Sivu 27/97

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 08 Huhti 2014, 22:44
Kirjoittaja alfa164
607 pösöä 2.2b saa välillä sahata oikein kunnolla,jotta starttaa.Yleensä käynnistyy heti kun avainta kääntää,etenkin kun sää nollan pinnassa.oire tullut yleensä duunipäivän jälkeen :)
Kyseessä siis vain kylmänä moinen "vika"onko tuttua jollekkin?

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 08 Huhti 2014, 22:52
Kirjoittaja unknown
Sinun pitää olla pidempää töissä, että auto ehtii jäähtyä.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 08 Huhti 2014, 23:23
Kirjoittaja alfa164
Ratkaisu tuokin :)

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 09 Huhti 2014, 06:16
Kirjoittaja h_lauri
Kuusysi rekordi teki tota, kun kone oli lämmin ja ilma kostea. En muista, miten se ratkesi. Ehkä klassikko paalattiin. T-26 saattoi lähteä vastaavassa tilanteessa käyntiin työntämällä. :-D

Sytytyspuoleenhan toi kai viittaisi, jos sahaa, muttei starttaa. Joo meen pois....

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 09 Huhti 2014, 10:52
Kirjoittaja TestarosaFinland
^^^
Kampiakselin anturilta kuullostaa.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 09 Huhti 2014, 11:55
Kirjoittaja hagger16
Ai jai. Nyt olisi mukava saada tähän kommentti foorumin viralliselta Tojo-asiantuntijalta.

:mrgreen:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 09 Huhti 2014, 12:30
Kirjoittaja Vainio
Ootellaan asiantuntijan mielipidettä, mutta ei voi muuta kuin kateellisena lukea ton kohdan missä sanotaan
"Toyota lupaa hoitaa tarkastukset ja korjaukset veloituksetta."

Onkohan kukaan alfisti saanut jotain joskus korjautettua ilmaiseksi takuun ulkopuolella maahantuojan tai tehtaan aloitteesta?

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 09 Huhti 2014, 14:49
Kirjoittaja TestarosaFinland
^
Se on takaisinkutsu niin päivänselvä asia on, että laitetaan kuntoon veloituksetta. Tuskin suomessa tehdään autolle kuin autolle juuri mitään veloituksetta takuun ulkopuolella.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 09 Huhti 2014, 15:12
Kirjoittaja h_lauri
^^Ei alfaan, mutta Stiloon maalattiin takaovien taka-alanurkat ja kontin luukku. Alanurkissa oli kiveniskemiä ja kontin luukkua oli muissakin kuulemma maalattu takuuseen. Nuo siis takuun loputtua ja Deltassa, joka alunperin kyllä ilmoitti ovinurkkien hinnaksi 500 euroa.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 09 Huhti 2014, 15:45
Kirjoittaja hagger16
Saabbiin vaihdettiin 7-vuotiaana moottori valmistajan piikkiin. Ihan kiva takuu.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 09 Huhti 2014, 16:06
Kirjoittaja Jiitee
hagger16 kirjoitti:Ai jai. Nyt olisi mukava saada tähän kommentti foorumin viralliselta Tojo-asiantuntijalta.

:mrgreen:
Heh , en tiedä ketä nyt virallisella asiantuntijalla tarkoitat, mutta näitähän tulee ja Toyota hoitaa yleensä homman. ExAvessakin tehtiin puolimoottorin vaihto laakereineen kaikkineen (kuulemma n. 4 k€:n homma töineen ja osineen ), kun jokin alihankkija oli karkaissut väärin männänrenkaat.
Ja tämä ylsi n. 110 tkm ajettuun autoon ja yli 3 v:n päähän :wink:


JT

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 09 Huhti 2014, 17:00
Kirjoittaja hagger16
Kyllä sinä tittelisi tunnistit. Saataisiinkohan tuohon sinun nimimerkin alle "tojomies". :mrgreen:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 09 Huhti 2014, 17:19
Kirjoittaja Vainio
Niin joo, kyllähän minäkin sain A4:seen jotain johtosarjojen vaihtoja huollon yhteydessä ilman, että edes kukaan kyseli mitään.
Jos tarkennetaan edellistä sen verran, että onko kukaan saanut Alfaan jotain remonttia tehtaan/maahantuojan aloitteesta takuuajan ulkopuolella?

