Haluttavuusrankinglistassa oli kaksi haluttavuusarvoa kullekin merkille, ensimmäinen oli merkin omistajien oma arvio merkin haluttavuudesta ja toinen oli muilla merkeillä ajavien mielipide merkistä. Ensimmäistä arvoa Alfalta ei ollut tosiaan ollenkaan, johtuen juuri tuosta mainitsemastasi syystä. Jälkimmäinen haluttavuusarvo kisaili tosiaan siellä häntäpäässä. Käykäähän vilkaisemassa kyseinen taulukko uusimmasta Tuulilasista vaikka kaupan lehtihyllylläV6 kirjoitti: En oikein tajua miten se on tuollaiseen listaan rankattu mutta itse merkkien merkki listoilla sitä ei ikinä näy (johtuen vähäisestä myyntimäärästä?, silti voisi tulokset julkistaa kaikilta merkeiltä).
- 155156
- Viestit: 1763
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
En tiedä osoittaako tämä haluttavuutta tai ei, mutta ainakin työkaverit ja muutkin "hyvänpäivän tutut" muistavat usein ottaa Alfa Romeon puheeksi minut nähdessään. Vaikka on muitakin yleensä paikalla, ei heidän autonsa herätä mitään keskustelua. Kyllä Alfa Romeo tavis-autojen omistajia kiinnostaa, vaikka sitä ei haluta kyselijöille (esim. Tuulilasille) myöntää.
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Tuo on muuten hyvä pointti. Itsekin olen huomannut tämän. Esimerikiksi vaikkapa anoppini voisi hyvinkin muotoilla kysymyksen: "Tuleekos se vävyrretale sillä Alfa Roomeolla?" Ennen Alfaa, kuului vastaava lause: "Tuleekos se autolla?"155156 kirjoitti:En tiedä osoittaako tämä haluttavuutta tai ei, mutta ainakin työkaverit ja muutkin "hyvänpäivän tutut" muistavat usein ottaa Alfa Romeon puheeksi minut nähdessään. Vaikka on muitakin yleensä paikalla, ei heidän autonsa herätä mitään keskustelua. Kyllä Alfa Romeo tavis-autojen omistajia kiinnostaa, vaikka sitä ei haluta kyselijöille (esim. Tuulilasille) myöntää.
Alfassa ja Sitikassa on aikojen alusta asti ollut teknisesti erittäin hienoja ratkaisuja ja ovat molemmat aukoneet autoilun uria.
Tämmönen vähän vanhempi äijä tuntee ehkä taustoja hiukan paremmin.
Ps. Mertaranta sanoi eilen kiekkoa selostaessaan, että "aukes kun luukut Moskovan keihäänheitossa" Suomen puolustuksesta.
Eli Moskovan olympialaisissa avattiin stadionin portit aina kun venäläinen heitti, että saataisiin tuuli suosiolliseksi.
Ei tiennyt tytär tätä, mutta nyt tuntee taustan ja kerroin myös samalla vähän taustaa hänen ostamansa C4:n taustoista - C15 , ID , DS jne....
Toisen merkin haluttavuus kuvaa sitä , että jos olis varaa tai rohkeutta tai mielikuvitusta tai tietoa tai ..... niin sit kun mää oon iso, niin sit mää joskus vielä....
Tämmönen vähän vanhempi äijä tuntee ehkä taustoja hiukan paremmin.
Ps. Mertaranta sanoi eilen kiekkoa selostaessaan, että "aukes kun luukut Moskovan keihäänheitossa" Suomen puolustuksesta.
Eli Moskovan olympialaisissa avattiin stadionin portit aina kun venäläinen heitti, että saataisiin tuuli suosiolliseksi.
Ei tiennyt tytär tätä, mutta nyt tuntee taustan ja kerroin myös samalla vähän taustaa hänen ostamansa C4:n taustoista - C15 , ID , DS jne....
Toisen merkin haluttavuus kuvaa sitä , että jos olis varaa tai rohkeutta tai mielikuvitusta tai tietoa tai ..... niin sit kun mää oon iso, niin sit mää joskus vielä....
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Erikoisuus ja harvinaisuus ovat ok, mutta olisin silti onnellinen, jos Alfalla menisi taloudellisesti vahvasti, vaikka se merkitsisikin lisää Alfoja teillemme. Itselleni on tärkeintä oma auto, toisten autoista en niin piittaa, olivatpa ne nipponeita tai italoja. Kyllä Alfoja saisi olla enemmänkin Suomessa, kunhan siitä ei mitään kansanautoa tule. Tarkemmin sanottuna, toivon suomalaisten kasvavan ihmisenä Alfojen tasolle, jos tiedätte mitä tarkoitan? En haluaisi nähdä jotain hienoa Alfaa "naapurinsedällä", joka kulkee kesät talvet sarkapuvussa. eikä pese autoaan ikinä.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.
käyttis
Aika mielenkiintoinen keskustelu, hieman kommenttia tässä pukkaa. Olen alfojen kanssa ajellut parikymmentä vuotta, 90% takavetoisilla. Edelleen kesäisin tulee nautittua Bertone coupesta, hauska ja suht ajettava peli kun on. Tämä taustaksi, jonkinnäköinen alfisti siis kyseessä. Ja toinen kesäpeli, Moto Guzzi, myös italialainen. Silti en harkinnut hetkeäkään ostaa käyttö-
autoksi alfaa. Lähinnä etuvetoisuuden takia, mutta kuitenkin. Pelko siitä että alfasta tulisi varsinainen volyymi tuote on mielestäni turha. Pidän kuitenkin tärkeänä asiana että merkillä menisi suht hyvin, varaosien saanti olisi turvatumpi.
autoksi alfaa. Lähinnä etuvetoisuuden takia, mutta kuitenkin. Pelko siitä että alfasta tulisi varsinainen volyymi tuote on mielestäni turha. Pidän kuitenkin tärkeänä asiana että merkillä menisi suht hyvin, varaosien saanti olisi turvatumpi.
