Sekalainen koeajoketju

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
flapjack
Viestit: 473
Liittynyt: 04 Maalis 2012, 20:28
Car(s): C207, ex Giulia Super, MA Giulietta
Paikkakunta: Oulu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja flapjack »

Kas. Mulla on mennyt tuo julkaisu ohi. Hyundain i30 turbo näyttikin aika oudolta; kalliimpi ja laiskempi kuin Cee'd GT. Tuossa on jo ymmärrettävämmän segmentoinnin makua.
We are healthy only to the extent that our ideas are humane.

Avatar
glideslope
Viestit: 1363
Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
Car(s): Giulietta T-jet 120, V40 D4.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24 + muut.
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja glideslope »

Bentley Continental GT (2005).
Tällä hyväkuntoisella eko-autolla oli ajettu alle 60000 km, ja tuo kilometrimäärä näkyi ja tuntui laadukkaana olemuksena kaikin puolin.
6,0 l bi-turbo W12:n 560 hevosta ja 650 Newtonia saa 2,4 tonnisen kassakaapin liikahtamaan ihan hemmetin ripeästi.
Ohjaus on yllättävän tarkka, vaikkakin aika kevyt, ja ilmajousitus mukautuvine alustoineen tasoittaa kulun tarvittaessa pehmeäksi.
Pako-osaston puolelta on havaittavissa basson kumua, mutta soundit voisivat olla miehekkäämmätkin.
Laatuvaikutelma on kunnossa, paitsi että volkkaria pukkaa kaikessa läpi (mittarit, keskikonsoli, vaihteiston kulissi yms.).
Radalle tätä ei ole tehty, mutta voisin kuvitella viihtyväni mainioisti tämän puikoissa vaikkapa pitkillä autobahn-rupeamilla.
Kulutus on jotain karmean ja hirveän väliltä, ja semisti pornokeisari-fiilis tuli ajellessa.
Ai paljonko siinä oli mittarissa? No, 340 km/h.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

glideslope kirjoitti: Kulutus on jotain karmean ja hirveän väliltä, ja semisti pornokeisari-fiilis tuli ajellessa.
Oletan, että tuo jälkimmäinen on plussa?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
glideslope
Viestit: 1363
Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
Car(s): Giulietta T-jet 120, V40 D4.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24 + muut.
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja glideslope »

Vittorio Jano kirjoitti:
glideslope kirjoitti: Kulutus on jotain karmean ja hirveän väliltä, ja semisti pornokeisari-fiilis tuli ajellessa.
Oletan, että tuo jälkimmäinen on plussa?
Pornokeisarius (tai Batman) on aina plussa.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Uusi (hidas, älkää pidättäkö hengitystä) koeajosaaga alkaa. Kyseessä on Polforean "olisiko tästä käyttöautoksi" -koeajosaaga. Toistaiseksi nykyisen, laiskan E93:n seuraajaksi on vahvana vaihtoehtona tehokkaampi ja uudempi E93, mutta muitakin katsellaan. Tutkijan tuntien mitään yksittäistä, loogisen oloista pääsääntöä ei ole - autossa pitää olla vähintään 2 istumapaikkaa, vähintään 2 ovea ja sen pitää miellyttää meikäläistä siinä määrin, että sillä voisi kuvitella ajavansa 2-3 vuotta 83km/sivu olevaa työmatkaa. Kiirettä ei ole, perinteisen kaavan mukaan E93:lla on vielä n. 30tkm matkaa ennen vaihtoa, taikarajan ollessa jostain syystä n. 100tkm.

Joten ei muuta kuin etsintä alkakoon.... ekoego-Fiatilla!

Fiat 124 Spider Lounge 2018
1,4-litrainen turbokone menisi todennäköisesti aika vähällä bensalla ja autohan on kaunis kuin karkki. Se on myös kevyt ja ajolleen kehuttu, eikä välttämättä mahdottoman kallis. FCA:n sivuilta ei onnistunut varaamaan koeajoa Espoon Metroautolle, vaikka se jälleenmyyjälistasta löytyikin. Laitoin viestiä FCA:lle aiheesta ja Fiatilta Italiasta soitettiin minulle 3 vai 4 kertaa, Metroautosta yhteyttä otettiin kahdesti ja Lahdestakin (olikohan Mega-Autolta?) kerran ja koeajotilaisuuskin järjestyi oivasti.

124 Spideriähän myydään kahtena versiona, näistä Pop on karvalakki ja Lounge on karvalakki kahdella tupsulla. Käytännössä Lounge tuo ilmastointiin automatiikan (Popissa manuaali), 17" pyörät (Popissa 16"), AFLS LED -ajovalot (ei mitään hajua mitä Popissa), 7" näytön (Popissa 3"), lisää kaiuttimia ja BT-HF:n sekä jotain koristeita. Kaikki tämä kokonaisedulliseen n. 3ke lisähintaan (4ke kera autoveron). Lisäksi Loungeen saa lisävarusteena rahalla A) Parkkitutkam B) Paketin, jossa on pakkikamera, navigootti ja avaimeton kulku ja/tai C) Bose-paketin, jossa tuodaan taas lisää kaiuttimia, Popiin ei. Käytännössä Loungea on varastossa harmaansävyisinä ja punaisena 2vko toimitusajalla, Popia ei.

No, punainen Lounge odottaa Metroauton pihassa, joten ei muuta kuin myyjältä laput kuntoon, avaimet kouraan ja auto auki. Reppu peräkonttiin, jonka tilavuus ei kärsi rättikaton laskemisesta, katto auki ja jononelonen tulille. Ahdettu Multiair murahtaa kivasti ja vaihdelaatikko säväyttää tarkkuudellaan heti kättelyssä. Miksi tässä on pussi, eikä hienoa Ferrari-henkistä kulissia, kun kepin liikkeet ovat kuitenkin millintarkat? No, ei anneta sen häiritä, on se nahkapussikin ihan hieno. Ajoasento on hieman haastava hakea, mutta löytyy kuitenkin. Ratissa ei ole syvyyssäätöä ja korkeussäätökin on skaalalla alhaalla - vielä alempana. Vasemmanpuoleista peiliä ei saa tarpeeksi ylös, säätövara loppuu kesken. Penkki on saksalaisittain muotoiltu kyttyräristiselälle eikä ristiseläntukea ole saatavissa, mikä on iso miinus.

Ohjaus on tarkka, muttei vetelevä. Moottorin luonne on mukava, turbokone vetää kivasti mukavalla luonteella, mutta puutuu vähän ylhäällä mikä on vähän ikävää urheilullisessa autossa. Ehkä Abarthissa oleva 170hv versio vetäisi paremmin ylhäällä? Moottoritiellä sisään kantautuu yllättäen enemmän ääntä kuin 600kg raskaammassa bemarissa, mutta ei kuitenkaan sen häiritsevämmin. Rengasmelu ei ole kumisevaa, vaan melko inhimillistä, mikä tasoittaa tilannetta huomattavasti. Mutkaisemmalla ja möykkyisemmällä tiellä alusta toimii todella hienosti, mitä nyt yhdessä yllärihypyssä pää osuu kattoon (onneksi katto ei ole kova).

Äänentoisto koeajoautossa on Loungen perus 6-kaiuttimen kumisija. Epäselväksi jää, toisiko yli tonnin Bose-setti oikeaa parannusta vai myydäänkö sitä vaan nimellä laadusta tinkien kuten 159:ssä aikoinaan, mutta täsmäpanostamalla suurinpiirtein saman tonnin ja muutaman työtunnin saa jälkiasennuspalikoilla merkittävän parannuksen, todennäköisesti sitä Bosea paremman.

Valoja oli vähän vaikea testata kirkkaana päivänä, mutta piipahdus Sellon parkkihallissa seinää vasten näytti ihan asialliselta.

Vetokoukkua tähän ei taida saada - en kysynyt, mutta tyyppikilvestä ei löydy junamassoja, varustelistoilla ei moista lue ja takahelma pakkivaloineen näyttää siltä, että sovittaminen olisi hankalaa. Vetoauto pitäisi siis pitää erikseen.

