Ulkomaalaisrekisterisen auton sakoitus
Valvoja: Moderators
Ulkomaalaisrekisterisen auton sakoitus
Moro.
Olisi tällainen kysymys liittyen meidän suunnittelemaan matkaan kesällä Suomeen. Johtuen siitä, että täällä on pikkuisen vapaampi suhtautuminen noihin nopeusrajotuksiin, niin on pikkuisen huonoille tavoille oppinut kaupunkiliikenteessä niin kuin maantielläkin jos nopeuksista puhutaan ja tietäen, että Suomessa nuo kamerat on vissiin yleisiä, olisin halunnut kysyä miten tuo sakoittaminen ulkomaalaisrekistereissä olevien autojen kohdalla mahtaa näyttää? Olisiko kenelläkään mitään tietoa tästä? Lähteekö nuo hakemaan omiaan ihan ulkomailta asti vai miten?
Ja vielä - jos nyt sattuis ajamaan tutkaan, niin miten tuo sakoitus on järjestetty? Maksetaanko se paikanpäällä heti vai miten? Mikä muuten on Suomessa tuo raja, minkä ylityksen jälkeen menettää kortin? Pitäis ainakin sen alapuolella vissiin pysyä, kun muuten tulee pikkuisen typerä matka...
Terv. Tommi
Olisi tällainen kysymys liittyen meidän suunnittelemaan matkaan kesällä Suomeen. Johtuen siitä, että täällä on pikkuisen vapaampi suhtautuminen noihin nopeusrajotuksiin, niin on pikkuisen huonoille tavoille oppinut kaupunkiliikenteessä niin kuin maantielläkin jos nopeuksista puhutaan ja tietäen, että Suomessa nuo kamerat on vissiin yleisiä, olisin halunnut kysyä miten tuo sakoittaminen ulkomaalaisrekistereissä olevien autojen kohdalla mahtaa näyttää? Olisiko kenelläkään mitään tietoa tästä? Lähteekö nuo hakemaan omiaan ihan ulkomailta asti vai miten?
Ja vielä - jos nyt sattuis ajamaan tutkaan, niin miten tuo sakoitus on järjestetty? Maksetaanko se paikanpäällä heti vai miten? Mikä muuten on Suomessa tuo raja, minkä ylityksen jälkeen menettää kortin? Pitäis ainakin sen alapuolella vissiin pysyä, kun muuten tulee pikkuisen typerä matka...
Terv. Tommi
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Ulkomaalaisrekisterisen auton sakoitus
- Kameravalvottuja teitä n.1400km, Jos sulla on navigaattori niin lataa siihen softa joka varottaa etukäteen...
- Ulkolaisia autoja pitäisi sakottaa samalla tavalla kuin suomalaisia. Riippuu kait ihan poliisipartiosta. Sakko maksetaan tilisiirrolla pankkiin.
- Kortti lähtee jos vauhtia 30km/h + yli sallitun. Riippuu lisäksi, minkälainen tapahtumahetkellä on sää, asutus, koulu lähellä vuorokauden aika, muu liikenne ym.
- Kun ei ajotavallaan erotu liiaksi muusta liikenteestä niin ei pitäisi tulla ongelmia.
- Ulkolaisia autoja pitäisi sakottaa samalla tavalla kuin suomalaisia. Riippuu kait ihan poliisipartiosta. Sakko maksetaan tilisiirrolla pankkiin.
- Kortti lähtee jos vauhtia 30km/h + yli sallitun. Riippuu lisäksi, minkälainen tapahtumahetkellä on sää, asutus, koulu lähellä vuorokauden aika, muu liikenne ym.
- Kun ei ajotavallaan erotu liiaksi muusta liikenteestä niin ei pitäisi tulla ongelmia.
