Sivu 27/77

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 29 Heinä 2014, 20:51
Kirjoittaja Reino_
quppe kirjoitti:^^ 159:n hinnat on tippunu nyt pelottavaa tahtia. Mun mielestä tonnin pari liikaa jos on hyvässä kunnossa :)
Siinä se juju taitaakin olla että tarjosivat sen tonnin pari enempi hyvitystä kun muut mitä oon välillä kyselly :) No, pitää ehkä käydä kuitenkin vilkasemassa.. Kilometrejä tuolla koneella varmaan ois edessä ihan hyvin vielä.

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 29 Heinä 2014, 21:31
Kirjoittaja peksu
Reino_ kirjoitti:Ihastuin vähän tähän autoon: http://www.autokeskus.fi/vaihtoautot/haku/295129/. Soittelinkin autosta ja kehui muuten siistiksi paitsi tietty joitain kiven iskuja löytyy. Onko kukaan käynyt katsomassa kyseistä autoa tai olisko muuten vaan jollain tietoa tästä? En nyt oo millään kiireellä enkä edes pakolla hankkimassa tuollaista, eli voin hyvin odotella muitakin vaihtoehtoja. Mitäs sanotte hinnasta? en oo paljon bensa koneitten hintoja seurannu joten ei hirveesti tietoa noiden hinnoista yleensä! 8)
Kannattaa lukea nimimerkki matzun kokemukset kyseisestä autosta; löytyy täältä

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=27344

:roll:

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 29 Heinä 2014, 22:17
Kirjoittaja Reino_
^ Taidan jatkaa etsimistä :shock:

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 28 Elo 2014, 15:06
Kirjoittaja heme
Myyn 156:n vaimon yrityksen käyttöautoksi ja itselle olen löytänyt 2011 159 SW 2.0 JTDm Centenary Business. Näyttäisi olevan aika hyvin varusteltu. Kauppakirja on allekirjoitusta vailla, joten eiköhän tämä toteudu...

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 17 Syys 2014, 09:21
Kirjoittaja pakinen
Perskeles taas kun verot nousee ja krooninen autokuume on kova..

Onko hyviä vinkkejä ok tehoiseksi perheautoksi, jossa kuitenkin olisi suht pienet vuotuiset käyttömaksut. Ajelen sen 20tkm vuodessa nin on se ja sama onko dieseli vaiko ei. Takakontti pitäisi olla tuossa A6/passat jne kokoluokassa.

E61 facelifti menee pirun pienellä..ainakin papereiden mukaan. Yksi vaihtoehto olisi joku jenkkituonti, jossa ei ole saatavilla co2 päästöjä niin menisi sen kokonaismassan mukaan.. Harmi kun CTS-V maksaa liikaa.. 535D olisi varmaan kans sopiva kompromissi kaikkien suhteen.

Uutena varmaan saisi vaikka mitä, mutta budjetti maks 18ke

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 26 Syys 2014, 09:46
Kirjoittaja Alfissimo
Naisihminen on iskenyt silmänsä Daewoo/Chevrolet Lacettiin kuten myös sisarmalli Nubiraan suunnilleen vuosilta -05-07. Minä noista juuri tiedä muuta kuin, että ihan ok perusautoja ja ainakin Chevrolet-leiman alla pitkälti Opel-tekniikkaa, hyvässä ja pahassa, enkä suoraan ainakaan osaisi ostamista pelätä, mutta onko arvon raatilaisilla heittää muuta kommenttia aiheesta?

Vaihtoehtoisesti budjetissa olisi jotain -00 vuotisia Golffeja neek.. anteeksi, karvalakkivarustuksella ja oma vaaka kallistuisi samalla rahalla enemmän tuonne Korean osastolle.
Oma rooli tässä tapauksessa neuvonantaja ja tavaran tarkastaja (eikä sitten mitään kaksimielisyyksiä 8) )

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 26 Syys 2014, 17:11
Kirjoittaja Jefromow
Itse kallistuisin noiden välillä valittaessa siihen Generation Golfiin. En ole em. Letukoilla / Daewoo:illa ajanut, mutta jo kylmätyyppien perusteella tuntuu Golfit aivan eri tavalla autoilta kuin nuo korealaiset tötteröt.

Mutta, mutta. Onhan tuohon 3000-6000€:n budjettiin tarjolla jo vaikka mitä muutakin. Meille esim. hankittiin viime viikolla kakkosautoksi Stilo; on ilmastoinnit, ajotietokoneet ja "city"-ohjaukset. Pitäisihän sinun italoautoilijana osata neuvoa nainen, jos ei Alfan, niin edes Hiivatin suuntaan...

