Sivu 40/97

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 19 Syys 2015, 10:05
Kirjoittaja Giallo Pozzuoli
^ No laitapas ne linkit niistä löytämistäsi uutisista joissa joku muu automerkki on kärähtänyt samanlaisesta ohjelmallisesta manipuloinnista. kiitos. Joe ei nyt kuitenkaan mutuilulla mennä.

Sitä en kiistä etteikö noi ilmoitetut kulutuslukemat olisi merkillä kuin merkillä alakanttiin ilmoitetut. Mutta keinoissa millä siihen on päästy on enemmän vaihtelua, toiset törkeämpiä kuin toiset.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 19 Syys 2015, 10:10
Kirjoittaja Finest
Mitä autolehtiä tulee selailtua, niin koeajolenkkien kulutus on lähimpänä kaupunkikulutusta.
Eli karkeasti yleistäen normin kaupunkikulutus ~ keskikulutus normaalikäytössä.
^^Giulietassasi siis toteuma +4 dl.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 19 Syys 2015, 10:13
Kirjoittaja mattijus
Jos mittaustapa on standardi ja etukäteen tiedossa, olisi tyhmää jättää tuote optimoimatta mittausta ajatellen.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 19 Syys 2015, 11:49
Kirjoittaja Aquatica
^
Tämä.

Volkkari on tosiaan ilmeisesti ensimmäinen (ainoa?), kuka kärähtänyt suoranaisesta _huijaamisesta_.
Softan asetukset muuttuu sen perusteella, onko testiolosuhteet vaiko normaalit olosuhteet.

TIETTÄVÄSTI yleisesti ollut niin, että softa on optimoitu testiä ajatellen. Mitä vähemmän optimoitu testiä varten, sen "parempi" se on oikeassa ajossa - mutta kalliimpi päästöjen vuoks. Jne.
Esim. ns. superautot ei varmasti ole optimoitu testiä varten. Nekin voitaisiin, jos oikeasti haluttaisiin. Käytännössä tuleva Giulia vaikuttaa olevan "semisuperauto", jossa on ainakin jonkin verran testiin optimoitu kun päästöt alta 200g/km...

Eli ero tässä tapauksessa:
VW on epäiltynä siitä, että on kaksi eri softaa (käytännössä). Toinen on testisofta, toinen on normisofta. Normisofta on "hyvä ja kiva ajaa" kun testisofta on "perse ajaa, mutta päästöt pienet" -> hinta halvempi.

Muut:
Yksi softa, jossa testiolosuhteet on optimoitu - heikentää livemaailman suorituskykyä, mutta kaventanee eroa testiolosuhteiden ja todellisen ajon välillä.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 19 Syys 2015, 12:48
Kirjoittaja insinörtti
Aquatica kirjoitti: Muut:
Yksi softa, jossa testiolosuhteet on optimoitu - heikentää livemaailman suorituskykyä, mutta kaventanee eroa testiolosuhteiden ja todellisen ajon välillä.
Siis kaikki huijaa. Kaikilla on käytössä softa, joka päästötestin kaltaisessa tilanteessa toimii vähän eri tavalla kuin muussa ajossa.

Edit: Ja ne keinot... en usko, että kannattaa tehdä softaa tyyliin "ahaa, kaasupoljonta pidetään 15 % painettuna = nyt lie testi käynnissä, otanpa käyttöön perseilysoftan, joka säästää bensaa vähentämällä tehoa". Ja sitten polkimen ollessa painettuna 13 tai 17 % auto pelaa normaalisti?

Kiihdytyksethän tehdään testissä kovin hitaasti ja vakiokiihtyvyydellä, tarkasti määrättyjen ramppien mukaan. Plus vaihdot juuri tietyssä nopeudessa ja tietyllä kellonlyömällä (johtuen vakioidusta kiihtyvyydestä). Tästä sen testin tunnistaa, mutta tunnistusohjelman pitää olla suht monimutkainen = ihan tarkoituksella tehty.

Ja mitäpä huijauksia voidaan tehdä? Tällaisilla lähtisin itse liikkeelle:
- käytetään renkaina kitkarenkaita, kiinalaisia mustia ja melkein pyöreitä, ihan mitä vaan, millä on alhainen vierintävastus
- rengaspaineena soppeli 3 bar
- tankissa bensaa 2 l ja kaikki nesteet alarajalla (painoa pois)
- auton tunnistaessa testiohjelman tiputetaan latausjännite alas -> ei laturista kuormaa moottorille, koko testi ajetaan akun varassa
- akkujännitteen valvonta pois päältä, sammutusautomatiikkaa käytetään joka välissä, vaikka akku ottaisikin kipeetä
- jos laturin toimintaa ei voi peukaloida, niin sitten tiputetaan ainakin kaikki lisälämmittimet, ohjaustehostin ja ABS pois päältä ... testi ajetaan rullilla, joten moinen ei haittaa

Edit2: ja nykyautoissahan pellin alta löytyy 100-120 A laturi. Kertaa 14,4 V = 1,4-1,7 kW. Sähkötehoa. Laturin akselia pitää veivata n. 2 kW teholla, koska hyötysuhde ei ole 100 %. Moottoria kuormitetaan vieläkin enemmän, koska kiilahihnavälityskin vaatii osansa. Aletaan olla samoissa tehoissa, mitä tarvitaan auton liikutteluun alhaisilla nopeuksilla.