No, olisiko tästä käyttöautoksi? Kyllä olisi, jos ristiseläntuen ratkoisi jotenkin jälkikäteen.

Lisäksi pitäisi kyetä tutustumaan Popin ilmastointiin ja valoihin - en ole ihan varma, että onko ac-automagia ja Loungen valot ihan tuon 4ke arvoisia, mielestäni muut Lounge-varusteet nimittäin eivät ole. Änentoisto on kuitenkin pakko tehdä uusiksi, isomman näytön hyöty ilman kallista navigoottia on kyseenalainen (etenkin kun navigootti löytyy valikosta, mutta valitessa se vain ilmoittaa ettei ole paikalla ja näyttää ruudulla kompassin), koristeet on koristeita (joista turvakaaret tulisi kuitenkin teipattua todennäköisesti mustiksi, kun ne Loungen harmaat on rumat) ja vanteita saa markkinoilta todennäköisesti pikkurahalla, jos isompia kaipaa. Mutta nää on sinällään pikkujuttuja, joiden kanssa voi elää - näissä kyse on vain rahasta, ristiseläntuessa merkittävästä ajomukavuustekijästä.

Käytetyn Abarthin hankkiminen Keski-Euroopasta on myös potentiaalinen vaihtoehto - ja sellaisena huomattavasti edullisempi kuin ostaa uusi Suomesta.

Edit: ai niin, kameraa ei ollut mukana, mutta huono kännykäräpsy koeajoautosta:
Kuva
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Vaimo innostui etsimään uutta autoa. Kai nykyinen duunin parkkihalli hiukan ahdas, joten varsinkin lyhyempi kilkotin olisi mieleen. Ja kun käytännössä pelkkää kaupunkiajoa ja kotona sekä töissä latausmahdollisuus, niin plug-in hybridi oli mielessä. Tietty pitää olla neliveto ja automaagi. Kohteeksi nettivalikoinnin jälkeen osui 225xe (merkki oli toki selvillä ilman ihmettelyjä). Pääsimme kohteeseen jossa koeajo-auto jo odotti.
Katsoimme ulkoa.
Katsoimme takakoslasta.
Katsoimme sisältä.
- Ilmoitimme yhteistuumin automyyjälle että tätä ei tarvitse ajaa. Vaimon arvio: "Tää on ihan kuin joku Golf, mutta ahtaampi."
Itse en koe että BMW:n lasitalosta kannattaa hirveästi heitellä kiviä kansanauton suuntaan, mutta näillä mennään.
Vaimo innostui sitten että kokeillaan X1, kun täällä ollaan (vaikka siitä ei hybridiä saakaan).
Noh, kokeilimme. Jakkarat (sportti sellaiset) kuin jumppapallolla istuisi. Suuntavakautta ei ole. Automaagi ei ole kummoinen loota, mikä näissä on joku Aisinin tekele.
Enemmän tila-auto kuin SUV, 1 generaatio on selvästi parempi (jos vaihtaa kaameat rf-renkaat pois). Ei jatkoon.
- Tässä kohtaa väsähdimme ja totesimme että onneksi pääsi vielä oman auton rattiin. Ei vaihdu F34, saa sen parkkeerattua (etu- ja takatutkat sekä peruutuskamera, luulisi että niiden avulla saisi taipumaan ruutuun).
MiToa en sille kyllä anna, pärjätköön bemarillansa! :mrgreen:

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Aika samaa rataa lie Aisin siinä 225xe:ssäkin. Ellen väärin muista, se 225xe:n neliveto on tehty sillai kivasti, että bensa vetää edestä ja sähkö takaa, joten vaikka sähkörange riittäisi niin jos kaipaa nelivetoa, tankkiautomaatti kutsuu.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

zamuel
Viestit: 77
Liittynyt: 06 Heinä 2010, 02:33
Car(s): 156 V6, 159, Giulietta

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja zamuel »

Golf GTE vuosimallia 2018 alle 1000km ajettu, vuokralla vajaan viikon

+hiljainen varsinkin sähköllä
+kabiini asiallinen, hyvät penkit, penkkien GTI-ruutukuvio sinisenä sopivan korni
+vaivaton ajaa, suorituskyky ok
+tarkka ja sopivasti jämäkkä ohjaus, tuntuma vähän turhan eristetty
+adaptoituva vakionopeudensäädin, avaimeton käynnistys sun muut sähköhimmelit toimivat kivasti
+riittävän mukava jousitus, mutta menee ihan kivasti mutkateitäkin, ei hötky liikaa yms

+/-vaihteiston toiminta, sähkön ja polttomoottorin yhteistoiminta pääosin sujuvaa, bensahärvelin vaihteen arvonta välillä outoa, rattiläpsyttimet turhanpäiväiset
+/-näyttää golfilta, jotain ledihömpötystä puskurissa tehosteena

-jos akun ajaa loppuun, 150-heppainen moottori ei oikein jaksa raahata ylipainoista golffia
-akku vähissä/latausmoodissa ajelu tuntuu samalta kun käsijarru päällä ajaminen
-äänimaailmassa ei kehumista, kuulostaa kidutettavalta pikkuautolta kaasua polkiessa ilman sound(tr)aktor -kajaria ja (tr)aktorin kera vähän nolo
-"proximity alert" turhan vauhko, saa kohtausta kapeammilla teillä & pelästyttää yhtä pahasti ku 156:n varoituspiippaus polttoaineen vähyydestä

tällä sain itseni näyttämään hölmöltä:
-avaimeton käynnistys, jos ei paina jarrua samalla kun starttinappia, auto herää henkiin, mittarit päälle jne, muttei suostu liikkumaan mihinkään kaasua painaessa, pitää "startata" uudestaan, vähän aikaa sai polkea kaasua ja siirrellä vaihdekeppiä ennen ku tajus (auto puhui norjaa ennen ku kävi valikoissa)

Ei sytyttänyt suuria intohimoja, mutta oli vakuuttava, selkeesti paras hybridi jolla olen ajanut. Jos ei maksaisi suomessa liikaa (eikä DSG, TSI, hybridiosat yms hajoaisi kuitenkin), voisi olla varsin asiallinen arkiauto, sähköllä pääsisi työmatkat ja pidemmillä matkoilla ei tarvisi kärsiä, vaan auto olisi riittävän mukava ja sillai virkamiesmäisesti hauskahtavahko

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Polforea kirjoitti:
Fiat 124 Spider Lounge 2018
Hyvä auto ja hyvä rapsa!

Jäädään mielenkiinnolla odottelemaan seuraavia vaiheita.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Auto kun on vaihtunut voisi availla kokemuksia (brand new*ish* auto oli hakusessa).
- Useimmat kokeillut unohdettavia tapauksia, tässä kaksi merkinnän ansaitsevaa:

BMW X1 1.8d xDrive.
- Liikkeelle lähtiessä odotettu työkalumaisuus, mutta silti hämmentävän karkea ja tehoton kulku.
- Onneton ajodynamiikka, autoa ei ole tunnistaa BMW:ksi.
- Ohjaustuntuma epämääräinen mutta vetelevä.
- Alustan tunnottomuuden vuoksi voisi odottaa mukavuutta, mutta iskut kulkevat tiestä perberiin terävinä.
Summaten - hurja pettymys. Alkuperäinen X1 on oleellisesti parempi.

Sitten hämmennyksensekaisen koeajorupeaman pohjakosketus (lohdutonta itkua suihkussa n. 1h):
Volkswagen Tiguan joku bensa nelikko TFSIDSGwhatshamacallit.
- PAREMPI kuin X1 :crazyeyes:
- Objektiivisesti ajateltuna jokaiselta käyttöön liittyvältä osa-alueelta joko hyvä tai riittävä. Ymmärrän jos joku tällaisella päätyy ajamaan.
- Subjektiivisesti ajatellen autossa häiritsi lähes kaikki, jopa sen haju.
- Kammottava kulkine, mieluummin menen bussilla.
(en mene bussilla - ehkä kentällä jos kone ei ole putkessa, mutta valitan kokoajan)

Summaten - automaaginelikkojen maailmassa hintaluokassa alle 50keur olimme jo löytäneet meille sopivan, nyt siis uusi samanlainen.
- Yllätys kyllä että kovin tavanomaista tavaraa tarjolla mielestäni kuitenkin suht kovalla rahalla!