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 26 Syys 2014, 17:21
Kirjoittaja Jiitee
^ Riippuu naisesta :wink: .... jos haluaa painottaa vaivattomuutta ja luotettavuutta ja pieniä käyttökustannuksia niin korealainen ei tällöin ole heikoilla vertailussa., varsinkin jos ajot on pientä citypyöritystä. Jos ajettavuutta painotetaan vanha Golf on vahvoilla. Hyvä Fiat-yksilön kanssa voi myös elää, mutta vrt. ainakin Kia/Hyundai -linjaan ja VW-tuotteisiin, niin Fiaateissa laatuvaihtelut ovat käytetyissä isompia.

jt

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 26 Syys 2014, 19:30
Kirjoittaja Alfissimo
Kyllä tässä perusvaivattomuutta haetaan, enkä ole ennenkään Alfattomille tutuille suositellut Alfaa ostettavaksi sen enempää kuin Fiatiakaan, eikä oma italoveri riitä Stilon suuntaankaan kuikuilemaan. Sille on syynsä, miksei kauppa ole tiuhemmin käynyt, eikä vika ole autoa myyneessä liikkeessä.

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 26 Syys 2014, 19:36
Kirjoittaja jkk
Alfissimo kirjoitti:Naisihminen on iskenyt silmänsä Daewoo/Chevrolet Lacettiin kuten myös sisarmalli Nubiraan suunnilleen vuosilta -05-07. Minä noista juuri tiedä muuta kuin, että ihan ok perusautoja ja ainakin Chevrolet-leiman alla pitkälti Opel-tekniikkaa, hyvässä ja pahassa, enkä suoraan ainakaan osaisi ostamista pelätä, mutta onko arvon raatilaisilla heittää muuta kommenttia aiheesta?

Vaihtoehtoisesti budjetissa olisi jotain -00 vuotisia Golffeja neek.. anteeksi, karvalakkivarustuksella ja oma vaaka kallistuisi samalla rahalla enemmän tuonne Korean osastolle.
Oma rooli tässä tapauksessa neuvonantaja ja tavaran tarkastaja (eikä sitten mitään kaksimielisyyksiä 8) )

daewoo matiz. pieni koppero, varmasti edukas ja mahtuu parinpäivän safkat konttiin eikä ole liian hieno. Taikka volkswagen up, mallinimi tosin kertoo mihin renkaat osoittaa mutkassa.

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 26 Syys 2014, 20:36
Kirjoittaja Alfissimo
^Kolme lasta, pienin 2v :lol:

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 26 Syys 2014, 22:26
Kirjoittaja jalittam
Eiks tässä tapauksessa se varmin ja turvallisin mitä budjetti antaa myöten? Panssareissa kuljetetaan rahaa - ruostekipoissa perhettä...

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 26 Syys 2014, 22:34
Kirjoittaja mattijus
jalittam kirjoitti:Eiks tässä tapauksessa se varmin ja turvallisin mitä budjetti antaa myöten?

Eli suomessa tuo tarkoittaa reilu 10v vanhaa riisikuppia.

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 26 Syys 2014, 22:50
Kirjoittaja jalittam
Ikävä kyllä ehkä näin. Yrittäisin maksimoida.
Aikanas sitikkakin tuli meidän perheeseen, ainakin osittain siksi että se oli 2001 ikäluokassaan turvallisimpia (turvallisin?) kulkine. Ja kun se on sitikka, oli halvempi kuin turvattomampi mersu. Ainakin jos euroänkäppiä on uskominen... Max pudjetilla silloin mentiin, 10k€. Onhanse vieläki kohtuu turvallinen, ruosteeton kehonsiirtoväline - ajoittain jopa mukavat kyyditkin antava.

Alfissimo, sähän tiedät, ota ranskis.












:P

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 07 Loka 2014, 13:49
Kirjoittaja Kivijärvi
Häiritsen raatia taas Fiibatti Bravoa koskevalla lyhyellä kysymyksellä: Onko 1.4 16v/90hp -koneisesta mihinkään?
Kysymys sisältää lähinnä ajatuksen siitä, että siirtääkö tuolla koneella autoa paikasta toiseen hermojaan menettämättä mäkisessäkin maastossa ja ilman kulkuun nähden kohtuutonta kulutusta. Kohtuukulutus tarkoittaa kyllä mielessäni kulutuksen osumista haarukkaan 6-7 l/100km maantiellä ja kulku taas sitä, että jokaisessa ylämäessä ei tartte lepuuttaa poljinta rintapeltissä kiinni ja/tai vaihtaa kuutoselta neloselle mäessä. Ajelen enimmäkseen yksin, joten kulku täydessä kuormassa ei ole niin tärkeää (joskaan ei auto saa antautua siinäkään hommassa).

Kohtuuttomuuksiin päästään heti saman merkin sisällä ottamalla alle 1.2-litrainen 65hp versio Punto Evon kopassa. Ihan sietämätön auto ajaa, eikä kulutus ole mikään 2 litraa sadalle, vaikka Tunturi Tiger Aqualle (R.I.P.) jäävä kulku siihen pahasti viittaisikin. Moottorissa on hetken elo 3500-4500 rundien kohdalla kunnes astma yllättää, "botnea" ei ole laisinkaan alle noiden kierrosten.

