Kehukaa manuaalivaihteistoa

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

insinörtti kirjoitti: Elikkä ne tarpeet välikaasun käytölle:

1) ÄÄNET
2) helpottaa/nopeuttaa vaihtamista
3) säästänee vähän synkronointiakin (niissäkin, joissa vaihto onnistuu ilmankin)
4) jottei auton hidastuvuuteen tulisi liian äkkinäistä muutosta

editoin tuohon tekstiisi tuon neljännen syyn :mrgreen:
VMP

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

lerppu kirjoitti:C3 Vette, mielellään 454 jatkeena...
C3 isolohko oli allekirjoittaneelle ihan riittävän vakuuttava automaattilaatikolla.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Isola
Viestit: 1645
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja Isola »

insinörtti kirjoitti:TCT:ssä ei muuten kaasupolkimella enää säädelläkään kaasuläppää (jota MultiAir ei edes normaalisti käytä), vaan vääntömomenttia.
Kun keskustelu muutenkin jo levitoi aiheen rajamailla, niin en malta olla hämmentämättä tätä. Jokunen vuosi sitten sähköautoympyröissä pyöriessä esiin nousi kysymys, miten sähköauton kaasupolkimen pitäisi toimia. Hetken pään raapimisen jälkeen vastaus oli selvä: jos pitää valita vain yksi säädettävä parametri (teho, nopeus, momentti, moottorin virta, jokin muu - mikä?), niin pienimmän totutteluntarpeen aiheuttaa momenttiohjaus. Kaasupoljin säätelee myös polttomoottoriautossa lähinnä momenttia, joskin toki välillisesti. Eikä noita kaasuläppiä dieseleissäkään tarvittu ennen kuin puita ryhdyttiin halailemaan isommin. Multiair on toki bensamoottori ja vaatii siksi ilmamäärän säätelyä, mutta pointti on siinä, että viime kädessä se polkimella ohjattava suure on momentti. (Avasinko nyt Pandoran lippaan aiheen teho vs. vääntö suhteen...)
Järkiautoilija

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja palkus »

Eräs maahantuojan edustaja oli tietävinään, että autotehtailla olisi pyrkimyksiä päästä eroon manuaaliaskeista ja syynä kustannussäästö. Nyt kun nuo automatisoidut laatikot ovat yleistyneet, niin suurina sarjoina robo ja myöskin kaksoiskytkinlootien hieman korkeampi hinta alkaa korvaantumaan manuaalisen kytkimen/vaihteiden hallinnan pois jätöllä. Manuaski jäisi sitten joihinkin malleihin kalliimmaksi optioksi tai halvemmaksi vaihtoehdoksi kunnon 8-10 loviselle momentinmuunnin lootalle. Tuo yhden polkimen poisjättö antaisi myös mahdollisuuksia halvempaan "legopalikka" suunnitteluun.

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2339
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Manuaskeihin voisi tuoda saman määrän vaihteita mitä polkupyörissä on parhaimmillaan niin saisi jokainen valita haluamansa vaihteen ja sen päällelaiton ajankohdan moottorin mahdollisuuksien puitteissa. ;)

Avatar
wekkuli
Viestit: 1348
Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

insinörtti kirjoitti:
wekkuli kirjoitti:Niin, mutta kun välikaasu itsessään on ratkaisu manuaalivaihteiston ongelmaan (takkuava vaihtaminen), niin mihin sitä tarvitaan automaattivaihteistossa?
Robotti ON manuaalivaihteisto! Siis noin niin kuin mekaniikkansa osalta. Siinä on vain korvattu rattaiden hämmennin ja kytkimen liikutin hydrauliikalla tai servomoottoreilla + näiden ohjausjärjestelmällä = mekatroniikka. Mekaniikan (rattaat, laakerit ja kytkin) puolesta näiden pitäisi siis olla kestäviä ja niin näyttääkin olevan – viat ovat melkein poikkeuksetta ohjauspuolella.

Elikkä ne tarpeet välikaasun käytölle:

1) ÄÄNET
2) helpottaa/nopeuttaa vaihtamista
3) säästänee vähän synkronointiakin (niissäkin, joissa vaihto onnistuu ilmankin)

Itselleni on tullut vastaan parikin manuaalia (mm. pikkuvolvo eli 34x), joissa alaspäinvaihdot takkusivat ylipäätään ja 2.->1. oli likimain mission impossible auton liikkuessa. Jos näillä olisi joutunut enemmän ajamaan, olisi tosissaan pitänyt opetella jouheva välikaasun käyttö. Vaan eipä näin kehnosti synkronoituja takkuvaihteistoja olekaan robotisoitu.

Myös Alfan TCT eli kaksoiskytkinvaihteisto pohjautuu manuaalivaihteistoon eli silläkin on tasan ei mitään yhtäläisyyksiä momentinmuuntimella ryyditettyihin planeettavaihteistoihin eli perinteisiin automaatteihin. TCT tosin ei välikaasua tarvitse - se on robottien juttu.

Välikaasunhan on tarkoitus helpottaa vaihteen solahtamista päälle, mutta TCT vaihtaa pykälää, kun veto on päällä. Tosin vaihto tapahtuu siinä ”puoliskossa”, jonka kytkin on auki. Siinä vaiheessa, kun vetovuoro vaihtuu parillisten ja parittomien vaihteiden välillä, on turha enää kaasutella.