Miksi tuo Stelvio on niin pirun hintava tai Giuliasta ei ole liuska/pystyperää... Olisi sekin silti liian kallis. Porvarien autoja, ei niihin paarialuokasta ylety. :(

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

lerppu kirjoitti:BMW X1 1.8d xDrive.
Se uusi etuvetopohjainen? Ei sinänsä yllätys, että tuollaiset muutoksen tuulet näkyvät negatiivisesti ainakin aikansa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 894
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Saab 9-3 1.9 diesel (150hp) manuaali vuodelta 2008:
+ hiljainen, siisti ja ehjä auto
+ vaivatonta menoa dieselillä
+ ei ole ikääntynyt huonosti, vaan tuntuu edelleen hyvältä autolta. Hyvät istuimet.
+ ohjaus tuntui perinteiseltä hydrauliselta, vaan eipä tainnut olla. Kevyt, herkkä ja tuntoakin oli.
+ tehokas ilmastointi
- avaimet, ne oli ku koiran syömäksi kuluneet
- ajotietokonehärpäke vaikeasti hahmottuva
- vähän liian veltto/mukava/kulahtanut tatsi tiehen

Ei jättänyt suuria tunteita, mutta ymmärrän kyllä että on ollut hyvä tapaus aikoinaan. Ei ihan keväällä kokeillun 159 1.9JTS:n veroinen - se oli vielä asteen premiumimpi. Kokeiltu yksilö oli kestänyt ajan hampaan hienosti (molemmissa tapauksissa!

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^^Juu. Osasin vähän odottaa, kun oli ajanut sen 2-sarjan etuvetoisen huollon laina-autona. Mutta silti - ei näin. Luultavimmin samassa hengessä X2 on näyttäytymistä eikä liikkumista varten tehty. En taida sitä edes kokeilla, nyt on autokauppiaita jututettu ihan riittävästi.

Kappas - olinkin ehtinyt jo raportoimaan aikaisemmin vähemmän provosoivasti X1:stä. Nyt vasta huomasin. Noh - uutta autoa etsittiin tovi ja tällä kertaa päätökseen käytettiin aikaa ja vaivaa!

FinPat
Viestit: 2663
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

E84 on mielestäni ihan OK ja BMW:n tuntuinen, ainakin bensakoneella ja xDrivella mutta vaikka F48 on ulospäin selvästi paremman näköinen niin ajettavuudeltaan se on ainakin allekirjoittaneelle jotenkin Toyotan tuntuinen.

FinPat
Viestit: 2663
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Rouvalla keikka-autona pari viikkoa Toyota C-HR Hybrid. Mielenkiintoisen näköinen ulkoa ja sisältä. Pokkausta, koristemuovia ja kosketusnäyttöä löytyy ainakin riittävästi. Tilaa sen sijaan ei ole läheskään niin paljon kuin ulkomitoista voisi arvailla. Käänteinen tilaihme siis.

Kaupunkipyörittelyssä ja maitopurkin noutokeikalla ajettavuus OK mutta Tku-Helsingin keikka puuduttaa jo pahasti ja mutkateitä vekotin ilmeisesti vihaa tosissaan. Jo lähtökohtaisesti kevyen tunnoton ohjaus menee aivan sekaisin nopeammassa pyörittelyssä ja voimalinja ei pidä nopeista liiketilan muutoksista. Atkinson cycle koneen parkaistessa tuskasta kaasupolkimeen koskiessa Rouva ihmetteli "Hajosiko se? Kuuluuko sen pitää tuollaista ääntä?"

-> C-HR == Prius trendikkäissä kuorissa

Toyota RAV4 Hybrid joka oli ajossa muutama viikko sitten on selkeästi parempi auto.

Avatar
JPeltola
Viestit: 1129
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

Polforea kirjoitti:Fiat 124 Spider Lounge 2018
No, olisiko tästä käyttöautoksi? Kyllä olisi, jos ristiseläntuen ratkoisi jotenkin jälkikäteen.
Lahden Mega-Autossa olis 4 tkm ajettu Bose-Lounge 29,9 k€...
https://www.nettiauto.com/fiat/124-spider/9286264

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Niin olisi - on ollut jo kotvan, joten siitä voisi jopa tinkiä. Onneksi siinä kuitenkin on musta sisusta, mikä on avoautossa iso virhe (jos epäilyttää, niin ottaa tuollaisen aurinkoisena päivänä koeajoon ja pysäköi kahvitauon ajaksi katto auki aurinkoon...).

Ja toisaalta, kunhan Jiven saa henkiin asti niin siihen voi törpätä koukun, eikä sitten enää tarvi olla koukullista käyttöautoa...
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Mustasisustainen avo auringossa katto auki parkkiin, jos ja kun nahkasellainen.

Mullon semmone.

No kuuma silti, mut vähempi...

Avatar
JPeltola
Viestit: 1129
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

Sähköauto lainassa. Ihan pätevän oloinen. Toimisi hienosti kakkosautona. Sen hinnalla saa tosin 4 Twingoa tai 2 Clioa...

Kuva

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1444
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 2.0 JTS -05, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EgoBoost -12
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

JPeltola kirjoitti:Sähköauto lainassa. Ihan pätevän oloinen. Toimisi hienosti kakkosautona. Sen hinnalla saa tosin 4 Twingoa tai 2 Clioa...
Kuva

Ei vissiin ihan sama ZOE..?

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Olisiko tästä käyttöautoksi? Osa 2 - Jaguar XE R-Sport 20d 2016

Koska Hämeenlinnan seudun miitti oli kotini ja Hämeenlinnan välissä, oli luontevaa käydä Hämeenlinnan Kamuxilla koestamassa nykyaikainen pikkujagge - tarkoituksena selvittää tietenkin, että olisiko tästä käyttöautoksi?

Ei muuta kuin sisään halliin, kalustosurffaus löytäen Jaguar ja istahtamaan kuskinpukille. Äkkiseltään tämä tuntuu ihan ihmisen mentävältä kuskinpukilta. Uteliaisuudesta tarkistus peräkonttiin ja E93:een verrattuna siellä olisi enemmän tilaa, vaikka sinne ensin survoisi Jimmy Hoffan ruumiin. Tässä vaiheessa myyjäkin löytää tiensä uteliaan asiakkaan puheille ja jo parin lauseen jälkeen tarjoaa autoa koeajolle. Paperit kuosiin, jononelonen tulille ja matkaan.

Nokipolttoisen raksutus kuuluu selvästi muttei jyrkän häiritsevästi ulos, onneksi reilusti vähemmän sisälle. Tyhjäkäynnillä auto tutisee ikävästi, suuri helpotus tulee jos nostaa kierroksia varovasti kaasulla sen 100rpm - jos tälläiseen päätyy, tarvii selvittää että saako tyhjäkäyntiä nostettua huollossa vai vaatisiko se vallan virisoftaa. Liikkeelle lähtiessä tärinä tasoittuu ja matkantaitto on mukavaa - sekä tasaista, että hiljaista. Kuskille on tilaa yllinkyllin, auto tuntuu selvästi ulkomittoja isommalta ja tilavammalta. Kabiinissa huokuu brittiläinen premium -henki, saksalaista elegantimpi ja rauhallisempi. Ensimmäiset miinuksetkin löytyvät kuskin paikalta - vasemmalle kädelle ei ole leposijaa ja kyseinen yksilö on pilattu lämmitettävällä tuulilasilla. Onneksi näitä saa myös kokonaan läpinäkyvällä ikkunalla, joten siinä on kyse vain yksilöongelmasta. Auton alkuperäinen speksaaja ei muutenkaan ole tykännyt läpinäkyvistä ikkunoista, kun peräpää on pilattu teinilaseilla.

