Sivu 3/3

Lähetetty: 01 Loka 2009, 21:15
Kirjoittaja fahlsjy
Joo, reipas lähtö valoista kuuluu asiaan mutta turha kuitenkin kenenkään eteen ajaa vaikka oliskin "oikeassa"

Lähetetty: 01 Loka 2009, 22:29
Kirjoittaja Alfieri
^no juuri tätä ajoin tuossa edellä takaa. Sieltä toisen tuulilasin takaa varoajan lyhentäminen nimittäin näyttää siltä, että "turha tässä kumminkaan kenenkään kylkeen on 'vanhoilla vihreillä' täräyttää, vaikka pikkuisen kiire olisikin"

Lähetetty: 02 Loka 2009, 08:52
Kirjoittaja Laku
Nää keleen pimeät mustapukuiset valottomat pyöräilijät, jotka kääntyvät neljää kymppiä risteävälle suojatielle ilman käden heilautusta.

Eilen illalla taas hypähteli rinnuksissa hetken aikaa.

Pitäis siä vintillä ny joku liikkua, kakspyöräsellä on aina väärässä, vaikka olis kuinka oikeessa. Tana.

Lähetetty: 02 Loka 2009, 09:33
Kirjoittaja Jochanan
Laku kirjoitti:Nää keleen pimeät mustapukuiset valottomat pyöräilijät, jotka kääntyvät neljää kymppiä risteävälle suojatielle ilman käden heilautusta.

Eilen illalla taas hypähteli rinnuksissa hetken aikaa.

Pitäis siä vintillä ny joku liikkua, kakspyöräsellä on aina väärässä, vaikka olis kuinka oikeessa. Tana.
Kyllä ne siitä oppii olemaan ku kerran rysähtää. Ainakin vähäks aikaa, jollei ihan lopullisesti. :shock:

Lähetetty: 02 Loka 2009, 12:11
Kirjoittaja Alfieri
En ole oppinut minä ainakaan olemaan (pyöräilemättä?), en, valitettavasti. nimim. kuuden viikon sairauslomalta palannut.

Oli nimittäin kolmas kerta kun pyörällä rysähti, tosin vain kerran on kolhittu auton kanssa ja silloinkin hyvin lievästi. Sen opin, että tästä eteenpäin ajan yhä useammassa paikassa ajoradalla pyörätien sijasta . mikä tuntuu joitakin autoilijoita kovasti harmittavan. Selkeät taajama-alueen ajot tietty erikseen.

Mutta taajaman ulkopuolella 40 kmh nopeus on kuitenkin ajoradalla PALJON turvallisempaa kuin pyörätiellä. Autoilijat kuitenkin lähtökohtaisesti seuraavat liikennettä ja pystyvät reagoimaan paljon nopeamminkin kuin 40 kmh liikkuviin objekteihin. Pyöräteillä turvallinen nopeus jäisi niin matalaksi, että se ei kuntoilun kannalta ole mielekästä.

Lähetetty: 02 Loka 2009, 12:55
Kirjoittaja Jochanan
Alfieri kirjoitti:En ole oppinut minä ainakaan olemaan (pyöräilemättä?), en, valitettavasti. nimim. kuuden viikon sairauslomalta palannut.

Oli nimittäin kolmas kerta kun pyörällä rysähti, tosin vain kerran on kolhittu auton kanssa ja silloinkin hyvin lievästi. Sen opin, että tästä eteenpäin ajan yhä useammassa paikassa ajoradalla pyörätien sijasta . mikä tuntuu joitakin autoilijoita kovasti harmittavan. Selkeät taajama-alueen ajot tietty erikseen.

