Renkaat ja Vanteet
Valvoja: Moderators
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Renkaat ja Vanteet
Tuossa 18" koossa ei kokemusta ole, mutta ainakin 15", 16" ja 17" Dunlop Sport BluResponset on olleet hyviä. Ei se kaikkein hiljasin eikä paras, mutta kauttaaltaan hyvä (ps. Loskassa tuolla on pitoa sitten huonommin kuin rataslikseillä...) - ainakin omasta mielestäni.
Ei hiljasin, mutta ei kovaääninen. Ei pehmein, muttei jäykinkään. Jos hyvään hintaan saa, niin miksipä ei?
Ei hiljasin, mutta ei kovaääninen. Ei pehmein, muttei jäykinkään. Jos hyvään hintaan saa, niin miksipä ei?
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Renkaat ja Vanteet
Kun 159:stä suli renkaat alle, niin jouduin kahlaamaan eri vaihtoehtoja läpi. Päädyin Hankook Ventus V12 Evo 2 K120 XL:iin. Koko on siis 235/45/18.
Näin äkkiseltään paremmat renkaat kuin ensiasennuksena autolla olleet Goodyearin F1 Eaglet ja välillä alla olleet Contin SportContact 5:et.
Hankookit on ihan hyvät märkäpidoltaan ja minusta hemmetin hiljaiset tuon kokoisiksi kumeiksi. Taisi olla 70 db kummit.
Satsi meni alle tasapainotettuna vähän reilu 600 euroon.
Näin äkkiseltään paremmat renkaat kuin ensiasennuksena autolla olleet Goodyearin F1 Eaglet ja välillä alla olleet Contin SportContact 5:et.
Hankookit on ihan hyvät märkäpidoltaan ja minusta hemmetin hiljaiset tuon kokoisiksi kumeiksi. Taisi olla 70 db kummit.
Satsi meni alle tasapainotettuna vähän reilu 600 euroon.
Alfa Romeo 155 V6 1992
-
- Viestit: 38
- Liittynyt: 18 Touko 2007, 14:05
- Car(s): Fiat grande punto T-jet/ Exät Alfa Romeo 156 2.5 V6,Alfa Romeo 155 2.0ts -94,Alfa Romeo 155 2.0ts -92
- Paikkakunta: Tuusula
Re: Renkaat ja Vanteet
Jebu! Täällä myös hyviä kokemuksia noista hankook v12 evo renkaista koossa 215/40/18,tosin k110 kyseessä. Pakko olla samaa mieltä erinomaisesta märkäpidosta ja kohtuu hiljaisetkin ovat. Eikä ole kummemmin nurisemista kuivallakaan ajosta. Seuraavan rengassetin merkki on täällä aika selvä,malli joko v12 evo2 k120 tai s1 evo2 k117,luulen että tyytyväinen voi olla molemmissa tapauksissa.Janne kirjoitti:Kun 159:stä suli renkaat alle, niin jouduin kahlaamaan eri vaihtoehtoja läpi. Päädyin Hankook Ventus V12 Evo 2 K120 XL:iin. Koko on siis 235/45/18.
Näin äkkiseltään paremmat renkaat kuin ensiasennuksena autolla olleet Goodyearin F1 Eaglet ja välillä alla olleet Contin SportContact 5:et.
Hankookit on ihan hyvät märkäpidoltaan ja minusta hemmetin hiljaiset tuon kokoisiksi kumeiksi. Taisi olla 70 db kummit.
Satsi meni alle tasapainotettuna vähän reilu 600 euroon.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Renkaat ja Vanteet
Tietysti, tähän väliin voi tunkea:
Kyllähän se Lada on paras, kun ei paremmasta tiedä
Ei vaines, meillä on kaikilla vaan oma käsitys siitä, mikä on hyvä missäkin autossa ja missäkin olosuhteissa.
Nokian Hakka i3:t on ehdottomasti #1 renkaat kaikista, mistä on kokemusta. Niissä oli liki sakkorajalla parempi pito kaatosateella uudella asfaltilla, kuin halvoilla öhm... Hankook Kinergy Eco? tjsp. perusgummeilla.
Liki sakkoraja = 1.65mm pintaa. Ikää sen n. 4v myös.
Kyllähän se Lada on paras, kun ei paremmasta tiedä

Ei vaines, meillä on kaikilla vaan oma käsitys siitä, mikä on hyvä missäkin autossa ja missäkin olosuhteissa.
Nokian Hakka i3:t on ehdottomasti #1 renkaat kaikista, mistä on kokemusta. Niissä oli liki sakkorajalla parempi pito kaatosateella uudella asfaltilla, kuin halvoilla öhm... Hankook Kinergy Eco? tjsp. perusgummeilla.
Liki sakkoraja = 1.65mm pintaa. Ikää sen n. 4v myös.
- Kivijärvi
- Viestit: 894
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Re: Renkaat ja Vanteet
^ Meillä taas Nokian Hakka Green oli periaatteessa hyvä rengas perusvarmalla "toyotamaisella" otteella. Ei herättänyt tunteita suuntaan tai toiseen, kunnes yhden kesän jäljiltä pintaa olikin sitten enää 4mm jäljellä. Sitten ottikin kupoliin ihan urakalla. Että kahta kokonaista kesää ei olisi menneet, enkä ajanut edes taksia, vaan 30tkm/vuosi -tahdila. Enpä ostaisi enää uusia vaivoikseni, sillä saman surkean kestävyyden saa puolta halvemmalla ja ne muut ominaisuudet, jotka uusina olivat kenties aivan priimaa, tuskin olivat sitä enää syksyllä kun niitä eniten olisi tarvittu.
Nokian kesägummi NRT oli muuten joskus parempi talvirengas kuin Hakkapeliitta 1 ehtoopuolella Twingon alla...
Ehkä ne on tietoisesti suunniteltu tähän nykyilmastoon - jouluna +5, kesällä vähän enemmän...
Lippu liehuu edelleen Hankookien puolesta! Vaan eikös joku kiinalainen Linglong ollut ihan ok edulliseen hintaansa nähden jossain TM-testissä??
Huonoja halpoja sen sijaan on maa pullollaan, kokeillusti mm. tarjouksessa olleet Debicat (200 euroa kierros), joissa silkinpehmeä meno kesti 200km, jonka jälkeen kuoriutunut meteli oli infernaalinen autonvaihtoon asti. Goodyearin Duragripit oli ihan kauheata kuraa, kuten jotkut Yokohamat uuden Toyotan alla. Ne poistuivat onneksi ajasta ikuisuuteen pikakelauksella.
Nokian kesägummi NRT oli muuten joskus parempi talvirengas kuin Hakkapeliitta 1 ehtoopuolella Twingon alla...


Lippu liehuu edelleen Hankookien puolesta! Vaan eikös joku kiinalainen Linglong ollut ihan ok edulliseen hintaansa nähden jossain TM-testissä??