Jotenkin tuota perusmoottoria voisi omissa ajatuksissa puoltaa hajoavien osien vähäisyys, tai ainakin vähemmyys suhteessa turbotettuihin bensakoneisiin tai dieseleihin. Noissa mahtaa olla rahanreikänä se melko usein vaihdettava jakopääkokonaisuus. On muuten markkinoillakin sopivasti sorsittu, joten tuollaisen perus-Bravon saattaisi saada haaviinsa kohtuullisella välirahalla aika uudenkarheana.

ja lopuksi kysymys ruostumisesta, mahtaako olla ruostuvaisia nämä Bravot? Näin juuri 3v ikäisen yksilön vähin kilometrein ja kas kummaa ovessa kukki orastavasti ikkunan viereinen lista (kuten omassanikin, molemmin puolin).

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 07 Loka 2014, 16:38
Kirjoittaja AriFerra
Omistin vuosimallia 2007 Bravon vuosina 2009-2013. 1.4 T-Jet Dynamic, 150 hp.
Tykkäsin kuin hullu puurosta. Kiihtyvyys erinomainen, turbo antaa hyvän väännön. Käytännössä samalla rahalla saat tuollaisen 150 tai 120 heppasen kuin tuon 90 hp:n.

Ainoatakaan ruostepistettä ei Bravossani ollut. Tosin pesen/pesetän autoni vähintään joka toinen viikko, ja vahaan käsin (vain) kerran vuodessa.

Mitäköhän vikaa siinä oli? Eipä ollut yhtäkään remonttia joka olisi tullut minun maksettavakseni määräaikaishuoltojen lisäksi.

Maahantuoja maksoi yhden ison rempan. Osa ei ollut kallis, mutta iso työ oli sen vaihdossa. Moottori joka aukaisee/sulkee sisäilman kiertoläpän, hajosi. Porvoon Mega-Auto neuvotteli maahantuojan maksamaan homman. Enpä ole ainakaan kuullut, että noita muilla Bravon omistajilla olisi hajonnut.

Ilmeisesti nuo T-Jet moottorit ovat jopa kestäviäkin, yhdenkään en ole kuullut poksahtavan. Tieto perustuu FIAT- ja FIAT Tuning Club Finland- foorumeihin.

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 07 Loka 2014, 17:44
Kirjoittaja flapjack
AriFerra kirjoitti:Ilmeisesti nuo T-Jet moottorit ovat jopa kestäviäkin, yhdenkään en ole kuullut poksahtavan. Tieto perustuu FIAT- ja FIAT Tuning Club Finland- foorumeihin.
Vaihteistot myös?

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 07 Loka 2014, 18:26
Kirjoittaja matti_vuorio
Kivijärvi kirjoitti:Häiritsen raatia taas Fiibatti Bravoa koskevalla lyhyellä kysymyksellä: Onko 1.4 16v/90hp -koneisesta mihinkään?
Ei ole. Varmaan kestävyys ei ole ongelma, mutta turhaan sitä itseään kiusaa alitehoisella moottorilla, joka kuluttaa paljon. Tuon vaparin CO -päästöt on samaa luokkaa T-Jetin kanssa, eli käytännössä syö saman jos ei enemmänkin maantieajossa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Bravo_%282007%29

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 08 Loka 2014, 15:43
Kirjoittaja AriFerra
flapjack kirjoitti:
AriFerra kirjoitti:Ilmeisesti nuo T-Jet moottorit ovat jopa kestäviäkin, yhdenkään en ole kuullut poksahtavan. Tieto perustuu FIAT- ja FIAT Tuning Club Finland- foorumeihin.
Vaihteistot myös?
Totta, niissä on aika paljon ratasvikoja ollut. Ei kyllä minun yksilössäni. Veikkaanpa siis ajotapaa... :mrgreen:

Ja lähes järjestäen ne jotka ovat lastuttaneet noita 180 heppasiksi, ovat joutuneet uusimaan kytkimen.

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 08 Loka 2014, 19:57
Kirjoittaja -HH-
Sitä en tiiä onko tuosta koneesta Bravossa mihinkään kun ei ole siinä kopassa kokemusta - sen sijaan 500L:ssä se on todella mopo mutta esmes Ypsilonissa (ja tavan 500:ssa) se on todella jees kone. Eli huussin paino tekee tehtävänsä, eli kannattaa tosiaan itse koeajaa. Se vaparin 6-lovinen aski on kyllä mainio, antaa anteeksi tiheävälitteisenä vähän pientä konetta. Tosin ei tuo Lankinen siksi ihan hajulla mene.

Noista M32:sen ongelmista tosiaan kuuluu aika useinkin, yksi remppaaja tosin totesi että öljylläkin, ja sen vaihdolla taitaa olla asiaan paljonkin merkitystä. Toki myös käyttäjä vaikuttaa, ja harvoimpa noita ei olisi kengitty... Eli kyllä tosiaan askin takia mietteisin että ostaako sellaisen vai ei.

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 08 Loka 2014, 22:02
Kirjoittaja insinörtti
^ mitä siinä öljyt, tiiliskivet polkimen alle tai edes loitsut auttaa, jos laatikko on kasattu väärin? Noitahan porsi, jos oli porsiakseen, reilusti alta 100 tkm ... vai oliko ajatus, että öljyt vaihdetaan heti, kun auto on ajettu kaupasta ulos?

