

Valvoja: Moderators
Meikä soitteli monta yhtiötä läpi ja yhdessäkään toisessa ei ole vastaavaa käytäntöä. Ihan jäätävää tuo 20e per seisontaan laitto ja jälleen uudet 20e kun otat auton ajoon. Meikä hankki nykyisen harrasteauton, 911 Porsaan heinäkuussa 2016 ja sen jälkeen olen 9 kertaa ns. laittanut sen seisontaan & ottanut seisonnasta ajoon. Lyhyellä matikalla olisin Lähitapiolan asiakkaana maksanut näistä 9 x 2 x 20e - 20e (=auto tullut ajoon kun se rekisteröitiin liikkeessä mun nimiin) eli 340e lisää vuosimaksuun puolen vuoden ajalta. Ei näin.VMTD kirjoitti:Kävin tänään vielä Lähitapiolan konttorissa ja kaikissa uusissa vakuutuksissa on kiinteä 20euron maksu vaikka auto seisoisi koko vuoden, sitä ei myöskään hyvitetä vuosimaksussa, joten uusi vakuutus kannattaa tehdä vasta kun auton ottaa liikenteeseen. Vanhoissa vakuutuksissa pohjamaksua ei ole.
Nyt jos sattuisi kolari ja olisin syyllinen tippuisi bonus 65 ja uusien vakuutusten bonus olisi myös 65 tuon jälkeen tehdyissä vakuutuksissa.
Olen jo pitkään vaihtanut Alfa Romeo 156 2.5 V6 vakuutukset vuosittain sinne, mistä halvimmalla liikennevakuutus + kasko yhdistelmän saa. Tälle vuodelle halvin hinta oli IF-vakuutusyhtiöllä. LähiTapiolan hinta olisi ollut noin 2x suurempi.mutt kirjoitti:Eipä kannattanut Lybraa alkaa Ifiltä pois siirtämään, muilla oli selvästi isommat maksut, jopa moninkertaiset.
billy kirjoitti:Meikä soitteli monta yhtiötä läpi ja yhdessäkään toisessa ei ole vastaavaa käytäntöä. Ihan jäätävää tuo 20e per seisontaan laitto ja jälleen uudet 20e kun otat auton ajoon. Meikä hankki nykyisen harrasteauton, 911 Porsaan heinäkuussa 2016 ja sen jälkeen olen 9 kertaa ns. laittanut sen seisontaan & ottanut seisonnasta ajoon. Lyhyellä matikalla olisin Lähitapiolan asiakkaana maksanut näistä 9 x 2 x 20e - 20e (=auto tullut ajoon kun se rekisteröitiin liikkeessä mun nimiin) eli 340e lisää vuosimaksuun puolen vuoden ajalta. Ei näin.VMTD kirjoitti:Kävin tänään vielä Lähitapiolan konttorissa ja kaikissa uusissa vakuutuksissa on kiinteä 20euron maksu vaikka auto seisoisi koko vuoden, sitä ei myöskään hyvitetä vuosimaksussa, joten uusi vakuutus kannattaa tehdä vasta kun auton ottaa liikenteeseen. Vanhoissa vakuutuksissa pohjamaksua ei ole.
Nyt jos sattuisi kolari ja olisin syyllinen tippuisi bonus 65 ja uusien vakuutusten bonus olisi myös 65 tuon jälkeen tehdyissä vakuutuksissa.![]()
Kirjoitinko jostain normimaksusta? Samaa asiaa kai tässä yritetään vääntää. Kuvitteellisesti jos aiemmin vakuutus oli 250 euroa on se saman hintaisena nyt 20+230 euroa eli 250 euroa. Tuolla vaan on varmistettu, että LähiTapiola saa joka tapauksessa sen 20 euroa vakuutuskaudesta (vuodesta). Normielämässä ei vaikutusta, mutta pitkässä liikennekäytöstä poistossa kyllä.Aquatica kirjoitti:^
Minimimaksu tarkoittaa sitä, että vakuutuskaudesta laskutetaan vähintään 20eur.
Ei 20€ + normimaksut, vaan normimaksut sisältää sen "vähintään 20€". Jos maksaisi siihen päälle jotain lisää, niin boikottia suosittelisin...
Vakuutuksen vuosihinta on siis 20€+xxx€
Kiitokset todella kattavasta vastauksesta!Isola kirjoitti:Vaikka 90-luvun autosta puhutaankin, niin verot ja vakuutukset menevät sittenkin 2000-luvun tapaan. Vakuutusyhtiöön ei ole (periaatteessa) tarvetta ilmoittaa mitään, vaan Trafin oman ajoneuvon palveluissa poistat auton liikenteestä kun luulet panevasi auton talvilepoon ja vastaavasti otat sen samassa palvelussa liikennekäyttöön Alfan hajottua havaittuaan olevansa pääasiallinen kulkuneuvosi. Autolla voi lähteä liikenteeseen sillä samalla minuutilla, kun sen on ottanut tuolla liikennekäyttöön.