Mutta taajaman ulkopuolella 40 kmh nopeus on kuitenkin ajoradalla PALJON turvallisempaa kuin pyörätiellä. Autoilijat kuitenkin lähtökohtaisesti seuraavat liikennettä ja pystyvät reagoimaan paljon nopeamminkin kuin 40 kmh liikkuviin objekteihin. Pyöräteillä turvallinen nopeus jäisi niin matalaksi, että se ei kuntoilun kannalta ole mielekästä.
Tarkoitin tässä "olemisella" lähinnä sitä valojen, heijastimien, suuntamerkkien ja järjen käyttöä. Tiedän autoilijoidenkin asenteet ja liikennekäyttäytymisen. Pyöräilen itsekin paljon. Joka syksy/talvi jaksaa kuitenkin ihmetyttää miten pyöräilijät luulevat, että autoilijat näkevät pimeässä heidät ilman mitään valoja. Varsinkin kun vauhtia on joskus paljonkin pyöräilijän suhahtaessa puskan takaa suojatielle.

Lähetetty: 02 Loka 2009, 20:23
Kirjoittaja Bisci
Tulipa pari kertaa testattua 60 km työmatkalla ns. "turvallista" ajotapaa: mittarinopeus n. 5 kmh yli rajoituksen. Todellinen nopeus siis melko lailla rajoituksen mukaan.

Tulos:
- ohituksia 5 - 10kpl/sivu (minut ohitettiin), paitsi 1 traktori mikä tuli ohitetuksi.
-poltoaineenkulutus laski n. 0,5 l/100 km. Tarkoittaa n. 225 l/v.
-aikaa kului n. 5 - 6 min. enemmän/sivu. Tarkoittaa vuotuisella kokonaisajosuoritteella n. 80 h/v, eli parin työviikon verran.
-ajaminen oli vakkarista huolimatta stressavampaa: yleensä kärkiautona jonossa. Monasti joku takaluukussa kiinni. Pari hazardiohitusta: jonon perältä tiukkoihin rakoihin. Jonoa muuten harvoin lähti purkamaan heti perässä toisena ajellut.

Vertailuna samat matkat muun liikenteen tahtiin:
-mittarinopeus n. 10 - 15 kmh yli nopeusrajoituksen.
-ohituksia n. 1 - 3 kpl / sivu (yleensä minä ohitin).
-pystyin pitämään leppoisan etäisyyden mahdollisiin edellä ajaviin, samoin perässä tulevat pitivät yleensä pidemmän etäisyyden.
-ajaminen oli rennompaa, ja uskallan väittää että turvallisempaa.

Lähetetty: 03 Loka 2009, 12:44
Kirjoittaja fahlsjy
Joo vaikka kirjoittelin siitä rajoitusten mukaan ajamisesta niin totuushan kait on se että muun liikenne virran mukaan ajaminen lienee kaikkein sujuvin ja turvallisin vaihtoehto. Meni se liikenne virta sitten mitä nopeutta menikin.
Rajoitusten noudattaminenhan auttaa taas siihen valvonnan ja poliisin pelkoon...

Lähetetty: 03 Loka 2009, 20:53
Kirjoittaja AlfaTom
Niin...helpompi mennä virran mukana kuin jarruttaa sitä. Muistetaan kuitenkin, että jokainen nopeuden lisäys pidentää jarrutusmatkaa. Vaikka olisikin superhyvä reaktionopeus. Ei minua muuten häiritse toisten ajaminen maantiellä kuin se olematon välimatka edellä ajavaan.

Lähetetty: 25 Loka 2009, 11:14
Kirjoittaja tumbe
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1745182

"Kaikkiaan yli 80 prosentissa onnettomuuksista taustalta löytyi jokin kuljettajan tilaan liittyvä riskitekijä, kuten alkoholi, sairaus, väsymys tai mielenterveyteen liittyvä riskitekijä.Toimikunnan mukaan onnettomuutta edeltää tyypillisesti kuljettajan tekemä virheellinen ohjausliike tai väärin valittu ajolinja."

ja mitä valtio tekee tämän seurauksena? No varmaan kiristää nopeuden valvontaa ja laskee nopeusrajotuksia!! Vaikka siis yli 80% johtuu aivan muusta.

