Yleinen avautumis-ketju

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

^Tai asuu kaupungissa, jossa yksikään noista ei päde :mrgreen:

Avatar
Tiphookki
Viestit: 504
Liittynyt: 14 Kesä 2013, 14:38
Car(s): Alfa Romeo 147 1.9 JTDm 16v 2005
Paikkakunta: Espoo/Karstula

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Tiphookki »

Kyllä tällä helteellä ois paljon mielummin "mökillä". Sen verran vilposempaa siellä on sisätiloissa kuin rivarinpätkässä.
Muut: Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2

Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Ai kyllä, oma mökki tosin valmistuu tätä vauhtia vasta joskus 2018 :oops:

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Hitsauksen päätyttyä laskin hitsikoneen 80 euron paineilmakaapelin päälle :evil: Se siitä sitte..
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Camber »

Garmund kirjoitti:Oho melkoinen lätäkkö. Näyttäisi, että muutama auto on lähellä, ettei tullut jalkatilojen pesua
Tänään näin kuvan tuon kulmassa olevan mustan mersun sisältä, jalkatilat ihan täynnä vettä, vakuutusyhtiön tuomio -> lunastukseen...
Lunastus kuulemma mahdollinen myös sen vieressä olevan Audin kanssa... muista ei tietoa.
Onneks ei ollu tosiaan GTA tuolla mustan mersun hujakoilla kulmassa, 9 päivänä kymmenestä se kun on siellä :)

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Eipä oo kukaan ennen päässyt minua hitaaksi haukkumaan, mutta nyt tuli vähän pyyhkeitä. Tulevan kolmannen lapsen kun olisi siittänyt tasan kuukausi aikaisemmin olisi Kela tukenut kokonaisuudessaan
noin 10 000€:lla enemmän kuin nyt. :drinking:

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

^Mikäs selittää moisen?

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Naiset. Ei vissiin tarvi sanoo enempää

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

^Varsinkin, kun itse ajattelee asioiden olevan ihan hyvin :roll: . Kun vain olisi se kristallipallo....
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Juju on siinä että edellinen lapsi täyttää 3v kuukausi ennen laskettua aikaa. Joka tarkoittaa että tuet lasketaan viimevuoden kotiäidin tulojen mukaan eikä siitä kun oli palkkatöissä.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Tuo esikoisen 3v-pykälä tukien suhteen oli aikanaan yksi syy siihen, miksei omalla kohdalla sitä kolmatta edes harkittu siihen väliin, kun ei vaan olisi yksinkertaisesti ehtinyt. Ei tarvinnut harkita myöhemminkään enää siinä liitossa :agrue:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

EmmiMaria
Viestit: 1132
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6. Ajossa 159 sw 2,4 jtdm Q4 & 166 3.2 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

Äitin murut olivat avuliaita ja päättivät lisätä Ahmoon öljyä, kyllähän se 3L varmaan auttaa tuolta jalkatilan verhoiluista käsin...... :bad-words:
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Avaudun omistajan puolesta kun oli lehdessäkin oikein kuva... Komea kolmelitrainen punaisilla nahkoilla lunastukseen kun ukkospuuska puhalsi viereisen koulun katon siihen päälle :crazyeyes: :evil: :!: :bad-words:

Kuva

Oma oli kans pihalla mut pihakoivut onneksi kesti. Rakeita vähän pelkäsin että pitääkö mennä mattoja virittelemään päälle salamankin uhalla. Onneksi niitä ei koskaan tullut.
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
pitkämies
Viestit: 2457
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

^ Lähes yhtä hieno tuuri kuin allekirjoittaneella autonsa kanssa......Eikä siitä sitten sen enempää. :| ....
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja quppe »

AK:ssa kävin tarjoomassa alfaa vaihtoon. Kehuja tuli myyjältä ja värikin myyjän mielästä paljon parempi kuin "se" punainen.. Tarjous oli vaan niin haista p... Tarjous :roll: ei tarvinnu edes koeajaa autoa mitä menin katsomaan :)

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja jkk »

^tarjosko jotain femmaa? :roll:

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ ei ihan niin vähää, mut ei ollut kaukana :)

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Kuinkas siitä 159:stä enempääkään voisi olettaa saavansa, kun kasilla joutuvat pois myymään :roll: .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Alfissimo kirjoitti:Kuinkas siitä 159:stä enempääkään voisi olettaa saavansa, kun kasilla joutuvat pois myymään :roll: .
eikä siihenkään rahaan tunnu 159 kauppaansa tekevän...