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 09 Loka 2014, 15:00
Kirjoittaja AriFerra
insinörtti kirjoitti:^ mitä siinä öljyt, tiiliskivet polkimen alle tai edes loitsut auttaa, jos laatikko on kasattu väärin? Noitahan porsi, jos oli porsiakseen, reilusti alta 100 tkm ... vai oliko ajatus, että öljyt vaihdetaan heti, kun auto on ajettu kaupasta ulos?
Porsi, jos oli porsiakseen? Kasattu väärin? Joka laatikko ei kuitenkaan ole hajonnut? Onko tehtaalla osa laatikoista kasattu väärin ja osa oikein? Iltavuoron Luigi kasannut oikein, aamuvuoron Mario väärin? Jos on suunnitteluvirhe, luulisi että jokainen hajoaisi?

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 09 Loka 2014, 15:06
Kirjoittaja jkk
AriFerra kirjoitti:
insinörtti kirjoitti:^ mitä siinä öljyt, tiiliskivet polkimen alle tai edes loitsut auttaa, jos laatikko on kasattu väärin? Noitahan porsi, jos oli porsiakseen, reilusti alta 100 tkm ... vai oliko ajatus, että öljyt vaihdetaan heti, kun auto on ajettu kaupasta ulos?
Porsi, jos oli porsiakseen? Kasattu väärin? Joka laatikko ei kuitenkaan ole hajonnut? Onko tehtaalla osa laatikoista kasattu väärin ja osa oikein? Iltavuoron Luigi kasannut oikein, aamuvuoron Mario väärin? Jos on suunnitteluvirhe, luulisi että jokainen hajoaisi?
http://www.autolusso.co.uk/workshop/m32-gearbox.html

saksalainen laatikko, eli joutuu syyttää hubertia tai wolfgangia luigin sijasta :D

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 09 Loka 2014, 15:20
Kirjoittaja AriFerra
jkk kirjoitti:
AriFerra kirjoitti:
insinörtti kirjoitti:^ mitä siinä öljyt, tiiliskivet polkimen alle tai edes loitsut auttaa, jos laatikko on kasattu väärin? Noitahan porsi, jos oli porsiakseen, reilusti alta 100 tkm ... vai oliko ajatus, että öljyt vaihdetaan heti, kun auto on ajettu kaupasta ulos?
Porsi, jos oli porsiakseen? Kasattu väärin? Joka laatikko ei kuitenkaan ole hajonnut? Onko tehtaalla osa laatikoista kasattu väärin ja osa oikein? Iltavuoron Luigi kasannut oikein, aamuvuoron Mario väärin? Jos on suunnitteluvirhe, luulisi että jokainen hajoaisi?
http://www.autolusso.co.uk/workshop/m32-gearbox.html

saksalainen laatikko, eli joutuu syyttää hubertia tai wolfgangia luigin sijasta :D
Noi voihan hyvät... Onneksi en tuota tiennyt silloin kun Bravon omistin.

Tästähän seuraa tukku jatkokysymyksiä: Valmistaako Alfa omat laatikot? Ja sattuneesta syystä samainen kysymys menee Rellu-osastoon? Ja vielä kerta kiellon päälle, onko hiivatin tehtaalla koskaan valmistettu laatikkoja, varsinainen kysymys kohdistuu vuosimallin -04 Puntoon?

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 09 Loka 2014, 15:44
Kirjoittaja jkk
^jostain luin että osa ois kasattu väärillä välityksillä ja että ne laakerit jotka on tehtaalla laitettu on suunniteltu väärälle kN arvolle, toisin sanoen ne lakrut ei vissii kestä vääntöä. ongelma vaivaa kai eniten diesel käyttösiä vehkeitä.

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 09 Loka 2014, 20:51
Kirjoittaja insinörtti
AriFerra kirjoitti:Valmistaako Alfa omat laatikot?
M32 on periaatteessa opelixin, mutta valmistetaan lisenssillä…? Cxxx koodilla olevat lie Fiat/Alfa omaa tuotantoa…? Joku muu tietänee paremmin.

Näistä laakeriongelmista on puhuttu juurikin ”meidän omalla” foorumilla. Kasausvirhe eli kahden akselin laakerinvälysten säätöön käytetyt sovitepalat laitettu ristiin -> välykset pielessä ja laakerit ylikuormittuu, vaikuttaa aika loogiselta selitykseltä.

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... it#p299198

Mutta se on todella kummallista, ettei kyse ole mistään yksittäistapauksesta, vaan näitä tuntuu olevan kohtuullisen iso prosentti.

Yksittäisen valmistuserän / tietyllä ajanjaksolla systemaattisesti väärin kasatut lootat voisi vielä ymmärtää (menny shimmilaatikot sekaisin / joku työntekijä ohjeistettu väärin), mutta nyt tuntuu, että näitä väärin kasattuja on onnistuttu tuottamaan tietty prosentti vuodesta toiseen….? Tuskin ne kaikki viallisia on… mutta miten ihmeessä ei ole ongelmaa vuosienkaan vieriessä tunnistettu ja poistettu?

