Sivu 27/294

Lähetetty: 10 Heinä 2009, 00:24
Kirjoittaja jarski
Asiaa näpyttelet,en kiellä...Useemman kerran Tammisella käyneenä jälkikäteen ajatellen Miks se proto oli pressun alla piilossa ja montreaali,alfajeeppi,zagato junior,ym oli esillä...bemuista ja lancioista puhumattakaan??? Jospas puhutaankin salaliittoteoriasta tai vaikka rantakirppuviritelmästä,tiedä häntä... :roll:

Lähetetty: 10 Heinä 2009, 09:35
Kirjoittaja Giallo Pozzuoli
Äkkiä katsottuna kieltämättä yhdennäköisyyttä Matra D'jettiin on melkoisesti, mutta on noissa erojakin, kuten että Matran taka-akseli on paljon taaempana, sivupilarit protossa paljon pystymmässä kuin matrassa, ovet ja kaikki lasit erilaiset jne. Tuo protohan oli voittanut kuitenkin CARF:in Conconse d'originalita pystin, eikös sen voittamiseksi pitäisi alkuperä osoittaa aukottomasti? Vai onko CARF:ia viety kuin pässiä narussa?

Paperit ilmoituksessa hälventäisi varmasti epäilykset toki. Kun tuota kansainvälisillä kauppapaikoilla myös kaupitellaan, niin eiköhän se herätä asiantuntija-alfistien mielenkiintoa laajemmaltikin. Lieköhän tuosta ollut koskaan mitään lehtijuttua tehty?

Lähetetty: 10 Heinä 2009, 13:30
Kirjoittaja V6
Giallo Pozzuoli kirjoitti:Äkkiä katsottuna kieltämättä yhdennäköisyyttä Matra D'jettiin on melkoisesti,
jos katsoo pelkästään etuosaa niin lähimmäksi menee omasta mielestäni porsse 911. Joo hiukan outo juttu että autosta ei tarkempaa tietoa ole, jos se onkin jonkun Bertonen työntekijän joku ihan oma projekti.. eikä varsinaisesti Bertonen kun noin huonosti on tietoa. Luulisi asian muuten selvinneen esim Bertonelta kyselemällä tms.

Lähetetty: 11 Heinä 2009, 00:54
Kirjoittaja unknown
Porsche tuli minullekkin mieleen, mutta se johtuu varmasti auton väristä.

Asia ei sinänsä kuulu minulle alkuunkaan, mutta mitään en sille voi että tämä auto on jäänyt häiritsemään mieltäni aina siitä lähtien kun sen ensikerran näin, mikä auto se on?

Minua häiritsee eniten se että etulamput ja vilkut eivät sovi ollenkaan koriin. Etuvalot on yhtä kokoa liian pienet ja vilkkuja ei ole upotettu koriin mikä tuolloin oli tapana esim näissä:
http://sfaroc.tripod.com/archives/id46.html

Toinen asia mikä häiritsee on se että Alfan tunnusomainen etusääleikkö puuttuu ja etusäleikkö löytyy aina vaikka väkisin tehtynä:
http://www.alfabb.com/bb/forums/attachm ... rio700.jpg
http://www.alfabb.com/bb/forums/attachm ... ona700.jpg

Etuikkuna ei osu ollenkaan pilarin muotoon, mistä herää kysymys: mistä autosta etuikkuna on kotoisin, koska jos kerran tehdään prototyyppi niin ikkunan luulisi olevan se helpoin osa valmistaa.

"Takaluukku" on vähintäänkin "innovatiivinen" vertauksena voi hyvin käyttää sitä kun Tuulilasi teki aikanaan jutun Lamborghini Countach LP400:sta niin kuvia ladottaessa oli Suomessa joku ajatellut että Countach:in takaluukku aukeaisi takapaneelista ulospäin ja siksi lehteen joutui kuva missä "takapaneeli" on avattu, "Ehkä urheiluautoissa on takaluukku kuten on kotona puu-ceen tyhjennysluukkukin..."