Abarth 500 Esseesse
m.sa - kiitos navigaattori löytyy tuosta kännykästä, mutta pitäis vielä löytää kartat tuolle reitille. Yritän etsiä - vois vaikka löytyä jotain sopivaa
Se että ulkolaiset autot samalla tavalla kohdellaan tiesin. Halusin tietää, että täytyykö esim. maksaa käteisellä. Jos täytyy, niin täytyisi varautua siihen. Jos taas olisi ainoastaan mahdollisuus maksaa pankissa, niin ei tarvitsisi pitää niin paljon käteistä mukana Jos se on riipuvaista poliisipartiosta, niin se on jo hounompi homma...
30km ylinopeutta on täälläkin perjaatteessa, mutta käytäntö on pikkuisen eri - suurinpiirtein kahden päivä välein palaan töistä jonkun poliisiauton 'kanssa' - samaa reittiä (aamulla, noin 06.20, tie kolmikasitainen yhteen suuntaan jne.) 50 rajoitusalueella, ja matkanopeus on 85-100 kaikilla. Käsittääkseni Suomessa pikkuisen tarkemmin katsovat tuota nopeutta, riippumatta olosuhteista.
Erottua en aio pahemmin - matkataan koko perheen voimalla, niin tuo 'nopeusrajoitin' kuskin viereisellä penkillä varmaan toimii niinkuin normaalisti Lapset kyydissä kanssa tekee tehtävänsä. Eniten pelkään, että tottumuksesta, automaattisesti lähden ajamaan tilanteen mukaan, enkä rajotusten ja tuossa voisi tulla se ongelma, josta kirjoitin ensinmäisessä viestissä.
Kiitos vielä kerran,
Tommi
Se että ulkolaiset autot samalla tavalla kohdellaan tiesin. Halusin tietää, että täytyykö esim. maksaa käteisellä. Jos täytyy, niin täytyisi varautua siihen. Jos taas olisi ainoastaan mahdollisuus maksaa pankissa, niin ei tarvitsisi pitää niin paljon käteistä mukana Jos se on riipuvaista poliisipartiosta, niin se on jo hounompi homma...
30km ylinopeutta on täälläkin perjaatteessa, mutta käytäntö on pikkuisen eri - suurinpiirtein kahden päivä välein palaan töistä jonkun poliisiauton 'kanssa' - samaa reittiä (aamulla, noin 06.20, tie kolmikasitainen yhteen suuntaan jne.) 50 rajoitusalueella, ja matkanopeus on 85-100 kaikilla. Käsittääkseni Suomessa pikkuisen tarkemmin katsovat tuota nopeutta, riippumatta olosuhteista.
Erottua en aio pahemmin - matkataan koko perheen voimalla, niin tuo 'nopeusrajoitin' kuskin viereisellä penkillä varmaan toimii niinkuin normaalisti Lapset kyydissä kanssa tekee tehtävänsä. Eniten pelkään, että tottumuksesta, automaattisesti lähden ajamaan tilanteen mukaan, enkä rajotusten ja tuossa voisi tulla se ongelma, josta kirjoitin ensinmäisessä viestissä.
Kiitos vielä kerran,
Tommi
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Oliko näin että poliisilla nykyään oikeus ottaa passi pois? Saa takaisin kun sakko maksettu. Ennenhän ulkomaisilla (ainakin ennen EU:ta) jäi sakot maksamatta ja ainoastaa ruotsalaisilta sai viranomaiset sakkoja perittyä viranomais teitse (siis kun matkaaja palannut kotimaahansa). Muistelen että TM:ssä oli juttua mutta niin vanha että tuskin enää voi soveltaa, siinä juuri haikailivat saksalaisten sakkojen perään.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Onhan noita kaikenlaisia, mutta tuo GPS on kännykässä Motorola A925 a softina SmartComGPS, niin sillä on omat vaatimukset Paljon noita karttoja on netissä tuolle softille, mutta en ole vielä Suomen karttoihin törmännyt. Sitten pitäisi vielä ne kamerat lisätä jos löytäisi, kun varmaan ainakaan sellaista ei taida löytyäm.sa kirjoitti:Mun mielestä Navicorelta löytyy kamerasofta korvausta vastaan, mut netissäkin ilmaisia lienee liikenteessä.
