Sivu 39/168

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 27 Loka 2012, 19:23
Kirjoittaja S_A
gYdEbUh kirjoitti:
S_A kirjoitti:
En ole enää aikoihin jaksanu lukea sun paasailuja tässä ketjussa, mutta sä voisit rajoittaa sun liikenteen kaikkitietävän aktia, kun itse olet suurin höyrypää tän viestiketjun perusteella henkisesti tuolla liikenteessä.
Liikenteen sujuvuus on sulle sivuseikka, pätemispäsmäröinti on sun juttu.
Ja ei, mä en rupea tuhlaamaan kenenkään aikaa vääntämällä yhtään enempää kun pakko tähän kommenttiin liittyen sun kanssa. Mutta jos on pakko niin en tule näpyttelemään fiinimmällä mahdollisella tavalla :lol:
Jaa vai pätemisenä pidät näitä kommentteja. :lol:
No siinäs sitten pidät. :lol:
Oon muutenkin miettinyt, että koska joku ottaa herneen nenään näistä. Ei siinä kovin kauaa mennyt.

Ja ei, en todellakaan kuule tiedä liikenteestä murto-osaakaan, ajaakaan en vielä osaa.
Joka päivä se auto vie, joka ikinen päivä.

Tossa nyt esimerkiksi tässä edellisessä kommentissani Kehä 3:rampilta liittymisestä on ihan oma kohtasia kokemuksia kun kusipäitä osuu taakse. Se on varsin mukavaa kun itse kiihdytät ja toivot tilaa ja kärsivällisyyttä muilta takanaolevilta, ei linja-auto kiihdy kuin muut yleensäkkään; ja takana oleva lataa takaa rinnalle kun olet kaistan loppupuolella kääntämässä vilkun kera.

Jos tällänen ym. muu toimiinta on sun mielestä liikenteen sujuvuutta aiheuttaa toisille vittumaisia tilanteita oman edun nimissä, olla ottamatta toisia huomioon ja suhtautua niihin ylimielisesti välittämättä sen enempää toisista liikenteessä; niin siitä vaan, mutta minä pidän tällästä käytöstä ihan suorana vittuiluna. Sori vaan.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 27 Loka 2012, 19:59
Kirjoittaja legza
Jos linja-auto yrittää motarille niin se on ymmärrettävää ettei se taida sitä 120km/h saada lasiin! Se on muuttuja, joka kannattaa mainita.

Itse pidän "kusipäisyytenä" sitä, että _henkilöautolla_ ei saada edes sitä 100km/h lasiin ennen kuin liitytään motarille ja nimenomaan syödään se rako, ja ne muutkin mahdollisuudet takanatulevilta, moottoritielle liittyviltä, Koska motarilla turvavälit lyhenee kun kaikki joutuu jarruttamaan sen ensimmäisenä, alinopeutta liittyvän takia.

Juuri niinkuin insinörtti mainitsi jo.

Ja voisin väittää, että jos kaikki pitäisi aamuruuhkassa varuilta sen 200m väliä edellä olevaan ennenkuin lähtee motarin rampille niin saattaisi pikkusen enemmän olla ruuhkaa, ja vitutusta.

Lisättäköön vielä, kun täydellisesti itse ajan :-D , aika usein itse liittynyt ennen edellä ajavaa, mutta jättänyt myös hänelle mahdollisuuden liittyä eteeni, jos en pysty turvallisesti vaihtamaan vielä motarin vasemmalle kaistalle.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 27 Loka 2012, 20:52
Kirjoittaja Rasvis
Liekö tuossa nyt mistään kusipäisyydestä kyse. Osalle kuskeista rampista tuleminen taitaa vaan olla vähän jännä paikka, ja silloin tietysti mennään hitaasti ja varovaisesti. Lopputulos vaan ei taida olla ihan se haluttu.

Tuolla on kuitenkin monenlaisilla taidoilla taaplaavaa kuljettajaa seassa. Jokainen voi miettiä miten olettaa vaikka oman äitinsä selviävän konetielle liittymisestä, ja boonuksena miten haluaisi äitiään siinä tilanteessa kohdeltavan.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 28 Loka 2012, 03:52
Kirjoittaja S_A
Rasvis kirjoitti:
Tuolla on kuitenkin monenlaisilla taidoilla taaplaavaa kuljettajaa seassa. Jokainen voi miettiä miten olettaa vaikka oman äitinsä selviävän konetielle liittymisestä, ja boonuksena miten haluaisi äitiään siinä tilanteessa kohdeltavan.
Sä pistit sanoiksi sen mihin mulla meni puoli sivua. :-D
Liikenteen sujuvuutta voi monella tapaa lisätä tosiaan, mutta tollaset todella törkeät selvästi tahalliset kiilaukset ja etuilut ei sitä kyllä lisää yhtään. Kyllä sen yleensä näkee siitä ajotyylistä, millon toisille haistatetaan pitkät.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 28 Loka 2012, 08:09
Kirjoittaja h_lauri
Rasvis kirjoitti:Tuolla on kuitenkin monenlaisilla taidoilla taaplaavaa kuljettajaa seassa. Jokainen voi miettiä miten olettaa vaikka oman äitinsä selviävän konetielle liittymisestä, ja boonuksena miten haluaisi äitiään siinä tilanteessa kohdeltavan.
Mun mutsi ainaki luukuttaa puntoa lappu lattiassa. Tosin se ajoi kortinkin yli viiskymppisenä ja käy nyt seittemankymppisenä lukiota. :-D