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja quppe »

^^ niin kai se tilanne täytyy vaan myöntää.. :) no minä jatkan alfalla nauttimista toistaiseksi, vaikka ei duuni autona paras km-korvauksia tuottamaan :D

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja willez »

Itse kyselin ihan huumoripohjalla vaihtoa honda s2000,jossa hintapyynti 17900€. Sanoi että tuo alffa ja kymmenen kiloa mukaan niin tehdään kaupat :lol: Ajan siis alfalla vielä toistaiseksi :mrgreen:

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Ilmastoinnista -taaas- nesteet pihalla! :bad-words: Ilmeisesti nyt petti sitten uusitun putken viereinen liitos, eli ilmeisesti kuivaimen juuresta murtui. Tiistaina katsotaan jälleen ja ihmetellään mitä osia tilataan...

On nämä Alfat kummallisia, molemmissa yksilöissä ollut jatkuvaa tappelua ilmastoinnin kanssa :drinking:
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Jopas on tuuria. Ettei paineet nouse liikaa? Itselläni kaksi ilmastoitua Alfaa, eikä oikein mitään ongelmia kodkaan

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Aquatica kirjoitti:Jopas on tuuria. Ettei paineet nouse liikaa? Itselläni kaksi ilmastoitua Alfaa, eikä oikein mitään ongelmia kodkaan
Saapa nähdä. Tosiaan tuo mun auto on saanut edellisen omistajan aikana pienen pusun lumipenkkaan, jonka seurauksena eivät olleet sitten huollossa uusineet noita hieman siipeensä saaneita ilmastoinnin ja turbon putkia ( puskurin olivat uusineet ja maalanneet ). Nyt kun noi selkeästi vialliset putket on vaihdettu, niin eikös sieltä vieläkin löydy hieman siipeensä saaneita liitoksia yms...

Noh, jos ei muuta niin osa kerrallaan kuntoon :mrgreen:
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

quppe kirjoitti:^^ niin kai se tilanne täytyy vaan myöntää.. :) no minä jatkan alfalla nauttimista toistaiseksi, vaikka ei duuni autona paras km-korvauksia tuottamaan :D
Tuo on harvinaisen totta. Tää 2.2 on kiva peli, mutta km-korvauksia kun nettoilee, niin jää turhan vähän käteen. Ja sit jotkut menee jollain dieselillä ja 3.2 litran keskikulutuksella...

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Tulkitsen tuon niin, että jää kuitenkin voittoa? Eihän se ole edes tarkoitus... Senhän on tarkoitus olla korvaus työajoon käytetystä omasta ajoneuvosta johtuvista kuluista, ei sillä tienata ole tarkoitus :D

Itse naureskelin kilsakorvausta. Verojen, huoltojen ym. mukaan laskiessa km-korvauksella jäi melkein 20snt/km käteen puhdasta voittoa, autona kuitenkin suhteellisen huoltohintainen yli 6l/100 kuluttanut 207 pökötti. NYkyisellä JTD:lläkin jäisi voitolle... Heittämällä.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Bussollakin jää käteen kunnes vastaan tulee kytkinremontti tai jakopään vaihto.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Käytännössä plussalle jää aina, jos ajaa vanhalla raadolla.
VMP

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Juur näin. Hankintahintaa jos ei tarvitse kuolettaa, niin ei pitäisi olla vaikeata. Tällä hetkellä todelliset kulut per kilometri on n. 14snt/km, mikä laskee vielä aikanaan kunhan nuo remontti-investoinnit kuoleutuu...