Lähetetty: 25 Loka 2009, 17:22
Kirjoittaja gYdEbUh
Kai se on jaettava tässä ketjussa, jossa olen jo kerennyt elämöimään, eilinen sattumus, joka hämmentää jopa itseäni, jonka tunnen suht hyvin.
Ajelin vieraalla autolla jossa on cruise, Nokialle ja takaisin Vääksystä, Lahden seudulta.
Tuuloksen jälkeen oli kuiva, suora, ja autio tie jossa GPS:n uusien karttojen mukaan 100 rajoitus. No heitin sitten enempiä ajattelematta 109 todellista nopeutta cruiseen ettei tarvitse huolehtia kameroista. Kameratolpan kohdalla tuli 'mieleen' että talvirajoitushan se siinä. Siis kohdalla, ei sitä ennen. Kangasalan paikkeilla on kelin mukaan muuttuvat rajoitukset, ja vaikka oli pimeää, sateista ja mutkaisempaa tietä, niin satanenhan se siinä tarjosi apuaan.
No juttu ei ihan tähän lopu.
Takaisin palatessa Tuuloksen STI:ltä koukkasi eteen vanha mersu, jota piti sitten väistää, ja tämän hässäkän paikkeilla oli ilmeisesti 60 rajoitusmerkki. En ainakaan mitään merkkiä nähnyt. Pian tämän jälkeen tuli kamera johon vedin 89 todellista nopeutta cruisella.
Jäi jotenkin paska maku tuosta tripistä, mutta eikai muuta voi sanoa kun olkaa tarkkoja siellä liikenteessä, ettei käy niinkuin minulle ja peltipoliisi joutuu pelastamaan viimetipassa varmalta kuolemalta. Itsehän menetän korttini jos poliisi löytää minut syylliseksi näihin kahteen hullun kaahaukseen. : )
E: Siis Kangasalan paikkeilla on muuttuvat rajoitukset, ei lempäälän.

Lähetetty: 25 Loka 2009, 19:02
Kirjoittaja einari
gYdEbUh kirjoitti:Lempäälän kohdalla on kelin mukaan muuttuvat rajoitukset, ja vaikka oli pimeää, sateista ja mutkaisempaa tietä, niin satanenhan se siinä tarjosi apuaan.
Välillä vähän mietityttää noiden kameratolppien mielekkyys muuttuvien rajoitusten alueella. Esim. Tampereelta Oriveden suuntaan on kelin mukaan säätyvät nopeusrajoitukset, jotka näyttävät välillä 100, 80 ja joskus 60 km/h. Entäpä jos joku tulee tielle rajoituksen ollessa 100 ja muuttuvan yhtäkkiä kesken ajon 80? Tajuavatko ne peltipoliisit, että nyt rajoitus muuttui eivätkä heti väläyttele kuvia kuskista? Käsittääkseni tällainenkin tilanne on mahdollinen, että kaveri ajaa sen annetun 100 km/h rajoituksen mukaan, mutta sitten yhtäkkiä päätetäänkin tien päässä muuttaa rajoitus 80 km/h ja sakot rapsahtavat.

Lähetetty: 27 Loka 2009, 15:38
Kirjoittaja Nouko88
HUOM!

Valtatie-2:lla joku harjoitus käynnissä forssan kohdalla ja tie siitä varalaskupaikan kohdalta ummessa, kierto jokioisten keskustan kautta. Kannattaa sitten ajella rajoitusten mukaan, lähes jatkuvasti miliisi ajelee ja tutkailee tuolla kiertopätkällä...

Lähetetty: 16 Marras 2009, 17:59
Kirjoittaja AAW
Voi vaan ihmetellä millaisia pilviveikkoja liikkuu liikenteessä tänä päivänä. Tulin vasenta kaistaa kehä I:n valoihin, oikealla täysperävaunullinen rekka ja edessä kaksi romua. Valot vaihtuvat ja rekka kiihtyy melkein nopeammin kun romut edessä, no saavat sentään sen verran vauhtia että oikea kaista aukeaa. Siitä normaali kiihdytys ja oikealta ohi, ei mene kauan niin sankarit tulevat peräjälkeen ohi talla pohjassa ja kaistanvaihto plus täysjarrutus edessäni. Toinen meinasi kaistan vaihdon yhteydessä vielä ottaa multa vasen etukulma mukaan kun oli niin kiire vaihtaa kaistaa. Mitä näillä oikein liikkuu päässä? Ei taida oikein mitään muuta olla kun valkoista jauhetta....

