Mitä teit tänään tallissa?
Valvoja: Moderators
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Liimasin V6 ja TB logon oletettavasti oikeille paikoilleen
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Bertilin sydän tahdistettu. Isot kiitokset kirurgi Juhakolle.
One life, live it!
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Joo, puuhastelen nykyään Hesan puolella metsälässä, sumpit tarjotaan poikkeavillejkk kirjoitti:^hieno auto ja talli!onko sulla talli vaihtunu?

-
- Viestit: 521
- Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
- Car(s): Alfa Romeo GTV6
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vaihdoin 156 GTA:n jäähdyttimen, oli alareunasta jo aika huonossa kunnossa, vuotojälkiäkin löytyi. Laitoin tilalle 2,5-litraisen hieman ohuemman jäähdyttimen. Hyvin tuntui jäähdyttävän. Kiitos Toolmanille vinkistä.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Edellidessä gta:ssa pikkubusson jäähdytin toimi ihan hyvin. Onhan noissa tarvikesyyläreissä kuulemma ollut sitä vikaa ettei päädyt pysy kiinni, mutta kai niissä tarvikeosissakin on eroa?ristojärvelä kirjoitti:Vaihdoin 156 GTA:n jäähdyttimen, oli alareunasta jo aika huonossa kunnossa, vuotojälkiäkin löytyi. Laitoin tilalle 2,5-litraisen hieman ohuemman jäähdyttimen. Hyvin tuntui jäähdyttävän. Kiitos Toolmanille vinkistä.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Saappiin uudet renkulat alle. Dunlopin Sport Blueresponset ja hyvältä tuntui ja ilmeisen tyytyväinen on appiehdokaskin.
Vanhoissa BF Goodricheissä alkoi olla vesipito-ongelmia rankalla kädellä, yhdestä renkaasta ruuvi läpi ja jokaisessa olat kuluneet enempi tai vähempi, kumit kovat ja jopa äänekkäät tonnarissakin.
Lisäksi kolmessa oli kalvo/runkovauriota sisäpinnassa KESKELLÄ rengasta, jälki vähän kuin tyhjänä ajettu, mutta tosiaan keskellä rengasta.
Vielä kulmat pitää varuiksi tarkistaa, että olisi kunnossa
Vanhoissa BF Goodricheissä alkoi olla vesipito-ongelmia rankalla kädellä, yhdestä renkaasta ruuvi läpi ja jokaisessa olat kuluneet enempi tai vähempi, kumit kovat ja jopa äänekkäät tonnarissakin.
Lisäksi kolmessa oli kalvo/runkovauriota sisäpinnassa KESKELLÄ rengasta, jälki vähän kuin tyhjänä ajettu, mutta tosiaan keskellä rengasta.
Vielä kulmat pitää varuiksi tarkistaa, että olisi kunnossa

Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kyllä henkilöauton vahaus on leppoisaa ajanvietettä verrattuna PUNAISEN Maxi Ducaton kiillotukseen.
Kahdelta mieheltä aikaa tuohon kului n.7 tuntia, sisältäen yhden lyhyen kahvitauon.
Operaatioon kuului:
-pesu
-kahdella eri aineella koneellinen kiillotus (+paljon käsipelillä paikkoja joihin koneella ei pääse)
-kovavaha (käsin)
-muoviosien käsittely
-ikkunoiden pesu
No, tuli siitä hieman eri näköinenkin, joten työ ei ihan hukkaan mennyt..Toki nyt näkyy kaikki kolhutkin paremmin.
Lisäksi kuskin kyljessä on uutena ollut jotkut jumalattomat mainostarrat: "uusi Ducato"...jotain...Näkyy määrätyssä valossa ja kulmassa kun oikein katsoo.
No, koitetaan pitää vastedes huoli, ettei maalipinta pääse yhtä paljon hapettumaan. Ei ole sitten ihan yhtä kova urakka edessä.
Kahdelta mieheltä aikaa tuohon kului n.7 tuntia, sisältäen yhden lyhyen kahvitauon.
Operaatioon kuului:
-pesu
-kahdella eri aineella koneellinen kiillotus (+paljon käsipelillä paikkoja joihin koneella ei pääse)
-kovavaha (käsin)
-muoviosien käsittely
-ikkunoiden pesu
No, tuli siitä hieman eri näköinenkin, joten työ ei ihan hukkaan mennyt..Toki nyt näkyy kaikki kolhutkin paremmin.

