Arvelin tilata pari Pirelli P Zero Neroa, mutta huomasin, ettei niitä enää saakkaan kuin XL-mallina.
Onkos noista mitä haittaa normaaleihin verrattuna?
Niin, vuosi sitten hommasin kaksi uutta Zero Neroa ja nyt olisi ollut tarvetta kahdelle lisää, eikä eripari rengastus innosta.. Voin myös ostaa jos jollain on ylimääräisenä hyväkuntoisia kyseisiä pyöriä 225/45/17 koossa..
http://www.nokianrenkaat.fi/usein_kysyttya kirjoitti:Mitä tarkoittaa XL-merkintä renkaan kokomerkinnän yhteydessä?
Rengas on kehitetty neljä yksikköä suuremmalle sallitulle pyöräkuormalle (load index). Syynä tähän on rengasnormien mukainen kuormitusindeksin vähennys V, W ja Y-nopeusluokissa, kun nopeus on yli 210 km/h. (ETRTO Standard Manual 2000, P.8.) Rengastyyppi on yleistymässä, kun nopeiden autojen massat ovat kasvaneet
Päin vastoin, ehkä jopa hyötyä
Kuitenkin sellasia asioita, ettei noilla hirveästi ole normaali ajossa väliä niin kauan kuin muuten rengas täyttää vaatimuksensa, eli koko, kuorma...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Itselleni riittää kaupunki kurvailuun, mitä eniten on. Muutaman kerran kesässä käyn mökillä tai muualla reissussa, eli vaatumuksena renkaalle on että olis pyöreä ja musta
Mullakin on nyt GTV:ssä nuo Federalit. Ei noita kyllä aivan semislikseiksi voi sanoa, mutta vähän paremmat kuin katurenkaat. Kyllä noissa pitoa melko paljon vähemmän kuin esim R888 Toyossa tai Maxsportissa.. Toisaalta noilla pystyy/viitsii ajaa myös katuajoa, eli suht hyvät kompromissi renkaat
^ Kuulostaa hyvältä. Jos soveltuu katuajoon myös niin se on plussaa. Ei viittis erikseen vanteita yms. hommailla. Onhan nuo Toyot sun muut tuplaten myös kalliimpia. Pitääkin harkita vakavasti josko ennen CS2:sta Federalit alle ! Tosin kesäloma vie kaikki rahat
Meikäläisen tehdasalustalle noit 16" toyot ei kyllä sovi yhtään. Olis vaan tarvinnu hommata 17" vanteet ja niihin sitten renkaat. Laitoin eilenä oikein jo kesärenkaat alle ja kyllähän noilla 18" supersporteilla menee hienosti ja tyrmiästi. Oli vähän kun kitkojen ja viikon toyo-ajelun jälkeen laitto oikein renkaat alle.
Tänään pääsin taas ajelemaan rengasmelustaan tunnetulla autolla (C'eed). Alla oli Hankookin Ventus Prime 2:t, koko jotain hämärää 195/55R16 tai vastaavaa. Oli äänetön O-o
Nyt hieman kaduttaa, etten hommannut noita VP2:ia Alfaan, kun vuosi sitten kesänakkeja hain. On siis vahva vaihtoehto seuraavaksi kierroksi...
Omia ostoksia kuuluu kehua: Hankook Ventus V12 Evo K110, kauheita nimihirviöitä, tuli 19-tuumaisina alle (235/35 ja 265/30) ja samalla pyöränkulmat kuntoon. Täytyy kyllä kehua, kun ajokäytös muuttui loogiseksi ja rauhallisemmaksi. Jotain ääntä kyllä kuuluu, mutta mielyttävän matalataajuista. Kulkeekin suoraan. Edelliset olivat edulliset Achilles ATR Sportit, jotka olivat liukkaat märällä muuten tyydyttävät. Hankookeista maksoin 750€+alle laitto 90€.
Itse ajanut tässä noita viisi vuotta vanhoja kitkoja loppuun kesällä. Väittäisin että ajaminen on hauskempaakin, kun pitoa on niin vähän, että pienissäkin nopeuksissa alkaa renkaat vinkumaan Kyllä tyttöjen päät kääntyilee.
Tosin näyttäisi että sulavat suunnilleen alle ja uskoisin että eivät kestä kesää loppuunkaan asti. Pohojalaanen ei nuukana kuitenkaan harrasta tuhlausta joten onhan ne käytettävä loppuun ennenkuin heittää poies.