Pelkästään moottorinohjausta peukaloimalla tätä ei tehdä. Jos olisi olemassa hattutemppu, mikä pienentää kulutusta 30 % = parantaa hyötysuhdetta yli 40 %, tämä olisi käytössä aina ja kaikkialla. Vaikka käyttöominaisuudet vähän kärsisikin.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 19 Syys 2015, 13:23
Kirjoittaja Aquatica
^
Siis tietenkin.

Mutta tekstistä ja muista lähteistä päätellen volkkarilla on kaksi erillistä softaa. Eikä yksi ja sama softa, joka on vaan optimoitu tietyssä tilanteessa toimivaan tietyllä tapaa.
Koska jos softa vaan optimoidaan tiettyyn tilanteeseen paremmaksi, se toimii muuallakin - mutta huonommin.
Jos softa tehdään vain yhtä tilannetta varten, se ei oikeasti toimi lainkaan muualla. Tässä tiettävästi se ero. Ainakin jenkkien väittämän perusteella.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 20 Syys 2015, 11:33
Kirjoittaja mutt
Giallo Pozzuoli kirjoitti:^ No laitapas ne linkit niistä löytämistäsi uutisista joissa joku muu automerkki on kärähtänyt samanlaisesta ohjelmallisesta manipuloinnista. kiitos. Joe ei nyt kuitenkaan mutuilulla mennä.

Sitä en kiistä etteikö noi ilmoitetut kulutuslukemat olisi merkillä kuin merkillä alakanttiin ilmoitetut. Mutta keinoissa millä siihen on päästy on enemmän vaihtelua, toiset törkeämpiä kuin toiset.
No Hyundai ja Kia:
http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/ ... 415285/304
VAG:n tapauksessa kyse ei kuitenkaan ole kulutusmittauksissa, vaan päästömittauksissa huijaamisesta.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 20 Syys 2015, 11:39
Kirjoittaja mutt
mattijus kirjoitti:Jos mittaustapa on standardi ja etukäteen tiedossa, olisi tyhmää jättää tuote optimoimatta mittausta ajatellen.
Jep, paperilla jos näytetään kilpailijoita huonommalta, niin autot jää varastoon, ja verottaja rankaisee auton ostavia. Mullahan tuossa Lybrassa on bigfootin kokoinen hiilidioksidijalanjälki paperilla (238g/km), mutta käytännön kulutus jää varsin helposti alle ilmoitetun. 2000-luvun alussa kun italialaiset ei vielä olleet heränneet tuohon mittaustilanteiden optimointiin.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 21 Syys 2015, 12:28
Kirjoittaja Vainio
No nyt pääsi johtajat selittelemään ekotekoja ja teknistä etumatkaa :-D
http://www.iltalehti.fi/autot/2015092120392279_au.shtml

Oisko muuten kellään ko. konsernin AEB koneen jakohihnan vaihto-ohjeita Elsasta tai autodatasta?
Jakoremmistä oli poistunut pari hammasta eikä mahda jako olla enää ihan 100% kohdallaan.
Ajoitusmerkit on aika suurpiirteiset ja siksi tarttis löytää ohjeet miten ko. myllyn ajoitus laitetaan oikeaoppisesti kohdalleen.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 21 Syys 2015, 13:49
Kirjoittaja Jakke
Ehdottaisin, että kaikilta VW:n huijausdieselin ostaneilta peritään maksamatta jäänyt autovero jälkikäteen, todellisten päästöjen mukaan. 8) Perään vois sitten heittää vaikka veropetossyytettä yms.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 21 Syys 2015, 13:50
Kirjoittaja mattijus
Jakke kirjoitti:Ehdottaisin, että kaikilta VW:n huijausdieselin ostaneilta peritään maksamatta jäänyt autovero jälkikäteen, todellisten päästöjen mukaan. 8) Perään vois sitten heittää vaikka veropetossyytettä yms.

Taitaa Ameriikan Yhdysvalloissa perittävä osuus olla suurinpiirtein $0 :lol:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 21 Syys 2015, 13:53
Kirjoittaja Jakke
mattijus kirjoitti:
Jakke kirjoitti:Ehdottaisin, että kaikilta VW:n huijausdieselin ostaneilta peritään maksamatta jäänyt autovero jälkikäteen, todellisten päästöjen mukaan. 8) Perään vois sitten heittää vaikka veropetossyytettä yms.

