alamajy kirjoitti:Tomaattien ärsyttävin piirre on hitaus. Parkkihalleissa ja taskupysäköinneissä jos joutuu vekslaamaan nii.n manuaali on paljon parempi. Eli jo liikkeessä saa pakin päälle eikä tarvitse odottaa, että vauhti pysähtyy ja kierrokset laskevat.
Samoin hitaus ohitukseen lähdettäessä on inhottava piirre. Kun autoa käsketään lähtemään
Nii.n silloin pitää tapahtua ja heti!
Minulla on -05 Laguna 2.2 turbodiisselin jatkeena tomaatti ja siihen ei kyllä tuon parkkipaikkavekslailun osalta hitaus sovi. Vetosuunta vaihtuu kyllä aivan välittömästi, eli kun proseduuri menee niin, että ajat Deellä eteenpäin metrin, pysäytät jarrulla auton ja vaihdat äRrälle, niin auto lähtee ryömimään taaksepäin välittömästi kun nostat jalan jarrulta ennen kuin se koipi ehtii edes kaasulle. Ei tuossa ainakaan ole mitään viivettä ja diisselissä nyt ei tule kierroksia edes katsottua, parkkipaikkavempailussa mennään käytännössä sillä tyhjäkäynnillä ja ryömittämällä. Selkeästi nopeampi, helpompi ja näppärämpi kuin manuaali juurikin tuollaisessa sompailussa. Ja jo pelkkä kepin liikerata välillä D-R on paljon suoraviivaisempi naksaus kuin manuaalilla väli 1-R.
Yleensä tuossa ryömittelyssä on vielä juuri se positiivinen puoli, että autoa sompaillessa käytät vain yhtä poljinta (jarru) ja vain yksiulotteista liikerataa liikkuvaa kepukkaa vs. manuaalin kolme poljinta ja kaksiulotteinen liikerata kepissä.
Se missä hitaus minuakin ärsyttää on risteyksistä lähdöt, varsinkin jos on tiukka "väli", johon pitää ehtiä. Siinä tulee sekä tomaatin että turbon viive ja vaikka auto periaatteessa on vääntävä ja ripeä, niin potkussa on yhteensä hyvinkin sekunnin viive. Ohituksissa se ei minua niinkään haittaa, sillä siellä pystyy ennakoimaan kun on oppinut sen viiveen pituuden. Ei se mitenkään eroa manuaalilla ohittamisesta, sillä viehän manuaalillakin pienemmälle vaihtaminen jokusen sekunnin, eli ennakoitava on molemmissa tapauksissa. Sitten kun ollaan jo se viive ohitettu, niin tomaatti on parempi, sillä kun talla on pohjassa ei turboviive enää pääse uudestaan vaihdoissa katkomaan toisin kuin manuaalissa, jossa kaasua on kevennettävä vaihtohetkellä. Tähänhän perustuu se, että joissain turbodiisseleissä kiihtyvyys voi olla tomaatilla jopa parempi kuin manuaalilla
Sen voi myös laskea negatiiviseksi puoleksi, että vitonen (isoin vaihde) vaihtuu tomaatilla vasta jossain 80-100 välillä ja se tekee sen, että normivaltatiemittarinopeus 80-90 on Deellä toistuvaa arpomista mäkien mukaan. Siihen vaivaan onneksi auttaa sitten tuo M-tippipuoli, jolla yleensä heitän vitosen päälle jatkuvasti matkavauhdissa. Turbiinilukkokin tuntuu menevän päälle herkemmin kun tuo vaihde on "pakotettuna" lootaan.