TCT:ssä ei muuten kaasupolkimella enää säädelläkään kaasuläppää (jota MultiAir ei edes normaalisti käytä), vaan vääntömomenttia. Eikä senkään suhteen suoraa moottorin kehittämää vääntöä, vaan järjestelmä huomioi myös välityssuhteen ts. poljin säätelee lähinnä, paljonko renkaille menee momenttia. Vaihteen vaihtuessa sähköaivot arpovat moottorinohjaukselle uudet speksit, jottei auton kiihtyvyyteen/hidastuvuuteen tulisi liian äkkinäistä muutosta. Kolmen kirjaimen yhdistelmä vahtii, ettei alasvaihdoissa ala vetopyörät luistamaan... Lämpimällä koneella toimii suht hyvin eli vaihtohetkellä ei tule nykäystä, mutta kylmällä koneella nykii/tökkii. Mikä varmaan johtunee jo T-jetin kanssa tutuksi tulleesta piirteestä – kylmällä koneella kaasupolkimen ja moottorin tehon välinen yhteys oli kaikkea muuta kuin lineaarinen. Jopa tasakaasulla kiihdytyksissä veto oli aaltoilevaa.
Jäi nyt vähän ymmärtämättä, miten insinörtin kirjoitus liittyi minun kommenttiini? Kyllä minä tiedän, että robottivaihteisto ei ole perinteinen automaatti, mutta edelleenkään en ymmärrä, mihin välikaasua tarvitaan perinteisessä automaattivaihteistossa.

Avatar
wekkuli
Viestit: 1348
Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

Isola kirjoitti:
insinörtti kirjoitti:TCT:ssä ei muuten kaasupolkimella enää säädelläkään kaasuläppää (jota MultiAir ei edes normaalisti käytä), vaan vääntömomenttia.
....
Multiair on toki bensamoottori ja vaatii siksi ilmamäärän säätelyä, mutta pointti on siinä, että viime kädessä se polkimella ohjattava suure on momentti.
Juu, mutta eihän momenttia mitenkään suoraan kyetä säätämään, vaan vääntömomentti syntyy polttoaine/ilmaseoksen palamisen yhteydessä tuottaman paineen myötä, niin mikä on se ensisijainen seikka (moottorissa) jota säädetään, jotta momentintuotto lisääntyy tai vähentyy? Eihän se voi olla mikään muu kuin polttoaine/ilmaseoksen määrän kasvattaminen. Ei se momentti tyhjästä synny.

edit. pari tarkennusta

Avatar
TeroPee
Viestit: 1128
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Moni on jo mielipiteensä sanonut manuaali- ja automaattivaihtestojen eroista. Omasta mielestä molemmissa on omat hyvät puolensa ja automatisoitujen vaihtestojen (= kuljettaja valitsee vain ajosuunnan, välityssuhteen muutos tapahtuu automaattisesti; tekniikka voi olla esim. ns. mehumaija, kaksoiskytkin, robotti yhdellä kytkimellä tai variaattori) "paremmuus" manuaalivaihteistoihin verrattuna pitäisi miettiä myös voimalinjan muiden ominaisuuksien kautta. Tuossa jo mainittiinkin pienitehoinen vaparibensa + mehumaija yhdistelmänä joka ei ole kuuminta hottia. Vastaavasti lyhyen vetoalueen omaava pumpparidiesel on omasta mielestä automaattina huomattavasti miellyttävämpi kuin manuaalina, ainakin jos nopeusvaihtelut on suuria lyhyellä aikavälillä.

Välikaasusta tuli mieleen pieni gallup. Kuinka moni manuaalivaihteisen auton omistaja tekee välikaasun alaspäin vaihtaessa oikeaoppisesti? Eli näin:

1) kytkin ylhäällä, vaihde päällä
2) kytkin alas
3) vaihde vapaalle
4) kytkin ylös
5) välikaasu
6) kytkin alas
7) pienempi vaihde sisään
8') kytkin ylös

http://fi.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4likaasu

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

^Mä.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Minä :lol:

Radalla tosin mennään vain heel&toe jos tarpeen.
VMP

Avatar
wekkuli
Viestit: 1348
Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

Miksiköhän autoissa ei ole yleistynyt moottoripyörämäinen "sekventaalivaihteisto"? Sehän se nopea olisi ja ylöspäin et tarvitse kytkintä, riittää tiukoissakin kiihdytyksissä kaasun hölläys.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

TeroPee kirjoitti:Kuinka moni manuaalivaihteisen auton omistaja tekee välikaasun alaspäin vaihtaessa oikeaoppisesti?
Vaikka en itseäni erityisesti rattimiehenä pidäkään, niin tiedän periaatteen ja joskus kokeillutkin onnistuneesti, mutta kun ei ole Vatasen jalkoja, ei tuo onnistu riittävän nopeasti, että siitä varsinaisesti hyötyä olisi.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja Tazio »

TeroPee kirjoitti:Välikaasusta tuli mieleen pieni gallup. Kuinka moni manuaalivaihteisen auton omistaja tekee välikaasun alaspäin vaihtaessa oikeaoppisesti? Eli näin:

1) kytkin ylhäällä, vaihde päällä
2) kytkin alas
3) vaihde vapaalle
4) kytkin ylös
5) välikaasu
6) kytkin alas
7) pienempi vaihde sisään
8') kytkin ylös

http://fi.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4likaasu
Voiko sen tehdä jollain toisellakin tavalla?
;)

-Tazio

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

UAZ:illa tuota tulee harjoiteltua... 8)
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

A Bart
Viestit: 1663
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Tazio kirjoitti:
TeroPee kirjoitti:Välikaasusta tuli mieleen pieni gallup. Kuinka moni manuaalivaihteisen auton omistaja tekee välikaasun alaspäin vaihtaessa oikeaoppisesti? Eli näin:

1) kytkin ylhäällä, vaihde päällä
2) kytkin alas
3) vaihde vapaalle
4) kytkin ylös
5) välikaasu
6) kytkin alas
7) pienempi vaihde sisään
8') kytkin ylös

http://fi.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4likaasu
Voiko sen tehdä jollain toisellakin tavalla?
;)

-Tazio
Ilmeisesti, mutta vanhaa sisua fullerin laatikolla ajaneena, tuo oikea tapa iskostuu kovin nopeasti selkäytimeen tai sitten on kipee ranne.
Samalla tulee tsekattua tuo sävelkorva, kun tuo kiekkamittari ei toimi.