Bravoissa ulinat alkoi yleensä 70 tkm tienoilla ja aikaisin taisi olla 40 tkm, minkä perusteella kasausvirhe antaa aika nopeasti kuulua itsestään. Tosin FTCF on nykyään aika kuollut paikka, joten sen pohjalta on paha sanoa, voiko jokin laatikko porsia huomattavasti pitemmällä viivesytytyksellä. Vrt. intin "jarru".

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 27 Marras 2014, 22:25
Kirjoittaja Jevgen
Onkos täällä kellään kokemusta 508 Pösöstä dieselinä? Kävin koeistumassa Allure varustellun mallin ja sillähän voisi ruveta ajamaankin. Hyvän näköinen kabiini ja hyvän tuntuiset penkit. Varustelu muutenkin olisi kohdallaan.

Tai sitten joku voisi myydä pakasta vedetyn alle satkun ajetun webastoidun farkku 159:n Ti varusteilla 2.4 dieselillä sekä automaatilla.

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 02 Joulu 2014, 21:29
Kirjoittaja Waverunner
Moi,

Kenelläkään kokemusta bemarin 6-$@rjasta?

Waverunner

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 02 Joulu 2014, 23:40
Kirjoittaja Riccardo
Musta sopii aina kuutoseen.
Vanhassa vara parempi, ethän vain kysellyt näistä nykyisistä muovirimpuloista? 8)
Tällä aikakaudella ei tunnettu jakoketju- eikä tyyppivikoja.

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 03 Joulu 2014, 09:08
Kirjoittaja Farina
^Yksi ehdottomista unelma-autoistani. Mutta sanoisin että Alpina Blau on se oikea väri.

Kuva

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 03 Joulu 2014, 10:32
Kirjoittaja Garmund
On kyllä hyvännäköinen

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 03 Joulu 2014, 10:33
Kirjoittaja jkk
Oijoi nyt on kyllä tyylikästä! :)

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 03 Joulu 2014, 14:50
Kirjoittaja Alfissimo
Ylempänä tällä sivulla mainittu naisihminen hankkinut itselleen Skoda Fabia Combin vuodelta 2001 volkkarin 1.4 16V 100hp koneella. Ko. kulkineelle kysyttäessä hiljaisen hyväksyntäni annoin ja lupauduin pikkuhuolloissa tarvittaessa avustamaankin. Toivottavasti ei tullut tällä lupauksella iskettyä käsiään mihinkään isompiin ongelmiin :lol: .

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 03 Joulu 2014, 16:26
Kirjoittaja Aquatica
^
Ei hätää, se ei ole TSI :mrgreen:

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 03 Joulu 2014, 17:38
Kirjoittaja Eero
Alfissimo kirjoitti:Ylempänä tällä sivulla mainittu naisihminen hankkinut itselleen Skoda Fabia Combin vuodelta 2001 volkkarin 1.4 16V 100hp koneella. Ko. kulkineelle kysyttäessä hiljaisen hyväksyntäni annoin ja lupauduin pikkuhuolloissa tarvittaessa avustamaankin. Toivottavasti ei tullut tällä lupauksella iskettyä käsiään mihinkään isompiin ongelmiin :lol: .
Kunhan kone käy suht hiljaa niin tuo on melko ongelmaton paketti. Mutta jos naputtaa...
http://ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=94143& ... 3067ce349b

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 03 Joulu 2014, 18:36
Kirjoittaja VMTD
Alfissimo kirjoitti:Ylempänä tällä sivulla mainittu naisihminen hankkinut itselleen Skoda Fabia Combin vuodelta 2001 volkkarin 1.4 16V 100hp koneella. Ko. kulkineelle kysyttäessä hiljaisen hyväksyntäni annoin ja lupauduin pikkuhuolloissa tarvittaessa avustamaankin. Toivottavasti ei tullut tällä lupauksella iskettyä käsiään mihinkään isompiin ongelmiin :lol: .
No tokkopa sitä hitsauskonetta heti tarvii kaivaa esiin tai mistä sen tietää?

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 03 Joulu 2014, 18:39
Kirjoittaja willez
Heh,tuo volkkarin 1.4 16v konehan on jo tehtaalla tyritty. Ilmeisesti suunnitteluvirhe,eli siis mäntien helmat ovat liian lyhyet ja aiheuttaa "fläpätystä". Eli käy kun diiseli,vaikka on kunnossa :lol: Jonkun tornarin joskus myös kuulin,että brasilian tehtaalla missä nää on kasattu,on ollut jätkillä joku kisa/veto, että kuka saa nopeiten niputettua yhden myllyn ja sen takia tullut myös sutta ulos yms. Tosin,juttu kuulostaa jokseenkin esson paarin jorinoilta :lol:

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 03 Joulu 2014, 20:36
Kirjoittaja Rasvis
Pari kuukautta sitten työkaverin yksnelonen Fobia päätti silputa jakohihnansa. Siitentiiä onko tuo yleistäkin vai pelkkää huonoa tuuria.

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 03 Joulu 2014, 21:09
Kirjoittaja Alfissimo
Ainakin moottoriin on jakopää tehty vähän aikaa sitten, yms. muuta pikkuhuoltoa. Eikä kuulemma kuulunut mitään ylimääräisiä ääniä.