Lisäksi kuskin kyljessä on uutena ollut jotkut jumalattomat mainostarrat: "uusi Ducato"...jotain...Näkyy määrätyssä valossa ja kulmassa kun oikein katsoo.
No, koitetaan pitää vastedes huoli, ettei maalipinta pääse yhtä paljon hapettumaan. Ei ole sitten ihan yhtä kova urakka edessä.

- Liitteet
-
- P7220560.JPG
- (178.23 KiB) Tiedosto ladattu 2033 kertaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Eipä kestä kiitellä. Hienoa kun vuorostaan voi ystävää auttaa.Juhako kirjoitti:Siirsin aina niin kauniin Nord moottorin toisesta tallista toiseen Suban avustuksella, nöyrä kiitos.![]()
![]()

One life, live it!
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kun eilen aamulla aloitti ja teki töitä tähän aamuun samoilla silmillä, niin siinä välissä ehti vaihtamaan 156:een moottorin kopasta toiseen, vähän kuluvaa palikkaa ja taistelemaan jumiutuneiden ja muuten vaan vastaan taistelevien pulttien & muttereiden kanssa. Parhaimmillaan jopa vuosi sitten rasvan kanssa paikalleen laitetut osat *ttuilivat vastaan.
Päivän aikana ajeltu 120km verran testilenkkiä eri ajo-olosuhteissa ja todettu kaiken toimivan pikku hienosäätöjä lukuunottamatta juuri kuten pitääkin. Ei se uusi ole, mutta ero on havaittava.
Tulipahan tehtyä
Päivän aikana ajeltu 120km verran testilenkkiä eri ajo-olosuhteissa ja todettu kaiken toimivan pikku hienosäätöjä lukuunottamatta juuri kuten pitääkin. Ei se uusi ole, mutta ero on havaittava.
Tulipahan tehtyä

Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Re: Mitä teit tänään tallissa?
GTseen väri pintaan. Ei ötököitä ei valumia.
Jopa häivytys tuntui onnistuneen. Etupuskurista ei tullut niin nätti. Semmosta ämpärimuovia ettei oikein totellut kolvia, eikä kittikään meinannut tarttua. 


- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^veditkö koko auton uusiks?
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^Pikku paikkuuta vain. Takalokasuojan, kummaltakin puolelta helmat ja puoli etupuskuria. Auto on ollut vain kahdella omistajalla ennen minua, mutta aika huolimatonta on ollut heillä pito. Koko toinen kylki on maalattu ilmeisesti kokonaan aiemmin, sitten vielä perään ovi. ja nyt vielä minä tein nuo paikkailut uudestaan. takapuskurikin olis pitänyt vielä maalata, mutta menköön nyt noin. Ei siitä kuitenkaan enää uutta saa.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vihdoin jaksoin gtv v6:sen röpöttelyn korjata.6 pytyn tulppa pimee,nyt pelaa hienosti.Jos jaksaa voi muutkin tulpat vaihtaa ilmoja pitelee ulkona tarkenee autoa korjata. 

Mitä pienempi vika sitä suurempi leka
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Viisi vuotta seisseen Theman takapään kotelot, helmat ja ovet sai täydennystä ruostesuojaukseen, samoin kuin takapyöräkotelot. Elektrolyysillä ja fosforihapolla putsatut takajarrulevyt sai keskiöihinsä maalipinnan. Huomenna hakemaan uutta jarrusatulaa...
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tuon harrasteBemarin laitto on parin viimepäivän aikana ollut vaihteeksi ihan asiallisen oloista kun romualumiinikappaleesta näpertelemäni lisämittariteline tuli valmiiksi ja Mersu Clk -99 2.0 kompressorin syylärin, jonka neljällä eri romiksella mittailemalla löysin kooltaan sopivaksi, rupeaa olemaan lähellä onnistuneesti rakennettu paikoilleen.
Ja sen jälkeenhän se rupeaa olemaan viimeistelyä vailla että voi ensimmäistä kertaa 3.5 vuoteen kunnolla starttailla.
On muuten syylärin valmistaja aivan sama kun Bemarin alkuperäisen syylärin.
Ja sen jälkeenhän se rupeaa olemaan viimeistelyä vailla että voi ensimmäistä kertaa 3.5 vuoteen kunnolla starttailla.
On muuten syylärin valmistaja aivan sama kun Bemarin alkuperäisen syylärin.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER 

- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Jos et halua löytää ruostetta, älä etsi sitä. Minä etsin, ja yllätys ei ollut suuri, että myös löysin
.

Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Mitä teit tänään tallissa?
sulle sitä osuu kohdalleAlfissimo kirjoitti:Jos et halua löytää ruostetta, älä etsi sitä. Minä etsin, ja yllätys ei ollut suuri, että myös löysin.

- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Riski oli tietoinen ja todennäköisyys hyvin suuri. Mitään sellaista ei vielä löytynyt, etten olisi jo aiemmin 156:een harjoitellut
.

Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Mitä aiemmin ruosteen löytää, sitä vähemmän sitä löytää.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Mutta jos sen jättää silloin korjaamatta ja vain piilottaa, niin seuraava etsijä löytää enemmän. Tämä yksilö on siltä osin melko koskematon, mutta kyllä sitä on piiloon silti päässyt ja edelleen ihmettelen kyllä, että melko lepsusti näitä katsastuksessa läpi päästetään. Vähän etsimällä, ilman suurempaa yritystä, tästäkin olisi vuosi sitten paikattavia reikiä löytänyt.
Tehdään pois, kun kaivamaan alettiin.
Tehdään pois, kun kaivamaan alettiin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tuntuu tosiaan etsivä löytävän.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=446672#p446672
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=446672#p446672
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Ei nyt tänään, mutta tällä viikolla. Sai katsastusta varten vaihtaa molemmat alatukivarret ja vasemman ylätukivarren (oikea vaihdettu jo noin kk si). Hienosti siihen sai pari iltaa menemään, tietenkin yhden uuden koiranluun joutui hommaamaan, kun kuusiokulmakanta nylppääntyi. Sai kyllä kunnon lekaa näyttää alapallolle, jotta lähti irti
Seuraavaksi vaihtoon raidetangonpäät, oli toisen nivelen suojakumi huonon näköinen. Ja katsurin iskaritestitäristyshärveli antoi 1% vasemmalle iskarille arvoksi, oikea sai sentään 20%. Pitääpä noikin varmaan vaihtaa. Sitten vaan miettimään, miten hyvä raaskii hommata.
Tietenkin "talli" täys autoja joten hommat piti tehä pihalla
Ainiin pari pyöränlaakeriakin voisi vaihtaa... ja syylärin... noh ainakaan tekemisestä ei ole puutetta

Seuraavaksi vaihtoon raidetangonpäät, oli toisen nivelen suojakumi huonon näköinen. Ja katsurin iskaritestitäristyshärveli antoi 1% vasemmalle iskarille arvoksi, oikea sai sentään 20%. Pitääpä noikin varmaan vaihtaa. Sitten vaan miettimään, miten hyvä raaskii hommata.
Tietenkin "talli" täys autoja joten hommat piti tehä pihalla

Ainiin pari pyöränlaakeriakin voisi vaihtaa... ja syylärin... noh ainakaan tekemisestä ei ole puutetta
Suoraan vaan suoraa
-
- Viestit: 521
- Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
- Car(s): Alfa Romeo GTV6
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tallin edessä, myllytin GTA:n. Ja vahasin päälle.
- Macela
- Viestit: 2365
- Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
- Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99 - Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Hioin ja maalasin 156:n peilen tuet, näyttää tarpeeksi hyvältä. Ainakin toistaseks.






Noni
-
- Viestit: 72
- Liittynyt: 15 Kesä 2014, 19:17
- Car(s): Ex. Alfa Romeo 156 2.5 v6 1999
Ex. Alfa Romeo 159 SW 2.4jtdm - Paikkakunta: Nokia
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Egr:n putsaus. Hämmästys oli suuri kun karstaa ei juurikaan ollut kertynyt, vaikka orkkikselta vaikuttaa valmistuspäivänsä perusteella. Ilmamassa-anturi oli tukossa ja sen putsasin myös. EGR:ä läjätessä sähköpistokkeen klipsi päreiksi
Nooh tuntuu pysyvän nippusidevirityksellä paikoillaan ja ensi viikolla tulppaan mokoman pois pelistä.