Oletetaan että puskurit on tieliikenne syistä asennettu.

Tässä esimerkiksi on prototyyppi, tosin "entisöity", mutta sopusuhtainen:
http://www.alfabb.com/bb/forums/1900-20 ... ction.html


Jos unohdetaan hetkeksi se että auto on prototyyppi, niin mielenkiintoista olisi tietää mikä on auton akseliväli. On nimittäin mahdollista että auto on aikanaan ajettu "puun ympäri" ja joku on sitten tehnyt omannäköisen auton, mutta se tärkein tieto on että mistä autosta? Tämän kertoo rungonnumero ja teoreettisesti on mahdollista että kyseessä olisi jokin mielenkiintoinen auto... Vain asiantuntija voi siihen jotain sanoa ja se asiantuntija löytyy ulkomailta, ehkä auton aitous selviää sillä myydäänkö auto ulkomaille vai ei.

Lähetetty: 11 Heinä 2009, 08:25
Kirjoittaja Rasvis
Virallinen selityskö on, että tämä olisi koritehtaan Alfa Romeolle tekemä prototyyppi? Tiedä hänestä, mutta tuntuu oudolta että tuonnäköinen auto olisi todellakin lähtenyt samojen kavereiden kynistä kuin esmes 50-luvun Giuliettat. Minusta tuo näyttää samalta kuin moni tämän päivän tuningauto; Laitellaan tähän vähän kaikennäköistä muotoa ja osaa ja katsotaan mitä tulee.

Lähetetty: 11 Heinä 2009, 12:19
Kirjoittaja mutt
unknown kirjoitti:Tässä esimerkiksi on prototyyppi, tosin "entisöity", mutta sopusuhtainen:
http://www.alfabb.com/bb/forums/1900-20 ... ction.html
Enpä tiennytkään Alfalla olleen "twinspark"-koneita jo tuohon aikaan. :shock: Kaikkea sitä oppii...

Lähetetty: 11 Heinä 2009, 12:40
Kirjoittaja Giallo Pozzuoli
Bertone osaisi varmaan tuon alkuperän parhaiten selvittää, postia vaan tuonne: http://www.bertone.it/User/en/presadire ... tti_en.htm :wink:

Lähetetty: 11 Heinä 2009, 14:28
Kirjoittaja V6
mutt kirjoitti: Enpä tiennytkään Alfalla olleen "twinspark"-koneita jo tuohon aikaan. :shock: Kaikkea sitä oppii...
eka oli jo 1914...

Lähetetty: 11 Heinä 2009, 14:34
Kirjoittaja gYdEbUh
V6 kirjoitti:
mutt kirjoitti: Enpä tiennytkään Alfalla olleen "twinspark"-koneita jo tuohon aikaan. :shock: Kaikkea sitä oppii...
eka oli jo 1914...
Tästä tuli myös mieleeni ettei hybridi-autokaan ole hirveän uusi keksintö, ensimmäinen tehtiin vuonna 1900.

Lähetetty: 13 Heinä 2009, 11:43
Kirjoittaja Herra Salo
Kukas maksaisi 20 k€ tästä? http://www.autoscout24.it/Details.aspx?id=157485390 Sietäis vähän miettiä mitä alkaa tunaroimaan... :shock:

Lähetetty: 13 Heinä 2009, 11:53
Kirjoittaja Zulak
http://www.autoscout24.at/Details.aspx?id=lgvvdjgcwggh

Kävinpä paikanpäällä mulkoilemassa moista turbovikaista 156 2.4 JTD:tä.. Ei ihan priimakunnossa maalipinta, muutamia naarmuja ja pikkasen alkavaa ruostetta tuulilasin yläreunassa (kuten yleensä). Muuten ihan asiallisen oloinen peli.