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 28 Loka 2012, 15:12
Kirjoittaja DaViega
En usko, että se helpottaa yhtään sitä jännitystä, jos yrität liittyä muun liikenteen sekaan 20km/h hiljaisemmalla vauhdilla, päin vastoin - tuohan vain pahentaa omaa tilannetta, isoin virhe olisi vielä höllätä lisää. Jos tälläisen kuskin saa yrittämään liittymistä suurimmalla sallitulla nopeudella, eli samalla tahdilla kuin siinä vieressä ajavat, saattaa jännittäjäkin huomata, että meni nätisti, ei paniikkia ja tekee jatkossakin niin.

Liikenteessä pitää olla sopivasti varmuutta, jos sitä on liikaa, niin sitten kaivellaan autoa pöpeliköstä

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 28 Loka 2012, 18:02
Kirjoittaja Bones
tampereella ainakin aamuruuhkassa tämä kohta ärsyttää: http://maps.google.com/maps?q=tampere&h ... 39,,0,0.72" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
tuo bussikaista loppuu pysäkille, ja nuo lempäälästä tulevat bussit vetää ruuhkassakin tuohon asti viittäkymppiä ja vilkku vasempaan ja toivotaan että tilaa löytyy.
ei voi sitä kaistaa arpoa vähän aikasemmin kun ei tuossa ole hirmusti tilaa.
parhaimmat vetää hyvin sumppuun kun ylittävät keskimmäisen kaistan.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 29 Loka 2012, 00:13
Kirjoittaja Tuomas K
Rasvis kirjoitti:Tuolla on kuitenkin monenlaisilla taidoilla taaplaavaa kuljettajaa seassa. Jokainen voi miettiä miten olettaa vaikka oman äitinsä selviävän konetielle liittymisestä, ja boonuksena miten haluaisi äitiään siinä tilanteessa kohdeltavan.
Tyttöystävä hommasi kortin vasta kesällä ja on vielä aikalailla opetteluvaiheessa. Jotenkin sitä saa hoputtaa noissa rampeissa että kiihdytä nyt, polje polje. Sille saa ihan vakuutella että kyllä sitä kaasua saa painaa eikä auto siitä hajoa. Kuulemma moottorin kova ääni kuulostaa pahalta. Ei se toivoton ole liikenteessä, mutta joku naisellinen pelko sillä on autoa kohtaan.

Toisinaan sen kyydissä pelottaa, mutta jos me johonkin ollaan menossa yhdessä niin aina pistän sen kyllä ajamaan...

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 29 Loka 2012, 05:02
Kirjoittaja WWWVespa
Alfissimo kirjoitti:Itsekin jätän rakoa, että saa rauhassa motarille vauhdin kelata ja tuolla pösöllä useimmiten joutuu koko kiihdytyskaistan käyttämäänkin, että vauhtia on tarpeeksi. Siitäkin huolimatta, vaikkei tuolla saa aina vauhteja kelattua, niin monesti tulee silti kaiihdytysalueen loppupäässä edellämenijä perä edellä vastaan, kun ei se kiihdytys vaan onnistu.
WWWVespa kirjoitti:Lisäksi talvella olisi syytä pyrkiä jäämään lähes poikkeuksetta pääväylää ajavan taakse, jotta ei kivittäisi hiekoitustavaralla taaksejäävän tuulilasia.
Olkoon kesä tai talvi, hiekkaa tai ei, niin usein unohtuu, että moottoritielle tai minne tahansa muuallekin liityttäessä pitäisi sovittaa oma nopeus niin, että jonoon mennään mahdollisen vierellä ajavan taakse, eikä hampaat irvessä yritetä ehtiä edelle.
Joo, sitähän se kolmio siellä tarkoittaa. Jotkut varmaan moista merkkiä hiffaa.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 29 Loka 2012, 17:03
Kirjoittaja alamajy
Alfissimo kirjoitti:Satasen vauhdissa kaksi sekuntia on kuitenkin melkein 60 metriä, joten ei siinä ihan koukkutuntumalla ole kuitenkaan ajettu.
Juu ei.
Mutta 2s väli tarkoittaa: 1s reaktioaikaa -> jää 1s pysäyttää auto 100km/h nopeudesta.

Itse pidän 3s väliä 100 nopeudessa...

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 29 Loka 2012, 17:28
Kirjoittaja Bones
ei kai se edellämenevä sentään pysähdy kuin seinään? onhan silläkin samat reaktiot ja jarrutusmatkat...