-
- Viestit: 99
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 13:04
- Car(s): 159 1,9 jtdm
Alfa Romeo 155 2.0 16V Twin Spark
Fiat 128 3P
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Viimeistelin kuukauden kestäneen projektin
155 Romeo Alfan moottorin vaihto. Öljynpaine vammainen mylly heivattu helvettiin(lue: pois konetilasta) ja ehjä istutettu tilalle. Otin ehkä tunti sitten koe-ajot! Ensi savut kuitenkin jo tiistaina
Mikä ikinä siinä öljynpaine-vammaises konees onkin tehty päin helvettiä korjatessa, tiedä sitä. Venttiilikopan kannen alta löytyi syyllinen olemattomiin paineisiin, 2 sylinterin toinen imuventtiilinnostin nokasta melkein pyöreäksi kulunut
Siitähän se falskaa paineet, ei välttämättä kaikkia, mutta hydrauli nostimessakin oltava sitten vuotavia paineita.


Mikä ikinä siinä öljynpaine-vammaises konees onkin tehty päin helvettiä korjatessa, tiedä sitä. Venttiilikopan kannen alta löytyi syyllinen olemattomiin paineisiin, 2 sylinterin toinen imuventtiilinnostin nokasta melkein pyöreäksi kulunut

- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Löysin viimeinkin syyn ajovalojen korkeudensäädön ajoittaiseen, ja viimeisen viikon aikana jatkuvaksi muuttuneeseen jumpitteluun. Aikaisemmat korjausyrityksen anturin liittimen kohteilla auttoivat aina hetkeksi, mutta lopulta enää eivät. Sieltähän oli johto poikki tavaratilan ja taka-akselilla olevan anturin väliltä. Pier-Luigi oli jossain vaiheessa korjannut johdosta katkoksen periaatteessa aivan oikeaoppisesti eli puristettavalla, kutistesukallisella jatkoholkilla, joka oli vieläpä oikean kokoinen eikä mikään 1,5 mm² abiko siinä 0,35 mm² johdossa. Ainoa vain, että liitos oli jäänyt puristamatta kiinni. Hyvin se oli piilotettu täysin alkuperäisen näköisen kangasteipin ja haitariputken sisään. Haitariputken koon vaihtuminen kesken matkan tuon kavalsi. Se, miksi tuollainen korjaus on joskus tehty, onkin sitten täysi mysteeeri. Se johto ei oikein voi katketa siitä kohtaa tärinän tms. vuoksi - olisiko joku jyrsijä ollut asialla? Näätähän tuon antenniakin on kalvanut.
Nyt tilanne onkin sitten se, että kaikki varusteet toimivat ja mikään vikavalo ei pala, joten tämän voisi postata myös Kivaa-ketjuun. Varsinkin kun intouduin vielä pesemään sisustan nahkasaippuallla.
Johdon korjauksen sivutuotteena kaivelin esille myös johdinvärien lyhenteet. Se kun ei ollut päivän selvää, että Z tarkoittaa violettia ja H harmaata.
Nyt tilanne onkin sitten se, että kaikki varusteet toimivat ja mikään vikavalo ei pala, joten tämän voisi postata myös Kivaa-ketjuun. Varsinkin kun intouduin vielä pesemään sisustan nahkasaippuallla.
Johdon korjauksen sivutuotteena kaivelin esille myös johdinvärien lyhenteet. Se kun ei ollut päivän selvää, että Z tarkoittaa violettia ja H harmaata.
Järkiautoilija
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^Ainakin kokeneet autokorjaamon pitäjät sanovat että kaksi johtoa liitetään yhteen oikeaoppisesti tinaamalla. Sitten tulee sitä kutistesukkaa jne.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER 

- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Juotettu liitos autossa pitää aina tukea, muuten se ei ole pitkäikäinen. Tukematon liitos tulee tehdä puristamalla ja juottamatta, jos sitä ei tahdo tehdä useampaa kertaa. Se juotos kovettaa liitoskohdan ja tekee päähänsä rasitepisteen, josta liitos murtuu tärinän myötä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mitä teit tänään tallissa?
En kauhean mielelläni lähtisi tekemään johtoon jatkosta juottamalla varsinkaan autossa. Juotos on aina arka tärinälle, joten vähintään se pitää tukea hyvin. Isovirtaisten ja siksi paksujen johtojen kohdalla luotettavan juotoksen tekeminen on hankalaa, koska lämpö karkaa paksua kuparitouvia pitkin ja liitos jää helposti sisältä kylmäksi (ja isoilla virroilla katkennut liitos myös aiheuttaa eniten tuhoa). Ohuita johtoja on usein pakko juottaa, koska noita holkkeja ja niiden puristuspihtejä ei yksinkertaisesti loju joka nurkalla. Niin voi tehdä, kunhan katsoo, että liitos ei pääse täristessään vatkaamaan itseään poikki. Lisäksi liitos pitää tietysti suojata kosteudelta. Liimapintainen kutistesukka on siihen hyvä.
Järkiautoilija
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tallin päädyssä tapoin kolme kukkoa
Lähiruokaa tiedossa tänään grillistä

Re: Mitä teit tänään tallissa?
^^ ja ^^^ Komppaan. Tosin kunnollinen liimallinen kutistesukka tukee juotosliitoksen riittävän hyvin, kunhan sitä sukkaa ei säästellä, vaan vedetään reilusti yli liitoksen reunoista. Liimattomia en autokäytössä suostu tosin edes käyttämäänkään.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^
Me käytetään ihan lämmöllä kutistettavia yleisesti... Rutistaa sen kiinni, eikä varmasti pelkoa liiman pettämisestä (ei kai se petä pitkässäkään juoksussa oikeasti?). Hyvin kestää.
Eilen tuli sovellettua (TM), kun ei työkaluja ollut.
Eli yksi kiinnikkeen kanta hajonnut vesikaukalon ritilän kiinnikkeestä ja se ärsytti valtavasti. Juurikin pelkääjän puoleinen ritilä keskipäädystä.
Kiinnike oli väärä, mutta KIINNI (siksipä varmaan hajonnutkin) ja se korvattiin alkuperäisellä, käytetyllä. Viereen laitoin uuden, joka näemmä puristi sen kiinni ns. pirukseen, mutta pysyy hyvin.
Tosiaan kun muovi on halki, se pitäisi liimata - ei ollut liimaa. Vaihtoehtona on sitten juottaminen, muttei ollut sähköä, kolvia tai oikeastaan muutakaan. Soveltaminen oli siis nämä työkalut:

Papukaijat (tarvittiin jossain välissä), mutta tärkeimpänä ulkotuli ja pieni ruuvimeisseli. Tuli tulille, ruuvimeisseli liekkiin kuumenemaan tosissaan ja sitten "juottamaan" tuota muovia. Suhteellisen rauhallinen tempo, mutta hyvin näytti onnistuvan
Tämä on ehkä rumaakin rumempaa jälkeä, mutta sillä ei ole merkitystä piilossa olevalle osalle. Se ei varmasti myöskään ole lujuudeltaan alkuperäisen veroinen, mutta joustoltaan senkin edestä. Siistin ja lisäsin halkeaman päähän materiaalia niin saumaan kuin reunoillekin, muuttui aika kestävän oloiseksi jopa...

Jos hajoaa vielä, vaihdan koko muovin. Samalla voisi hankkia sopivia ruuveja sen etupään kiinnitykseen; tuo on kiinni noilla "A-tikkailla" ja yhdellä ristipääruuvilla, ei muulla.
Me käytetään ihan lämmöllä kutistettavia yleisesti... Rutistaa sen kiinni, eikä varmasti pelkoa liiman pettämisestä (ei kai se petä pitkässäkään juoksussa oikeasti?). Hyvin kestää.
Eilen tuli sovellettua (TM), kun ei työkaluja ollut.
Eli yksi kiinnikkeen kanta hajonnut vesikaukalon ritilän kiinnikkeestä ja se ärsytti valtavasti. Juurikin pelkääjän puoleinen ritilä keskipäädystä.
Kiinnike oli väärä, mutta KIINNI (siksipä varmaan hajonnutkin) ja se korvattiin alkuperäisellä, käytetyllä. Viereen laitoin uuden, joka näemmä puristi sen kiinni ns. pirukseen, mutta pysyy hyvin.
Tosiaan kun muovi on halki, se pitäisi liimata - ei ollut liimaa. Vaihtoehtona on sitten juottaminen, muttei ollut sähköä, kolvia tai oikeastaan muutakaan. Soveltaminen oli siis nämä työkalut:

Papukaijat (tarvittiin jossain välissä), mutta tärkeimpänä ulkotuli ja pieni ruuvimeisseli. Tuli tulille, ruuvimeisseli liekkiin kuumenemaan tosissaan ja sitten "juottamaan" tuota muovia. Suhteellisen rauhallinen tempo, mutta hyvin näytti onnistuvan

Tämä on ehkä rumaakin rumempaa jälkeä, mutta sillä ei ole merkitystä piilossa olevalle osalle. Se ei varmasti myöskään ole lujuudeltaan alkuperäisen veroinen, mutta joustoltaan senkin edestä. Siistin ja lisäsin halkeaman päähän materiaalia niin saumaan kuin reunoillekin, muuttui aika kestävän oloiseksi jopa...

Jos hajoaa vielä, vaihdan koko muovin. Samalla voisi hankkia sopivia ruuveja sen etupään kiinnitykseen; tuo on kiinni noilla "A-tikkailla" ja yhdellä ristipääruuvilla, ei muulla.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Ainahan kutistesukka on lämmöllä kutistettava.Aquatica kirjoitti:^Me käytetään ihan lämmöllä kutistettavia yleisesti... Rutistaa sen kiinni, eikä varmasti pelkoa liiman pettämisestä (ei kai se petä pitkässäkään juoksussa oikeasti?). Hyvin kestää.

Niitä on vaan montaa erilaista. On 3:1 ja 2:1 kutistuvaa, liimallista ja liimatonta, eri seinämävahvuista jne. "Parhaat" kutistuvat jopa 4:1 ja 5:1.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^
No niin, eli en edes ymmärtänyt väärin vaan tulkitsin väärin. Olen tosiaan nähnyt "kutisukkaa" (ei siis kutisukkaa lainkaan), jossa liimaa, mitä myös käytetty liitosten suojaksi. Toimii, mutta ei se kutisukkaa ollut siltikään
Ymmärsin siis, että tarkoitit tuota ei-kutistuvaa liimasukkaa. Ja siihen kommentoin, että ei kai se liima oikeasti petä (niin nopeasti, että sillä olisi mitään merkitystä... Jos se 15v kestää, sen luulisi riittävän?)
Voisi itseänikin toki helpottaa kun sisäistäisi lukemansa ja osaisi vielä kommentoida oikeata asiaa...
Nomutkun tää helle! 
No niin, eli en edes ymmärtänyt väärin vaan tulkitsin väärin. Olen tosiaan nähnyt "kutisukkaa" (ei siis kutisukkaa lainkaan), jossa liimaa, mitä myös käytetty liitosten suojaksi. Toimii, mutta ei se kutisukkaa ollut siltikään

Ymmärsin siis, että tarkoitit tuota ei-kutistuvaa liimasukkaa. Ja siihen kommentoin, että ei kai se liima oikeasti petä (niin nopeasti, että sillä olisi mitään merkitystä... Jos se 15v kestää, sen luulisi riittävän?)
Voisi itseänikin toki helpottaa kun sisäistäisi lukemansa ja osaisi vielä kommentoida oikeata asiaa...


- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tuunasin
Toisessa kuvassa vähän huono kuvakulma, kun noin heijastaa
En tiedä mihin autoon alunperin kuuluvat, mielestäni toimivat noinkin.Toisessa kuvassa vähän huono kuvakulma, kun noin heijastaa
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: Mitä teit tänään tallissa?
En muista ikinä kuulleeni mistään tärinästä rikkoontuneista juotoksista vaikka autopajallakin olen aika kauan hommia tehnyt.Polforea kirjoitti:Juotettu liitos autossa pitää aina tukea, muuten se ei ole pitkäikäinen. Tukematon liitos tulee tehdä puristamalla ja juottamatta, jos sitä ei tahdo tehdä useampaa kertaa. Se juotos kovettaa liitoskohdan ja tekee päähänsä rasitepisteen, josta liitos murtuu tärinän myötä.
Jokatapauksessa kun liitoksen tekee perinteisesti juottamalla kietomalla johdonpäät ensin yhteen niinkun on tapana ja kutistesukka päälle liimalla tai ei, niin kun tuon tekee kunnolla niin itsestäänselvää on että se liitos pysyy toimivana.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER 

- Mandeprkl
- Viestit: 1444
- Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
- Car(s): Alfa GT 2.0 JTS -05, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EgoBoost -12
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Hah! Melkein samanlaisen kuvan ottanut omasta muutama viikko sittenFinest kirjoitti:En tiedä mihin autoon alunperin kuuluvat, mielestäni toimivat noinkin.
Toisessa kuvassa vähän huono kuvakulma, kun noin heijastaa


- Liitteet
-
- IMG_1045pieni.jpg
- (56.61 KiB) Tiedosto ladattu 2964 kertaa
- vrahikai
- Viestit: 421
- Liittynyt: 16 Marras 2013, 17:42
- Car(s): Ex: 156 2.5 V6 Boselift
Ex: Renault Clio RS182 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Plops...
- Liitteet
-
- Oho_vaara_nappi.jpg
- Oho, väärä nappi
- (110.95 KiB) Tiedosto ladattu 2952 kertaa
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Mulla on tommonen "moderni köyhän miehen" versio aiheesta, toi sun on kyllä perinteisempi ja tyylikkäämpi.Mandeprkl kirjoitti:Hah! Melkein samanlaisen kuvan ottanut omasta muutama viikko sittenTosin toinen puoli ja vaatteet päällä.
Uikkarit on, oli kuuma!

Edit: Eikä ole mitään spessua tarjolla vaikkei olisikaan vaatekappaleita yllä

(+ modet)
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Ei se yleensä siitä itse liitoskohdasta murrukaan, vaan sen viereltä. Kohdasta, johon tulee rasitepiste kun johto ei jousta tasaisesti kun välipätkä on kovetettu juottamalla.gYdEbUh kirjoitti:En muista ikinä kuulleeni mistään tärinästä rikkoontuneista juotoksista vaikka autopajallakin olen aika kauan hommia tehnyt.
Jokatapauksessa kun liitoksen tekee perinteisesti juottamalla kietomalla johdonpäät ensin yhteen niinkun on tapana ja kutistesukka päälle liimalla tai ei, niin kun tuon tekee kunnolla niin itsestäänselvää on että se liitos pysyy toimivana.
Mitä juotosten murtumiseen tulee, niin tämänkin foorumin käyttäjäkunnasta löytyy ainakin yksi kaveri, jolle olen korjannut murtuneita, alunperin tehtaalta tulleita juotoksia.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Macela
- Viestit: 2365
- Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
- Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99 - Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Mikäs koira tässä on haudattuna?vrahikai kirjoitti:Plops...
Ite tänään pesin ja vahasin omani, meinas loppua into kesken kaiken, janohan täs tuli.
Noni
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Pudotin Themasta etuapurungon pois. Saattaa olla, että lujuus ei ollut enää ihan uuden veroinen:
https://onedrive.live.com/redir?resid=5 ... lder%2cjpg
Kuvissa vilahtava ylimääräinen apurunko on osa Flavian neliosaista etuapurunkoa. Lieköhän sieltä asti periytynyt tuo rakenne Tipo4:iin?
https://onedrive.live.com/redir?resid=5 ... lder%2cjpg
Kuvissa vilahtava ylimääräinen apurunko on osa Flavian neliosaista etuapurunkoa. Lieköhän sieltä asti periytynyt tuo rakenne Tipo4:iin?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- vrahikai
- Viestit: 421
- Liittynyt: 16 Marras 2013, 17:42
- Car(s): Ex: 156 2.5 V6 Boselift
Ex: Renault Clio RS182 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kuskinpuolen lähivalopolttimo pimeänä, eivätkä valojen tasonsäätimetkään toimi. Piti siis purkaa puoli autoa ja irrottaa umpiot, jotta pääsee käsittelemään niitä kunnolla. Onneksi vasta neljä erinäistä pulttia ja kiinnikettä katkennut tässä operaatiossa.Macela kirjoitti:
Mikäs koira tässä on haudattuna?
Ite tänään pesin ja vahasin omani, meinas loppua into kesken kaiken, janohan täs tuli.