Ja eiks se niin ollut ettei saksalaisissa autoissa ole ikinä mitään korjattavaa (paitsi ooppeleissa). Niitä ainoastaan huolletaan :mrgreen:
Taitaa tojotin kuulua lievästi samaan kastiin... No joo täytyykin tästä lähteä Esson baariin lynkattavaksi :-D

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 09 Huhti 2014, 19:06
Kirjoittaja Jiitee
hagger16 kirjoitti:Kyllä sinä tittelisi tunnistit. Saataisiinkohan tuohon sinun nimimerkin alle "tojomies". :mrgreen:
Ei nyt tällä hetkellä sopisi, kun on Kia ja Mitsubishi käyttiksenä, mutta ei yhtään Tojoa pihalla tai tallissa :wink:
Itse asissa Mazdan MX-5 ja Nissanin GT-R on haluttavuuslistalla ennen yhtään Toyotaa, joista pisimmän korren vetäisivät MR tai viimeisin Celica... :wink:

Alfoista kiinnostavat kaikki takavetoiset mallit, ja aina vaan kovemmin kun toin viikonloppuna Nuova G:n Sulkavalta kesäkonnuille.

Jt

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 09 Huhti 2014, 19:13
Kirjoittaja alfa164
TestarosaFinland kirjoitti:^
Se on takaisinkutsu niin päivänselvä asia on, että laitetaan kuntoon veloituksetta. Tuskin suomessa tehdään autolle kuin autolle juuri mitään veloituksetta takuun ulkopuolella.
Täällä.Koko automaatti loota,autolla ikää n:10v muistaakseni.Oma-aloitteesti vaihtoivat,kun nikotteli.Merkkiä ei tarvitse edes sanoa :)
Ei edes ollut puhetta,että maksaisi jotain

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 09 Huhti 2014, 21:13
Kirjoittaja Isola
Ford Focusten ruosteita korjattiin 4 vuotta vanhaan autoon (jossa huikea YHDEN vuoden takuu...) ihan pyytämättä, eikä maksanut mitään. Sai jopa sijaisauton korjauksen ajaksi. Tosin sekin oli Ford. :wink:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 09 Huhti 2014, 21:13
Kirjoittaja insinörtti
TestarosaFinland kirjoitti:Tuskin suomessa tehdään autolle kuin autolle juuri mitään veloituksetta takuun ulkopuolella.
Pääsääntöisesti ei. Mutta netissä on kyllä näkynyt mm. väitteitä, että suht vanhoihin mersuihin olisi tehty ovien alareunoihin ruostekorjausta 100 % maahantuojan piikkiin ja lähes ilman tappeluakin. Ja yx tuttu sai Mondeoonsa uudet ovet. Toisaalta moottorin poksahtaminen @170 tkm/7 vuoden iässä menikin sitten kokonaan kategoriaan "artisti maksaa". Ja toinen tuttu väittää nähneensä, että joskus 90-luvun alussa yritettiin Opelien alustoihin tehdä jotain hätäistä ruostesuojakäsittelyä määräaikaishuoltojen yhteydessä. Ihan ilmaiseksi ja pyytämättä. Miksi ihmeessä :roll:

Ja noiden takasinkutsujenkin suhteen taitaa yhä edelleen olla monella merkillä tyyli, että niitä a) hyssytellään ja korjaillaan salaa määräaikaishuoltojen yhteydessä b) odotellaan rauhassa, että takuut päättyy ja sitten surutta rahastetaan omistajaa korjauksista.

Itselleni on napsahtanut 2 "takaisinkutsua". Stilo kutsuttiin ihan kirjeen voimin "jousisiepparien" asennukseen. Reilut puoli vuotta sen jälkeen kun toinen etujousi katkesi :fist:

Bravo (vm 2008) puolestaan kutsuttiin jarruletkujen tarkastukseen (viallista sarjaa liikkeellä) "keittiön oven kautta" eli myyjä soitteli minulle. Tarkistin vielä jälkikäteen, onko trafin (vai mikäsenytoli) listalle lisätty tällaista takaisinkutsua - eipä löytynyt.

Tojollakin taisi olla vähän eri linja aimmin, mutta nyt esittävät partiopoikaa, jäätyään pariin otteeseen vikojen salailusta/vähättelystä kiinni. Ja hyvin uppoaa = nyt tätä pidetään laadun takeena :crazyeyes:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 10 Huhti 2014, 20:07
Kirjoittaja masaboy
Ilmeni tuon Coupén kanssa aamulla melkoinen käyntihäiriö. Starttasin auton, jolloin ohjaamoon tunki järkyttävä palamattoman bensan katku, tyhjäkäynti 1100 paikkeilla. Lähdin pian tästä liikenteeseen ja rauhallisen kiihdytyksen jälkeen kun vaihdoin kakkoselle, auto meinaa tumpata siihen. Pysähdyin tienvarteen ja vaihdoin vapaalle. Kone kävi ja vastasi kaasuun hiena nykäisten. Toisenkerran teki vielä samat mutta koneen lämmettyä toimii oikein hyvin, mitä nyt bensaa kuluu p*rkeleesti!

Huoltamolla sain vikakoodit mutta heidän laitteistonsa/järjestelmä ei saanut koodeja selville muutakuin numeroina jotka itse selvitin:

124 = Throttle/Pedal Position Sensor/Switch A Circuit Intermittent ?