Huonoja halpoja sen sijaan on maa pullollaan, kokeillusti mm. tarjouksessa olleet Debicat (200 euroa kierros), joissa silkinpehmeä meno kesti 200km, jonka jälkeen kuoriutunut meteli oli infernaalinen autonvaihtoon asti. Goodyearin Duragripit oli ihan kauheata kuraa, kuten jotkut Yokohamat uuden Toyotan alla. Ne poistuivat onneksi ajasta ikuisuuteen pikakelauksella.
-
- Viestit: 38
- Liittynyt: 18 Touko 2007, 14:05
- Car(s): Fiat grande punto T-jet/ Exät Alfa Romeo 156 2.5 V6,Alfa Romeo 155 2.0ts -94,Alfa Romeo 155 2.0ts -92
- Paikkakunta: Tuusula
Re: Renkaat ja Vanteet
Kyllähän se Lada on paras, kun ei paremmasta tiedä 
Ei vaines, meillä on kaikilla vaan oma käsitys siitä, mikä on hyvä missäkin autossa ja missäkin olosuhteissa. Jeh,nimenomaan,itse puhuin juurikin omasta käsityksestä ja omista kokemuksista,niinkuin varmaan me kaikki
. En niitä parhaiksi väitäkkään,mutta sen uskallan sanoa että moni "NS" merkkirengas millä on tullut nitkuteltua,jää monessa toiseksi.

Ei vaines, meillä on kaikilla vaan oma käsitys siitä, mikä on hyvä missäkin autossa ja missäkin olosuhteissa. Jeh,nimenomaan,itse puhuin juurikin omasta käsityksestä ja omista kokemuksista,niinkuin varmaan me kaikki

Re: Renkaat ja Vanteet
Tähän komppaan samaa. Hankookin V12 Evot on olleet tosi jees tuossa 18" koossa. Nyt alla olevat 17" Contisportit ovat toki hyvät, mutta Hankookit kauttaaltaan hiljaisemmat. Ne jopa meni lähelle sakkorajaa ilman mitään sutimista tai mitään. En nyt komppaa Aqua tässä, mutta näin itse noilla ja myös muilla ajaneena kehuisin 159:ään erittäinkin sopiviksi kumeiks. Ainakin paremmat nuo on kuin nokialaiset...SamiN kirjoitti:Jebu! Täällä myös hyviä kokemuksia noista hankook v12 evo renkaista koossa 215/40/18,tosin k110 kyseessä. Pakko olla samaa mieltä erinomaisesta märkäpidosta ja kohtuu hiljaisetkin ovat. Eikä ole kummemmin nurisemista kuivallakaan ajosta. Seuraavan rengassetin merkki on täällä aika selvä,malli joko v12 evo2 k120 tai s1 evo2 k117,luulen että tyytyväinen voi olla molemmissa tapauksissa.Janne kirjoitti:Kun 159:stä suli renkaat alle, niin jouduin kahlaamaan eri vaihtoehtoja läpi. Päädyin Hankook Ventus V12 Evo 2 K120 XL:iin. Koko on siis 235/45/18.
Näin äkkiseltään paremmat renkaat kuin ensiasennuksena autolla olleet Goodyearin F1 Eaglet ja välillä alla olleet Contin SportContact 5:et.
Hankookit on ihan hyvät märkäpidoltaan ja minusta hemmetin hiljaiset tuon kokoisiksi kumeiksi. Taisi olla 70 db kummit.
Satsi meni alle tasapainotettuna vähän reilu 600 euroon.
-
- Viestit: 247
- Liittynyt: 25 Kesä 2004, 07:13
- Car(s): Alfa 159 JTDm 2.4 Qtronic 2008, Lancia Kappa 2.4 JTD Berlina, Maserati 222 SE 2.8, Lancia Thesis V6 Emblema, Fiat 124 Sport Coupe 1967, XJ8 4.2 2004, Fiat Bravo 1.4 TJet Sport 2008, almost ex.Lancia Kappa V6 SW, ex. Alfa 166 TS 2001
- Paikkakunta: Punkalaidun
Re: Renkaat ja Vanteet
Nyt on nokka pukeilla, jarrulevyt irti kun olivat jo alle rajan sekä sisälokarit irti..
Pesua ja massaa koteloon ja muoviloksujen sisäpuolelle vaimennusta myös, siellähän on paljas maalipinta, ei onneksi mitään ruostepaikkoja.
Toinen auto ajoon niin ei tarvitse kiirehtiä ja samalla laitan etupäähän roiskeläpät jostain Motonetin yleismallisista.
Netistä tuli Good Year Eagle F1:set yhdeksi mahdollisuudeksi, jos ottais ensin kaksi kun takana vielä kohtuullisesti pintaa syksyn ja ensi kevään ajoihin.
Pesua ja massaa koteloon ja muoviloksujen sisäpuolelle vaimennusta myös, siellähän on paljas maalipinta, ei onneksi mitään ruostepaikkoja.
Toinen auto ajoon niin ei tarvitse kiirehtiä ja samalla laitan etupäähän roiskeläpät jostain Motonetin yleismallisista.
Netistä tuli Good Year Eagle F1:set yhdeksi mahdollisuudeksi, jos ottais ensin kaksi kun takana vielä kohtuullisesti pintaa syksyn ja ensi kevään ajoihin.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Renkaat ja Vanteet
Nyt kun sanoit niin näin oli myös 156:ssa koossa 225/45-17, ja uusilla renkailla siis. Aika pitkään kuuntelin että onko tästä nyt tosiaan kaikki laakerit rikki kun ei mölyyn tullut kovin kummoista eroa vaikka kuinka kanttaili.Polforea kirjoitti:sen verran kokemusta Michelineistä 159:n alla koossa 235/45R18, että Pilot Sport 3 piti kauheata meteliä kuulostaessaan tietyillä asfalttipinnoilla laakerivauriolta
- Epäkelpokeräilijä -
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Renkaat ja Vanteet
Nuo F1:et on aika karmeat renkaat, en suosittele missään nimessä. Eikä muuten suosittele moni rengaskauppiaskaan.132 Coupe kirjoitti: Netistä tuli Good Year Eagle F1:set yhdeksi mahdollisuudeksi, jos ottais ensin kaksi kun takana vielä kohtuullisesti pintaa syksyn ja ensi kevään ajoihin.
Jäykät ne on kyllä, mutta profiililtaan neliskanttiset eli ei aivan parhaimmillaan Suomen urateillä. Äänekkäätki kuin piru. Lisäksi rungolla on kuulemma taipumuksena väsähtää siten että rengas kuluu aalloille. Minulla olisi muutama hyvä kuva siitä miten ne kuluu:)
Alfa Romeo 155 V6 1992
-
- Viestit: 247
- Liittynyt: 25 Kesä 2004, 07:13
- Car(s): Alfa 159 JTDm 2.4 Qtronic 2008, Lancia Kappa 2.4 JTD Berlina, Maserati 222 SE 2.8, Lancia Thesis V6 Emblema, Fiat 124 Sport Coupe 1967, XJ8 4.2 2004, Fiat Bravo 1.4 TJet Sport 2008, almost ex.Lancia Kappa V6 SW, ex. Alfa 166 TS 2001
- Paikkakunta: Punkalaidun
Re: Renkaat ja Vanteet
Otin Thesiksen ajoon ja siinä on uudehkot 18-tuuman Efficient grip GoodYearit.