Taitaa Ameriikan Yhdysvalloissa perittävä osuus olla suurinpiirtein $0 :lol:
Tjaah että euroversiot on rehellisellä softalla? No höh ja heh.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 21 Syys 2015, 13:56
Kirjoittaja Jakke
Muiden merkkien murheista ja vieläpä VW:stä puheen ollen: Naapurin sedän Passatista tipahti moottori hidastetöyssyn yli kävelyvauhtia ajaessa. Kyseessä siis vm. 2009 bensavehje. Ei se ihan tielle pudonnut, mutta sellaisen 10cm alaspäin kuitenkin. Kolme pulttia poikki. Huoltomiehen mukaan kyseessä ns. tyyppivika. :shock:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 21 Syys 2015, 14:04
Kirjoittaja h_lauri
^Niinkuin sekin, että jonkin kolhvin öljypohja ruostui, koska sitä ei ollut vahattu säännöllisesti. Sukupolvea en muista, oisko jokin 90-luvun? ...tai urbaanilegenda, volsuthan ovat niin lähellä premiumia kuin olla voi.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 21 Syys 2015, 15:08
Kirjoittaja Giallo Pozzuoli
Suomen verottaja kiinnostui jo aiheesta

Kalliiksi on huijaus käymässä, puoleenpäivään mennessä pörssikurssista oli sulanut jo 20% (~15 miljardia €) ja vetänyt muidenkin saksalaismerkkien osakkeet alamäkeen.

Huijaukset koskee ilmeisesti vain VAG:n 2-litraisia dieselmoottoreita. Kalifornian päästörajoitukset on olleet kautta aikojen maailman tiukimmat - sen takiahan Alfoihinkin aikoinaan asennettiin Spica-ruiskut webereiden sijaan USA:n vientimärkkinoille. EU-mittaukset on löperömpiä kuin USA:n ja etenkin Kalifornian. mutta olisko VAG: Moon moottorinohjauksessa eri softa EU:n ja USA:n markkinoille? Moottorit on kuitenkin varmaan ihan samat.


Muuten, mitenhän TM kommentoi Das Auton viimeisiä edesottamuksia tulevissa numeroissaan..eipä oo nettiversiossa katsottu asiaa uutisoinnin arvoiseksi vielä.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 21 Syys 2015, 15:11
Kirjoittaja Jakke
Giallo Pozzuoli kirjoitti:Suomen verottja kiinnostui jo aiheesta
Haa! Verokarhu lukee selvästikin alfabbs:ää 8)

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 21 Syys 2015, 15:16
Kirjoittaja Tazio
Giallo Pozzuoli kirjoitti:Suomen verottja kiinnostui jo aiheesta

Kalliiksi on huijaus käymässä, puoleenpäivään mennessä pörssikurssista oli sulanut jo 20% (~15 miljardia €) ja vetänyt muidenkin saksalaismerkkien osakkeet alamäkeen.

Huijaukset koskee ilmeisesti vain VAG:n 2-litraisia dieselmoottoreita. Kalifornian päästörajoitukset on olleet kautta aikojen maailman tiukimmat - sen takiahan Alfoihinkin aikoinaan asennettiin Spica-ruiskut webereiden sijaan USA:n vientimärkkinoille. EU-mittaukset on löperömpiä kuin USA:n ja etenkin Kalifornian. mutta olisko VAG: Moon moottorinohjauksessa eri softa EU:n ja USA_n markkinoille? Moottorit on kuitenkin varmaan ihan samat.


Muuten, mitenhän TM kommentoi Das Auton viimeisiä edesottamuksia tulevissa numeroissaan..eipä oo nettiversiossa katsottu asiaa uutisoinnin arvoiseksi vielä.
Minusta tässä on kyseessä puhtaasti kauppapoliittinen liike jolla teknisesti edistyksellisiä mootoreita rakentamaan kyvytön Yhdysvaltain autoteollisuuskapitalisti hyökkää viattoman saksalaisinsinöörin kimppuun.

-Tazio

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 21 Syys 2015, 15:17
Kirjoittaja Giallo Pozzuoli
^^ Tai ainakin Helsingin uutisten toimittaja.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 21 Syys 2015, 15:54
Kirjoittaja Aquatica
JA ei pidä unohtaa, että eikös Jenkeissä katsota nimenomaan NOxeja, kun täällä se on CO2? Siinä on aika mittava ero mittaustavassakin jo.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 21 Syys 2015, 18:36
Kirjoittaja Jiitee
Tazio kirjoitti:
Giallo Pozzuoli kirjoitti:Suomen verottja kiinnostui jo aiheesta

Kalliiksi on huijaus käymässä, puoleenpäivään mennessä pörssikurssista oli sulanut jo 20% (~15 miljardia €) ja vetänyt muidenkin saksalaismerkkien osakkeet alamäkeen.

