Puskaradiosta kuultua, en ole ehtinyt itse paikanpäälle vielä katsomaan enkä tiedä mitä tarkalleen käynyt, mutta tutun tutun vm. 2010 911 Carrera S:sästä (3.8 l) pamahti kone ja uusi vaihtokone + työt arviolta kevyet 35 tonnia...
edit: tuleepa ärsyttävästi hymynaama, kun kirjoittaa numeron kahdeksan ja sulun peräkkäin..
Vaikka luulen, että kaikki ovat huomanneet, niin näsäviisastelen silti. Jos laittaa alas ruksin kohtaan "Älä salli hymiöitä" pitäisi niiden jäädä koko viestistä pois ja myös tuon kasisulun toimia: 8)
Tää toki ei oo hyvä, jos muuten pitää saada hymiöitä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
^ on kyllä aika jäätävää uutisointia. Mutta pikkuhiljaa nämä tihkuu esiin. Omalla työpaikallanikin on valtaosa "järkiautoilijoita" ja mielipiteet kiveen hakattuja ts. ei mitään italian ihmeitä tai ranskanpullia, kun ne on aina hajalla. Tosin eilen sitten joku lipsautti, että on täällä meilläkin muutamaan laatuautoon tehty jakoketjuremppaa ja hintoihinsakin tuli. Seuraavaksi vaarit ryhtyivät puntaroimaan sitä, ettei näitä turbovehkeitä passaa ostaa, kun se turbo voi mennä rikki...
Pääsin lohduttamaan heitä neuvomalla, että turbon vaihto sujuu kätsysti samalla, kun jakoketju uusitaan kolmatta kertaa. Eivät tykänneet...
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
Mm. v. 2015 myyntitilastoissa VW on ykkösenä (1.), Skoda kolmantena (3.) ja Audikin on kymmenen joukossa (8.). Joku tässä yhtälössä ei mun mielestä täsmää.
Volkkari näyttää kovasti yrittävän tehdä Ooppelit. Salamamerkin vehkeitäkin pidettiin kait 80-luvulle asti ihan laatupeleinä mutta sitten ryhdyttiin säästämään.
Tarkoitinkin noin yleisen teknisen laadun kannalta. Aatamin vehkeissä kun oli pari muutakin pikku juttua...
Meillä ollut G-Astra kylläkin pelasi yllättävän hyvin. Maahantuojan takuuveijari tosin varmisti ettei tähän talouteen osteta uutta Ooppelia toteamalla takakaariin ilmestyneistä ruostekuplista autoa näkemättä "ne on lähteneet kiveniskemistä" ja leikkimällä sen jälkeen kuurupiiloa.
Rasvis kirjoitti:Volkkari näyttää kovasti yrittävän tehdä Ooppelit. Salamamerkin vehkeitäkin pidettiin kait 80-luvulle asti ihan laatupeleinä mutta sitten ryhdyttiin säästämään.
Itse taas pidän nykyisten Opeleiden laatua ihan hyvänä. Esimerkiksi C-mallin Vectra on arvostukseensa, eli hintaansa nähden ihan hyvä kehonsiirrin. Siis, jos ei oteta huomioon 2.2 koneiden jakopää ongelmia (noita ongelmia taitaa olla muissakin.. ). Esimerkiksi nuo uudemmat 1.8 hihnakoneet, joissa on hihnan vaihtoväli 150 tkm, on ihan varteenotettavia perheautoja, jos et ole kiinnostunut muusta kuin siirtymisestä paikasta toiseen. Tuollainen tuli hommattua kaverille vuosi sitten ja hyvin on pelannut. Ruostuminenkaan ei tunnu olevan ongelma, kuten 90-luvun Opeleissa.
En tiedä uskaltaisinko ostaa / ehdottaa kenellekkään volkkaria enää nykyisin..
Minkäslaisia konsteja porukoilla on ollut, kun ajovaloumpioiden säätövarat ei riitä? Onko se vaan prikkaa kehiin ja kiinnityspisteitä modifioimaan ja mitä olette tavanneet duunailla?
Ko auto on Renault Laguna -05, johon vaihdoin just umpiot. Sain juuri ja juuri säädettyä valot (omasta mielestäni) kohdilleen, mutta meikän epätarkalla mittaustekniikalla (valoisana kesänä) se on varmaan hiinä ja hiinä sainko valokuviota tarpeeksi ylös, prikkaa on heitetty väliin ja säätö ruuvattu ylimpään asentoon, joten jos katsurisetä sanoo, että ovat liian alhaalla, niin taas saa purkaa ja keksiä jotain kun ruuvi ei riitä...
