Liikenteestä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

hjpp kirjoitti:
MarcusV kirjoitti: Patoutumani johtuu erityisesti siitä että A: Ajan paljon, B:Asun alueella missä on ikävä kyllä ja myöskin onneksi luonnonkaunis mutkatie missä joudun päivittäin näihin törmäämään, viimeksi eilen kahteen rinnakkain pyöräilevään kaveriin ja myöskin sellaiseen makuumalliseen pyörään mikä veteli ajoradalla vaikka vieressä meni tyhjä ja hyvä pyörätie ja ajorata ei varmasti ole paremmassa kondiksessa. Sen verran keskellä vielä kaveri veteli että kun nyt olin kotilolla liikenteessä niin mutkissa on paha ohitella turvallisesti.
Eihän siellä pohjoislaidalla ole pyörätietä puolta kilometriäkään. Täällä toisella kulmalla oli pyörätie kaivettu auki parista kohti yllättävistä paikoista. Sen takia aika moni varmaan siirtyi ajokaistalle.
Nonnih, mä olenkin jo useasti miettinyt että onko foorumilaisen kärryjä siinä pihassa ;) Nuo havainnot oli kyllä ihan sieltä paljon ennen leirintäaluetta missä on ihan kunnon väylät. Täällä ei pyöräteitä ole se on tosi mutta apinoivia fillaristeja senkin edestä=rinnakkain keskellä tietä ajavia.

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

^ Bongattu. :wink:
Nyt ne kuprutkin oli jo korjattu ja baana vaikutti ihan kohtuukuntoiselta. Kyllä siinä jo sitkuttaisi.

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Ihan hyvä, että on tapana vilkaista kuitenkin risteävälle tielle, kun valot vaihtuu vihreäksi. Olisi fillaroivalle blondille voinut tulla kiire tai pipi muuten ajellesaan todella historiallisiin vihreisiin.

Voisin lyödä vaikka vetoa, että se piti torvensoittoa jonakin vihellyksen tapaisena huomionosoituksena. :roll:
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Onneksi taksi oli hereillä kun minä en ollut. Vaihdoin sitten kaistaa heti motarin rampin päätyttyä kun edellä menneen nopeus ei miellyttänyt ja suoraan eteen. *TÖÖÖÖÖÖÖT* Ei näin... Vaan jospa edes tovin muistaisi että tuo liike ei yleensä ole se kaikkein fiksuin vaikkei sitä katveessa lymyävää autoa olisikaan. :oops:

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Kansalaisaktivismi toimii!

Kanssa-autoilijat ovat kokeneet Vihdintien 70 km/h rajoituksen Konalan kohdalla aivan liian korkeaksi ja protestoineet ajamalla tällä kohtaa korkeintaan kuutta kymppiä ellei peräti max 50 km/h. Vuosikausia jatkunut protestointi on lopulta tuottanut toivotun tuloksen; kesällä rajoitukseksi muutettiin 60 km/h!
:eggface:

Seuraavaksi sama lienee edessä Tuusulan moottoritiellä, jonka nopeus tiputettaneen 100 -> 70 km/h...

Toisaalta Kehä I mestarintunnelin rajoitusta halutaan nostettavan 60 -> 80 km/h.

Kovin hyvin ei noiden anjovis yms. tavisautoilijoiden logiikka minulle aukea... :silly:
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

insinörtti kirjoitti:Kansalaisaktivismi toimii!

Kanssa-autoilijat ovat kokeneet Vihdintien 70 km/h rajoituksen Konalan kohdalla aivan liian korkeaksi ja protestoineet ajamalla tällä kohtaa korkeintaan kuutta kymppiä ellei peräti max 50 km/h. Vuosikausia jatkunut protestointi on lopulta tuottanut toivotun tuloksen; kesällä rajoitukseksi muutettiin 60 km/h!
:eggface:

Seuraavaksi sama lienee edessä Tuusulan moottoritiellä, jonka nopeus tiputettaneen 100 -> 70 km/h...

Toisaalta Kehä I mestarintunnelin rajoitusta halutaan nostettavan 60 -> 80 km/h.

