Sivu 44/97

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 05 Loka 2015, 22:46
Kirjoittaja Tuomas K
Vito kirjoitti:Ja ei,en ala lainailemaan ja selittämään,lue itse omat juttus. :lol:
Herää epäilys että sun pitäisi itse lukea ne uusiksi :mrgreen:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 06 Loka 2015, 02:10
Kirjoittaja jalittam
En osallistu hiekkalaatikkoleikkiin.
Mut mitään vikaa ei ollut porukoitte sitikas ku sitä tutkin. Lämpöö tuuppas molemmin puolin. Ehkä löysin lämmönsäätömoottorin, oli aik piikases paikkaa. Saavatte koeajaa ja sit tarvittaessa purkaa keskikonsolia jot ehkä (?) pääsee käsiks ko. moottoriin/läppämekanismiin. Muilla vastaavia ongelmia patongeis?
Meän sitikka manuaali-ilmastoinnilla, joten ei mitään kokemusta automaagista. Kaksalue sellaisesta.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 06 Loka 2015, 06:13
Kirjoittaja Aquatica
^
Joskin pösössä (kai samanikänen) ollut tyyppivikana ilmaläppien säätöakselit.
Eli ne sanoo NAPS ja POKS.
Se, mikä siihen korjauksena toimii yhden kerran on vaihtaa vasemman ja oikean puolen läpät (tai niiden akselit) ristiin, jolloinka akselin toinen pää tulee moottorille - siis se ehjä.
Suuritöinen, "päivän homma". En tiiä voisko olla akseli luistanut?

Ja jos on 2-alueilmastointi ni onko muistettu säätää oikeeta puolta ettei oo ollu soolona ja toisella 14astetta ja toisella 28...? (pakko kysyä. Koska näitä tuli korjaamollakin nähtyä...)

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 06 Loka 2015, 08:36
Kirjoittaja Tazio
Kappas vain. Mies Sinisessä Villapaidassa siis löysi iPhonestaan sen suosikkipankkiiriliikkeensä numeron ja ostaa kuin ostaakin VAG:n. Auto kerrallaan! ;)

-Tazio

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 06 Loka 2015, 10:21
Kirjoittaja hjpp
Keskikonsolista ennemminkin ja ota joku lapsi avuksi. Siellä usein liian lyhyt säätömoottorin akseli on alkanut hyppimään tyhjää. Kannattaa kokeilla kääntää lämpö maksimiin ennen starttausta ja käynnistyksen jälkeen hitaasti tiputtaa lämpöä aste kerrallaan. Saattaa vaikka alkaa toimia.

jalittam kirjoitti:Yritän täs orientoitua kurkkaamaan porukoitten c5:n automaagiilmastoinnin tekniikkaan. Hantille puhaltaa vain kuulema kylmää. Liekko lämpöläppä jumis, rikki tahi jottai vastaavaa. Aloittanen hanskalokeron purulla.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 10 Loka 2015, 21:47
Kirjoittaja alfa164
Sanokaas viisaat,että mitäs pakkasnestettä uskaltaa sekoittaa pieni määrä renaultin omaan keltaiseen?Ja onko tuo oikeasti niin spesiaali tavaraa mitä sanotaan?ettei salli edes vettä.....
Huomenna renaultin marmoritiskille ei pääse,mutta motonettiin kyllä

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 12 Loka 2015, 09:48
Kirjoittaja Alfissimo
^Vähän jälkijunassa. Itse siinä uskossa, että ei oikeasti saa sekoittaa muiden kanssa, mutta vedestä en kyllä sano mitään...

Päästöhuijauksia... http://www.iltalehti.fi/autot/2015101120503854_au.shtml

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 12 Loka 2015, 10:45
Kirjoittaja Werneri
Lienee melko sama kaikilla, merkistä riipumatta, että kun tiedetään miten päästöt mitataan, niin optimoidaan ohjelma tuohon mittaustilanteeseen. Kohta on bensa-autotkin ja muut merkit tapetilla.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 12 Loka 2015, 11:19
Kirjoittaja palkus
^^mutta onko moottorissa eri moodi päällä päästötestissä vs maantie. Jollei ole, niin menee typerän päästötestin piikkiin.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 12 Loka 2015, 11:28
Kirjoittaja Alfissimo
Mietin itse ihan samaa. Volkkarillahan on ollut kaksi eri softaa, josta haloo, mutta onko näissä nyt mainituissa kyse siitä, etteivät sillä yhdellä testiin optimoidulla softalla pääse testiarvoihin normaalissa liikenteessä. Menee taas vähän yli koko touhu ja kohta on päästöhuijaus myös kaikissa niissäkin autoissa, jotka eivät saavuta ilmoitettua CO2:ta normaaliajossa, joka ei nyt mainittuun päästöhässäkkään liity millään tavalla.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 12 Loka 2015, 17:58
Kirjoittaja alfa164
Alfissimo kirjoitti:^Vähän jälkijunassa. Itse siinä uskossa, että ei oikeasti saa sekoittaa muiden kanssa, mutta vedestä en kyllä sano mitään...

