Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja mutt »

Bemarihan taisi luvata, että kaikille heidän nykyisille ja menneille bensakoneisille malleille käy E10. Itse aloitin testijakson Puntolla reilu pari vuotta sitten, ja ei siinä mitään erikoista ole ilmennyt, vaikka valmistajan mukaan ei pitäisi E10:n sopia. Näillä tuloksilla päädyin syöttämään tuota soppaa myös Lybralle.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

JaRoDD
Viestit: 1472
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Mulla on sellainen mielikuva, että mun joka alfassa olis ollu suosituksena vähintään 98 oktaaninen..? Eli siis valmistaja ei lupaa auton kestävän 95 oktaanista.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Kielletty varmuuden vuoksi kun ei ole testattu?

Voihan siellä olla jotain mikä aiheuttaa mahdollisia ongelmia pitkän ajan kuluessa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

No, edelleen: voi olla jotain herkkiä muoviosia tai sitten ei ole. Eli oma kommenttini kuulunee tuohon, ettei haluta ottaa riskiä, että ei kestäisi - vaikka voipi kestääkin.
Ymmärtääkseni jopa niinkin uudessa autossa, kuin 156:ssa, on ollut paljonkin vaihtelua komponenttien suhteen - sama osanumero, sama versio, silti eri osa...? En mitenkään pidä mahdottomana ajatuksena, että toisessa bensapumpussa on jotain etanoliarkaa muovia tai kumiseosta, toisessa täysin identtisessä (mukamas) ei olekaan.

Valmistaja ei halua ottaa vastuuta jostakin, joka VOI mennä pieleen - parempi se, kuin ottaa vastuu ja sanoa että kyllähän se toimii. Kun ei sitten toimikaan. Kun on sen verta marginaalimerkki, niin onko varaa saada huonoa PR:ää tuosta johtuen? (Onko varaa saada huonoa PR:ää siitäjohtuen, kun ei virallisesti tue E10:iä....?)

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 388
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

Onks tuoreimpia kokemuksia Flexfuel muunnoksista Alfoihin tai ylipäätään muihinkaan kulkineisiin?

Jos toi kylmäkäynnistys on ongelma, niin pystyykö starttipilotilla "korjaamaan" asiaa kylmillä keleillä?
Vai vieläkö kylmäkäynnistys tuottaa ongelmia?
Onks boksien ohjaus kehittynyt aikaisemmista ajoista?

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Jokunen vuosi sitten silloinen Saab 9-3 SC -08 ohjelmoitiin etanolikäyttöiseksi. Tällöin sillä voitiin ajaa millä tahansa etanolin-bensan sekoitussuhteella, jota nyt tankissa sattui olemaan. En muista, että olisin koskaan kohdannut kylmäkäynnistyshaasteita RE85:sta käyttäessäni. Tämä siis suoralla ohjemoinnilla. Näiden muunnosboxien ominaisuuksista en pysty sanomaan mitään. Etanolia käyttäessä öljynvaihtovälejä piti hieman tiuhentaa, koska etanolia pääsee käynnistyksissä hieman öljyn sekaan ja öljy laimenee.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Saapissa on se etu, että ne etskukartat on pohjimmiltaan tehtaan tekemiä. Niitä siis on ollut ryhmä insinöörejä hieromassa juuri ko. moottorille eikä sen suhteen täysin vertailukelpoisia muutossarjoihin, jotka yrittävät toimia parhaansa mukaan moottorin kuin moottorin kyljessä. Toki Saabin etskusoftat todistaa sen, että oikeilla kartoilla se toimii pakkasista helteisiin ongelmitta.

That said, itse tähtäisin ennemmin ohjelmointiin kuin purkkiin, jos vaan mitenkään mahdollista - pääsee paremmille hyötysuhteille, kun myös sytkän leipoo etskuoptimoiduksi. Nyrkkisääntönä myös se, että suorasuihkuun etanolimuunnos ei todennäköisesti kannata. Niissä muistaakseni juur kylmäkäynnistysten yhteydessä etanoli pisaroituu sylinterinseiniin, valuu siitä huuhtelemaan öljyjä ja kuluttaa sitä myöten sylintereitä.