Jessus on se hiljainen auto, harmi että ei voi vanteita heittää ristiin kun jako on toisessa 108 ja toisessa 110.. liukupulteilla sekin kyllä onnistuisi.
Olisi hauska tietää mikä on ero autoissa, sitä toki on mutta kuinka iso se on..
Jessus on se hiljainen auto, harmi että ei voi vanteita heittää ristiin kun jako on toisessa 108 ja toisessa 110.. liukupulteilla sekin kyllä onnistuisi.
Olisi hauska tietää mikä on ero autoissa, sitä toki on mutta kuinka iso se on..
-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Renkaat ja Vanteet
Alkaisi olla aika hankkia uudet kesärenkaat 159:iin. Perus 17". On vaan hankalaa. Nykyiset suht sileät Hankook Ventus Primet pitää melkoista meteliä, mutta sinällään ihan ok nuo on ajaa.
Toisena autona toimivaan Lancian Deltaan ostin keväällä uudet ja pääpaino oli, että mukavat ja hiljaiset kun itse tuolla vetelen pitkää siivua etupäässä. Tuli tuolloin ostettua halvat Landsail 388:t (205/55R16). Täytyy noista sanoa, että ei ole harmittanut. Tekee juuri tuon mitä hain eikä mitään yllättävää muutenkaan. Toisaalta eihän noilla ohjausvaste ole ihan sellainen terävän särmä, mutta vaikka reilummin komentaa, niin ei sorru alle eikä luistele. On vaan pehmoinen ja vähän epämääräinen, mutta on tuossa tietty sähköinen ohjaustehostinkin ja sekin tekee oman tunteettomuutensa. Märälläkään en ole havainnut mitään mainittavaa. Paremmat nuo ainakin on mitä joskus toisessa autossa olleet samankokoiset Falkenin 912 Ziexit. Nuo oli aivan liian heppoiset, sortuivat alle ja katosivatkin nopeasti.
Nyt miettinyt, että uskaltaisiko Alfaan laittaa kanssa nuo maapurjeet. Tuota samaa 388:ia saisi myös Alfan koossa. Olisi se leveämpi ja matalampi, joten liekkö tarjoilisi paremman tuntuman, toisaalta on Alfa raskaampikin
Mitään ratapäivärengasta en kuitenkaan hae, mutta saisi se tuossa olla napakka ohjautumaan. Toisaalta saisi se olla hiljainenkin ja nuo kaksi ominaisuutta vissiin melko lailla sulkee toisiaan pois.
Miksi tämä tietty kiinnostaa on se kun oikeastaan seuraaviin potentiaalisiin renkaisiin saa euroja latoa tuplasti. Enkä ole yhtään varma saisiko rahoille kuitenkaan vastinetta.
Onko ehdottaa mitään hyvää kumia? Hiljaiset, suuntavakaat ja hyvät ajaa saisi olla. Märällä riittää jos on yllätyksetön, ei tarvitse mitään sadespesiaaleja. Kulutuskesto riittää jos on suht normaali ettei ihan ole kesä ja sileänä.
Fundeeraillut esimerkiksi:
- Vredestein Ultrac Cento: noh, Giugiaro
- GY Efficientgrip Performance: lie perusvarma
- Pirelli P7: ihan hyvää kuullut
- Dunlop Sport BluResponse: vissiin kuluu nopeaan ja toiset sanoo ajettavuuden olevan vain keskinkertainen
- Dunlop SP Sport Maxx: arvoitus
- Joku Nokialainen?: toisaalta itsellä ollut monissa Nokialaisissa runkovaivaa elinkaaren loppupäässä, joten olen hieman varuillani
Toisena autona toimivaan Lancian Deltaan ostin keväällä uudet ja pääpaino oli, että mukavat ja hiljaiset kun itse tuolla vetelen pitkää siivua etupäässä. Tuli tuolloin ostettua halvat Landsail 388:t (205/55R16). Täytyy noista sanoa, että ei ole harmittanut. Tekee juuri tuon mitä hain eikä mitään yllättävää muutenkaan. Toisaalta eihän noilla ohjausvaste ole ihan sellainen terävän särmä, mutta vaikka reilummin komentaa, niin ei sorru alle eikä luistele. On vaan pehmoinen ja vähän epämääräinen, mutta on tuossa tietty sähköinen ohjaustehostinkin ja sekin tekee oman tunteettomuutensa. Märälläkään en ole havainnut mitään mainittavaa. Paremmat nuo ainakin on mitä joskus toisessa autossa olleet samankokoiset Falkenin 912 Ziexit. Nuo oli aivan liian heppoiset, sortuivat alle ja katosivatkin nopeasti.
Nyt miettinyt, että uskaltaisiko Alfaan laittaa kanssa nuo maapurjeet. Tuota samaa 388:ia saisi myös Alfan koossa. Olisi se leveämpi ja matalampi, joten liekkö tarjoilisi paremman tuntuman, toisaalta on Alfa raskaampikin

Miksi tämä tietty kiinnostaa on se kun oikeastaan seuraaviin potentiaalisiin renkaisiin saa euroja latoa tuplasti. Enkä ole yhtään varma saisiko rahoille kuitenkaan vastinetta.
Onko ehdottaa mitään hyvää kumia? Hiljaiset, suuntavakaat ja hyvät ajaa saisi olla. Märällä riittää jos on yllätyksetön, ei tarvitse mitään sadespesiaaleja. Kulutuskesto riittää jos on suht normaali ettei ihan ole kesä ja sileänä.
Fundeeraillut esimerkiksi:
- Vredestein Ultrac Cento: noh, Giugiaro
- GY Efficientgrip Performance: lie perusvarma
- Pirelli P7: ihan hyvää kuullut
- Dunlop Sport BluResponse: vissiin kuluu nopeaan ja toiset sanoo ajettavuuden olevan vain keskinkertainen
- Dunlop SP Sport Maxx: arvoitus
- Joku Nokialainen?: toisaalta itsellä ollut monissa Nokialaisissa runkovaivaa elinkaaren loppupäässä, joten olen hieman varuillani
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Renkaat ja Vanteet
En tiedä tosta Dunlopin Sport BR:n kulumisesta. Itselläni on ollut ne alla nyt öhm, 10tkm? ja kuluma on <0.5mm, sikäli kun alkuperäisen pinnan muistan. Tosin autona 156, muttei todellakaan kevyt sellainen (koska 2.4JTD).
Enkä ole kyllä keneltäkään kuullut moista? Deltalla aika monikin noita käytellyt ja ainakin 220C-mersselissä kestänyt kulutusta paremmin kuin Michelinin Energyt. Eli en tiedä?
Nokialaista en voi suositella. Niin paljon viallisia ja/tai nopeasti kuluvia ollut kesärinkuloissa viimevuosina. Jotkut kehuu Blackia taivaaseen, toiset haukkuu. Joku sanoo hyvän sanon Greenistä, minä totean että halvat ja huonot (pitoa on, mutta muut ominaisuudet on mitä on).