Car(s): Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.4 Jtdm Qtronic -09 Fiat Punto 60 S 3d 1.2 -00 Ex: Fiat Stilo 1.8 Dynamic 3d -03, Alfa Romeo 156 1.8 Ts -98, Fiat Stilo 1.6 3d -02, Fiat uno 1.1 Ies -93
RikunAlfaRomeo kirjoitti:Mitäs kesärengasta koossa 225/50 17 suosittelisitte Alfa 159 sw alle?! Alla olevat Dunlop sportmaxxit saa ensiviikolla luvan siirtyä alta pois..
Olen ajellut kahdet Michelinin primacy hp loppuun 159:llä ja vaihdoin tämän vuoden kevätkesällä alle Hankook ventus primet.
Michelineihin verrattuna Hankookit ovat tuntuneet paljon mukavammilta. Auto on jonkin verran hiljaisempi ja se vähäinen uriin vetelykin tuntuu loppuneen kokonaan. Nyt on Hankookit olleet alla n.5000km eikä ole oikein mitään häiritsevää ominaisuutta tullut huomattua. Pito on hyvä märällä ja kuivalla.
Ohjaustuntuma on hyvä, mutta aavistuksen pehmeämpi kuin misukoissa.
Voin siis suositella suositella ventus primeä jos ei mitään ratarengasta ole hakusessa.
Melkein samassa kokoluokassa (225/45/17) ajeltu melkein yksi kausi Hakka Bluella ja olen tyytyväinen. Ei tosin 159:n alla mutta vastaavan kokoluokan käikäleessä kuitenkin.
Hankook ventus prime 2 hyvä rengas paitsi kului aika nopeasti. Pirelli p zero nero aika äänekäs, muuten ei valittamista.
GoodYear eagle fi asymmetric ihan ok. Bridgestones (potenza ja jotkut muut) ollut useammassa Alfassa renkaina kun olen autot ostanut, ja jotenkin ne eivät ole oikeen tuntuneet hyviltä.Tällä hetkellä G:ssä Pirellin cincurato ja ihan toimiva rengas ainakin normaali ajossa.
Tällä hetkellä GT:ssä Continental conti sport contact 3, ehkä paras rengas mitä Alfoissa ollut. Jämäkkä ohjaustuntuma reippaammssa mutkatie ajossa hiljainen ja kuluminen mielestäni normaalia. Ensi kesänä tulee renkaat tiensä päähän ja melko varmasti tulee hommattua samanlaiset renkaat. Voin suositella.
Car(s): Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.4 Jtdm Qtronic -09 Fiat Punto 60 S 3d 1.2 -00 Ex: Fiat Stilo 1.8 Dynamic 3d -03, Alfa Romeo 156 1.8 Ts -98, Fiat Stilo 1.6 3d -02, Fiat uno 1.1 Ies -93
Kiitos palautteesta vaihtoehtoja ainakin löytyy, haussa olisi tämän dunlop sportmaxxin jälkeen pikkuisen kestävämpi rengas joka olisi parhaimmillaan pitkän matkan ajoissa mutta myös toimisi sporttisessa mutkatie revittelyssä huomenna nähdään tarttuisko alfan alle jotain uutta mustaa ja pyöreää..
lerppu kirjoitti:^Eikös näihin kuulu laittaa Pirellit? Ei oo itsellä kuin hyvää sanottavaa moisista, lämmittävät sydäntä jo pelkällä olemassaolollaan!
No kuuluu tietysti
Kun ostin auton reilu neljä vuotta sitten niin siinä oli alla pirellit. Tyyppiä en muista, mutta misukat oli niiden jälkeen kyllä pettymys. Joten lämmöllä niitä muistelen.
Tulee vaan ajettua niin paljon, että toi hinta/laatu suhde on aina mukana valinnassa kriteerinä. Toi 159 rengaskoko kun ei ole ihan halvimmasta päästä niin on jäänyt pirellit haaveeksi hinnan takia.
Car(s): Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.4 Jtdm Qtronic -09 Fiat Punto 60 S 3d 1.2 -00 Ex: Fiat Stilo 1.8 Dynamic 3d -03, Alfa Romeo 156 1.8 Ts -98, Fiat Stilo 1.6 3d -02, Fiat uno 1.1 Ies -93
Päädyin sitten nokian hakkablue:hen kokoon 225/50 r 17, vaikuttaa näin 20km lenkin jälkeen todella hyviltä(vielä..) ja siihen vielä hakka-turva ja hakka-turvan tiepalvelu ja niin ei tartte alkaa sitten tappelemaan rengas asioista lomamatkalla tien päällä
Tänään vaihtui alle Sailun Atrezzo Z4+AS:t koossa 225-45-17.