Eli: imusarjaruisku ja optimoitu etanolisofta on kombona parraasta päästä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 894
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Ei varsinaisesti kuulu muuttamiseen, mutta lähinnä muuttamisen mielekkyyteen. Nyt kun koronan vuoksi polttoaineet ovat hinnaltaan olleet merkittävässä laskussa, on E85 ollut ennallaan tai noususuunnassa. Jos ajattelee aikoja kun itse Twingolla ajoin, oli bensa n. 1.45€/litra ja E85 tyypillisesti 1.05. Sitten kun kun kertoo hinnan 1.3:lla saatiin suunnilleen vastaava hinta kuin bensalla. Näin on ollut ABC:llä iät ajat. Oma autoni söi 30% enemmän etanolibensaa kuin 95E10:iä. Että jos bensa nousi hieman tai etanoli laski tuosta, niin säästöä tuli tai sitten tuli takkiin. Itse en säästänyt parissa vuodessa kuin juuri sen mitä muunnossarja asennuksineen maksoi. Mutta hiilidioksidissa kylläkin varmasti paljon, kun kilsoja tuli se 60000 etanolilla ajettua.

Auto oli muunnettu eFlexfuel-boksilla. Se ei pystynyt siihen, että olisi taannut sujuvat kylmä startit nollan ja plus viiden välillä. Se +5 astetta on lämpö, jossa etanoli ei enää höyrysty, vaan käynnistys taataan bensalla. Paitsi Twingossa. Liekö ollut kartat niukalla vakiossa ja tuon boksin säätövara tapissakaan ei riittänyt rikastamaan tarpeeksi. Tai jotain. Kylmemmällä kun taas paremmin käynnistyi. Mutta paras oli, kun piti tankissa "E70" -tyyppistä seosta, niin pääsi kertastartilla liikkeelle. Boksi on "oppivaa" laatua, mutta se oppiminenkin saattoi mennä ihan reisille, jolloin piti nollata ja aloittaa puhtaalta pöydältä.

Että kaipa tuolla ajaa kannattaa, mutta lienee vähän moottorista kiinni miten sujuvaa se homma on. Tai jos vaikka ajaa toukokuun ja syyskuun välin etanolilla ja loput bensalla, se toimii myös. Mutta menee vähän se idea kyllä hukkaan.

Avatar
Eero
Viestit: 2584
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00
Paikkakunta: Janakkala

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Eero »

Mielenkiintoinen GM:n tekemä tutkimus ecotec/biopower RE85-moottoreista ja polttoaineen vaikutuksista:
http://www.ft86club.com/forums/attachme ... 1384476402

Törmäsin tuohon dokumenttiin, kun etsin tietoa etanolikoneen imukanaviin ja suuttimien kärkiin kertyvästä tervamaisesta karstasta. Tätä samaa töhkää oli myös moottorin sisällä kannen öljytilan syvennyksissä ja öljypohjassa. Kyseessä on PIB eli poly iso butyleeni jota käytetään polttoaineen puhdistuslisäaineistuksena. Sen pitäisi poistua kun välillä käyttää normi bensaa polttoaineena.
Samassa artikkelissa on juttua myös öljyn laimenemisesta etanolikäytössä. Jos ajosyklissä on paljon kylmäkäynnistyksiä ja pätkäajoa, etanolia voi kertyä öljyn sekaan pari desiäkin. Se kuitenkin haihtuu, jos ajaa moottorin säännöllisesti (esim. joka kymmenes kerta) lämpimäksi.

Mielenkiintoinen tutkimus ja kannattaa lukaista jos enkunkieli taipuu.
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina

Vastaa Viestiin