12 = Camshaft position (CMP), intake/left/front, bank 1 -timing over-retarded ?

93 = Fuel system leak detected -large leak ???

Lähetetty: 10 Huhti 2014, 20:15
Kirjoittaja Raimo Miettinen
Auto katsastettu ja yksi huomautus tuli. Pitäisikö korjauskehoitus näkyä rekisteriotteessa? En sellaista kyllä löydä.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 10 Huhti 2014, 20:43
Kirjoittaja mutt
Vaimolla aikoinaan olleeseen I-kopan Puntoon tuli takaisinkutsu jarruputkien tarkistusta ja suojausta varten.

Volkswagen menee pidemmälle, ja käskee jälleenmyyjiään olemaan myymättä autoja, koska niissä saattaa olla vaihteistovikaa.
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/volkswa ... ien-myynti

Lähetetty: 10 Huhti 2014, 20:45
Kirjoittaja Raimo Miettinen
Jenkeissä kuluttaja on vielä kuningas.

Re:

Lähetetty: 10 Huhti 2014, 22:09
Kirjoittaja Jiitee
Raimo Miettinen kirjoitti:Jenkeissä kuluttaja on vielä kuningas.
Lakimies ainakin on kuningas siellä :wink:

jt

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 10 Huhti 2014, 22:26
Kirjoittaja Caijo-Romeo
Toyota tuntuis olevan tarkka laadustaan ja maineestaan. Esim kaasupoljinkampanja kun oli joku vuosi takaperin, ei löytynyt yhtään viallista tuotetta,ei Suomesta eikä maailmalta. Takaisinkutsut antaa vähän väärän kuvan siitä mitä tehdään. Todella harvoin noissa on mitään vikaa kun noita tutkitaan ja sillonkin kun on,ei toiminnassa/missään vaikuttaisi olevan mitään pielessä. Toyota vaan toimii äärimmäisen varmanpäälle. Ja parempi kai se on veloituksetta saada jotain kun et tehdas vähät välittäis. Monilla merkikeillä varmasti olis aihetta takaisinkutsuihin,mutta niitä ei tehdä. Esim. 166 lämppärinkennot ois voitu vaihtaa kampanjana laadukkaampiin ja asentaa varoiksi vielä suoja glykolikylpyä vastaan kennon "alla" oleville ohjainlaitteille. Jännä miten jonkun osan voidaan aavistaa/teoriassa todeta olevan viallinen vaikka niitä ei olisi hajonnut maailmalla ollenkaan. Useinhan noissa on maininta saattaa aiheuttaa jossain tilanteessa näin ja näin mutta kyseisiä tapauksia ei silti ole ollut eikä välttämättä kovin helposti olisi tullutkaan.

Lähetetty: 10 Huhti 2014, 22:33
Kirjoittaja Raimo Miettinen
Eikö Toyota nyt kuitenkin loppujen lopuksi ollut se syyllinen ja otti turpaansa oikeudessa. Asiasta uutisoitiin kuukausi takaperin. Hieman yllättäen luin tuota juttua ja ongelma johtui muistaakseni matoista.

edit: Tuossa linkki Tuulilasin juttuun.

http://www.tuulilasi.fi/uutiset/toyotal ... natyssakot
Toyota on sopinut Yhdysvaltain oikeusministeriön kanssa jättisakkojen maksamisesta.

Japanilaisyhtiö maksaa 1,2 miljardia dollaria eli noin 870 miljoonaa euroa sekä myöntää salanneensa tietoa asiakkailta ja viranomaisilta. Kyseessä on suurin autovalmistajalle Yhdysvalloissa koskaan asetettu sakkorangaistus, kirjoittaa Bloomberg.

Tämän lisäksi oikeusministeriö asettaa virallisen tarkkailijan seuraamaan yhtiön toimintaa, ja jos toiminta on moitteetonta, tullaan kaikki syytteet Toyotaa kohtaan perumaan.

Sovun myötä ministeriön nelivuotinen rikostutkinta koskien viallisia autoja loppuu.

Toyota veti vuosina 2009 ja 2010 miljoonia autoja markkinoilta, koska ne saattoivat lisätä nopeuttaan itsestään ilman, että kuljettaja pystyi vauhtiin puuttumaan. Takaisinkutsuja ei tehty tarpeeksi kattavasti ja niiden yhteydessä annettiin viranomaisten mukaan harhaanjohtavaa tietoa.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 10 Huhti 2014, 23:09
Kirjoittaja insinörtti
Caijo-Romeo kirjoitti:Esim kaasupoljinkampanja kun oli joku vuosi takaperin, ei löytynyt yhtään viallista tuotetta,ei Suomesta eikä maailmalta.
Ei tietenkään löytynyt, kun vika oli elektroniikassa (moottorinohjaus/väylä "kaatui", minkä jälkeen auto ei enää säädellyt kaasuläppää eikä piitannut sammutuskäskystä). Tällaista teoriaa tuotiin esille joskus vuodenvaihteessa 2012/2013 telkkarissa esitetyssä dokumentissa ja jokunen kuukausi sitten näkyi uutisotsikoitakin, missä puhuttiin nimenomaan ohjelmistoviasta kaiken taustalla.