No tuossa nyt ei ole isoa ongelmaa, kun olen syntymästä asti Suomalainen ja on Suomen passi Ongelma voi tulla asuinpaika kohdan täyttämisessä Sinäänsä mielenkiintoinen ongelma - Suomalainen, eli pankkisiirto, mutta ulkomailla asuva, eli passi hyllylle Mitenkähän poliisisedät mahtaisi tuollaisen tilanteen ratkaista käytännössä?Alfistipohjoosesta kirjoitti: Oliko näin että poliisilla nykyään oikeus ottaa passi pois? Saa takaisin kun sakko maksettu.
- rim
- Viestit: 767
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
- Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
- Paikkakunta: Seinäjoki
Kaikenlaisia poi-lisäyksiä navigaattoreihin (myös ne tolpat jos kiinnostaa)
http://www.gps-waypoints.net/gps/?language=fi.
http://www.gps-waypoints.net/gps/?language=fi.
Voit myös lukea mitä maksaa sakotus : www.poliisi.fi/sakkolaskuri.
Sieltä löytyy muutkin rikkeet, kuin nopeudet.
Sieltä löytyy muutkin rikkeet, kuin nopeudet.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=99690#99690MM kirjoitti:Eikös olisi helpompaa noudattaa liikennesääntöjä, niin ei tarvitse arvailla mahdollisia seuraamuksia. Eli ei pitäisi olla niin ylivoimaisen vaikeaa asennoitua ajamiseen maassa maan tavalla.
MM kirjoitti:Lähetetty: Sun 28.5.2006 12:34
Omalla pulkalla mittarin pohjaan n.260kmh, säädöt pielessä autossa, ei mennyt kovempaa..ehkä sitten joskus tulevaisuudessa menee paremmin...
Et silleen Toiseksi - ei ole minkäänlaista tarkoitusta tahallaan ylittää nopeusrajoitusta - lue aikaisemmit viestit tarkkaan.
Kysymys on 1) vakionopeus säätimen puuttumisesta + tottumuksesta ajaa tilanteen mukaan. Takaan että on erittäin helppo pitkällä matkalla ´unohtaa´ ja pikku hiljaa ajaa liian nopeaa.
rim - kiitos. Tarkistan
Laku - kiitos. ...olishan voinut itse asiassa itsekkin tajuta tuosta osoitteesta lähteä hakemaan vastauksia...
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Olettavat että maksat sakon pois, muutenhan se jää tänne kasvamaan korkoa/muuttuu vangitsemismääräykseksi jolloin takaisin palaaminen olisi ikävämpää. Jossain maissahan jopa lukitsevat auton jonka vapauttavat vasta maksun suorituksen jälkeen. Pystyneekö suoraan poliisille maksamaan "missään" maassa?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Esimerkiksi nimenomaan täällä Puolassa ulkomaalaiset maksaa käteisellä, tai autolla ei enää liiku mihinkään. Täysin laillinen, tehokas ja toimiva ratkaisuAlfistipohjoosesta kirjoitti:Pystyneekö suoraan poliisille maksamaan "missään" maassa?
6 - 10 km/h - 20 - 50 zł, 1 pkt
11 - 20 km/h – 50-100 zł, 2 pkt
21 - 30 km/h - 100-200 zł, 4 pkt
31 - 40 km/h - 200-300 zł, 6 pkt
41 - 50 km/h - 300-400 zł, 8 pkt
51 km/h -> - 400-500 zł, 10 pkt
Alle 6km/h voi kirjoittaa 50zł sakon, mutta ilman pisteitä.
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
väittävät että eivät ole oikeita miliisejä jos ottavat rahaa vastaan kadun varressa mutta tiedä noista... pankkiin ne pitäisi makssa venäjälläkinPablo Honey kirjoitti:Pystyy. Venäjällä.Alfistipohjoosesta kirjoitti:Pystyneekö suoraan poliisille maksamaan "missään" maassa?
Life is too short to drive boring cars.