Avatar
TeroPee
Viestit: 1128
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Km-korvaus on laskettu uudella autolla ajamisen ja sen kolmen vuoden välein vaihtamisen mukaan. Pääomakulut tuossa vaiheessa auton elinkaarta isossa osassa, etenkin jos sattuu valitsemaan auton, jonka arvo laskee rajusti. Vanhalla ruoskalla ajaminen on tietenkin kannattavaa mutta samalla "antaa tasoitusta" aktiivisessa ja passiivisessa turvallisuudessa uusille autoille. Ilmaista lounasta ei ole ja jokainen tekee päätökset omista lähtökohdistaan. :)

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Tazio »

^
Yksi asia mikä ei mahdu jakeluun ja oikeasti tuntuu planned obsolencyltä ja viherkokkareiden salajuonelta on tämä vanhemman auton turvattomuus.

Jos esim. auto oli turvallinen 5 vuotta sitten ostohetkellä, mikä oikeasti tekee siitä kuolettavan nyt?

Ääripäitä vertaillessa tuo on selvää, Fiat 127 lienee kolaritilanteessa turvattomampi kuin pakasta vedetty e-klasse.

Mutta vaikkapa nyt sellainen Esson baarin hyväksymä Avensis. Mikä on muuttunut mainitun viiden vuoden aikana niin, että vanha antaa tasoitusta ja uudessa voi kokea olevansa vastuullinen turvassa oleva hallintoalamainen?

Jatkokysymys: missä vaiheessa '14 mallin Ave muuttuu järkevästä valinnasta kuolonloukuksi jonka käyttöä kaikkilla on oikeus paheksua ja vaatia niitä yhteisen hyvän nimissä pois liikenteestä?

-Tazio


Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

vesamaan kirjoitti:Naiset. Ei vissiin tarvi sanoo enempää
Kuva
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
TeroPee
Viestit: 1128
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Tazio kirjoitti:^
Yksi asia mikä ei mahdu jakeluun ja oikeasti tuntuu planned obsolencyltä ja viherkokkareiden salajuonelta on tämä vanhemman auton turvattomuus.

Jos esim. auto oli turvallinen 5 vuotta sitten ostohetkellä, mikä oikeasti tekee siitä kuolettavan nyt?

Ääripäitä vertaillessa tuo on selvää, Fiat 127 lienee kolaritilanteessa turvattomampi kuin pakasta vedetty e-klasse.

Mutta vaikkapa nyt sellainen Esson baarin hyväksymä Avensis. Mikä on muuttunut mainitun viiden vuoden aikana niin, että vanha antaa tasoitusta ja uudessa voi kokea olevansa vastuullinen turvassa oleva hallintoalamainen?

Jatkokysymys: missä vaiheessa '14 mallin Ave muuttuu järkevästä valinnasta kuolonloukuksi jonka käyttöä kaikkilla on oikeus paheksua ja vaatia niitä yhteisen hyvän nimissä pois liikenteestä?

-Tazio


Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk
Itse olen ajatellut tuon turvallisuusasian näin:

Uusinta suunnittelua oleva auto on turvallisempi kuin vanhempaa suunnittelua oleva auto. Tämä tulee esille tuossakin 127 vs. E-klasse -esimerkissä. Tätä ei tarvinne perustella tämän enempää ja vastaa tuohon jatkokysymykseen: vanha Anjovis ei muutu kuolemanloukuksi kun uusi malli tulee markkinoille mutta todennäköisesti uudemmassa olet paremmassa turvassa.

Viisi vuotta vanha, käytetty auto, on vähemmän turvallinen kuin samaa korimallia oleva uusi auto. Tämä vaatii ehkä vähän perusteluita joten yritetään...
* viiden vuoden käyttö vaikuttaa jousitukseen, niveliin, jarruihin yms. asioihin kuluttavasti ja siten heikentävästi, myös korin ja rakenteiden ruostuminen etenee merkittävästi (esimerkkinä vaikka viiden vuoden ikäinen Mazda6 joka on yleensä enemmän kuin vähemmän ruosteessa).
* viiden vuoden aikana turvallisuusvarustelu voi parantua (esim. lisää turvatyynyjä, parempi ESP:n versio yms.) vaikka auton rakenteet muuten pysyisivät ennallaan
* viiden vuoden aikana ulkopuolelle näkymättömiä, mutta oikeissa kolaritilanteissa heikoiksi havaittuja, rakenteita on voitu muuttaa ja parantaa

Varmaan muitakin näkökulmia tähän asiaan on, mutta kuten sanottu, itse ajattelen sen noin.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Tazio kirjoitti:Jos esim. auto oli turvallinen 5 vuotta sitten ostohetkellä, mikä oikeasti tekee siitä kuolettavan nyt?
Pitää muistaa, että täällä suomaassa 5 vuotias on lähes uusi ja käytetty voi tarkoittaa vuosimallia -93...

