Sivu 5/5

Re: Käyttövoima-angsti

Lähetetty: 29 Helmi 2020, 09:26
Kirjoittaja Vittorio Jano
Timen (Feb 17.) mukaan Brittien hallitus kaavailee uusien bensa-, diesel- ja hybridiautojen myynnin kieltämistä vuodesta 2035 alkaen. Norjassa bännätään dieselit ja kaasuautot jo vuonna 2025 ja Israelissa, Sloveniassa, Tanskassa sekä Ruotsissa 2030.

Eli suuntahan tässä on nyt ihan selvä, oli se sitten kivaa tai ei.

Re: Käyttövoima-angsti

Lähetetty: 29 Helmi 2020, 09:59
Kirjoittaja Aquatica
^
Onkos tuossa biokaasussa nyt jotain perustavanlaatuista ongelmaa, kun kaasuautot kielletään? Vai koskeeko vain jotain tiettyä kaasutyyppiä?
Maakaasun käytön kieltäminen olis lie tehokkaampi ratkasu ja antais vaihtoehdon biokaasulle, jota saa esim. ihmisten jätteistä....

Re: Käyttövoima-angsti

Lähetetty: 29 Helmi 2020, 11:03
Kirjoittaja Garmund
Aquatica kirjoitti:^
Onkos tuossa biokaasussa nyt jotain perustavanlaatuista ongelmaa, kun kaasuautot kielletään? Vai koskeeko vain jotain tiettyä kaasutyyppiä?
Maakaasun käytön kieltäminen olis lie tehokkaampi ratkasu ja antais vaihtoehdon biokaasulle, jota saa esim. ihmisten jätteistä....
Ei taida olla olemassa (ainakaan täällä pohjoisessa toimivaa) pelkästään kaasulla toimivaa autoa. Kaikissa kaasuautoissa on myös bensiini tai dieseltankki, eli se auto on bensiini tai dieselkäyttöinen vaikka ajaisi pääsääntöisesti kaasulla. Samassa putkessa se metaani menee oli lähde sitten mädätetty biologinen aines tai maan sisältä porattu "maakaasu". Tuntuisi vähän turhalta hommalta rakentaa oma jakeluverkosto pelkästään biokaasulle, tai sitten maakaasun käyttö pitäisi kokonaan lopettaa. Ei vaan taida missään biokaasuntuotanto riittää kattamaan koko kulutusta.

Re: Käyttövoima-angsti

Lähetetty: 29 Helmi 2020, 11:24
Kirjoittaja insinörtti
Samalla periaatteella pitää rakentaa erilliset sähköverkot tuulisähkölle yms. :bad-words:

Kaasun käytön kieltämisessä on mieltä, jos ao. maassa on tarjolla vain ja ainoastaan maakaasua. Etenkin sen ollessa huonolaatuista (joukossa paljon CO2, kuten yleensä on ... tähän kategoriaan kuuluu myös Pohjanmeren maakaasu).

Biokaasun kielto taas kuulostaa tasan yhtä fiksulta idealta kuin ydinvoimasta luopuminen Saksassa, jossa sen seurauksena edellen poltetaan ruskohiiltä (huonointa mahdollista kuraa) sekä rakennetaan uutta hiilivoimaa.

Vaikka biokaasuauto kuluttaa bensaa ... tai dieseliä... sen biokaasun ohella, niin fossiilisen polttoaineen määrää saa tiputettua aika roimasti. Lopputuloksena voi olla saman suuruusluokan päästövähennys kuin sähköautoihin siirtymällä - etenkin niissä maissa, missä sähköä ei tehdä pääosin vesi- tai ydinvoimalla.

Voi olla vähän mainostemppujakin tässä. Ei olisi 1. kerta ruotsalaisilta, vrt, miten vuosikymmenet keulivat päätöksellään luopua ydinvoimasta. Ja helppoa on norjalaisillakin, kun ekologista esitetään öljynmyynnistä tienatuilla rahoilla.

Edit: Äärimmäisen fiksun energiapolitiikan seurauksena Saksassa sähköautojen käyttöönotto voi kasvattaa päästöjä, koska CO2 päästö per kWh on noin kolminkertainen Suomeen verrattuna. Tästä huolimatta lehdissä yleensä vain hypetetään Saksan edistyksellisyydestä, koska tuulivoima.
[url]ttps://www.uusisuomi.fi/uutiset/hatkahdyttava- ... 1ebea4ba7a[/url]

Re: Käyttövoima-angsti

Lähetetty: 29 Helmi 2020, 13:24
Kirjoittaja GTJu
En vähäksy luonnonsuojelullisia toimia ja olen tavallaan jonkinasteinen ituhippi, mutta mulla on tullu joku pakkomielle/ajatus että hommais seuraavaksi autoksi jonkun vanhan V8 -bensamersun jolla ajais sitten siihen asti ku kannetaan raudoissa linnaan. Toki tuommonen 15-20 vee vanha mersuhan on jo taloudellinen. Ainakin jos ei oo varaa ostaa löpöä...

Re: Käyttövoima-angsti

Lähetetty: 29 Helmi 2020, 13:32
Kirjoittaja Tuomas K
^Bensan myynti tuskin loppuu vielä pitkään aikaan vaikka uusien bensamoottoristen autojen myynti loppuisikin. Tuskin tässä on ajoneuvokannan uusiutuminen kovin dramaattisesti nopeutumassa, eli kansa ajaa bensalla vielä vuosikymmeniä myyntikiellon jälkeen.