Nopeusmittarin kanssa joutuu olemaan tarkkana - hiljainen ja tasainen matka yhdistettynä rauhallisluonteiseen moottoriin tekee sen, että autossa ei tunnu mainittavaa kiihtyvyyttä kovallakaan kaasunsurvaisulla ja kun nopeusmittarikin lähtee nouseman vähän laiskasti, nousee se helposti tavoitetta ylemmäs. Vaihdelaatikko toimii kutakuinkin niinkuin ZF 8HP:lta kehtaa odottaa - nopeasti ja tarkasti. Pieninä miinuksina (mitä ilmeisimmin softassa/kalibraatiossa) tuntuva manuaalivaihto pienemmälle sopivalla kaasulla ja taipumus vedättää jossain tilanteissa turhan isolla pykälällä. Onneksi pikkudieselin alakierrosvärinä on eliminoitu kohtuullisen hyvin eikä tärräys juuri häiritse, kunhan aski on sporttimoodissa. Dieselin miinukseksi lasketaan myös takakontista löytyvä ureatankkikorkki. Tarvinnee hakeutua kokeilemaan bensaversiota jossain välissä.

Äänentoisto on alkuperäiseksi ihan ok, mutta etenkin muuten hiljaisessa autossa kaipaisi kyllä pientä parannusta. Toisto on vähän bosemainen, lattea ja epätarkka. Potkua voi yrittää hakea säätämällä, mutta tarkkuutta ja taajuusvastetta se ei valitettavasti pelasta. Jos tähän päätyy, niin jossain vaiheessa yhteiseloa toteutus alkaa harmittamaan, joten pitää selvittää oliko tässä autossa minkä tasoinen audiovarustus ja ellei ollut Best Evö, valita auto, jossa on Best Evö. Liikennevalorummuttajan tappioksi autoon on kopioitu Bemaristakin jotain - nimittäin rattia rummuttaessa kuuluva särinä.

Adaptiivinen cruise toimi ainakin koeajolla pehmeästi ja mukavasti, tosin kukaan ei suorittanut eteen ns. klaukkalalaista kaistanvaihtoa, mikä voi ko. varusteelle olla haastava tilanne. Muutenkin cruisen jarruttelu toimi mukavan pehmeästi sen sijaan että auto olisi vanhan Bemarin tahi Audin tapaan jarruttanut ylitehokkaasti ja tuntuvasti. Ajaminen kokonaisuutena oli helppoa ja mukavaa ja se vähä, mitä kaarteeseen testasin, auto jopa kääntyy. Moottorin responssi jättää toivomisen varaa, dieselin kierrosalue on lyhyt ja vaikka askissa riittää pykäliä, niin aitoa vetoaluetta ei tule oikeastaan koskaan.

+Hiljainen
+Mukava
+Helppo
+Persoonallinen
+Elegantti Premium
+Huoltopiste löytyy läheltä työmatkaa
-Huonon läpinäkyvyyden lasivarustus
-Ponneton moottori
-Tärinä tyhjäkäynnillä
-Vasemman käden lepopaikan puute
-Varauksella äänentoisto

No, olisiko tästä käyttöautoksi? Kyllä, mutta yksilö pitää valita tarkemmin ja mielellään ponnekkaammalla tekniikalla. Sopivalla yksilöllä voisin hyvinkin jaksaa ja jopa haluta ajaa 100tkm.

Kuva

https://www.nettiauto.com/jaguar/xe/9863515
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

^

Nää on hyviä!

Menikö rankingissa Fiatin ohi?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

FinPat
Viestit: 2663
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti: Äänentoisto on alkuperäiseksi ihan ok, mutta etenkin muuten hiljaisessa autossa kaipaisi kyllä pientä parannusta.
Tata-Jaguarin kohdalla maaginen avainsana on "Meridian". Itse en käytä auton audiota mihinkään muuhun kuin HF-puheluihin joten olen jäävi kommentoimaan mutta aiheeseen hurahtanut kollegani joka aikanaan metsästi pitkään XE R-Sport + Meridian comboa kutsuu autonsa äänentoistoa vakiona "ihan OK" tasoiseksi joten oletan että systeemi kelpaa ns. normaali-ihmisille. Ja sitten vielä Mega-Watti-subbari-teinit erikseen.

https://www.whathifi.com/features/merid ... nds-review

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^^Käytetyssä Jaguarissa on enemmän vastinetta rahalle, kuin hieman kalliimmassa uudessa Fiatissa. Tosin vastaavasti käytetty Fiat voi mennä sen verran halvemmaksi, että pääsee rahanvastine -asteikolla samalle tasolle. Muuten on vaikea rankata, kun ovat niin eriluontoiset autot - jos pihassa olisi molemmat, saattaisin lähteä fiiliksen perusteella töihin ihan kummalla tahansa.

^Vähän sai kaivaa että löysi, mistä nuo Meridianin systeemit toisistaan erottaa. Paremman version ovidiskantin ritilässä lukee lisäksi Surround - sitä ei tässä yksilössä lukenut. Pitää hankkiutua koestamaan bensaversio paremmalla humppakoneistolla. Siinä vaan voi olla jo haastetta pitää lompakko taskun puolella.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 894
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Enemmänkin kylmät tyypit kuin koeajo, mutta aiheena
HONDA CIVIC sedan 2018
+ muotoiluun on näemmä silmä tottunut vuodessa ja nyt näytti mielenkiintoiselta ulkoa
+ autosta huokuu laatu vaikeasti kuvailtavalla tavalla
+ sisusta kiva, materiaalien ja muotoilun osalta
+ tehokas ajoasento löytyy, istuin tuntuu mukavalta nopeasti kokeiltuna
+ vastoin odotuksia myös taakse mahtuu
- selkeitä miinuksia ei löytynyt
= pitää ehdottomasti käydä ajamassa joskus!

DACIA DUSTER Comfort 4x4
+ ulkonäössä on imua
+ neliveto "samaan hintaan"
-:sisustassa kaikki säästelty maksimiin, ja into meni sen siliän tien
-- istuin vinossa, keikkui uutena, selkänoja pullataikinasta tehty. Todellinen turn off!
= luulin tätä Quasqain markettiversioksi, mutta ei.. se on silkkaa luksusta tähän verrattuna

FORD FOCUS 2018
+ muotoilu puree. Peräkolmannes ja keula etenkin.
- sisusta olisi ollut hieno 10v sitten. Ovet mustaa ämpärimuovia. Hondan jälkeen (omaan makuun) niin tylsä etten edes istunut sisälle.
= ei tartte harkita. Saa ajaa riittävästi huollon sijaisautona, luulen.

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 894
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Ja se varsinainen koeajo:
VW Golf GTE
+ toimii. Kaikki. Hienosti.
+ ennen kuin ehtii huomaamaan, mittarissa on 70km/h. Siis kun on runtannu kaasun pohjaan. Voima tulee heti, mikä oli miellyttävää
+ erinomainen istuinmukavuus aina takapenkkiä myöten. Ainakin GTE-istuimet tukevat hyvin - takanakin.
+/- siloiteltu ajokokemus. Menee hienosti, ottaa nimismiehen kiharat sivistyneesti ja kaikin puolin hyvä ajaa. Pl. vaivaton suorituskyky ehkä vähän kylmäksi jättävä tunnetasolla.
+/- ohjaus. Aina synteettinen oli. Tätäkö se absoluuttinen parhaus on (=TM kertoo näin)?
- eipä löytynyt lyhyellä ajolla moitittavaa

= perusautona Golf lienee parasta mitä rahalla saa. Civic tuntuu nyt pohdittuna luokkaa halvemmalta. En tiedä paljonko GTE-varustus sitten fiilistä perus-Pertin karvalakkiin nähden nistaa. Ymmärrän kyllä miksi joku GTE:nsä on hankkinut.