ˆˆˆˆ km korvaukset puolestaan tuntuvat olevan varsin hyvin kohdillaan. Ainakin, jos lähtökohdaksi otetaan (keskimääräiset) vajaat 20 tkm vuodessa bensakoneisella n. 20 k€ autolla ajava tavis. Kannattaa huomata, että uuden/uudehkon auton kuluista valtaosa tulee arvonalenemasta, joten edes B/D ei ole kovin merkittävä juttu. Itselläni polttoainekulut ovat olleet luokkaa 20 % kokonaiskuluista...

Kulujen jyvittäminen kilometreille onkin aika harhaanjohtavaa, koska arvonalenema juoksee ja huollot pitää tehdä kerran vuodessa/kahdessa vuodessa, joten km kulut riippuvat hyvin paljon siitä, paljonko ajaa. Itse olen laskeskellut, että raa'asti kilometreille jyvitettynä oman autoni kulut ovat 0,50 €/km ts. ei kannattaisi työajoja ajaa!

Toisaalta laskettaessa kiinteät ja muuttuvat kulut erikseen auton seisottaminen pihalla maksaa noin 500 €/kk ja käyttö (polttoaine, rengaskulut, huollot tiheämmin kuin kerran 2 vuodess...) noin 0,15 €/km.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Tazio »

TeroPee kirjoitti:
Tazio kirjoitti:^
Yksi asia mikä ei mahdu jakeluun ja oikeasti tuntuu planned obsolencyltä ja viherkokkareiden salajuonelta on tämä vanhemman auton turvattomuus.

Jos esim. auto oli turvallinen 5 vuotta sitten ostohetkellä, mikä oikeasti tekee siitä kuolettavan nyt?

Ääripäitä vertaillessa tuo on selvää, Fiat 127 lienee kolaritilanteessa turvattomampi kuin pakasta vedetty e-klasse.

Mutta vaikkapa nyt sellainen Esson baarin hyväksymä Avensis. Mikä on muuttunut mainitun viiden vuoden aikana niin, että vanha antaa tasoitusta ja uudessa voi kokea olevansa vastuullinen turvassa oleva hallintoalamainen?

Jatkokysymys: missä vaiheessa '14 mallin Ave muuttuu järkevästä valinnasta kuolonloukuksi jonka käyttöä kaikkilla on oikeus paheksua ja vaatia niitä yhteisen hyvän nimissä pois liikenteestä?


Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk
Itse olen ajatellut tuon turvallisuusasian näin:

Uusinta suunnittelua oleva auto on turvallisempi kuin vanhempaa suunnittelua oleva auto. Tämä tulee esille tuossakin 127 vs. E-klasse -esimerkissä. Tätä ei tarvinne perustella tämän enempää ja vastaa tuohon jatkokysymykseen: vanha Anjovis ei muutu kuolemanloukuksi kun uusi malli tulee markkinoille mutta todennäköisesti uudemmassa olet paremmassa turvassa.
.
eli yksi uudempi Ave ei vielä tee edellisestä kuolonloukkoa. Ok, mutta koko tämä turvavouhkaus, anteeksi vastuullinen turva-ajattelu kun joka tapauksessa lähtee siitä, että vanha on vaarallinen niin jossain vaiheessahan tuon on tapahduttava? Onko raja siinä, kun malli on kaksi faceliftia vanha?

Toisin päin: Missä kohtaa 127 muuttui liikkuvaksi pommiksi? Kun Ritmo esiteltiin vai vasta Tipon tullessa markkinoille?

Tai tuo e-klasse. Kun 127 oli kuranttia kamaa oli yleinen virallinen totuus, että w115 on turvallinen auto. Muuttuiko se turvattomaksi kun w123 esiteltiin vai miten?