Kovin hyvin ei noiden anjovis yms. tavisautoilijoiden logiikka minulle aukea... :silly:
Tuo vihtarin spotti on kuulemani mukaan jo aiheuttanut jokuselle tyypille sakot ollessaan helppo ja mukava valtion rahastuspaikka..

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Varotaan taas koulutaipalelle astelevia.

Kuva

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1076
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Tässä kuussa on jo kahdesti meinannu tulla nokkakolari ku idiootit leikkaa vasemmalle kääntyvää pimeää mutkaa väärältä kaistalta. Mihin siinä sitte ite väistät? Vielä on ollu näissä tuuria, mutta millon läsähtää...

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Eilen oli nenään sattuminen lähellä. Laskettelin Guv'norilla sellaista pitkää loivaa alamäkeä kauniisti pyörätien oikeassa laidassa. Vasenta puolta tuli vastaan rouva jonka vauhti ylämäessä ei luonnollisesti ollut kovin kova. Rouvaa peesasi peletontyyliin spandex-mies punaisessa ajopaidassa. Varmaan arvaatte mitä tapahtui?

Hemmon irtiottoyritys/ohitus oli todella hidas, omalle puolelle palaamiseen ei riittänyt taito/oivallus, lamppu syttyi vasta siinä vaiheessa kun olin jarruttanut tiukasti, soitellut kelloa ja huudellut parhaalla komentoäänelläni haloota.
Kiitokseksi onnettomuuden välttämisestä sain ylimielisen vilkaisun avaruuskypärän alta ja perästä kuuluvan nenän niiston ääneen.

-Tazio

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Meinasin eilen ajaa pyöräilijän päälle kun olin koe-ajossa 166 V6:lla...

Naikkonen ajoi vasemmalla puolella tietä jalkakäytävällä ja olimme suurinpiirtein yhtäaikaa suojatien kohdalla.... Ilman mitään merkkiä fillaristi koukkasi oikealle suojatien yli. Onneksi oli hyvät jarrut.

Vähän oli tuima ja paheksuva ilme ko. naisella...

Eikö pyöräilijän pidä jotenkin osoittaa aikeensa tulla suojatielle/kääntyä, eikä olettaa että autoilija tajuaa sen? Vai kuuluuko autoilijan pysäyttää aina varmuudeksi suojtien kohdalle jos jalkakäytävällä menee fillarinistejä?

EDIT: Niin siis pyörähän tulisi taluttaa suojatien yli :)
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ Itekkin monesti "törmännyt" samaan ilmiöön. Ei kyllä melkein koskaan nää sellaista tapahtumaan että joku himmaisi vauhtia ja alkaisi taluttamaan tai vaikkapa jos on jo valmiiksi pysähtyneenä. . Paitsi vanhemmat henkilöt. No joku päivä sitten on kiva chillaillailla konepellillä ja sen jälkeen ties missä.. esim. tuossa toissa päivänä oli sellainen tilanne kun tulin 2 kerrostatalon välistä ajoväylää ja joku kilpapyörä vilahtaa nurkan takaa vaan tien yli sen enempää katsomatta. Onneksi ajoin rauhassa ja matkaakin oli, joten olisin varmasti pysähtynyt.

RIPA
Viestit: 1137
Liittynyt: 12 Loka 2006, 15:12
Car(s): Giulietta 2,0 JTDm -12, ex-159 2,4 JTDm -06,ex-156 SW GTA -03, ex-156 SW 2,0 TS -01, ex- 156 2,0TS -00
Paikkakunta: Hattula

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja RIPA »

Peuraperheillä meneillään meidän seudulla joku itsemurha-aalto, viikon sisään kolme kertaa loikkinut peuramamma ja hetken päästä vasa perässä tien yli aika likeltä, ja joka kerta ihan asutuksen tuntumassa, eli olkaahan tarkkana näidenkin kanssa!

