Nastarenkaat. Käväisin eilen Jyväskylässä koulutuksessa ja kelihan oli mitä mainioin... Mennessä jossain Mikkelin tienoilla auto lähti pienen nyppylän jälkeen heittelehtimään 90 km/h vauhdissa (perä ilmeisesti keveni juuri sen verran) ja joutui tarjoamaan korjaavia liikkeitä tiellä pysymisen edistämiseksi. Tälläkertaa selvisin sairaalla sydämen tykytyksellä ja kalsareiden vaihdolla hyvien renkaiden ansiosta (hakkapeliitta 4). Viime talvena samassa tilanteessa meni penkkaan huonoilla kitkoilla. Silloin ei auttanut vaikka miten veivasi.
Enpä tiedä missä on vika. Kuskissa, autossa vai ainoastaan kelissä. Eniten ihmetyttää/vituttaa, että heti samaisen tilanteen jälkeen opel vectra (n.-98 ) ampaisi ohi arviolta n.120 km/h..
Kertokaas viisaammat olisikohan vaikutusta alustalla, joka on madallettu ja ihan ok vakiojousilla. Jotenkin tuntuu, että perä irtoaa suhteettoman helposti.
Älkää ihmetelkö, jos hopea Alfa on ensikerralla sen 40 km/h matelevan jonon keulilla.. Tai, no, kyllähän se kolmaskerta toden sanoo..
^ Lienee alustalla vaikutusta. Ex-Super, jossa thyyning-vieterit ja vakioiskarit oli myös aika levoton ajettava liukkailla. Nykyisen kanssa meni ainakin viime talvi ilman ongelmia. Nyt on nastoja vähemmän, joten saa nähdä kuinka tämä talvi pärjätään.
Torstaina koeajamassani Octavia RS:ssä oli muuten ihan mielettömän hyvän oloiset kitkat, taisivat olla jotkut Michelinit. Tajuttoman hyvä pito & miellyttävä ääni.
Ei tässä olla yhtään mitään vaihtamassa. Mutta kuten jo tuolla kuvapuolella sanoin, niin jos nyt olisi pakko vaihtaa autoa ja merkkiä, niin tuollainen Octavia tulisi varmaan pihaan. Mutta onneksi ei pidä.
hagger16 kirjoitti:Mennessä jossain Mikkelin tienoilla auto lähti pienen nyppylän jälkeen heittelehtimään 90 km/h vauhdissa ... Kertokaas viisaammat olisikohan vaikutusta alustalla, joka on madallettu ja ihan ok vakiojousilla. Jotenkin tuntuu, että perä irtoaa suhteettoman helposti.
En yhtään ihmettelis. Oman entisen vain jousilla madalletun alustan koin aika levottomaksi nimenomaan nyppylöissä ja heitoissa. Onhan se selvää, kun vakioiskarit on kuitenkin mitoitettu ihan erilaisille joustoille. Jännittäviä tilanteita ei kuitenkaan päässyt syntymään, sillä talvella ja liukkailla tuli pidettyä nopeudet pääosin hyvin hillityissä lukemissa.
Tähän mennessä muissa aiemmissa merkeissä aina nastat. 2 viikon sisään on ollu keliä jos minkälaista ja kitkat on pelannu todella mainiosti, on ne niin hiljasetkin, jotta viisari alkaa värähtämään kitkojen puolelle.
Nastat Hakka4, ihan varmuuden vuoksi, kun kuljettelen muitakin kuin itseäni. Meluhaittaa en ole huomannut, tietysti ne on äänekkäämmät kuin kitkat, mutta poppikoneesta lisää vonaa jos nastat häiritsee
Ajan todella vähän pidempää matkaa, joten kitkat toimisi ihan hyvin mullakin. Sitten on niitä kelejä kun ainoa toimiva rengas on nastarengas, lisättynä terveellä harkinnalla ja ennakoivalla ajotavalla. Siinä mun resepti talven varalle. Ai nii, talvirengaskoko 195/65-15 kun kesätossut on 205/55-16.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
Viime talvi tuli päästeltyä Michelinin Maxi Ice kitkoilla ja hieman arvelutti silloin nastattomuus ja etenkin renkaan profiili. Edellisellä autolla kun tuli muutamaan kertaan todettua se nastojen pidon loppuminen. Hienosti kuitenkin meni ja odotan että niin menee tämäkin talvi. Toki ajan jäisellä kelillä sopivalla kunnioituksella olosuhteita kohtaan, ja muutenkin "pakollista" pidempää ajoa tulee vähän. Mielenkiintoista kuitenkin mielestäni että 225/45/17 profiilisilla kitkoilla Alfa kulkee ilman mitään ongelmia kotimäenkin ylös kerta toisensa jälkeen
PS. Mitä tulee michelinin laatuun niin mulla yhdessä aluvanne-misukka yhdistelmässä varmaan 40g painoja jonossa sisäkehällä Tiedä sitten jos tuo on vanteen vika tai sopiva epäonninen yhteisvaikutus. Pyryjen jälkeen Alfa muuten loikki kuin kenguru 80km/h vauhdissa kun oli kauhea kinokset vanteissa