1500 eurolla sen sais ajaa kotiin ja sitten pääsiskin taas rakentamaan kiisselihirmua.. :)

Lähetetty: 13 Heinä 2009, 12:15
Kirjoittaja kterkkila
salot kirjoitti:Kukas maksaisi 20 k€ tästä? http://www.autoscout24.it/Details.aspx?id=157485390 Sietäis vähän miettiä mitä alkaa tunaroimaan... :shock:
Eipä oikein nappaisi, vaikka hinta olisi murto-osa, mutta kai noillekin oma ostajakuntansa löytyy. Fast'n Furious Alfa.

Lähetetty: 13 Heinä 2009, 12:23
Kirjoittaja jarski
^Mahtaako noin leveet tassut pyöriä auton alla ?

Lähetetty: 13 Heinä 2009, 13:15
Kirjoittaja KJS
salot kirjoitti:Kukas maksaisi 20 k€ tästä? http://www.autoscout24.it/Details.aspx?id=157485390 Sietäis vähän miettiä mitä alkaa tunaroimaan... :shock:
Ei vissiin löytäny mitään harvinaisempaa Alfaa raiskattavaksi.

Lähetetty: 13 Heinä 2009, 15:41
Kirjoittaja Jalamari
Komiat vanteet pyöräyttäny alle ja varmasti ainakin mahtuu pyörimään. :lol:

Lähetetty: 13 Heinä 2009, 16:37
Kirjoittaja jarski
http://www.autoscout24.it/Details.aspx?id=161409971 ,tonnilla :shock:
...Siis ymmärränkö jotain väärin vai pitääkö tässä matkaliput tilata ?
...voishan sitä joskus lukea eikä heti innostua :oops:
http://www.autoscout24.it/Details.aspx?id=162457781
väärä väri,niinkuin tohon hintaan olisi merkitystä...
http://www.autoscout24.it/Details.aspx?id=160957707
vanha pitää hintansa..
http://www.autoscout24.it/Details.aspx?id=161172523
,mutta rajansa kaikella... Ellen taas väärin ymmärtäny.

Lähetetty: 13 Heinä 2009, 23:43
Kirjoittaja 1300ti
Raskaita syytteitä tuntuu olevan tarjolla ilman selvää asiantuntemusta. :D

Kannattaa katsella kuvia muista 50-60 -luvun italialaisten pikkupajojen protoista ja esisarjoista, kyllä niistä moni on monin tavoin outo, huonolaatuisesti kiireellä kasattu ja vaikkapa koripajalla tehty F12-ambulanssiimme (sentään sarjatuotantoa) on kyllä tinaa ja kittiä joka paikkaan laitettu melkoisia määriä juuri pienten valmistemäärien, huonon sovitelaadun jne. takia.

Italiassa oli ennen tapana, että kun vaikka Fiat tai juuri Alfa Romeo esitteli jonkin uuden automallin, sen ympärille loihdittiin nopeasti kymmeniä one off -yksilöitä ja piensarjoja lukemattomien koripajojen toimesta. Samalla valmistajan ei tarvinnut keskittyä kuin pariin päämalliin ja pajat nakersivat vaihtelevalla menestyksellä specialinsa. Suomessa on mm. Antti Tammisen 2600 Spider, jonka linjat on tehty italialaiselle kreivittärelle paremmin sopiviksi, vaikkei sitä juuri edes huomaa, siivet on vähän erilaiset jne. Vastaavasti esim. jenkit teettivät italiassa asti messuautonsa ja urheilumalleja pitkälle 60-lukua halvan työvoiman takia, mutta juuri HUONO TYÖN LAATU on lehtihistoriikkien mukaan ollut yksi syy että siirtyivät tekemään itse rumat peltilehmänsä.

Vastaavasti esim. Saab Sonettien jokainen kori oli paljon myöhemminkin ollut yksilöllinen ja luukkujen sovittaminen oli ollut pahasti tappiollista...