Päästöhuijauksia... http://www.iltalehti.fi/autot/2015101120503854_au.shtml
Juu,haettu lasipalatsista uutta,nykyään tavara ei enää valmiiksi lantrattua,vaan voi kuulemma laittaa puolet vettä...

Pösössä puolestaan aamulla käynistyksen yhteydessä syttyi 2viikon tauon jälkeen taas automaatin varoitusvalo,sammui tosin itsestään kun lähdin liikkeelle,ja vaihteet pelasi tuttuun tapaan

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 12 Loka 2015, 23:11
Kirjoittaja palkus
jenkit oli testanneet testimoodin tienpäällä ja kiihtyvyydestä oli lähteny n. sekuntti (0-60mph) ja kulutus noussu 0,3 l . Wolkkarin insinöörit varmaan tuon eron kutistavat pienemmäksi, mutta eroa jää. Siis pelkällä softalla. Tää on muuten semmonen soppa, että auto-unioni menee tosi syvälle, saattaa mennä Merkelin pelastettavaksi. Homma menee kyllä överiksi kaikenkaikkiaan ja tämäkin kyllä koskettaa Suomea.

Sori tuo koskettamis kommentti, kuuluis politiikkaan. :oops:

Ja sitte vielä: Vieläkös muuten foorumilta löytyy taannoisen kaltaista innostusta ja hyväksyntää Alfa Romeon myymisestä volsulle? :)

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 13 Loka 2015, 16:26
Kirjoittaja Alfissimo
Paska valuu alaspäin. Kiristys lienee rehellisempi termi...
http://www.iltalehti.fi/autot/2015101220511997_au.shtml

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 13 Loka 2015, 16:40
Kirjoittaja A Bart
Opelihan koitti tuota jo vectran aikoihin.... ja miten kävi?

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 13 Loka 2015, 16:43
Kirjoittaja Tuomas K
Joo, alihankkijoita kun kiristetään tinkimään hinnasta, niin alihankkijat tinkii vastaavasti laadusta. Opel menetti maineen vuosiksi toistuvien laatuongelmien takia.

Toisaalta volkkarilla on ollut vakavia laatuongelmia jo pitkään ja silti käytetyistä volkkareista voi pyytää mitä vaan kun ne kerran on "laatuautoja".

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 13 Loka 2015, 16:46
Kirjoittaja Alfissimo
Ehkä joskus koittaa se päivä, kun ihmiset heräävät todellisuuteen. Pieni kello on saattanut joillain jo alkaa pirisemään, mutta kuinka kovaa ja kuinka kauan. Muutaman torkutuksen jälkeen on riski aina nukahtaa uudelleen, jos vaan ei jaksa nousta.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 14 Loka 2015, 09:07
Kirjoittaja AriFerra
Sattuisko kellään olemaan varmaa faktaa Sitikan kiisseleiden jakohoihnan vaihtoväleistä?
Kyseessä olisi 112 HDI moottori (1.6), auto on C3 Picasso vm 2011.

Tällasia löysin kuuklettamalla:
Dieselmoottorit:
->1994 80000km/10v.

XUD/DJ5T 100000km/10v. (huoltoväli 10000km)

XUD/DW8/DJ5TED 105000km/10v. (huoltoväli 15000km)

HDI 140000km/10v

JUMPER II 120000km/10v.

C2/C3/Xsara Picasso 1,4HDI/1,6HDI 200000km/10v.


Osuuko tuo kysymäni auto ja moottori sitten tuohon jälkimmäiseen lihavoituun?
Mikä tuo ensimmäinen lihavoitu, pelkkä HDI sitten on?