Itse olen nyppinyt kyllä ilman kytkintä manuaalilla ylös ja alaspäin jo ammoisen ford granadiitin ajoista asti :roll:

Avatar
TeroPee
Viestit: 1128
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Tuli vaan mieleen että joku saattaa ihan vaan polkaista kaasua hiukan kytkin pohjassa samalla kun vaihtaa pienempää. Siksi gallupoin.

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ Mukavan retroa tuo välikaasu autossa , viimeksi käyttänyt sitä takapotku-5610-Fordissa ja siinäkään sitä ei tarvitsisi käyttää , koska vaihteisto on synkronoitu. Auto & välikaasu tulee mieleen sodanajan (puuhiili-)kuorma-autot a la Tuntematon sotilas.... :wink:

JT
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

^^Sisun Fulleria kepittäessä tuli tuohon rytmitykseen mausteeksi pari juttua: kytkintä ei saanut painaa pohjaan kytkinjarrun vuoksi eikä sitä kytkintä oikeastaan tarvinnut kuin liikkeelle lähtiessään, jos oli sävelkorva kohdallaan.

Manuaalin kehumistahan avauksessa kaivattiin ja tässä yksi seikka:
moottorijarrutus pitää kolmosella Hesarin alamäessä vauhdin sopivasti halutussa mittarinopeudessa eikä jarrua tarvita. Yhdelläkään automaatilla en ole onnistunut pitämään tuossa paikassa neulaa kuudenkympin viivalla ilman jarrua tai vakkaria.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Jiitee kirjoitti:^ Mukavan retroa tuo välikaasu autossa , viimeksi käyttänyt sitä takapotku-5610-Fordissa ja siinäkään sitä ei tarvitsisi käyttää , koska vaihteisto on synkronoitu. Auto & välikaasu tulee mieleen sodanajan (puuhiili-)kuorma-autot a la Tuntematon sotilas.... :wink:
<se punastuva naama ikoni tähän> Minä kun kaksoispoljen alaspäin kaikissa manuaaleissa ja ylöspäinkin omiistani ainakin Land Roverissa ja muissakin kovina pakkasaamuina

-Tazio

Avatar
wekkuli
Viestit: 1348
Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

En enää tunnekaan itseäni kovin vanhaksi.
8)

A Bart
Viestit: 1663
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja A Bart »

WWWVespa kirjoitti:^^Sisun Fulleria kepittäessä tuli tuohon rytmitykseen mausteeksi pari juttua: kytkintä ei saanut painaa pohjaan kytkinjarrun vuoksi eikä sitä kytkintä oikeastaan tarvinnut kuin liikkeelle lähtiessään, jos oli sävelkorva kohdallaan.

.
Juurikin näin.
Kytkintä tarvi (ja oikeastaan sai) käyttää vain lähdettäessä, onneksi eatonin perä pelasti paljon, ja opettaa ennakoivaan ajoon :-D
Oudoksesta hyppiessä rattiin olisi toivonut sen kiekkamittarin toimivuutta.

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Kytkintä vain lähtemiseen tarvinneita manuaalilootia oli myös muun muassa vanhoissa Transiteissa sekä 95 ja 96 Saabeissa. Saabeissa homma hoitui vapaakytkimen ansiosta, joten piti muistaa moottorijarrutuksen täydellinen puuttuminen, jottei vaikka kaatanut autoa.
Manuaalejakin on siis ollut moneen menoon ja kaikenkokoisissa autoissa on voinut kytkimen unohtaa seuraavaan liikkeellelähtöön asti.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja willez »

Ihmettelin et mistä hemmetin välikaasusta täällä jauhetaan mutta näköjään juurtaa juurensa sata vuotta taaksepäin :-D :-D Eihän tommosta leikkiä oo tarvinnu pariin kymmeneen vuoteen,lähinnä räkä-amisten pakollinen "k-market" kaasuttelu vanhalla orionilla :lol:

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

wekkuli kirjoitti:Miksiköhän autoissa ei ole yleistynyt moottoripyörämäinen "sekventaalivaihteisto"? Sehän se nopea olisi ja ylöspäin et tarvitse kytkintä, riittää tiukoissakin kiihdytyksissä kaasun hölläys.

Shifterillä olisi täydellinen.

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Ketjun aloittaja oli kyllästynyt siirtelemään rattaita ruuhkissa ja kysyi mitä hyvää manuaalissa on.

Pienenä koontina muutamia tähän mennessä ehdotettuja:
-välikaasu
-Sisu Fuller
-Uaz
-toisen maailmansodan aikaiset häkäpönttö-autot

Lisäksi on laitettu mietintään vaihteiden lisääminen polkupyörien malliin, koska vaihtaminen on omasta elämästään ja vaihteista päättävien miesten oikeus. Välikaasulla toki.