Avatar
Tiphookki
Viestit: 504
Liittynyt: 14 Kesä 2013, 14:38
Car(s): Alfa Romeo 147 1.9 JTDm 16v 2005
Paikkakunta: Espoo/Karstula

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tiphookki »

^Meinasin kanssa eilen klo 21 jälkeen ajaa peuran pennun päälle Kalajärvellä.
Muut: Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2

Avatar
Alfaholisti
Viestit: 508
Liittynyt: 13 Maalis 2003, 09:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfaholisti »

Nyt kun tämä keskustelu pyöräilijöiden ja autoilijoiden yhteiselosta on hyvällä mallilla niin tässä hyvä linkki siitä miten pyöräiljän kuuluu tasa-arvoisissa risteyksissä toimia.

http://otsokivekas.fi/2010/08/kuvitettu ... yorailyyn/" onclick="window.open(this.href);return false;
Exät: 75, 166, 156, GTV, Sprint

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Jatkeella vai ilman

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

”Naikkonen ajoi vasemmalla puolella tietä jalkakäytävällä”

Toivottavasti vitsi.

”Niin siis pyörähän tulisi taluttaa suojatien yli”

Ja ihan ennakoiden tuota suojatiehen puuttumista, niin erittäin vaikeaa on todeta, onko kyseessä suojatie vai pyörätien jatke. Maalauksista sitä ei näe, kun käytössä on vielä vanhaakin mallia, eikä usein liikennemerkeistäkään, koska pyörätien/kevyen liikenteen väylän merkkiä ei jakseta kaikkiin risteyksiin laittaa.

Merkkien pihtailustahan on saatu vähän isompikin ongelma aikaan. Kun muutamiin hankaliksi koettuihin pyörätien ja autotien risteyksiin ei viitsitty uhrata kolmiota pyörätielle asennettavaksi, piti mennä sössimään koko väistämissääntöjen logiikka – välillä väistämissäännöt menevät normaalisti (ottaen huomioon, että polkupyöräkin on ajoneuvo) ja välillä polkupyöräilijä onkin aina väistämisvelvollinen. Lopputulos: valtaosa sekä pyöräilijöistä että autoilijoista on kuutamolla väistämissääntöjen suhteen.

http://www.kaupunkifillari.fi/blog/2013 ... taa-lisaa/

”tulin 2 kerrostatalon välistä ajoväylää”

Siis pihasta/parkkipaikalta?
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Pohjatiedot: rajoitus 50km/h, jonon nopeus ~40km/h, jonoa vetää lavettiauto, jolla kyydissä jotain halvatunkokoisia rautapalkkeja. Tuon lavettiauton ja mun välissä on 5 henkilöautoa.

Tällä jonolla lähestymme kiertoliittymää. Huomiointijärjestyksessä meillä on ekana kärkikolmio, jonka takana pyörätienjatkeellinen suojatie, jonka jälkeen se kiertoliittymä. Oikealta, pyörätietä pitkin tulee fillaroija, joka aikoo jatkaa tien yli - kolmion ansiosta olemme siis väistämisvelvollisia häntä kohtaan. Risteykseen päästessään hän hyppää pois fillarin selästä muttuen siis jalankulkijaksi. Nyt olemme siis myös velvollisia antamaan jalankulkijalle suojatiellä esteetön kulku. Tämän jalankulkijan alistuessa odottamaan esteetöntä kulkua suojatien ohittaa pysähtymättä lavettiauto ja 5 henkilöautoa. Minä en toivottavasti ollut meistä ainoa, joka näki tämän jalankulkijan ajoissa, mutta ilmeisesti olin ainoa, joka välitti velvollisuuksistaan sen verran, että pysähtyi antamaan jalankulkijalle esteettömän kulun. Kiertoliittymän jälkeen sain jonon kiinni laillista vauhtia käyttäen.

Te kuusi puusilmää jotka ajoitte edelläni, vaikka tuskin tätä foorumia luettekaan: hävetkää. Mitään ette voittaneet, mutta missasitte kiitollisen hymyn.

Näin meillä, muuten leppoisassa ja sujuvassa (pl. Volvo, joka odotetusti säntäsi Klaukkalasta kolmion takaa eteen - oli muuten kuudes noista autoista, joita tuo jalankulkija odotti) aamuliikenteessä. Hyvä alku työpäivälle, kun ei tuon enempää tarvinnut liikennettä manata :D.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Kerran tälleeki:

Suhasin 1130:aa kohti Virkkalaa, kun Karskogin risteyksen tienoilla edelläni ajanut subaru saavutti mopoauton. Sulkuviiva esti ohittamisen. Ekan pysäkin kohdalla jamppa veti sikakinnerinsä sinne, jotta päästiin ohi. Kiittelimme molemmat vilkuilla tuota tulevaa liikenteen partaveistä.