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 14 Joulu 2014, 20:48
Kirjoittaja Scudetto
Työpaikka vaihtuu vuodenvaihteessa ja työajoa tulee lisää sen verran, että bensa-autolla ei enää kannata ajaa. Kilometreistä suurin osa tulee maantieajosta, mutta myös sorateitä ja metsäautoteitä joutuu ajamaan säännöllisesti. Maasturiakin olen harkinnut, mutta aion ensin kokeilla pärjäisikö ihan vaan dieselfarkulla.
Muutamia vaihtoehtoja olen mietiskellyt, löytyisikö näistä foorumilaisilta kokemuksia:
- Mondeo TDCi 2004-2007
- Volvo V50 2004-2007
- Volvo V70 2002-2006
- Saab 9-3 2005-2008
- Citroen C5 2005-2007
- ym vastaavat keskiluokan farkut, poislukien Passatit ja Skodat
Hintaraja menee noin kymppitonnissa.
Lähinnä kiinnostaisi kokemukset huonommilla teillä ajamisesta, maavarasta ja lämpimyydestä talvella.
Tietysti tyyppiviat yleiset käyttöominaisuudet kiinnostaa myös.

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 14 Joulu 2014, 21:01
Kirjoittaja Polforea
^9-3 on aika normaali auto kuvaamiesi seikkojen suhteen. Kyllä sillä mökille ja takaisin pääsee kuten muillakin tavallisilla autoilla, mutta ei se vakiokorkuisenakaan mikään maasturi ole. Ihan kelvokkaan lämmin kyllä, ainakin pohjolan versiot, joista dieseleissä on vakiona eberi. Tyyppivikoja on nykydieselin vakiojutut, Fiatin pata on melko kelvokas laite, sekä alustassa edessä McPhersoneiden yläpään laakerit ja takana ns. bumerangitukivarret - muuta ei ainakaan äkkiä tule mieleen.

C5:n mehujousituksessa on puolensa, kun auton saa yllättävän ylös. Maantiellä se on mukava auto matkustaa ja onkin vakiona varustettu viidellä matkustajapaikalla. Varmasti harkinnan arvoinen vaihtoehto.

Jos budjettiin sopivia yksilöitä pulpahtaa esille (en tiedä, en ole seurannut hintoja), niin ruotsalaisista pitäisin potentiaalisina vaihtoehtoina myös XC70:stä ja 9-3X:ää. Korkeampi maavara ja XC70:n neliveto (9-3X on bensakoneella nelikko, dieselinä etuveto) voivat olla positiivisia tekijöitä, jos maavaraa kerran tarvii ylipäätään miettiä.

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 14 Joulu 2014, 21:21
Kirjoittaja Scudetto
Tuo Volvo XC70 on kyllä kiinnostava vaihtoehto, vähemmänajetut menevät vaan hiukan yli budjetin. Täytyypä seurata, tuleeko sopivaa tarjolle. Neliveto on ehdottamasti plussaa...

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 14 Joulu 2014, 21:29
Kirjoittaja Albertolli
XC70 tuntuu olevan kalliimpi kuin vastaava V70 samalla koneella ja AWD:lla. Kummassakin on etuvetoa korkeampi maavara. Meillä on tuommoinen -07 (vanhaa koria) AWD:lla. Kone toki bensaturbo, mutta kuitenkin. Ostettiin ~130tkm ajettuna 2vuotta sitten. Nyt mittarissa 19xtkm ja melkoisen huoleton peli ollut. Takapyöränlaakerit vaihdettu ja eteen alatukivarren puslat. Jos auto xenoneille niin kannattaa tarkistaa umpioiden kunto, maksavat 600-700€\kpl. Automaattilaatikko on herkkä jos öljyjä ei ole vaihdettu (ei kuulu huolto-ohjelmaan). Tähän vaihdettiin laatikkoon öljyt hankittaessa eikä ole ilmennyt ongelmia.
Niin ja tässä tarkenee, vaikka ei toimivan takavetovolvon veroinen olekaan. Ja ainakin nelikon kanssa on menty sellaisia kinttupolkuja minne ei Alfalla uskaltaisi ja raaskisi mennä.

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 15 Joulu 2014, 19:04
Kirjoittaja Jevgen
Volvossa on hyvä alustan / helmojen suojaus muovein ja dieseleissä Ardic-lisälämmitin on hyvä. Itsellä 2003 V70 D5 3v. ja 150 tkm -> 270 000 tkm lähes pelkästään maantieajoa ja en voisi ihan ongelmattomana tai edullisena pitää. Uusiksi on tuona aikana on mennyt:
- Ilmastoinnin kompressori ja kenno
- Laturi x3 (2x takuuseen, halppiksien vapaakytkimet ei kestä, nyt Bosch, joka 2,5x kalliimpi)
- Startti
- Startin hammaskehä (ikävä homma, kannattaa kuunnella starttausta)
- Mittaristo (tyyppivika, ekana häviää pitkien merkkivalo, lopuksi kaikki mittaritoiminnot)
- Moottorin tukikumeja (tärinä tyhjäkäynnillä)
- Käsijarruvaijerit
- Lisäksi kaikki etupään puslat ja nivelet sekä takakallistuksenvakaajan puslat.
- Iskarit ja jouset sekä yläpään tuennan osat kauttaaltaan (akuperäiset iskarit sekä jouset totaalisen loppu 250 tkm:ssa ja pyörät ei pysynyt tiessä)
- Kaikki jarrulevyt / palat / käsijarrukengät
- EDIT: unohtui vielä apulaitehihnan kiristin (kääntölaakeri hajosi), jarruletkut kauttaaltaan ja pyöränlaakerit = edessä koko napa-asetelmat
- EDIT 2: Sähkövikoja, takavalojen relevika, keskuslukon viat
- Normaalit huollot + laatikkoöljynvaihdot 3x