^^Ooppeli onkin parantanut suoritustaan tuon laadun "dippauksen" jälkeen. Erityisesti korin nopea automaattinen keveneminen oli tunnettu ongelma 90-lukuisissa (Tärjetomia siteeraten, "Ruostereiät painaa vähemmän kuin hiilikuitu"), ja muutamista tekniikoistakin on kuulunut kauhutarinoita (esim. Astran 16v, vissiin eka ecotecci).
Vanha mantrahan menee niin, että vain Opel tekee valmiita autoja. Nimittäin vanha sanonta sanoo, että kaikista autoista tulee vanhoina Ooppeleita; Opel on ainoa joka tekee niitä jo tehtaassa. Volkkari yrittää kyllä sinnikkäästi tuota sanontaa haastaa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
wekkuli kirjoitti:Minkäslaisia konsteja porukoilla on ollut, kun ajovaloumpioiden säätövarat ei riitä? Onko se vaan prikkaa kehiin ja kiinnityspisteitä modifioimaan ja mitä olette tavanneet duunailla?
Ko auto on Renault Laguna -05, johon vaihdoin just umpiot. Sain juuri ja juuri säädettyä valot (omasta mielestäni) kohdilleen, mutta meikän epätarkalla mittaustekniikalla (valoisana kesänä) se on varmaan hiinä ja hiinä sainko valokuviota tarpeeksi ylös, prikkaa on heitetty väliin ja säätö ruuvattu ylimpään asentoon, joten jos katsurisetä sanoo, että ovat liian alhaalla, niin taas saa purkaa ja keksiä jotain kun ruuvi ei riitä...
Jos kerran umpion joudut vaihtamaan ja uudessa säätövarat ei riitä niin onkos se keula saanut kipeää? Jos umpion kiinnityspisteet on painuneet kasaan niin ei ihme jos säädöt ei piisaa. Yleisestiottaen jotain on pielessä jos pitää ryhtyä modaamaan että saa valot säädettyä.
Ei ole saanut kipeää ja vanhoilla suuntaus oli ok. Nyt lienee kyse vain paskasta tarvikeumpiosta, en minä muuta selitystä keksi. Vai voiko olla niin, että säätömoottori on vähän eri säädössä vanha vs uusi (säätömoottori on siis vanhan umpion, vain uusi umpio).
Umpiot vaihdoin, koska olivat todella sameat ja katsuri jo vuosi sitten kehotti, että vuoden päästä ei mene umpiot enää läpi.
Tuossa ei tarvinne opettaa säätöä? Joissakin vehkeissä kun on täytynyt tsterillä käskyttää ylä- ja alarajat säädölle (eli vetää laidasta laitaan).
Ja jos H7:t tuossa, niin katsoithan polttimoiden olevan varmasti oikein päin...? Ne kun monissa saa väärinpäin ja sit heittää ja pahasti ja paljon. Ja ainakin 207 Pösössäni se meni paremmin kiinni väärinpäin, kuin oikein päin Sit näytti joko lattiaan tai kattoon, en muista kumpaan.
Kerran aiemmin toiseen autooni, Citikkaan olen ne hooseiskat kyllä saanut väärinpäin laitettua, mutta tuossa tapauksessa en usko oikein siihenkään, kun umpiot irti on harvinaisen helppoa nähdä miten päin ne sinne kuuluu laittaa. Vanhasta kun otti mallia joka kohdassa, niin ihan samoin kyllä tuli kasattua kaikki takaisin ja säätömoottorin nupikka napsahti napakasti paikoilleen.
Kallistun kyllä siihen suuntaan, että tarvikeumpiovalmistajan toleranssit on mitä on... Sparetostahan nuo umpiot tilasin, halvinta mitä löytyi, valmistaja TYC. Ja älköön kukaan virnuilko, että olisit ostanut laatua... Rellu on jo yliajalla.
Heh, noi on noita. Kai se säätönupikka meni tasan oikeaan koloon? Fiiatissa taisi olla mahdollista saada umpion päästä kisko väärin moottorille, jolloinka säädöt meni _täysin_ päin seiniä. Ja se oli vielä se helpompi vaihtoehto, siis umpio sylissä. Jos kaikki on just niinku samalla tavalla ni jossain on jotain feelua, mut oikeastihan se selviää vasta korkeusmittauksessa? Eiköhän jokasella korjaamolla ole moinen, jopa käsipelillä saa ihan OK-tasoista selkoa.