Luokitukset B-B-72dB, treadwear 380, hinta n.234€ + asennus n. 50€
Vielä ei pahaa sanottavaa, vetely ja melu vähenivät edellisiin Auroran tuotoksiin nähden.
Meinasin 166:een vähän tuollaisia Pirellin Cinturato P7:ja, mutta tuntui käyttäjien kommenttien mukaan muuttuvan ikävän meluisiksi ~10tkm. jälkeen vaikka testeissä hiljasiksi on kehuttukin. Onko vastaavia kokemuksia?
Etsinnässä olisi kohtuuhintaiset, hiljaiset ja mukavat renkaat 225/47r17 -koossa.
Ilmeisesti Hankook Ventus Prime2 tai V12 Evo voisi olla vaihtoehto?
Onko näillä kertynyt paljon kilometrejä ja mitkä ovat viimeisimmät tuntemukset?
Mulla on Pösössä ollut tuollaiset Ventus Prime 2:t sen kolme vuotta mitä olen rassilla ajellut. Ei mitään pahaa sanottavaa, toisaalta paha verrata mihinkään kun samassa autossa ei muita kesärenkaita ole minun aikanani ollut. Lehtien rengasvertailuissa ovat ilmeisesti pärjänneet hyvin.
Mä ostin 156een 225/45/17 GoodYear Excellencet Vannetukusta. Maksoi jotain 420€ kotiin tuotuna, siihen tietty asennus päälle. Mutta varsin tyytyväinen olen ollut, siis ihan laadukkaan oloinen kumi, eikä hirveän kalliskaan. Melko pyöreällä "olkapäällä" tuo kumi niin varsin rauhallisen tuntuinen, vaikken nyt kauheasti ole vielä kerinnyt ajamaankaan.
^^^ Mulla on ollut Hankook Ventus V12 Evo K110 renkaat koossa 215/45/17 nyt neljättä kesää alla. Ei ne varmaan hiljaisimmat renkaat ole nekään, mutta toisaalta olivat suht edullinen vaihtoehto ainakin silloin kun ne itse hankin. Kesärengasmelua on toisaalta mun vaikea vertailla, mutta edellinen rengastus 205/50/16 Michelinin kumeilla oli muistaakseni aavistuksen hiljaisempi, liekö tuolla rengaskoon muuttumisella sit yhtään osuutta asiaan? Mut kyllä se melu vielä siedettävällä tasolla on. Sinänsä olen Hankookeihin suht tyytyväinen olliut muiden ominaisuuksien osalta. Noiden kulutuskestävyyshän ei ole kovin kummoinen jos paljon ajaa. Mulla se ei niin suuri kriteeri ollut koska vuotuiset ajokilometrit jää suht alhaiseksi kun työmatka-ajoja ei tule mulle lainkaan.
^^^^ 225/50-17 Ventus Prime 2:illa ajeltu nyt reilu 7000 km. Toukokuun lopulla tuli 159:n alle ja silloin tuntuivat hiljaisemmilta kuin vanhat michelinin kitkat. Mutuahan tämä on mutta semmonen fiilis on että kyllä noidenkin melu on kilometrien myötä jonkin verran lisääntynyt. Hankookkeihin olen kyllä ihan tyytyväinen ollut, viime kesänä kun alla oli Falkenit oli aikamoista vetelyä. Hankookit ei ole vedelly ja muutenkin falkeneihin verrattuna ovat rauhallisemmat.
Btw, tuolla Lopen Auto ja Renkaassa, josta mulle tuli keväällä Hankookit, näyttäis nyt olevan Pirellit aika samoissa hinnoissa.
Mutuahan tämä on mutta semmonen fiilis on että kyllä noidenkin melu on kilometrien myötä jonkin verran lisääntynyt.
Komppaan täysin tätä.
Kesäkissassa on jo tehtaalla ruuvattu alle Pirellin P-Zerot. Olen aina pistänyt alle samaa tavaraa ja todennut aina uuden rengasparin alle tullessa äänien vähentyneen eli vaikka rengas ja auto pysyy samana niin äänimailma muuttuu hiljaisemmaksi.
Toki renkaissa aina ainakin valmistajan mukaan tapahtuu materiaalikehitystä vaikka kuvio pysyisikin samana. Mutta tämän perusteella väittäisin että kilometrit ja aika tekee renkaasta äänekkäämmän ja siksi uusi rengaskerta tuntuu hiljaisemmalta merkkistä riippumatta.