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 29 Loka 2012, 18:02
Kirjoittaja Jakke
Bones kirjoitti:ei kai se edellämenevä sentään pysähdy kuin seinään? onhan silläkin samat reaktiot ja jarrutusmatkat...
Toki. Mutta jos edessä oleva jarruttaa yllättäen, hänen reaktioaikansa ei sinua lohduta millään tavalla.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 29 Loka 2012, 18:03
Kirjoittaja Alfissimo
alamajy kirjoitti:
Alfissimo kirjoitti:Satasen vauhdissa kaksi sekuntia on kuitenkin melkein 60 metriä, joten ei siinä ihan koukkutuntumalla ole kuitenkaan ajettu.
Juu ei.
Mutta 2s väli tarkoittaa: 1s reaktioaikaa -> jää 1s pysäyttää auto 100km/h nopeudesta.
Itse pidän 3s väliä 100 nopeudessa...
Eihän se 2 sekuntia riittävästi ole, mutta asiasta tehtiin otsikoihin paljon suurempi asia, kuin mitä se todellisuuteen suhteuttuna oikeasti oli. Vai kuinka moni tuolla todellisuudessa ajaa sadan metrin päässä edellä menevästä.

Tämän päivän kokemus saksalaisen premium-merkin kanssa: Jos ego ei kestä ohittamista, niin ei kannata ajaa satasen alueella alle 90:iä. Sain cruise105(tod.102) nopeudella kiinni ja menin seuraavalla suoralla ohi juurikaan kiihdyttämättä ja jatkoin cruisella 105. Pitkään ei mennyt, kun oli takaluukussa kiinni ja painoi tyhjässä välissä takas ohi. Meni kuitenkin hieman itseäni kovempaa, eikä muutenkaan ollut mitenkään törkytilanne, mutta mikähän uni oli iskenyt, kun ohitukseeni heräsi ja takaisin edelle piti päästä.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 29 Loka 2012, 18:26
Kirjoittaja alamajy
Alfissimo kirjoitti:
alamajy kirjoitti:
Alfissimo kirjoitti:Satasen vauhdissa kaksi sekuntia on kuitenkin melkein 60 metriä, joten ei siinä ihan koukkutuntumalla ole kuitenkaan ajettu.
Juu ei.
Mutta 2s väli tarkoittaa: 1s reaktioaikaa -> jää 1s pysäyttää auto 100km/h nopeudesta.
Itse pidän 3s väliä 100 nopeudessa...
Eihän se 2 sekuntia riittävästi ole, mutta asiasta tehtiin otsikoihin paljon suurempi asia, kuin mitä se todellisuuteen suhteuttuna oikeasti oli. Vai kuinka moni tuolla todellisuudessa ajaa sadan metrin päässä edellä menevästä.

Tämän päivän kokemus saksalaisen premium-merkin kanssa: Jos ego ei kestä ohittamista, niin ei kannata ajaa satasen alueella alle 90:iä. Sain cruise105(tod.102) nopeudella kiinni ja menin seuraavalla suoralla ohi juurikaan kiihdyttämättä ja jatkoin cruisella 105. Pitkään ei mennyt, kun oli takaluukussa kiinni ja painoi tyhjässä välissä takas ohi. Meni kuitenkin hieman itseäni kovempaa, eikä muutenkaan ollut mitenkään törkytilanne, mutta mikähän uni oli iskenyt, kun ohitukseeni heräsi ja takaisin edelle piti päästä.
Jep. Se on ihme miten tuommoisia aina löytyy. Ehkä tosiaan noita herättelee unesta, kun cruisella tulee taakse ja sitten menee ohitse.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 29 Loka 2012, 18:31
Kirjoittaja WWWVespa
^^Varmaan tuon serkkuja ne pari viimeisintä Tuusulanväylällä kehien välissä etelään päin tulleet, Cadillac-maasturin ja vanhemma Astra-farkun rateissa. Vasemmanpuoleisinta kaistaa mennään rajoituksen alle, vaikka oikeammanpuoleisella ei olisi ketään. Takanatulevia ei voi laskea ohi kuin parisensataa metriä ennen kahdeksankympin rajoitusta.
Kai se on elämänasenne tuokin? :silly:

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 29 Loka 2012, 18:59
Kirjoittaja Bones
Jakke kirjoitti:Toki. Mutta jos edessä oleva jarruttaa yllättäen, hänen reaktioaikansa ei sinua lohduta millään tavalla.
no ei mutta siinä vaiheessa kun satasesta pomppaa jarrulle kun edessä olevalla jarruvalot syttyy niin on mennyt 28m ja edelläolevalla on nopeutta vielä 71km/h. välimatka tällöin 32m. siitä sitten täysjarruilla ja edelläajava pysähtyy 28m päässä ja oma pysähtymismatka on 56m joten eikös väliä jää jopa 4m eikä kolissu? :wink:
vai meniköhän pahasti lasku pieleen...