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 14 Loka 2015, 09:21
Kirjoittaja Mk3
TecDoc:

Koodi: Valitse kaikki

Engine control toothed belt change interval
                                              every 240.000 km/ 10 years       
under heavy service conditions                every 180.000 km/ 10 years   

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 14 Loka 2015, 11:08
Kirjoittaja Aquatica
Ja samassa moottorissa Pösöllä aika on puolitettu, kilsoista en tiiä. Taitaa olla 120/5v :D

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 14 Loka 2015, 11:22
Kirjoittaja AriFerra
Mk3 kirjoitti:TecDoc:

Koodi: Valitse kaikki

Engine control toothed belt change interval
                                              every 240.000 km/ 10 years       
under heavy service conditions                every 180.000 km/ 10 years   
Jep, noin se tosiaan taitaa olla. Tuo HDI 140k taitaa olla ne vanhemmat 1.9 moottorit. Uusimmissa Suomen maahantuojan suositus 200k, eli on nokkelasti laskettu että Suomessa ei ihan heavyt olosuhteet, ainakaan täällä etelässä. Mutta kuitenkin sen verran raskaat että ei 240k uskalla luvata. :mrgreen:

Jos tuo Pösön suositus 120k pitää paikkansa, niin sitten shitikan hihnat kyllä pitäisi paukkua, eikä näin liene juurikaan ole tapahtunut, mikäli sittisfoorumilaisia uskoo.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 14 Loka 2015, 12:11
Kirjoittaja Aquatica
^
Tuo on ollut tilanne vaikka kuinka kauan. Uskoisin syyksi sen, etteivät ne halua takuuseen pistää niitä - ja koska täälläpäin maailmaa on niin kovat vastuut tekijällä, haluttu vähän hillitä tuota. Ainakin se pienentää hihnavaivan riskiä -> ei tarvitse maksella jälkimarkkinointina uusia hihnoja ja koneita niin paljoa ;)

EDIT:
Asiasta kukkaruukkuun;

http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artik ... to/5497018

Eli ilmeisesti nyt on saaste-volkkareissa riskinä tulevaksi ajokielto ;)

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 14 Loka 2015, 12:43
Kirjoittaja jalittam
Meil tuo hdi 140kkm/10v (90hp 2.0 -01). Teetetettynä fixuksella osines jottai 200-300€ joku vuos sitte. Mittariin tulee koht 400kkm.

Todnäk kampuran apulaitehihnan pyörä pettää ennen jakopäätä noissa. Ja tuskin niin tarkka metreist niinku alfalla.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 15 Loka 2015, 09:13
Kirjoittaja AriFerra
jalittam kirjoitti:Meil tuo hdi 140kkm/10v (90hp 2.0 -01). Teetetettynä fixuksella osines jottai 200-300€ joku vuos sitte. Mittariin tulee koht 400kkm.

Todnäk kampuran apulaitehihnan pyörä pettää ennen jakopäätä noissa. Ja tuskin niin tarkka metreist niinku alfalla.
No nyt! Milläs paikkakunnalla tämä? GS II 2.0 T (bensa) olisi Salpalla maksanut 1100. Kujala Korsossa veloitti 600 €. Olen ollut siinä luulossa, että kiisseleihin yleensä kalliimmat kuin bensoihin.
Voihan se tietysti olla, että tuohon vanhempaan kakslitraiseen on ns. erityisen helppo vaihtaa, eli aikaa kuluisi selkeästi vähemmän kuin yleensä muihin?

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 15 Loka 2015, 12:58
Kirjoittaja Aquatica
^
650euroa oli 1.6HDi 207:aan jakopää kaikkinsensa Keravalla F-Huollossa.
Vantaalta olis saanut tasan 600eurolla. Maan Auto tarjos 2013 tuohon sen 500eurolla, en tiiä mikä nyt on tilanne. Ja sisälti tosiaan myös vesipumpun ja apulaitehihnan...
Tuo 207 HDi on myöskin *ahdas*, joka varmastikin on otettu huomioon hinnassa.
Googletin ihan suoraan vaan "jakohihnan vaihto peugeot hdi" :p

Atoy tarjoaa kans aika kiinteellä hinnalla pösöön ainaskee;
http://www.atoyautohuolto.fi/huolto/peu ... cwod2DcI7g

Pösöfoorumilla (peugeot-foorumi.com) on myös huoltopaikoista kokemuksia-ketjut, joista voipi katsella oman lähialueen/työssäkäyntialueen paikkoja ja kokemuksia niistä, niin ei tarvitse ihan sokeana mennä. Sitikkapuolella en muista vastaavaa, mutta kuten sanottu - tekniikka on sama kaiketi poikkeuksetta, eli samat osat käy ristiin ymv... (mm. Sitikan jarrupalat oli pösöön puolet siitä hinnasta mitä pösön omat palat :D)