Kiitos kaikille vastanneille, varsinkin Jame:lle!
Pirauttelin tänään Lopelle ja sovittiin, että tulen ihmettelemään vaihtoehtoja paikan päälle.
Tuollaiset pyöräytettiin sitten alle. Aluksi oli tarkoitus ottaa K115:t, mutta päädyin sitten kuitenkin tuohon hieman sporttisempaan ja jäykempirunkoiseen vaihtoehtoon.
Palvelu oli Lar:ssa kyllä erittäin ystävällistä ja ainakin tällä kertaa pääsi työn alle 5-10min. odottelun jälkeen.
Aukioloajatkin vaikuttavat melko joustavilta(myös sunnuntaisin), eli voin kyllä suositella.
Löytyykö kokemuksia tai perusteltuja arvauksia kokojen 225/45-18 ja 225/40-19 välillä? Lisääntyykö rengasmelu enää oleellisesti, ryskiikö kuskilta munuaiset paikaltaan? Onko ysitoistaset merkittävästi painavammat?
Seteillä ei kumminkaan aivan valtavaa hintaeroa ole.
Reilun tuhannen kilsan jälkeen Linglongpingpong Green-maxit ovat vieläkin Alfan ajossa hyvät 225/45/18 koossa. Nyt mietityttää nuo ensimmäiset sadekelit, jotta pääsisi testailemaan näiden huonoa sadekelimenoa. Lieneekö kuitenkaan huonommat kuin Nokian nastat...
Rasvis kirjoitti:Löytyykö kokemuksia tai perusteltuja arvauksia kokojen 225/45-18 ja 225/40-19 välillä? Lisääntyykö rengasmelu enää oleellisesti, ryskiikö kuskilta munuaiset paikaltaan? Onko ysitoistaset merkittävästi painavammat?
Seteillä ei kumminkaan aivan valtavaa hintaeroa ole.
Eroa on. 45 sarjan kumi on aika paksu ja 40 sarjalainen jo ns matalaprofiilinen. Melu, vierinvastus ja mukavuus (kotimaisilla teillä) ovat havaittavasti huonommat noilla matalemmilla. On siinä kylkikorkeudessa kuitenkin toista senttiä eroa.
Vaikuttaako profiilin madallus vierintävastukseenkin, ja vielä huonontavasti? Olisin kuvitellut että suurin tekijä on gummin leveys, ja korkeintaan jäykempi runko pienentäisi vastusta.
Satanut koko aamupäivän kuin Esterin sieltä jote lähdin kokeilemaan linglongpingongeja sateella, kun ovat kuulemma huonot. Nojaa, en tiedä. Ei tullut ajonvakautus tai luistonesto peliin vaikka ajeli ihan reippaasti ja motarillakaan ei ongelmaa. Paimentaa noita täytyy, mutta samat fiilikset oli Continentalin kanssa. Perusajossa ei näytä olevan mitään väliä mitä tuolla on alla pyörimässä...
O. Sen 1,6mm on viisas mies päättäny ni se o hyvä. Tai ainakin byrokraatti. Voi myös olla jotain tekemistä tuhannesosamailin kanssa.
Kuriositeettina mainittakoon, että vastaava lukema moottoripyörillä on tasan milli. Niissä kun on enemmän noita pidon hoitavia renkaita yhden lipsuessa, niin ei tartte olla ihan niin tarkkaa urasyvyyden kanssa kuin autoilla.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Uudet nastagummit pitää hommata talveksi, haarukoinnin tuloksena mielenkiintoisimmaksi valikoitui Hankookin W419 i'Pike RS.
Vertailuissa 4-5 parhaan joukossa pienehköillä eroilla, edellä nokiat ja continentalit yms. premiummerkit.
Hintaa 205-55-16 koossa 80€/kpl + vanteille laitot. Samassa hintaluokassa on oikeastaan Triangle, joka ei nyt oikein innosta.
Onkohan nämä kuinka äänekkäät?
Ei ole tuosta uudesta iPikestä tietoa, mutta muutaman vuoden vanhempi versio oli sekä äänekäs, että ekan talven jälkeen vähän heikko jo pidoltaan vrt alkukohta.
Nastat vatkautu kuivalla kelillä (asfaltilla) ikävästi ja se varmasti aiheutti ongelmia, eli jos olisi ollut oikeat talvikelit ongelmia tuskin olisi juurikaan ollut?
