Itselläni on tietämystä ja kokemusta SHIFT:stä sekä omistan Shift 2 Unleashedin PC:lle. Ei ihan hardcore-simulaatiotasoa, mutta ehdottomasti erinomaista tasoa. Voisin väittää, että taistelee todellakin TOCAn, STCC:n ja WTCC:n kanssa...
Need For Speediä on vain nimi.
Tässä omaa pohdintaa, mikä perustuu puhtaasti omiin ja lähipiirin kokemuksiin ymv.:
SHIFT2 ei ihan pärjää (mielestäni) Gran Turismo 5:lle realismissa ja ajotuntumassa, kun välineinä käytetään Logitech Driving Force GT:tä TAI padia, mutta omaa paljon pidemälle jalostetun fysiikanmallinnuksen kuin esim. Forza 4. SHIFT on erittäin näyttävä, ei turhaan parjattu yhdeksi (ellei parhaaksi) kauneimmista ajopeleistä. Radat näyttää ja tuntuu oikealta, myös Nürburgring Nordschleife on mallinnettu suhteellisen onnistuneesti (ei tosin GT:n tasoiseksi, mutta edes lähelle.. ajatkin vastaavat ns. totuutta paljon paremmin, kuin Forzissa. Forza 4:ssähän radalla on 3-4km pituutta enemmän, kuin oikeasti!)
Myöskin ongelmana Shift2:ssa on tekijätiimin kenkääsaaminen EA:lta, jonka vuoksi päivityksiä tai lisäsisältöä on täysin turha odottaa. Ilmainen DLC on saatavilla PC-puolelle, jossa tulee legendaarisia menopelejä, kuten '65 (vuosiluku heitetty muistista, about tuota se on jos huti meni) Giulia GTA Sprint
Huonoakin löytyy. Ratin säädöt on yhtä tuskaa SHIFTissä ja SHIFT2:ssa, jotta saa pelittämään ns. oikein. Riippuen ratista ja "niin edelleen", säätöjä pitää hioa helposti tunteja, jotta saa juuri oikein.
Itse SHIFT 1:stä ajelin seuraavilla:
Koodi: Valitse kaikki
Steering Sensitivity 50% (lineaarisuus. 50% on koko matkan 1:1 lineaarinen, kun esim. 0% on aluksi äärimmäisen hidas, lopussa äärimmäisen nopea ja 100% on alussa äärimmäisen nopea 'epätarkka' ja lopussa äärimmäisen hidas 'tarkka' jne.)
Speed Steering 32% (sama, mutta koskee kovempaa vauhtia ja ylittää Steering Sensitivity-asetuksen kovassa vauhdissa)
Kääntösäde (en muista englanninkielistä termiä..:) 900'
Käännön lukitus (sama kuin yllä, en muista ulkoa) 900'
Brake/Gas pedal sensitivity 50% (Painat vähän = vähän, eli menee lineaarisesti suhteessa polkimen painalluksen määrän kanssa)
Noilla asetuksilla pitäisi päästä alkuun. Googlettamalla löytyy monia asetuksia eri rateille, pädeille jne. joka voi antaa suorilta sopivan, tai sitten ainakin lähes sopivan pohjan asetusten säätämiselle.
Shift 2:een pätee lähes identtiset asetukset, mutta mm. Deadzonea oli pakko lisätä jarrupolkimelle aavistuksen (3%) ja ratin kääntämiselle (2%), jotta ajosta tuli halutunlaista.
Autojen vauriomallinnus on osin tehty loistavasti, osin Ö-tasolla rimaa hipoen naurettavan surkeasti. AI on turhan peräänajaja-AI, vaikka replaytä katsoessa aika usein AI edes yrittää jarruttaa ja/tai väistää. Gran Turismo vie tässäkin voiton, selvästi.
Mutta nyt jos jättäis peliarvostelut pois ;D Shift ja Shift2 imo. aivan loistavia PC-puolen tarjontaan nähden ja erittäin hauskoja ja jopa haasteellisia. Jos tykkää vähänkään vakavammasta ajelusta, noilla pitäisi päästä jo hyvään vauhtiin - jos tykkää GT-sarjasta, pitäisi istua tosi iloisesti tähän. Jos tykkää Forzasta, pitäisi olla tuttua kauraa ja helppo sopeutua