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 29 Loka 2012, 20:34
Kirjoittaja alamajy
Auto on pystyttävä pysäyttämään vapaana näkyvällä tien osuudella. Eli edellä edellä ajava ajaa betoniseinään.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 29 Loka 2012, 20:41
Kirjoittaja jkk
^ ja muihinkin, eikös reaktio ajalla meinata sitä aikaa joka sulla menee vaaran havainnosta -->itse toimintaan? mutta mitäs jos sen vaaran huomaa snadisti myöhään niin se matemaattisesti laskettu 4 m vara joka jäis kuluu aika nopeesti, tällöinhän äkkiä kolisee ja kilisee?

nuo pysähtymis matkathan riippuu jarruista, renkaista, kelistä ym. mun mielestä turha liikenteessä miettiä että ajanpa näin lähellä niin mulla on sekunti aikaa painaa jarrua. nopeuden ja olosuhteiden mukaan aina, enkä tarkoita että turvavälin pitäis olla semmonen että perävalot näkyy jossain horisontissa, kunhan semmonen että pysähtyy varmasti kolisematta jos on pakko.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 30 Loka 2012, 05:09
Kirjoittaja Bones
no ei tuolla muuta tarkoitusta ollut osoittaa kuin että worst case scenariossakin 60m matkalla ehtii pudottaa nopeuden jo jonnekin viiteenkymppiin jos se edellä ajava tekee taikoja ja pysähtyy kuin seinään. silloin todennäköisesti kukaan ei enää kuole, rutuista ei niin väliä. peltiä saa aina uutta.
itse pyrin pitämään aina taajamien ulkopuolella sen pari sähkötolpan väliä edellämenevään.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 30 Loka 2012, 07:28
Kirjoittaja WWWVespa
Jarrutuksissa on tosiaan se, että jotkut vehkeet pysähtyvät lyhyemmällä matkalla kuin toiset. Mutta-mutta, on myös se, että valo syttyy ihan samalla lailla, vaikka poljetaan pedaalia hampaat irvessä kuin vain hipaistaan. Jo pelkästään näissä kahdessa seikassa lienee riittävästi syitä pitää edes kohtuullista väliä muihin menijöihin.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 30 Loka 2012, 07:41
Kirjoittaja Polforea
^Tuon takia jossain välissä esiteltiin systeemi, joka hätäjarrutuksessa vilkuttaa jarruvaloa*. Eli jos edessä on tasaisesti ja tiuhaan vilkkuva jarruvalo uudehkossa autossa, liinat kiinni ihan suosilla - se on ihan oikeesti pysähtymässä.

*) Bemmi kuulemma esitteli aiheesta 700 -sarjassa vielä hienomman version - softabugin vuoksi se nimittäin jätti välillä jarruvalon sytyttämättä tyystin. Jostain syystä takaisinkutsu hoitui tiettävästi melko nopeasti ja hiljaisesti.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 30 Loka 2012, 09:54
Kirjoittaja WWWVespa
Onhan niitä systeemejä, jotka sytyttävät hätävilkut voimakkaissa jarrutuksissa, mutta jarrutuksia on niin monenlaisia.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 30 Loka 2012, 12:08
Kirjoittaja Polforea
On juu, mutta osasta signaloidaan heti selkeästi, että nyt ollaan oikeasti hidastamassa/pysähtymässä. Lopuista joutuu tulkkaamaan, mutta ihan hyvä parannus tuokin mielestäni.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 30 Loka 2012, 20:03
Kirjoittaja Cuore Sportivo
Olin tänään menossa hoitamaan kaupungille asioita. Parkkeerasin autoni Liisankadulle (pitkittäisparkki kadun varressa). Parkkialueen perässä oli tyhjää ehkä vähän vajaa 20 metriä - perimmäisenä suht' tuore V70 Volle. Ajoin Volvon taakse, ja peruutin autoni ihan pysäköintialueen päähän. Väliin jäi siis ~15 metriä tyhjää. Jäin autoon puhumaan puhelimeen, ja yht'äkkiä huomaan, kun wanha Primera (ei se jossa on täysin sama keula kuin 166:ssa, vaan vieläkin vanhempi) kurvaa vauhdikkaasti väliin... viisti niin läheltä GT:n keulaa, että olin jo lähes sata, että nyt perkele kolahtaa. Ei kuitenkaan kolahtanut Alfaan, vaan edessä olevan Vollen perseeseen. Minuutin päästä Primerasta ulostautui keski-ikäinen nainen, käveli katsomaan Volvon perää ja meni takaisin Datsuniinsa. Samalla kyytiin hyppäsi nuori poika, ja törmäilijä poistui paikalta. Volvossa oli vetokoukku, eikä mitään näkyviä vaurioita äkkiseltään löytynyt. Kohta paikalle saapui ~ kuusvitonen täti - Volvon omistaja - jolle selitin tilanteen ja annoin Primeran rekkarin. Täti oli oikein kiitollinen, että vielä löytyy ihmisiä jotka viitsivät huomioida ja välittää. Lopuksi vielä tokaisi, että sinunkin on pakko olla autostasi tarkka, koska sinulla on Alfa Romeo.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 30 Loka 2012, 20:34
Kirjoittaja Alfissimo
Samalla lailla olin itse muutama vuosi takaperin todistamassa nuoren neidin peruutusta takanaan olleen auton kylkeen. Ei edes noussut autostaan, vaan ainoastaan katseli ympärilleen, ettei kukaan nähnyt. Otin rekkarin ylös ja menin katsomaan vahinkoja, mutta ilmeisesti oli osunut juuri käännettynä olleeseen eturenkaaseen, kun ei jälkiä näkynyt.
Kaivoin parkkeeratun auton omistajan yhteystiedot ja soitin tapahtuneesta, annoin osuneen auton rekkarin ja omat tietoni, mutta eipä kuulunut mitään jälkikäteen.
Kovasti oli vanhempi rouva iloinen ja hämmentynyt ilmoituksestani, joka kuitenkin kuuluu lähinnä hyviin tapoihin, eikä tuosta monen minuutin vaivaa ollut.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 05 Marras 2012, 19:12
Kirjoittaja Raimo Miettinen
Kelit on ollut kosteat täällä lounaisrannikolla ja lauantai-iltana tihrustelin tuulilasin läpi hernerokkasumussa valtatiellä, kun ei tahtonut nähdä hetkittäin juuri ollenkaan. Linkin takaa selviää mikä sai hermostumaan.