Huijaukset koskee ilmeisesti vain VAG:n 2-litraisia dieselmoottoreita. Kalifornian päästörajoitukset on olleet kautta aikojen maailman tiukimmat - sen takiahan Alfoihinkin aikoinaan asennettiin Spica-ruiskut webereiden sijaan USA:n vientimärkkinoille. EU-mittaukset on löperömpiä kuin USA:n ja etenkin Kalifornian. mutta olisko VAG: Moon moottorinohjauksessa eri softa EU:n ja USA_n markkinoille? Moottorit on kuitenkin varmaan ihan samat.


Muuten, mitenhän TM kommentoi Das Auton viimeisiä edesottamuksia tulevissa numeroissaan..eipä oo nettiversiossa katsottu asiaa uutisoinnin arvoiseksi vielä.
Minusta tässä on kyseessä puhtaasti kauppapoliittinen liike jolla teknisesti edistyksellisiä mootoreita rakentamaan kyvytön Yhdysvaltain autoteollisuuskapitalisti hyökkää viattoman saksalaisinsinöörin kimppuun.

-Tazio
Samaa mieltä. Japsit Toyota etunenässä kärsineet samasta monissa eri yhteyksissä. Viime aikoina vähemmän kun USA:ssa valmistetaan kohta enemmän Toyotia kuin emämaassa... :roll:

JT

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 21 Syys 2015, 20:47
Kirjoittaja ORBITA
Tässä tämä VAGmaailman juttu. http://tekniikanmaailma.fi/autot/volksw ... sa-usassa/

Dieselin puhtaus onkin vain ohjelman pätkä moottorinohjauslaatikossa ja kukahan kärähtää seuraavaksi? Alfa/Fiat ei jenkkeihin dieseleitä ole myynyt, niin ei tarvetta optimoinnille?

Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 21 Syys 2015, 21:14
Kirjoittaja Tazio
Jiitee kirjoitti:
Tazio kirjoitti:
Giallo Pozzuoli kirjoitti:Suomen verottja kiinnostui jo aiheesta

Kalliiksi on huijaus käymässä, puoleenpäivään mennessä pörssikurssista oli sulanut jo 20% (~15 miljardia €) ja vetänyt muidenkin saksalaismerkkien osakkeet alamäkeen.

Huijaukset koskee ilmeisesti vain VAG:n 2-litraisia dieselmoottoreita. Kalifornian päästörajoitukset on olleet kautta aikojen maailman tiukimmat - sen takiahan Alfoihinkin aikoinaan asennettiin Spica-ruiskut webereiden sijaan USA:n vientimärkkinoille. EU-mittaukset on löperömpiä kuin USA:n ja etenkin Kalifornian. mutta olisko VAG: Moon moottorinohjauksessa eri softa EU:n ja USA_n markkinoille? Moottorit on kuitenkin varmaan ihan samat.


Muuten, mitenhän TM kommentoi Das Auton viimeisiä edesottamuksia tulevissa numeroissaan..eipä oo nettiversiossa katsottu asiaa uutisoinnin arvoiseksi vielä.
Minusta tässä on kyseessä puhtaasti kauppapoliittinen liike jolla teknisesti edistyksellisiä mootoreita rakentamaan kyvytön Yhdysvaltain autoteollisuuskapitalisti hyökkää viattoman saksalaisinsinöörin kimppuun.

-Tazio
Samaa mieltä. Japsit Toyota etunenässä kärsineet samasta monissa eri yhteyksissä. Viime aikoina vähemmän kun USA:ssa valmistetaan kohta enemmän Toyotia kuin emämaassa... :roll:

JT

Oiskohan JT aika säätää sarkasmitutka? :)

-Tazio


Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 21 Syys 2015, 21:43
Kirjoittaja palkus
^mulla viimeinen intiaani kanootissa soitti kelloja kohdasta: "teknisesti edistyksellisiä moottoreita rakentamaan kyvytön" :wink:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 22 Syys 2015, 08:15
Kirjoittaja Jiitee
^^ nahh... ei tarvitse :wink:

Kauppapolitiikkaahan jenkit aina ovat osanneet harjoittaa omien, isojen sisämarkkinoiden tukemiseksi.
Miettikäähän Suomi-firmojen kohtaloa ( Enso, Nokia). Toki oliko ko. firmoilla tuotteet ja strategiat kunnossa niin se on toinen juttu.
Ja auton moottorit ja USA... V8 ja Tesla-sähkömylly... ei kovin hyvä CV
Mutta esim. lentokonemoottoreita jenkit osaavat tehdä. Samoin avaruustekniikkaa.

Riiselit ovat jenkeille kova pala, koska maa on niin pitkään elänyt gasolla....Saksa ja Italia ovat
eittämättä reilusti edelllä riisseliteknologiassa vrt. rapakon takaiseen tuotantoon.

jt

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 22 Syys 2015, 10:04
Kirjoittaja Tazio
Jiitee kirjoitti:
Riiselit ovat jenkeille kova pala, koska maa on niin pitkään elänyt gasolla....Saksa ja Italia ovat
eittämättä reilusti edelllä riisseliteknologiassa vrt. rapakon takaiseen tuotantoon.

jt
Cummins?
Detroit Diesel?
Dmax?
Catepillar?