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 15 Loka 2015, 14:26
Kirjoittaja Eero
Joskus merkkiliike voi yllättää positiivisesti hinnalla, joten kannattaa kysyä niistäkin.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 15 Loka 2015, 14:27
Kirjoittaja Aquatica
Tosiaan tuo 500eur Maan Autosta oli silloiselta merkkiliikkeeltä. Halvin hinta ja aikakin olis ollut hyvä, jos olis vaan saanut pari pv aikasemmin soiteltua senkin...

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 16 Loka 2015, 03:37
Kirjoittaja jalittam
AriFerra kirjoitti:
jalittam kirjoitti:Meil tuo hdi 140kkm/10v (90hp 2.0 -01). Teetetettynä fixuksella osines jottai 200-300€ joku vuos sitte. Mittariin tulee koht 400kkm.

Todnäk kampuran apulaitehihnan pyörä pettää ennen jakopäätä noissa. Ja tuskin niin tarkka metreist niinku alfalla.
No nyt! Milläs paikkakunnalla tämä? GS II 2.0 T (bensa) olisi Salpalla maksanut 1100. Kujala Korsossa veloitti 600 €. Olen ollut siinä luulossa, että kiisseleihin yleensä kalliimmat kuin bensoihin.
Voihan se tietysti olla, että tuohon vanhempaan kakslitraiseen on ns. erityisen helppo vaihtaa, eli aikaa kuluisi selkeästi vähemmän kuin yleensä muihin?
Anteeksi, Autoasi puljuhan tuo oli, Laitilassa.
Ei tos mosas montaa liikkuvaa osaa edes ole ja tilaa hehtaari tos c5 kopassa. Ite ei vaan viittiny silloin (6-7v sitten) tehä. Tarkkaa hintaa en tosiaan muista - toki se saatto alkaa kolmosellaki. Olisko ollu 3h työ niinku noin. Vespumppu n. 40€ mm... Meän taloudes noin 7v välein operaatio, jote kohtuu edullista. Reilu vuoden pääst seuraava vaihto, kun 420kkm sillo lähestyy... Jos sit vaik ite askartelis.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 16 Loka 2015, 09:03
Kirjoittaja Jakke
Eka auto jossa automaatti, joten kysytääs tyhmiä. Kylmänä kolmoselta neloselle vaihto nykäisee ilkeästi, varsinkin kevyellä kaasujalalla. Lämpöisenä menee suht' sivistyneesti. Auto siis toi Freelander ja laatikkohan siinä on Jatcon tekemä 5-vaihteinen Steptronic. Laatikon öljyt on kuulemma vaihdettu kesällä, mutta eipä ole tietoa siitä, mitkä öljyt siihen on tyrkätty. Brittifoorumeilla pitävät ainoana toimivana vaihtoehtona jotain tiettyä Texacon litkua. Voisko toi muka olla öljylaadusta kiinni?

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 16 Loka 2015, 09:35
Kirjoittaja Jarsan
Jos siellä on väärät öljyt niin varmasti voi aiheuttaa nykimistä vaihdoissa.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 16 Loka 2015, 12:13
Kirjoittaja Aquatica
Automaagissa vielä saattaa määräkin olla tarkka.
Eräs tuttava kun hommas vanhempaa eemelimersua tomaatilla, laittoi sinne uuet öljyt. Muuten jees, mut meni joku desi liikaa - ja sit nyki ja paukku kylmänä.
Sitten jos oli puoli desiä alle halutun, niin ei toiminut senkään vertaa. Eli kaiketi tarkkuus on ilmoitettu määrä +/- 0.25desiä, että aika tarkkaan täytyy vetästä et mennee nappiin.

Eli ensin oikeaa öljyä. Sitten vielä oikea määrä. Kumpikin jos menee mettään, hyvin mahdollista ongelmat (joo, jotkut laatikot sietää mitä tahansa juoksevaa nestettä, toiset hädin tuskin sitä ainoaa oikeata kuukiven hintaista).