Lähetetty: 14 Heinä 2009, 10:42
Kirjoittaja Vittorio Jano
1300ti kirjoitti:Raskaita syytteitä tuntuu olevan tarjolla ilman selvää asiantuntemusta.
Itse en löytänyt syytöksiä, kysymyksiä & epäilyksiä pikemminkin.
1300ti kirjoitti:Kannattaa katsella kuvia muista 50-60 -luvun italialaisten pikkupajojen protoista ja esisarjoista, kyllä niistä moni on monin tavoin outo, huonolaatuisesti kiireellä kasattu ja vaikkapa koripajalla tehty
Tämä lienee aivan totta ja käsittääkseni pätee myös moniin tuon ajan tuotantomalleihin, varsinkin pienempinä sarjoina valmistettuihin.
unknown kirjoitti:Historian selvittäminen ensimmäinen ehto että autoa voi prototyypiksi nimetä; Keneltä ostiti, mistä edellinen oistaja on ostanut ja jne..
Miten auto on joutunut tieliikenteeseen, yleensä prototyypit tuhotaan?
Kuka auton on tehnyt, minkälaiset dokumentit tästä on? valokuvia? tomeksianto? ym?
Löytyykö autosta merkintöjä, kuten rungonumero.
Samaa mieltä. Autosta pyydetään kuitenkin sellaista rahasummaa, että evidenssiä olisi hyvä löytyä. Muutaman tonnin ruoskien kanssa pätevätkin sitten muunlaiset säännöt.

Kiinnostava auto joka tapauksessa - toivottavasti jää Suomeen. Ja toivottavasti historiaan saadaan jostakin lisävalaisua.

Yksi teoria voisi muuten olla se, että kyseessä ei ole varsinaisesti Alfa Romeon prototyyppi, vaan prototyyppi jossa on AR:n tekniikka. Se voisi selittää mm. sen scudetton puuttumisen nokasta.

Lähetetty: 14 Heinä 2009, 10:43
Kirjoittaja kumimuumi
Eikös tosta ole juttukin ollut carfin lehdessä vuosia sitten.... ??

Lähetetty: 14 Heinä 2009, 10:53
Kirjoittaja kumimuumi
Niin ja tuossa viimeisessä kuvassa vissiin arefin osastolla näytillä? Tämän tarinaa joskus jostakin kyllä lueskelin.

Omistajalla/jilla on muuten sitten jokseenkin vitu**i erimerkkisiä autoja - klassikoitakin tallessa. Näköjään pääosin pihalla, mutta kuitenkin. bemareita, mersuja, alfoja, fiatteja yms. pukkilassa ja sitten pohjoisempana kangasniemellä.

Tuo hinta autolla ei kuitenkaan päätä huimaa, suomalainen on kuitenkin niin perseaukista kansaa, että tänne sitä ei myytyä saa. Ulkomailla sitten kylläkin, joskin historian täytyy olla aukoton.

Olihan V8:ssa taannoin juttu vanhasta chriscraftista joka oli tehtaan mukaan tuhottu protoversio. Kuitenkin se löytyi jostakin vajasta 40-60 vuoden kuluttua ja on taasen vesillä. Joten ei näiden olemassa olossa ole mitään ihmellistä - itse tarinoissa varmasti on..

nimim. V6 Ti:n kannet hyllyssä - eihän näitä uusia pitäisi edes olla :wink:

Lähetetty: 14 Heinä 2009, 19:19
Kirjoittaja Herra Salo
Osuipa silmään pari alfasudia,
vähän ajettu tässä
ja hieman harvinaisempi tapaus täällä.
Ne joilla on rahaa ja tyhjää tallitilaa, olkaapa hyvät!

Lähetetty: 14 Heinä 2009, 20:34
Kirjoittaja 90
tuo pakettiversio olis ihan kiva mutta hintaa näkyy olevan..

Lähetetty: 14 Heinä 2009, 20:47
Kirjoittaja 90

Lähetetty: 14 Heinä 2009, 20:52
Kirjoittaja JaniW
^ ja vielä takavetoinen...