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 894
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Honda Civic 1.0 CVT (Sport?):
+ ohjaamossa kaikki paikoillaan, hyvä asento löytyy myös ajotarkoitukseen.
+ namiskat tuntuu hyviltä, vilkkuviiksi etenkin pomminvarmalta.
+ ajaminen ennen kaikkea helppo ja vaivatonta.
+ adap.cruise on hyvä keksintö ja toimii tässä pehmeästi ja luotettavan tuntuisesti. Myös kaistavahti auttaa pysymään kaistalla, eikä temmo omin päin sinne tänne.
+ metallisininen toimii omaan silmään mustien vanteiden kanssa.
+/- näkyvyys taakse hieman vaillinaista
+/- 1.0 turbo jätti vähän viileäksi. 129hp/180Nm riittää CVT:n kanssa helppoon liikennöintiin, mutta 4000+ kierrätys ei tuonut oikein mitään uutta eloa moottoriin. Moottori jää äänettömäksi tien päällä pl. kiihdytykset, joissa 3-pyttyinen kurnuttaa ja pärisee. Ei parasta 3-sylinterisen soundia laisinkaan.
+/- ohjaus on tarkka, helppo ja vakaa. Ei kiihdytykset, urat ja muut vetele, ei tartte suotta kaitsea tien päällä. Nahkaratti ei hierrä toimistoihmisenkään käsiä. Vähän Golf GTE:n tapaan vähän keinotekoinen maku silti jäi. Ei tiedä mitä renkaat tekee, eli todellista palautetta ei pääse läpi.
+/- hiljainen, ja siksi laadukkaan oloinen. Renkaat tosin pitää omaa karheaa ääntään, mutta muuta ei sitten tunnu kuuluvankaan
- CVT:n keinotekoiset pykälät hämää. Ei ne tunnu vaihteilta kummiskaan ja välistä tuntuu kuitenkin kierrokset seilaavan miten sattuu kuin ei pykäliä oiskaan. Myöskään sellainen kaasulla vauhtiin, jalan nosto kaasulta ja kierrokset minimiin -tekniikka ei tuntunut niin luontevalta kuin vaikka muutoin parjatussa Nissan Qasqaissa.
- ratin etäisyyssäätövipu piilotettu niin, ettei vauhdissa löydä. Paikoillaan (toisessa yksilössä ainakin oli) jotenkin löydettävissä.
- vieraammalle ratin napit ja säädöt ei auennu. Ehkäpä omistajatasolla sitten aukeisivat.

= odotin paljon, sain tavallisesti. Ehkäpä auton ominaisuudet ovat sitä luokkaa sivistyneet ja tasaiset, että saisi olla särmää, eloa ja karkeutta enemmän omaan makuun kuitenkin. Etenkin 1.0 turbo petti odotukset selkeästi kun ei kiekaissut tai kuulostanut missään kohtaa. Nissanin laiskaksi haukuttu 1.2 turbo + cvt toimivat enemmän omaa toivetta vastaavasti. Se on vähän karkea ja karu, turboviivettäkin on, mutta sitten mennään eri tahtiin. Tuntuu aikakin. Tämä Civic tuntui ehkä enemmän oman kokoiseltaan ja hintaiseltaan kuin Golf GTE (no, se on melkein 2x hintainen), jos GTE Golfissa nyt mitään samaa on 1.0 Trendlinen (tjsp) kanssa.

Oli muuten pakko vertailla tätä 1.0 turbo-cvt:tä siihen 2006 TM:ssä koeajettuun Civic 1.8 vapariin. Kas, 60-120km/h välillä 1.8 vaparilla jää sekuntikaupalla.. Eikä tunnu siltä, koska tää 1.8 herää kunnolla yläkierroksilla. Turbo on vaan karannu horisonttiin sitä odotellessa.. Polttoainekulutuksessakin tulee 1-1½ litraa sadalle takkiin, vaikka 1.8 vapari on taloudellisen maineessa. Että niin se kehitys kehittyy... vielä kun sais tunteen pysymään mukana.

Gusse
Viestit: 682
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Proceed Gt -19 & Niro -18 & Miata -90 ex: Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Gusse »

^ Vähän vastaavat fiilikset mitä jäi itselle kun kokeilin aikanaan kaverin uutta Civiciä sillä tehokkaamalla 182 hevosvoimasella koneella sport + varusteilla. Varusteet ja laatuvaikutelma oli hyvä, mutta ohjaus oli keinotekoisen oloinen ja tehoa pitäisi papereiden mukaan olla, mutta jotenkin tuntui kuitenkin laiskalta. Ehkä se johtuu tuosta Hondan automaatista. Ennen kuun vaihdettahan olisi poistomyynnistä saanut tuollaisen uuden tehokkaamman Civicin parhaimmalla varustetasolla alle 30k.

Carlo Coppa
Viestit: 673
Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, Maserati 4.24v -90, MaXi5 -00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Carlo Coppa »

Kia Stonic. Valkoinen. 2500 km ajettu. Konepellin alla äänistä päätellen pieni tai vieläkin pienempi nelisylinterinen bensamoottori. Vuokra-auton hanskalokerosta ei tunnistetietoja löytynyt.

Vuokra-autolla tehtäviin työmatkoihin minulla kuuluu se, että autoon hypätään ja lähdetään liikenteeseen ohjeita tutkimatta. Ratin ja penkin voi säätää vauhdissa ja samalla vähän tutkia hallintalaitteita. Tämän testin Stonic läpäisee helposti. Tarvittavat namiskat löytyvät, vaihteisto toimii kevyesti ja täsmällisesti, radio soi ja potkii mainiosti. Ilmastointi oli (ainakin tässä yksilössä) manuaalinen ja vaihteita viisi.

Ajossa, kun etukäteen ei mitään odottanut, auto yllätti positiivisesti. Ainakin alussa. Ohjauksessa on jopa jonkinlaista tuntoa olemassa. Kaupungissa ohjaus on tosi kevyt, mutta paranee maantiellä. Ongelma tulee siitä, että auto ei mene suoraan edes vasta lasketulla asfaltilla. Aluksi annoin tuon anteeksi tunnokkuuden takia, mutta sadan kilometrin jälkeen jatkuva sompailu alkoi kyllästyttämään. Ominaisuus voinee johtua rengastuksesta. Viisivaihteisuus tuntuu maantieajossa. Vitosvaihteella yhdeksänkympin nopeudessa kierroksia on 3000. Kierroslukumittarin punaraja on 6500:ssa, mutta kertakokeilulla rajoitin ei tullut vastaan vielä 6750:ssä. Tämä ei tarkoita sitä, että kärry kulkisi mihinkään tai että sitä kierrättäisi ilokseen.

Tavaratilaa en katsonut, mutta takajalkatilat näyttivät aika ruhtinaallisilta.

Minähän en tällaista kyttyrää tarvitse enkä himoitse, mutta en koeajon jälkeen ihmettelisi vaikka tuollaisesta tulisi jonkun toisenmerkkinen käyttöauto :).

Seuraava vuokra-auton koeajo on ensi viikolla, saas nähdä mitä silloin tulee alle. Ja työpaikalle tuli 1,6 Farmari-Anjoviksen tilalle hybridi-Mondeo, joka on vielä testaamatta.
You can´t buy happiness but you can buy horsepower.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tunnelma tiivistyy, meno väljistyy... Olisiko tästä käyttöautoksi? Osa 3

Jaguar XF 3.0d 2013
Koska Vantaan Kamuxilla (en tiedä miksi kiinnostavat autot on myynnissä Kamuxilla, mutta niin tuntuu olevan) on tarjolla 107tkm ajettu, kuvissa siisti XF päätin käydä katsomassa sitä.

