Moro!
Tuossa taannoin muutama Foorumilainen toivoi hiukan tarinaa ja muutaman (surkean
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
) kuvan Thesiksestä, joten tässä hiukan jotain pientä....
Jostain syystä vaihdan autoni aina juuri talven kynnyksellä, ja niin myös nyt. Aikoinaan tuli "Auto-Italiasta" luettua juttua Lancia Thesiksestä.....Upea, erikoinen, kallis, harvinainen..... Ja kuinka ollakaan kun Nettiauto oli taas kerran auki, niin silmiin osui myynti-ilmoitus juurikin kyseisestä....Lancia Thesis 3.0 V6 Executive Aut........Tuijotin ilmoa varmaan 15min, ja mietin; "Pystyn, en pysty, pystyn...." Ja päätin että NYT PERKELE! Kyseinen omituisuus sijaitsi Seinäjoella, ja reissuun lähdin perinteiseen autonostotyyliini: Takki auki, renkaat kyytiin ja menoksi! Perillä odotti se perinteinen....Pari riviä autoja umpihangessa ja mökki paperitöiden tekoa varten....mmmm....aina hyvä lähtökohta!
![mega grin :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Kuitenkin nämä ns. Jobbarit palvelevat mielestäni aina paremmin kuin merkkiliikkeiden myyjät nyrpistelyineen ja heittoineen; "Ei me tosta kyl enempää sulle anneta....." Niin myös nyt. HYVÄ vaihtotarjous Alfasta ja pienen välirahaväännön jälkeen huomasin ajavani 5 metristä edustus Lanciaa kohti Tamperetta....Mihin piruun sitä TAAS tuli sormet laitettua?!
Paljon on vettä virrannut koskessa ja Thesiksellä on nyt tullut työnnettyä jo noin 4000km suola-kura-sohjo-pakkasessa....Seuraavia aatoksia on menopeli herättänyt käskijässään :
Lanciasta huokuu tietty laadukkuus verrattuna saman ikäkauden Alfoihin....On raskas, kookas, ei nitise, eikä kolahtele....kaikki toimii(Myös kaikki sähköt!..). Keulalla kolmilitrainen "Busso", vaihtamisestä huolehtii Aisin-automaatti. Varusteita löytyy niin että ainakin itseäni huimaa! Mm. automaatti-ilmastointi, xenon-valot, Poltrona Frau-nahat, puhelin, navi, sähköpenkit- ja takalasinverho, sadetunnistin, Bose-Audio ym.....Alkuun piti oikein istua alas ja hiukan säädellä.....ei vaan voinut lähteä ajamaan.
Tielle kun pääsin niin huomio kiinnittyy alkuun siihen että mitään ei juurikaan kuulu. Hiukan nastahuminaa, ja siinä se. Kone murahtaa vain kun käskee. Tasaisessa ajossa siitä ei kuulu yhtään mitään....Kummallista. Jotenkin "irrallinen" fiilis kun ainoastaan radio möykkää, mutta auto silti liikkuu...Eräs foorumilainen sanoi; "Mafia-auto. Pitää ajaa liituraita puvussa" Pitänee osittain paikkansa. Tällä nimittäin ei todellakaan tule räyhättyä. Auto siistii kuljettajansa ajotapaa....Jotenkin seuraavasti: Painat kaasua valoista. Ihmettelet että miksi mitään ei tapahdu! Painat lisää, automaatti vaihtaa välittömästi pari pykälää pienemmälle, huomaat että vauhtia oli jo 100km/h 80-alueella.....Nopeuksia pitää vahtia cruisella, muuten vasemman kaistan tyhjyys tarkoittaisi leppoisaa 170km/h.....ja se ei oikeasti tunnu missään( niin laitonta kun onkin...). Kaupunkiajo sujuu "lipumalla" lähes tyhjäkäynnillä valoista valoihin......
Melko panssarivaunuhan tuo tuntuu kaikkiaan kumminkin olevan. Ainakin talvikiekoilla(nastat) ohjaus on hiukan etäinen ja liukkaassa kaarteessa auto hiukan puskee ja lopuksi tarjoaa perää...Esp korjaa onneksi melko rauhallisesti ja myöhään, eli ei puutu liikoja. Kesäkelejä mielenkiinnolla odotellen. Todennäköisesti ainakin tuo ohjaus terävöityy. Näin ainakin Alfoilla tuntui lähes järjestään käyvän. Varmasti auto hiukan "kutistuu" kesällä kuljettajansa ympärillä, mutta mikään urheiluauto Thesis ei ole. Eikä se ole siksi tarkoitettukaan.....Ultimaattisen tarkkaa ohjausta/käytöstä hakevat valitsevat sitten sen Integrale EVO II:sen.....Talviajo on onnistunut ilman sen suurempia murheita. Etenee vakaasti eikä suuremmin heilu/huoju sivutuulessakaan. Käynnistyy hyvin ja käyttäytyy kauniista kunhan antaa Hänen lämmetä tyhjäkäynnillä muutaman minuutin, jotta paikat hiukan notkistuvat. Ovissa on havaittavissa sitä kuuluisaa Italialaista "Suunnittelu ohitti käytännöllisyyden"-teemaa. Kahvat on juu, mutta niiden sisäpinnalla onkin mikro-kytkimet joita hipaisemmlla ovet aukeavat. Hienoa kun pelaa, mutta pesu ja ulos pakkaseen aiheuttaa sen että "Kahvat" ovat umpipuussa-jäässä. Samoin sähkölasit pysyvät tiukasti jumissa kolminkertaisissa tiivisteissään. Peräluukussa on sähköaukaisu ja kiinni-imaisu-toiminto, joka vaatii sen että on luukun reunassa kiinni samalla kun painaa kaken nappia....muuten kun tiivisteet ovat jäässä, niin luukku tuumii ettenpä aukeakaan ja vetäisee itsensä takaisin kiinni. Sähkökäsijarru toimii upeasti, mutta kyseisen varusteen toiminta-ominaisuudet aiheuttavat esim parkkihallissa tiettyjä kuvioita; Ajat puomille, lasi on jäässä, avaat kuskin oven ja otat lipun, samalla kun ovi aukeaa niin käsijarru kytkeytyy.....deaktivoit sen ja etsit ruutua mihin pysäköidä. Samalla ikkunat humahtavat umpihuuruun ja yrität peruuttaa.... Se ikkunahan oli siis jäässä ja ovesta peruuttaminen aktivoi sen käkkärin!!! Tässä vaiheessa yleensä lentää ilmoille parit Suomalaiset vanhat Jumalat
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Aika perinteisiä "vikoja" siis. Kaikesta selviää aina jatkoroikalla ja hiustenkuivaimella!( paitsi siellä parkkihallissa...)
![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
.....Polttoainetta kuluu noin 10-12l/100km.....ja tämä siis ilman lohkoa ja seka-ajossa talvella. Autovero luokkaa 400e/a....Ihan sama. Hybridi-Hondaa en osta koskaan....Kun bensiinin myynti siirtyy Virtain Apteekin "tiskin alta"-myynniksi yöaikaan, niin siirryn dieseliin....en ennemmin.....eikä n. 10000km/vuosi edes kannattaisi.....Harrastushan tämä kumminkin kai on...
Kaikkiaan siis vielä melko lyhyt tuttavuus, mutta nyt jo voi rehellisesti sanoa että jos olet ns. harmaa Avensis-mies, niin Thesis ei ole sinua varten. Arvasin kyllä että kapistus saattanee herättää tietynlaista kiinnostusta, mutta en ollut aivan varautunut seuraavaan. Ihmiset tuijottavat liikennevaloissa, bensa-asemalla, parkkihallissa, jalkakäytävällä.......Useasti on jo tultu varovasti kyselemään jotta; " Mikäköhän tuo sinun autosi oikein on, kun me tuossa aprikoitiin..." Lancia on tuttu...Thesis ei sano mitään. No itse kyllä pidän (nautin!) siitä että samanlaista ei tule vastaan juuri koskaan....Tampereella näen säännöllisesti vain yhtä Lancia Kappaa, ja se on siinä! Muita ei ole näkynyt......Alfalla näin ei käynyt...Maserati aiheutti hiukan samansuuntaisia reaktioita.....Näkisin että tämä kulkine vaatii hiukan harrastuspohjaa Italialaisella sektorilla. ( lue= hulluutta, jonka lääkitseminen on todettu mahdottomaksi jo kauan sitten...nyt vain lievitetään oireita!)