Lattiamatot ja kaasupolkimien prikat olivat mahtava neronleimaus; syntipukki, mihin paitsi lehdistön, niin myös jenkkien oikeuslaitoksen huomio saatiin käännettyä. Ja tutkimusten tuloshan olikin sitten ennalta arvattava - vikaa ei näistä löytynyt.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 10 Huhti 2014, 23:31
Kirjoittaja flapjack
Jep, nuo mainitut viat on kyllä aivan käsittämätöntä luettavaa. Ei minkäänlaista huomiota kiinnitetty luotettavuuteen; päinvastoin tuntuu että tuollaisia temppuja voi tehdä korkeintaan joku joka tahtoo väkisin sabotoida laitteen.

http://www.edn.com/design/automotive/44 ... nsequences

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 11 Huhti 2014, 00:04
Kirjoittaja alfa164
Siinä jenkki dokumentista sai sellaisen kuvan,että väärän mantereen tuote haukkaa liian suuren palan kakusta väärällä mantereella,jonka oma tuotanto yskii,ja pahasti.Sama homma vene puolella,moottoreiden osalta,milloin yamaha on "ylitehoinen" yms :-D

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 16 Huhti 2014, 21:48
Kirjoittaja Hepa
Cromassa lakkasi kuskin oven napit toimimasta sekä lämpötilan näyttö kojetaulusta katosi. Meniköhän johtosarja ovesta poikki vai mitä raati veikkaa ongelmaksi?

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 16 Huhti 2014, 22:33
Kirjoittaja alfa164
Clio katsastus korjauksessa,vaihtoon:etulaakeri,vetoakseli niveleineen,alapallonivel,etujarru palat.Taas palaa juuroja peltilehmään :) Sopisi yhtä hyvin avutumis topiciin.
607 pösössä taas seuraavat kivat ominaisuudet:Näyttö muistuttaa 4 viallisesta rengas anturista,kas kun ei viidestä :) Viikko sitten yhdestä,seuraavana viikolla kahdesta,nyt kaikista :)
Vakionopeus säädin lakkaa kesken ajon toimimasta välillä,ja taas toimii normaalisti,kun sammuttaa moottorin
Apukuskin ikkuna ei aukea kummastakaan napista,ei muuten mutta inan jäänyt auki satasen vauhdissa kuulee,ettei ikkuna ole kiinni kunnolla
Osa näytön pikseleistä himmenee välillä,ja taas uudelleen käynnistys korjaa tilanteen :)
Primera sen sijaan ankea ajaa,pellit loppuu ja penkit tappaa selän pikkuhiljaa,mutta sentään kulkee ilman vikoja,vaikka kilsoja takana samat,kuin noilla euro lehmillä yhteensä :)

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 18 Huhti 2014, 20:47
Kirjoittaja Hepa
Hepa kirjoitti:Cromassa lakkasi kuskin oven napit toimimasta sekä lämpötilan näyttö kojetaulusta katosi. Meniköhän johtosarja ovesta poikki vai mitä raati veikkaa ongelmaksi?
WD40:a oven liittimeen ja alkoi taas pelittämään.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 23 Huhti 2014, 22:06
Kirjoittaja alfa164
alfa164 kirjoitti:607 pösössä taas seuraavat kivat ominaisuudet:Näyttö muistuttaa 4 viallisesta rengas anturista,kas kun ei viidestä :) Viikko sitten yhdestä,seuraavana viikolla kahdesta,nyt kaikista :)
Vakionopeus säädin lakkaa kesken ajon toimimasta välillä,ja taas toimii normaalisti,kun sammuttaa moottorin
Apukuskin ikkuna ei aukea kummastakaan napista,ei muuten mutta inan jäänyt auki satasen vauhdissa kuulee,ettei ikkuna ole kiinni kunnolla
Osa näytön pikseleistä himmenee välillä,ja taas uudelleen käynnistys korjaa tilanteen :)
Päivitystä:kesken ajon kuului bingpong,ja vakkari off tuli näyttöön,ja hetken päästä taas sama ääni,ja vakkari on tauluun.Vaikkei vakkari ollut edes päällä :) Ja alfa muka sähkövammainen,tässä enemmän kuukauden sisällä,kuin alfoissa yhteensä ollut
Öljykin tuntuu pösölle maistuvan jonninverran
No onhan autolla JO 170km ajettu :)