Auto oli valmiiksi ulkona, pysäköin bemarin melkein viereen. Katselimme giilsin kanssa autoa pintapuolisesti ja talsimme sisään etsimään myyjää. Yleensähän Kamuxin myyjät hyökkii sillai puolikärppänä morjestamaan kun kävelee rohkeasti kohti, mutta nyt pääsi melkein olankoputusetäisyydelle. No, ei se mitään, huomasi kuitenkin ja ehti tulla vähän vastaan. Pieni haastattelu aiheesta, nimiä koeajolappuihin ja avaimet kouraan.

Ovet auki ja istahtamaan mukavalle, vaalealle nahkapenkille avaraan kabiiniin. Tunnelma on seesteisempi, tilavampi ja elegantimpi kuin XE:n kabiinissa. Auto on sisältä iso ja mukava, kohtalaista parempi ajoasento löytyy helposti ja säätöihin perehtymällä löytyy varmasti vielä parempi. Veekuutonen tömähtää napista tulille ja ilmastointiritilät kääntyvät käyttöasentoon, oven sulkiessa ratti laskeutuu käyttökorkeudelle. Radio käynnistyy. Nokipolttoisuudesta huolimatta kuutoismoottori hyrisee vakaasti ja rauhallisesti. Pyörylästä D esiin ja jalkaa rauhallisesti ylös jarrulta, kissa lähtee hiipimään rauhallisesti eteenpäin - eleettömästi ja elegantisti, nykimättä ja pyristelemättä. Pujottelen auton pois pysäköintialueelta ja tien päälle. Suunta kehäkolmoselle, kuutoismoottori vetää isoa autoa eteenpäin rennosti ja vaivatta samalla, kun ZF:n 8hp-sarjan tekninen taideteos latoo lähes huomaamatta isompaa pykälää sisään. Suurin sallittu on mittarissa nopeasti ja vaivattomasti. Tälläinen kyyti Jaguarissa kuuluu olla.

Koeajolla pyörittelen kehäkolmosen lisäksi paikallisia pikkuteitä ja käyn erään bizniz-parkin pihassa pompottamassa yli jyrkästä hidastetöyssystä. Jousituksen toiminnan tuntee, mutta kori ei juuri heilu - alusta toimii mukavasti ja särmästi. Kuitenkin kaareville rampeille taittaessa saarivaltion premium-laiva kääntyy yllättävän kiltisti ja kallistelematta. Moottori huristelee pääosin alle 1500rpm kierroksilla, mutta niin luontevasti, ettei sitä edes ajattele. Lyhyt moottoritietesti kertoo, että rengasääni kuuluu sisään mutta ei mainittavan pahasti ja yli satasen vauhdissa voi vaivatta keskustella normaalilla puheäänellä radion soidessa taustalla. Tällä jaksaisi ajaa Lappiin ja takaisin, vaikka paluumatkalla varmaan pitäisi jo pysähtyä tankille. Saatan toistaa itseäni, mutta tälläinen kyyti Jaguarissa kuuluu olla.

Hieman aiemmin koeajamaani XE:tä vanhempana tätä ei ole pilattu ureatankilla eikä tärisevällä moottorilla. Väkisin tulee mieleen kysymys "Miksi, oi miksi tätä moottoria ei ole XE:hen tarjottu?". No, XF:ään on - ja on se muutenkin hienompi auto.

Koeajon varrella otettiin myös lyhyt stoppi bussipysäkille, missä tuli otettua autosta valokuva ja vilkaistua peräkonttiin. Se on... isohko. Sanotaan näin, että jos on lähdössä matkalle asuntovaunun kanssa, niin moottoritieosuuksille asuntovaunun voi kivasti viikata peräkonttiin, niin saa ajaa yli satasta - siitä huolimatta, että siellä on jo ennestään tien varresta poimittu hirvenruho ja liftarityttö. Rehellisesti sanoen kontti on lähes käyttökelvoton, kun minä en perheen pisimmillä käsilläni yllä lähellekkään takapenkin selkänojaa - no, ehkä joku tilanjakaja voi auttaa, väliseinillähän tuonne tekee 3 huonetta ja keittiön. Tilaa siis oikeasti on, ruuma on iso. Aiemmin kontin, joka on vaikuttanut liian isolta, olen kohdannut vain Saab NG9-5:ssa (se viimeinen versio siis).

Finanssipoliittisesti myyjä arvioi Jaguarin vähän turhan hintavaksi ja Bemarin vähän turhan halvaksi, että olisimme jatkaneet keskusteluja enää tänään :D. Autosta ja mallista jäi kuitenkin varsin positiivinen fiilis. XE:hen voisi verrata niin, että tästä puuttuu ne huonot puolet.

+Mukava, todella mukava
+Tilava ja helppo
+Pikkuveljeänsä elegantimpi Premium
+Huoltopiste löytyy tällekin läheltä työmatkaa
+Moottori ja voimalinja, käytös on upeata
+Äänentoistoa ei välttämättä tarvitse ihan heti parantaa

-Yhdet renkaat
-Ei lohkolämppäriä eikä vetokoukkua
-Takakontin käytettävyys kärsii liiasta tilasta(!)
-XE ei ole enää vaihtoehto

No, olisiko tästä käyttöautoksi? Kyllä, XF on varsin potentiaalinen käyttöautovaihtoehto, jota on vaikea haastaa. Haaste on löytää oikea yksilö - optimaalinen tapaus on facelift vaalealla sisustalla ja jollain pirteällä ulkovärillä, sekä jo valmiiksi sopivalla varustuksella.

Kuva
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

FinPat
Viestit: 2663
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Agreed. XF on omienkin kokemusten pohjalta oikea Jaguar kun taas XE on taas hieman liian "Entry" Luxury -luokan auto. Varsinkin jos ajaa paljon maantiellä niin XF on selkeästi hiljaisemman oloinen.

Jaggen 2.7d ja 3.0d koneet ovat kärsineet runsaanlaisesti voitelukanavan eteen pyörähtävistä kampiakselin laakeriliuskoista. Pre-2016 malleissa 2.2d (163hp / 200hp) I4 tai bensakone olisi luotettavampi vaihtoehto. 2016 tuli nykyaikaan päivitetty 2.0d.

Avatar
_rico
Viestit: 1178
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): Proceed GT
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja _rico »

^^Kuva otettu edellä mainitun biznez parkin vieressä?

Hieno rapsa jälleen kerran

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Todellakin hieno koeajoraportti! Kiitoksia!

Jagget ovat hienoja pelejä.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

FinPat kirjoitti:Jaggen 2.7d ja 3.0d koneet ovat kärsineet runsaanlaisesti voitelukanavan eteen pyörähtävistä kampiakselin laakeriliuskoista. Pre-2016 malleissa 2.2d (163hp / 200hp) I4 tai bensakone olisi luotettavampi vaihtoehto. 2016 tuli nykyaikaan päivitetty 2.0d.
Kuulemma joo. Pitää vähän perehtyä, että pitääkö tuota oikeasti jännittää. Jotenkin tuon kuutosen koeajon jälkeen tuntuu siltä, että se rivinelonen tuskin kiinnostaa vaikka olisi kuinka luotettava. Ja saahan näitä AJ8:n viimeisimmällä eli parhaalla versiolla, jos V6 -diesel jännittää liikaa.. :D
_rico kirjoitti:^^Kuva otettu edellä mainitun biznez parkin vieressä?
Nope, ko. bizniz parkki löytyy Äyritieltä, kuva arvatenkin on otettu lentokentän reunamilta.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Niin, kuva näyttäisi erehdyttävästi viittaavan Katriinantien Business Parkin läheisyyteen.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Sellaista se on hektisen Vantaan alueella - biznizparkkeja on joka välissä, mutta kaikkia ei ehdi eikä jaksa pompottaa läpi.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Miehellä on kyllä sana hallussa, näitä on ilo lukea!
- Epäkelpokeräilijä -

FinPat
Viestit: 2663
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti: Pitää vähän perehtyä, että pitääkö tuota oikeasti jännittää. Jotenkin tuon kuutosen koeajon jälkeen tuntuu siltä, että se rivinelonen tuskin kiinnostaa vaikka olisi kuinka luotettava. Ja saahan näitä AJ8:n viimeisimmällä eli parhaalla versiolla, jos V6 -diesel jännittää liikaa.. :D
AJ133 on hyvä kone. Varsinkin kun bensa maksaa $2.5/gal. Nimimerkillä kokemusta on. :)

Käy ihan mielenkiinnosta ajamassa myös X260 joka on kokonaan uusi auto alumiinikoreineen. X250 on viimeisen face liftinkin jälkeen Lincoln LS / S-Type pohjainen vaikkakin hienosti ja pitkälle jalostettu. Ja se mikä näkyy koko ajan kuljettajalle on sisustus, ero X250 ja X260 välillä on samaa luokkaa kuin Alfa 916 Ph1 vs Ph2 vaikka ulkonäkö onkin hyvin samankaltainen.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Voisihan tuollaista uteliaisuudesta käydä vilkaisemassa, vaikka X260 menee vielä pääosin yli siitä, mitä haluan autosta maksaa - etenkin tuolla kuutoismoottorilla, kun jotenkin on vaikea uskoa että se 2.0d olisi XF:n korissa yhtään vähemmän aneeminen kuin kevyemmässä XE:ssä.