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 16 Loka 2015, 16:35
Kirjoittaja Tuomas K
Joissain varsinkin vanhemman mallisissa automaateissa on kulmikkaat vaihdot kylmänä ihan ominaisuutenakin.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 17 Loka 2015, 00:50
Kirjoittaja alfa164
Totta,ja osassa vaihdon "venyminen" ominaisuus kylmänä.
Automaatin öljynvaihdon vaihtamisesta tehty raketti tiedettä monessa autossa,mutta kuultu suoraan veholta,että öljymäärät vaihtelee kovasti jo tehtaalta lähtiessä.Kaverin vanhemmat taksi yrittäjiä,ja öljynvaihto ollut tyyliin.Nosturilla ylös omassa tallissa,proppu pois,ja ja uutta öljyä se mitä "manuaali" neuvoo.Ei siis mitään välilämmittelyjä yms,ja komeasti näillä ajavat yli 500t.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 27 Loka 2015, 20:21
Kirjoittaja Jiitee
Ei uskoisi, että huomenna mennään vaimon kanssa töihin JTD:llä kimpassa ja Kia seisoo pihassa.... :wink:

ESP OFF -merkkivalo syttyi peräkärryä hinatessa , ja kappas vaan, pihassa sitten automaatin pakki ei mene enää päälle. Siinä vaiheessa välähti minullakin, että luistoneston poiskytkennän merkkivalo syttyi heti peräkärryn kytkennän jälkeen eli hapettunut taisi olla pistorasia... :oops: Pitää huomenna valosalla katsoa sulakkeet ja lukea OBD2-lukijalla koodit. Avensiksella sama peräkärrypistokkeen hapettuma juttu aiheutti vain
valosulakkeen palamisen, katotaan nyt Kian keissi....oma moka kun kiireessä hämärässä en tarkistanut rasiaa.

Naapurin kanssa juteltiin , ja heillä Bemun -12 520d automaatilla on ruvennut vilkuttelemaan jos jotakin vikakoodia ja tuulilasinpyyhkimet eivät joskus ole toimineet kuin uudelleenkäynnistyksen jälkeen....
näää on näitä väyläsähkön kiroja..... :mrgreen:

Jt

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 27 Loka 2015, 23:20
Kirjoittaja Aquatica
^
Onkos 13-napanen liitin vai 7napanen? 13:sta ollut... outouksia.
Ja onko öhm... Pakkivalo vaiko sumarikytkintä pistorasiassa? Se kytkin on yli 90% todennäköisyydellä ongelmatapaus, jos liittyy jollakin tavalla peräkäppänään.
"Muutamia" outoja juttuja tuli siitä korjattua. Eli siis kytkin putsaten ja kovaa ajoa.
Ja pistorasian pohja oli sitten toinen tyypillinen vikapaikka - joko itse pohjassa vikaa (Kovil...) tai vaihtoehtoisesti piiloon taittuva rasia ja poikki hanganneet johdot.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 28 Loka 2015, 09:47
Kirjoittaja Jiitee
Aquatica kirjoitti:^
Onkos 13-napanen liitin vai 7napanen? 13:sta ollut... outouksia.
Ja onko öhm... Pakkivalo vaiko sumarikytkintä pistorasiassa? Se kytkin on yli 90% todennäköisyydellä ongelmatapaus, jos liittyy jollakin tavalla peräkäppänään.
"Muutamia" outoja juttuja tuli siitä korjattua. Eli siis kytkin putsaten ja kovaa ajoa.
Ja pistorasian pohja oli sitten toinen tyypillinen vikapaikka - joko itse pohjassa vikaa (Kovil...) tai vaihtoehtoisesti piiloon taittuva rasia ja poikki hanganneet johdot.
Kiassamme 7-napainen ja ihan maahantuojan asentama irroitettava koukku uutena , joten en tiedä kytkennästä mitään. Pari valistunutta arvausta on, miten Ceedin saisi taas "tulille" ... katellaan.
Joo, nämä peräkärryliitännän rasiaongelmat "rassaa" juuri meikäläisen tapaista kerran- pari vuodessa peräkärryä vetävää. Jos käyttäisi kärryä säännöllisemmin niin hapettumaa ei varmaan niin paljon tulisi.

