"LIUKASTEET" alfoissa >mitä käytetään? Mikä ma

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
killeri
Viestit: 25
Liittynyt: 23 Syys 2005, 08:55
Paikkakunta: Härmälandia

"LIUKASTEET" alfoissa >mitä käytetään? Mikä ma

Viesti Kirjoittaja killeri »

Onko kokemuksia esim.
-onko ominaiskulutus TS koneissa suurempi/pienempi kuin 3.0 V6 12V koneissa?

-onko kulutus enää "alfamaista" jos se on n: 0,5 litr. tonnilla V6 koneessa?
(öljy mobil 1 rally formula 5w-50)

Onko kokemuksia esim. VALVOLINEN MAX LIFE öljyistä?
-onko öljyn kulutus todella pienempi käytettäessä tätä öljyä?
-onko viskositeetti käytössä koettu riittäväksi?

Entä muut öljyt?
-millaisia sivuston käyttäjät alfaan valitsevat?
Mitä mieltä noin yleisesti viskositeetti arvosta, pitäisikö olla esim 5w-50 luokkaa?

Käyttääkö alfa harrastajat laajasti 0 öljyjä?
Viimeksi muokannut killeri, 22 Touko 2006, 02:33. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
ALFA THE ROADRUNNER

k i l l e r i

Avatar
niki
Viestit: 1633
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

0w-40 öljyt on omassa 2.5V6:ssa. Samaa käytti myös edellinen omistaja... Castrolista hyviä kokemuksia, tällä hetkellä on Mobilia.
Ammattina autokauppa

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

90:ssä tällä hetkellä Valvolinen 5W-50:t, GTV6:ssa Valvolinen 20W-50 Racingit ja tuossa käyttökinnerissä(pösö) Mobilin 5W-50 RF:t jotka edellinen omistaja oli vaihtanut.. nollaöljyjä en ole käyttänyt koskaan enkä luultavasti noihin vanhoihin koskaan laitakkaan..

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Itsellä on Valvolinen 10W-40 ja kyllä kuluu. En tosin pysty vertaamaan mihinkään muuhun kun Seleniaan ja sitä kului vielä enemmän.
mitähän tuota nyt olis menny :roll: oisko 8tkm ja 4 litraa.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

kokeileppas epezi jotain 20W-50 viskositeetin litkuja..voi ainakin öljyn kulutus hieman tippua..

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Voishan sitä enskerralla kokeilla jotain uutta.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Minä olen käyttänyt Mobilin RF 5W-50 kaikissa Alfoissa tähän asti eikä ole ollut suurempaa kulumis ongelmaa. Kuusnepassa ei tarvinnut paljoa täytellä, nykyisessä näytti menneen n. litra 10tkm eikä Q4:nen tai 33 16V vienyt mitään että olisi jäänyt muistiin.

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

Itsellä Mobilin 10W-40 ja ei kulu yhtään.

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Mobilia täälläkin, 5W-50 RF kaikissa koneissa. Tessut näyttää syövän pari litraa kympillä, bokserissa meni ehkä puoli litraa. 156:ssa oli ollut 0W-öljyä kun edellinen omistaja oli sen hankkinut, ja sitä oli kulunut ilmeisesti aika huomattavan paljon.

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Mulla on nyt koneessa Castrol Racing 10W60 ja ei ole kyllä tuota kuluttanut. Myös Valvolinen Maxlife on pysynyt koneessa.

Andros
Viestit: 293
Liittynyt: 20 Loka 2003, 23:53
Car(s): 159 SW TBi
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Andros »

Ex 164TS käytin alkuun mobilin 5w-50RF mutta sitä kului n.1l/3500km valvolinen 5w-50 pysyi paremmin.
Nykyisessä käytän Valvolinen 10w-60 VR1:stä ja kulutus on ollut n.1.5l /10000km.
En kyllä vanhaan 164:seen 0w litkuja laittais.

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Mobil RF 5W-50 ja eipä ole vähentynyt lainkaan vuoden aikana mitä noilla olen ajellu.

Avatar
killeri
Viestit: 25
Liittynyt: 23 Syys 2005, 08:55
Paikkakunta: Härmälandia

Viesti Kirjoittaja killeri »

90 kirjoitti:kokeileppas epezi jotain 20W-50 viskositeetin litkuja..voi ainakin öljyn kulutus hieman tippua..


MUTTA MUTTA...
Tuo voitelu toisaalta kylmänä 20w-...-> öljyillä voi olla heikko!