Voithan kokeilla, meneekö ne lamput sinne kuitenkin vielä toisiperin?
Miksi minä sitä sinne väärinpäin haluaisin kokeilla?
Senkin epäilevät tuomaat. Kävin vielä nappaamassa foton tuosta ja kyllä se saakeli soikoon on siellä ihan oikein, nokka hahlossa tuossa yläreunassa.
No umpion kolmesta kiinnityskohdasta vain yhtä (alinta) on modattu. Jos ei kelpaa, niin ylempiin kahteen vähän isompi reikä, niin säätövaraa ilmestyi kivasti.
Corolla -11 ja takalasin alareunan pistehitsit alkavat ruostumaan. Minusta näyttää että tuo ruoste kuohuu sisältäpäin, joten voiko tuo mennä koritakuun piikkiin? Maalitakuu on 3v ja koritakuu 12v. Mikään ulkoinen tekijä ei ole tuota voinut aiheuttaa koska paikka on suojassa peräkontin kannen alla. Onko muilla kokemuksia millainen tappelu tuossa on odotettavissa?
Eräs tuttava joutui aikanaan vastaavasta reklamoimaan ja hommassa ei ollut mitään ongelmaa, kun kupli selkeästi sisältäpäin ja maali oli päällä ehjä. Toisen aiheeseen liittyvän legendan olen kuullut, että ei ole mennyt koritakuun piikkiin, koska omistaja oli itse rapsutellut maalin puhki ruosteen päältä. Kuvaakaan aiheesta ei ollut todisteena, joten maahantuoja pesi kätensä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Rasvis kirjoitti: toteamalla takakaariin ilmestyneistä ruostekuplista autoa näkemättä "ne on lähteneet kiveniskemistä" ja leikkimällä sen jälkeen kuurupiiloa.
Mulla on hyvin samanlainen kokemus. Tosin ehkä kaveri soittaa vielä. lupasi palata asiaan maanantaina. Muutama vuosi sitten....
Mikähän pösö 309:ssä (-93) vikana. Autossa 1.6 kone 1-pisteruisku.
Yrittelin tuolta pösöfoorumilta tiedustella muttei ainakaan vielä ole tullut vastauksia.
309 - Ei ota kierroksia
« : 29.05.2015, 12:43:43 »
Auto: 1993 309 1,6 (yksipisteruisku).
Hei. Mikähän voisi olla vikana pösössä kun ei ota kierroksia yli 4000rpm, ja sinnekin pitää hitaasti kelata kaasupolkimella. Kun kaasun löysää, tyhjäkäynti jonkin aikaa humputtaa ja sitten tasoittuu. Tuo kierrosten rajoitus selvästi liittyy sytytyspuoleen, koska lisää soppaa suihkepullolla annostelemallakaan ei kierrokset nouse. Vaihdettu puolapaketti ja lambda-anturi (lambdasta oli vikakoodi).
Katti ei ole tukossa. Imuilman paineanturi?sta johdon irroittamalla sammuu jos ei ole kaasua painettuna. En sitten tiiä onko se varma keino testata kyseistä anturia.
Kyseessä siis 1-pisteruisku 1.6 kat. En moottorin tyyppiä osaa tähän hätään antaa.
Kirjattu
JOVAIN
Vs: 309 - Ei ota kierroksia
« Vastaus #1 : eilen kello 16:29:52 »
Voihan se olla että käykin liian rikkaalla. Olisiko kellään mitään ideoita? Autolla ei kauheasti ole arvoa, mutta kun on täysin ruosteeton niin jos helpolla saisi leimakuntoon niin olisi hienoa.
JOVAIN kirjoitti:Mikähän pösö 309:ssä (-93) vikana. Autossa 1.6 kone 1-pisteruisku.
Yrittelin tuolta pösöfoorumilta tiedustella muttei ainakaan vielä ole tullut vastauksia.
309 - Ei ota kierroksia
« : 29.05.2015, 12:43:43 »
Auto: 1993 309 1,6 (yksipisteruisku).
Hei. Mikähän voisi olla vikana pösössä kun ei ota kierroksia yli 4000rpm, ja sinnekin pitää hitaasti kelata kaasupolkimella. Kun kaasun löysää, tyhjäkäynti jonkin aikaa humputtaa ja sitten tasoittuu. Tuo kierrosten rajoitus selvästi liittyy sytytyspuoleen, koska lisää soppaa suihkepullolla annostelemallakaan ei kierrokset nouse. Vaihdettu puolapaketti ja lambda-anturi (lambdasta oli vikakoodi).