Jatkakaa ihmeessä. :mrgreen:
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja willez »

GTAlla ylhäältä alaspäin vaihtaessa välikaasulla menee pykälät huonommin sisään :o:

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Toki kannattaa jättää listauksista pois moottorijarrutukset ja muut sen semmoiset. Jatkakaa vaan listausten tekemistä. :mrgreen:
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

wekkuli kirjoitti:Jäi nyt vähän ymmärtämättä, miten insinörtin kirjoitus liittyi minun kommenttiini? Kyllä minä tiedän, että robottivaihteisto ei ole perinteinen automaatti, mutta edelleenkään en ymmärrä, mihin välikaasua tarvitaan perinteisessä automaattivaihteistossa.
Ymmärtämättä jäi, että tässä on koko ajan puhuttu muistakin kuin perinteisistä automaateista.
wekkuli kirjoitti:Juu, mutta eihän momenttia mitenkään suoraan kyetä säätämään, vaan vääntömomentti syntyy polttoaine/ilmaseoksen palamisen yhteydessä tuottaman paineen myötä, niin mikä on se ensisijainen seikka (moottorissa) jota säädetään, jotta momentintuotto lisääntyy tai vähentyy? Eihän se voi olla mikään muu kuin polttoaine/ilmaseoksen määrän kasvattaminen. Ei se momentti tyhjästä synny.
Eli aikalailla suoraan menee sen mukaan, mikä on sylinterin täyttöaste. Siis kuinka paljon ilmaa (happea) sinne päästetään. Bensaa ruikitaan perään sen mukaan, mitä ilmamassamittari kertoo moottoriin uponneen, jotta pysyy seossuhteet kohdillaan.

Mutta nyt puhuttiin automaateista. Olisi sangen epäloogista, jos automaatin päättäessä säästää bensaa heittämällä kehiin 40 % pidemmän välityksen auto nyyhähtäisi, koska moottorin vääntömomentin pysyessä vakiona (mutta kierrosluvun laskiessa) renkaille välittyvä teho/momentti tipahtaisi yllättäen ja pyytämättä 29 %. Jotenka automaatin kuljettaja esittää toivomuspolkimellaan toiveen renkaille välittyvästä 800 Nm momentista ja sähköaivot laskeskelevat sen perustella, että voimansiirron välityssuhteella 1:8 pitää moottorinohjausta pyytää toimittamaan 100 Nm, mutta välityssuhteella 1:5,7 tarvitaankin 140 Nm. Luonnollisesti yhtälössä on myös mukana erinäisiä kolmen kirjaimen yhdistelmiä, jotka mm. vahtivat etteivät vetävät pyörät ala luistamaan alaspäinvaihdoissa, vaikka kuljettaja tekee toivomuspolkimensa välityksellä ehdotuksen tehokkaasta moottorijarrutuksesta.

Taisi tässä sivussa tulla näitä ”miksi ei automaattia” perusteluita hard core ”ei elektroniikkaa minun ja autoni väliin” -miehille. :-D
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^^Kyllä, kyllä. Hyviä ominaisuuksia löytyy molemmista ja tärkeimmät on mainittu jo ensimmäisellä sivulla.
Mopo on vaan karannut jo aika kauas. :-D
No, hauskahan näitä on lukea.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
wekkuli
Viestit: 1348
Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

insinörtti kirjoitti:
wekkuli kirjoitti:Jäi nyt vähän ymmärtämättä, miten insinörtin kirjoitus liittyi minun kommenttiini? Kyllä minä tiedän, että robottivaihteisto ei ole perinteinen automaatti, mutta edelleenkään en ymmärrä, mihin välikaasua tarvitaan perinteisessä automaattivaihteistossa.
Ymmärtämättä jäi, että tässä on koko ajan puhuttu muistakin kuin perinteisistä automaateista.
Niin, mutta minä en ole puhunut muista kuin perinteisistä automaateista ja kun alkuperäinen kysymys oli "miten automaatilla annetaan välikaasua", niin siihen kyllä olennainen kysymys on, että mihin sitä ylipäätään automaatissa tarvitaan? Ja vastaus on, että ei tietenkään mihinkään, joten koko kysymys on absurdi. Sama kuin murehtisi neliovisessa autossa etuovien kapeutta ja hankalaa etupenkkien kallistusta, joka vaikeuttaa etuovien kautta takapenkille kömpimistä.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Topic on kuitenkin "Kehukaa manuaalivaihteistoa" :lol:
VMP

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

^^Voihan se olla ihan vaan huumoriakin näin manuaalilootaketjussa.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

Avatar
wekkuli
Viestit: 1348
Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

mattijus kirjoitti:Topic on kuitenkin "Kehukaa manuaalivaihteistoa" :lol:
No onhan se aktiiviseen ja urheilulliseen ajoon parempi. Suoraviivainen, kiinteä yhteys moottorin ja vetopyörien välillä ja kokonaisvaltaisempi ote ja hallinta ajotapahtumaan. Keppiä on välillä kiva hämmentää.

Avatar
wekkuli
Viestit: 1348
Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

WWWVespa kirjoitti:^^Voihan se olla ihan vaan huumoriakin näin manuaalilootaketjussa.
Menit sitten vakavalla asialla vitsailemaan!

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

wekkuli kirjoitti:Niin, mutta minä en ole puhunut muista kuin perinteisistä automaateista.
Eli haluat mahdollisimman vaikealla tavalla mainostaa, ettet laske automaateiksi kuin mehumaijat. Selväksi tuli.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

^Kai se voi olla vaikka pahvilodju jossain nurkassa jonkunkielisiä opuksia sisältäessään.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

lrela
Viestit: 152
Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja lrela »

Kehaisen itse sen verran että 159:n manuaali on toki ihan "OK", mitä nyt hieman tuntuu soutulaitteelta - tuleepahan liikuntaa. Mutta ennenkaikkea ne V6 välitykset ovat kummalliset.