Lähetetty: 14 Heinä 2009, 21:49
Kirjoittaja >>Kaitsu

Lähetetty: 14 Heinä 2009, 22:37
Kirjoittaja maybetomorrow
>>Kaitsu kirjoitti:Onko jollain tietoa tästä: http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/156/2367860
Ollut myytävänä jo aika kauan aikaa jos tieto auttaa..

Lähetetty: 14 Heinä 2009, 23:18
Kirjoittaja 90
^^^

no sekin vielä.. :lol:

Lähetetty: 22 Heinä 2009, 10:56
Kirjoittaja Scuderia AlfaRomeo Finlan
Etsi yhtäläisyydet näiltä kahdelta nettisivulta

http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/156/2519445

Näyttää webbiserveri menneen tukkoon käyttäjäryntäyksen takia. Laitetaan kuvat liitteenä tänne suoraan

Lähetetty: 22 Heinä 2009, 15:14
Kirjoittaja raktori112
onko siis missä aikajärjestyksessä nämä kuvat?

Lähetetty: 22 Heinä 2009, 15:57
Kirjoittaja Scuderia AlfaRomeo Finlan
Viestissäni olevat kuvat on otettu 27.08.2001.

Lähetetty: 22 Heinä 2009, 17:55
Kirjoittaja Raimo Miettinen

Lähetetty: 22 Heinä 2009, 18:02
Kirjoittaja maybetomorrow
^ onneks en vielä hakenu kahvia ni ei tarvi byyhkiä böytää... kenen tuo hirvitys on?

Lähetetty: 22 Heinä 2009, 18:21
Kirjoittaja tumbe
Tossa kuvassa esiintyy myös meikäläisen ex-156, siis tuo mikä on ehjänä vieressä. muistaakseni se otettiin käyttöön syksyllä 2001 joten kuvassa taitaa olla aikas ajamaton.

Lähetetty: 22 Heinä 2009, 19:44
Kirjoittaja Scuderia AlfaRomeo Finlan
Joo se JIU-7 oli ton JLU-2:n seuraaja. JLU meni lunastukseen ja JIU-7 on just kaupasta ajettu ulos.

Lähetetty: 22 Heinä 2009, 21:34
Kirjoittaja raktori112
No oishan tuon kuvien järjestyksen voinut vanteista esim päätellä. No olen tuosta vähän kysellyt ja muutenkin seuraillut, ja myynnin aikana autosta on katkennut jakopäänhihna. Hyvä ettei kerennyt sopimaan mitään, on se kolaroitu auto kumminkin aika useasti kolaroitu auto.

Lähetetty: 25 Heinä 2009, 11:01
Kirjoittaja KJS

Lähetetty: 25 Heinä 2009, 11:29
Kirjoittaja Hepa
^Sehän se. Hieno peli :-D

Lähetetty: 27 Heinä 2009, 16:24
Kirjoittaja kare
unknown kirjoitti:Vain asiantuntija voi siihen jotain sanoa ja se asiantuntija löytyy ulkomailta, ehkä auton aitous selviää sillä myydäänkö auto ulkomaille vai ei.
Kyllä niitä asiantuntijoita on täällä Suomessakin - kyllä täältä sen verran intohimoisia pitkänlinjan harrastajia löytyy jonkunkin verran - mutta ei niiltä kukaan ole tainnut mitään tässä asiassa koskaan kysyä.

Itse pidän autoa joskus vuosien 1965-75 välissä sekalaisista osista rakennettuna omavalmisteena ja sellaisena se olisi jopa jokseenkin tyypillinen oman aikansa tuote. Ilman yksiselitteistä dokumentaatiota muille spekulaatioille ei juuri ole perusteita.

Kare

Lähetetty: 27 Heinä 2009, 17:09
Kirjoittaja Vittorio Jano

Lähetetty: 27 Heinä 2009, 19:22
Kirjoittaja Gasolina
kare kirjoitti: Itse pidän autoa joskus vuosien 1965-75 välissä sekalaisista osista rakennettuna omavalmisteena ja sellaisena se olisi jopa jokseenkin tyypillinen oman aikansa tuote. Ilman yksiselitteistä dokumentaatiota muille spekulaatioille ei juuri ole perusteita.