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 24 Huhti 2014, 13:35
Kirjoittaja Shakal
alfa164 kirjoitti:
alfa164 kirjoitti:607 pösössä taas seuraavat kivat ominaisuudet:Näyttö muistuttaa 4 viallisesta rengas anturista,kas kun ei viidestä :) Viikko sitten yhdestä,seuraavana viikolla kahdesta,nyt kaikista :)
Vakionopeus säädin lakkaa kesken ajon toimimasta välillä,ja taas toimii normaalisti,kun sammuttaa moottorin
Apukuskin ikkuna ei aukea kummastakaan napista,ei muuten mutta inan jäänyt auki satasen vauhdissa kuulee,ettei ikkuna ole kiinni kunnolla
Osa näytön pikseleistä himmenee välillä,ja taas uudelleen käynnistys korjaa tilanteen :)
Päivitystä:kesken ajon kuului bingpong,ja vakkari off tuli näyttöön,ja hetken päästä taas sama ääni,ja vakkari on tauluun.Vaikkei vakkari ollut edes päällä :) Ja alfa muka sähkövammainen,tässä enemmän kuukauden sisällä,kuin alfoissa yhteensä ollut
Öljykin tuntuu pösölle maistuvan jonninverran
No onhan autolla JO 170km ajettu :)
Melkoisen yksilön olet saanut käsiisi.

Täällä 162tkm ajettu 607 2,2 myös ja ei mitään ongelmia, paitsi tuon vakkarin kanssa joka korjautui viiksen kontaktipintojen crc kylvyllä. peugeotfoorumilla jonkun verran noita mainitsemistasi vioista.

Öljynkulutukseen en osaa sanoa mitään, mitä öljyä siellä on sisällä? Täällä ainakin mobilit pysyy eikä vaihtovälin aikana tarvinnut lisätä yhtään.

edit: näemmä forumilla jo pyöritkin.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 24 Huhti 2014, 22:07
Kirjoittaja Rasvis
Kyllä täälläkin 160tkm ajettu EW12 syö jonkin verran öljyä, pari kertaa saa kaataa lisää vaihtovälillä. Käsittääkseni ei ole mitenkään kummallista tuon koneen tapauksessa.

Kulkuun vaikuttavia sähkö(kään)vikoja ei ole vielä osunut kohdalle mutta muita ärsytyksiä kylläkin. Enemmän murheita 407:ssa on ollut kuin vastaavan ikäisissä Alfoissa.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 24 Huhti 2014, 22:14
Kirjoittaja Shakal
Hrrrhm.. omituista. Täällä ei tosiaan vaihtovälillä ole tarvinnut lisätä yhtään ja kilometrit pyörii meillä samoissa. Pitää tutkailla tilannetta, onneksi Peugeot on siunannut mittariston öljymäärän mittarilla :wink:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 24 Huhti 2014, 23:59
Kirjoittaja alfa164
Juu,täyttä näytti näyttö(muistaakseni),ja tikusta katsottu,niin alle puolenvälin :)
Mukavahan auto on ei siitä pääse mihinkään,tosin penkit omaan makuun liian pehmeät.
Mobilia näyttäis tuossakin olevan 0w-40,vajaasta purkista pääteltynä
Shakal kirjoitti:edit: näemmä forumilla jo pyöritkin.
Jeps,sut kanssa siellä "bongattu" :)

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 05 Touko 2014, 21:22
Kirjoittaja Aquatica
En oikein tiedä, meneekö murheiksi.. No kyllä menee!

Eli Mitsubishi.
Kuinka monessa autossa koko maailmassa joutuu parin kuukauden välein (karrikoitua) repimään jarrut auki, herkistelemään, kairaamaan ja rasvaamaan, jotta toimivat? Edes sen pari kuukautta? Ei tule mieleen yhtäkään. Paitsi Mitsu. Missä tuo tehdään _jokaisessa_ huollossa, lisäksi ne on oikeasti jumissa - käytännössä _jokaisessa_ autossa joku nurkka, jos ei montakin nurkkaa, jumissa. Eli palat ei enää liiku satulaan/runkoon nähden. Likaa/ruostetta/mitäikinä. Peruskikat ei auta, eli hiotaan maalit pois palojen liukupinnoista ja laitetaan kaikkialla muualla toimivaa tavaraa väliin - nogo.

Hauska, kun autolla ajetaan 20tkm/vuosi ja taka,- JA etujarrut jumissa ja palat kuluneet hieman, jännästi jumissa siten, ettei syö paloja loppuun (kuten ainakin 156 tekee palan jumittaessa) vaan on lievästi jatkuvasti puristuksissa. Jarrutehohan tuosta kärsii ja hieman kuluttaa palaa/levyä, mutta ei mitenkään hälyttävästi (mitä en tajua).
Eli väitän jarruongelmien olevan noiden murhe, ainakin "uusissa autoissa", eli siis 1997 - 2013, tuota probleemaa on. 2014 otantaa ei oikein ole vielä, kun niitä ei ole päästetty ensimmäiseen huoltoon. Mutta eiköhän sama trendi jatku. Sinänsä en pidä tuota huonona, koska se tietää töitä = hyvä, vaikka niiden ohjeajoissa voisis olla "suomi-lisää" eikä "etelä-vähennys". Mutta hämmästyttävää se on silti.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 05 Touko 2014, 22:11
Kirjoittaja Jiitee
Aquatica kirjoitti:En oikein tiedä, meneekö murheiksi.. No kyllä menee!