Tuosta tuli mieleen, että itselle on monesti sanottu, että alfani on kaunis auto. Monestakohan nipponista sanotaan samaa... Kyllä italialaiset tietävät, miten autot pitää muotoilla =)tumbe kirjoitti:en tiedä onko seuraava sukupolvi toista mieltä alffasta. mutta ainakin kaikki jotka tietää että ajan alffalla ihailee ja pitää alffaa keskivertoa parempana autona.
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Yksi argumentti bmw leirista miksi Alfa ei kelpaa on ainakin etuvetoisuus. Ei se Alfan myyntia kovin paljoa nostaisi tilastoissa mutta olisi kiva kuulla se seuraava syy ostamatta jattamiseen jos hinnastossa olisi "takaveto 156" Onhan se taallakin monelle tarkea syy pitaa vanhempaa kalustoa myos pihassa.
Alfa kylla aina herattaa keskustelua ja tunteita, toissa,kylassa,naapurissa jne se ei jata ketaan kylmaksi
Alfa kylla aina herattaa keskustelua ja tunteita, toissa,kylassa,naapurissa jne se ei jata ketaan kylmaksi
Ayrton Senna da Silva forever
- jkoivula
- Viestit: 286
- Liittynyt: 25 Heinä 2004, 07:08
- Car(s): Alfetta GT 76
Alfetta GTV 77
156 2.5 V6 24V 99
Fiat Bravo T-jet Sport 08 - Paikkakunta: Ylihärmä
Minun kokemukseni 20 vuoden Alfa kokemuksella (lähes10 vuoden ajotauko välissä), on, että nyt olen saanut myönteisiä kommentteja enempi tämän puolen vuoden aikana kun 80-90 luvuilla 10 vuoden aikana yhteensä. Onko se sitten yleistä ilmapiirin muutosta, vai onko 156 enempi massan mieleen kun Alfetta GT?tumbe kirjoitti:en tiedä onko seuraava sukupolvi toista mieltä alffasta. mutta ainakin kaikki jotka tietää että ajan alffalla ihailee ja pitää alffaa keskivertoa parempana autona.
Alfetta GT 76
Alfetta GTV 77
156 2.5 V6 24v 99
Fiat Bravo T-jet Sport 08
Alfetta GTV 77
156 2.5 V6 24v 99
Fiat Bravo T-jet Sport 08
-
- Viestit: 849
- Liittynyt: 27 Heinä 2004, 20:09
- Car(s): Volvo S40 T5
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Niin se maailma muuttuu - aimmin oli takaveto 100 %:sti autoissa.
En ole kauheemmin etuvedon kannattaja. Nykyään sentään toimii aika hyvin teknisesti - ei tarvi kaiken aikaa olla vetoakseleita vaihtelemassa , niinkun vielä 60-luvun lopulla.
Oma hauskuus on auton viemisessä nätissä sladissa takavetoisena - vasemman jalan jarru kun mulla on aina vähän ollut töksähtelevää.
No ostakaa ny kuitenkin se neliveto Alfa kesällä pois - voi panna jo tilaukseen - niin saaan sen sitten parin vuoden päästä käytettynä mahtuun budjettiini.
Muuten joutuu meneen Jagge kauppaan - oon kyllä jo useemman kerran käynykkin.
En ole kauheemmin etuvedon kannattaja. Nykyään sentään toimii aika hyvin teknisesti - ei tarvi kaiken aikaa olla vetoakseleita vaihtelemassa , niinkun vielä 60-luvun lopulla.
Oma hauskuus on auton viemisessä nätissä sladissa takavetoisena - vasemman jalan jarru kun mulla on aina vähän ollut töksähtelevää.
No ostakaa ny kuitenkin se neliveto Alfa kesällä pois - voi panna jo tilaukseen - niin saaan sen sitten parin vuoden päästä käytettynä mahtuun budjettiini.
Muuten joutuu meneen Jagge kauppaan - oon kyllä jo useemman kerran käynykkin.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Luokaton ja luokaton, onhan siinä oma viehätyksensä viedä sladissa ja muutenkin kun etuset vain ohjaa (mm kääntyy ympäri muuallakin kuin Torilla ) Ja eikös takavetoinen myös ainakin teoreettisesti kiihdy paremmin kuin etuvetoinen samoilla tehoilla. Rumaks Alfaa ei oo kukaan haukkunu, mut yks exä valitti et pitää pahaa ääntä kun annoin vähän kierroksia kiihdytyksessäJuhannuskukkulan Kreivi kirjoitti:Aika luokaton perustelu. Mikä muu silloin kelpaisi?Wile E. Coyote kirjoitti:Yksi argumentti bmw leirista miksi Alfa ei kelpaa on ainakin etuvetoisuus.
Ayrton Senna da Silva forever