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jame »

^Tuosta vilkulla kiittämisestä tuli mieleen kun viimeksi Dublinin reissulla istuin taksin kyydissä niin panin merkille että kuski kiitti tämän tästä kohteliaasti mutta lyhyellä hätävilkkujen painalluksella. Kyselin tästä käytännöstä kuskilta ja sanoi että on ihan yleinen tapa ja totesi että heillä pidetään erittäin epäkohteliaana jos jättää kiitokset välkäyttämättä.

Olisikohan tuo meillä edes sallittua, vai saisiko toisensorttista 'kiitosta' meidän Gardalta?
Il nero era bellissimo

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Virallisesti ei. Hätävilkkuja kuuluu Suomessa käyttää, kun auton joutuu pysäyttämään paikkaan jossa se aiheuttaa vaaraa (tai oliko myös häiriön kohdalla sallittu?), eli hätävilkkujen ei täällä kuuluisi välähtää kertaakaan, jos auto liikkuu. Niin avuliasta ja informatiivista kuin se Saksassa liikenteen hidastuessa onkin.

Hätävilkuilla kiittäminen voi muuten olla evoluutiota - niillä kun taitaa saada kaistanvaihtovilkullisessakin autossa aikaan vain yhden välähdyskerran.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

No hitto, kyllä mä oon saanu hätävilkut tikittämään, kun jarrutin satasesta riittävän tehokkaasti.

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jame »

^^Niin tuo jäi mieleen kun tuntui fiksumalta ja helpommalta kun tuo itse käyttämäni kerran vasemmalle - kerran oikealle kiitti-kuittaus. Eipä ole 159:llä vielä tullut tuota kokeiltuakaan, lyhyt painallushan siinä vilkauttaa aina kolmesti.
Il nero era bellissimo

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Mä olen oppinut vain vasemman (kertavilkku vasempaan), mutta eiköhän nuo ole yhtä ymmärrettäviä.

^^Laiton kytkentä, auto poistettava heti liikenteestä! :silly:
Tieliikennelaki 37§ kirjoitti: Suuntavalojen hätävilkkukytkentää, jolloin kaikki suuntavalot vilkkuvat samanaikaisesti tai vuorotellen edessä ja takana, saa käyttää vain, jos ajoneuvo on onnettomuuden, vaurion tai muun pakottavan syyn johdosta jouduttu pysäyttämään sellaiseen paikkaan, jossa se voi aiheuttaa erityistä vaaraa muulle liikenteelle.
Tuoreemmissa kulkineissa tosiaan taitaa hätäjarrutuksen yhteydessä hätävilkutkin vilkkua. Koskahan sille saadaan hyväksyntä Suomen lakiin... 2018? 2022?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Isola
Viestit: 1645
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Polforea kirjoitti:Tuoreemmissa kulkineissa tosiaan taitaa hätäjarrutuksen yhteydessä hätävilkutkin vilkkua. Koskahan sille saadaan hyväksyntä Suomen lakiin... 2018? 2022?
Oikea vastus on 2008. Ne salliva E-sääntö 48:n muutos on tullut voimaan 11.7.2008 ja pätee heti Suomessa. Koskee toki vain autoja, joissa tuo ominaisuus on mukana tyyppihyväksynnässä, eli käytännössä tuon päivämäärän jälkeen uutena tyyppinä hyväksytyt autot - eivätkä nekään välttämättä kaikki.
Järkiautoilija

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Danke. Jos yhtään muistat, niin kerro vielä mistä löytyy pykälä, jonka ansiosta tyyppihyväksyntä jyrää esim. tieliikennelain yli. Lisäsivistys tästä aiheesta ei kun ole koskaan pahitteeksi.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Polforea kirjoitti:^^Laiton kytkentä, auto poistettava heti liikenteestä! :silly:
Jotain hyötyä EU:stakin ollut. Jos tällä olisi saatu kaikki päätökset tehdä itse, olisi vissiin lisäjarruvalotkin edelleen kiellettyjen listalla (takanatulija voi luulla auton syttyneen tuleen, yms. "järkisyiden" ansiosta). Xenoneista yms. kotkotuksista nyt puhumattakaan.