http://www.youtube.com/watch?v=f_s3kf6PTqc" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 06 Marras 2012, 08:17
Kirjoittaja Polforea
^Samankaltainen tilanne oli perjantaina, tosin ilman sumua. Osumalta vältyttiin sillä, että sekä minä että vastaantulija tempastiin liinat kiinni heti, kun tilanne valkeni (mut saavuttanut C5 vaihtoi kaistaa hidastamisen sijasta). Selkeesti näky, kun vastaantulijan keula tipahti ~samaan aikaan kun ite survasin kaks vasemmanpuoleista poljinta voimalla pohjaan. Jotkut vaan on täysin järjettömiä tuolla ulkona.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 06 Marras 2012, 11:15
Kirjoittaja kivirok
Rattijuoppo veti 54-tiellä sunnuntaina edessä vastaantulijaa kylkeen, mutta onnistui jatkamaan matkaa. Sain hemmon pysähtymään valoja väläyttelemällä. Eturengas oli kateissa, joten arvelin humalaisen isännän pysyvän paikallaan, kun ajoin takaisin päin katsomaan, miten oli toiselle osapuolelle käynyt. Olivat kunnossa, autokin ajokuntoinen, joten ajelin takaisin.
Heppu oli kolmipyöräisellään lähtenyt karkuun. Poliisi sai kuitenkin kiinni noin tuntia myöhemmin.
Kaikkea sitä kohtaa liikenteessä.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 06 Marras 2012, 15:28
Kirjoittaja Ricambi
Polforea kirjoitti:^Samankaltainen tilanne oli perjantaina, tosin ilman sumua. Osumalta vältyttiin sillä, että sekä minä että vastaantulija tempastiin liinat kiinni heti, kun tilanne valkeni (mut saavuttanut C5 vaihtoi kaistaa hidastamisen sijasta). Selkeesti näky, kun vastaantulijan keula tipahti ~samaan aikaan kun ite survasin kaks vasemmanpuoleista poljinta voimalla pohjaan. Jotkut vaan on täysin järjettömiä tuolla ulkona.

Kannattaa aina tiedostaa se tosiasia että liikenteessä on myös kavereita jotka ajaa "mömmöissä" meno on sen mukaista... :(. Voi hyvinkin olla että oli sellainen tapaus...

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 06 Marras 2012, 18:45
Kirjoittaja gYdEbUh
Tänään tuli vähän itse hölmöiltyä liikenteessä kun oli firman vanha Corolla alla ja vetelin sitten ihan reipasta kyytiä tuolla sohjoloskassa ja ohituksiakin tuli tehtyä lähinnä motarilla. Ihmettelin vähän miten pirusti satasen vauhdissakin sutii. perillä tarkastin tilanteen ja alla olikin huonot kesäkumit huonojen talvikumien sijaan. :oops:

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 06 Marras 2012, 19:13
Kirjoittaja DaViega
Mikä lie voima joka pitää sut maadotettuna :P

Aamulla lähdin pihasta noin 35 sekunttia liian myöhään... jouduin siinä sitten ajelemaan naapuri papan perässä, vaikka lunta tuli kiitettävästi oli tie muuten hyvässä kunnossa, ei liukas, ei ruuhkaa ja avoimet urat josta paisto asfaltti läpi... ja vauhti koko ajan alle 40, kun edessä oli valo-ohjattu risteys vauhti tippuu 30 pintaan hyvissä ajoin, vaikka edessä puhdas baana ja juuri vaihtuneet vihreät valot... valoihinhan sitä kumpikin jäätiin. 40 köröteltiin sen 2km kunnes liikenne ympyrän jälkeen meni kaksi kaistaiseksi. Minä en missän kohtaa roikkunnu puskurissa - tiesin, että siitä ei olisi ollut mitään hyötyä. käännyin sitten vasemalle vievälle ryhmittyvien kaistalle, naapurin paappa meni lipui oikeaa kaistaa tuttua 40 ja metrin päässä joku "ammattikuski" täysperävaunulla metri takapuskurista :roll:

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 06 Marras 2012, 21:38
Kirjoittaja willez
Kiva ajella kesärenkailla , kuivilla teillä nautiskella pestyllä autolla , kun muilla on avensikset ikkunarajaan asti paskassa ja ruosteiset peltivanteet nastarenkaiden kera.. Haahahaa 8)

Toivottavasti ei tuu huomen lunta :oops:

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 22 Marras 2012, 17:35
Kirjoittaja Cuore Sportivo
Kaupan parkkiksella. Tyhjää täynnä, mutta silti tämä Citikka-mies onnistui runttaamaan autonsa vieressä näkyvään valaisinpylvääseen ajaessaan pakun parkkiin. Mustat listat lähti kävelemään - miehekäs lommokin syntyi. Kävi sentään hakemassa kaupan myyjän ihmettelemään vääntynyttä tolppaa.