Verot ja vakuutukset menevät samalla ilmoituksella. Vakuutusyhtiö ainakin noin niin kuin periaatteessa päivittää tietonsa automaattisesti tuolta. Joskus tiedonsiirrossa voi olla horjuvuutta, joten vakuutusmaksulaskut on syytä tarkastaa.
Katkon hinta on elänyt jonkin aikaa, mutta viimeksi sitä operoidessani se on ollut 8 euroa poistolta ja takaisin liikennekäyttöön otolta yhteensä.
Kannattaa hintojen lisäksi tutkailla myös ne vakuutusehtojen pikkupräntit vs. omalle kohdalle arvioidut riskit.billy kirjoitti:Meikä soitti nyt vuodenvaihteen vakuutusmuutoksien vuoksi melkein kaikki suurimmat vakuutusyhtiöt läpi, koska useimpien nettilaskurissa tuli viesti "Tätä ajoneuvoa ei voi vakuuttaa verkossa, ole hyvä ja ota yhteys asiakaspalveluumme". Anyway, tuo parjattu Lähitapiola odottaa sekä Folksam, mutta muutoin melkoista hajontaa tuloksissa. Harrasteautona siis '08 Porsche 911 Carrera 4S "GT3 RS".
-IF:issä 2 848,60 euroa vuodessa 300e kaskon omavastuulla, 500e omavastuulla 2547e.
olisi ollut jännä koestaa käytännössä, että minkähanlaisen hinnan liikennevakuutukselle olisivat mahtaneet taikoa "pakottamalla", jotta kyseinen ongelmapesäke ei heidän murheekseen tulisi.Aquatica kirjoitti:Paitsi että tuota noin... Eikös laki määrää, että vakuutusyhtiön *TÄYTYY* myöntää liikennevakuutus kaikille ja mille tahansa ajoneuvolle...?
Olennaisimmat osat sinulle jo kerrottiinkin eli Trafin Omapalvelusta menee ilmoitus automaattisesti vakuutusyhtiöösi, jossa alkaa laskuri laskemaan alennettua hintaa autosi vakuutukselle. Vakuutusyhtiöstä riippuen aiemmin maksamasi vakuutusmaksu joko jää sisään (seuraavaa laskua varten) tai postissa tulee ns. hyvityslasku jossa kysytään tilinumeroa jonne vakuutusyhtiö voi palauttaa ylimääräiset rahat. Vuotuiset ajoneuvoverot sen sijaan jäävät automaattisesti "sisään" eli hyvittyvät sitten joskus seuraavalla laskulla.Ranttall kirjoitti:Täällä kun näitä harrasteautoilijoita riittää niin kyselenpä teiltä noista vakuutuksista ja veroista.
https://www.nettiauto.com/cadillac/de-ville/8516925
Jos vaikka päättäisin tuollaisen 90-luvun Cadillacin ostaa harraste/kesäautoksi niin kuinka tuo seisontaan laittaminen tapahtuu? Ilmoitan vain vakuutusyhtiöön toukokuussa että nyt otan auton ajoon ja syksyllä taas soitan että pistän seisontaan? Meneekö verot silti myös tuon seisonnan aikana? Ja kuinka tuo laskutus tapahtuu? Maksan etukäteen ja palauttavat sitten myöhemmin?
Niin ja onko tuossa mitään minimiaikaa kauan auton pitää olla ajossa vai voinko esim. jos Alfa hajoaa talvella ottaa harrasteauton vaikka muutamaksi päiväksi ajoon?
Näin se on, että sorkkaeläinten vahingot kyllä korvataan, mutta muuten ei. Tapiolan osalta tuon eläintörmäysvakuutuksen saa vasta kalleimpaan tuotteeseen.-TTY- kirjoitti:Toinen mielenkiintoinen ehto on POPin käyttämä termi "eläinvahinko" vs lähes kaikkien muiden vakuutusyhtiöiden "hirvieläinvahinko." Eli suomeksi; jos supikoira/kettu/vast. tiellä liikkuessaan ajautuu päätökseen että hänen loppusijoituspaikkansa on vastaantulevan urheiluauton imusarja ja matkalla rikotaan mahdollisimman paljon hajoavaa ja kallista osaa, ei vakuutus korvaa koska ko. otuksilla ei ole sorkkia.
Ei. Hirvieläinvahinkovakuutuksia eivät enää myy.Aquatica kirjoitti:^
Eikös IF:llä ole erikseen eläinturva ja hirvivahinko? Hirvivahinkohan on peruskaskossa jo, eläinturva lisänä sitten kalliimmassa.
Porsse Folksam, Mase If.-TTY- kirjoitti:^ Aika rajua...![]()
Millä firmalla noin?
Ei halpene ei. Niin epäreilua kuin se onkin, nykyinen sopimuksesi / hintasi on voimassa kunnes pyydät vakuutusyhtiötä tarkistamaan hinnan.Manu kirjoitti:Halpeneeko oma vakuutus automaattisesti näiden IF muutoksien takia vai pitääkö itse päivittää netissä?