-
- Viestit: 72
- Liittynyt: 15 Kesä 2014, 19:17
- Car(s): Ex. Alfa Romeo 156 2.5 v6 1999
Ex. Alfa Romeo 159 SW 2.4jtdm - Paikkakunta: Nokia
Re: Mitä teit tänään tallissa?
No minä en tehnyt muuta kuin maksoin, mutta nyt on EGR tukossa, DPF poissa ja optimoitu softa moottorinohjauksessa.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vaihdoin Gtv:hen bensaletkun pätkä tukkien välillä.
Huonohkon näköinen (muttei akuutin) oli jo ostaessani auton, joten letkua olin jo aikaa sitten hommanut, mutta vaihto jäänyt tekemättä.
Nyt se sitten jo valutti ja kabiinissa haisi.
Letku oli varmaan jo kertaalleen vaihdettu, mikä noissa kestää tai on hyväksi havaittua?
Huonohkon näköinen (muttei akuutin) oli jo ostaessani auton, joten letkua olin jo aikaa sitten hommanut, mutta vaihto jäänyt tekemättä.
Nyt se sitten jo valutti ja kabiinissa haisi.
Letku oli varmaan jo kertaalleen vaihdettu, mikä noissa kestää tai on hyväksi havaittua?
- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Mä kävin viimeksi Etrasta hakemassa bensaletkua. En tiedä mitä se oli, mutta vannotin myyjälle että letkujen vaihtaminen vuoden välein saa pikkuhiljaa riittää... 3P:ssä nuo kun on melko ahtaassa ja kuumassa paikassa ja hajotessaan suihkuaa bensa lähes suoraan pakosarjalle.
Just katselin 164:n bensaletkuja ja nekin näyttävät olevan uusimis kunnossa...
Tallissa tehty (loman kunniaksi) Jeepin etutukivarsien huolto ja säätö (ma), Unon vaihdelaatikon vaihto (ti+ke) coiloverit eteen ja öljynsuodattimen sekä -jäähdyttimen sijoittelua konehuoneeseen (to), eli perinteinen ajokaluston kausihuolto meneillään
Just katselin 164:n bensaletkuja ja nekin näyttävät olevan uusimis kunnossa...
Tallissa tehty (loman kunniaksi) Jeepin etutukivarsien huolto ja säätö (ma), Unon vaihdelaatikon vaihto (ti+ke) coiloverit eteen ja öljynsuodattimen sekä -jäähdyttimen sijoittelua konehuoneeseen (to), eli perinteinen ajokaluston kausihuolto meneillään

"No smoke => no power => no hope"
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^Kah, vähän samalla asialla - tipo4 -projektiin tuli maakuntamatkalla poimittua vähän koristusta konetilaan:

Noista tosin vain yksi on bensaletku, muita tulee koristamaan jäähdytysneste, jarruneste (kytkin), ohjaustehostinöljy sekä moottoriöljy.
Noista tosin vain yksi on bensaletku, muita tulee koristamaan jäähdytysneste, jarruneste (kytkin), ohjaustehostinöljy sekä moottoriöljy.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Harrastin myös slaavikyykkäystä, mutta tarttee varmaan lisää vahaa ennen kun peilaa tarpeeksi?Mandeprkl kirjoitti:Hah! Melkein samanlaisen kuvan ottanut omasta muutama viikko sittenFinest kirjoitti: Toisessa kuvassa vähän huono kuvakulma, kun noin heijastaaTosin toinen puoli ja vaatteet päällä.
- Liitteet
-
- WP_20140731_21_18_04_Pro_p.jpg
- (157.09 KiB) Tiedosto ladattu 2467 kertaa
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^
Harrastamista taitaa riittää? Vielä ehtii tälle ajokaudelle!

Harrastamista taitaa riittää? Vielä ehtii tälle ajokaudelle!