Mutta esim. upouuden mitsulancer mk7:n keppi meni paljon sukkelammin kohdalleen kun oli lisävarusteena "vaihteenvälin lyhennin" (eli keppi vissiin normaalia lyhyempi), mutta siinä sattui sellaista ikävää rusahtelua aina joskus. En tiedä johtuiko kytkimestä vai mistä. UAZ:ia en päässyt kokeilemaan valitettavasti itse. Mutta kaikki nää on parempia kuin Lego Technic 8860 sarjassa ollut sininen loora jossa niitä vaihteita ei aidosti saanut kohdilleen millään, ja muistaakseeni ohjeissa oli vielä yhdellä 1x2 palikalla estetty sen yhden vaihteen käyttö vissiin siksi ettei autoa tuuppivat muksut hajottaisi ratasta :mrgreen:
Jeesus ryhtyi Skoda-kriittiseksi: https://www.youtube.com/watch?v=9q7cYnQSzGE

Avatar
alamajy
Viestit: 1989
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
Paikkakunta: Imatra

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Tomaattien ärsyttävin piirre on hitaus. Parkkihalleissa ja taskupysäköinneissä jos joutuu vekslaamaan nii.n manuaali on paljon parempi. Eli jo liikkeessä saa pakin päälle eikä tarvitse odottaa, että vauhti pysähtyy ja kierrokset laskevat.
Samoin hitaus ohitukseen lähdettäessä on inhottava piirre. Kun autoa käsketään lähtemään
Nii.n silloin pitää tapahtua ja heti!
Ja jotenkin tomaatilla on fiilis, että koko ajan mennään väärällä kierrosluvulla eikä siihen voi vaikuttaa.
En ole löytänyt tilannetta jossa automaatti olisi parempi kuin manuaali. Tai sittenkin: jos toisessa kädessä on kahvikuppi nii.n silloin vaihteen vaihtaminen on hieman haastavaa :)

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja palkus »

kaverilla kun oli kaasujalka kipsissä, niin ajelut suju hienosti automaatti-pemarilla, kun nopeuttakin sai mukavasti säädeltyä ratin vakkarinapeilla. Eli automaatti sopii hyvin liikuntarajoitteisille. :black:

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

alamajy kirjoitti:Tomaattien ärsyttävin piirre on hitaus. Parkkihalleissa ja taskupysäköinneissä jos joutuu vekslaamaan nii.n manuaali on paljon parempi. Eli jo liikkeessä saa pakin päälle eikä tarvitse odottaa, että vauhti pysähtyy ja kierrokset laskevat.
Samoin hitaus ohitukseen lähdettäessä on inhottava piirre. Kun autoa käsketään lähtemään
Nii.n silloin pitää tapahtua ja heti!
Ja jotenkin tomaatilla on fiilis, että koko ajan mennään väärällä kierrosluvulla eikä siihen voi vaikuttaa.
En ole löytänyt tilannetta jossa automaatti olisi parempi kuin manuaali. Tai sittenkin: jos toisessa kädessä on kahvikuppi nii.n silloin vaihteen vaihtaminen on hieman haastavaa :)
Ilmeisesti tarkoitat vanhoja automaatteja

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

stoichiometric kirjoitti:kaverilla kun oli kaasujalka kipsissä, niin ajelut suju hienosti automaatti-pemarilla, kun nopeuttakin sai mukavasti säädeltyä ratin vakkarinapeilla. Eli automaatti sopii hyvin liikuntarajoitteisille. :black:
Kyllä. Sopii myös mukavuudenhaluisille.
alamajy kirjoitti:Tomaattien ärsyttävin piirre on hitaus. Parkkihalleissa ja taskupysäköinneissä jos joutuu vekslaamaan nii.n manuaali on paljon parempi. Eli jo liikkeessä saa pakin päälle eikä tarvitse odottaa, että vauhti pysähtyy ja kierrokset laskevat.
Samoin hitaus ohitukseen lähdettäessä on inhottava piirre. Kun autoa käsketään lähtemään
Nii.n silloin pitää tapahtua ja heti!
Ja jotenkin tomaatilla on fiilis, että koko ajan mennään väärällä kierrosluvulla eikä siihen voi vaikuttaa.
En ole löytänyt tilannetta jossa automaatti olisi parempi kuin manuaali. Tai sittenkin: jos toisessa kädessä on kahvikuppi nii.n silloin vaihteen vaihtaminen on hieman haastavaa :)
Oletko ajanut miten paljon automaatilla?

Pysäköinti on molemmilla yhtä nopeaa tai hidasta. Kummassakaan ei heitetä pakkia täydessä vauhdissa, mutta ei sen nyt täysin pysähtynytkään tarvitse olla.

Ohitukseen lähtö on molemmilla yhtä nopeaa tai hidasta. Manuaalilla ennakoidaan vaihtamalla pienempään ja automaatilla ennakoidaan automaatin vaihtaminen pienempään. Hitaaksikaan en menisi suoralta kädeltä kaikkia automaatteja sanomaan. Omalla automaatilla saa kelattua vaarallisen nopeasti sellaisia lukemia tauluun, että pedaalia on viisaampi höllätä. Yleensä ohituksiin riittääkin ihan puolikaasu.

Ihan oikealla kierrosluvulla tuo oma rakkine kulkee.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2339
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Vs: Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Juhako kirjoitti:Manuaaliloota = ohjekirja haskalokerossa?
No niin, nyt päästään asiaan!

Välikaasukin tarkoittaa varmasti jotain muuta. Vaihtokalsarit mukaan, kun sitä harjoittelee?