Katti ei ole tukossa. Imuilman paineanturi?sta johdon irroittamalla sammuu jos ei ole kaasua painettuna. En sitten tiiä onko se varma keino testata kyseistä anturia.
Kyseessä siis 1-pisteruisku 1.6 kat. En moottorin tyyppiä osaa tähän hätään antaa.
Kirjattu
JOVAIN
Vs: 309 - Ei ota kierroksia
« Vastaus #1 : eilen kello 16:29:52 »
Voihan se olla että käykin liian rikkaalla. Olisiko kellään mitään ideoita? Autolla ei kauheasti ole arvoa, mutta kun on täysin ruosteeton niin jos helpolla saisi leimakuntoon niin olisi hienoa.
Ei nyt välttämättä auta, mutta 206 pösössä oli satunnaista käyntihäiriötä, imuilman ja moottorin lämpötila-anturin vaihtamalla parani. Ei ole kyllä minkäänlaista muistikuvaa oliko 1 vai monipisteruisku..nuo anturit ei montaa euroa maksaneet
Taitaa olla eri anturit mittarille ja moottorinohjaimelle?
Vaihtelin kahden vierekkäisen anturin johtojen paikkaa kokeeksi, mittari pimeni mutta käynti ei muuttunut.
Olisiko ne eriarvoisilla vastuksilla?
Onko sitten niin, että jos vastus on ääretön niin moottorinohjain tunkee bensaa varalta aivan liikaa?
Mahdollisesti olet oikeilla jäljillä tuon lämpöanturin suhteen. Täytyy irroittaa ja mittailla.
Itsellä primera (p11) kun ei kiertänyt yli 4k tai 4,5k asian korjasi ilmin putsaaminen elektroniikkaspraylla. Tjaa tuossa siulla siis paine- eikä massa-anturi, no itse veikkaisin sitä, mutta tosiaan tietoni on aika mutuilua...
Joo ei ole ilmiä.
Mittasin sen vihreän lämpöanturin arvon, oli 5 MegaOhmia ja ei juuri muuttunut lämmittämällä.
Voisiko se vika olla tuossa, liian korkea vastus?
Voisi olla, kyllähän siinä pitäisi vastus muuttua lämpötilan funktiona. Esim. tuossa q4:ni pitäisi vastuksen olla noin 0c 9,7k ohmia ja 100c 0,3k ohmia. (Vähä sinnepäin noi arvot, aika surkea kuva huolto-ohje-pdf:äs)
Niitä lämpöantureita olikin kolme. Sain ostettua hintaan 15 euroa kaikki.
Ei kallis kokeilu, mutta käynti ei muuttunut miksikään. Olisiko se sitten se imuilman painetunnistin?
Alfissimo kirjoitti:Eräs tuttava joutui aikanaan vastaavasta reklamoimaan ja hommassa ei ollut mitään ongelmaa, kun kupli selkeästi sisältäpäin ja maali oli päällä ehjä. Toisen aiheeseen liittyvän legendan olen kuullut, että ei ole mennyt koritakuun piikkiin, koska omistaja oli itse rapsutellut maalin puhki ruosteen päältä. Kuvaakaan aiheesta ei ollut todisteena, joten maahantuoja pesi kätensä.
Ei mene tämä minkään takuun piiriin. Kyseessä on niin selvä maalausvian aiheuttama pintaruoste, että ei mene koritakuuseen. Olisi mennyt aikoinaan maalitakuuseen. Paska auto tuo Toyota tämän ruosteen osalta ja maahantuoja osaa pelata viat pois takuun piiristä.
Alfissimo kirjoitti:Eräs tuttava joutui aikanaan vastaavasta reklamoimaan ja hommassa ei ollut mitään ongelmaa, kun kupli selkeästi sisältäpäin ja maali oli päällä ehjä. Toisen aiheeseen liittyvän legendan olen kuullut, että ei ole mennyt koritakuun piikkiin, koska omistaja oli itse rapsutellut maalin puhki ruosteen päältä. Kuvaakaan aiheesta ei ollut todisteena, joten maahantuoja pesi kätensä.
Ei mene tämä minkään takuun piiriin. Kyseessä on niin selvä maalausvian aiheuttama pintaruoste, että ei mene koritakuuseen. Olisi mennyt aikoinaan maalitakuuseen. Paska auto tuo Toyota tämän ruosteen osalta ja maahantuoja osaa pelata viat pois takuun piiristä.