Jt

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 28 Loka 2015, 10:08
Kirjoittaja Polforea
Sähköpuolella on jotain perusteellista vikaa, jos kärryn kytkeminen hapettuneeseenkaan pistokkeeseen saa ESP:n ja automaattiaskin sekaisin. Siis ihan suunnittelupuolella. ESP:n pitää kyllä saada tieto siitä, että kärry on kiinni, mutta missään nimessä sähköhäiriöt kärrytökkelissä ei saa lamauttaa auton tarpeellisia ja nykyään jopa lakisääteisiä järjestelmiä. Aiheesta pitäisi tulla vikailmoitus tai korkeintaan hallittu käytön rajoittaminen, ei uusia vikoja.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 28 Loka 2015, 11:23
Kirjoittaja Aquatica
^
Ei saa ei.
Mutta jos tässä on tehty ryöstö esim. takavaloilta (jos olisi pitänyt olla akulta), se *VOI* sotkea aivan kaiken.
Se ei tosiaan tarvitse sinne kuin pienen oikkarin tapaisen rasiaan ja jos sähköt on otettu väärästä paikasta, se ei olisi mitenkään yllätys. En muista, onko Cee'd niitä, joissa ei missään nimessä saanut ottaa takapään valoilta ryöstöä kärrylle - jossain oli näitä kieltoja. Ja niitäkin oli rikottu, ettei oltu vedetty kokonaan akulta uutta piuhaa, joka aiheutti sitten ongelmia - viimestään sitten, kun oli perässä vähän enemmän sähköä syövää asuntovaunua tms.
Sitten todettiin, kuinka joku muu jossakin toisessa maahantuojan pisteessä olikin laittanut ryöstöllä koukun kiinni. Ja sitten vedettiin se piuha kuten kuuluu.

Joissain merkeissä käynyt jopa niin kivasti, että takavaloilta otettu ryöstö on lamaannuttanut auton siinä määrin, ettei se ole edes käynnistynyt. Ihan vaan siksi, että BCM ei tykännyt arvoista ja kaiketi tehtaan jantterit ajatelleet, että k.o arvot voi johtua vain oikosulusta = tulipaloriski = nogo. Tai jotain vastaavaa.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 28 Loka 2015, 11:38
Kirjoittaja Polforea
Jos takavaloilta otetaan suora virta kärrylle, pitäisi valonvalvonnan huutaa hoosiannaa välittömästi kun kärryn piuha laitetaan kiinni. Tätä ei ikinä pitäisi tehdä ja jos merkkiliike on moista mennyt tekemään, ei sinne kannata autoa viedä. Jos taas takavalolta on otettu kärryvaloille ohjaus (ja tehty muutenkin edes likimain sähköteknisesti oikein), ei rasian tai kärryn sekoilu vaikuta auton takavaloihin.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 28 Loka 2015, 12:14
Kirjoittaja Jiitee
No joo, aika selvä tapaus tämä kuitenkin oli. Jarruvaloilta maahantuoja ottanut (ohjaus ?)virran, sillä jarruvalojen 15 A sulake oli kaput. Skenaario automaatti-Ceedissä seuraava : jarruvalo ei toimi - tällöin ESP on pois päältä - samoin vaihteisto saa CAN-väylältä suojauskehoitteen ( ilmeisesti joko N ,D sekä 1-2-3 tai sitten R ja P vaihtoehtoisesti toimivat. Eli ideana on estää vikatilassa väärät suunnanvaihdot.
Luin manuaalia ehtoolla ja siellä oli maininta kepin vieressä olevasta manuaalisesta lukituksesta, jonka olisin voinut poistaa ja ajaa esim. huoltoon.
No, ruokkiksella 5 min homma käydä kotona, avata sulakeboksi , ottaa vaihtaa palanut sulake boxissa olleeseen 15 A varasulakkeeseen. Sitten 5 min lenkki ja kaikki ok.

Koukku ( Kovil) oli tosiaan asennettu 1. omistajan ja maahantuojan toimesta uutena autoon. Mehän ostettiin tämä vasta kunnolla sisäänajettuna. Jos jotakin (kallista) vakavaa olisi tapahtunut, olisin ottanut yhteyttä maahantuojaan ehdottomasti.

JT

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 28 Loka 2015, 12:22
Kirjoittaja Aquatica
^^
Ryöstöillä valitettavasti jotkut mekaanikot tekee.

Jpäässä noita korjattiin aika monta ja käsittääkseni reklamaatio lähti aina sinne, missä kustu (kuten asiaan kuuluukin). Jos ohjeet yksioikosesti sanoo, että *EI OTETA RYÖSTÖÄ* niin sitä ei myöskään oteta.

^
Jos mahdollista, tarkastuta jossakin nuo kytkennät. Tietysti itsekin sen voisi tehdä, farmarissa vasemmalla C-pilarin alueella mennee oranssi johto, jos on akulta vedetty.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 28 Loka 2015, 12:30
Kirjoittaja Jiitee
Aquatica kirjoitti:^^
Ryöstöillä valitettavasti jotkut mekaanikot tekee.