Vakavasti keskusteltaessa, kyllä mun vm. 2006 mehumaija-automaatti vaihtaa yhtä ripeästi ohittaessa mitä manuaalilla vaihtaisin. Kuten edellä sanottiin niin manuaalilla ennakoit itse vaihteen pienemmälle ja automaatilla ennakoit koneen vaihtavan pienemmälle (tai tyrkkäät itse sporttipuolelle, jolloin kierrokset nousee ja vaihde menee pienemmälle).

Avatar
wekkuli
Viestit: 1348
Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

insinörtti kirjoitti:
wekkuli kirjoitti:Niin, mutta minä en ole puhunut muista kuin perinteisistä automaateista.
Eli haluat mahdollisimman vaikealla tavalla mainostaa, ettet laske automaateiksi kuin mehumaijat. Selväksi tuli.
No nyt on kyllä niin, että herra on itse korostanut robottien ja kaksoiskytkinkeksintöjen olevan tekniikaltaan manuaaleja.
insinörtti kirjoitti: Robotti ON manuaalivaihteisto!
...
Myös Alfan TCT eli kaksoiskytkinvaihteisto pohjautuu manuaalivaihteistoon eli silläkin on tasan ei mitään yhtäläisyyksiä momentinmuuntimella ryyditettyihin planeettavaihteistoihin eli perinteisiin automaatteihin.

Avatar
wekkuli
Viestit: 1348
Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

alamajy kirjoitti:Tomaattien ärsyttävin piirre on hitaus. Parkkihalleissa ja taskupysäköinneissä jos joutuu vekslaamaan nii.n manuaali on paljon parempi. Eli jo liikkeessä saa pakin päälle eikä tarvitse odottaa, että vauhti pysähtyy ja kierrokset laskevat.
Samoin hitaus ohitukseen lähdettäessä on inhottava piirre. Kun autoa käsketään lähtemään
Nii.n silloin pitää tapahtua ja heti!
Minulla on -05 Laguna 2.2 turbodiisselin jatkeena tomaatti ja siihen ei kyllä tuon parkkipaikkavekslailun osalta hitaus sovi. Vetosuunta vaihtuu kyllä aivan välittömästi, eli kun proseduuri menee niin, että ajat Deellä eteenpäin metrin, pysäytät jarrulla auton ja vaihdat äRrälle, niin auto lähtee ryömimään taaksepäin välittömästi kun nostat jalan jarrulta ennen kuin se koipi ehtii edes kaasulle. Ei tuossa ainakaan ole mitään viivettä ja diisselissä nyt ei tule kierroksia edes katsottua, parkkipaikkavempailussa mennään käytännössä sillä tyhjäkäynnillä ja ryömittämällä. Selkeästi nopeampi, helpompi ja näppärämpi kuin manuaali juurikin tuollaisessa sompailussa. Ja jo pelkkä kepin liikerata välillä D-R on paljon suoraviivaisempi naksaus kuin manuaalilla väli 1-R.

Yleensä tuossa ryömittelyssä on vielä juuri se positiivinen puoli, että autoa sompaillessa käytät vain yhtä poljinta (jarru) ja vain yksiulotteista liikerataa liikkuvaa kepukkaa vs. manuaalin kolme poljinta ja kaksiulotteinen liikerata kepissä.

Se missä hitaus minuakin ärsyttää on risteyksistä lähdöt, varsinkin jos on tiukka "väli", johon pitää ehtiä. Siinä tulee sekä tomaatin että turbon viive ja vaikka auto periaatteessa on vääntävä ja ripeä, niin potkussa on yhteensä hyvinkin sekunnin viive. Ohituksissa se ei minua niinkään haittaa, sillä siellä pystyy ennakoimaan kun on oppinut sen viiveen pituuden. Ei se mitenkään eroa manuaalilla ohittamisesta, sillä viehän manuaalillakin pienemmälle vaihtaminen jokusen sekunnin, eli ennakoitava on molemmissa tapauksissa. Sitten kun ollaan jo se viive ohitettu, niin tomaatti on parempi, sillä kun talla on pohjassa ei turboviive enää pääse uudestaan vaihdoissa katkomaan toisin kuin manuaalissa, jossa kaasua on kevennettävä vaihtohetkellä. Tähänhän perustuu se, että joissain turbodiisseleissä kiihtyvyys voi olla tomaatilla jopa parempi kuin manuaalilla

Sen voi myös laskea negatiiviseksi puoleksi, että vitonen (isoin vaihde) vaihtuu tomaatilla vasta jossain 80-100 välillä ja se tekee sen, että normivaltatiemittarinopeus 80-90 on Deellä toistuvaa arpomista mäkien mukaan. Siihen vaivaan onneksi auttaa sitten tuo M-tippipuoli, jolla yleensä heitän vitosen päälle jatkuvasti matkavauhdissa. Turbiinilukkokin tuntuu menevän päälle herkemmin kun tuo vaihde on "pakotettuna" lootaan.