En tiedä, onko tämä ollut joku maanantaiyksilö, vai ovatko uudemmat parempilaatuisia. Toki autolla jo ikää ja kilometrejäkin. Kaikki viat korjattu aina heti, kun ovat ilmenneet ja tehty sillä periaatteella, ettei tarvitsisi toista kertaa tehdä. Auto on maantiellä mukava ja hiljainen, kun vaan kaikki on kunnossa.

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 16 Joulu 2014, 11:12
Kirjoittaja Bstoned
En tiedä onko nyt oikea topicci, mutta vois ottaa vinkkejä vastaan kun pitäs GT hävittää poijjes ja löytää hyvä pienikilometrinen 159SW 2,4JTDm tilalle. Mieluusti vielä au-tomaatti....
Jos vaikka joku foorumilainen olis vaihdostakin kiinnostunut niin... :-D

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 16 Joulu 2014, 12:08
Kirjoittaja Jakke
Bstoned kirjoitti:En tiedä onko nyt oikea topicci, mutta vois ottaa vinkkejä vastaan kun pitäs GT hävittää poijjes ja löytää hyvä pienikilometrinen 159SW 2,4JTDm tilalle. Mieluusti vielä au-tomaatti....
Jos vaikka joku foorumilainen olis vaihdostakin kiinnostunut niin... :-D
Se sun GT on ainaki siisti!

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 16 Joulu 2014, 16:53
Kirjoittaja Wiltsu
Scudetto kirjoitti:Työpaikka vaihtuu vuodenvaihteessa ja työajoa tulee lisää sen verran, että bensa-autolla ei enää kannata ajaa. Kilometreistä suurin osa tulee maantieajosta, mutta myös sorateitä ja metsäautoteitä joutuu ajamaan säännöllisesti. Maasturiakin olen harkinnut, mutta aion ensin kokeilla pärjäisikö ihan vaan dieselfarkulla.
Muutamia vaihtoehtoja olen mietiskellyt, löytyisikö näistä foorumilaisilta kokemuksia:
- Mondeo TDCi 2004-2007
- Volvo V50 2004-2007
- Volvo V70 2002-2006
- Saab 9-3 2005-2008
- Citroen C5 2005-2007
- ym vastaavat keskiluokan farkut, poislukien Passatit ja Skodat
Hintaraja menee noin kymppitonnissa.
Lähinnä kiinnostaisi kokemukset huonommilla teillä ajamisesta, maavarasta ja lämpimyydestä talvella.
Tietysti tyyppiviat yleiset käyttöominaisuudet kiinnostaa myös.
Mondeo tai V70. Mondeo on luokkansa paras ajaa, Volvo taas erittäin mukava olematta mikään vesisänky pyörillä. Mondeo on luotettava auto, akilleen kantapäänä takajarrut ja joissain tapauksissa kaksoismassavauhtipyörä. Sama juttu Vollen kanssa, eli luotettava peli. Tyyppivikoja hihnojen kiristimien pettäminen, sähköisen kaasuläppäkotelon rikkoutuminen ja automaattivaihteiston ongelmat.

V50 on ihan kiva auto, mutta sen sisarauto, eli Focus, on tilavampi ja paljon kivempi ajaa.
Saabissa haisee Opel Vectra. Alustaa on yritetty viritellä, mutta kuten englanniksikin sanotaan "you can't polish a turd". Komea auto, mutta ahdas. Hyvät varusteet. Persoonallinen peli, mutta jos yhtään arvostaa ajettavuutta, jättää sen pois laskuista.
Citroen C5. Yksi hirveimmistä tän kokoluokan autoista mitä olen koskaan ajanut. Supermukava ja tilava, thats it. Rumakin. Sisustan laatu aivan luokatonta, lisäksi tosi epäluotettava.

Itse ottaisin Mondeon 2,2TDCi:llä, parhaan ajettavuuden ja loistavan 6-vaihteisen manuaalin takia. Jos hakusessa on automaatti ja enemmän mukavuuspainotteinen auto, osta se V70.

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 16 Joulu 2014, 19:59
Kirjoittaja Scudetto
Kiitos vinkeistä. Noita Mondeoita saa kyllä ihan kohtuuhinnalla ja niissä taitaa olla eberi vakiovarusteena. Sitikassa kiinnostaisi tuo maavaran korotusmahdollisuus. Volvo olisi ilmeisesti helpoin jälleenmyytävä, jos kuitenkin joutuu vaihtamaan maasturiin.