Jpäässä noita korjattiin aika monta ja käsittääkseni reklamaatio lähti aina sinne, missä kustu (kuten asiaan kuuluukin). Jos ohjeet yksioikosesti sanoo, että *EI OTETA RYÖSTÖÄ* niin sitä ei myöskään oteta.

^
Jos mahdollista, tarkastuta jossakin nuo kytkennät. Tietysti itsekin sen voisi tehdä, farmarissa vasemmalla C-pilarin alueella mennee oranssi johto, jos on akulta vedetty.
Hyvä DIY-tarkitusvinkki Aqu, kiitoksia paljon. Taidetaan pitää vain fillaritelinettä Kian koukun nokassa, kun Alfassakin löytyy koukku kärryä varten.

Tosin JTD:sä oli ilm. maadoitusongelmaa, kun kärryn valot joskus välkkyivät.... :roll: mutta se on toinen juttu :wink:

JT

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 28 Loka 2015, 13:35
Kirjoittaja Polforea
Jiitee kirjoitti:No joo, aika selvä tapaus tämä kuitenkin oli. Jarruvaloilta maahantuoja ottanut (ohjaus ?)virran, sillä jarruvalojen 15 A sulake oli kaput. Skenaario automaatti-Ceedissä seuraava : jarruvalo ei toimi - tällöin ESP on pois päältä - samoin vaihteisto saa CAN-väylältä suojauskehoitteen ( ilmeisesti joko N ,D sekä 1-2-3 tai sitten R ja P vaihtoehtoisesti toimivat. Eli ideana on estää vikatilassa väärät suunnanvaihdot.
Kian logiikka käy järkeen (joskin olisi kiva saada tieturin ruudulle joku järkevä ilmoitus asiasta). Lie suoraan ryöstetty valolta ihan käyttösähkö, jos sulake pääsee palamaan - tai vaihtoehtoisesti jossain muualla ko. sulakkeen takana on ihan oikea (ehkä hetkittäinen) oikosulku ja se sulake nasahtaa pian uudestaan.
Aquatica kirjoitti: Ryöstöillä valitettavasti jotkut mekaanikot tekee.
Nää (mekaanikot, jotka ryöstää) on niitä tapauksia, joissa mekaanikon pitäisi keskittyä mekaniikkaan ja jättää elektronien viskominen sähkäreiden huoleksi. Rosvoliittimen itsensä hyvyydestä (kosteussuojaus, mekaaninen suojaus, mekaaninen vahinko) voi jo yksistään käydä pitkiä keskusteluita, mutta kun päästään asiaan sähköjen erittelyn ja suojausten järkevyydestä ja toteutuksesta, päästään jo ihan uudelle tasolle.

Toki, kyllähän nekin aikansa toimii ja sitten voi tehdä taas uusiksi asiakkaan (uuteen) laskuun...

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 28 Loka 2015, 18:50
Kirjoittaja Jiitee
^ Jop, luulen, että aika suoraan on jarruvaloilta ryöstetty käyttösähkö, kun 15A sulake oli kärvähtänyt. Ei kai signaalivirrat ole noin isoja, toki oikkarissa mahdollista. Täytyy josku pukata vikakoodinlukija kiinni ja katsoa mitä löytyy. Vaimo on ihan tyytyväinen ja se ok pääasia. :wink:

jt

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 29 Loka 2015, 08:08
Kirjoittaja Aquatica
Polforea kirjoitti:
Nää (mekaanikot, jotka ryöstää) on niitä tapauksia, joissa mekaanikon pitäisi keskittyä mekaniikkaan ja jättää elektronien viskominen sähkäreiden huoleksi. Rosvoliittimen itsensä hyvyydestä (kosteussuojaus, mekaaninen suojaus, mekaaninen vahinko) voi jo yksistään käydä pitkiä keskusteluita, mutta kun päästään asiaan sähköjen erittelyn ja suojausten järkevyydestä ja toteutuksesta, päästään jo ihan uudelle tasolle.

Toki, kyllähän nekin aikansa toimii ja sitten voi tehdä taas uusiksi asiakkaan (uuteen) laskuun...
Kaiketi nuo ryöstöt menee ihan tekijän laskuunm mutta onhan siitä tietysti asiakkaalle harmia.
Ja samaa mieltä tuntuu olevan nekin, jotka noita korjailee :lol:
Toisten virheiden korjaaminenhan on aina ihanaa, eiks jees?