Ehkä olisi joskus syytä lukea muutakin kuin Toyota-viestiä :)

-Tazio

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 22 Syys 2015, 10:57
Kirjoittaja palkus
Tai Käytännön Kia-mies lehteä. :)

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 22 Syys 2015, 11:14
Kirjoittaja lerppu
Amerikkalainen V8 on palkkatöillä itseään ja perhettään elättävän ihmisen lippu oikeisiin murinoihin.
Pirun hienoja koneita jo vaikka kuinka helkkarin kauan. Vaikka itsellä N* käsiin levisikin, silti tätä mieltä (edellinen omistaja laiminlyönyt huollot täysin perusteellisesti ja konsistentisti - alumiinilohkossa jäähdytysnesteet pitää vaihtaa säännöllisesti).

Nyt on tosiaan hankala ymmärtää argumenttia tai sen perusteluja amerikkalaisten taidottomuudesta internal combustion enginen rakentamisessa...

(Referenssiksi, kaksi Toyotan pikkunelikkoa myös levinnyt syliini, Celicasta pienillä kilsoilla männätappi poikki ja kiertokanki romuksi sekä kiertokangen laakerit, samalla kansi otti osumaa - suht hintava remppa syntyi tästä...)

Noista paholaisenmehua litkivistä laitteista sen enempää osaa sanoa. Mutta ei toi oma Bimmeri nyt hirveesti luottoa herättele: joka kerta kun käynnistän, niin kuuntelen että joko on ketju venähtänyt (ei vielä - kop kop puuta)!

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 22 Syys 2015, 11:53
Kirjoittaja Vito
Tazio kirjoitti:Dmax
Duramax/D-max koneisiin tietotaito ostettiin Isuzulta ja olikohan ainoastaan 4,5l omaa tuotantoa ja jota ei vieläkään ole saatu markkinoille :wink:
http://duramaxhub.com/45-duramax.html

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 22 Syys 2015, 12:07
Kirjoittaja Tazio
Vito kirjoitti:
Tazio kirjoitti:Dmax
Duramax/D-max koneisiin tietotaito ostettiin Isuzulta ja olikohan ainoastaan 4,5l omaa tuotantoa ja jota ei vieläkään ole saatu markkinoille :wink:
http://duramaxhub.com/45-duramax.html
Virkistpäpä muistiani: Kenen kanssa se Isuzu onkaan ollut yhteistyössä vuodesta 1971? Jatkokysymys: mihinköhän suuntaan tekninen osaaminen on tuossa yhteistyössä valunut? Korean poika joka siihen asti on rakentanut lisenssi Wolseleyta ja Hillman Minxia on opettanut jänkkiä miten rakennetaan dieselkoneita?
Eihän esim. GM:n nakuilla ollut tuohon päivään mennessä voitettu kuin kaksi maailmansotaa :)

EDIT: ja niin tai näin. Joka tapauksessa väite, ettei väärällä puolella Atlantia olisi diesel-osaamista on IMO kohtalaisen älytön. Taattua Toyota-viesti ja Vaginan Maailma kamaa.

EDIT II: Iski pieni epäilys. Eiös ainakin ns. Liberty truck ja Dodgen light truck WWI:ssa olleet bensakoneita?
Late ja muut militäärihistoria-miehet nyt apuun!
Eli voipi hyvin olla, että hunnit saivat pataan kipinäsytytteisten voimin. Näin ollen väitteeni jänkkien diesel-historiasta tuossa edempänä saattaa olla hieman liioiteltu. Sovitaan, että luin sen Chevy-magazinesta :)


-Tazio

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 22 Syys 2015, 12:13
Kirjoittaja h_lauri
Ja osaaminen levisi Oldsmobile Delta 88:ssa? Sikäli kuin muistan ei ollut mikään jymymenestys? Joo en tunne autoalaa(kaan) yhtään.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 22 Syys 2015, 12:22
Kirjoittaja Tazio
h_lauri kirjoitti:Ja osaaminen levisi Oldsmobile Delta 88:ssa? Sikäli kuin muistan ei ollut mikään jymymenestys? Joo en tunne autoalaa(kaan) yhtään.
Joo, ei ollut ei. Tosin faktat kertovat, että kone itsessään ei ollut mikään täysi susi. Taisi olla suunnilleen samaa sarjaa kuin muut aikalaisensa (MB:n padat poislukien) noin kestävyyden kannalta. Etenkin suht. nopeaan tulleen DX-päivityksen jälkeen.

Käytöominaisuuksiltaanhan tuo oli sen 10 vuotta euro-dieseleitä edellä.
Se kaikkien tietämä totuus, että tuo on 350 bensalohko ei muuten myöskään pidä paikkaansa.