Just. Nimenomaan tuon takia kysyin. Monissa maissa on ona tapansa kohdella ulkorekisteröityja autoja, ja se että olen suomalainen voi olla vähemmän merkittävää meidän tapauksessa.m.sa kirjoitti:Ja Norjassa. Mikään muu ei edes käy kuin käteinen tai kortit, muuten menee pirssi kaniin.
Jos Suomessakin olisi mahdollista maksaa mahdollinen sakko pankki tai luottokortilla niin sittenhän tuo ratkaisu olisi selvä. hain vastausta siihen, että täytyykö varmuuden vuoksi pitää tuota käteistä mukana kokoajan, kun se nyt on kumminkin pikkuisen epämukavaa, mutta jos saisi kortilla maksaa, niin siinähän se
Tarkoitus ei ollut mitenkään jeesustella eikä takertua pikkuseikkoihin, mutta käsitin kysymyksistäsi, että ikäänkuin varmuuden vuoksi kyselet meneekö kortti hyllylle jos sattuu "kaahaamaan" ja jäämään kiinni rysän päältä. Joten totesin, että eikö ole parempi noudattaa kulloisenkin maan liikennesääntöjä jos kerran kortin menettämisen tai sakon pelko on persiissäAdvisor kirjoitti:
Et silleen Cool Toiseksi - ei ole minkäänlaista tarkoitusta tahallaan ylittää nopeusrajoitusta - lue aikaisemmit viestit tarkkaan.
Kysymys on 1) vakionopeus säätimen puuttumisesta + tottumuksesta ajaa tilanteen mukaan. Takaan että on erittäin helppo pitkällä matkalla ´unohtaa´ ja pikku hiljaa ajaa liian nopeaa
toteamukseesi nopeusennätyksekseen voin todeta, että on ajettu maassa jossa kyseisellä tieosuudella oli/on edelleenkin vapaa nopeusrajoitus oman harkinnan mukaan. Ei siis ole pelkoa sakoista tai kortin menetyksestä, et silleen
-
- Viestit: 443
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 23:56
- Paikkakunta: Rannikko
Mitäs jos ajaisit sitten muun liikenteen tahtiin? Hieman turväväliä ja turvavyö kiinni niin poliiseja tuskin kiinnostaa yhtään. Sama homma pitemmillä matkoilla. Jos vähitellen vauhti kasvaa sakkovauhteihin niin jatkuvasti joudut taas ohittamaan muita.Advisor kirjoitti: Et silleen Toiseksi - ei ole minkäänlaista tarkoitusta tahallaan ylittää nopeusrajoitusta - lue aikaisemmit viestit tarkkaan.
Kysymys on 1) vakionopeus säätimen puuttumisesta + tottumuksesta ajaa tilanteen mukaan. Takaan että on erittäin helppo pitkällä matkalla ´unohtaa´ ja pikku hiljaa ajaa liian nopeaa.
Siinätapauksessa pikkuisen väärin ymmärsin mitä kirjoitit - sorry. Luonnollisesti ymmärrän mistä nyt kirjoitat eikä tarkotus ole tulla Suomeen hurjastelemaan, vaan näyttämään pennuille kotimaata ihan rauhassa. Anahan silti voi tapahtua vahinko ja ylittää nopeusrajoitus sut silloin kun ei pitäisi, eli poliisisetä tutkan kanssa mäen alla, mutkan takana ja koska haluaisi välttää tilannetta, missä perheen kanssa yhtäkkiä ollaan jalkamatkustajia korven keskellä, kysyin miten tuo käytännössä näyttää. Ammattini vaatimuksia on otta mahdollisimman paljon eri asioita ja mahdollisuuksia mukaan jokaiseen suunitelmaan ja vaikea sitä on siinä tapauksessa olla kysymättä.MM kirjoitti:Tarkoitus ei ollut mitenkään jeesustella eikä takertua pikkuseikkoihin,
OkMM kirjoitti:toteamukseesi nopeusennätyksekseen voin todeta, että on ajettu maassa jossa kyseisellä tieosuudella oli/on edelleenkin vapaa nopeusrajoitus oman harkinnan mukaan
Tuo on täysin totta ja kaupunkiajossa tai maantiellä, kun on muita autoja ei pitäisi olla ongelmia. Ajattelin vain tilannetta, missä tie on tyhjä - ei ole ketään edessä. Eihän sitä muissa tilanteissa niin helposti tuntumaa nopeuteen menetä. Me nyt kumminkin ajellaan pikkuisen enenmän - ainakin Hki - Tku - Vsa - Hki niin tulee varmasti myös sellaisia paikkoja, missä ei ole muita autoja.K kirjoitti:Mitäs jos ajaisit sitten muun liikenteen tahtiin? Hieman turväväliä ja turvavyö kiinni niin poliiseja tuskin kiinnostaa yhtään. Sama homma pitemmillä matkoilla. Jos vähitellen vauhti kasvaa sakkovauhteihin niin jatkuvasti joudut taas ohittamaan muita.Advisor kirjoitti: Et silleen Toiseksi - ei ole minkäänlaista tarkoitusta tahallaan ylittää nopeusrajoitusta - lue aikaisemmit viestit tarkkaan.