Mä en lainais tolle ukolle GeeTeetä.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 23 Marras 2012, 00:50
Kirjoittaja evilpet
Taisi joku vapaalla oleva bussikuski olla kinnerillään tänään vanhalla lahdentiellä. Yritti vilkku päällä tunkea kylkeen bussipysäkiltä, ja kun en antanut tietä vilkutteli pitkiä ja hätävilkkuja. Huvinsa kullakin...

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 25 Marras 2012, 16:55
Kirjoittaja Pasi
Liittyen "liikenteeseen" Hesarissa juttua:
Autolla hurauttaa pääkaupunkiseudun reunalta toiselle noin puolessa tunnissa. Bussilla sama ei onnistu – tarvitaan vaihtoja, odottelua ja kävelyä pysäkille.

Henkilöauto on pääkaupunkiseudun ylivertaisesti kätevin ja nopein kulkuneuvo.

Tähän tulokseen tultiin Helsingin kaupunkisuunnitteluvirastossa, jossa vertailtiin ensi kertaa arjen saavutettavuutta eri liikennevälineillä pääkaupunkiseudulla.
No tämän tietää aika hyvin jokainen joka on pääkaupunkiseudulla asunut tai säännöllisesti käynyt töissä tms. Ei siihen mitään tutkimusta tarvita!

Mutta nyt pisti silmään tuolla toi yksi kommentti "Tietullit ja ruuhkamaksut äkkiä että saadaan joukkoliikenne kannattavammaksi"

No tähänhän tämä suomalainen johtamistyyli kulminoituu... Eli rokotetaan sitä parempaa vaihtoehtoa enemmän että saadaan huonompi vaihtoehto näyttämään pikkusen paremmalta. Kansa jää nettona tappiolle ja valtio voittaa lisää rahaa tullimaksuilla, jota ei kuitenkaan ohjata joukkoliikenteen kehittämiseen. On se hienoo :D

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 25 Marras 2012, 17:03
Kirjoittaja jkk
Pasi kirjoitti:Liittyen "liikenteeseen" Hesarissa juttua:
Autolla hurauttaa pääkaupunkiseudun reunalta toiselle noin puolessa tunnissa. Bussilla sama ei onnistu – tarvitaan vaihtoja, odottelua ja kävelyä pysäkille.

Henkilöauto on pääkaupunkiseudun ylivertaisesti kätevin ja nopein kulkuneuvo.

Tähän tulokseen tultiin Helsingin kaupunkisuunnitteluvirastossa, jossa vertailtiin ensi kertaa arjen saavutettavuutta eri liikennevälineillä pääkaupunkiseudulla.
No tämän tietää aika hyvin jokainen joka on pääkaupunkiseudulla asunut tai säännöllisesti käynyt töissä tms. Ei siihen mitään tutkimusta tarvita!

Mutta nyt pisti silmään tuolla toi yksi kommentti "Tietullit ja ruuhkamaksut äkkiä että saadaan joukkoliikenne kannattavammaksi"

No tähänhän tämä suomalainen johtamistyyli kulminoituu... Eli rokotetaan sitä parempaa vaihtoehtoa enemmän että saadaan huonompi vaihtoehto näyttämään pikkusen paremmalta. Kansa jää nettona tappiolle ja valtio voittaa lisää rahaa tullimaksuilla, jota ei kuitenkaan ohjata joukkoliikenteen kehittämiseen. On se hienoo :D
Tästä ajattelutavasta johtuen monella firmalla menee niin huonosti!

Eilen kehä 3 länteen, rajoitus 100 kmh. ihmettelin miks helvetis jengi vetää 50 kmh ja moni teki äkkinäisiä ohituksia, noh syylliseksi paljastui joku vitun mopoauto oikeanpuoleisella kaistalla, kuskina joku lähi-idän sankari.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 25 Marras 2012, 17:10
Kirjoittaja mattijus
Pasi kirjoitti: Mutta nyt pisti silmään tuolla toi yksi kommentti "Tietullit ja ruuhkamaksut äkkiä että saadaan joukkoliikenne kannattavammaksi"

No tähänhän tämä suomalainen johtamistyyli kulminoituu... Eli rokotetaan sitä parempaa vaihtoehtoa enemmän että saadaan huonompi vaihtoehto näyttämään pikkusen paremmalta. Kansa jää nettona tappiolle ja valtio voittaa lisää rahaa tullimaksuilla, jota ei kuitenkaan ohjata joukkoliikenteen kehittämiseen. On se hienoo :D