Laittomista kytkennöistä puhuttaessa saisi taasen melkoisen osan japseista ja varmaan muistakin poistaa liikenteestä sillä perusteella, ettei ao. autoissa pysty kytkemään takasumuvaloa päälle esim. pöllyävän lumen vuoksi, ellei ensi kytke (täysin tarpeettomasti) etusumuvaloja päälle.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

stinger
Viestit: 125
Liittynyt: 05 Marras 2011, 20:49
Paikkakunta: Hki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja stinger »

Polforea kirjoitti:Danke. Jos yhtään muistat, niin kerro vielä mistä löytyy pykälä, jonka ansiosta tyyppihyväksyntä jyrää esim. tieliikennelain yli. Lisäsivistys tästä aiheesta ei kun ole koskaan pahitteeksi.
Eikö tuollainen äkkijarrutus aiheuta mielestäsi erityistä vaaraa muulle liikenteelle?

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tilanteesta riippuen mahdollisesti kyllä, vaikkei sillä relevanssia tähän olekaan. Nuo siis vilkkuu jo, kun auto vielä hidastuu ja TLL edelleen määrittää että niitä saa käyttää vasta kun auto on jouduttu pysäyttämään - puhumattakaan siitä, että minun mielipiteeni ei kovin paljoa pykäliin vaikuta. Kun tyyppihyväksyntä kerran voi jyrärä ajantasaisen lain yli (mikä on sinällään hyvä, koska autotehtaat kehittävät mm. turvallisuusjuttuja nopeammin kuin Suomi lakejaan), kiinnostaisi minua ihan oman sivistyksen parannuksen nimissä siis tietää, missä/mitä reittiä tämä määritellään. Ymmärtääkseni siitä (tai sen sopimisesta esim. EU-tasolla) pitäisi olla maininta jossain laissa, mutta heikoilla lähtötiedoilla tarkemman tiedon kaivaminen esim. Finlexistä on hivenen kankeahkoa, joten rohkeasti kysyin tarkempaa tietoa.

Nyt kun ajattelen, ehkä tämä alkaa olla enempi politiikkaa kuin liikennettä, joten jos keskustelu jatkuu, lie pian parempi siirtyä poliittisen ketjun puolelle.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Isola
Viestit: 1645
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Polforea kirjoitti:Danke. Jos yhtään muistat, niin kerro vielä mistä löytyy pykälä, jonka ansiosta tyyppihyväksyntä jyrää esim. tieliikennelain yli.
Ei mistään, koska tyyppihyväksyntä ei mene tieliikennelain yli. Tuo E-sääntö 48 ei siis salli hätävilkkujen käyttöä liikkuvassa autossa, vaan määrittelee teknisen ominaisuuden, joka on autoissa sallittu.
Ihan sama kuin vaikka sumuvalot – E-sääntö ja siihen teknisesti viittaava tyyppihyväksyntä sallivat niiden olemassaolon, mutta ei niiden käyttöä missä tahansa olosuhteissa.

Siitä on nyt taas pari vuotta kun olen viimeksi ollut varsinaisesti tekemisissä tyyppihyväksyntä- ja rekisteriöintiasioiden kanssa, mutta periaatteessa tyyppihyväksynnästä noin yleisesti säädetään enimmäkseen ajoneuvolaissa. Sen verran tarkennusta edelliseen, että E-säännöt eivät tule ihan automaattisesti voimaan Geneven sopimuksen jäsenmaissa, vaan voimaantulopäivästä päätetään kansallisesti. E48 on kuitenkin Suomessa voimassa vuodesta 1994 lähtien. Voimaantulopäivät säännöittäin ja maittain löytyvät tästä prujusta.