Tuli vain jälkikäteen sellainen fiilis että oli koko touhu tahallaan tehty.

Lähetetty: 16 Marras 2009, 18:51
Kirjoittaja gYdEbUh
Tässä kun ensimmäiset lumet tuli tuntui olevan trendi estää ohitusta.
Kerran olin ohittamassa kahta autoa ihan järkevällä vauhdilla kun ensimmäisenä ajava rupesi kiihdyttämään. Vastaan tuli auto ja liikenteenjakaja liikennemerkin kera lähestyi edessä ja olin ohittamassa lumella Alfa 75:lla jossa oli huonohkot talvikumit..
Jos olisi pitänyt valita että törmäänkö liikenteenjakajaan vai minua liikenteenjakaja päin kiilaavaan autoon, en olisi epäröinyt kääntää vauhdilla kiilaajan kylkeen koska arvattavissa on ettei kyseinen älypää olisi jäänyt paikalle selvittämään tilannetta, eikä varmaan muutenkaan olisi joutunut mitenkään korvausvastuuseen.. Olisi varmaan ollut mukavaa selitellä poliiseille ja vakuutusyhtiöille tilannetta.

Lähetetty: 16 Marras 2009, 19:10
Kirjoittaja AAW
^Tuskinpa nämä sankarit olisivat myöskään jääneet selvittelemään tapausta, varsinkaan kun tahallaan koko tapausta pistivät liikkeelle.

Lähetetty: 16 Marras 2009, 19:56
Kirjoittaja Wile E. Coyote
Huvittaa tämä radiossa juuri nyt pyörivä "syyllistyskampanja" jossa annetaan ymmärtää että olet suuremman luokan rikollinen jos ajat rajoitusta vähänkin kovempaa :roll:

Niin kuin edellisetkin kirjoittajat, ihmettelen suuresti miksi painopistettä ei siirretä oikeasti vaarallisiin nopeuksiin, rattijuopumuksiin, ja näihin kansalaispoliiseihin jotka kiihdyttämällä, kiilaamalla, jarruttamalla ja kaikella mahdollisella yrittävät "kouluttaa" muita ajamaan samoin kuin itse. Usein miten todella epätasaisella ja samalla epätaloudellisella tavalla ajolinja sinne tänne nippa-nappa kaistalla hakien :evil:

Lauantaina oli sentään puhallusratsia aamulla. Hyvä!

Lähetetty: 29 Marras 2009, 13:36
Kirjoittaja tumbe
En yhtään ihmettele vaikka tämäKIN http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1790626 tulkitaan jossain ministeriössä siten että tuon olisi ehkäissyt alempi rajoitus tai se kameratolppa.. Eikä yhtään mietitä oikeaa syytä.
Seurauksena---> tonne viljellään tolppia ja lasketaan rajoitusta joka ikisen tienhaaran kohdalla.

Lähetetty: 29 Marras 2009, 16:14
Kirjoittaja Hepa
Jokaisen onnettomuuden syy on ajovirhe ja liian suuri tilannenopeus. Pienennetään ajonopeutta ja onnettomuudet vähenee. Kun ajonopeus vähenee nollaan, vähenee onnettomuudet nollaan. Silloin ollaan päästy tavoitteeseen.

Tämä taitaa olla viranomaisten tavoite...

Lähetetty: 29 Marras 2009, 19:52
Kirjoittaja pitkämies
^ tuossa just yhden Helsingin reissun heitin....mukava ajella vakionopeudensäätimellä 105 km/h(todellista tasan 100) ees taas.....siinä vähän nauratti kun vironpojan puolikas jättää melkein seisoon :silent: ....väkisin tuli mieleen että tämäkin väli muuttuis TODELLA turvalliseksi jos ajonopeus pudotettaisiin vaikka nopeuteen 60km/h....vai mites se ny olis :roll: Pätkälle voisi kyllä mielestäni harkita vakavasti noita muuttuvia rajoituksia....niitä oikeasti pahoja kelejä kun tuntuu olevan niin kovin harvoin....