Eli Mitsubishi.
Kuinka monessa autossa koko maailmassa joutuu parin kuukauden välein (karrikoitua) repimään jarrut auki, herkistelemään, kairaamaan ja rasvaamaan, jotta toimivat? Edes sen pari kuukautta? Ei tule mieleen yhtäkään. Paitsi Mitsu. Missä tuo tehdään _jokaisessa_ huollossa, lisäksi ne on oikeasti jumissa - käytännössä _jokaisessa_ autossa joku nurkka, jos ei montakin nurkkaa, jumissa. Eli palat ei enää liiku satulaan/runkoon nähden. Likaa/ruostetta/mitäikinä. Peruskikat ei auta, eli hiotaan maalit pois palojen liukupinnoista ja laitetaan kaikkialla muualla toimivaa tavaraa väliin - nogo.

Hauska, kun autolla ajetaan 20tkm/vuosi ja taka,- JA etujarrut jumissa ja palat kuluneet hieman, jännästi jumissa siten, ettei syö paloja loppuun (kuten ainakin 156 tekee palan jumittaessa) vaan on lievästi jatkuvasti puristuksissa. Jarrutehohan tuosta kärsii ja hieman kuluttaa palaa/levyä, mutta ei mitenkään hälyttävästi (mitä en tajua).
Eli väitän jarruongelmien olevan noiden murhe, ainakin "uusissa autoissa", eli siis 1997 - 2013, tuota probleemaa on. 2014 otantaa ei oikein ole vielä, kun niitä ei ole päästetty ensimmäiseen huoltoon. Mutta eiköhän sama trendi jatku. Sinänsä en pidä tuota huonona, koska se tietää töitä = hyvä, vaikka niiden ohjeajoissa voisis olla "suomi-lisää" eikä "etelä-vähennys". Mutta hämmästyttävää se on silti.
Tarkennatko mitkä mallit? Meillä ainakin Galantit ja FL Carisma ovat olleet ihan yhtä huolettomia kuin Corollat ja Avensikset jarrujen suhteen Nyt on kyllä uusittava toisen kerran jarrupalat automaatti-Carismaan 270 tkmn
kohdalla... :wink:
jt

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 06 Touko 2014, 17:38
Kirjoittaja koltiainen
Muijan Aveoon koneistettiin kansi ja vaihdettiin venttiilit
4v. 67000 mittarissa
Manuaalissa luki että e95 alkobensa käy. Ei käynytkään.
Vikakoodi kertoi että joku sylinteri ei sytytä, mutta alkuperäinen vika olikin vuotava venakoppa josta tuli öljyä tulpan juureen.
Vika korjautui lopullisesti kun venakopan tiiviste vaihdettiin.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 06 Touko 2014, 19:17
Kirjoittaja Aquatica
Jiitee kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:En oikein tiedä, meneekö murheiksi.. No kyllä menee!

Eli Mitsubishi.
Kuinka monessa autossa koko maailmassa joutuu parin kuukauden välein (karrikoitua) repimään jarrut auki, herkistelemään, kairaamaan ja rasvaamaan, jotta toimivat? Edes sen pari kuukautta? Ei tule mieleen yhtäkään. Paitsi Mitsu. Missä tuo tehdään _jokaisessa_ huollossa, lisäksi ne on oikeasti jumissa - käytännössä _jokaisessa_ autossa joku nurkka, jos ei montakin nurkkaa, jumissa. Eli palat ei enää liiku satulaan/runkoon nähden. Likaa/ruostetta/mitäikinä. Peruskikat ei auta, eli hiotaan maalit pois palojen liukupinnoista ja laitetaan kaikkialla muualla toimivaa tavaraa väliin - nogo.