Olisiko jo aika esitellä laki joka edellyttää nelipistevyöt, fia-kaaret, hansin, kypäränkäyttöpakon, automaattiohjauksen ja 34 km/h tunnissa rajatun huippunopeuden jokaisessa yleisessä liikenteessä käytetyllä autolla? Aika vaarallista ja vastuutontahan tuo meno muuten on. Jaa, mutta niin on elämäkin ;)

-Tazio



Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Kehitys kehittyy. 70-luvun kuplakin on nopea auto kun vertaa Jeantaudiin, joka sentään oli nopein auto, mikä tien päällä liikkui. http://en.wikipedia.org/wiki/Jeantaud
VMP

Avatar
TeroPee
Viestit: 1128
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Tazio kirjoitti:
TeroPee kirjoitti:
Tazio kirjoitti:^
Yksi asia mikä ei mahdu jakeluun ja oikeasti tuntuu planned obsolencyltä ja viherkokkareiden salajuonelta on tämä vanhemman auton turvattomuus.

Jos esim. auto oli turvallinen 5 vuotta sitten ostohetkellä, mikä oikeasti tekee siitä kuolettavan nyt?

Ääripäitä vertaillessa tuo on selvää, Fiat 127 lienee kolaritilanteessa turvattomampi kuin pakasta vedetty e-klasse.

Mutta vaikkapa nyt sellainen Esson baarin hyväksymä Avensis. Mikä on muuttunut mainitun viiden vuoden aikana niin, että vanha antaa tasoitusta ja uudessa voi kokea olevansa vastuullinen turvassa oleva hallintoalamainen?

Jatkokysymys: missä vaiheessa '14 mallin Ave muuttuu järkevästä valinnasta kuolonloukuksi jonka käyttöä kaikkilla on oikeus paheksua ja vaatia niitä yhteisen hyvän nimissä pois liikenteestä?


Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk
Itse olen ajatellut tuon turvallisuusasian näin:

Uusinta suunnittelua oleva auto on turvallisempi kuin vanhempaa suunnittelua oleva auto. Tämä tulee esille tuossakin 127 vs. E-klasse -esimerkissä. Tätä ei tarvinne perustella tämän enempää ja vastaa tuohon jatkokysymykseen: vanha Anjovis ei muutu kuolemanloukuksi kun uusi malli tulee markkinoille mutta todennäköisesti uudemmassa olet paremmassa turvassa.
.
eli yksi uudempi Ave ei vielä tee edellisestä kuolonloukkoa. Ok, mutta koko tämä turvavouhkaus, anteeksi vastuullinen turva-ajattelu kun joka tapauksessa lähtee siitä, että vanha on vaarallinen niin jossain vaiheessahan tuon on tapahduttava? Onko raja siinä, kun malli on kaksi faceliftia vanha?

Toisin päin: Missä kohtaa 127 muuttui liikkuvaksi pommiksi? Kun Ritmo esiteltiin vai vasta Tipon tullessa markkinoille?

Tai tuo e-klasse. Kun 127 oli kuranttia kamaa oli yleinen virallinen totuus, että w115 on turvallinen auto. Muuttuiko se turvattomaksi kun w123 esiteltiin vai miten?

Olisiko jo aika esitellä laki joka edellyttää nelipistevyöt, fia-kaaret, hansin, kypäränkäyttöpakon, automaattiohjauksen ja 34 km/h tunnissa rajatun huippunopeuden jokaisessa yleisessä liikenteessä käytetyllä autolla? Aika vaarallista ja vastuutontahan tuo meno muuten on. Jaa, mutta niin on elämäkin ;)

-Tazio



Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk
Jokainen arvioi mun mielestä itse sen turvallisuuden tai turvattomuuden omista lähtökohdistaan. Toisille Caterham R500 on riittävän turvallinen (kevyt, nelipistevyöt, ei sähköisiä ajoavustimia) ja toisten mielestä edes suurin mahdollinen uusi kuorma-autokaan ei ole riittävän turvallinen.

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Tazio »

^^
Totta.
Tosin nopeus ja suorituskyky ovat aika helposti mitattava suure, toisin kuin tämä elektroniikan määrällä, tarkoituksellisesti huonosti ajrttavien väistökokeiden ja laskennallisten euro ncap tähtien määrällä mitattava "turvallisuus"

Kukaan ei myöskään ole yleisen hyvän nimissä valtiovallan siunauksella vaatimassa parin mallin takaista autoa pois liikenteestä sen "hitauden" vuoksi, vai onko?