http://www.merjakyllonen.fi/blogi/2012/10/03/2" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuonne jopa pyydetään palautetta.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 25 Marras 2012, 17:11
Kirjoittaja Alfissimo
Olen antanut itseni ymmärtää, ettei II-koppaisen Renu Meganen ajovalopolttimoiden vaihto ole kaikkein yksinkertaisin homma, mutta kuinka kauan vaihtoa/vaihdattamista kannattaa viivyttää, että se tuntuu vielä järkevältä säästöltä. Tämä vain tuli mieleeni, kun työmatkalla tullut jo parin viikon ajan monta kertaa, aamulla ja illalla, pimeällä vastaan valkoinen Megane, jossa palaa vain yksi parkki ja sumuvalot. Pitkien toimivuudesta ei tietoa, kun ilmeisen tietoisesti ajaa aina toisen takana, kun näkyvyys ei taida olla kovin hyvä. Siis aivan uskomatonta pelleilyä, varsinkin jos perustuu puhtaaseen säästämiseen, ettei raaskisi viedä huoltoon vaihdettavaksi, jos ei oma osaaminen riitä.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 25 Marras 2012, 18:16
Kirjoittaja Isola
^ Jos se oli ylöjärveläinen? Täällä näyttää olevan joku paikallinen tapa ajaa pimeässä ilman minkäänlaisia valoja, oli ajoneuvo sitten mitä tahansa polkupyörästä pakettiautoon. Sumarien käyttö puhuu vähän tuota vastaan - niiden käyttö säässä kuin säässä on taas tamperelainen tapa :wink:

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 25 Marras 2012, 20:58
Kirjoittaja Hepa
Eilen illalla eräs A-kirjaimella alkavan, luultavasti isukin omistaman pappamobiilin nuorehko kuljettaja oli niin kiireinen, että piti Lempäälässä hieman ennen jäähallia ohittaa F-kirjaimella alkava auto (ei Ferrari) mittarissa n. 70 60 alueella. Ohitus tuli erittäin tyylikkäästi suojatien kohdalla, liikenteenjakajan väärältä puolelta. Oli ilmeisesti kova kiire samaan peliin kuin allekirjoittaneella. Tosin olimme 2 minuuttia hallilla heidän jälkeensä ja koska valitsin par5kkiåpaikan oven vierestä olin ensin hallissa sisällä. :roll: :fist:

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 25 Marras 2012, 21:55
Kirjoittaja insinörtti
Pasi kirjoitti:Liittyen "liikenteeseen" Hesarissa juttua:
Autolla hurauttaa pääkaupunkiseudun reunalta toiselle noin puolessa tunnissa. Bussilla sama ei onnistu – tarvitaan vaihtoja, odottelua ja kävelyä pysäkille.
No tietenkin. Ei joukkoliikenteen tehtävä ole palvella ihmisten liikkumista, vaan ylläpitää hyväksi havaittua kaupunkirakennetta & hintatasoa. Ellei joukkoliikenteen avulla pakkosyötettäisi työmatkalaisia Helsingin keskustaan, sitä uhkaisi näivettyminen pelkäksi turistinähtävyydeksi, kuten muualla maailmassa on kaupunkien keskustoille saattanut käydä.

Siksi poikittaisliikenne on nihkeää, metro kovassa huudossa ja missään nimessä ei voida edes ajatella, ettei aivan kaikki lähi- ja kaukojunat ajaisi ihan sinne keskustan sumppuun, vaikka raiteiden kuormitus on niin tapissa, että yksi ainoa piiputtava juna tai vaihde sotkee aikataulut Tamperetta myöten.

Tynkä-kehä II:n jatkaminen, ei kiitos. Keskustatunneli, ei kiitos. Kehä III:n lisäkaistat, ei kiitos. Häslinki onnistui kähmimään tämän niin, että valtion rahoitus vedettiin pois kehä III:lta ja siirrettiin Länsimetroon, joka on siitä kiva, että se syöttää työmatkalaisia keskustaa elävöittämään.

Rakenteilla oleva kehäratakaan ei ole hurraahuutoja kirvoittanut. Ainakin se on jo tehty selväksi, ettei saa ehdottaa, että mikään muu kuin M-juna (tai millä tunnuksella se sitten aikanaan tuleekaan liikkumaan) tulisi tätä rataa käyttämään. Kyllä se on oikeus ja kohtuus vaatia, että kaikki Kehä III:n ulkopuolelle matkaavat käyvät hakemassa vauhtia keskustasta.

Pikaraitiotie Sipooseen, ei kiitos. Metro se olla pitää, vaikka maksaakin paljon enemmän eikä palvele työmatkaliikennettä, joka ennusteiden mukaan suuntautuu enempi kehäteiden varsille, missä työpaikatkin nykyään ovat.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 04 Joulu 2012, 10:00
Kirjoittaja Albertolli
Upea pysäköinti?
http://sdrv.ms/VhC2La" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 04 Joulu 2012, 11:05
Kirjoittaja Karpo
Käytiin perjantai-iltana maisema-ajelulla vaimokkeen kanssa. Näin erään aika pahan mutkan jälkeen auton ojassa ja pysähdyin luonnollisesti tien varteen ja napsautin hätävilkut päälle. Todettiin että kaikki ovat kunnossa ja auto ei ojasta nouse ilman hinuria, joten tarjosin kyydissä olleille kyydin kotiin (kuski jäi odottelemaan hinausautoa).
Matkalla kyytiläiset sanoivat että joku oli ajanut pysähtymättä heidän ohitseen! :shock:

Kuinka itsekeskeisiä ihmiset oikein voivat olla? Auto on ojassa keskellä metsää, ulkona on -12 astetta, lunta tulee taivaan täydeltä ja ihmiset värjöittelevät ulkona juhlapuvut päällä (olivat tulossa häistä) ja joku ajaa pysähtymättä ohi?! Uskomatonta touhua! :evil:

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 04 Joulu 2012, 11:27
Kirjoittaja Alfissimo
Tuo on niin totta, itse jatkan matkaa vain, jos selkeästi on jo apua paikalla. Kuten esim. reilu kuukausi sitten ensilumien aikana oli ojassa kyljellään auto, mutta oli jo autoja mm. kuorma-auto pysähtyneenä ja tarkistamisen jälkeen katsoin hyvällä omatunnolla voivani jatkaa matkaa.

Tähän auttamattomuusilmiöön lievempänä esimerkkinä ihmisten valtava hämmästyneisyys, kun on selkeästi ongelmia auton kanssa ja tarjoan apua. Itselläni esim. kaapelit ja perustyökalut aina matkassa, joten jotain voisi saadakin aikaiseksi.
Omakohtaisena esimerkkinä viimetalvinen episodi, kun naiskuskin tuoreen Avensiksen pysäytytin ja umpeen jäätyneen takavanteen/-jarrut avasin. Vei itseltä sen reilu puoli tuntia, mutta nyt sillä Tojotalla pystyi ajamaan varovasti kotiin ja rengasliikkeeseen, kun laahaava rengas olisi kohta pettänyt.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 04 Joulu 2012, 18:07
Kirjoittaja gYdEbUh
Olin vähän aikaa sitten Lahden Salessa ja kysyin kassalta tietääkö milloin lähtee bussi Vääksyyn. (23km)
Sitten edessäni ollut ukko sanoi että on menossa Vääksyn ohi tuletko kyytiin, heitti himaan eikä halunnut mitään korvaukseksi :)

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 04 Joulu 2012, 19:16
Kirjoittaja Karpo
Alfissimo kirjoitti:Tuo on niin totta, itse jatkan matkaa vain, jos selkeästi on jo apua paikalla. Kuten esim. reilu kuukausi sitten ensilumien aikana oli ojassa kyljellään auto, mutta oli jo autoja mm. kuorma-auto pysähtyneenä ja tarkistamisen jälkeen katsoin hyvällä omatunnolla voivani jatkaa matkaa.

Tähän auttamattomuusilmiöön lievempänä esimerkkinä ihmisten valtava hämmästyneisyys, kun on selkeästi ongelmia auton kanssa ja tarjoan apua. Itselläni esim. kaapelit ja perustyökalut aina matkassa, joten jotain voisi saadakin aikaiseksi.
Omakohtaisena esimerkkinä viimetalvinen episodi, kun naiskuskin tuoreen Avensiksen pysäytytin ja umpeen jäätyneen takavanteen/-jarrut avasin. Vei itseltä sen reilu puoli tuntia, mutta nyt sillä Tojotalla pystyi ajamaan varovasti kotiin ja rengasliikkeeseen, kun laahaava rengas olisi kohta pettänyt.
Olen minäkin ajanut vaan kun olen nähnyt että apua on paikalla. Kyllä ne auttajat sitten pysäyttää jos lisäapua kaipaa, mutta ei tulisi mieleenkään ajaa muuten ohi.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 05 Joulu 2012, 15:33
Kirjoittaja alamajy
Tuli Lappeenrannassa yksityiseltä valvontamaksu. Lapussa lukee hienosti "Yksityisoikeudellinen valvontamaksu", 40 euroo, kiits !
Tein heti reklamaation. Pitää katsoa mitä se oikein auttaa.
Pitääkö näitä maksaa?

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 05 Joulu 2012, 18:46
Kirjoittaja alamajy
^Juu. Valmis olen maksamaan, ei siinä mitään.
Auto ei kyllä ollut pelastustiellä, vaan sen vieressä olevalla autojen parkkipaikaksi tehnyllä levennyksellä...

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 05 Joulu 2012, 18:57
Kirjoittaja gYdEbUh
Venasin just tuolla saman Salen bussipysäkillä reilu puoli tuntia dösää. Bussi pysähtyy, menen sisään, selitän mihin olen menossa ja ojentamassa rahaa, kun kuskin naamalle tule outo ilme ja sanoo että joku savuaa.
Mentiin sitten kattomaan mosaa ja se näytti vähän keittävän. Vajaan puolen tunnin odotus ja korvauslinkulla Vääksyyn (23km) Eipä maksanut senttiäkään kyyti, en kysynyt olisiko pitänyt.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 05 Joulu 2012, 20:44
Kirjoittaja Aquatica
alamajy kirjoitti:^Juu. Valmis olen maksamaan, ei siinä mitään.
Auto ei kyllä ollut pelastustiellä, vaan sen vieressä olevalla autojen parkkipaikaksi tehnyllä levennyksellä...
Pysäköinninvalvonnanhan täytyy pystyä aukottomasti osoittamaan, että auto on väärin pysäköity. Myöskin niiden lie pitänee pystyä todistamaan ajaja - yksityisellä puolella, siis.