Maine meni kiistämättä heti kättelyssä, Oldsmobile-miehestä Jänkeissä ei tullut diesel-miestä. Vielä vähemmän Cadillac-miehestä. Suomessa taksiäijäthän rikkoivat noita tahallaan, siis oikeasti tahallaan, kun maahantuoja yritti pelastaa tilannetta sen enempää kyselemättä.

Toinen ongelma taisi olla lasahtavat automaattilaatikot, härmä-versio kun ei ollut tarkoitettu tyhjäkäytettäväksi tuntitolkulla kopin nurkalla. Siihen olisi build-sheetistä käsittääkseni löytynyt ratkaisu, mutta kuka se nyt noita varusteita ja optioita tilaillessaan lukee ;)

-Tazio

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 22 Syys 2015, 14:19
Kirjoittaja Jiitee
Tazio kirjoitti:
Jiitee kirjoitti:
Riiselit ovat jenkeille kova pala, koska maa on niin pitkään elänyt gasolla....Saksa ja Italia ovat
eittämättä reilusti edelllä riisseliteknologiassa vrt. rapakon takaiseen tuotantoon.

jt
Cummins?
Detroit Diesel?
Dmax?
Catepillar?

Ehkä olisi joskus syytä lukea muutakin kuin Toyota-viestiä :)

-Tazio
Eikös me puhuttu henkilöautoista tässä lähinnä.
Ja Toyotia on tällä hetkellä perheellä 0 kpl... :wink:

Ja jos dieselhenkilöautoa , varsinkin tuoreehkoa katselisin, niin suuntaisin katseeni
ei Toyotaan eikä Kiaan vaan auton syntysijoille päin Benz-leiriin...
tosin nyt ei ole mitään tarvetta , sen verran hienosti Alfa-JTD pelittää.

Jt

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 22 Syys 2015, 14:33
Kirjoittaja jaacco
Hienoa tässä olisi jos tämän myötä vihdoin euroopassakin pantaisiin dieseleiden karmealle saastutukselle stoppi. On ollut ihan käsittämätöntä miten korruptoituneet EU-virkamiehet ovat lakaisseet vuodesta toiseen typen oksidipäästöt maton alle autoteollisuuden lobbareiden voitelemina. Amerikassa tämä(kin) on paremmin.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 22 Syys 2015, 15:30
Kirjoittaja Tazio
jaacco kirjoitti:Hienoa tässä olisi jos tämän myötä vihdoin euroopassakin pantaisiin dieseleiden karmealle saastutukselle stoppi. On ollut ihan käsittämätöntä miten korruptoituneet EU-virkamiehet ovat lakaisseet vuodesta toiseen typen oksidipäästöt maton alle autoteollisuuden lobbareiden voitelemina. Amerikassa tämä(kin) on paremmin.
Eihän se nyt noin ole! Johan tässäkin ketjussa on todettu, että tässähän on kyseessä vain kauppapoliittinen veto jolla moottoreita rakentamaan kykenemättömät amerikkalaiset suojaavat kotimarkkinoitaan. Käytännössähän tämä tapahtuu rankaisemalla ylivoimaista tekniikkaa tuottavia valmistajia ihmeellisin tekosyin

-Tazio

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 22 Syys 2015, 15:33
Kirjoittaja Shuttle
VAGin kurssi tipahti sellaiset ~15% lisää eiliseen nähden. Monta kymmentä miljardia firmasta nyt suli parissa päivässä?

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 22 Syys 2015, 15:39
Kirjoittaja lerppu
Kiinni jäämiseen johtaneessa yksityisessä testissä oli 2 Kansanautoa ja 1 Bimmeri X5. Kyseessä oli eurooppalainen firma, joka USA:ssa julkaistujen moottoripäästötietojen innoittamana lähti testaamaan autoja, tarkoituksena markkinoida EU alueelle puhtaampaa autoilua! (Siis ituhipit asialla, agendana edistää kyseisten Volkkareiden euroopan myyntiä, verrokkina hirmupäästöinen Bimmeri.) Noh, Bimmeri osui ilmoitettuihin typenoksidin arvoihin, Volkkarit ylitti 35-50 kertaisesti, rasituksesta riippuen.
ituhipit kauhistui, siis jo vuonna 2014 tapahtui tämä. Ilmoitti viranomaisille, jotka kuullustelivat VAGinaattoreita. Nämä selittelivät kaikenlaista aikansa, kunnes kolonialistit ilmoittivat ettei näillä spekseillä myydä Volkkaria 2016 siirtokunnissa! Myönsi sitten Volkkari tilanteen. Tähän on tultu.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 22 Syys 2015, 15:50
Kirjoittaja Raimo Miettinen
Shuttle kirjoitti:VAGin kurssi tipahti sellaiset ~15% lisää eiliseen nähden. Monta kymmentä miljardia firmasta nyt suli parissa päivässä?
Vuoden alusta tultu huimaa kyytiä alaspäin.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 22 Syys 2015, 16:01
Kirjoittaja Vainio
Shuttle kirjoitti:VAGin kurssi tipahti sellaiset ~15% lisää eiliseen nähden. Monta kymmentä miljardia firmasta nyt suli parissa päivässä?
Täytyy kyllä myöntää, että en olisi ikinä arvannut miten vakavat seuraamukset moisella kikkailulla on volsulle.
Jotenkin pitänyt itsestään selvyytenä ettei autojen ekoilu imagon rakentamiseen suhtauduttaisi näin vakavasti.
Kai sitä sitten ihan oikeasti kuvitellaan, että jotkut numerot paperilla pelastaa ilmastonmuutokselta.