Itsellä taas päinvastainen tapaus Toyotalta. Avensis oli v. 2006 n. 5 vuotta vanha, kun havaitsin sisätakalokasuojassa kurakaaressa kolme pistehitsia, joissa ruosteen alku. Eikun Maakunnan Autolle reklamoimaan, ja auto parin viikon päästä kunnostettuna ja sisälokasuojat massattuna takaisin. Noin homma tulee hoitaakin. VAGgilaiset ovat tehtaalta lähtiessä parhaiten ruostesuojattuja oman kokemuksen mukaan.
Jt
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Olikos paikalla Nissan-tietäjiä? Tai Renault-guruja, koska sylttytehdas taitaa nyt olla Ranskassa. Potilas on Nissan X-trail 2.0 dci. Muistaakseni vuodelta 2010 ja ajettu 140 000 km. Ihmetystä herättää apulaitehihnan vaihtotarve. Huolto-ohjelma ei sano yhtään siitä mitään ja korjaamoiden vastaus on ollut "se vaihdetaan sitten kun se katkeaa". Kiristimessä pitäisi ymmärtääkseni olla merkit oikeasta kireydestä, mutta mutta... se kertoo vain hihnasta, ei rullista. Nettiin vuotaneen Nissanin koulutusmateriaalin mukaan hihna kiristimineen ja rullineen pitäisi vaihtaa 100 000 km kohdalla. Eipä ole vaihdettu. Ei kellään olisi oikeaa sisäpiiritietoa homman nimestä?
Suosittelin vahvasti tuon vaihtamista, koska sen ei nyt justiinsa tarvitsisi laueta kun tuolla on tarkoitus ajaa koko lailla yhtä soittoa Wieniin.
Ei varmaan lämmitä, kun ei faktaa ole, mutta aikanaan kun myös Renault Lagunaa pidin yhtenä autoehdokkaana (ostin 3008:n), niin erinäisiä tietoja jäljitellessä jäin siihen ymmärrykseen, että samassa tahdissa jakopäähilujen kanssa ja jos ketjukone, niin 120tkm välein suositus.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Isola kirjoitti:korjaamoiden vastaus on ollut "se vaihdetaan sitten kun se katkeaa".
Kummallista suhtautumista maksavaan asiakkaaseen ettei ennakoivaa huoltoa haluta tehdä.
Aikanaan Autokeskuksessa asioineena ei ihmetytä yhtään muu kuin se että miksi ne Datsunit käy niin hyvin kaupaksi vuodesta toiseen tuolla palvelutasolla
^Kasvainmainos sen kertoo: Ne haluaa ajamisen tuntuvan siltä, että roikutaan rekissä jalat tukevasti ilmassa. Ei silloin huomiota mihinkään muuhunkaan kiinnitä.
Korjaamoilla on eronsa, mutta ihmetyttäähän tuo asenne. Hommaan tuo oman lisämausteensa se, että tuon omistajalta on jo yhdellä Saksan läpiajolla jäänyt samainen hihna moottoritien varteen, tosin eri kulkineesta. Sitä kokemusta ei kuulemma välittäisi uusia. Silläpä tuon vaihto niin kovasti miellyttäisi, mutta tuli puheeksi vähän liian myöhään. Pelkkää hihnaa löytyy kyllä hyllystä, mutta ilmeisesti kiristintä ja ohjuria joutuisi odottelemaan. Tuossahan vesipumppukin pyörii apulaitehihnan välityksellä, joten mieluusti senkin vaihtaisi samalla kertaa.
Surkuhupaisaa on, että auton huoltovihkossa ja käsikirjassa ei kummassakaan ole huolto-ohjelmaa. Vihkossa on vain paikat leimoille "valohoitoa annettu" ja rasti ruutuun, jos moottoriöljy satuttiin sillä kertaa vaihtamaan.
Perheen kuljettimena toimiva Saab 9-5 on ollut aina herkkä tuoksahtamaan kesäisin käynnistyksen yhteydessä.
Vaimo epäilee nyt herkistyneensä homeille, joten tämä haluttaisiin saada kuntoon..
Eli käynnistyksen yhteydessä pöllähtää homeen hajua, joka kestää noin minuutin verran. 90% ihmisistä ei välittäisi tästä todennäköisesti mitään.
Autolle on toistaiseksi tehty:
- ilmastoinnin täyttö ja suodattimen vaihto
- kanavien vaahtopuuhdistus
..ja kun nämä eivät tuoneet toivottua tulosta, niin laukaisin vielä Sonaxin savukranaatin auton sisällä.
Auttoi, mutta edelleen pöllähtää homeen hajua käynnistyksen yhteydessä.