-Tazio


Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Tazio »

TeroPee kirjoitti:
Jokainen arvioi mun mielestä itse sen turvallisuuden tai turvattomuuden omista lähtökohdistaan. Toisille Caterham R500 on riittävän turvallinen (kevyt, nelipistevyöt, ei sähköisiä ajoavustimia) ja toisten mielestä edes suurin mahdollinen uusi kuorma-autokaan ei ole riittävän turvallinen.
Tästä olemme tismalleen samaa mieltä.

-Tazio


Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Henkilöautojen turvallisuudessa taisi tapahtua jonkinmonen pompsahdus silloin kun, yllätys yllätys, siitä tuli NCAP-tähteineen vakavasti otettava myyntiargumentti. Lienee tapahtunut joskus 90-luvun puolivälin jälkeen suunnitellussa kalustossa ja perinteisten turvallisiksi miellettyjen ruotsalaismerkkien lisäksi Renault taisi olla se joka ensimmäisenä otti turvallisuuden myyntivaltiksi.

Näin perstuntumalta väittäisin että 90-luvun alun ja 2000-luvun alun vehkeiden kolariturvallisuudessa on olennainen ero, 2000-luvun alun ja 2010-luvun alun kamppeissa taas ei niinkään. Uusien autojen myynnistä leipänsä tienaavat tahot varmaan ovat ihan toista mieltä.

Se on sitten toinen juttu kuinka merkittävä asia auton kolariturvallisuus on verrattuna vaikkapa tupakoinnin, liikunnan puutteen tai ylettömän dokaamisen aiheuttamiin vaivoihin ja ennenaikaiseen hengenlähtöön. Auton kohdalla vaikutus tosin laajenee oman itsen lisäksi kyydissä olijoihin eli yleensä perheeseen, mutta taitaa noilla elintavoillakin olla ainakin esimerkin kautta vaikutusta mukuloiden tulevaan hyvinvointiin. Jälkimmäisessa tapauksessa se lähimmäisten onnea uhkaava paha vaan ei tule "ulkoa" samaan tapaan kuin kolmioin takaa tuleva rattijuoppo joten siltä suojautuminen ei ehkä tunnu niin tärkeältä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Vilkkuva Skoda edessä tien varrella nokka menosuuntaan. :oops:
Kiire lentokentälle muuttui myöhästymiseksi ja taskujen tyhjentymiseksi. :(
Kuva

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Rasvis kirjoitti:Näin perstuntumalta väittäisin että 90-luvun alun ja 2000-luvun alun vehkeiden kolariturvallisuudessa on olennainen ero, 2000-luvun alun ja 2010-luvun alun kamppeissa taas ei niinkään.
Mietin vähän aikaa sitten, että autoissa tapahtui melko suuri harppaus -90 luvulla. Turvallisuuden lisäksi myös autojen muut ominaisuudet paranivat, eli perstuntumalta väittäisin että 90-luvun alun ja 2000-luvun alun vehkeiden ominaisuuksissa on olennainen ero, 2000-luvun alun ja 2010-luvun alun kamppeissa taas ei niinkään.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1076
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Parannusta on tapahtunut oikeastaan vasta kun NCAP alkoi toimimaan julkisesti -97. Tämän jälkeen muutaman vuoden viiveellä, kuskinjakkara on saatu nostettua 5 tähteen lähes joka mallissa (etutörmäys). Testissä tosin ratkaisee kokonaisuus, eli tuo kuskin jakkara on vain yksi osa-alue.

"In June 2001, a further milestone was reached when the Renault Laguna became the first car to be awarded 5 stars for occupant protection. Since 2001, standards have risen so that it is more common to achieve this rating and increasingly manufacturers see five stars in adult occupant protection as the goal for all their new models."

Miksi vanha auto ei pärjää tähtiluokituksessa uusien rinnalla, johtuu muista, uudemmista testeistä:
Jalankulkijan turvallisuus, eli vanhassa autossa keula on liian kova
Lasten turvallisuus, eli ISO-fix kiinnitys turvaistuimelle
Turvavyön muistutus äänellä ja merkkivalolla
ESC järjestelmän testaus käytännössä
Whiplash, eli niskatuen toimivuus peräänajossa.