Kysymys on 1) vakionopeus säätimen puuttumisesta + tottumuksesta ajaa tilanteen mukaan. Takaan että on erittäin helppo pitkällä matkalla ´unohtaa´ ja pikku hiljaa ajaa liian nopeaa.
Tottahan sitä täytyy yrittää olla tarkkana jne., mutta parempi tietää miten asiat hoituu, jos nyt kumminkin sattuis vahinko.
Noniin. Käytiin suomessa ja tultiin takaisin Matka kaikinpuolin onnistunut ja perhe erittäin paljon tykkäsi
Sakkoja suomessa en ansainnut, mutta paluumatkalla Liettuassa kylläkin
Via Baltican tietöiden takia paluumatkalla otettiin E77 ja sen mukaan ylitettiin raja Liettuan ja Latvian välillä eri paikassa kuin tulomatkalla. Rajan jälkeen piiiiiiiiiiiiitkä suora tie ja odottamatta nain poliisin hyppäävän puskasta tielle tikkari kädessä Vähän päästä selvisi, että olin jo taajamaalueella, vaikka ei sellaista merkkiä missään näkynyt. Tutkan mukaan 79km-h 50 alueella ja 200 paikallista valuuttaa käteisellä sakkoa.
Joku sakkorysähän tuo paikka on, kun meitä ennen ranskalais rekisterissä oleva auto oli pysäytetty ja pikkuisen myöhemmin Liettualainenkin. Yleisesti taitavat pitää tarkkaa huolta nopeusrajoituksista, kun koko matkalla maan läpi monessa paikassa näimme sakoittamistilanteita Tuo ylläoleva ihan myös varoitukseksi jos joku käyttää E77 Latviasta Liettuaan.
Sakkoja suomessa en ansainnut, mutta paluumatkalla Liettuassa kylläkin
Via Baltican tietöiden takia paluumatkalla otettiin E77 ja sen mukaan ylitettiin raja Liettuan ja Latvian välillä eri paikassa kuin tulomatkalla. Rajan jälkeen piiiiiiiiiiiiitkä suora tie ja odottamatta nain poliisin hyppäävän puskasta tielle tikkari kädessä Vähän päästä selvisi, että olin jo taajamaalueella, vaikka ei sellaista merkkiä missään näkynyt. Tutkan mukaan 79km-h 50 alueella ja 200 paikallista valuuttaa käteisellä sakkoa.
Joku sakkorysähän tuo paikka on, kun meitä ennen ranskalais rekisterissä oleva auto oli pysäytetty ja pikkuisen myöhemmin Liettualainenkin. Yleisesti taitavat pitää tarkkaa huolta nopeusrajoituksista, kun koko matkalla maan läpi monessa paikassa näimme sakoittamistilanteita Tuo ylläoleva ihan myös varoitukseksi jos joku käyttää E77 Latviasta Liettuaan.