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 17 Joulu 2014, 13:25
Kirjoittaja Kivijärvi
^^ kysyjälle jokerina Lancia Delta 1.6/2.0/1.9 Multijet?

Toisin kuin luulisi, ei tätä ajamalla hajoteta. Omalla 1.6-kiisselillä takana "onnellisimmat" kilometrit 3v aikana 40-135 tkm, mutta eipä tuo pommiksi ole osoittautunut sittenkään. Kunhan nyt kuluvaa osaa on alkanut olla vasta nyt tarve vaihdella. Omistusaikana ainut tekninen pulma EGR-venttiilin jumahtaminen (700 eypoa) ja itse rikottu etujousi (500 eypoa). Muuten menty määräaikaishuolloilla ja öljynvaihdoilla. Jarrulevyt ja -palat luovutti vasta 135 tkm kohdalla ja alkup. Bridgestonen Turanzat kesti 105 tkm kohdalle ja talvirenkaat samoin (hellä renkaille, sopisi Kimi Räikkösellekin...??). Muuta ei ole edes ehditty vaihtamaan - paitsi ajovalojen polttimoita, joita ei itse sitten vaihda. Jarrut laahaa herkästi, mutta vuosittaisella jarruhuollolla siitä selviää. Ai niin, yksi pyöränlaakeri vaihdettiin 120tkm huitteilla.

Näitähän on myynnissä Nettiautossa kaksi-kolme kappaletta ja sadantonnin kilsoin. Pitäisin parempana ajaa kuin 200+tkm ajettu mikä vaan, ja varmasti pulmia on lopulta vähemmän kuin monessa premiumissa. Lancian hienoa tyyliähän taas ei saa arkipremiumeihin ilman italialaisen koripajan apua (mm. Alfa 8C-> Disco Volante). Huoltohinnat voi ajatella niin, että niissä epätyypillisissä osissa siitä harvinaisuudesta maksaa, mutta kulutusosat taas tulee Bravosta, eikä ne nyt niin kalliita taida olla. Autokeskuksen huoltotiskillä kuultuna 2.0 diesel olisi myös luotettavan oloinen, mitä niille Alfoista on kokemusta karttunut. Tää 1.6 riittää kyllä arkiajoon, ja on edelleen ihan vertailukelpoinen tehoissa, menossa ja kulutuksessa noihin uusimpiin verrattuna. Jos ajattelee Fiat Groupin tuotoksia, on tässä minusta eniten laadun tuntua noin fyysisesti että keskustelujen pohjalta tulleiden vaikutelmien perusteella. Eikä tuota Bravo-kytkyä niin kannata järkkyä, eivät nämä samoja autoja kuitenkaan ole. Joku saksalainen autolehti ajoi Bravollakin ongelmattoman 100tkm kestotestin.

Itse kyttäisin 2.0 dieseliä tai sokerina pohjalla tuota bi-turbotettua 1.9/190hp-versiota. Saa varmaan kyllä kytätä Suomen valikoimista hamaan tappiin asti...

ps. ei tämä maasturi ole, meni se kohta vähän ohi. Keula on varsin matala/pitkä, muttei ole aiheuttanut murheita. Alfa 156:n keula herkemmin osui aina jonnekin. Tilaahan tässä Deltassa on tosi kivasti takana, kolme mahtuu istumaan, vaikka ei se itse istuin mitään luksusta tarjoa. Kova kuin kivi. Kontissa on sen verta tilaa kuin näissä Golf-luokan autoissa yleensäkin. Pitkittäissuunnassa säätyvä istuin antaa mahdollisuuden justeerata näiden suhdetta tarpeen mukaan.

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 17 Joulu 2014, 17:51
Kirjoittaja Tazio
Kivijärvi kirjoitti: Joku saksalainen autolehti ajoi Bravollakin ongelmattoman 100tkm kestotestin.

.
Sama läpyskä muistaakseni ajoi viime vuosikymmenen alussa samanlaisen puhtaan suoritusen perus Puntolla.

Famiglia Nuvolari on toistanut tuon myös Bravalla ja Marealla joskus '90 lopun ja uuden vuosituhannen alun paikkeilla sekä kahdella Lancia Y10:llä joskus '90 luvun alussa. Sekä tietenkin Puntolla vuodesta '03 alkaen.

Oikeasti olen sitä mieltä, että järkevällä käytöllä ja huollolla Mamma Fiatin laitteet ovat viimeisen 20 vuotta olleet käyttövarmuudeltaan ja laadultaan kovaa kamaa. Vaikka kuinka ämpärimuovista ja perceived qualityn puutteesta AMS, Autobild, TM, et al itkevätkin.

Nuova Delta on kyllä hieno!

EDIT: jaa, noihin kaikkiin Fire-koneisiin on kyllä laitettu venttilikopan tiiviste, ensimmäiseen kahdestikin + Puntossa on liimattu takalasi kahdesti (ensin maahantuojan huollossa ja sitten itse kunnollisesti) Ja sillä toisella Y10:llä ei taidettu ajaa kuin joku 70 kiloa (85 - 165 kilon välinen matka)

-Tazio