Kare
Tyyppitunnuksen 105 91 perusteellahan auto on 105srjn Spider Junior eli avoauto(!) Näitä on alettu valmistaa vuonna 1968. Autossa on pakkilukollinen vaihteisto, yläkautta huohottava moottori ja tasavirtalaturi, joten näiden perusteella pääosa tekniikasta voisi hyvin olla vuoden 1968 Spider Juniorista. Myös etupään pellit voisivat hyvinkin olla Spiderista muokatut.
Ainakin osa peruskorista näyttää rintapellin ja ohjauslaitteiden sijainnin perusteella olevan 101 tai ehkä jopa 750srjaa. 105srjn moottorin sovittaminen tuohon alustaan taitaisi jopa onnistua käyttämällä 116srjn öljypohjaa ja pumppua, jotka taas alkavat olla jo melko uutta osaa.
Edelleen se valmistenumero olisi ihan mielenkiintoista tietää.

Lähetetty: 27 Heinä 2009, 20:47
Kirjoittaja KJS
Vittorio Jano kirjoitti:Sisäänajettu 33.
Mitähän sanoisivat telttan tiskillä kun menis kyseleen 80 tkm huoltoo?

Lähetetty: 27 Heinä 2009, 21:08
Kirjoittaja Vittorio Jano
^

"Minkämerkkinen auto tuo on?"

Lähetetty: 31 Heinä 2009, 12:02
Kirjoittaja Campari
Katos vaan, näkyy meikäläisen eka Alfakin olevan vielä kulussa, eikä ainakaan päällisin puolin ole pahasti huonontunut.
Kilometrejä on tullut 100000 lisää siitä kun luovuin.

http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/156/2663907

Ja halpakin on. :)

-cr

Lähetetty: 31 Heinä 2009, 12:54
Kirjoittaja jarski
^^ Juu oli kyl halpa hinta...Hieno kiiltokin,ainut mikä tökkää ku on punanen,niin haittaväri autolle ku olla ja voi... Miksei värintekijät vois keksiä pysyvää punasta? AargH!

Lähetetty: 31 Heinä 2009, 13:36
Kirjoittaja evilpet
^^ Aika hyviä ja asiantuntevia vastauksia tolla kauppiaalla... Mitä huoltoja on tehty? Sitä sun tätä... Milloin hihna on vaihdettu? Kaiketi talvella...

Turvallisen tuntuinen hankinta :roll:

Lähetetty: 31 Heinä 2009, 15:25
Kirjoittaja Campari
^Ei kai realisointifirmalta muuta voi odottaakaan. No, kai jokainen järjissään oleva tajuaa että tuon ikäinen ja tuon verran ajettu auto sisältää omat tuntemattomat riskinsä. Koeajokin kertoo jo paljon. Jos ei uskalla, niin paras mennä ostamaan uutta.

Kuitenkin, eihän tuolla hinnalla saa esim. Deltasta muuta kuin pohjalevyn, öljypohjan ja tulpat ts:ään :).

-cr

Lähetetty: 31 Heinä 2009, 19:43
Kirjoittaja jarski
^^Noh,eihän tosta korkeelta putoo vaikka ostaiskin...Vaikka 2 toimintatonnia kehiin...Harmi ku ei oo takaveto :silly:

Lähetetty: 04 Elo 2009, 11:23
Kirjoittaja -Lee-

Lähetetty: 04 Elo 2009, 12:48
Kirjoittaja KJS
^On tehty joo, tuossa 15 km päässä asustaa yksi tuollainen.

Lähetetty: 04 Elo 2009, 13:10
Kirjoittaja -Lee-
Lancioita jäin selailemaan.
Aika mahtava laite:
http://tinyurl.com/mcohv3

Näyttää muutenkin myymälässä olevan kaikkea kivaa tarjolla.