Jos noita päästöjä oikeasti haluaisi joku pienentää niin eiköhän uuden ekoauton pitäisi painaa 200kg sen sijaan, että painoa on liki 2 tonnia ja renkaat muistuttaisi enneminkin fillarin kumeja kuin painoteloja :lol:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 22 Syys 2015, 16:13
Kirjoittaja Tazio
Vainio kirjoitti:
Täytyy kyllä myöntää, että en olisi ikinä arvannut miten vakavat seuraamukset moisella kikkailulla on volsulle.
Jotenkin pitänyt itsestään selvyytenä ettei autojen ekoilu imagon rakentamiseen suhtauduttaisi näin vakavasti.
Kai sitä sitten ihan oikeasti kuvitellaan, että jotkut numerot paperilla pelastaa ilmastonmuutokselta.
Voi olla, että näin se ylivoimaista osaamistaan esittelevä saksalaisinsinöörikin ajatteli :)

Tuostahan tässä ei ole ollenkaan kyse. Kyse on siitä, että on tietoisesti _huiputettu_ valtion instanssia.
Ei 'kaunnisteltu' jotain päästömäärää tai pelastettu puita markkinoinnilla. Tästä ei pääse yli juottamalla eu-virkamiehiä, VAG Mailman toimittajia ja toistamalla teknistä etumatkaa markkinoinnissa.

Pörssiarvosta suli eilen 20%, tänään on sulanut toinen 20%, saa nähdä jatkuuko lasku vielä huomennakin.
Toivon, että arvosta häviäisi vaikka pyöreät 80% Oppisivat varmaaan olemaan ja tämä panisi myös mahdolliset muut ketkut siivoamaan äkkiä pesänsä kuntoon.

Joka tapauksessa Audi-miehen päivät Volkkarin johdossa lienevät luetut ja lisää lunta tulee tupaan kun noita ensimmäisiä joukkokanteita ryhdytään puimaan.

Vaikka lienenkin alfabbs:n virallinen VAG-fan boy on kyyti nyt Wolfsburgissa niin kylmää, että melkein sääliksi käy. Mutta sitä saa mitä tilaa.

-Tazio

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 22 Syys 2015, 16:19
Kirjoittaja Vainio
^Kaippa sitä painetta moisen hässäkän luomiseen on tultava isommaltakin joukolta. Varsinkin ameriikassa.
Pelkistä valtion virkamiehistä olisi selvinnyt juottamalla, syöttämällä ja ******malla :-D

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 22 Syys 2015, 16:24
Kirjoittaja Tazio
Vainio kirjoitti:^Kaippa sitä painetta moisen hässäkän luomiseen on tultava isommaltakin joukolta. Varsinkin ameriikassa.
Pelkistä valtion virkamiehistä olisi selvinnyt juottamalla, syöttämällä ja ******malla :-D
Ongelma lienee se, että toisin kuin koto germaniassa VW ei satu omistamaan USA:n tai Kalifornian hallituksia :) :)

Mutta noinhan se vapaassa markkinataloudessa menee. Yrityksen arvo perustuu oletettuun tuottoon. Olettu tuotto perustuu vanhaan näyttöön ja luottoon tulevasta.

Silmään kuseminen ei ole hyvä tapa kasvattaa luottamusta.

-Tazio

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 22 Syys 2015, 16:33
Kirjoittaja Jiitee
http://www.theguardian.com/business/liv ... iness-live

Kappas , Sipilän Jussikin päässyt tässä valittamaan "huiputtavaa" virka-Audiaan Merkelille.... :wink:
kaikkiaan mielenkiintoinen keitos.

Jt

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 22 Syys 2015, 17:51
Kirjoittaja unknown
Tazio kirjoitti:
Vainio kirjoitti:
Täytyy kyllä myöntää, että en olisi ikinä arvannut miten vakavat seuraamukset moisella kikkailulla on volsulle.
Jotenkin pitänyt itsestään selvyytenä ettei autojen ekoilu imagon rakentamiseen suhtauduttaisi näin vakavasti.
Kai sitä sitten ihan oikeasti kuvitellaan, että jotkut numerot paperilla pelastaa ilmastonmuutokselta.
Joka tapauksessa Audi-miehen päivät Volkkarin johdossa lienevät luetut ja lisää lunta tulee tupaan kun noita ensimmäisiä joukkokanteita ryhdytään puimaan.