Dunlopit on ihan OK-ääneltään, ei hiljaisimmat mut toisaalta hiljasuus yleensä tarkoittaa pehmeätä seosta = kuluu nopeammin.
Tuo Pirellin P7 on kanssa ehkä hieman jakava, toiset kehuu ja toiset vihaa. Sen sijaan P Zeroa ilmeisestikin enemmän kehuttu, mutta liekkö parempi radalle?
GY Effi on ihan jees. Continentaliltakin ominaisuuksiltaan hyvät renkaat saa, mutta taitaa olla äänekkäät.
EDIT:
Lisätään vielä se, että noi Dunlopit on suhteellisen tarkat ilmanpaineista, jos haluaa pitää hyvänä.
156:een tarjotaan 2.2 - 2.5bar, mutta jopa 2.5 on viileällä säällä hieman alle parhaan tuntuman. Dunlop itse sanoi, että nykyisin autovalmistajat antavat pääsääntöisesti aivan liian pieniä ilmanpainesuosituksia (mukavuus), joten asia korjaantuu yleisesti käyttämällä suurinta suositeltua - tai siitäkin yli.
Enkä ole kyllä keneltäkään kuullut moista? Deltalla aika monikin noita käytellyt ja ainakin 220C-mersselissä kestänyt kulutusta paremmin kuin Michelinin Energyt. Eli en tiedä?
Nokialaista en voi suositella. Niin paljon viallisia ja/tai nopeasti kuluvia ollut kesärinkuloissa viimevuosina. Jotkut kehuu Blackia taivaaseen, toiset haukkuu. Joku sanoo hyvän sanon Greenistä, minä totean että halvat ja huonot (pitoa on, mutta muut ominaisuudet on mitä on).
Dunlopit on ihan OK-ääneltään, ei hiljaisimmat mut toisaalta hiljasuus yleensä tarkoittaa pehmeätä seosta = kuluu nopeammin.
Tuo Pirellin P7 on kanssa ehkä hieman jakava, toiset kehuu ja toiset vihaa. Sen sijaan P Zeroa ilmeisestikin enemmän kehuttu, mutta liekkö parempi radalle?
GY Effi on ihan jees. Continentaliltakin ominaisuuksiltaan hyvät renkaat saa, mutta taitaa olla äänekkäät.
EDIT:
Lisätään vielä se, että noi Dunlopit on suhteellisen tarkat ilmanpaineista, jos haluaa pitää hyvänä.
156:een tarjotaan 2.2 - 2.5bar, mutta jopa 2.5 on viileällä säällä hieman alle parhaan tuntuman. Dunlop itse sanoi, että nykyisin autovalmistajat antavat pääsääntöisesti aivan liian pieniä ilmanpainesuosituksia (mukavuus), joten asia korjaantuu yleisesti käyttämällä suurinta suositeltua - tai siitäkin yli.
Re: Renkaat ja Vanteet
^^Mulla v-nopeusluokan Hakka Bluet 225/45x17 GT:n alla. Halusin myös hiljaiset ja mukavat. Olen ollut tyytyväinen.
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Renkaat ja Vanteet
^Mulla on samankokoiset Bluet "maalaistalon tankissa". Kohta on 2,5 kesää takana ja tyytyväinen olen vieläkin.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Renkaat ja Vanteet
Voihan se olla, että itsellä on väärä mielikuva noista Dunlopeista, tai sitten jotkin pyöränkulmat jne syöneet. En muista mistä tuo mielikuva tullut. Sama Hankook V12, mutta tuolle muistikuvalle muistan lähteen. Tuo V12 olisi kyllä ajettavuudeltaan potentiaalinen nopeaan katuautoon, mutten nyt ihan tuollaista hae.
Sehän se vähän noissa on, että terävästi ohjautuvat tahtovat olla myös uratutkia terävämpine olkineen.
Conteista kanssa on tuo vähän meluava mielikuva vaikka ihan hyvät onkin ajaa. Tuo Ventus Primekin on ihan jees, mutta onhan se jo vanha rengas ja ainakin nuo vanhat ja kuluneet meluaa reilusti
Nokioilla hintaa on reilusti (~180 e kpl) ja kun ne vähän arveluttaa muutenkin, niin ehkä raakkaan jatkosta.
Tuo GY voisi olla aika potentiaalinen. Hankookilla kyllä näyttäisi olevan myös tuollainen Ventus S1 Evo2, tosin jo valmistaja antaa tuolle 50% kulumiskestosta.
Mitä painesiin tulee, niin itse kuullut neuvona, että paineen viimeinen desimaali renkaan tuumakoon viimeisen numeron mukaan. Eli esim. 17" -> 2,7 bar.
Voisi tuon Deltan alta käydä kurkkaamassa miten tuo maapurjeet ovat siellä alla pärjäilleet, kai niillä tuo 10 tkm alkaa olla rullattu. Kävisi vielä jotain mutkapätkää suhaamassa ja miettii sitten sijoittaako renkaisiin 300 vai 600 e.
Sehän se vähän noissa on, että terävästi ohjautuvat tahtovat olla myös uratutkia terävämpine olkineen.
Conteista kanssa on tuo vähän meluava mielikuva vaikka ihan hyvät onkin ajaa. Tuo Ventus Primekin on ihan jees, mutta onhan se jo vanha rengas ja ainakin nuo vanhat ja kuluneet meluaa reilusti
Nokioilla hintaa on reilusti (~180 e kpl) ja kun ne vähän arveluttaa muutenkin, niin ehkä raakkaan jatkosta.
Tuo GY voisi olla aika potentiaalinen. Hankookilla kyllä näyttäisi olevan myös tuollainen Ventus S1 Evo2, tosin jo valmistaja antaa tuolle 50% kulumiskestosta.
Mitä painesiin tulee, niin itse kuullut neuvona, että paineen viimeinen desimaali renkaan tuumakoon viimeisen numeron mukaan. Eli esim. 17" -> 2,7 bar.
Voisi tuon Deltan alta käydä kurkkaamassa miten tuo maapurjeet ovat siellä alla pärjäilleet, kai niillä tuo 10 tkm alkaa olla rullattu. Kävisi vielä jotain mutkapätkää suhaamassa ja miettii sitten sijoittaako renkaisiin 300 vai 600 e.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Renkaat ja Vanteet
En tiedä dunskuista. Siis Bluresponsesta. Fastresponset ja muut on itselleni aivan utopiaa, joten niiden puolesta en voi mitään sanoa mihkään suuntaan.
159 on pirun tarkka kulmista kyllä, sen alla saa minkä tahansa renkaan aika kivasti sulamaan kun vähän on vinossa.
Kannattaa muuten tsiigailla se renkaan olan kulma! Eli onko se pyöreä vai suorakulma. Pyöreä ei ole niin uraherkkä jne. ja on ainakin teoriassa selvästi parempi ajaa (mukavampi), kun ei jurnuta laakerivaurioisena joka nurkka.