Avatar
alamajy
Viestit: 1989
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
Paikkakunta: Imatra

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja alamajy »

alfa164 kirjoitti:
alamajy kirjoitti:Tomaattien ärsyttävin piirre on hitaus. Parkkihalleissa ja taskupysäköinneissä jos joutuu vekslaamaan nii.n manuaali on paljon parempi. Eli jo liikkeessä saa pakin päälle eikä tarvitse odottaa, että vauhti pysähtyy ja kierrokset laskevat.
Samoin hitaus ohitukseen lähdettäessä on inhottava piirre. Kun autoa käsketään lähtemään
Nii.n silloin pitää tapahtua ja heti!
Ja jotenkin tomaatilla on fiilis, että koko ajan mennään väärällä kierrosluvulla eikä siihen voi vaikuttaa.
En ole löytänyt tilannetta jossa automaatti olisi parempi kuin manuaali. Tai sittenkin: jos toisessa kädessä on kahvikuppi nii.n silloin vaihteen vaihtaminen on hieman haastavaa :)
Ilmeisesti tarkoitat vanhoja automaatteja
Joo, aika vanhoja. Eniten olen ajanut Chrysler Voyagerilla, joka on kyllä ollut kaikkein miellyttävin automaatti. Uudehkoista on tullut kokeiltua Meseä ja kaverin Volvo S60. Ne on aika samanlaisia keskenään.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Manuaaliin saa kivoja tarvikenuppeja, kun orggis on hipelöity pilalle. :-D

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

^Joo, ja käsin vaihtaminen on niin kivaa, että moniin automaatteihin saa nykyään ratin taakse läpyskät, joilla voi vaihtaa haluamalleen vaihteelle. Siinä se on tuotu automaattinen toiminta niin lähelle manuaalista, että voidaan jo puhua manuaalisuudesta automaattisuuden parhaana puolena - moista on jopa kilpa-autoissa.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

Avatar
alamajy
Viestit: 1989
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
Paikkakunta: Imatra

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja alamajy »

hagger16 kirjoitti:
stoichiometric kirjoitti:kaverilla kun oli kaasujalka kipsissä, niin ajelut suju hienosti automaatti-pemarilla, kun nopeuttakin sai mukavasti säädeltyä ratin vakkarinapeilla. Eli automaatti sopii hyvin liikuntarajoitteisille. :black:
Kyllä. Sopii myös mukavuudenhaluisille.
alamajy kirjoitti:Tomaattien ärsyttävin piirre on hitaus. Parkkihalleissa ja taskupysäköinneissä jos joutuu vekslaamaan nii.n manuaali on paljon parempi. Eli jo liikkeessä saa pakin päälle eikä tarvitse odottaa, että vauhti pysähtyy ja kierrokset laskevat.
Samoin hitaus ohitukseen lähdettäessä on inhottava piirre. Kun autoa käsketään lähtemään
Nii.n silloin pitää tapahtua ja heti!
Ja jotenkin tomaatilla on fiilis, että koko ajan mennään väärällä kierrosluvulla eikä siihen voi vaikuttaa.
En ole löytänyt tilannetta jossa automaatti olisi parempi kuin manuaali. Tai sittenkin: jos toisessa kädessä on kahvikuppi nii.n silloin vaihteen vaihtaminen on hieman haastavaa :)
Oletko ajanut miten paljon automaatilla?

Pysäköinti on molemmilla yhtä nopeaa tai hidasta. Kummassakaan ei heitetä pakkia täydessä vauhdissa, mutta ei sen nyt täysin pysähtynytkään tarvitse olla.

Ohitukseen lähtö on molemmilla yhtä nopeaa tai hidasta. Manuaalilla ennakoidaan vaihtamalla pienempään ja automaatilla ennakoidaan automaatin vaihtaminen pienempään. Hitaaksikaan en menisi suoralta kädeltä kaikkia automaatteja sanomaan. Omalla automaatilla saa kelattua vaarallisen nopeasti sellaisia lukemia tauluun, että pedaalia on viisaampi höllätä. Yleensä ohituksiin riittääkin ihan puolikaasu.

Ihan oikealla kierrosluvulla tuo oma rakkine kulkee.
Vuosina 2008-2012 oli käyttöautona Chrysler Voyager 3.3 l bensakoneella. Kilsoja tuli n. 160tkm. Se oli kyllä ihan miellyttävä, mutta nuo parkkeeraamisen ja ohituksen viiveet ärsytti koko ajan. Ennen sitä minulla on volvo V70 automaatilla (vei sikana bensaa!) ja ennen sitä Ford Mondeo V6 Gia -farkku, automaatiilla.
Kaikissa noissa oli samat viiveet. Aiemmin oli kaksikin Volvo 343:sta, jotka lasken automaatiksi. Niissä ei ollut mitään nykäisyä missään vaiheessa. Hienoja peleja!

Sitten viikottain tulee istuttua kaverin S60 automaatin kyydissä ja kyllä nuo viiveet siinä vieressäkin huomaa. Volvo kyllä vaihtaa aika jouhevasti, varsinkin ylöspäin. Tosin Rysler oli vielä 'sivistyneempi'. Kyllä jenkit osaa automaatit rakentaa!

Vuosi sitten ajelin diesel-Mesellä yhden viikonlopun, tietty automaatiilla ja 300 hp:llä. Samat hitaudet siinäkin. Ei tullut kaupppoja...

Ohituksiin kyllä automaatilla oppii nopeasti ennakoimaan sen 1,5s-2s, mutta silti se on ärsyttävä piirre. Manuaalilla kun ei tarvitse edes vaihtaa pienemmälle, yleensä. Ja jos joutuukin, niin sen voi tehdä ajoissa (6 -> 5 tai jopa ->4) ja sitten odottaa sopivaa ohituspaikkaa....Lämä lattiaan ja mentiin...
Puhun siis ohituksen aloituksen viiveestä, en ohituksen kokonaiskestoajasta. Sehän ei ole olleellista, kun tekee vain turvallisia ohituksia turvallisilla paikoilla.

Parhaimmillaan automaatti on esim. Ruotsin läpiajossa, kun voi vaan istuksia ja hörppiä kaffea ja säätää nopeutta vakkarilla...