Vinkkaamassani E-säännössä sallitaan siis hätäjarrutusilmaisimen (vai mikä se nyt onkaan nimeltään) olemassaolo. Se on käsitteellisesti ihan eri asia kuin hätävilkkukytkentä, vaikka käyttääkin vilkkuja. Ne pari oleellista eroa ovat:
- hätäjarrutusilmaisimen tulee kytkeytyä päälle ja pois automaattisesti.
- vilkkujen taajuus on silloin 4 Hz eli selvästi suurempi kuin suunta- tai hätävilkkukäytössä
Järkiautoilija

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kiitos! Siinähän taitaa kesäloma mennäkin, kun tuota prujua selaa :D, mutta onpahan taas hivenen viisaampi.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

h_lauri kirjoitti:No hitto, kyllä mä oon saanu hätävilkut tikittämään, kun jarrutin satasesta riittävän tehokkaasti.
Moinen ominaisuus oli kätevä Grande Puntossakin aikoinaan, kun jouduin tekemään hätäjarrutuksen 80km/h vauhdista tielle hypäänneen peuran takia. Lexuksessa en moista ole onnistunut havaitsemaan, vaikka onkin uudempi.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Siuntio on kumma paikka. Kertomani fiksun mopoautoilijan lisäksi siellä lienee joku almera-ajaja, jonka toimet olivat mielenkiintoiset:

Suhasin varukalta kohti Lappersintietä, kun taakseni kääntyi nissani. Kun 60 km/h loppui, nostin vähän päälle kasikymppiin. 50 km/h:n lähestyessä jarruttelin mosalla viiteenkybään ja kas, perässäni oli kärpänen, joka ilmeisesti koetti selvittää, kuinka lähellä voi ajaa koskettamatta. Kaarsin sitten kohti Lapinkylää viittäkymppiä ja siihen ei japsilla pystytty vastaamaan, mutta kirkolle käännyttyäni se oli taas hanurissa. Tällä kertaa kuski heijasi kiesiään sivusuunnassa noin kahden metrin päässä...mutta kun 80 km/h taas alkoi, väli kasvoi niin nopeasti kuin tuo kärryni kiihtyi. Herrasmiehenä toki vilkutin hyvästiksi sivuikkunasta, mutta mikähän tuossa oli oikein takana?

Ei kai kukaan tosissaan koettanut kokeilla, liikkuuko auto, jossa on kaksi _kiillotettua_ pakoputken päätä, ripeämmin kuin ikivanha ratsuni?

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

^ Sillä oli joko bensa lopussa tai muuten vaan nuuka kuski kun koetti hakea imuapua sulta ja ajella tuulensuojassa hieman pienemmällä kuliutuksella.

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Ajelin eilen vähän Jyväskylän jälkeen pohjoiseen isoa tietä.
Edessä oli kolmisen autoa ja katselin kun hirvi ja sen vasa meni tien poikki ja etummainen auto näytti vähän ottaneen kontaktia tuohon vasaan kun se kaatui tielle.
Itse en joutunut varsinaisesti hätäjarruttamaan. Sitten suuntasin katseeni taustapeiliin ja totesin että Skoda tulee likelle. *rynks*. Uudehkon Suberbin konepeitto hyvinkin läjässä.
Itse olin liikkeellä vm. -99 Range Roverilla. Todella tarkkaan kun katsoo niin puskurissa näkyy minimaalinen jälki, vaatii lähes CSI tutkijan huomatakseen :lol: Ja tuo konepeitto ilmeisesti vielä on rautaa, eikä alumiinia.
Sanoin että 20e mulle niin homma on selvä mun osalta. Käteistä ei kuulemma ollut, mitä pikkusen epäilin, ja kohta oli paikalla poliisi, ambulanssi, paloauto ja joku näytti liikennettäkin ohjaavan, propsit pikaisesta paikalletulosta ja varotoimenpiteistä :shock: En tiedä miksi kaikki tuli paikalle.
Mulla oli autossa Saksan siirtokilvet, en edes tiedä onko lailliset. Monet tahot otti kilvet ylös, kyseli että onko nää Saksan kilvet ja että olenko mä Saksasta : P
No poliisien kanssa tilannetta vähän setvittiin ja vastapuolelta löytyi viimeinkin lompakosta se 20e ja tietoni annettuani poliiseille sain lähteä. Vakuutus mulla oli tietääkseni voimassa, tosin poliisit sitä tuskin saivat tarkistettua.
Myin tämän kyseisen auton myös pois samana iltana mikä olikin mun matkan syy :)
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

h_lauri kirjoitti:Siuntio on kumma paikka. Kertomani fiksun mopoautoilijan lisäksi siellä lienee joku almera-ajaja, jonka toimet olivat mielenkiintoiset:

Suhasin varukalta kohti Lappersintietä, kun taakseni kääntyi nissani. Kun 60 km/h loppui, nostin vähän päälle kasikymppiin. 50 km/h:n lähestyessä jarruttelin mosalla viiteenkybään ja kas, perässäni oli kärpänen, joka ilmeisesti koetti selvittää, kuinka lähellä voi ajaa koskettamatta. Kaarsin sitten kohti Lapinkylää viittäkymppiä ja siihen ei japsilla pystytty vastaamaan, mutta kirkolle käännyttyäni se oli taas hanurissa. Tällä kertaa kuski heijasi kiesiään sivusuunnassa noin kahden metrin päässä...mutta kun 80 km/h taas alkoi, väli kasvoi niin nopeasti kuin tuo kärryni kiihtyi. Herrasmiehenä toki vilkutin hyvästiksi sivuikkunasta, mutta mikähän tuossa oli oikein takana?

Ei kai kukaan tosissaan koettanut kokeilla, liikkuuko auto, jossa on kaksi _kiillotettua_ pakoputken päätä, ripeämmin kuin ikivanha ratsuni?
Tsekkasi varmaan takaa mallimerkinnät, sen verran harvinaisia nämä alfat on ... alfabongari ? :wink:

Jt
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Mahdollista. Tosin tuhtina keski-ikäisenä miehenä aprikoin vähän sitäkin, että jospa se koettikin saada multa kyydin, aurinkolasien perusteella näet oletin tytöksi. Jaa niin, ne mallimerkinnät! Ne on Olarin AK:ssa, elleivät heittäneet niitä roskikseen viime vuonna.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Tuo on tullut havaittua muutaman kerran itsekin. Ollaan persiissä ihan kiinni, mutkissa onneksi Alfa on täysin vailla vastustajaaa ja tulee kohtalaisen hyvin eroa, mutta kas kun alkaa suora tienpätkä, niin joku olympiavolkkari on taas näppituntumassa... Ei voi tietää.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Kun edellinen viesti oli OT, niin:

Täällä ainakin alkaa huomenna koulu. Kaahareista varoitellaan, mutta mun viimeisin vaaratilanne koulun pihalla aiheutu siitä, kun lasta ei ollut opetettu tulemaan autosta pois. Nappula ponkas suoraan autojen välistä eteen, mutta satuin olemaan hereillä. Vauhtiahan mulla ei ollut kuin semmoiset 5 km/h, niin ehdin vielä pysäyttääkin! Siinä vaiheessa äitinsä sitten hihkaisi "varo".

Itsellä kun on noita perillisiä kolme, niin olen heti kävelemään opittuaan alkanut kouluttaa kaikkia pysäköintipaikkakäyttäytymään.

1. EI avata auton ovea naapurin kylkeen.
2. EI liikuta auton ovelta minnekään, ennen kuin mä tai muija ollaan vieressä.

No nyt kun nuorinkin on kohta 14, niin uskaltanen jo toivoa, että kukaan ei edelleenkään kolhi mitään eikä hyppää renkaan alle.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^mun sisaruksilla(ala-asteikäsiä) on paha tapa avata ovet ennenkuin auto edes on kokonaan pysähtymättä. parkkipaikoilla toinen ongelma on se kun eivät yhtään varo muiden autoja ja siinä kyllä karvat nousee pystyyn :bad-words: onneksi joudun kuskaamaan hyvin hyvin harvoin :)

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

jkk kirjoitti:^mun sisaruksilla(ala-asteikäsiä) on paha tapa avata ovet ennenkuin auto edes on kokonaan pysähtymättä. parkkipaikoilla toinen ongelma on se kun eivät yhtään varo muiden autoja ja siinä kyllä karvat nousee pystyyn :bad-words: onneksi joudun kuskaamaan hyvin hyvin harvoin :)
Hui! Kai ne myös syö jäätelöä ja suklaata autossa? Meillä taas lapset niuhottaa, jos joku avaa turvavyön ennen moottorin sammutusta. :-D

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^eivät syö ainakaan mun autossa, koska olen tehnyt selväksi et se maksaa joka sotkee ja nää ei voi olla sotkematta joten eivät syö :D

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

h_lauri kirjoitti:Siuntio on kumma paikka. Kertomani fiksun mopoautoilijan lisäksi siellä lienee joku almera-ajaja, jonka toimet olivat mielenkiintoiset
Almerakuskihan luuli Alfaa Nissaniksi.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Finest »

Sunnuntaina iltapäivällä joku Honda-mies näytti miten kuorma sidotaan.
10-tielle heti Vanajan ylittävän sillan jälkeen Turkuun päin oli tippunut vanerinen laatikko melkein keskelle tietä.
Kokoa arviolta 2mx1mx0,8m. Lähelle oli pysähtynyt kaksi autoa ja CRV:n perässä oli tyhjä peräkärry.
Liinoja en näyhnyt peräkärryssä, enkä jamppojen käsissä kun menivät laatikkoa siirtämään..

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Tuli muuten sellainen juttu lentoliikenteestä mieleen että lensin parisen viikkoa sitten Helsingistä Kööpenhaminaan.
Kesken matkan toinen matkustajakone sivuutti meidät yläpuolelta helvetin läheltä. Tietääkö joku kuinka läheltä matkustajakoneet saa lentää toisiaan ilmassa? Itse äkkiä kuvittelisin ettei läheltä viistäminen ole sallittua.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

^Oliskohan 300m korkeus eroa ?? Samalla korkeudella lennettäessä etäisyyttä pitänee olla useita kilometrejä?

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Olin fillarilenkillä ja mopoauto oli ainoa, joka ehti pysähtymään suojatien eteen.

Nuori tyttö halusi tarkastella spandexeja myös toisesta kuvakulmasta?

Joo varmaan.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Olin liian hidas. N. 10 km sivusuunnassa.

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Ei kovinkaan yllättävä otsikko:
Liikennevirasto: "Rajoitusten nostamisesta ei äkkiseltään keksi mitään positiivista"
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

No 130 km/h:sta en mäkään. Ysikymppii mä jo ajan.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

120 -> 130 on aika turha muutos. Olematon ajan säästö, mutta kulutus kasvaa silti.

Mutta 90 ja mahdollisesti myös 110 olisi kiva saada valikoimaan. On todella puuduttavaan jurnuttaa 80 km/h leveällä ja hyväkuntoisella tiellä - viimeeksi moottoritiellä, missä oli vikana ainoastaan puuttuvat kaistaviivat! Nythän tarjolla on vain tämä 80, jos syystä tai toisesta satku katsotaan turhan hurjaksi kyydiksi. Alle satasen vauhdissa tuo kymppikin vaikuttaa matkaa kuluvaan aikaan, muttei kovin pahasti kulutukseen.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

insinörtti kirjoitti:120 -> 130 on aika turha muutos. Olematon ajan säästö, mutta kulutus kasvaa silti.

Mutta 90 ja mahdollisesti myös 110 olisi kiva saada valikoimaan. On todella puuduttavaan jurnuttaa 80 km/h leveällä ja hyväkuntoisella tiellä - viimeeksi moottoritiellä, missä oli vikana ainoastaan puuttuvat kaistaviivat! Nythän tarjolla on vain tämä 80, jos syystä tai toisesta satku katsotaan turhan hurjaksi kyydiksi. Alle satasen vauhdissa tuo kymppikin vaikuttaa matkaa kuluvaan aikaan, muttei kovin pahasti kulutukseen.
Ajansäästö? On kai niitä parempiakin syitä ajaa lujempaa. Itse asiassa tulisin ajamaan rajoitusten mukaan jos ois 130 rajana, se riittää aika hyvin.

Tuossa rajoitusvaihtoehtojen lisäämisessä piilee myös se vaara että viranomainen tekee muutoksen "väärään" suuntaan. Täällä Ruotsissa on tätä sovellettu useissa paikoissa sen jälkeen kun 80 ja 100 kmh tulivat ohjelmaan. Helppo tapa näyttää kuinka on oltu aktiivisia ja "lisätty" liikenneturvallisuutta.

Vastaa Viestiin