Mielestäni Bluresponsessa on suht pyöreä, ehkä sieltä keskimaastosta?
159 on pirun tarkka kulmista kyllä, sen alla saa minkä tahansa renkaan aika kivasti sulamaan kun vähän on vinossa.
Kannattaa muuten tsiigailla se renkaan olan kulma! Eli onko se pyöreä vai suorakulma. Pyöreä ei ole niin uraherkkä jne. ja on ainakin teoriassa selvästi parempi ajaa (mukavampi), kun ei jurnuta laakerivaurioisena joka nurkka.
Mielestäni Bluresponsessa on suht pyöreä, ehkä sieltä keskimaastosta?
- Kivijärvi
- Viestit: 894
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Re: Renkaat ja Vanteet
Oma tärppi kysyjälle: Sava Intensa HP. Ainakin 500:ssa toi mukaan yleistä jämäkkyyttä, tarkkuutta ohjaukseen, halua kulkea suoraan ja hiljaisetkin ovat. Ovat "semisti" halvat, 300€/kierros koos 195/50/15". Olisin ostanut Nuova Deltaani tällä kokemuksella. Sen sijaan ajoin Bridgestone Turanzat sileiksi (kovat, meluisat, märkäpito tappava) ja vaihdoin Nokian Greeneihin. Sulivat kesässä tielle, en sikäli suosittele. Muuten mukava, neutraali ja huomaamaton rengas ilman erityisiä mieleenjääneitä ominaisuuksia.
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Re: Renkaat ja Vanteet
Savo kirjoitti:^Mulla v-nopeusluokan Hakka Bluet 225/45x17 GT:n alla. Halusin myös hiljaiset ja mukavat. Olen ollut tyytyväinen.
Talouden toiseen kulkineeseen tuli Hakka Bluet kuluneiden Primacyiden tilalle perheautokoossa 225/55R16 99V XL. Huomattava parannus ajotuntumaan, vaeltelu loppui siihen ja meno on hiljaista ja pehmeää. En ole pitänyt Nokian kesätuotteita kummoisina, mutta nämä olivat positiivinen yllätys. Ainoa miinus tulee vienosta ujelluksesta, joka alkaa motarinopeuksissa.Albertolli kirjoitti:^Mulla on samankokoiset Bluet "maalaistalon tankissa". Kohta on 2,5 kesää takana ja tyytyväinen olen vieläkin.
TBi:ssä on Hakka Blackit koossa 235/45R18 98WXL. Meteli on suht järkkyä kaikissa nopeuksissa. Karkeat tiet jyristää ja motarilla ujeltaa, onko tämä ujellus kaikkien Nokialaisten ominaisuus? Jämäkät nuo kyllä on ajaa eikä aivan järisyttävän kovat. Toisia samanlaisia ei silti tule.
-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Renkaat ja Vanteet
Noita Savan Intensoja muuten katselin kanssa, mutta tuossa koossa ei saa kun UHP:tä ja siitä oli kommenttia, että löysä ja noillakin hintaa liki 120 e/kpl.
Katselin noita Landsaileja ja noilla mitkä itsellä on ilmoitetaan 7,8 mm urasyvyys uutena. Nyt mittasin etusista 7 mm ja aika liki 6 tkm on rullattu. Tuolla perusteella voi huoletta ajaa useamman kesän. Eihän ne mitkään ratapäivärenkaat ole, mutta kun ei kaikkea voi samassa saada.
Taidan noita kokeilla Alfassakin. Nuo on kuitenkin luokkaa 65 e/kpl
Onhan Alfassa matalampi ja leveämpi, sekä vielä jos ottaa 98 kantavuudella, niin tuskin ainakaan löysemmät on mitä nuo Deltan alla pyörivät. Tuohon hintaan ei mahdottomia harmita vaikkeivat ihan mieleiset olisikaan. Kuitenkin Goodyeariin saisi latoa yli tuplasti tuohta tiskiin.
Katselin noita Landsaileja ja noilla mitkä itsellä on ilmoitetaan 7,8 mm urasyvyys uutena. Nyt mittasin etusista 7 mm ja aika liki 6 tkm on rullattu. Tuolla perusteella voi huoletta ajaa useamman kesän. Eihän ne mitkään ratapäivärenkaat ole, mutta kun ei kaikkea voi samassa saada.
Taidan noita kokeilla Alfassakin. Nuo on kuitenkin luokkaa 65 e/kpl

Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
- Macela
- Viestit: 2365
- Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
- Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99 - Paikkakunta: Pori
Re: Renkaat ja Vanteet
Tietääkö joku varmistaa onko 16" teledialit tasan yhtä leveet kuin 15" pepperpotit?
17" telet onki sitte jo varmasti leveemmät, mutta kuinkaha leveet..
17" telet onki sitte jo varmasti leveemmät, mutta kuinkaha leveet..
Noni
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Renkaat ja Vanteet
6x15 (205/60), 6,5x16 (205/55), 7x17 (215/45) ja gta vanne 7,5x17 (225/45). Alfa harrastaa pääosin mittavanteita.
Jaajuu 15" pepperpotit taiskin olla 6,5" leviät
Jaajuu 15" pepperpotit taiskin olla 6,5" leviät

"puhun niin totta kuin osaan"
- Macela
- Viestit: 2365
- Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
- Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99 - Paikkakunta: Pori
Re: Renkaat ja Vanteet
Jos 15" pepperpotit on 6" niin tuolla virhe? Mietein kyllä että ei kait yhtä leveet ole 16" kanssa, tosin ajattelin että 16" olis 7".
E: Aa, ei siis virhettä sittenkää.
E: Aa, ei siis virhettä sittenkää.
Noni
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Renkaat ja Vanteet
misukan crossclimate-kumiloiset kiinnostais, mutku ei oo sopivaa kokoloista (mulle kelpaavaa
) Aattelin vain sitä melutasoa, että josko tommonen hieman poikkeavalla kuviolla ja pienillä talviominaisuuksillakin varustettu gummi sietäis tota teiden karkeutta paremmin. Ohiajomelu on hyvinkin pieni, mutta miten sitten tuolla oikeassa käytössä.

"puhun niin totta kuin osaan"
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Renkaat ja Vanteet
Hercules -nastarenkaat. Ei ole kehumista. 159:ssä alla sellaiset, kokoa 215/55-16 (vai onko se nyt 17?
). Renkaat on käytännössä uudet, mutta varsinkin tuossa just nollan kieppeillä pito on erittäin huono. Sivuttaispitoa ei juuri ollenkaan, eikä kyllä kehumista muutenkaan. Paineet kun pudotti alle suositusten (edessä 2.3, takana 2.2), niin huomattavasti parani kuitenkin ja jotenkuten pärjää. Kovemmalla pakkasella pito vähän paranee ja samoin reilummin plussalla ollessa ihan arkiajoon välttävät.

facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Renkaat ja Vanteet
Trianglen IceLinkit piti olla huippuja?
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/kohutul ... -lupaukset
Nyt se on ilmeisesti testattu, että on just sitä itseään. Ehkä? Vai onko tää kilpailijoiden mainos?
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/kohutul ... -lupaukset
Nyt se on ilmeisesti testattu, että on just sitä itseään. Ehkä? Vai onko tää kilpailijoiden mainos?

-
- Viestit: 195
- Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
- Car(s): BMW 520iA -05
Ex: Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00 - Paikkakunta: Lahti
Re: Renkaat ja Vanteet
Täältä varmaankin löytyy faktatietoa renkaiden muutoskatsastuksesta niin kyselläänpä..
Tuli siis eilen haettua foorumilaiselta ajamattomat vanteet ja renkaat koossa 265/30 19". 159:n vakiorengastushan on tuo 215/55 16" ja itsellä tämän lisäksi otteeseen merkattu suurimpana vaihtoehtoisena kokona 235/45 R18 niin ilmeisesti pitäisi käydä muutoskatsastamassa. Leima autossa on talvella joten katsastuksen kannalta ei ole merkitystä mutta kuinka tarkkaan poliisi sitten noita syynää jossain ratsiassa?
Muutoskatsastus on ilmeisesti vain että rahoitetaan katsastuskonttoria ja inssisetä katsoo että mahtuu pyörimään eikä tule ulos lokarikaaresta? Onko täällä kukaan muutoskatsastanut tuon kokoisia vanteita 159:iin?
Edit: Ja epäkeskopulteilla täytyy kiinnittää. Onko tuolla merkitystä?
Tuli siis eilen haettua foorumilaiselta ajamattomat vanteet ja renkaat koossa 265/30 19". 159:n vakiorengastushan on tuo 215/55 16" ja itsellä tämän lisäksi otteeseen merkattu suurimpana vaihtoehtoisena kokona 235/45 R18 niin ilmeisesti pitäisi käydä muutoskatsastamassa. Leima autossa on talvella joten katsastuksen kannalta ei ole merkitystä mutta kuinka tarkkaan poliisi sitten noita syynää jossain ratsiassa?
Muutoskatsastus on ilmeisesti vain että rahoitetaan katsastuskonttoria ja inssisetä katsoo että mahtuu pyörimään eikä tule ulos lokarikaaresta? Onko täällä kukaan muutoskatsastanut tuon kokoisia vanteita 159:iin?
Edit: Ja epäkeskopulteilla täytyy kiinnittää. Onko tuolla merkitystä?
Re: Renkaat ja Vanteet
Jonkun verran olen muutoskatsastanut isojakin vanteita ja tuossakin tapauksessa kuuluisi se tehdä. Tuskinpa sinivuokot kiinnittää huomiota, mutta esim. vakuutustarkastaja vahingon satuessa onkin toinen kysymys. Eli suosittelen kyllä muutoskatsastusta. Ite nyt tässä kuussa menossa muutoskatsastamaan 19" vanteita epäkeskopulteilla 156:eenRanttall kirjoitti:Täältä varmaankin löytyy faktatietoa renkaiden muutoskatsastuksesta niin kyselläänpä..
Tuli siis eilen haettua foorumilaiselta ajamattomat vanteet ja renkaat koossa 265/30 19". 159:n vakiorengastushan on tuo 215/55 16" ja itsellä tämän lisäksi otteeseen merkattu suurimpana vaihtoehtoisena kokona 235/45 R18 niin ilmeisesti pitäisi käydä muutoskatsastamassa. Leima autossa on talvella joten katsastuksen kannalta ei ole merkitystä mutta kuinka tarkkaan poliisi sitten noita syynää jossain ratsiassa?
Muutoskatsastus on ilmeisesti vain että rahoitetaan katsastuskonttoria ja inssisetä katsoo että mahtuu pyörimään eikä tule ulos lokarikaaresta? Onko täällä kukaan muutoskatsastanut tuon kokoisia vanteita 159:iin?
Edit: Ja epäkeskopulteilla täytyy kiinnittää. Onko tuolla merkitystä?

-Pidä oma tyyli, älä naapurilta ideoita syyhki-
- Ghost
- Viestit: 456
- Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
- Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S - Paikkakunta: Tampere
Re: Renkaat ja Vanteet
Eikös rengaskokoa saa muuttaa +- 1" halkaisijaa ja +- 30mm leveyttä otteeseen merkitystä ilman muutoskatsastusta? Kantavuus tarmaankin pitää olla riittävä.Ranttall kirjoitti:Täältä varmaankin löytyy faktatietoa renkaiden muutoskatsastuksesta niin kyselläänpä..
Tuli siis eilen haettua foorumilaiselta ajamattomat vanteet ja renkaat koossa 265/30 19". 159:n vakiorengastushan on tuo 215/55 16" ja itsellä tämän lisäksi otteeseen merkattu suurimpana vaihtoehtoisena kokona 235/45 R18 niin ilmeisesti pitäisi käydä muutoskatsastamassa. Leima autossa on talvella joten katsastuksen kannalta ei ole merkitystä mutta kuinka tarkkaan poliisi sitten noita syynää jossain ratsiassa?
Muutoskatsastus on ilmeisesti vain että rahoitetaan katsastuskonttoria ja inssisetä katsoo että mahtuu pyörimään eikä tule ulos lokarikaaresta? Onko täällä kukaan muutoskatsastanut tuon kokoisia vanteita 159:iin?
Edit: Ja epäkeskopulteilla täytyy kiinnittää. Onko tuolla merkitystä?
Ei sitten vaivaa enää mua nuo vanteet...
Re: Renkaat ja Vanteet
Alkuperäistä rengaskokoa saa muuttaa tuon 1" ilman muutoskatsastusta, muttei vaihtoehtoista rengaskokoa eli aina kun muuttuu jo muutoskatsastetusta koosta, pitäisi muutoskatsastaa uudelleen.Ghost kirjoitti:Eikös rengaskokoa saa muuttaa +- 1" halkaisijaa ja +- 30mm leveyttä otteeseen merkitystä
-Pidä oma tyyli, älä naapurilta ideoita syyhki-
-
- Viestit: 195
- Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
- Car(s): BMW 520iA -05
Ex: Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00 - Paikkakunta: Lahti
Re: Renkaat ja Vanteet
Jos tosiaan noin on että vakuutusyhtiössä eivät tykkää kolarin sattuessa niin täytyy varmaan käydä näyttämässä konttorilla heti kun laittaa alle..uniiq kirjoitti:Jonkun verran olen muutoskatsastanut isojakin vanteita ja tuossakin tapauksessa kuuluisi se tehdä. Tuskinpa sinivuokot kiinnittää huomiota, mutta esim. vakuutustarkastaja vahingon satuessa onkin toinen kysymys. Eli suosittelen kyllä muutoskatsastusta. Ite nyt tässä kuussa menossa muutoskatsastamaan 19" vanteita epäkeskopulteilla 156:eenRanttall kirjoitti:Täältä varmaankin löytyy faktatietoa renkaiden muutoskatsastuksesta niin kyselläänpä..
Tuli siis eilen haettua foorumilaiselta ajamattomat vanteet ja renkaat koossa 265/30 19". 159:n vakiorengastushan on tuo 215/55 16" ja itsellä tämän lisäksi otteeseen merkattu suurimpana vaihtoehtoisena kokona 235/45 R18 niin ilmeisesti pitäisi käydä muutoskatsastamassa. Leima autossa on talvella joten katsastuksen kannalta ei ole merkitystä mutta kuinka tarkkaan poliisi sitten noita syynää jossain ratsiassa?
Muutoskatsastus on ilmeisesti vain että rahoitetaan katsastuskonttoria ja inssisetä katsoo että mahtuu pyörimään eikä tule ulos lokarikaaresta? Onko täällä kukaan muutoskatsastanut tuon kokoisia vanteita 159:iin?
Edit: Ja epäkeskopulteilla täytyy kiinnittää. Onko tuolla merkitystä?
Eihän tuonne muutoskatsastukseen tarvitse mitään papereita yms. kuten esim. alustasarjaa katsastettaessa vaan riittää että renkaat on alla ja katsuri siinä nopeasti tsekkaa että mahtuu ja merkkaa otteeseen?
Re: Renkaat ja Vanteet
^Jep, ei tarvii papereita, vaan katsovat ettei ota missään asennossa mihinkään kiinni, on lokasuojan sisäpuolella ja että renkaat ovat vanteisiin sopivat (stro-normiston mukaiset).
-Pidä oma tyyli, älä naapurilta ideoita syyhki-
- Ghost
- Viestit: 456
- Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
- Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S - Paikkakunta: Tampere
Re: Renkaat ja Vanteet
Jos otteessa on auton valmistajan ilmoittama vaihtoehtoinen rengaskoko 245/45-18, minkä tulkitsisin alkuperäiseksi rengaskooksi, niin eikös 265/30-19 mene tuolla plusmiinus 1" pykälällä? Itse en ainakaan aio muutoskatsastaa 19" kumeja vapaaehtoisesti.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Renkaat ja Vanteet
^kyllä se noin on
235/45r18 on 159:n tyyppihyväksytty koko, joten siihen tuuma vanteen halkasijaa ja 30mm leveyttä. Toki tämä isompi vertailukoko pitää olla siellä otteellä oikeassa kohassa. Laahatuista autoissa on joskus tipahtaneet nämä isommat koot otteelta pois ja sitten tiedossa vähä enemmän voimistelua.

"puhun niin totta kuin osaan"
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Renkaat ja Vanteet
Mittaa vanteesta pultinreikien halkaisija. Tarttis olla vähintään sen 16mm, jotta onnistuu 2mm pulttikehäkehämuutos. Jos reijät pienemmät niin pulttiin/kierteisiin kohdistuu vääntöä ja jos muoviset soviterenkaat, niin napakeskitys saattaa mennä hieman pieleen. Vaikkakin tuollainen liukukartiokiinnitys on täysin toimiva, niin ei sitä silti esim. konttorilla kannata v*tusti mainostaa.Ranttall kirjoitti:Edit: Ja epäkeskopulteilla täytyy kiinnittää. Onko tuolla merkitystä?
"puhun niin totta kuin osaan"
-
- Viestit: 195
- Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
- Car(s): BMW 520iA -05
Ex: Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00 - Paikkakunta: Lahti
Re: Renkaat ja Vanteet
Kävin äsken ihan konttorilla katsastusmieheltä kysymässä, joka sanoi, että "tyyppihyväksytyt renkaat"-kohdassa on vain yksi koko siksi, ettei siihen mahdu enempää. "Muut renkaat" ovat myös valmistajan ilmoittamia kokoja, joista saa siis poiketa tuon 30mm ja yhden tuuman. "Tyyppihyväksyttyjen renkaiden" perässä taas on kohta "katsastuksessa merkityt renkaat" ja ne ovat muutoskatsastettuja kokoja ja niistä ei näin ollen saa poiketa yhtään.
Elikkä kun tuolla 159:n muut renkaat kohdassa on merkattu tuo 235/45 R18 niin tuo minun 265/30 19" menee juuri rajojen sisään ja voin kuulemma huoletta pyöräyttää ne alle ilman, että käyn konttorilla niitä näyttämässä. Näin sanottiin ainakin Ylöjärven autokatsastuksessa ja näillä tiedoilla ajattelin nyt itse mennä.
Elikkä kun tuolla 159:n muut renkaat kohdassa on merkattu tuo 235/45 R18 niin tuo minun 265/30 19" menee juuri rajojen sisään ja voin kuulemma huoletta pyöräyttää ne alle ilman, että käyn konttorilla niitä näyttämässä. Näin sanottiin ainakin Ylöjärven autokatsastuksessa ja näillä tiedoilla ajattelin nyt itse mennä.

Re: Renkaat ja Vanteet
TI-mallin vakiokoko on 235/40-19, onhan tuossa vähän eroa, tuo 265/30-19 on vierintämatkaltaan jonkin verran pienempi (4-5%).
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Renkaat ja Vanteet
^
Vai oletko osunut hieman kiveen tai kanttariin? Sopivassa kulmassa semmoinen on yhtä terävä - ellei terävämpikin - ku hyvin terotettu puukko...
Vai oletko osunut hieman kiveen tai kanttariin? Sopivassa kulmassa semmoinen on yhtä terävä - ellei terävämpikin - ku hyvin terotettu puukko...
- LAX
- Viestit: 83
- Liittynyt: 04 Kesä 2011, 17:56
- Car(s): Giulietta
159 2.4 JTDm q-tronic,
ex: 159 SW 1.9 JTDm
Re: Renkaat ja Vanteet
Taas on se aika vuodesta!
Nykyiset Continental sport contact 5 Kesärenkaat 235/45/18 alkaa olla loppu ja jotain pitäis laittaa alle.
Onko foorumilaisilla kokemuksia seuraavista renkaista?
Nokian hakka black / saa hakka turvan.
Gooyear Efficientgrip performance / kehuttu hiljaiseksi ja polttoaine pihiksi.
Yllä olevat renkaat siirtyy kulkinenn alle 760e hintaan, vai pitäisikö laittaa uudet Contit alle, ne toki on 100e kalliimmat kuin yllä mainitut.
Vai onko teillä heittä jotain muuta ehdotusta?
Nykyiset Continental sport contact 5 Kesärenkaat 235/45/18 alkaa olla loppu ja jotain pitäis laittaa alle.
Onko foorumilaisilla kokemuksia seuraavista renkaista?
Nokian hakka black / saa hakka turvan.
Gooyear Efficientgrip performance / kehuttu hiljaiseksi ja polttoaine pihiksi.
Yllä olevat renkaat siirtyy kulkinenn alle 760e hintaan, vai pitäisikö laittaa uudet Contit alle, ne toki on 100e kalliimmat kuin yllä mainitut.
Vai onko teillä heittä jotain muuta ehdotusta?
- LAX
- Viestit: 83
- Liittynyt: 04 Kesä 2011, 17:56
- Car(s): Giulietta
159 2.4 JTDm q-tronic,
ex: 159 SW 1.9 JTDm
Re: Renkaat ja Vanteet
Oisko heittää pikku perusteluja/kokemuksia?palkus kirjoitti:^primacy3
Hinnaltaan menee samaan Nokian ja Goodyearin kanssa.
-
- Viestit: 214
- Liittynyt: 11 Helmi 2016, 15:32
- Car(s): Alfa Romeo Mito 1.4 t-jet 155, Supra SZ-R, BMW e91
Re: Renkaat ja Vanteet
Minulla on harrastepelissä nokian hakka blackit edessä. En keksi yhtään syytä miksi uudestaan maksaisin noista renkaista noin paljon.LAX kirjoitti:Taas on se aika vuodesta!
Nykyiset Continental sport contact 5 Kesärenkaat 235/45/18 alkaa olla loppu ja jotain pitäis laittaa alle.
Onko foorumilaisilla kokemuksia seuraavista renkaista?
Nokian hakka black / saa hakka turvan.
Gooyear Efficientgrip performance / kehuttu hiljaiseksi ja polttoaine pihiksi.
Yllä olevat renkaat siirtyy kulkinenn alle 760e hintaan, vai pitäisikö laittaa uudet Contit alle, ne toki on 100e kalliimmat kuin yllä mainitut.
Vai onko teillä heittä jotain muuta ehdotusta?
- Mandeprkl
- Viestit: 1444
- Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
- Car(s): Alfa GT 2.0 JTS -05, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EgoBoost -12
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Renkaat ja Vanteet
Hakka Blackit on kovaääniset ja aivan onnettomat märällä. Vesiliirto-ominaisuudet on huonoimmat mitä olen kokenut.LVA kirjoitti:Minulla on harrastepelissä nokian hakka blackit edessä. En keksi yhtään syytä miksi uudestaan maksaisin noista renkaista noin paljon.LAX kirjoitti:Taas on se aika vuodesta!
Nykyiset Continental sport contact 5 Kesärenkaat 235/45/18 alkaa olla loppu ja jotain pitäis laittaa alle.
Onko foorumilaisilla kokemuksia seuraavista renkaista?
Nokian hakka black / saa hakka turvan.
Gooyear Efficientgrip performance / kehuttu hiljaiseksi ja polttoaine pihiksi.
Yllä olevat renkaat siirtyy kulkinenn alle 760e hintaan, vai pitäisikö laittaa uudet Contit alle, ne toki on 100e kalliimmat kuin yllä mainitut.
Vai onko teillä heittä jotain muuta ehdotusta?
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Renkaat ja Vanteet
Saakohan 175/50/15 koossa käypäisiä renkaita?
Pikainen kooklailu antaa muutamia vaihtoehtoja:
Falken Ziex ZE-914 (~70€/kpl)
Vredestein Sportrac 5 (~77€/kpl)
Hankook Kinergy Eco K425 tai Optimo K415 (~71-85€/kpl)
Kumho Ecowing ES01 KH27 tai Solus KH17 (~67€-98€/kpl)
Ilmeisen hankala koko kun ei tunnu olevan "preemiumia" ja "testivoittajia" tarjoolla
Onko noista kokemuksia missä piisaisi pitoa kuivalla ja märällä?
Nykyiset on Hankook K400 ja ainakin vähän vanhempina ovat melkoisen kovat jyrät, eikä pitokaan päät huimaa, varsinkaan märällä.
Pikainen kooklailu antaa muutamia vaihtoehtoja:
Falken Ziex ZE-914 (~70€/kpl)
Vredestein Sportrac 5 (~77€/kpl)
Hankook Kinergy Eco K425 tai Optimo K415 (~71-85€/kpl)
Kumho Ecowing ES01 KH27 tai Solus KH17 (~67€-98€/kpl)
Ilmeisen hankala koko kun ei tunnu olevan "preemiumia" ja "testivoittajia" tarjoolla

Onko noista kokemuksia missä piisaisi pitoa kuivalla ja märällä?
Nykyiset on Hankook K400 ja ainakin vähän vanhempina ovat melkoisen kovat jyrät, eikä pitokaan päät huimaa, varsinkaan märällä.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Renkaat ja Vanteet
https://www.1001renkaat.com/renkaat-aut ... derby=prix
On tuossa jo 15 erilaista alk. 55,50€
Edit: tuo em. Falken 225-45-17 koossa ainakin oli ihan hyvä. En tiedä miten sitten skaalautuu haluamaasi kokoon.
On tuossa jo 15 erilaista alk. 55,50€
Edit: tuo em. Falken 225-45-17 koossa ainakin oli ihan hyvä. En tiedä miten sitten skaalautuu haluamaasi kokoon.
- LAX
- Viestit: 83
- Liittynyt: 04 Kesä 2011, 17:56
- Car(s): Giulietta
159 2.4 JTDm q-tronic,
ex: 159 SW 1.9 JTDm
Re: Renkaat ja Vanteet
Blackit saanneet jo muutaman soraäänen oisko jollain kokemusta noista Goodyeareista?LAX kirjoitti:Taas on se aika vuodesta!
Nykyiset Continental sport contact 5 Kesärenkaat 235/45/18 alkaa olla loppu ja jotain pitäis laittaa alle.
Onko foorumilaisilla kokemuksia seuraavista renkaista?
Nokian hakka black / saa hakka turvan.
Gooyear Efficientgrip performance / kehuttu hiljaiseksi ja polttoaine pihiksi.
Yllä olevat renkaat siirtyy kulkinenn alle 760e hintaan, vai pitäisikö laittaa uudet Contit alle, ne toki on 100e kalliimmat kuin yllä mainitut.
Vai onko teillä heittä jotain muuta ehdotusta?
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Renkaat ja Vanteet
Käytännössä sama setti, mitä löytyi muutamasta muustakin paikasta. Jotain Hankookkia parempaa mieluusti hankkisi kun tulee paljon ajoa.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Renkaat ja Vanteet
Ei 159:n alla, mutta peeänveen etuakselilla on moiset koossa 225/40R18. Hiljaiset, kevyet (=taloudelliset), ei uratutkat, kuluvat jonnin verran. Eivät ole sporttiset ja Alastarolla tuli vähän rengasmyyjää ikävä, toistaiseksi kuitenkin muualla ei tuota fiilistä ole tullut.LAX kirjoitti:Blackit saanneet jo muutaman soraäänen oisko jollain kokemusta noista Goodyeareista?
159:n etuakselille laitoin tuollaiset koossa 235/45R18 toissakeväänä. Hiljaiset (ainakin verrattuna edeltäneeseen PS3:een), ei uratutkat, ei ehkä yhtä kevyet kuin GY:t (eri auto voi myös hämätä). Eivät ehtineet olla niin kauaa ajossa että kulumisvauhdista olisi mainittavasti kokemusta. Ahvenistolla tuli Pilot Sporteja ikävä, mutta muualla juurikaan ei.palkus kirjoitti:^primacy3
Ne Pilot Sport 3:t (235/45R18) oli muuten kivat, mutta raskaat pyörimään (näkyi kulutuksessa) ja kuulostivat kolmosmotarilla laakerivauriolta.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.