Kyllä 5w-> kuitenkin varmempi voitelun kannalta!
ALFA THE ROADRUNNER

k i l l e r i

Avatar
killeri
Viestit: 25
Liittynyt: 23 Syys 2005, 08:55
Paikkakunta: Härmälandia

Viesti Kirjoittaja killeri »

Andros kirjoitti:Ex 164TS käytin alkuun mobilin 5w-50RF mutta sitä kului n.1l/3500km valvolinen 5w-50 pysyi paremmin.
Nykyisessä käytän Valvolinen 10w-60 VR1:stä ja kulutus on ollut n.1.5l /10000km.
En kyllä vanhaan 164:seen 0w litkuja laittais.


kuinka olet kokenut viskon riittävyyden tosi kylmissä olosuhteissa (-22>ja kylmempi ) tuossa VR1 valvolinessa?

Ja eikös se ole melko arvokasta litkua?
-mitä olet mieltä suhteesta hintaan?
ALFA THE ROADRUNNER

k i l l e r i

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Pemari on kerran pamautettu käyntiin 20w-60 öljyillä -10 asteen lämpötilasta. Ei tuo ainakaan silloin hajonnut :lol:

10w-60 pitäisi riittää ongelmittaa 95% Suomen keleihin, varsinkin jos mahdollisuus pitää autoa piuhassa.
VMP

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

killeri kirjoitti:
90 kirjoitti:kokeileppas epezi jotain 20W-50 viskositeetin litkuja..voi ainakin öljyn kulutus hieman tippua..


MUTTA MUTTA...
Tuo voitelu toisaalta kylmänä 20w-...-> öljyillä voi olla heikko!

Kyllä 5w-> kuitenkin varmempi voitelun kannalta!
no tuolla kylmä viskositeetilla ei ole helvetinkään merkitystä näin kesä aikaan... :wink:
mielestäni jokainen autoonsa öljyjä vaihtanut osaa kyllä valitä öljyt vuoden ajan mukaan mutta tietenkin talvea ajatellen tuo 5W-50 parempi vaihtoehto.

allekirjoittaneella

GTV6.ssa 20w-50->ainoastaan kesäkäytössä.
pösössä 5W-50->ympärivuotinen käyttökinneri.

suosittelisin sinullekkin tuohon vanhan mallin 12V- koneeseen 15w-50, 20W-50 tai 10W-60 litkuja ainakin kesäksi..

Valvolinen 20W-50 Racing maksaa täällä kotokylässä 28€/5L ja saatavuus hyvä nykyään, kiitokset siitä menee täysin jokkismiehille.. :wink:

että silleen..

Avatar
OL
Viestit: 848
Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja OL »

Mulla meni nyt kannentiivisteen vaihdon yhteydessä Kendall GT-1 20W-50 sisään. Saas nähä minkälaiset ovat, kokemusta ei vielä ole kerennyt kertyä muuta kuin sen verran, että öljypainemittarin neula on korkeammalla. Mutta harvoinpa se alemmaksi menee öljyjen vaihdon jälkeen..

Avatar
killeri
Viestit: 25
Liittynyt: 23 Syys 2005, 08:55
Paikkakunta: Härmälandia

Viesti Kirjoittaja killeri »

OL kirjoitti:Mulla meni nyt kannentiivisteen vaihdon yhteydessä Kendall GT-1 20W-50 sisään. Saas nähä minkälaiset ovat, kokemusta ei vielä ole kerennyt kertyä muuta kuin sen verran, että öljypainemittarin neula on korkeammalla. Mutta harvoinpa se alemmaksi menee öljyjen vaihdon jälkeen..

Eikös noi prätkä jannut käytä enemmän noita kendall tuotteita, niin olen sitä tuumannut, en sitten tiedä...(?)

siihen öljynpaineeseen vaikuttanee viskon yläluku, parempi kun esim 10w-40 on 5w-50 öljyt!

Oletko kokeillut VALVOLINEN öljyjä?

Mulla on nyt koneessa MAX LIFE öljyt, ainakin kulutus on nyt vähentynyt, ennen oli 0,5litr. tonnilla, öljy oli mobil rally formula 5w-50.

Kylmä ominaisuudet tuossa on kyllä OK!
ALFA THE ROADRUNNER

k i l l e r i

Avatar
OL
Viestit: 848
Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja OL »

Niin, ite en tiedä että ketkä noita on käyttänyt ja minkä verran, mutta kyllä mulle joskus on tarinoitu että alfoissa nuo Kendallit pelittäisi hyvin. Eiköhän se tässä kesän aikana selviä.