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 29 Loka 2015, 08:20
Kirjoittaja GiuliaSuper
Ette voi olla tosissaan - vieläkö autosähköissä käytetään rosvoja?? Oikeasti ei voi olla totta, ehkä yksi maailman huonoin keksintö ikinä. Toki pika fiksauksena on asia erikseen, mutta ei pidempiaikaiseen käyttöön. Olen noita sujuvasti poistellut GTV:stä, jossa ne on vähän vanhempaa tekoa, mutta aiheuttavat kummasti ylimääräisiä haasteita.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 29 Loka 2015, 08:25
Kirjoittaja Polforea
^Kyllä niihin aina joskus törmää, onneksi aika harvoin. Äkkiähän se tuntuu kätevältä, kun vaan naps kiinni ja sähkö kulkee. Mutta rosvoliitimien lisäksi ihan kunnollisillakin liittimillä tehtynä suora käyttösähkön ryöstö esim. kärrytökkeliin on tosiaan huono idea useastakin syystä. Sieltä pitäisi ottaa vain ohjaus releelle tahi vastaavalle komponentille/purkille, jonka kytkemä kärryn käyttösähkö tulee sitten omaa linjaansa oman sulakkeensa takaa eikä häiriköi auton omia järjestelmiä.

^^Eipä ne välttämättä mene, jos välissä onnistuu olemaan vuosia ja autoki ehkä jo vaihtanut omistajaa. Käytettynä valmiiksi koukullisen auton ostaessa ei ehkä saa tietoa, kuka koukun (/webaston/puhelinsarjan/tms) on ylipäätään asentanut, jolloin asentajaa on haastava lähteä jututtamaan.

Kai sitä voisi asiaakin kirjoittaa. Bemmi kävi toissapäivänä pyöränlaakerijumpassa. Vuorokausi meni takavetoisena ilman ajoavustimia ja vakionopeudensäädintä, kun asentaja kolautti ABS-anturin entiseksi. Onneksi tekijäfirma on vastuullinen tapaus ja sain auton avainten mukana tiedon tapahtuneesta sekä siitä, että uusi anturi on tilattu ja asennetaan kunhan tulee. Eilen sitten parani taas varustetaso tuntuvasti, kun uuden anturin myötä kehiin palasi ABS, ESP, RDC, HDC, xDrive, hillholder sekä vakionopeudensäädin :D

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 29 Loka 2015, 10:07
Kirjoittaja Aquatica
^
Totta. Ei aina mene tekijän piikkiin.
Helpottaa, jos tekijä on tiedossa ja on tehnyt ohjeiden vastaisesti (tietysti diagnoosi maksaa ja jos se kertoo, että tekijä tehnyt oikein niin voivoi) niin vähän helpottaa. Ehkä. :P

^^
En muista koukkuvalmistajaa, mutta joku jossain määrin täälläkin käytössä oleva ja yleisesti ohje kertoo ottaa ryöstön. Ne asentajat, ketkä systeemin tietää, ottavat suosiolla uuden narun akulta...
Ne ketkä ei tiedä, korjannee sen aika lyhyessä ajassa kun kaikki tilttaa. En muista merkkiä, ei ollut mikään näistä "tunnetummista", vaan jotain halvempaa kuraa jostakin. Tai olettaisin näin.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 29 Loka 2015, 11:25
Kirjoittaja mutt
Jos nyt oletetaan, että mun Themaan on koukku laitettu uutena, niin kohta on 28 vuotta siitä, kun rosvoliittimet asennettiin. Toimii edelleen, mitä on saattanut auttaa se, että liittimet ui kotelosuojaöljyssä.

Toki tehtaan ohjeistuksen mukaan siinäkin olisi pitänyt tuoda sähköt omalla johdolla akulta, eikä rosvota suoraan takavaloilta. :roll:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 03 Marras 2015, 22:16
Kirjoittaja JuhaP
Tadaa!http://m.iltalehti.fi/ulkomaat/20151103 ... 7_ul.shtml

Milloin kolisee muilla valmistajilla?

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 04 Marras 2015, 12:42
Kirjoittaja Tuomas K
Noni :)

Sitten kun julkaistaan todelliset hiilidioksidipäästöt niin kuka maksaa maksamatta jääneet autoverot ja käyttömaksut? Kuka maksaa tulevat korkeammat käyttömaksut?