Hauska, kun autolla ajetaan 20tkm/vuosi ja taka,- JA etujarrut jumissa ja palat kuluneet hieman, jännästi jumissa siten, ettei syö paloja loppuun (kuten ainakin 156 tekee palan jumittaessa) vaan on lievästi jatkuvasti puristuksissa. Jarrutehohan tuosta kärsii ja hieman kuluttaa palaa/levyä, mutta ei mitenkään hälyttävästi (mitä en tajua).
Eli väitän jarruongelmien olevan noiden murhe, ainakin "uusissa autoissa", eli siis 1997 - 2013, tuota probleemaa on. 2014 otantaa ei oikein ole vielä, kun niitä ei ole päästetty ensimmäiseen huoltoon. Mutta eiköhän sama trendi jatku. Sinänsä en pidä tuota huonona, koska se tietää töitä = hyvä, vaikka niiden ohjeajoissa voisis olla "suomi-lisää" eikä "etelä-vähennys". Mutta hämmästyttävää se on silti.
Tarkennatko mitkä mallit? Meillä ainakin Galantit ja FL Carisma ovat olleet ihan yhtä huolettomia kuin Corollat ja Avensikset jarrujen suhteen Nyt on kyllä uusittava toisen kerran jarrupalat automaatti-Carismaan 270 tkmn
kohdalla... :wink:
jt
Ok, tarkennetaan hieman:

Kaikki. Paitsi Carisma, näemmä. :D Galant VR-4 (ok, olikin '97) ainakin tykkäsi jumittaa. Samoin Lancerit - niin normaalit kuin Evot. Ja se Tilakotilo, minkä mallia en nyt muista. ASX. Edes muista vielä noita malleja, mutta kaverilla on Carisma, missä ei ole jumittelevia jarruja - sen sijaan vuotavat satulat löytyneet. Tänään avattiin taas Isolla Lekalla parinkin mitsun jarruja, kun oli Hieman Jumissa(TM). Oli palat totaalisesti hirttänyt satulan kiinnitysrautaan kiinni, eli liukupinnat ruostuneet/jotain jännää. Eipä se vasen takajarru jarruttanutkaan kuin kilonewtonin verta, koskematta jarruun.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 06 Touko 2014, 19:29
Kirjoittaja quppe
^ saman tapasta vikaa oli myös galant vm.99:ssä.. Ja On edelleen seuraavakin omistaja saa vähän väliä jarrujen kanssa jumppailla. Muuta siin ei sit oikein ookkaan :)

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 06 Touko 2014, 21:09
Kirjoittaja Tuomas K
koltiainen kirjoitti:Muijan Aveoon koneistettiin kansi ja vaihdettiin venttiilit
4v. 67000 mittarissa
Manuaalissa luki että e95 alkobensa käy. Ei käynytkään.
Onko jotain näyttöä siitä että viinalla olisi jotain yhteyttä moottorivaurioon? Vaiko tämä perinteinen, kun bensaan lisättiin alkoholia laittoi kadunmies kaikki viat kuluneista renkaista alkaen viinabensan syyksi.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 07 Touko 2014, 06:32
Kirjoittaja koltiainen
Tuomas K kirjoitti:
koltiainen kirjoitti:Muijan Aveoon koneistettiin kansi ja vaihdettiin venttiilit
4v. 67000 mittarissa
Manuaalissa luki että e95 alkobensa käy. Ei käynytkään.
Onko jotain näyttöä siitä että viinalla olisi jotain yhteyttä moottorivaurioon? Vaiko tämä perinteinen, kun bensaan lisättiin alkoholia laittoi kadunmies kaikki viat kuluneista renkaista alkaen viinabensan syyksi.
Unohdin mainita että merkkiliikkeen huollon yhteydessä tehtiin tämä diagnoosi ja koko homma meni takuuseen.
Alkobensa hörhöilyn alussa oli aveon bensasuositus e95 mutta se vaihdettiin hyvin nopeasti kun alkoi kansiongelmat.
Niitä rempataan nyt paljon, sanoi huoltopäällikkö kun aikaa varattiin.

Edit: Kun katsoo alkobensa suositustaulukkoa niin siellä lukee että alkobensa käy chevrolettiin mutta toi aveo onkin daewoo kalos.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 07 Touko 2014, 08:34
Kirjoittaja Tazio
koltiainen kirjoitti: Edit: Kun katsoo alkobensa suositustaulukkoa niin siellä lukee että alkobensa käy chevrolettiin mutta toi aveo onkin daewoo kalos.
Joo, sen siitä saa kun annetaan riisikakuille oikeiden autojen nimiä :)

Tosin Korean Chevyjen kokemukseni rajoittuu lyhyeen keskusteluun bow tiella koristetun soft roaderin omistajan kanssa. Kaveri ajoi parkkihallissa Urheilukyljen viereen ja totesi rehvakkaasti 'laitoin tähän niin on tosimiesten autot tässä hallissa vierekkäin!' En kommentoinut.

Hyviä vehkeitä varmaan, mutta eivät välttämättä Chevyjä.

-Tazio

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 07 Touko 2014, 08:50
Kirjoittaja lerppu
^Priceless! :mrgreen:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 07 Touko 2014, 10:23
Kirjoittaja Jiitee
Tazio kirjoitti:
koltiainen kirjoitti: Edit: Kun katsoo alkobensa suositustaulukkoa niin siellä lukee että alkobensa käy chevrolettiin mutta toi aveo onkin daewoo kalos.
Joo, sen siitä saa kun annetaan riisikakuille oikeiden autojen nimiä :)

Tosin Korean Chevyjen kokemukseni rajoittuu lyhyeen keskusteluun bow tiella koristetun soft roaderin omistajan kanssa. Kaveri ajoi parkkihallissa Urheilukyljen viereen ja totesi rehvakkaasti 'laitoin tähän niin on tosimiesten autot tässä hallissa vierekkäin!' En kommentoinut.