Juu, ja visko lukemat tässä on ihan eri mitä mulla oli edellisessä mobilissa, että siinä mielessä ei muutenkaan voi suoraan verrata vanhoihin öljyihin. Kulutus määriä tässä lähinnä odottelen ja sitä yrittääkö nämä öljyt paeta tiivisteiden välistä samalla lailla.

En ole Valvolinea kokeillut. Talveksi tulee varmaan kokeiltua Valvolinea tai Castrolia, tuo GT-1 taitaa olla vähän turhan jähmeä talvikäyttöä varten.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no meikäläisellä oli edelliset litkut kendalin 20w-50.t ja ihan hyvät olivat sen perusteella mitä viimme syksynä kerkesin gtv.llä ajaa ennen auton seisontaan laittoa, olisin varmaan laittanut samat tällekkin kesää jos noita vain olisi jostain saanut mutta päädyin Valvolineen kun saatavuus on hieman parempi..

Andros
Viestit: 293
Liittynyt: 20 Loka 2003, 23:53
Car(s): 159 SW TBi
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Andros »

killeri kirjoitti:
Andros kirjoitti:Ex 164TS käytin alkuun mobilin 5w-50RF mutta sitä kului n.1l/3500km valvolinen 5w-50 pysyi paremmin.
Nykyisessä käytän Valvolinen 10w-60 VR1:stä ja kulutus on ollut n.1.5l /10000km.
En kyllä vanhaan 164:seen 0w litkuja laittais.


kuinka olet kokenut viskon riittävyyden tosi kylmissä olosuhteissa (-22>ja kylmempi ) tuossa VR1 valvolinessa?

Ja eikös se ole melko arvokasta litkua?
-mitä olet mieltä suhteesta hintaan?
Viime talven ajelin noilla VR1:sillä eikä huonoa kuulunut, tosin piuhan päästä tuli aina lähdettyä. Hinta laatu suhdetta olen hyvänä pitänyt ja juuri vaihdoin uudet sisään. Ainahan voit talveksi vaihtaa 5w-50 sisään jos kylmäkäynnistyksiä paljon harrasta.

Avatar
OL
Viestit: 848
Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja OL »

90 kirjoitti:no meikäläisellä oli edelliset litkut kendalin 20w-50.t ja ihan hyvät olivat sen perusteella mitä viimme syksynä kerkesin gtv.llä ajaa ennen auton seisontaan laittoa, olisin varmaan laittanut samat tällekkin kesää jos noita vain olisi jostain saanut mutta päädyin Valvolineen kun saatavuus on hieman parempi..
Itsellä Kendallin suuntaan puolsi "hyvien huhujen" lisäksi se, kun vähän vahingossa selvisi että tädin mies on edustaja :wink: Joten mulle tuskin tulee ongelmia saatavuuden kanssa :-D

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

just,nyt on suhteista selvää apua, osaat varmaankin sitten sanoa että minkä hintaista tuo kendall on? :)

Avatar
OL
Viestit: 848
Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja OL »

No sitä en kyllä osaa sanoa, kun se vahinko oli se, että laittoivat isukin moottoripyörään kyseistä öljyä ja tätä kautta sitä sitten on enemmänkin tallissa :-D Mutta eiköhän se selviä kun seuraavan kerran täytyy kesäöljyt vaihtaa. Eli valitettavasti tästä ei sulle ollut paljoa apua..

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no odotellaan seuraavaa öljynvaihtoa... :wink:

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Hmmm... Siitä mitä luen, niin käytätte yleisesti 5W50 öljyjä. Täällä Puolassa Alfoihin laitetaan yleisemmin puolisynteettistä 10W40 johtuen mielipiteestä, että 5W50 on liian laihaa - häviää aroista paikoista moottorista liian nopeasti ja yli 10W taas liian paksua, että nopeasti voitelisi ne samat arat paikat.
Merkeistä täällä käytetään yleisesti mahdollisimman harvinaisia öljyjä - Valvoline, Motul, Agip jne. - johtuen pelosta, että yleisimmät öljyt - esim. Mobil, Castrol - tynnyreistä voivan olla sekoitettuja halvempine-huonompien öljyjen kanssa tai täysin muuta kuin tynnyrin kyljestä voisi odottaa.
Terv. Tommi

Vastaa Viestiin