Osan pisteistä saa ihan vaan rakentamalla ledin ja summerin autoon. (turvavyö)

Edit: Pisteitä saa myös softalla, eli nopeusmuistutin on myös näitä turvavarusteita.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja jkk »

Pujazuba kirjoitti:Vilkkuva Skoda edessä tien varrella nokka menosuuntaan. :oops:
Kiire lentokentälle muuttui myöhästymiseksi ja taskujen tyhjentymiseksi. :(
Jaa paskalakit vai joku huijaus?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

insinörtti kirjoitti:
Tazio kirjoitti:Jos esim. auto oli turvallinen 5 vuotta sitten ostohetkellä, mikä oikeasti tekee siitä kuolettavan nyt?
Pitää muistaa, että täällä suomaassa 5 vuotias on lähes uusi ja käytetty voi tarkoittaa vuosimallia -93...

ˆˆˆˆ km korvaukset puolestaan tuntuvat olevan varsin hyvin kohdillaan. Ainakin, jos lähtökohdaksi otetaan (keskimääräiset) vajaat 20 tkm vuodessa bensakoneisella n. 20 k€ autolla ajava tavis. Kannattaa huomata, että uuden/uudehkon auton kuluista valtaosa tulee arvonalenemasta, joten edes B/D ei ole kovin merkittävä juttu. Itselläni polttoainekulut ovat olleet luokkaa 20 % kokonaiskuluista...

Kulujen jyvittäminen kilometreille onkin aika harhaanjohtavaa, koska arvonalenema juoksee ja huollot pitää tehdä kerran vuodessa/kahdessa vuodessa, joten km kulut riippuvat hyvin paljon siitä, paljonko ajaa. Itse olen laskeskellut, että raa'asti kilometreille jyvitettynä oman autoni kulut ovat 0,50 €/km ts. ei kannattaisi työajoja ajaa!

Toisaalta laskettaessa kiinteät ja muuttuvat kulut erikseen auton seisottaminen pihalla maksaa noin 500 €/kk ja käyttö (polttoaine, rengaskulut, huollot tiheämmin kuin kerran 2 vuodess...) noin 0,15 €/km.
Niin, itse siis lasken kulut niin, että niihin lasketaan kaikki kulut. Parkkiruudusta lähtien. Mutta tuo onkin jo "ikäloppu vanha ruoska", jolla ajelen, joten ei ole vertailukelpoista...

Avatar
Macela
Viestit: 2365
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99
Paikkakunta: Pori

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Macela »

jkk kirjoitti:
Pujazuba kirjoitti:Vilkkuva Skoda edessä tien varrella nokka menosuuntaan. :oops:
Kiire lentokentälle muuttui myöhästymiseksi ja taskujen tyhjentymiseksi. :(
Jaa paskalakit vai joku huijaus?
Taskuista päätellen lakit.
Noni

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^
^^^
Lakit valitettavasti.
Kuva

Avatar
Pele
Viestit: 2068
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Pele »

Tapahtui eilen:
Ajelin nurmikkoa illansuussa, kun huomasin verstaan päädystä metsästä pihaan kävelevän kolme tyyppiä. Nainen, ja kaksi rastapäätä..Toisella oli joku lulla,pipo, vai oliko se vanha pannumyssy päässä, en tiedä..(olettaisin lähes 30 asteen lämmössä tarkenevan jo ilman pipoa)
Tulivat minun luo, sammutin luonnollisesti leikkurin, ja kysyin että millä asioilla liikutaan?
Yhdellä kavereista oli 1,5L juomapullo, ja pyysi saada vettä sillä kulkupelinsä oli alkanut höyryämään VT9:llä juuri tallini kohdalla.
Olivat metsän läpi nähneet että tuollapa on talo, joten sinne siis.
Kyselin hieman tarkemmin, että mitä oli tapahtunut? Oliko auto sylkenyt kaikki jäähdytysnesteen pihalle? Näkyikö konehuoneessa jotain esim. rikkoutunut letku josta neste oli karannut ym.
Kaveri sanoi; "me ei ihan hirveesti ymmärretä noiden autojen päälle"..(No ihme...oletan että siihen aikaan kun minä polttelin peltoautolla bensaa, nämä polttelivat jotain ihan muuta..ja nythän se sitten kostautuu)
"siinä jäähdyttäjässä on sellainen suunnilleen pikkusormen pään kokoinen reikä..."