Hyviä vehkeitä varmaan, mutta eivät välttämättä Chevyjä.

-Tazio
Onneksi eivät ole "Chevyjä" :wink:

Chevyjen kuten lähes kaikkien jenkkien kulta-ajan autot ovat max. 60-lukuisia , ja varsinkin käyttöautoina ... harrastemielessäkään ei sieltä ole Corvetten lisäksi juuri mitään kiinnostavaa tullut ( ehkä Tesla - en ole ajanut vielä ) .
Korean riisikakut ovat kovassa nosteessa, ja ennakoin seuraavaksi kiinalaisten autojen buumia Eurooppaan. Tietyissä high-tech harrasteissa (RC-lennokit mm. ) trendit ovat olleet juuri samat - 60/70-luku Saksa/Britannia --> 80-luku Japani --> 2000-luku Kiina valmistaa kovalla hinta-laatusuhteella tavaraa myyntiin.

JT

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 07 Touko 2014, 12:41
Kirjoittaja doublesix
^Ja foorumin virallisen Avensis-miehen kommenttihan perustuu henk.koht. kokemuksiin? :wink:

Kumma, ettei Tazio ollut juttutuulella. :mrgreen:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 07 Touko 2014, 13:41
Kirjoittaja Polforea
Tazion asemassa olisin mielelläni nähnyt toverin ilmeen mainitessani, että aika, suorastaan harmittavan, hiljaiseksi ne on uudemmassa autossa kasin pistäneet.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 07 Touko 2014, 13:42
Kirjoittaja lerppu
^^^Melkoista yleistystä napsahtelee tuulilasiin. Voidaan aiheesta todeta että Yhdysvaltain autotellisuuden suhtautuminen laatuvaikutelmaan on ollut hieman myskintuoksuinen... Mutta väite, ettei Yhdysvalloista ole tullut 44 vuoteen yhtäkään mielenkiintoista autoa, ei kestä kriittistä tarkastelua! Auton ei tarvitse olla edes hyvä ollakseen mielenkiintoinen. Ja aikaisemmin mainittuna aikajaksona on kyllä tupsahtanut joku hyväkin auto tuotantolinjan päästä ulos.

Kuten tässä palstalla jo ehdittiin hieman peräänkuulutella, olisi moisten väitteiden tueksi hyvä laitella edes kokemuspohjaista taustaa. Vaikka tietenkin otanta on tilastollisesti kestämätön kun puhutaan yksilön kokemuksista, voisi moinen olla ainakin viihdyttävää luettavaa. Esim. Itselläni on kahdesta Toyotasta mennyt kansipahvi suht pienillä kilsoilla. Subjektiivisesti voin todeta kaikkein epäluotettavimmaksi automerkiksi kaikista 13 eri merkistä, joita on 24 eri auton kanssa tullut käytettyä!

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 07 Touko 2014, 14:43
Kirjoittaja Jiitee
^ esitin edellä henk.kohtaisen mielipiteen, jota ei kannata liikaa yleistää.

Jenkkikokemukset rajoittuvat satunnaisiin van- kyyteihin, yhden sämpylämallin Capricen pitkään koeajoon ( jopa ostomielessä ) ja neljän kuukauden Pontiac Grand Prix GXP:n työsuhdekäyttöön Kaliforniassa vuonna 2008 ( lähes 10 tkm). Ihan ok tuo GXP oli Brembon jarruineen, BOSEn hifeineen ja HUD-näyttöineen, mutta en siihen rakastunut. Täyskaasukiihdytyksessä etuvetoinen reilu 300 hp:n peli veteli hiukan ikävästi ( moottorina lepuutuksella varustettu 5.3 L LS4 V8 )

Ihan kivan näköinen se on:
Kuva

Kaliforniassa oli jo tuolloin aika paljon japseja ja euroja liikenteessä. Mainitsinko jo Priusten järkyttävän määrän ? :wink: Nykyään kaverin mukaan korealaisetkin ovat myös lisääntyneet mm. San Fransiscon katukuvassa. Kakkosautona on toki monilla vielä se "punaniska" V8- pick-uppi.

JT

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 07 Touko 2014, 14:47
Kirjoittaja lerppu
Kosher. Kaikille jotakin, hyvä että makuja on monta, muutoin olisikin tylsää!
Californiassa varmaan onkin kaikenlaisia kummallisuuksia. Itse asuin Texasissa 2004-2007, siellähän omituiset säksättimet olisi kieritelty tervassa ja höyhenissä! :wink: