Sivu 35/53

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 25 Elo 2016, 18:40
Kirjoittaja mutt
Laatuvaikutelmakaan ei taida yltää saksalaisten tasolle. Kai huoltoväli sentään on edes 40tkm?

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 25 Elo 2016, 19:38
Kirjoittaja Shakal
Tuo sisusta vaikuttaa sen verran aralta lialle ettei sovi kyllä ollenkaan tavalliseen käyttöön.

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 25 Elo 2016, 19:39
Kirjoittaja HANU
^^
Kaikki edellinen on totta.....
Huono hankinta :(
Mutta ostaisin silti, jos olis tsäänssit 8)

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 25 Elo 2016, 20:49
Kirjoittaja Shuttle
En ole ihan varma, mutta tuohon tuskin saa lisävarusteena pölykapseleita valmistajan logoilla. Myöskin 16" peltivanteet voivat olla vaikeat asentaa yli-isojen jarrujen vuoksi. Ei jatkoon. Onneksi VAG osaa tehdä autoja.

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 25 Elo 2016, 21:57
Kirjoittaja Ciancarlo
Saako siihen vetokoukun? Entä montako kaljakoria mahtuu takakonttiin?

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 26 Elo 2016, 20:20
Kirjoittaja Shuttle
Ciancarlo kirjoitti:Saako siihen vetokoukun? Entä montako kaljakoria mahtuu takakonttiin?
Olen huolissani myös suksiboksista. Mitäs jos se on katolla ja katon vahingossa laskee?

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 08 Syys 2016, 20:34
Kirjoittaja HANU
Tänään tuli kurvailtua super hyper Tesla S:llä.
Vajaa 700 heppa vei autoa makeesti.
Insane modella kiihtyvyys paikalta on sairasta, ei pää meinannut pysyä mukana lähdössä.
Tosi kiva peli ajella, hiljainen sisämelu vaikka oli 21 tuumaiset kiekot alla.
Auto oli uudempi malli, jossa on paljon muotoilluimmat istuimet kuin vanhemmissa malleissa.
Laadun tuntu on myös parempi vanhempiin malleihin verrattuna.
Ostaisin auton jos ei olisi downgreidaus vaihde päällä......
Todella mukava peli ajella.

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 09 Syys 2016, 11:17
Kirjoittaja puuha
Rasvis kirjoitti:
Rasvis kirjoitti:Opel Ampera 2013.
Tällä on nyt kaksi viikkoa pär... ööh, suristeltu joten voisi olla aika vähän tarkentaa tuntemuksia.

- Kunnollisen ajoasennon löytäminen ei ole ihan helppoa. Niskatuki punkee vähän turhan eteen ja reisituki jää liian alas. Lisäksi selkänojan säätö on portaallinen ja vielä reippaahkoilla portailla. Näitä raheja on joissain testeissä kehuttu supermukaviksi! Kyllä niiden kanssa elämään pystyy mutta esmes DS5 Sport Chicissä on niimpal paremmat.
- Etupuskurin kumihuuli rouhii kiinni monta kertaa päivässä vaikka miten nätisti yrittää hidastetöyssyt ajaa. Saatanpa repiä pois koko käikäleen jossain vaiheessa.
- Hattuhyllyä korvaava näkösuojarätti on typerä, se kun ei nouse pois tieltä takaluukkua avattaessa vaan pitää aina erikseen nypätä pois paikaltaan ja pingottaa takaisin. Amuriikasta saa kyllä jälkiasennushyllyä mutta ovat rahteineen aika arvokkaita.
- Auton mukana tulevan lataushärpäkkeen virittely joka ilta seinään ja joka aamu takaisin konttiin on haitarista.
- Bluetooth ei tue musiikin striimaamista puhelimesta. Wut, no Spotify?

Toisaalta

- Maantiellä menee suoraan, oli sitten uria ja sivutuulta tai ei.
- Vähemmän väljillä väylillä letkein auto ikinä, enää ei yhtään puristele ruuhkat, tietyöt tai mikään muukaan. Pistää vaan ihmettelemään mitä nuo muut öyhöttää.
- Vaihteiston puute + bluetooth HF + navi tekee elämästä helpompaa. Ihan oikeasti.
- Autokatokseen kiinteästi asennetun latauspöntön käyttö on sen verran näppärää ettei lataamista osaa ajatella lisäriesana.
- Patterilla ajaa konetiepainotteista pätkää näillä keleillä reilut 60 km, tänään taisi mennä 78 kun tie oli pienempää. Tärpättiä polttaessa sitä menee ajonopeudesta riippuen enemmän tai vähemmän alle kuusi litraa sadalla, mutta omat työmatkat näkyy kesällä menevän kokonaan sähköllä jos ei päivän aikana ole tarve höntyillä muualle.

Kokonaisuutena olen tällä hetkellä hyvinkin tyytyväinen. Pakettiin tietysti kuuluu työkavereiden jatkuva veistely ja pattereiden kantaminen työpöydälle "että pääset kotiin asti" :mrgreen:
Tuli eilen kurvailtua tälläisella n.600km
Ihan peruskiva peli, alkujärkytys/ihmettely kesti usean tunnin. Lähinnä näyttöjen informaation määrä, luettavuus, sekavuus. Keskikonsolin nappien järjetön määrä. Näitä kun kaikkia paineli niin edes jonkinlaisen tolkun sai asiasta.
Auto kulkee hyvin ilman mitään huojuntaa, nykimistä tms hötkyilyä. Esim F11 mallin demari ei kulje ollenkaan näin vakaasti.
Istuma-asento oli kyllä ok, ei alkanut paikat puutumaan.
Ratti ei omiin pieniin kätösiin sopinut, jotenkin liian ohut, puolat liian ylhäällä. Tyydyinkin ajelemaan yhdenkädenotteella klo 19 kohdilta.
Maantieajossa kulutus jäi 5.6L/100km 95E liemellä. Ehkä auton ominaisuudet tulevatkin paremmin esille kaupunkiajossa.
Sähköllä ajettaessa , alle 80kmh, jäin aina hämmästelemään että miksi moottori ei käy. Epätodellinen tunne.
Infonäytön ajomoodin näyttö oli häiritsevän vilkas, vihreät suihkeet menivät eestaas ilman mitään logiikkaa. Ainakin minun mielestä. Ehkä Adamilla on asiaan parempi näkemys.
Navi oli ihan jees. Tsääs yksilössä oli HF BT, HDD ohjaus ym vermeitä.

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 09 Syys 2016, 21:23
Kirjoittaja Rasvis
puuha kirjoitti:Maantieajossa kulutus jäi 5.6L/100km 95E liemellä. Ehkä auton ominaisuudet tulevatkin paremmin esille kaupunkiajossa.
Tuo ei ole bensalla ajettaessa erityisen pihi, siis noin niin kuin hybridiksi. Idea on ennemminkin että polttomoottori on "pelastusrengas" ja perusajot ajellaan seinästä haetulla sähköllä.

Auto ei minusta ole maantiellä kovin erikoinen muuten kuin hötkyilemättömän kaarrekäytöksen ja ehkä suuntavakavuuden suhteen. Ei siis missään nimessä huono mutta tuntuu aika tavalliselta autolta. Mutta mitä enemmän matkalla on liikennevaloja ja muuta pysähtelyä tai hidasta ruuhkassa junnaamista, sitä enemmän kärry loistaa. Pitkän matkan työntämiseen löytyy varmaan parempiakin vaihtoehtoja mutta ainakin omaan päivittäiseen työmatkahinkkaamiseeni tuo sopii kuin ruoste Ladaan.

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 21 Syys 2016, 22:51
Kirjoittaja Macela
Faceliftaamaton alle 150tkm rullattu 2008 BMW 320i E91, varustetaso: ei ole

Tykkään ranskalaisista viivoista joten lyhyesti, plussaa:

- Ajoltaan hyvä ja helppo
- Manuaaliaskin keppi liikkuu hienosti ja on mukava käyttää, ei järin pitkät liikkeet
- Hiljanen sisämelultaan (lukuunottamatta sisustan natinoita)
- Pidän alhaalta saranoiduista kaasupolkimista
- Vakkari sentää löytyy (mutta ei näytä mittaristossa mitään että onko päällä vai ei?)
- Sisusta karvalakkinakin varsin miellyttävä

Miinusta:

- ~150hv/200nm motti ei voimaa hehku, riittää tosin perusajoon ok:sti
- Täytyy kepittää ja kepittää, kakkosella kävelyvauhdissa nykii jo
- Perusmallin ratti ei järin hyvän tuntunen (plussaa kuitenkin monitoimirattisuus)
- Tylsä ajaa, ei innosta millää tapaa antaa kierroksia koneelle
- Ei keskikonsolin näyttöä
- Ei Automaatti-ilmastointia
- Vakiorengastuksella imo ruma, renkaat hukkuu täysin kaarien sisään
- Sivupeilit keskimäärästä huonommat

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 21 Syys 2016, 22:53
Kirjoittaja Polforea
Macela kirjoitti: - Vakkari sentää löytyy (mutta ei näytä mittaristossa mitään että onko päällä vai ei?)
Onko noita niinkin karvalakkina, ettei nopeusmittarin ulkolaidalla ole cruisen pientä asetusviisaria?

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 21 Syys 2016, 22:55
Kirjoittaja Macela
Polforea kirjoitti:
Macela kirjoitti: - Vakkari sentää löytyy (mutta ei näytä mittaristossa mitään että onko päällä vai ei?)
Onko noita niinkin karvalakkina, ettei nopeusmittarin ulkolaidalla ole cruisen pientä asetusviisaria?
Samanikäisellä 5-sarjalaisella jolla viimeksi vakkaria käytin oli juurikin tuo ulkoreunassa näkyvä asetusviisari, tässä 3:ssa sellasta ei ollut.

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 21 Syys 2016, 22:57
Kirjoittaja Polforea
Hämmentävää. Mulla meinaan on pari vuotta vanhemmassa eikä mulla tietääkseni ole mitään mittaristolisäyksiä. Toki mulla "isompi" versio, mutta silti olisin tuota pikkukoneisestakin odottanut.

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 21 Syys 2016, 23:05
Kirjoittaja Macela
Enkä usko että olis jälkiasenteinenkaan cruise, ainakaan bemarin omasta cruiseviiksestä päätellen. Onnistuin muuten väläyttää pitkiä vastaantulijalle kun piti vähentää nopeutta ja oliki väärä viiksi. "oho :lol: "

edit: Joku e90post foorumilla "4-cylinder model cars do not show any indication that cruise control is engaged"

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 28 Syys 2016, 20:54
Kirjoittaja Manu
Koeajettu Renault Talisman. Merkki ei suosikkeihin todellakaan kuulu mutta katsotaan onko kehitykseen panostettu vai onko viiniä vaan juotu.

+ Mukavuus yleisesti (hyvä matka auto)
+ Fiilis hyvä koska tunnelmavalot, kuskin hierontapenkki yms.
+ Yleinen laatuvaikutelma sisällä
+ Rengasmelua ei ole paljon

- Ohjaus erittäin kevyt mutta ajaa asiansa
- Kosketusnäytön ympärillä halpaa muovia joka syö laadun tuntua pikkasen sisällä.
- 1.6l diesel on aika laiska

Yhteensä: Renault on tehnyt vaikuttavan auton jossa Diesel kone oli todella hiljainen ja taloudellinen ja auto yleisesti laadukkaan tuntuinen. Pitkässä juoksussa nähdään onko Renault saanut parannettua kestävyyttä mutta huono se ei koeajon myötä ainakaan muuten ole 8)

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 30 Syys 2016, 15:13
Kirjoittaja Vittorio Jano
Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD Excellence

Kiitämme
- yleistä ajomukavuutta ja laadun tuntua
- istuimia edessä ja takana
- takapenkin Orreforsin kristallilaseja
- sähköllä etenemisen fiilistä

Moitimme
- 21" pyöristä lähtee väkisinkin hieman ääntä
- ei ihan parhaimmillaan aktiivisessa mutka-ajossa
- korkeahkoa hankintahintaa

Jos ison maasturin haluaa/tarvitsee, niin tämä kyllä ohittaa bratwurstilta tuoksuvat kilpailijansa ainakin omalla listalla. Toki en kuulu 150k€-kohderyhmään, joten paskaakos tuolla mielipiteellä on merkitystä.

Kuva

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 01 Loka 2016, 16:00
Kirjoittaja JiiPee
Macela kirjoitti:Faceliftaamaton alle 150tkm rullattu 2008 BMW 320i E91, varustetaso: ei ole
Mulla on tuosta sedan-versio vuoden 2005 mallisena. Jos moottoria ajattelee, niin eihän se mikään raketti todellakaan ole. Mikäli tuossa on N46 moottori niin kuin luulen, niin suuttimet ovat itseasiassa melko äänekkäät. Tyhjäkäynnillä sitä voi jopa luulla dieseliksi :mrgreen: . Toinen epämiellyttävä seikka voi olla - ja tämäkin tottakai yksilöstä kiinni - yletön öljynkulutus tyyliin noin 1 litra per 2500 - 4500 km. Yleisin syy lienee joko tukossa oleva huohotin tai kuluneet venttiilivarren kumit. Pahimmillaan jotakin muuta moottorin sisäistä ... . Jonkin verran noista tuntuu menneen jakoketjun laahaimia/kiristimiä, mikä aiheuttaa lopulta moottoririkon. Muuten kone luonteeltaan kaipaa kierroksia viedäkseen autoa eteenpäin. Manuaaliaski on luotettavaa Getragin valmistetta. Sporttialustalla on kuin kivireki nupulakivellä, mutta toisaalta kurveissa / rampeissa voi paahtaa siten kuin uskaltaa - ei juurikaan kallistele ja on jämäkkä. Vakioalustan voin kuvitella olevan luonteeltaan mukava. Koriltaan ja tuntumaltaan tuo on positiivisessa mielessä ihan eri planeetalta kuin nykyisin kulkineena oleva MiTo. BMW:n varaosatkin ovat kohtuullisissa hinnoissa. Järkipeli minun mielestä :-D .

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 03 Loka 2016, 14:23
Kirjoittaja glideslope
Vittorio Jano kirjoitti:Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD Excellence

Kiitämme
- takapenkin Orreforsin kristallilaseja
Luulin, että kyse oli Volvon city-maasturista, eikä mistään Range Royce LWB Luxury Overdose Autogeographysta :roll: .
Kaikenlaista.

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 03 Loka 2016, 15:16
Kirjoittaja lerppu
JiiPee kirjoitti:
Macela kirjoitti:Faceliftaamaton alle 150tkm rullattu 2008 BMW 320i E91, varustetaso: ei ole
Mulla on tuosta sedan-versio vuoden 2005 mallisena. Koriltaan ja tuntumaltaan tuo on positiivisessa mielessä ihan eri planeetalta kuin nykyisin kulkineena oleva MiTo. :-D .
Korjaa rikkinäinen MiTo. Tai sitten tct on QV:tä oleellisesti parempi auto. Bimmerit on kutakuinkin yhtä tuttuja kuin Alfat ja täytyy tuosta vertailuparista olla kokolailla erimieltä. ...tietty käyttötarkoituksesta riippuu paljon... - mutta jos olisi tilaa kakkosautolle tai MiTo riittäisi ainoaksi autoksi, ottaisin heti!

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 03 Loka 2016, 19:30
Kirjoittaja Vittorio Jano
glideslope kirjoitti: Luulin, että kyse oli Volvon city-maasturista, eikä mistään Range Royce LWB Luxury Overdose Autogeographysta :roll: .
Kaikenlaista.
Vähän tuollaista Vollessa visiin tavoiteltiin. Ihan kiva tatsi. Mutta Volvohan se silti on.

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 21 Loka 2016, 10:49
Kirjoittaja Stilo
Nopea pyörähdys 124 Spiderin ratissa

+ Tosi hauska laite ja käytännössä tehoa kohtalaisen mukavasti, vaikka paperilla näyttää vähän hengettömältä
+ Vaihtesto, jämäkkä ja tarkka
+ Yllyttää ajamaan reippaasti ja kivassa balanssissa alusta
+ ESC OFF nappi ja turhat holhoukset katoaa ja voi pitää oikeasti hauskaa

- Molemmat polvet kiinni kojelaudassa ja pää kiinni katossa

Loistava esimerkki autosta joka ei ole hirveän nopea, mutta silti älyttömän hauska. Jos vielä mahtus sisällekkin.

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 21 Loka 2016, 11:43
Kirjoittaja Alfissimo
Eilen 124:n bongasin Renkomäessä ennen klo.17 ja nätti tuo oli sen, mitä rampista neljännelle kaistalle sovittaessa pystyi havainnoimaan. Mutta ei siis täysikasvuisille tarkoitettu.

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 21 Loka 2016, 14:13
Kirjoittaja Laku
Pari päivää sitten istahdin - vääntäydyin Fiatin uuden Spiderin ratin taa Levorannalla Tampereella. Ensin piti kyllä siirtää penkki taka-asentoon, että sai 45:set mahtuun kabiiniin.

Oli kyllä tyköistuva.

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 25 Marras 2016, 22:20
Kirjoittaja VMTD
Tänään tuli käytyä kokeilemassa kahta erilaista autoa, joiden ikäero oli 13 vuotta, mutta hintapyynneiltään liki samoja ja ajomäärä liki sama.

Mynämäellä MB 190E1.8 -93 joka oli kyllä ikäisekseen kohtuumetreillä ja koriltaan erinomainen. Miinuksiakin löytyi, moniurahihnan kiristinpyörä kitisi voimakkaasta, mutta suihkauttamalla voiteluainetta lakkasi kirisemästä, termostaatti rikki, yksi mittarivalo, sekä pari lämmönssätimien valoa pimeänä. Kuljettajan penkki perinteisestä paikasta rikki, sekä myös kuljettajan ovipahvi murtunut, muuten sisältä tosi siisti. Koeajolla ei minkäänlaisia kolinoita alustasta ja jarrut hyvän tuntuiset, kulki suoraan.

Toinen Raision Visa-Autossa Chevrolet Aveo -06. Varustetaso varsin monipuolinen, ilmastointi, useita turvatyynyjä ja sähköherkkuja. Ilmeisesti ajeltu jonkin verran sorateillä, koska alkanut ruostumaan takakaarista ja takakoteloista, ei pahasti vielä pintaruosteen tasolla. Kauko-ohjattu keskuslukko, mutta apparin ovi ei auennut kuin manualisesti, kone käyntiin helki naputusta, ilmeisesti venttiilinnostimet. Keltainen moottorin vikavalo jäi palamaan, koeajolenkki suoritettiin myös sorapinnalla, jos ei varsinaista kolinaa alustasta kuulunut niin eipä silti oikein vakuuttanut. Palautettiin ja muistutettiin, että kannattaa tehdä sille vikavalolle jotain, autohan oli hiljan katsastettu vissiin.

Ero oli selvä, mutta niinhän on näiden autojen hintakin ollut uutena, joten ei kait kovin verailukelpoinen kokeilu. Idea oli siinä ostaako uudempi edullinen epäkurantti merkki vai vanha arvostetumpi. Toinen lähti mukaan.

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 30 Marras 2016, 15:37
Kirjoittaja Farina
Peugeot 3008, 130 PureTech, 2016

Sattumalta tuli mahdollisuus koeajaa pakasta vedettyä uutukaista, eli Pösön 3008 katumaasturia. Ennakkokuvat olivat luvanneet hyvää ja pidin 3008:a parhaan näköisenä katumaasturina (pl. Evoque) jo ennakkoon. Sisällä hallissa ollut 3008 Allure-varusteinen ja esittelyvärinen (kupari) yksilö vahvisti entisestään käsitystäni. Pösö on onnistunut muotoilussa mainiosti, vaikka jotain linjoja on selvästi lainattu esim. Evoquesta jne. Silti tuote on vahvan ja omannäköinen.

Kuljettajan istuimelle käyminen loi myös vahvoja positiivisia fiiliksiä. 308- ja 208-malleissa esiteltyä korotettua mittaristoa oli entisestään kehitetty ja itse löysin nopeasti sporttisen ajoasennon, jossa näin koko mittariston ilman esteitä. Osastaan tässä auttoi yläreunastaan litistetty ohjauspyörä. Sisustus oli ja tuntui laadukkaalta, samoin istuin riittävän isolta ja tukevalta. Takatilat olivat vähän ahtaammat, mutta näiden sijasta tavaratilaan oli nähtävästi panostettu. Qashqain tms. takaluukku jää reilusti kakkoseksi.

Pihalla oli mahdollista koeajaa ilmeisesti Active-tason? manuaalivaihteista ja 130 PureTech-moottorista yksilöä. Kyseistä konettahan on hehkutettu eri julkaisuissa. Ja kyllä se veti hyvin, ainakin kaupunkinopeuksissa. Moottorin äänestä ei olisi arvannut kolmipyttyiseksi, vaan käynti oli hyvinkin tasaista ja voimaa riitti yllättävän hyvin. Vaihteensiirto oli aavistuksen pitkäliikkeinen, mutta toimiva.

Sitten se paras puoli. 3008 on kevyt (ainakin tällä tekniikalla) ja aivan pirun hauska ajaa katumaasturksi. Enpä ole nautiskellut minkään katumaasturin ratissa näin paljoa kulmapyörityksessä. Ohjauksessa on riittävästi tuntoa ja se on riittävän nopea. Jousitus toimi progressiivisesti ja arvattavasti. Kallistelut pysyivät kurissa. Ihan alkoi naurattamaan ratissa. Ainoa miinus tuli oikeastaan siitä, että kun rattia piti pyörittää, niin litistetyt ratin osat tuntuivat oudoilta käteen.

Maantieajoon ei ollut valitettavasti mahdollisuuksia rajallisessa koeajossa. Mutta pitääköhän sitä käydä ihan testaamassa myöhemmin.

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 28 Joulu 2016, 08:26
Kirjoittaja Farina
Farina kirjoitti:Peugeot 3008, 130 PureTech, 2016

Sattumalta tuli mahdollisuus koeajaa pakasta vedettyä uutukaista, eli Pösön 3008 katumaasturia....
Tuli käytyä koeponnistamassa tätä nyt uudestaan. Tekniikkana oli tällä kertaa 120 HDi ja EAT6-automaatti. Edellisestä lyhyestä koeajosta jäi mieleen ajoasennon löytämisen helppous, mutta syystä tai toisesta nyt en tahtonut saada istuinta aivan mieleiseen asentoon. Alimmassa asennossa kaikki muu oli hyvin, mutta istuinosan etureuna alkoi painamaan jalkaa. Jos penkkiä nosti, niin pää alkoi hipomaan jo lasikattoa. Tunnin lenkin aikana jouduin toteamaan, että Pösöä vaivaa kroonisesti sama tauti kuin uutta Giuliaa -> liian lyhyt istuinosa. Tämä on meikäläiselle iso "nou-nou".

Edellisestä kerrasta jäi mieleen 3008:n leikkisyys ja hauskuus ajaa. Tiedä sitten oliko Puretechissä erilainen jousitus kuin HDi:ssä, mutta diesel-versio tuntui jotenkin jähmeämmältä. Eikä niin hauskalta. Ohjaustuntumakin oli huonompi, mutta tätä voi selittää erot renkaissa ja kelikin oli nyt liukkaampi.

Päätiellä 3008 meni kuin juna ja oli yllättävän hiljainen tämän hintaluokan autoksi. Kojelaudan kytkimiin kannattaa perehtyä ennen matkaa, koska ajaessa niitä ei tahdo keritä ihmettelemään.

Pieni-diesel ja automaatti ovat varmasti toimiva yhdistelmä kaupungissa, mutta päätiellä voi sanoa, että 3008 ei mennyt mihinkään. Ohituskiihtyvyys 80km/h ylöspäin oli kauniisti sanottuna rauhallista.

3008 on edelleen säväyttävän näköinen ulkoisesti, mutta jotenkin ominaisuudet jättivät vähän väljän maun.

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 18 Tammi 2017, 08:42
Kirjoittaja quppe
Kävin eilen kiertelemässä kauppoja ja myyjä istutti minut Opel Astra pikku moottorilla 1.0t ECT 115hp Innovation robottiautomaatilla sekä 1.4t A6 perinteinen automaatti.

Selespeed ollut aikaisemmin, joten vaihteisto tyyppi olisi pitänyt olla tuttua menoa, mutta eipäs ollutkaan. 1-2 vaihteet tuntui ikuisuudelta ja kun pykälä löysi paikoilleen niin koko auto niiasi. Tästä eteenpäin vaihteen vaihdot olivat suhteellisen tasaisia, mutta hitaus oli jopa kaasupohjassa huomattava. Selespeedin verrattuna ei kaasupoljinta tarvinnut nostaa vaihdon yhteydessä ja vaihdot olivat sujuvampia.. voi toki aika kullata muistot.

Meno oli yllättävän pirteää ottaen huomioon moottorin tehot, mutta maantiellä tuskin lähtisi turhia riskejä ottamaan, joten kaupunki pyörittelyyn pätevämpi.

kyseisessä autossa oli jotkut nahkaiset sporttipenkit ja omaan ahteriin ne eivät sopineet, koska onnistuin istumaan kokoajan jonkun kovan "laudan" päällä, mikä oli penkkiin muotoiltu. Ei olisi peräpukaman aikana ainakaan mukavat. Tuosta kun vielä pitäisi extraa maksaa :D Normaalit AGR penkit olivat mukavan pehmeät ja tukevat joten niistä ++ 1.4t A6 oli näillä varustettu.

1.4t pysyy liikenteen mukana ja momenttimuunnin automaatti toimi paljon paremmin, vaikka nytkähti oudosti kun laittoi D -> N.

+ Ohjaustuntumassa ei suurta moitittavaa vaikka olikin ehkä nykyajan malliin liian kevyt.
+ 1300€ panostus varustepakettiin tuo kaiken tarvittavan ja enemmänkin, ettei tulisi edes mieleen ottaa alkaen mallia.
+ Laatuvaikutelma sisällä koko luokkaansa asiallinen ja AGR penkit tukevat. Navigaattori/keskusnäyttö toimi sujuvasti ja oli monipuolinen.
+ Auton Onstar palvelun nopea vastaus ( Onnistuin soittamaan sinnekkin vahingossa)

- Vaihteiston toiminta ECT vaihteistossa
- Alkaen mallien varustelu
- Takapenkit kovat ja liian ryhdikkäät
- Tylsähkö keskitien kulkija

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 18 Tammi 2017, 21:59
Kirjoittaja Garmund
^Btw Ei miun käsityksen mukaan selessä tarvitse höllätä vaihtaessa kaasusta. Tai siis säädöissään olevassa ei tartte :)

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 19 Tammi 2017, 08:48
Kirjoittaja quppe
Joo Selesseä ei tarvitsekkaan, mutta tässä tarvitsi avustaa. Myyjäkin kovasti varoitteli ja sanoi että nopeasti tottuu .. En kyllä ihan usko :D

Italian poikien toteutus on huomattavasti parempi ja nopeampi vaikka onkin eri vuosituhannelta. Luotettavuudesta en sitten tiedä.

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 19 Tammi 2017, 16:13
Kirjoittaja Garmund
Aa, ymmärsin siis väärin lukemani tuohon seleen liittyen. :)
Tuntuu aika 90-luvun tekniikalta tuon laatikko sitten, kun nykyään on manuaalejakin mitkä rev machaa ja missä ei tarvitse aina nostaa jalkaa kaasulta vaihtaessa. (esim giulia Q)

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 19 Tammi 2017, 16:35
Kirjoittaja jkk
quppe kirjoitti:Joo Selesseä ei tarvitsekkaan, mutta tässä tarvitsi avustaa. Myyjäkin kovasti varoitteli ja sanoi että nopeasti tottuu .. En kyllä ihan usko :D

Italian poikien toteutus on huomattavasti parempi ja nopeampi vaikka onkin eri vuosituhannelta. Luotettavuudesta en sitten tiedä.
Ihan hirveitä kehuja ei ooppelin robotti ole saanut. Selessä tosiaan toi hoitaa vaihdon tosi nätisti kun se on ehjä. Luotettavuudesta en puhuisi selespeedin kohdalla, käyttäisin enemmän termiä "yllätyksellinen" 8) toi ooppelin taas on vaan könkkö.

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 29 Tammi 2017, 15:30
Kirjoittaja -TTY-
Italialaista jäi ikävä. Tuli männäviikolla käytyä liennyttämässä vieroitusoireita Fiat Bravo Torino Sportilla Kouvolan Kamuxilta.
Vajaa vuosi sitten koeajamani Lancia Delta samalla voimanlähteellä oli mielestäni liian painava moottoriin nähden, niin teki mieli kokeilla kevyempää sisarusta kun nyt sopivasti kohdalle sattui.

Ulkoa todella siistin oloinen laite, messevät helmat ja Abarthin skorpionia viljelty riittävästi ympäriinsä. Moottoritilassa ei sitten yhtään skorpionia näkynyt. Tuli hieman huijattu olo; vrt. S-line, R-design, M-sport etc. BTW, miten näistä vaihdetaan ilmansuodatin? Vaikutti putsarin sijainnin perusteella yllättävän mielenkiintoiselta projektilta...

Vähäiset (73k) kilometrit näkyivät yleisessä siisteydessä. Maalipinnassa varmaan tarkkasilmäinen huomaisi virheitä, mutta äkkiseltään en itse yleiseltä kunnolta juuri enempää voisi toivoa. Jotkut muoviosat ovissa ja ratissa vaikuttavat erittäin herkästi naarmuuntuvalta materiaalilta. Ohjaamossa viihtyy, design on nättiä ja se on helppo tuntea omakseen. Kuskin nahkarotsikin on sävy sävyyn punamustien penkkien kanssa. 8) Penkki on omalle perälle juurikin sopivan kokoinen, sivuttaistukea on mutta reunat eivät ole epämiellyttävän kovat päivittäiseen käyttöön. Selkänojaa säätelin eri kulmiin ja ristiselän tukea rullailin tukevammaksi ja vähemmän tukevaksi, mutta omalle selälle sopivaksi en sitä saanut. Selkänojan takia en haluaisi lähteä pitkälle reissulle. Saattaa olla henkilökohtainen sopimattomuus. Takapenkin tilavuus yllättää positiivisesti. Säädettyäni kuskin penkin ajoasentoon, kävin istumassa "itseni takana." (Koeajaja 182cm/74kg/maihinnousukenkä 44, pitkät jalat, lyhyet kädet) Takapenkille mahtui siirtymään ovia tai etupenkkiä potkimatta, varpaita ei tarvinnut survoa etupenkin alle, niskaa ei tarvinnut taivuttaa 90 asteen kulmaan mihinkään suuntaan ja polvet eivät penetroituneet selkänojaan vaan olivat kevyessä kosketuksessa reunoihin.

Suorituskykyä luonnehtisin sanalla riittävä. Juuri ja juuri. Bravo onnistuu hienosti esittämään suorituskykyistä, mutta suurin osa siitä on nimenomaan esitystä. Ei sitä hyvällä omalla tunnolla laiskaksi voi haukkua, mutta lisäterävyyttä jäin parinkymmenen hevosen verran kaipaamaan. Ei herneitä nenään; tämä on subjektiivinen kokemus henkilöltä, jonka päivittäiskäyttöautoissa on viimeiset neljä vuotta majaillut V6 etupellin alla. Tuntuu tosin pykälän verran rivakammalta kuin Delta, mittausvälineenä hämärät muistikuvat ja persdyno. Tosin koska "all show, no go" -mentaliteetista en kannata, olisi jo ulkokuoren lukuisien Abarth-merkkien takia varmasti ASAP tilattava jonkunnäköistä viritysboksia.

Jos olisin hieman vähemmän suorituskykyriippuvainen, olisin tuohon saattanut hurahtaakin. Hinta on tosin pitkähkö muihin Bravoihin nähden, enkä ole varma millä sitä perustellaan esimerkiksi Salossa sijaitsevaan verrokkiinsa nähden; lukuisilla skorpioneilla, vuosimallilla (-3 vuotta) vai 10k vähemmillä kilometreillä? Pitäisi varmaan vielä koettaa MiTo QV tai Abarth 500 tuosta pikkuturbojen lineupista eikä vielä tyystin luovuttaa, mutta en ole tässä vaiheessa aivan varma haluaisinko aivan niin pienikorista laitetta jokapäiväiseen käyttöön. Myös hinta pitenee...

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 29 Tammi 2017, 16:07
Kirjoittaja Aquatica
^
Turbosta saa softalla enempi irti. "Netti kertoo", että aika hyvinkin.
Mites, kokeilitko SPORT-asentoa? Vaikuttiko mihinkään? Vastaako Alfan DNA-kytkimen D-asentoa vai kuinka?
Sama mottihan löytyy myös MiTosta ja kyllä tuo siinä ainakin hyvin iloisesti lähtee, jos tahtoo. Toki MiTo on parisatkua kilogrammoissa kevyempi?

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 29 Tammi 2017, 19:29
Kirjoittaja Smiik
-TTY- kirjoitti: Suorituskykyä luonnehtisin sanalla riittävä. Juuri ja juuri. Bravo onnistuu hienosti esittämään suorituskykyistä, mutta suurin osa siitä on nimenomaan esitystä. Ei sitä hyvällä omalla tunnolla laiskaksi voi haukkua, mutta lisäterävyyttä jäin parinkymmenen hevosen verran kaipaamaan. Ei herneitä nenään; tämä on subjektiivinen kokemus henkilöltä, jonka päivittäiskäyttöautoissa on viimeiset neljä vuotta majaillut V6 etupellin alla. Tuntuu tosin pykälän verran rivakammalta kuin Delta, mittausvälineenä hämärät muistikuvat ja persdyno. Tosin koska "all show, no go" -mentaliteetista en kannata, olisi jo ulkokuoren lukuisien Abarth-merkkien takia varmasti ASAP tilattava jonkunnäköistä viritysboksia.
Voin kompata tätä, itselläni oli Bravo reilun vuoden ja vaikka suorituskyky oli vakiona juurikin "riittävä", halusin hieman lisää. Bravoon ohjelmoitiin sitten 180 hv / 300 Nm ja tämä alkoikin olla jo ihan sopivasti. Toki aina enemmänkin voisi olla, mutta etuvedolla ilman mitään tasauspyörästökikkailuja ei kyllä enempää kaipaa kuin vasta +100 km/h nopeuksissa. Lähinnä tuo ohjelmointi toi parempaa reagointia kaasupolkimen pyyntöihin (vakiona ilman SPORT-napin aktivoimista saattoi välillä tulla outoja viiveitä alakierroksilla) sekä ylärekisteriin hieman kaivattua terävyyttä.

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 29 Tammi 2017, 21:20
Kirjoittaja insinörtti
^^^ Ne skorpioinit ovat olleet jonkun edellisen käyttäjän tuunauksia. Tod. näk. tuolle autolle löytyisi historiakin, jos jaksaisi FTCF puolelta kaivella.

Noista tuunauksista voisi puolestaan päätellä, että autossa saattaa olla lastutus/ohjelmointikin. Se voisi selittää Deltaa paremmat menohalut. Deltahan on käytännössä Bravo muutaman sentin pidennetyllä alustalla - painossa ei pitäisi olla eroa kuin muutama kymmenen kg. Tosin vertailua sekoittaa, ettei Deltassa lie sporttitilaa, joka antaa enemmän vääntöä käyttöön 2500 rpm kieppeillä. Sport -tilan vaikutus on isompi kuin Alfan Dynamicilla.

Ja sitten jos/kun autossa on valmiiksi lastutus, niin sen jälkeen lisäheposet maksavatkin tonneja. Projekti aloitetaan paremmasta kytkimestä, ne kun tuppasi ruveta luistamaan >270 Nm väännöillä.. pelkällä lastulla/ohjelmoinnillakin taisi päästä liki 300 Nm. Tehoa olikin jo vaikeampi saada lisää, yleensä kai päädyttiin jonnekin 160-180 luokkaan. Harva vaan dynotti ennen muutosta ja noissa taisi olla jo tehtaan jäljiltä pikemminkin 160 hv/250 Nm kuin luvattu 150/230.

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 30 Tammi 2017, 12:34
Kirjoittaja -TTY-
Aquatica kirjoitti: Mites, kokeilitko SPORT-asentoa? Vaikuttiko mihinkään? Vastaako Alfan DNA-kytkimen D-asentoa vai kuinka?
Sama mottihan löytyy myös MiTosta ja kyllä tuo siinä ainakin hyvin iloisesti lähtee, jos tahtoo. Toki MiTo on parisatkua kilogrammoissa kevyempi?
En ole Alfan DNA-kytkimiä päässyt näppäilemään, niin siitä en osaa sanoa mitään. Jos kojelaudassa Sport - tai joku muu Powerdoodah-näppäin on, niin kyllähän sitä tottakai pitää painaa. :-D Subjektiivisen tuntemuksena; kaasu herkistyy, turbo ryhtyi reagoimaan nopeammin. Muutoksen huomasi kyllä, mutta yo. kokemukset nimenomaan Sport-nappula on -asennossa.

Ot: Peugeotistakin löytyy kojelaudan alaosasta joku nappi, missä on auton kuva ja päällä iso nuoli eteenpäin. Tällä varmaan menee sport-asetukset päälle. Petyin, kun tajusin että kyseessä on vakionopeudensäädin eikä Powerdoodah-näppäin :lol:

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 30 Tammi 2017, 12:37
Kirjoittaja Polforea
-TTY- kirjoitti:Ot: Peugeotistakin löytyy kojelaudan alaosasta joku nappi, missä on auton kuva ja päällä iso nuoli eteenpäin. Tällä varmaan menee sport-asetukset päälle. Petyin, kun tajusin että kyseessä on vakionopeudensäädin eikä Powerdoodah-näppäin :lol:
Saksan vuokramersussa joskus oli ECO-nappi, jossa paloi vihreä merkkivalo. Minä tietenkin heti ekana tökkäsin ekonomimoodit pois päältä lisäkilowattien toivossa. Kolmen päivän päästä tajusin sen olevan start/stop -automatiikan nappula...

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 02 Helmi 2017, 21:04
Kirjoittaja Kivijärvi
Volvo V40 D2 Ocean Race Edition
+vaaleilla nahoilla tosi miellyttävä fiilis sisällä, 10+ istuimelle
+ 1.6-disukka riittää arkiajoon vallan mainiosti, kytkintä ja vaihteistoa käyttelee loogisen ja napakan toiminnan vuoksi ilokseen. (EDIT: voi olla muuten, että pellin alla on Volvon oma 2.0L/120hp-diesel)
+ äärettömän helppo ja luonteva ajaa heti ensi metreiltä. Ohjaus on tarkka ja elektroninen tunto on parhaita vastaan tulleita
+ maantiellä vakaa ja turvallinen auto. Ei Focus-sisarensa kaltainen uratutka. Napakka jousitus, joka nielee kuopat hienosti.
+/- mataluus, intiimi olo istuessa, toiset tykkää, toiset kammoksuu.
+/- Ford-logiikka viiksissä, pesureissa oudoksuttaa. Kaikki toimii kyllä hienosti ja hyvällä tuntumalla
+/- bassomaanikon stereot
+/- diisseliksi ihmeen pitkät välitykset, meinaa pikkuvauhdeissa olla menohalut hukassa "tavallisilla" vaihteilla
- ei ole oma.
Harvoja autoja, jotka voisi ottaa itselleen ihan harkitsematta. Edellinen vastaavan vaikutuksen tehnyt Nuova Delta oli aika pian omassa parkkiruudussa. Saas nähdä miten tässä käy..

Edit vol. II: Viikon mittaan ilmeni muutakin. Auton lämpimyys perustuu Eber/Webasto-tyyppiseen "savustimeen", joka käryämisellään tuo mieleen Masit Suomen raskaassa. Pysyy tosin miehet lämpimänä Volvossa kuin miehet lavalla. Vaikka käynnistyy aina auton mukana, ei silti lisänne kauheasti kulutusta, sillä keskikulutus viikon aikana oli 4.9 litraa sadalle sekalaisessa ajossa tuon lämmittimen kanssa. Kun toimii aina, jäin miettimään kauanko se tuollaista käyttöä kestää. Tai jos kestää, kauanko akku tuota rääkkiä sietää. Takaovet jäätyivät kiinni heti pakkasten kiristyttyä - ei auki ulkoa, ei sisältä. Ei oikein sovi auton luomaan mielikuvaan. Moottori tuntuu olevan parhaimmillaan 1000-2000 kierroksen vaiheilla, jolloin vääntöä on rutkasti ja meno helppoa. Ihmeen astmainen sitten yläkierroksilla. Joissain noissa Volvon moottoreissa paras tehokin on tosin tullut 3000rpm kohdalla, liekö tuossakin näin sitten? Joka tapauksessa vahva alakierrosmeno ennakoisi suurempaakin tempomista ylhäällä ja kun näin ei ole, jää vähän petetty olo. Omaan 500L:ään hyppäys oli melkoinen kokemus, tilaa on mielettömästi ja ajoasento, no, aika lailla kottikärryt käsissä pöntöllä istuessa.

Citroen C3 2017 kylmät tyypit
+ magee! Erottuu edukseen, personoitavissa
+ Cactusin ideat paremmin toteutettuina
+ haluttava
- vaihteisto "rautakanki mutteriämpärissä" = karmea fiilis/no go/automaattipakko

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 03 Helmi 2017, 17:10
Kirjoittaja Aquatica
Fiat 500 1.3 MJet Lounge, 2008 (muistinvarainen) aj. 148tkm

+ Hauska
+ Kattoikkuna
+ Söpö
+ Ketterä
+ Rengasmelu (yllätyksellisesti!)
+/- Ajotuntuma (pikkukippo-luokassa mielestäni varsin hyvä)
+/- Värinahka-sisusta (näytti halvalta. Muovisen oloista keinonahkaa? Vai oliko rehellisesti muovia?)
+/- Rattinapit (sijoittelu huono, toimivuus muuten hyvä)
- Sähköviat ( :silly: )
- Pikkukippo aiheuttaa kanssakulkijoissa kauheasti provoamisen tarvetta (50 alueella ajetaan ohi 80kmh yms fiksua)
- Yleinen laatutunnelma

Joo, eli se on söpö. Se on pieni, se on myöskin hauska. Mutta 148tkm ajettu, siistikuntoinen auto ja sähkövikojakin jo muutama - puhaltimen säätöpaneelista puolet taustavaloista pimeänä, peruutusvalo toimi jos halusi, lasinlämmitin/peilinlämitin ei toiminut, mittaristo huuteli "MEMORY LOW"-erroria satunnaisesti - ja digitaalinen kello jätätti. Stilettiavainkin oli onnistuttu hajottamaan.
Joku 500km tuolla tuli ajeltua, joten hieman tuntumaakin sain aikaiseksi. Jos pitäisi olla jossain Hki-keskusta-alueella auto, niin 500 fiude olisi kyllä varsin oiva vaihtoehto. Tuolta jopa näkee ulos, mielestäni tuhat kertaa paremmin mitä C1/Citigo esim.

Lämpeneminen pikkudieseliksi yllättävän hyvää, vaikka tietenkin dieselimäisen hidasta silti. Viimasuoja saattaisi ehkä auttaa, toisaalta liekkö sitten pikkupannu jo tulessa... DPF:n poltto käryää ihan tarpeeksi myös sisälle ja kuuluu moottoriäänessä selvästi - vähän kuin ralliautolla ajelisi, sen verta voimistuu pörinät.