Ai niin, kävin eräänä päivänä vilkaisemassa ulkonäöllisesti myös Hyvinkäällä olevaa XE:tä: https://www.nettiauto.com/jaguar/xe/9901401 - tuo oli väreiltään huomattavasti Hämeenlinnassa ajamaani tyylikkäämpi.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

FinPat
Viestit: 2663
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti: Voisihan tuollaista uteliaisuudesta käydä vilkaisemassa, vaikka X260 menee vielä pääosin yli siitä, mitä haluan autosta maksaa
Joo, X260:t ovat vielä kalliita jopa Ruåtsissa ja Saksassa. Amerikan ihmemaassa tämä asia on paremmin.

https://www.autotrader.com/cars-for-sal ... chRadius=0

Autona X260 on siinä mielessä vekkuli että se näyttää ulkoapäin X250:ltä mutta on koriltaan, alustaltaan ja pääosin tekniikaltaan aivan eri peli. Toisin päin ajatellen, X250 hankkiessa saa X260 lookin pienellä rahalla!
Polforea kirjoitti: - etenkin tuolla kuutoismoottorilla, kun jotenkin on vaikea uskoa että se 2.0d olisi XF:n korissa yhtään vähemmän aneeminen kuin kevyemmässä XE:ssä.
:)

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2339
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Itse kävin tänään ponnistamassa 2013 XF:n 200-heppaisella nelosdieselillä. Ulkonäköhän noissa on sisältä ja varsinkin ulkoa se paras puoli. Iso krominen grilli edessä huokuu jotain aivan toista luokkaa mitä hintalappu antaisi olettaa 100tkm ajetulta autolta.

https://www.nettiauto.com/jaguar/xf/9963280

Valitettavasti tämä yksilö Raisiossa on kilometreihin nähden varsin nuhjuinen! Kiveniskemää keulassa, puskuri maalattu huonosti (?) että mustat helmat harmaina. Hanskalokerosta löytyi kuitti, jossa luki "vaihteisto rutisee satunnaisesti 1000-2000 rpm" ja jotain kolinaa itsekin kuulin paikalta kiihdyttäessä. Toiseksi kierrosmittari humppasi millin parin verran tasakaasulla ajaessa.

Maantiellä kulku oli hiljaista ja vakaata ja voin kuvitella, että kutosmyllyllä kiihdytyksetkin sujuu hienommin. Nelosdieselin äänet olivat yllättävän kuuluvat kiihdytyksissä. Takanäkymä on hieman rajallinen coupemaisen mutoilun vuoksi, mutta noin muutoin auto on näppärän kokoisen tuntuinen lähes 5-metriseksi.

Prisman muovikassillinen seteleitä oli jo mukana, mutta auto jätti valitettavan valjun fiiliksen. Verrattuna kolme vuotta vanhempaan ja 4x enemmän ajettuun 5-sarjan bemariini ajofiilis tai kunto eivät vastanneet välirahaa. Mielelläni tuollaisen omistaisin jos vain kunnon yksilö löytyisi ja ehkä sillä kutoskoneelle! Näitä ei onneksi näy jokapäivä kaduilla, joka on aina myös plussaa

Avatar
Manu
Viestit: 510
Liittynyt: 24 Syys 2015, 01:23
Car(s): Lexus CT hybrid -11
ex. Alfa Romeo 159 2.4Jdtm Qtronic -06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Manu »

Raimo Miettinen kirjoitti:ja 4x enemmän ajettuun 5-sarjan bemariini ajofiilis tai kunto eivät vastanneet välirahaa. Mielelläni tuollaisen omistaisin jos vain kunnon yksilö löytyisi ja ehkä sillä kutoskoneelle!
Onks sul siis F10 korinen 5 bemmi? Miettiny semmosta 3.0 bensakoneella. Joskus 520d:tä ajaneena hieno peli.

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2339
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Joo, pian lähtee viidennellesadalletuhannelle (399 000 km) tää f10. 3-litrainen suorakutosdiesel hyrisee hissukseen. Omat ajot se päälle 50 000 km vuoteen, joten nuo bensat ei ole tuttuja.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja quppe »

Täällä kun on yleensä uusia muiden merkkien raportteja, niin tässäpä teille italialaista :

https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/159/9971944

Oli hauska käydä testaamassa miltä tuntuu istahtaa noin 4 vuoden tauon jälkeen 159:n rattiin. Autossa oli hyvin paljon tuttua, sillä omistin samalla värillä ja moottorilla varustetun SW:n, mikä jäikin toistaiseksi(?) viimeiseksi Alfaksi.

Auto oli vähän ajettu ja tiuhaan huollettu (alle 10tkm). Historiassa keskellä oli kuitenkin 3 vuoden ja 30tkm hämärä leimaton hetki. Maalipinta oli yllättävän hyvässä kunnossa. Kuraläpät oli ropissut matkan varrelle, mutta kivisuihku jälkiin en kiinnittänyt huomiota. Logot olivat kuluneet ja keulassa joku oli laminoinut paperista omansa. Ainakin näytti siltä.

Oliko aika kullannut muistot?: Ensi fiiliksiltään autoon istahtaessa tuli mieleen kompaktisuus ja hieman poteromainen kuljettajan paikka mikä olikin jäänyt mieleen 159:stä. Penkit tuntuivat mukavilta ja säädöt sai hyvin kohdalleen tälläiselle nysälle. Sisustan materiaaleja muistelin laadukkaammaksi ja esim. oven kädensija oli yllättävän kulunut kilometreihin nähden. Hallintalaitteiden nappulat tuntuivat joltain kumi/muovi seokselta ja tuntuma oli halvahko. Tullut vanhaksi tässä 4 vuoden aikana kun tälläisiin kiinnittää huomiota :-D Verrokkina toimi oma Mondeo MK4 Titanium. Tosin uudempikin Mondeo tuntuu halvemmalta muoveiltaan.


Ajoltaan ensimmäisessä töyssyssä narahti, mutta tämän jälkeen en alustasta kuullut ääniä. Otin sen tervehdysenä, että nyt mennään. Kun pääsin liikkeelle, niin muistui mieleen moottorin alhainen kierrosalue, mistä JTS lähtee vetämään hienosti sekä hieman omalaatuinen ääni kiihdyttäessä. Pirteältä tuntui edelleen ja hieman piti kaasua säädellä tarkemmin varsinkin kun hyppäsi 1.6 japanin kikottimesta rattiin. Ensi vaikuteltamana liikenneympyrässä yllätyin, kun muistin ohjauksen olevan tarkempi ja herkempi. Mazdassa on yllättävän herkkä ohjaus japanilaiseksi ja on huomattavasti kevyempi, joten eroa jää yllättävän vähän :crazyeyes: ??. Toki 159 on huomattavasti tukevamman tuntusempi. Hetken ajon jälkeen mutkatielle päästyä 159 taittui mutkiin jo huomattavasti paremmin ja kun nosti hieman nopeutta, niin eipä tuntunut missään vaiheessa että äärirajoilla mentäisiin. (en ehkä uskaltanu omavastuun takia paljoa kokeillakkaan), mutta jotakin edelleen puuttui mitä olin muistellut. Maantiellä meni kuin juna vaikka, vaikka vinossa oleva ratti hieman häiritsikin.