-Tazio
Isäni toteaa noista Audeista aina kun tulee merkki puheeksi: hän muistaa Audit aina savuttavina autoina.
Ei se väärässä ole...

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 22 Syys 2015, 18:01
Kirjoittaja Giallo Pozzuoli
Taitaa lähteä Boschinkin pörssikurssi sulamaan kun tänään on paljastunut että softat oli tilattu Boschilta VW-speksien mukaisesti. Kellehän muille Bosch on toimittanut samaa softaa..

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 22 Syys 2015, 18:17
Kirjoittaja Giallo Pozzuoli
No niin, uskovainen "ferrariexpertti" Arto Lehkamokin on sit näiden VW-uutisten myötä päivittänyt profetioitaan :roll:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 22 Syys 2015, 18:50
Kirjoittaja Tazio
Ei koske Suomea tai Eurooppaa taisi VW Auton edustaja eilen medialle todeta.
Hups

Further internal investigations conducted to date have established that the relevant engine management software is also installed in other Volkswagen Group vehicles with diesel engines. For the majority of these engines the software does not have any effect.

Discrepancies relate to vehicles with Type EA 189 engines, involving some eleven million vehicles worldwide. A noticeable deviation between bench test results and actual road use was established solely for this type of engine. Volkswagen is working intensely to eliminate these deviations through technical measures.


-Tazio

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 22 Syys 2015, 18:53
Kirjoittaja Polforea
Huhu tekniseltä rintamalta kertoo, että tuo ominaisuus ei rajoitu ko. malliin eikä edes ko. merkkiin. Popcornit esiin, nyt saa jännityksellä odottaa että jääkö asia tähän vai aletaanko autoja tutkimaan vähän isommalla haravalla...

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 22 Syys 2015, 19:04
Kirjoittaja Tazio
Polforea kirjoitti:Huhu tekniseltä rintamalta kertoo, että tuo ominaisuus ei rajoitu ko. malliin eikä edes ko. merkkiin. Popcornit esiin, nyt saa jännityksellä odottaa että jääkö asia tähän vai aletaanko autoja tutkimaan vähän isommalla haravalla...
FGA on jo Guardianin mukaan antanut lausunnon jonka mukaan eivät huijaa.

US-Italian carmaker Fiat Chrysler has said it does not use any defeat devices in its vehicles.

Bimmer läpäisi Kaliforniassa, joten sanoisin, että ovat puhtain jauhoin liikenteessä. Märssy? Ranskalaiset? Japani/Korea? Aika näyttää.

Joku analysti veikkasi, että diesel-henkilöauton taru päättyi tähän. Voi muuten pitää paikkansa, Lontoossa ja Pariisisa on jo suunittelilla kieltoja nakuille. Satavarmasti tämä sotku ei ainakaan noita suunnitelmia rauhoita. Saattaa olla lorun loppu, koska Das Auto/Vorsprung durch Teknik

-Tazio

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 22 Syys 2015, 19:08
Kirjoittaja palkus
Eikös auto-unionin helppo tämä ole hoitaa. Takasinkutsu vain ja tuo dyno-asetus pysyvästi päälle. :-D Sitten vain selitys päälle, että oli vahingossa jääny kolmansien maiden highPower ohjelma sinne vahingossa. Parille keskijohdon jannulle kenkää ja pari miljardia korvauksia jenkkilään.
Mitäköhän siinä "ei mitään vikaa"-huoltokutsussa mahdettiin muuten tehdä.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 22 Syys 2015, 19:32
Kirjoittaja Polforea
Tazio kirjoitti:Märssy? Ranskalaiset? Japani/Korea? Aika näyttää.
Kaveri, joka sattuneesta syystä tuntee aika hyvin erinäisiä moottorinohjauksia, puhui että kyseinen toiminto on moottorinohjausjärjestelmän ominaisuus. Samaista moottorinohjausjärjestelmää on käytetty paitsi mainitsemissasi, myös monissa muissa merkeissä. Sitä en tiedä, kuinka laajasti ja vahvasti kyseinen ominaisuus on käytössä, mutta jotenkin tuntuu siltä, että jos isosti aletaan haravoimaan, ei tuo löydös tosiaan jää ainoaksi.

Jaa niin, BMW:ltä puhtaat paperit sai ymmärtääkseni yksi auto. Eli käytännössä yhden mallin yhden tekniikkapaketin yksi versio. En menisi vielä takuuseen siitä, että bimmerikään selviää virheettömänä voittajana asiasta. Mutta katsotaan mitä käy, nyt flektiin on osunut vasta yksi pökäle, katsotaan osuuko lisää.