Itsekin kiinnitin huomiota k.o mallin varsin hyvään tulokseen testeissä.
Vielä kun pääsisi lukemaan tämän uusimman testin vs. vaikka 10v vanhan testin, näkisi oikeasti eroja renkaiden kehityksessä jarrutusmatkoissa ym.
Haluaisin tietää, mitenkä nyt kitkarenkaiden testivoittajat pärjää esim. just 10v vanhoille nastojen voittajille (tai häviäjille)?
^ Korvasin Lancia Deltan alkuperäisen Hakkapeliitta 5-sarjan noilla I-pike rs+:lla. Joka suhteen parempaa tavaraa kuin ne. Onhan ne piesseet Nordmanin nimellä paistetut viitoset erittäin selkeästi. Auton vaihtuessa vaihtui rengastas Hakkapeliitta kaseihin. Ovat mielestäni kertaluokkaa paremmat ja yksiselitteisesti parhaat vastaantulleet nastarenkaat.
Hankookit tilattu maanantai aamuna, toimitus keskiviikkona ~18.00.
Voin laittaa kuvat TM:n vertailusta, jos joku kokee tarvitsevansa.
Lähialueen asukeille hintatietoa, Aulangontien pesu ja huolto ottaa irtorenkaiden vaihdosta vanteille 60€.
Finest kirjoitti:Hankookit tilattu maanantai aamuna, toimitus keskiviikkona ~18.00.
Voin laittaa kuvat TM:n vertailusta, jos joku kokee tarvitsevansa.
Lähialueen asukeille hintatietoa, Aulangontien pesu ja huolto ottaa irtorenkaiden vaihdosta vanteille 60€.
Laita vaan TM vertailu tänne. Minua ainakin kiinnostai tai sitten PM.
TBi miehet ja muut, suosituksia kesärenkaista koossa 235/45/18? Hakka Black:it on finaallissa ja niitä ei enää tule toisia. Hakusessa hiljainen ja "pehmeä" kyyti, mielellään vähän vierintävastusta, eli Blackien vastakohta. Premium tai ainakin puolipremium merkkejä.
Michelin Primacy3 toimi tuossa koossa 159:n etuakselilla varsin mukavasti. Aikaa tästä toki jo pari vuotta, mutta kehtaisin uskoa suoritukseen edelleen. Vierinvastusluokka on C eli tuskin ihan maailman kevyin, mutta muuten täsmää EU-veikkauksetkin aika hyvin, Michelin listaa näin: 235/45R18 98W XL C A 71dB
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Polforea kirjoitti:Michelin Primacy3 toimi tuossa koossa 159:n etuakselilla varsin mukavasti. Aikaa tästä toki jo pari vuotta, mutta kehtaisin uskoa suoritukseen edelleen. Vierinvastusluokka on C eli tuskin ihan maailman kevyin, mutta muuten täsmää EU-veikkauksetkin aika hyvin, Michelin listaa näin: 235/45R18 98W XL C A 71dB
Itse asiassa taisin ex GTA:han laittaa jotkin Primacyt Hakka Zetojen jälkeen ja ajomukavuus parani huomattavasti siinäkin. Satuin kyllä harmikseni huomaamaan, että Hakka zLinet (= Black) saisi tarjouksesta TBi:hin 520€ kierros, mikä ei ole paha hinta. Pitoahan niissä riittää, mutta kuten sanottu myös meteliä...
Hieman vaihtelevia kokemuksia harvinaisemmasta merkistä:
Kesäautossa Maxxis Allseasonit, että pystyy jatkaa kautta ensilumiin asti ja tekee pienet siirrot talvella laillisesti. Pelkäsin, että on kauhee kompromissi, mutta ei edes oo. Positiivinen yllätys. Lumikeleilläkin oikeasti ihan ok pito. Uskaltaisi varmaan kaupunkinopeuksia ja suolattua kehää ajella.
Alffaan hommasin Maxxis Arctictrekkerit. Ne taas on karmeet ajaa. Vetelee pahemmin kuin mikään aiemmin sekä uriin, että kiihdytyksiin. Tuntuu myös kuin jonkun renkaan rungossa olisi jotain vikaa, mutta tasapainotuskoneessa ei selvinnyt eikä päällisin puolin tutkaillen.
Tekniikan maailman testissä oli pitoja löytynyt, joten toivottavasti niitä sitten oikeasti myös löytyy. Menee vaihtoon ensi talveksi.