Bosen puuttumisen huomasi humppaosastolta, mutta vakio kaiuttimia on kuultu huonompiakin.

Kyseisestä yksilöstä kuului outoa ääntä ja muuttui nopeudessa tiettyyn pisteeseen. Ääni muuttui hieman kun vaihteita vaihto ja vaihde - vapaa - sama vaihde pisti synkrot laulamaan. Eiköhän se ollut M32:n ääni. Kepin en huomannut heiluvan kaasulla. Diagnoosin annoin myyjälle ja sanoi tutkivansa ja korjaavansa. Hope so..

159:stä jäi kyllä ihan positiivinen kuva ja sellaisen voisin omistaa, mutta aika oli tosiaan hieman päässyt kultaamaan. Ulkootahan tuo on edelleen pirun nätti. Hintahan tuolla oli vähän liian kova muutenkin. Olisiko se 156 vaikka V6:lla kuitenkin hauskempi peli.. Ehkä täytyy käydä kokeilemassa 6 vuoden tauon jälkeen.. :mrgreen:

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Koska Kamuxin XF miellytti, niiin... Olisiko tästä käyttöautoksi? Osa 4

Jaguar XF 2.2d 2011

Koska Kamuxilla koestamani XF miellytti autona, päätin käydä kokeilemassa myös rivinelosen, joka olisi halvempi ostaa, omistaa ja ajaa. Päädyin siis tänään töiden jälkeen Vantaalla Autokeskus Airportiin, jossa odotti valkoinen XF 2.2d 2011

Tässä on hieman kalpeammat varusteet kuin Kamuxin veekuutoisessa, penkeistä puuttuu muutama säätö ja meediakeskuksesta navigootti. Vastineeksi tässä olisi kuitenkin talvirenkaat ja mikä tärkeintä, vetokoukku.

Odottelin ulkona kun myyjä ajoi auton sisärivistä pois ja kyllähän se nokipolttoinen kolmasosamoottori kolisee. Ei pahasti verrattuna moneen muuhun nokipolttoiseen kolmasosamoottoriin, mutta havaittavasti kuitenkin. Hyppäsin kuskinpukille ja lähdin liikkeelle. ZF 8hp momentinmuuntimineen tekee jälleen sen, mihin yksikään ajamani kaksoiskytkin ei ole pystynyt ja auto lähtee liikkelle pehmeästi ja nykimättä. Vanhempi PSA-teknik vetää huomattavasti XE:ssä ollutta ingeniumia raikkaammin ja kuljettaa raskasta autoa yllättävänkin joutuisasti. Moottorin tärinä tuntuu tyhjäkäynnillä ja pikkukierroksilla vedossakin, mutta onneksi ensimmäisessä paljon vähemmän kuin XE:ssä ja jälkimmäinen on helppo korjata pyöräyttämällä suuntarullaa pykälä eteenpäin S-asentoon, jolloin pykälä pienenee, kierrokset nousee ja tärinä vähenee.

Kyllä tälläkin työmatkaa ajaisi, XF:n kyyti on vajaammaallakin moottorilla kuitenkin mukava ja asiallinen ja pienen koneen kulku yllättävän hyvä. Autokeskus ei paljon ajettua bemaria riviinsä haluaisi ja se näkyy hyvitystarjouksessa, joten jätimme vaihtamisesta keskustelemisen sikseen. Myyjän lupaama suoran kaupan hinta on luokkaa, jonka voisin autosta maksaakin, jos puskasta yllättäen hyppäisi mies, joka haluaisi bemarin ostaa alta pois. Defasetti tästäkin puuttuu, mutta sen mainitessa myyjä toteaa asiallisesti "Se ei ole ongelma", olemme tässäkin samalla aaltopituudella.

+Pääosin samat kuin puolimoottorimallissa
+Puolimoottoriin verrattuna tässä on staattiset laakerit kampuralla
+Kahdet pyörät
+Vetokoukku

-Hivenen tärräävä tyhjäkäynti
-Nokipolttoisen kolmannesmoottorin ääni

No, olisiko tästä vihdoin käyttöautoksi? Olisi, tarjouksia avo-ökybemarista otetaan vastaan.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Manu
Viestit: 510
Liittynyt: 24 Syys 2015, 01:23
Car(s): Lexus CT hybrid -11
ex. Alfa Romeo 159 2.4Jdtm Qtronic -06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Manu »

^Itsekkin joskus ajanut 2.2d XF:ää ja tosiaan tolla koneella kulkee mukavasti ja kulutus on pientä. Automaatti vaihtaa kuin unelma ja kyyti on hiljaista 8)

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Skoda Fabia.

En tiedä vuosimallia, mutta kilsoja on muutama tuhat, joten voisin ajatella että aika tuore. Bensakoneelta kuullostaa, kai. Ylimääräinen poljin on jaloissa. Taitaa olla se kaikkein tehottomin versio - toivottavasti.

Auto on pehmeä. Penkki on pehmeä. Ajo-ominaisuuksista ei juuri voi puhua, kallistelee enemmän kuin Tukholma hyvin vietetyn risteilyn jäljiltä. Ratti lienee jollain tapaa linkitetty eturenkaisiin, kun tällä pääsi SK Autosoundin pihalta duunin parkkiin (asentavat F34 LCI:hin peruutuskameran, saadaan siitä vähän lisää "life cycle impactia"). Mutta ohjauksesta ei oikein voi mitään sanoa, muuta kuin että renkaat kääntyvät kun rattia veivaa. Kaasuvaste on ensimmäisen sentin matkalla. Sitten on ainakin 15 senttiä tyhjää. Kytkin on myös aika pitkäliikkeinen, polvi käy korvassa. Jos jotain hyvää, niin jarrut toimii. Pienestäkin vauhdista niin tehokkaasti että koppi niiaa suht paljon. Sisätilojen laadusta sen verran että kuskin ovi resonoi varsin voimakkaasti. En ymmärtäisi tämän auton hankintaa vaikka se olisi todella edullinen. Mitä se ei ole. Tänään itken pitkään suihkussa ja hankaan ihon pieteetillä puhtaaksi. :(

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Garmund »

1,4 turbona tuommoinen fabia tuntui ihan hauskalta pikkuautolta, laatikkokin yllättävän hyvä. Kallistelusta en osaa sanoa, kun aika suoraa teitä tuli sillä ajettua, varsinkin kun vertailukohtana on crossi(eihän tää ole kuin vähän normi 156 korkeampi ja isommalla rengasprofiililla, mutta tuntuu kyllä turhan paljon kallistelevan) ja nissanin maasturi. :D

Crossissa muuten taitaa olla vähän tota samaa kaasuvasteen suhteen, tai ainakin vähän siltä tuntuu että 1/2 ja täyskaasu on ihan sama asia.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^editoidaan sen verran että Sotkan kaasupolkimen liike on varsin lyhyt... Heh, toisella yrittämällä alkujärkytys pienempi ja nyt voisi tulla järkevämpi raportti. Jos kiinnostaisi. Mutta kokonaisarvosana ei muuttunut - katson mieluummin Koivusalon elokuvan Olavi Virrasta kuin ajan enää koskaan Fabialla. Leffa voi olla ennakkotiedoista poiketen ok, Sotka ei.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Sillä saadaan sporttinen ja tehokas fiilis nöösimmälle kuskille, kun kaasupoljin antaa ymmärtää. Kokeneempi ja sporttisempi kuski, joka osaa painaa sitä lisää, kuitenkin huomaa ettei se ymmärrä antaa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Vastaa Viestiin