Kaiken kaikkiaan kuitenkin varsin positiivinen kokemus, vaikka takapenkille ei kissaa isompaa asiaa saa mahtumaan (ja ainakin tuon Loungen etupenkkien kaatomekanismi ihan kuraa, kyllä kiltisti penkki liukui eteen päin, mutta eipäs enää mennytkään takasi paikallensa ilman istuimen alla olevan vivun kiskomista... Iso ero mm. varmaan kaikkiin muihin vastaaviin), takapenkkien lukkosysteemi oli mysteeri ja en saanut niitä lukituksi pystyasentoon ja tällaisia ihmeellisyyksiä.

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 03 Helmi 2017, 18:14
Kirjoittaja Kivijärvi
^ Meillä menossa 'koeajo' 500 multijetistä. Aloitettiin 60tkm kohdalla ja edelleen mennään 139tkm mittarissa. Edellisestä dpf-polton voikin allekirjoittaa täysin. Poltto käryää paikalla oltaessa niin että tuuletinta on pakko laittaa isommalle. Äänen perusteella sylinteritilavuus ja -määrä tosiaan tuntuvat tuplaantuvan. Ajo-ominaisuudet tuossa tulikin, mutta pop-varustetason 175/65/14"-renkaat saa perän pomppimaan. Koeajon edettyä tälle viikolle löytyi vänkärin istuinosan alta salalokero kalliimpia tavaroita varten. Vahingossa löytyi, että vähiin on jäänyt käyttöoppaan selailu. Muuten tuntuu meidän yksilö pysyneen kasassa avaimia myöten. Meillä takavaloumpiot kerää kosteutta ja aiheuttaa 'italosähköongelmaa' turhina vikailmoituksina. Lämmityslaite on heikko, ainakin säästäväisesti ajellen. Yllä mainittu V40-disukka on merkilleen ominaisesti heti lämmin Viiattiin verrattuna. Toistaiseksi on ollut hyvä ostos ja diesel kulkee kevyesti mäet ja kuormat kesät talvet.

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 03 Helmi 2017, 23:48
Kirjoittaja Aquatica
^
Huvikseni btw. googlettelin tuon LOW MEMORY (tai siis MEMORY LOW) virheilmon. Ilmeisesti syynä Fiatin ECOdrive, softa, mikä logittaa ajoa... Pitäis usbitikku tökkästä kiinni ja "jotenkin todella helposti" saada data pois ajotietokoneelta, jolloinka homma skulais. Tai sit vaan ottaa koko roskan pois käytöstä...
Ei ihan kauheasti inspannut laina-auton kohdalla setviä sen sähköjuttuja :D

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 06 Helmi 2017, 20:27
Kirjoittaja Rasvis
Renault Scénic Tce 130 Zen 2017

Koeaja patonki, saat patongin. Hassua. No minähän koeajoin, vaikkakin aikataulusyistä hyvin pikaisesti ja pintapuolisesti. Tässä kumminkin päälimmäiset fiilikset.

Pieneksi tila-autontapaiseksi tämä on ihan päräyttävän näköinen. Koeajoauton niskaan sipaistu kullankeltainen sävy mustaan kattoon yhdistettynä piristää ihmeesti myös tällaista lähtökohdiltaan hyötyajoneuvoksi ajateltua laitosta, ja vakiot 20-tuumaiset (!) vanteet näyttävät jo melkein riehakkailta. Joku on myös lopultakin saanut vakuutettua Veijo Renaultin siitä että laatuvaikutelmaan tulee pieni tahra jos kojelaudan valmistaa kierrätetyistä muoviämpäreistä. Tämän uuden version sisäpinnoista ei ainakaan äkkipäätä löytynyt mitään aihetta nillittää. Kosketusnäyttökin on siististi integroitu ja saa oman Amperani telkkarin näyttämään DDR:n jäämistöstä dyykatulta.

Tien päälle lähteminen kertoo äkkiä, että tämä Rellu on veistetty eri puusta kuin pitkään taloudessa majaillut Scénic II. Tötterö kääntyy kurviin halukkaasti ja huojahtelematta, ja pienen bensaturbon kaasuvaste on innokas. Härvelissä tuntuisi olevan sitä kuuluisaa, vaikeasti määritettävää ajamisen iloa jota usein löytyy esmes Alfa Romeoista. Sen sijaan jousitusmukavuuden suhteen on selvästi tehty uhrauksia ja meno on selkeästi edeltäjää töyssyttävämpää. Lisäksi moottorin veto ei ole erityisen lineaarisen tuntuista. Tosin lähin vertailukohta on päivittäisessä ajokissani oleva sähkömoottori, mikä on ehkä ihan pikkuisen epäreilua.

Pikaisen tutustumisen perusteella kivan tuntuinen häristin tämä on. Vähän silti kaipaan Scénic II:n tietynlaista rehellisyyttä ja ranskalaista itsetietoisuutta; Autoon suunnitellaan joku osa tai muoto siksi että sillä on toiminnallisuus, ei siksi että markkinointiosaston mielestä tuollaista olisi helpompi myydä. Merdet siitä mitä muut tekevät. Tämän uuden version habituksessa on vanhan rättisitikkamaisuuden tilalla hiukan jotakin pikkusievää ja kosiskelevaa.

Se patonki oli muuten pahuksen hyvää.

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 07 Helmi 2017, 11:59
Kirjoittaja quppe
Itse en saanut patonkia, kun kävin koeajamassa Megane Sport Tourerin 110 heppasella diissellillä ja parhaimmalla (BOSE) varustelutasolla, mutta jäi hyvä maku silti suuhun. Oikein nättiä kyytiä antoi ja tuntui laadukkaalta koko luokkaansa nähden. Voimaa olisi saanut olla enemmän, mutta kyllä tuollakin sai digitaali mittarissa eri kymmenyksiä näkyviin.

Tykkäsin kovasti ja voisi olla oikein hyvä vaihtoehto jos olisin uutta ostamassa tuossa segmentissä. Moottori puoli on vaan vähän rajattu kun bensoissa hyppää 130hp -> 205hp heppaseen GT malliin ja dieseliäkin saa vain tuolla 110 heppasella.

Renaultin pilttuussa tehty paljon työtä uudistusten kanssa ja melko hyvin on onnistuttu.

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 07 Helmi 2017, 13:40
Kirjoittaja Farina
quppe kirjoitti:Renaultin pilttuussa tehty paljon työtä uudistusten kanssa ja melko hyvin on onnistuttu.
Tämä on kyllä totta, mutta kuten mainitsitkin niin moottorivalikoima on kaikissa malleissa kohtuullisen käsittämätön. Talismaniakaan ei ole juuri kaduilla näkynyt, vaikka olisi ulkoisesti komea peli. 110hv diesel ei vaan ole riittävä tämänkokoluokan autoon. Ja silti maahantuojan hinnastossa on puolet vaihtoehdoista varustettu tällä tykillä.

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 07 Helmi 2017, 14:02
Kirjoittaja Kivijärvi
1.5 litran motti lienee erinomaisen edullinen valmistaa. Tämän ja alhaiseksi poljetun CO2-päästötason ansiosta kauppakin saattaa kannattaa, lienevät pähkineet. En ole ajanut tuolla auto/moottori-kombolla, mutta kyllä sillä kiireettömämpi varmasti ajelee. Mutta eihän autoja järjellä osteta, vaan tunteella. Siksi on outoa tasoitusta jättää ne mielikuvissa nykyaikaiset ja suorituskykyiset moottorit pois. Siinä käy kuin Fiat 500L:n kanssa - ei sitä kukaan 1.4/95hp -koneella halunnut, vaikka auto ei hintaisekseen ollut hassumpi.