Avatar
alamajy
Viestit: 1989
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
Paikkakunta: Imatra

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja alamajy »

wekkuli kirjoitti:
alamajy kirjoitti:Tomaattien ärsyttävin piirre on hitaus. Parkkihalleissa ja taskupysäköinneissä jos joutuu vekslaamaan nii.n manuaali on paljon parempi. Eli jo liikkeessä saa pakin päälle eikä tarvitse odottaa, että vauhti pysähtyy ja kierrokset laskevat.
Samoin hitaus ohitukseen lähdettäessä on inhottava piirre. Kun autoa käsketään lähtemään
Nii.n silloin pitää tapahtua ja heti!
Minulla on -05 Laguna 2.2 turbodiisselin jatkeena tomaatti ja siihen ei kyllä tuon parkkipaikkavekslailun osalta hitaus sovi. Vetosuunta vaihtuu kyllä aivan välittömästi, eli kun proseduuri menee niin, että ajat Deellä eteenpäin metrin, pysäytät jarrulla auton ja vaihdat äRrälle, niin auto lähtee ryömimään taaksepäin välittömästi kun nostat jalan jarrulta ennen kuin se koipi ehtii edes kaasulle. Ei tuossa ainakaan ole mitään viivettä ja diisselissä nyt ei tule kierroksia edes katsottua, parkkipaikkavempailussa mennään käytännössä sillä tyhjäkäynnillä ja ryömittämällä. Selkeästi nopeampi, helpompi ja näppärämpi kuin manuaali juurikin tuollaisessa sompailussa. Ja jo pelkkä kepin liikerata välillä D-R on paljon suoraviivaisempi naksaus kuin manuaalilla väli 1-R.

Yleensä tuossa ryömittelyssä on vielä juuri se positiivinen puoli, että autoa sompaillessa käytät vain yhtä poljinta (jarru) ja vain yksiulotteista liikerataa liikkuvaa kepukkaa vs. manuaalin kolme poljinta ja kaksiulotteinen liikerata kepissä.

Se missä hitaus minuakin ärsyttää on risteyksistä lähdöt, varsinkin jos on tiukka "väli", johon pitää ehtiä. Siinä tulee sekä tomaatin että turbon viive ja vaikka auto periaatteessa on vääntävä ja ripeä, niin potkussa on yhteensä hyvinkin sekunnin viive. Ohituksissa se ei minua niinkään haittaa, sillä siellä pystyy ennakoimaan kun on oppinut sen viiveen pituuden. Ei se mitenkään eroa manuaalilla ohittamisesta, sillä viehän manuaalillakin pienemmälle vaihtaminen jokusen sekunnin, eli ennakoitava on molemmissa tapauksissa. Sitten kun ollaan jo se viive ohitettu, niin tomaatti on parempi, sillä kun talla on pohjassa ei turboviive enää pääse uudestaan vaihdoissa katkomaan toisin kuin manuaalissa, jossa kaasua on kevennettävä vaihtohetkellä. Tähänhän perustuu se, että joissain turbodiisseleissä kiihtyvyys voi olla tomaatilla jopa parempi kuin manuaalilla

Sen voi myös laskea negatiiviseksi puoleksi, että vitonen (isoin vaihde) vaihtuu tomaatilla vasta jossain 80-100 välillä ja se tekee sen, että normivaltatiemittarinopeus 80-90 on Deellä toistuvaa arpomista mäkien mukaan. Siihen vaivaan onneksi auttaa sitten tuo M-tippipuoli, jolla yleensä heitän vitosen päälle jatkuvasti matkavauhdissa. Turbiinilukkokin tuntuu menevän päälle herkemmin kun tuo vaihde on "pakotettuna" lootaan.
Se on just kuten kirjotit eli ohituksiin lähdöissä automaatiilla oppii pelaamaan, mutta tuollaiset hieman yllätävämmät tilanteet kuten ristyksistä lähdöt on ärsyttäviä.

Minulla nuo automaattilaatikot ovat olleet sellaisia, että pitää kahvasta painaa tai nostaa ja jalka olla jarrulla ennenkuin pakin saa päälle. Eli tulee viivettä kun käytönnössä auton pitää olla ihan pysähtynyt.

Tästä tulikin mieleen, että talvella jumitilanteessa automaatilla on vaikeampaa saada aikaa heijausliike, jolla pääsee jumista pois. Ei mahdotonta, mutta hankalampaa....

Eikä automaatilla voi fiilistellä välikaasulla :-D

Avatar
Farina
Viestit: 1478
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja Farina »

alamajy kirjoitti: Ohituksiin kyllä automaatilla oppii nopeasti ennakoimaan sen 1,5s-2s, mutta silti se on ärsyttävä piirre. Manuaalilla kun ei tarvitse edes vaihtaa pienemmälle, yleensä. Ja jos joutuukin, niin sen voi tehdä ajoissa (6 -> 5 tai jopa ->4) ja sitten odottaa sopivaa ohituspaikkaa....Lämä lattiaan ja mentiin...
Puhun siis ohituksen aloituksen viiveestä, en ohituksen kokonaiskestoajasta. Sehän ei ole olleellista, kun tekee vain turvallisia ohituksia turvallisilla paikoilla.
Et laske vaihteen vaihtamista pienemmälle ohituksen aloituksen viiveeseen? Eikös se ole juuri ohituksen aloittamiseen tarvittavaa esivalmistelua? Tuskin sitä 4. vaihteella muuten tulisi jurnutettua, jos ei ohitus olis tulossa eteen. Samanlailla automaatilla voi kelata vauhtia valmiiksi kickdownilla ohitusta varten (koska kukaanhan meistä ei roiku edellä ajavan perässä). Kyl siinä vaihteen vaihtamisessakin se 0,5-1,0s helposti menee, jos ei nyt mistään rallivaihtamisesta puhuta.

Vastaa Viestiin