Okei..no jos siinä niin iso reikä on, niin eipä siinä paljon nesteiden lisäys auta...
Noh, sanoin että tulen kurkkaamaan mikä on homman nimi. Otetaan tuosta 10L kanisteriin vettä mukaan...1,5L pullolla ei paljon järjestelmä täyty.
Tallista kun palasin hakemasta kanisteria ja paitaa, hemmot ihastelivat puutarhaa, ja olin kuulevinaan että kasvihuone oli "tosi siisti"
Varmaan uutta oli heille, että siellä kasvoi tomaatteja ja paprikaa...

Saavuttiin autolle, siellä oli kaksi neitokasta vielä ihmettelemässä (toinen oli kuski, ja ilmeisesti myös auton omistaja)
Konepelti oli valmiiksi auki, ja koitin silmäillä missä se pikkusormen pään kokoinen reikä on? Letkut oli ehjät, eikä syylärissäkään äkkiseltään näkynyt mitään erikoista.
Avasin korkin varovasti, ja kysyin samalla, missä se reikä on josta mainitsit?
"Tuo tuossa", sanoi kaveri, näyttäen täyttöaukosta erkanevaa paisuntasäiliön liitäntää..
Sain kuin sainkin pidettyä pokeri ilmeen naamalla, vaikka se vaikeaa olikin..

Noh, kaadoin varovasti vettä jäähdyttäjään. Alkoin armoton pihinä ja pulputus. Moottori oli vielä n.15-30min. jälkeenkin niin kuuma että vesi alkoi kiehua välittömästi.
Vähitellen kuitenkin sain järjestelmän täytettyä,välillä kun muutaman litran sylkäisi ulos...
Kurkkasin myös öljytikkuun, jottei nestettä ole öljyn joukkoon päässyt. Öljyt oli ok.
Sitten hyttiin ja starttailemaan. Jätin jäähdyttäjän korkin vielä auki, koska oletin että nestettä joutuu lähes heti lisäämään kun moottori käynnistyy ja vesipumppu alkaa pyöriä.
Avaimesta kun käänsin, niin jokaisen puristustahdin mukaan lensi jäähdyttäjästä mehut mäelle korkeassa kaaressa.
Selvä peli. Kansipahvi on morjens, ja tämä auto ei tästä omin avuin liiku informoin kuskille.
Noh, jouduin tuota hieman luonnollisesti selventämään, mikä on kannentiiviste, ja miksi sille ei voi tässä ja nyt tehdä mitään.
Tulin kuitenkin oletettavasti jollain tavalla ymmärretyksi, koska puhelimet kaivettiin ja alettiin järjestämään jatkokuljetusta..
Minä poistuin pelipaikalta metsän poikki, kuten olin saapunutkin..
Muutaman tunnin siinä näkyivät oottelevan kun välillä vilkaisin. Lopulta kuitenkin joku tuli ja poimi köörin ja Corollan pois.
Auto oli siis about vm.90 Corolla. Sen mitä mittaristoa silmäilin kun käynnistää koitin, kilometrejä oli jotain 103tkm, joten kilometrejä olisi varmaan ollut vielä rutosti jäljellä.
Nyt ne menivät kirjaimellisesti höyrynä ilmaan, koska kukaan porukasta "ei hirveesti ymmärtänyt autojen päälle" remontti on tehtävä vieraalla, ja se taas lienee hinnaltaan sitä luokkaa että ehkä halvemmaksi tulee hankkia toinen auto..
Tämmöinen tarina, ja tapaus. :lol:

Avatar
pitkämies
Viestit: 2457
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Nyt teet 100e tarjouksen siitä korollasta, vaihdat pahvin ja myyt Afrikan pojalle mojovalla voitolla?? :lol:
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

pitkämies kirjoitti:Nyt teet 100e tarjouksen siitä korollasta, kaadat sisään bar leaksin ja myyt Afrikan pojalle mojovalla voitolla?? :lol:
There, I fixed that for ya.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Lukittu