Itse jäin taas pohtimaan miksi joskus 1990-2000-luvuilla edes tarjottiin 1.4/1.6/1.8/2.0/3.0 -litraisia moottoreita jokaiseen Renuun mitä suunnilleen valmistettiin. Ensimmäiset kolme on kaikki nuhaisia ja lopuilla on keskenään selkeä pesäero toisiinsa. Tässä mielessä loikka 130 hevosesta 205:een on vain sellainen looginen ja helposti ihan käytännössäkin havaittavana. Peruskauraa - sporttia. Siinä välissä oleva ei olisi oikein kumpaakaan.

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 07 Helmi 2017, 15:39
Kirjoittaja Portti
Vilkaisin Meganen Saksan hinnastoa ja siellä näköjään tarjolla farkku-malliin seuraavat moottorivaihtoehdot:

Bensa:
- 100 hv 1,2 l
- 132 hv 1,2 l
- 205 hv 1,6 l

Diesel:
- 90 hv 1,5 l
- 110 hv 1,5 l
- 130 hv 1,5 l

Suomessa näköjään tarjolla kaikki samat bensakoneet kuin Saksassa, mutta dieselinä tosiaankin vain tuo 110 heppainen versio. Voisihan noita vaihtoehtoja enemmänkin olla. Suurin aukko minusta tuossa on tällä hetkellä tuossa 205 hv bensan yläpuolella eli RS-versiota odotellessa.

[EDIT: Talismanissa näyttää Saksassa olevan bensat 150 hv ja 200hv ja dieselit 110 hv, 130 hv ja 160 hv. Suomessa noista tarjolla kaikki paitsi 130 hv diesel. Eikös diesel-miehille olisi ihan kohtuullinen peli tuommoinen 160 heppainen?]

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 07 Helmi 2017, 16:07
Kirjoittaja Farina
Portti kirjoitti:[EDIT: Talismanissa näyttää Saksassa olevan bensat 150 hv ja 200hv ja dieselit 110 hv, 130 hv ja 160 hv. Suomessa noista tarjolla kaikki paitsi 130 hv diesel. Eikös diesel-miehille olisi ihan kohtuullinen peli tuommoinen 160 heppainen?]
Varmaan se olisi. Itse en dieselillä ajele, mutta olen ihmetellyt miksei Talismaneja juuri näy kaduilla. Epäilen, että se johtuu juuri tuosta moottori-hinta-suhteesta. Halvin 160hv-diesel maksaa 40k€, ja sillähän saa jo vaikka Giulian, 3-sarjan, A4:sen yms. 130hv-dieseliä ei ole hinnoiteltu Suomeen lainkaan, mutta sen sijaan on kaikki mahdolliset varustetasot naitettuna 110hv-dieselin kanssa. Ihan lonkka-arvauksena epäilisin, että 130hv-diesel automaatilla ja kohtuullisella varustetasolla 35k€ hinnalla voisi mennä hieman paremmin kuin 110hv-diesel parhaimmalla varustetasolla ja nelipyöräohjaukselle melkein 40k€ hinnalla. Mut kai se maahantuoja on ajatellut, että 130hv on liian lähellä 160hv dieseliä ja söisi sen myyntiä... Talismania muuten rekisteröitiin 192 kpl vuonna 2016, kun esimerkiksi Kadjaria meni lähes tuhat yksilöä. Katumaasturit ovat toki "in" ja sedanit "out", joten Rellun ostajat eivät välttämättä ole paljon Talismanin moottorivaihtoehtoja edes miettineet.

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 07 Helmi 2017, 16:33
Kirjoittaja glideslope
Itse koeponnistin nelipyöräohjauksella varustetun Talisman 200 hv bensa-sedan automaatin Auto 2016 messuilla marraskuussa.
Tämä oli niitä 20 min "varaa koeajo ennakkoon"- juttuja, joten kovin syvään analyysiin ei ole nyt(kään) eväitä.
Ostohousuja ei ollut jalassa, halusin vaan testata, minkälainen on omaan paskattiin verrattuna.

Isoilla fillareilla ja metalliruskealla värityksellä auto on todella kivan näköinen ulkoapäin, - sisältäkin ihan siisti. Kosketusnäyttö on mukavan iso, mutta runsaasta varustelusta huolimatta laatuvaikutelma kabiinissa jää vähän latteaksi. Johtuisikohan ruskeasta väristä yhdistettynä oudonnäköiseen puujäljitelmään..?

Liikkeelle lähdettiin jollain confort-asetuksilla, jolloin meno oli vähän tahmeaa kaikin puolin, paitsi ohjauksen osalta. Ilmeisesti nelipyöräohjaus vaikuttaa oikeastikin menoon, sillä ohjaus on todella hätäinen nopeudesta riippumatta.
Kadunkulmapyörityksessä auto kääntyy kepeästi ja isoista pyöristä huolimatta Talisman ottaa terävät kuopat mukavammin kuin Passat. Nopeuden kasvaessa osat vaihtuvat mukavuuden saralla.

Melutaso on jotakuinkin samalla tasolla korin- ja renkaiden äänien puolesta, mutta Rellun moottorin ääni on selkeämmin erotettavissa. Vaihteisto toimii vähän pehmeämmin kuin DSG.

Tuusulantien alussa liikennevaloissa Käpylän kohdalla sport-moodi päälle ja sitten runtua! Maisema vaihtuu, mutta odotuksia hitaammin. Vähän on väkisin punnertamisen makua ja vaivattomuus puuttuu, olisiko suurella omamassalla vaikutusta asiaan?
Moottorikin on vähän raaka ääniltään. Jos ei tietäisi, voisi veikata 50 hv laiskemmaksi. VW 1,4 TSi lähtee vähintään yhtä hyvin ja kuluttaa varmasti vähemmän.

Vähän jäi ristiriitainen fiilis. Pirun nätti on ja mukavuus kunnossa, mutta moottori tuotti pettymyksen.

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 08 Helmi 2017, 11:30
Kirjoittaja lerppu
BMW 218d - tuollainen napsahti huollon ajaksi alle.

Hyvää:
- Laadukkaan oloinen.
- Näkyvyys ulos hyvä.
- Tilaa aika näppärästi.

Neutraalia:
- Ihan kiva sisusta pieneksi tila-autoksi, mutta ei muutoin mikään parkkipaikan komistus.

Huonoa:
- Hinta.
- Ihan laadukas etuvetoinen auto, mutta tulee tunne että johonkin muuhun autoon on liimattu BMW-logoja...

Tämä olisi oikein hyvä kauppakassi sellaista tarvitsevalle, jos hintaa olisi kymppitonni vähemmän.
Suht suorituskykyinen, mutta vetelee kiihdytyksessä (joka on kyllä ensimmäinen kerta kun moisen kokee Bimmerin ratissa).
Ei ole minua varten. Kai näitäkin joku ostaa, mutta en tiedä miksi. :roll:

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 08 Helmi 2017, 19:18
Kirjoittaja Vittorio Jano
Kaverin seurana quattro-kiertueella

Q2 jollakin 190-hv dieselillä

+ ulkonäöltään virkistävä Audi
+ tyylikäs ja laadukas sisältä
+ nielee montut nätisti
+ kulki omaan tarpeeseen riittävästi
- ei mikään supertunnokas ajettava: dynamic-asetuksella ohjaus muuttui raskaammaksi, ei paremmaksi
- perushinta ko. mallille reilut 40k, mikä on kyllä liikaa
- koeajoauton hinta liki 70k, mikä on myös vähän liikaa
- audimies-imago